eitaa logo
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
423 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
637 ویدیو
686 فایل
تاریخ معاصر ایران و دانشنامه انقلاب اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
📷شهید راه آزادی 🔻 ویژگی‌های از نگاه تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی 🔹بصیرت و آگاهی 🔸غیرتمندی و ذلت ناپذیری 🔹دوری گزینی از تسامح و تساهل 🔸رهرو راه عاشوراییان 🔹شناخت لیبرالیسم 🔸صراحت و قاطعیت 🇮🇷 @IRANeMOASER
🔰خاطرات همسر امام، به قلم خودش: (58) ♨️ صدای شکستن دل ما را هیچکس نشنید 🔹... شبی که آقا می‌خواست عازم کویت شود، شب عجیبی بود، همه منزل‌ما جمع بودند، سکوت همه جا را فرا گرفته بود. ساعت 12 خوابیدیم، دو ساعتی نگذشته بود که امام برای نماز شب بیدار شد اوضاع عجیبی بود تا امام سر از رختخواب برداشت، غیر از بچه‌ها همه بلند شدند، تو گویی هیچکس خوابش نبرده بود، امام آرام بلند شد و روانه کار همیشگی شبانه‌اش گشت، وضو، نماز شب و دعا و قرآن، آن شب همه نماز شب‌خوان شده بودند. 🔸احمد رفت تا دوستانی را که قرار بود با امام راهی کویت شوند، خبر کند. همه آنها را در کوچه پس‌کوچه‌های نجف یافت آنها هم شب را یا نخوابیده بودند و یا با دلهره یک ساعتی استراحت کرده بودند، همه مهیا شده بودند. احمد به آقا گفت نمی‌رویم؟ گفتند به وقتی که قرار گذاشته‌ایم یک ربع مانده است، هر کسی در منزل کاری می‌کرد من سفره سفر تهیه می‌کردم، نون، پنیر، گردو و کوکو. 🔹امام با یکی‌یکی خداحافظی کرد به من که رسید نگاه عمیقی کرد و گفت به‌خدا سپردمت. چیزی نیست، نمی‌شود از خواست خدا سرپیچی کرد، اینها می‌خواهند مرا به تسلیم بکشند، دعا کنید که راهمان را درست برویم. از زیر قرآن ردش کردم. به‌دنبال او احمد هم رفت ... آنها رفتند و خانه غرق در سکوت شد هر کسی گوشه‌ای کز کرد، بعضی‌ها هم آهسته گریه می‌کردند متکاهایشان غرق در اشک بود ولی هیچ صدایی نداشت. صدای شکستن دل ما را هیچکس نشنید ... 📚زندگینامه بانو خدیجه ثقفی (همسر امام) ص 346-347 🇮🇷 @IRANeMOASER
✳️غدیر و تعیین ضابطه حکومت 💠 «اهمّیّت غدیر فقط این نیست که امیرالمؤمنین را معیّن کردند؛ این هم مهم است امّا از این مهم‌تر این است که ضابطه را معیّن کردند، قاعده را معیّن کردند؛ معلوم شد که در جامعه‌ی اسلامی، حکومت سلطنتی معنا ندارد، حکومت شخصی معنا ندارد، حکومت زَر و زور معنا ندارد، حکومت اشرافی معنا ندارد، حکومت تکبّر بر مردم معنا ندارد، حکومت امتیازخواهی و زیاده‌خواهی و برای خود جمع کردن و افزودن معنا ندارد، حکومت شهوت‌رانی معنا ندارد؛ معلوم شد که در اسلام این‌جوری است. این قاعده در غدیر وضع شد.»(مقام معظم رهبری ۳۰شهریور۱۳۹۵) 🇮🇷 @IRANeMOASER
✳️مسئله غدیر؛ مسئله حکومت « ‏‏مسئله [غدیر]، مسئلۀ حکومت است، مسئله، مسئلۀ سیاست است، حکومتْ عِدْلِ‏‎ سیاست‏‎ ‎‏است، تمام معنای سیاست است. خدای تبارک و تعالی این حکومت را و این سیاست را‏‎ ‎‏امر کرد که پیغمبر به حضرت امیر واگذار کنند، چنانچه خود رسول خدا سیاست داشت و‏‎ ‎‏حکومت بدون سیاست ممکن نیست. این سیاست و این حکومتی که عجین با سیاست‏‎ ‎‏است، در روز عید غدیر برای حضرت امیر ثابت شد.»(صحیفه امام ج20 ص113) 🇮🇷 @IRANeMOASER
❇️سند ماسونی شاپور بختیار ⚫️سال‌مرگ شاپور بختیار 🔻متن سند: 🔹در ساعت 18:00 روز پنجشنبه 16 /4 /36 جلسه لژ اصفهان با دعوت قبلی در محل لژ واقع در میدان 24 اسفند ساختمان اشراقی تشکیل جلسه داد. 🔸در این جلسه آقایان ، دکتر ، شهاب الدین سحابی معاون استاندار، علی‌محمد آزما، کمال نعمت بخشی، دکتر محمد توانا، دکتر خلیل خلیلی، عبدالغفار برومند، دیباج، رحیمی و دکتر صدری حضور داشتند. 🔹پس از تشکیل جلسه آقای بختیار ضمن خوش آمد به حاضرین اظهار کرد چون مدتی است فعالیت نداشته و تشکیل جلسه نداده لذا مورد ایراد و اعتراض گراند لژ مرکز قرار گرفته است و اضافه کرد دستور جلسه حاضر اول انتخاب هیئت رئیسه لژ بوده و سپس اقداماتی در جهت فعالیت بعدی انجام بگیرد. 🔸پس از آن انتخابات به عمل آمد و آقای دکتر خلیلی به سمت رئیس هیئت مدیره و آقایان نعمت بخشی و دکتر توانا به ترتیب به سمت نایب رئیس انتخاب گردیدند. 🔹پس از خاتمه انتخابات نامه ای برای آقای تنظیم و قرائت گردید که در آن درخواست شده بود کسانی را از تهران تعیین و معرفی نمایند تا لژ اصفهان را افتتاح نموده و جلسه اول آن را اداره و اعضاء را راهنمایی نمایند و درخواست شد کسانی را که برای آمدن به اصفهان تعیین می فرمایند قبلاً معرفی کنند تا برای آنها در هتل شاه عباس محل رزرو شود و نیز بلیط هواپیما تهیه و ارسال گردد. (رجال عصر پهلوی،شاپور بختیار به روایت اسناد ساواک، ص۴۱۲، سند۶۸۵۹) 🇮🇷 @IRANeMOASER
❇️تجربه مشروطه 🔹در دوره‌ى مشروطه، رهبران و مردم نمى‌دانستند كمين بيگانگان با آمادگى‌هاى قبلى چقدر خطرناك است؛ لذا حصارهاى خودشان را برچيدند و مهياى قبول حمله‌ى دشمن شدند؛ دشمن هم آمد و هر كار خواست، در اين كشور كرد. اين دفعه در انقلاب اسلامى، با استفاده‌ى از تجربه‌ى مشروطيت، هم ملت ما، هم رهبران روحانى ما و هم روشنفكران صادق ما فهميدند كه بايد حصار معنوى - يعنى حصار ايمان، ارزشهاى انقلابى و حصار بيدارى - را در مقابل توطئه‌هاى دشمن محكم نگه دارند. 🎙ديدار اعضاى اتحاديه‌ى انجمن‌هاى اسلامى دانش‌آموزان 1383/12/24 🇮🇷 @IRANeMOASER
🔴دفاع رئیس‌جمهور آمریکا از جنایت هیروشیما ⚫️به مناسبت فاجعه بیروت و سال‌روز حمله اتمی به هیروشیما ▫️یکی از فجایع کم‌نظیر بشری که به دست آمریکای مدعی حقوق بشر انجام شد؛ انفجار هیروشیما و ناکازاکی بود. رؤسای جمهور نه تنها بابت این فاجعه بشری عذرخواهی نکردند بلکه طلبکارانه آن را توجیه نمودند. ▪️نیکسون پس از این‌که جنگ اتمی علیه ژاپن را یکی از عوامل محکومیت آمریکا عنوان می‌کند این محکومیت را نمی‌پذیرد و حتی اشک ریختن برای ژاپن را خنده‌دار عنوان می‌کند: ▫️« از ژاپن، چهره یک مملکت مورد تهاجم و یک ملت مظلوم ساختن و برای آن‌ها اشک ریختن بیش‌تر یک کمدی است تا تراژدی.ژاپن کشوری است فوق‌العاده توسعه‌طلب، تجاوزگر و برای صلح جهانی، خطرناک بود.»(فصلنامه پانزده خرداد، شماره 35، ص302) طبیعی است که هیچ فردی که بویی از رحمت و شفقت انسانی برده باشد این گزافه‌گویی را برنمی‌تابد و حمله اتمی به مردمی مظلوم را نمی‌پذیرد. نیکسون نیز به خوبی این را می‌داند اما در برابر این جنایت ضدانسانی؛ با خونسردی تمام کشتار وسیع بی‌گناه‌ها را طبیعی عنوان می‌کند: ▪️«البته ممکن است کسی بگوید مردم ژاپن چه گناهی کرده بودند؟ این اتفاق طبیعی است که از آن نمی‌توان حذر کرد.»(همان) ⚫️پی‌نوشت: دو روز پیش از سال‌روز هیروشیما و ناکازاکی انفجاری شدید و البته مشکوک در بندر بیروت رخ داد تا کنون علت حادثه به صورت رسمی اعلام نشده است اما دست‌های پیدا و پنهان آمریکا و کشورهای وحشی غربی در این حادثه؛ مشهود است و حتی اگر، با فرضی بعید، عمدی بودن حادثه به دست آمریکا و هم‌پیمانانش اثبات نشود عناصر غربی درصددند این فاجعه را به نفع خود مصادره کنند و ضربه‌ای مهلک به مقاومت اسلامی-مردمی منطقه وارد سازند. 🇮🇷 @IRANeMOASER
🖊آیت‌الله سیدمحمدهادی میلانی: آیت‌الله خمینی از مفاخر عالی اسلام است. ▪️همزمان با سالروز رحلت آیت الله العظمی سید محمد هادی میلانی 🔻متن پرسش چنین می باشد حضرت آیت الله العظمی آقای حاج سید محمد هادی میلانی مستدعی است راجع به مقام و شخصیت حضرت آیت الله العظمی آقای حاج آقا روح الله خمینی مدظله عقیدۂ خودتان را مرقوم بفرمایید. اصناف بازار 🔻بسمی تعالی شانه حضرت حجة الاسلام والمسلمین آیت الله آقای حاج آقا روح الله خمینی از مفاخرعالی اسلام و یکی از می باشند. موقعیت دینی و شخصیت اسلامی ایشان بر کسی پوشیده نیست. متعجبم چرا چنین سؤالی می شود. محمدهادی الحسینی المیلانی ۱۴/صفرالخیر/۱۳۸۳ (اسناد انقلاب اسلامی، ج۱، ص۱۵۲) 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۸ مرداد ۱۳۵۹ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۸ مرداد ۱۳۵۹ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۸ مرداد ۱۳۵۹ 🇮🇷 @IRANeMOASER
❎حمایت آیت‌الله سیدمحمدهادی میلانی از نهضت امام خمینی ⚫️هم‌زمان با سال‌روز رحلت آیت‌الله سیدمحمدهادی میلانی 🔻بسم الله تعالى شأنه السلام عليكم امید است که با استمداد از مقام ولایت کبرای حضرت بقیه اللهی ارواحنا فداه به سعادتمندی کامل نائل شوید. عجالتا چند جمله تذکر میدهم: 1️⃣عقیده خود را درباره حضرت آیت الله خمینی دامت برکاته آشکارا اظهار نمایید که ایشان یکی از مراجع تقلید عالیقدر امت اسلامی هستند و گفته ایشان گفته همه ملت مسلمان است و حق مشروع قانونی دارند هرگونه انتقاد و اعتراض نمایند و مسلک ایشان احقاق حق واصلاح طلبی ونگهداری تمامیت ارضی و طرفداری از بیچارگان . نصیحت گویی و مراعات جهت اقتصادی این کشور مذهبی است. آیا تبعید ایشان چه مفهومی خواهد داشت؟ 2️⃣ همه طبقات محترم، پشتیبانی خود را از روحانیت اظهارنمایید و با استدلال منطقی متانت کامل اعلام نمایید هر تصویب و قانونی را که طراز اول روحانیت امضاء ننماید مور رضایت ملت نیست و تصویب کننده آن نماینده ملت نیست و باید مصوبات و قوانین طبق موازین دینی و مصالح عمومی بوده باشد. 3️⃣ اتحاد کلمه و خلوص نیت و شهامت روحی داشته و نیز خواسته های خود را - امضاهای مشخص انتشاردهید که بدون آن مورد اعتماد نیست و اثری ندارد واگراین نامه را خواستید انتشاردهید، امضاآت ذيل سؤال را به طرز روشن درج نمایید و بدانید حق طلبی و عدالتخواهی ودعوت به خیر و صلاح وظیفه ای است که نتوان از آن خودداری نمود. محمد هادی الحسینی المیلانی یوم مبعث ۲۷رجب ۸۴، ۱۳۴۳/۹/۱۱ ( اسناد انقلاب اسلامی،ج۱، ص۲۷۴) 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۹ مرداد ۱۳۵۹ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۹ مرداد ۱۳۵۹ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۹ مرداد ۱۳۵۹ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲۰ مرداد ۱۳۵۹ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲۰ مرداد ۱۳۵۹ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲۰ مرداد ۱۳۵۹ 🇮🇷 @IRANeMOASER
✳️امام کاظم و مبارزه علیه ظالم و استکبار 🔹« چنانچه ائمۀ ما ـ علیهم السلام ـ سازش می کردند با و ستم، احترامات‌شان‏‎ ‎‏بسیار زیاد بود، خلفا حاضر بودند که آن‌ها را هر جور احترام می خواهند بکنند که آنها‏‎ ‎‏دست از دعوتشان بردارند. حضرت موسی بن جعفر همین طور من باب اتفاق نبود که‏‎ ‎‏چندین سال در حبس به سر برد و تبعید بعض ائمه و احضار از مدینه، بردنشان به محل‏‎ ‎‏خلیفه.‏ 🔸همچو نبود که این‌ها یک مردم عادی باشند که همین بنشینند و درسی بخوانند و‏‎ ‎‏درسی بگویند و مطالعه ای بکنند و عبادت خدا را بکنند و در جوار رسول خدا عبادت‏‎ ‎‏کنند. اگر طرز افکار آنها هم این بود، این مذهب یک مذهبی که در مقابل ظلم در طول‏‎ ‎‏تاریخ واقع شده است، نبود.»(صحیفه امام ج14 ص521-520) 🇮🇷 @IRANeMOASER
❇️ تلگرام اعتراضی آیت الله العظمی خویی به امیرعباس هویدا و مقابله با نفوذ صهیونیسم ⚫️سالروز رحلت آیت الله العظمی خویی 🔹جناب آقای امیرعباس هویدا نخست وزیر محترم 🔸ما مکررا از باب نصیحت و ارشاد به دولتهای سابق تذکر دادیم که مدت فشار و تعدی! محدود و عاقبت آن تاریک است. 🔹شما بر ملتی حکومت می کنید که مسلمان و معتقد به قرآن است و برای قانونی قانونی که مخالف اسلام باشد ارزشی قائل نیست. بایستی عواطف و مقدسات و شخصیت آنها را در نظر گرفته و از جریحه دار ساختن قلوب و پیمودن راهی برخلاف رأی قاطع ملت مسلمان خودداری نمایید. 🔸 انتظار می رود با برطرف ساختن و و ورود حضرت آیت الله آقای خمینی عالم روحانیت و قلوب مسلمانان جهان را مسرور سازید. 🔻ابوالقاسم الموسوی الخویی ۲۸/ صیام / ۱۳۸۴ (اسناد انقلاب اسلامی، ج۱، ص،۲۳۵) 🇮🇷 @IRANeMOASER
❎سند حمایت آیت‌الله خویی از نهضت امام خمینی ⚫️سالروز رحلت آیت الله العظمی خویی تهران اعلیحضرت محمدرضاشاه پهلوی 🔻از قرون متمادی ، دشمنان اسلام از نظر اضمحلال دین و برده ساختن مسلمانان درصدد تفريق دوقوه روحی ومادی آنها برآمده و به فضل الهی دراثرتنبه اولیای امورو علمای اعلام به مقصد خود نائل نگشته اند. 🔹در حال حاضر زمینه را قابل دیده به فعالیت پرداختند که ضربت مهلک خود را بر پیکر کشور اسلامی وارد سازند. بسیار جای تأثر وتأسف است که سقوط و انحطاط مملکت اسلامی و یگانه مرکز تشیع به جایی برسد که زمامداران آن آلت و وسیله انجام مقاصد شوم آنها گردند. 🔸ما چندی قبل مفاسد تصویبنامه شوم وجعل قوانینی برخلاف مقررات اسلام را تذکر داده و اعلام خطر نمودیم؛ با این حال شاه با کمال جدیت از آن قوانین دفاع کرده و در اثر آن روزنامه های مزدورو خائن بهانه به دست آورده، نسبت به مقام روحانیت هتاکی نموده بلکه مقدسات اسلام را خرافات وارتجاع سیاه و قوانین پوسیده نامیدند. البته حکم چنین اشخاص در شرع مطهر معین و مبین است. ما جدا از شخص شاه خواستاریم که اسباب اغتشاش مملکت و ناراحتی عموم مسلمانان جهان را مرتفع سازند. 🔹علمای اعلام وعموم طبقات مسلمانان با اتکال به حول و قوه الهی از مقدسات دین تا آخرین نفس دفاع خواهند نمود. «على الله توكلنا ربنا افتح بيننا وبين قومنا بالحق وانت خيرالفاتحين» 🔺ابوالقاسم الموسوی الخویی ۱۳۴۲/۱/۷ غره ذیقعده / ۱۳۸۲ 📚( اسناد انقلاب اسلامی،ج۱، ص۸۰) 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲۲ مرداد ۱۳۵۹ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲۲ مرداد ۱۳۵۹ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲۲ مرداد ۱۳۵۹ 🇮🇷 @IRANeMOASER
🔻بازکاوی کارکردهای فرهنگی عزاداری در دوره پهلوی اول و علل مخالفت رضاخان با مذهب 🔷از آغاز ورود تشیع به ایران در قرن نخستین هجری در قم، فرهنگ و شعائر شیعی به آرامی‌ در ایران نفوذ کرد تا اینکه در زمان صفویه و با رسمیت مذهب تشیع، فرهنگ و مؤلفه‌های فرهنگی و شعائر شیعی، در تار و پود جامعه ایرانی ورود کرده و در گذر زمان بر عمق و گستره و شکوفایی آن افزوده گشت. در این عصر علمای شیعه موفق به تمدن‌سازی شدند و راهبردهای فرهنگی گسترده‌ای برای مهندسی فرهنگی جامعه ایرانی طراحی و اجرا کردند. 🔸در این فرآیند، مکتب حسینی و مؤلفه‌های قیام سیدالشهدا(ع) که خود شالوده‌ای از عناصر اصلی سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مذهب تشیع و دین اسلام است و دارای ماهیت فکری، عقیدتی و عاطفی شگرف و پیوستگی عمیق با جان و فکر جامعه شیعی می‌باشد، تأثیری نمایان‌تر، عمیق‌تر و گسترده‌تر می‌یافت. فرهنگ حسینی که همان فرهنگ دین‌مداری و سریان اندیشه‌های اسلامی‌ در رگ‌های جامعه اسلامی ‌و شیعی و فرهنگ آزادی‌خواهی عملی، فکری و معنوی و کرامت انسانی است، با فعالیت حکیمانه ائمه اطهار(ع) در بستر سوگواری و عزاداری در مصایب و قیام حسینی پایدار مانده و نسل به نسل در فکر و روح و جان جامعه شیعی منتقل گشت. از این منظر عزاداری حسینی در دوره‌های مختلف تاریخی کارکردهای گوناگون می‌یافت. 🔸یکی از دوره‌های مهم تاریخی ایران در دوران معاصر دوره حکومت رضاشاه پهلوی است. در این بازه تاریخی، حکومت پهلوی به خاطر ماهیت خویش و به سبب وابستگی به استعمار اقدامات و سیاست‌های فرهنگی مختلفی را در جهت مقابله با فرهنگ اسلامی و شیعی و نفوذ و سریان دادن فرهنگ و آداب غربی در جامعه شیعی ایران پی گرفته و به انجام رسانید تا هر چه بیشتر زمینه سلطه استعماری و چپاول اقتصادی را برای انگلستان فراهم آورد. در این میان محافل عزاداری حسینی به سبب ماهیت خویش که قبلاً به آن اشاره کردیم، مأمنی برای تقابل با این سیاست‌ها قرار می‌گرفت که البته در هر مورد شدت یا ضعفی داشت. از همین منظر در این مقاله تلاش بر آن بوده است که با تکیه بر اسناد، منابع اصلی و منابع تحقیقاتی، کارکرد فرهنگی‌ای که محافل عزاداری حسینی در این دوره تاریخی داشت، بررسی گردد. ☑️ ادامه مطلب را اینجا ببینید 🇮🇷 @IRANeMOASER