📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۲۸ خرداد ۱۳۵۹
🇮🇷 @IRANeMOASER
✡️بقاء به هر قیمت
🔰معرفی و نقد کتاب جاسوسان علیه آخرالزمان
🔹جاسوسان علیه آخرالزمان جدیدترین اثر از سیستم اطلاعاتی رژیم صهیونیستی است که در ایران به چاپ رسیده. این کتاب نسبتاً حجیم که ظاهراً بخشهایی از ترجمه آن هم حذف شده، از این حیث در این بخش از فصلنامه مورد بررسی قرار میگیرد که توجه ویژهای از آن به موضوع ایران است؛ ضمن آن که به طرح موضوعات جدیدی در مورد ایران هم میپردازد که تا قبل از این، آثار دیگر از آن پرهیز میکردند. علاوه بر آن، به نکات بسیار مهم در تاریخ موجودیت نامشروع رژیم صهیونیستی پرداخته که پیشتر از این یا در مورد آن ابهاماتی وجود داشت یا داستان کاملاً متفاوت بود؛ مثل روایت متفاوت از سرگذشت ولفگانگ لوتز جاسوس اسرائیل در مصر به زبان خودش، با آنچه در این اثر آمده.
🔸این اثر کارنامه سیستم اطلاعاتی رژیم صهیونیستی در عرصه داخلی، خارجی و نظامی را به بحث میگذارد و موساد، شین بت و امان را با معرفی مهمترین عملیاتشان ظرف هفتاد سال گذشته مورد ارزیابی جانبدارانه قرار میدهد. اگرچه در برخی موارد تلاش میکند که ظاهر بیطرفانه خود را نیز برجسته نماید تا نزد مخاطب بیشتر باورپذیر جلوه کند. از نکات مفید این اثر مرور مختصری بر تاریخ پر فراز و نشیب تحولات رژیم صهیونیستی در تعامل با قدرتها و تقابل با دشمنان و حفظ موجودیت خود در این میان است.
👈🏼مشروح نقد این کتاب را اینجا ببینید
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #اطلاعات ۲۹ خرداد ۱۳۵۹
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #کیهان ۲۹ خرداد ۱۳۵۹
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۲۹ خرداد ۱۳۵۹
🇮🇷 @IRANeMOASER
♨️عدم تأیید جریانهای انحرافی؛ سیره همیشگی امام خمینی (قدس سره)
🖊به مناسبت سالروز فوت دکتر شریعتی
« از شیوهها و تاکتیکهای #امام در مقابله با جریانهای انحرافی و بازداشتن تودهها از گرایش به آن، این بود که از هرگونه #تأیید و #حمایت از آن جریان خودداری میورزید و از اظهار نظر در مورد آن خودداری میکرد. آن روز که جریان دکتر #علی_شریعتی در ایران اوج گرفت و شماری به هواداری او و جمعی به مخالفت با او جار و جنجال به راه انداختند، امام از هرگونه اظهار نظری در مورد او خودداری کرد و بدین گونه به پیروان خود آموخت که در برابر آن جریان چه وظیفهای دارند، نه به پشتیبانی از او برخیزند که موجب تأیید از اندیشههای انحرافی او شود و نه بر ضد او سخن بگویند که دشمن از آن بهرهبرداری کند و آتش اختلاف را شعلهور سازد. نیز در جریان «سازمان مجاهدین خلق» امام با سکوت و #عدم_تأیید آنان، ملت ایران را از فروغلتیدن در دام آنان بازداشت.»(نهضت امام خمینی ج۲ ص۷۰۱)
🇮🇷 @IRANeMOASER
💥کتاب «شریعتی در دادگاه تاریخ» اثر حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی💥
دکتر علی شریعتی و نقش او در انقلاب اسلامی و رابطه مشکوک او با ساواک یکی از فصلهای #پر_تنش و #بحث_برانگیز در تاریخ انقلاب اسلامی است که ورای احساسات و عواطف باید آن را از حیث تاریخی و سندی بررسی؛ و همچون #قاضی_عادل کارنامه او را وارسی کرد.
علی شریعتی رفت اما پرونده او در دل تاریخ زنده است...
#علی_شریعتی را در دادگاه تاریخ ببینید:
https://b2n.ir/39955
شماره تماس جهت تهیه کتاب:
☎️۰۲۱-۲۲۵۷۹۱۹۲ -تهران
☎️ ۰۲۵-۳۲۹۰۴۲۳۱-قم
🇮🇷 @IRANeMOASER
⚡️وقتی تروریستهای حامی دکتر شریعتی؛ استاد شهید مطهری را به شهادت میرسانند!
💢 گروه فرقان چرا استاد مطهری را شهید کرد؟
از آنجا که آغازگر توطئه عملیات تروریستی پس از انقلاب،گروهک فرقان بود لازم است اندیشه های انحرافی این گروه بیشتر شناخته شود. رهبری این گروه تروریستی با طلبه ای به نام"اکبر گودرزی" متولد ۱۳۳۵ در استان لرستان بود.بر اساس نشریه ای که تحت عنوان فرقان چیست؟ توسط هوادارانش منتشر شده، اکبر گودرزی ارسال ۱۳۵۰ تلاش های خود را برای« راه یابی آزادانه به قرآن و متون اصلی» آغاز کرده که حاصل این مطالعات در سال ۵۵ به صورت تفسیر قرآن منتشر شد.
⭕️ به نوشته همین نشریه، از همان زمان آقای مطهری در جلسات هفتگی به نقد کتاب "ایدئولوژی توحید و ابعاد گوناگون آن" و تفسیر وی پرداخته است.با در گذشت شریعتی اولین اعلامیه از سوی این جریان نوپا به نفع شریعتی پخش می شود. آنچه فرقانی ها را بر می آشوباند،اطلاعیه مشترک مطهری_بازرگان در انتقاد از آثار دکتر شریعتی است که البته چند روز بعد بازرگان حرفش را پس می گیرد.به دنبال آن است که گودرزی اطلاعیه ای صادر می کند و به تهدید مخالفان شریعتی می پردازد.فرقانی ها در سال ۵۶ و ۵۷ مجلدات زیادی از تفسیر قرآن خود را که تحت عنوان "پیام قرآن" منتشر می شد،پخش کردند. در این زمینه که استاد مطهری که در این سال ها روی تفسیر کار می کرد، نسبت به این مسئله احساس خطر فراوان کرده، مرتب هشدار می داد.تفسیرهای متعدد و گسترده اینان، طی سال های ۵۵ و ۵۶ موجی از بیم و هراس را در میان متدینین دامن زد.گروه فرقان برای پیاده کردن استراتژی مسلحانه در برابر رژیم شاه، در بهمن ۵۷ به تجهیزات نظامی مجهز میشود! این زمان انقلاب پیروز شده است ولی فرقان به جای آنکه این تجهیزات را در جهت پاسداری از انقلاب به کار برد، به مبارزه با رهبران و شخصیت های تأثیر گذار آن می پردازد. در همین راستا فرقان که «روحانیت را از بنیان و اساس باطل» می دانست، تلاش خود را معطوف به مبارزه با آنها نمود.
⭕️ نخستین عاملی که فرقان را به رویارویی مسلحانه با جمهوری اسلامی کشاند، به زعم خودخودشان« ارزش های راستین تشیع سرخ علوی بود» همچنین تلاش برای « آزاد ساختن اسلام علی از اسارت آخوندیسم» عامل دیگر! آنها از خود می پرسیدند اکنون چه باید کرد؟ لذا به زعم خود بر اساس آیه«فقاتلو ائمه الکفر» تصمیم گرفتند ابتدا مرحوم قرنی و سپس استاد مطهری را به شهادت برسانند! انتخاب مطهری برای آن بود که« فکر به قدرت رسیدن دیکتاتوری آخوندیسم و آماده سازی تشکیلاتی آن مدتها قبل،حتی قبل از خرداد۴۲ ازطرف او مطرح شده بود».(فصلنامه پانزده خرداد،ش ۳۰، ص۱۳۸)
🇮🇷 @IRANeMOASER
✳️دکتر علی شریعتی و نقش وی در پیدایش گروهکهای تروریستی
🔹شهید شیخ قاسم اسلامی:
«خطری را که شما و همگان در حال حاضر با پیدا شدن گروههایی مثل #فرقان و اینها احساس میکنید، برای من از مدتها قبل، روشن بود و سوز و گدازی نیز که در نقد اظهارات دکتر شریعتی داشتم و دارم، برای پیشگیری از پیدایش همین جریانات و حوادث بود و بدانید که رسوبات افکار او در ذهن جوانان مسلمان، حتی آنهایی را که بر ضد روحانیت، دست به سلاح نمیبرند، به شکلهای دیگر، به معارضه با اسلام و روحانیت واخواهد داشت».(غوطه زد به خون فرهاد: شهید آیت الله حاج شیخ قاسم اسلامی؛ زمان، اندیشه، تکاپو علی ابو الحسنی (منذر)،ص ۳۸۱)
🇮🇷 @IRANeMOASER
🖊برادر تروریستها
🔻به مناسبت سالروز فوت علی شریعتی
🔹 التقاط و #نفاق یکی از مهمترین آسیبها در حرکتهای اجتماعی و انقلابی است و اگر گروه و جماعتی تابع فردی باشند که فاقد ایدپولوژی منسجم و منطقی است؛ مخاطرات جبرانناپذیری در مسیر انقلاب ایجاد خواهد شد.
🔸به طور مثال دکتر #علی_شریعتی، سخنان هیجانانگیزی را در دورانی که انقلابی سخن گفتن رایج بود ایراد میکرد اما با توجه به عدم انسجام فکری وی؛ آن هیجانات در مسیر اصیل #انقلاب_اسلامی قرار نگرفت بلکه صرف تشکیل گروهکهای تروریستی شبیه #گروهک_فرقان شد که ملغمهای از تفکرات انحرافی با روکش شیعهگری بودند.
🔹#مازیار بهروز، استاد دانشگاه سانفراسیسکو و فرزند #جهانگیر_بهروز از روزنامهنگاران تودهای، درباره شریعتی اینگونه میگوید:
بسیاری از چپیها کتابهای شریعتی را نخواندند و نمیدانند دقیقا چه میگوید. دکتر شریعتی شیعه را #بلشویکی کرد. وی هم در حوزه درس خوانده بود و هم در دانشگاه سوربن. هم تجربیات انقلاب الجزایر را دیده بود و هم انقلاب ویتنام و جنبش فلسطین را.
🔸دکتر شریعتی میگوید شیعه واقعی شیعه علوی است و تأکید او به روشنفکران مذهبی انقلابی، این است که بیایند هسته اصلی شیعه را که یک حزب تمام است، تشکیل دهند؛ این شبیه آن چیزی است که #مجاهدین شدند و بودند. البته آن مجاهدین را با این مجاهدین قاطی نکنیم، چون این مجاهدین دچار دگردیسی شده و گرد و خاکهای سوسیالیسم را از خود پاک کردهاند، و بخش استبدادی آنها تحت تأثیر مذل حزب بعث تقویت شده است.
🔹ولی خلاقیت شریعتی این بود که به جای اینکه خودش چپی شود، آنها را در دکترین شیعه تزریق میکند و دکترین جدید و تفکر جدیدی از شیعه به وجود میآورد، و شیعه خوابآلود را به شیعه رزمی و به تعبیر من، شیعه بلشویکی تبدیل میکند.(دکتر شریعتی در آینه خاطرات، ص374-373)
🔸البته، ثمره انحراف و التقاط شریعتی محدود به گروهکهای تروریستی نظامی نبود و پرورش شخصیتهای ضداسلامی (البته تحت پوشش روشنفکری به اصطلاح دینی) همچون #عبدالکریم_سروش را نیز باید به پای شریعتی نوشت. سروش میگوید:
«دکتر شریعتی را من، در سالهای دانشجوییام شناختم... از آن روز تا کنون من راه بلندی را با شریعتی پیمودهام. سرنوشت چنان خواست که در فرنگ شاهد مرگ او و از شویندگان جسد او باشم، و امروز از غمخواران اندیشههای او.(همان، ص295)
◀️پینوشت:
در میان نوشتههای این شخصیت خارجنشین اشتباهات تاریخی نیز وجود دارد. از جمله اینکه شریعتی را درس خوانده حوزه علمیه عنوان میکند یا اینکه تلاش میکند مجاهدین تروریست را از شریعتی جدا کند و آنها را در ابتدای تشکیل تطهیر کند. اما در هر صورت؛ این اعتراف خوبی است نسبت به التقاطی بودن علی شریعتی از زبان یکی از هواداران وی. شخصی مثل مازیار بهروز اعتراف میکند که علی شریعتی واکسنِ آلوده چپ را به بدن تشیع تزریق کرده و محصول فکر وی نیز میشود مجاهدین خلق.
علی شریعتی را نمیتوان یک انقلابی دانست. او نهایتا برادر بلشویکها و تروریستهای منافق و فرقانی است.
🇮🇷 @IRANeMOASER
⁉️آیا دکتر علی شریعتی با گروهکهای مسلح ارتباط داشت؟
«موضوع: تردد دکتر علی شریعتی
دکتر #علی_شریعتی هرچند وقت یکبار به شهسوار میآید و در منزل رئیس دارایی این شهرستان بیتوته و جلسات خصوصی مذهبی و سیاسی تشکیل و با عدهای غیربومی که در حومه شهسوار ساکن شدهاند تماس مشکوک داشته اقداماتی در زمینه ساختن #فشنگ و #نارنجک مینمایند.»(شریعتی به روایت اسناد ساواک ج3 ص8)
✳️پینوشت:
پس از مرگ دکتر شریعتی؛ گروهکهای مسلح انحرافی همچون #مجاهدین_خلق و #فرقان به حمایت از وی پرداختند. نقش #ایدئولوژی_التقاطی شریعتی در شکلگیری گروهکهای تروریستی مثل فرقان غیرقابل انکار است اما آیا وی نیز با گروههای مسلح ارتباط داشت؟
هرچند روحیه ضعیفی که از آقای شریعتی شناخته شده با روابط مسلحانه تناسب چندانی نداشت اما راه بررسی اسناد در این زمینه بسته نیست.
🇮🇷 @IRANeMOASER
✳️شهید آیتالله مطهری: شریعتی؛ اسلامسرائی تخیلی و عقده ندانستن علوم اسلامی
🖊نقد شهید آیتالله مطهری به جزوههای دکتر شریعتی
🔹«در اوایل اردیبهشت1351 جزوه هاي 15 – 16 حسینیه را تحت عنوان اسلام شناسی خواندم و آنچه بنظرم می رسد یادداشت می کنم.
🔸اولًا به نظر من این جزوه چیزی که نیست اسلام شناسی است. حداکثر این است که بگویم اسلام سرائی یا اسلام شاعری است.آنچه در این جزوه آمده این است که اسلام سوژه قرار گرفته براي یک سلسله تخیّلات و حداکثر اندیشه هاي دیگر.
🔹 اگر ما بخواهیم اسلام را بشناسیم، مانند هر مورد دیگر باید محتوای اسلام را از کتاب و سنت قولی و عملی قطعی طرح کنیم و مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم. در این جزوه آن چیزی که طرح نشده است متون اصلی اسلام است.
🔸نویسنده از آن نظر که به متون اصلی وارد نبوده از اول خود را راحت کرده است، می گوید اسلامشناسی غیر از اسلامدانی است و آنکه مسئله علوم اسلامی را طرح می کند که ممکن است کسی عالم بعلوم اسلامی باشد و اسلامشناس نباشد.
🔹مسئله شناختن و فهمیدن غیر از دانستن است، آنگاه #مغلطه می کند، می گوید علمای اسلامی عالم هستند ولی اسلامشناس نیستند، و حال آنکه علماي اسلامی آنچه را می دانند از علوم اسلامی همان را می شناسند. نه اینکه اسلام را می دانند ولی نمیشناسند.
🔸نویسنده آنگاه به یک مغلطه دیگری متوسل می شود، شناختن را یک مرتبه می برد به مسئله #هنر و خلاقیت و اینکه در شعر و هنر و نقاشی همیشه ابتکار هم بوسیله افرادی صورت گرفته است که تحصیلات کلاسیک نداشته اند.
🔹اولًا آیا ممکن است یک فردی شخصاً و بالاستقلال و الاجتهاد، برسد به جایی که دارای مکتب باشد که هم دارای عقیده فلسفی درباره هستی باشد و هم دارای #عقاید_مذهبی درباره رهبری جامعه و هم عقائد اقتصادی درباره نحوه توزیع ثروت و هم عقاید اجتماعی از قبیل ناسیونالیسم یا اگزیستانسیالیسم و هم عقاید تربیتی و اخلاقی درباره چگونگی تربیت فرزند و درباره اخلاق اجتماعی.
🔸نویسنده جزوه نظر به #غرور بیحد و نهایتش _ همانطور که خاصیت هر مغروری است _ #عقده_ندانستن علوم اسلامی از فلسفه و کلام و فقه و عرفان و غیره دارد و با دو نمود روانی، عقده خود را آشکار می کند:
🔹 #فلسفه_تاریخ را بر اساس تضاد دیالکتیکی توجیه می کند و با #تأویل_مسخرهای داستان هابیل و قابیل را در قرآن، فلسفه تاریخ میخواند و هابیل را نماینده عصر اشتراک اولیه و دامداری و قابیل را نماینده عصر کشاورزی و مالکیت فردی می خواند _ تأویلاتی شبیه تأویلات عرفا که به انکار از توجیه شبیه تر است.
🔸مدعی می شود که در دوره اشتراك اولیه دین هم نبود، و از آنچه گفته معلوم می شود اصل پیدایش مذهب را _ همانطور که کمونیستها می گویند خدعه اي می داند که مالکین آن را ابداع کرده اند.
🔹زمین را جزء صنعت می شمارد!!! فرض می کند که در جامعه اشتراکی اولیه جامعه همچون دسته ای از پرندگان مهاجر هماهنگ و همآواز در سینه صحراها و در کناره رودها و ساحل دریا در حرکت بود.. آیا در آن وقت مسئله دیگر، مخصوصاً مسئله زن مطرح نبود؟ آیا در زن هم اشتراك بود؟ نویسنده آن را هم تأیید می کند. آیا در قبیله ریاست و مرئوسیت نبود؟ آیا احساس برتری طلبی و تقدم نبود؟نویسنده #کورکورانه از #منطق_مارکسیستها پیروی کرده است.»(کتاب شهید مطهری افشاگر توطئه تاویل "ظاهر" دیانت، به "باطن" الحاد و مادیت / علی ابوالحسنی (منذر).)
🇮🇷 @IRANeMOASER