✳️بازگشت حوزه به قرون وسطی در صورت نبود انقلاب اسلامی
بازخوانی منشور روحانیت/٩
✴️به زعم بعض افراد، روحانیت زمانی قابل احترام و تکریم بود که حماقت از سراپای وجودش ببارد و الّا عالم سیّاس و روحانی کاردان و زیرک، کاسهای زیر نیم کاسه داشت. و این از مسائل رایج حوزهها بود که هر کس کج راه میرفت متدینتر بود. یاد گرفتن زبان خارجی، کفر و فلسفه و عرفان، گناه و شرک بشمار میرفت. در مدرسه فیضیه فرزند خردسالم، مرحوم مصطفی از کوزهای آب نوشید، کوزه را آب کشیدند، چرا که من فلسفه میگفتم. تردیدی ندارم اگر همین روند ادامه مییافت، وضع روحانیت و حوزهها، وضع کلیساهای قرون وسطی میشد که خداوند بر مسلمین و روحانیت منت نهاد و کیان و مجد واقعی حوزهها را حفظ نمود.
🇮🇷 @IRANeMOASER
✳️تهدید مقدسنماها علیه نهضت
بازخوانی منشور روحانیت/١٠
✴️[در زمان نهضت] اوضاع مثل امروز نبود، هر کس صد در صد معتقد به مبارزه نبود زیر فشارها و تهدیدهای مقدسنماها از میدان به در میرفت؛ ترویج تفکر «شاه سایه خداست» و یا با گوشت و پوست نمیتوان در مقابل توپ و تانک ایستاد و اینکه ما مکلف به جهاد و مبارزه نیستیم و یا جواب خون مقتولین را چه کسی میدهد و از همه شکنندهتر، شعار گمراهکننده حکومت قبل از ظهور امام زمان- علیه السلام- باطل است و هزاران «إن قُلت» دیگر، مشکلات بزرگ و جانفرسایی بودند که نمیشد با نصیحت و مبارزه منفی و تبلیغات جلوی آنها را گرفت؛ تنها راه حل، مبارزه و ایثار خون بود که خداوند وسیلهاش را آماده نمود. علما و روحانیت متعهد سینه را برای مقابله با هر تیر زهرآگینی که به طرف اسلام شلیک میشد آماده نمودند و به مسلخ عشق آمدند.
🇮🇷 @IRANeMOASER
✳️نقش متحجرین در عاشورای ١۵ خرداد
بازخوانی منشور روحانیت/١١
✴️اولین و مهمترین فصل خونین مبارزه در عاشورای ١۵ خرداد رقم خورد. در ١۵ خرداد ۴٢ مقابله با گلوله تفنگ و مسلسل شاه نبود که اگر تنها این بود مقابله را آسان مینمود. بلکه علاوه بر آن از داخل جبهه خودی گلوله حیله و مقدس مآبی و تحجر بود؛ گلوله زخم زبان و نفاق و دورویی بود که هزار بار بیشتر از باروت و سرب، جگر و جان را میسوخت و میدرید. در آن زمان روزی نبود که حادثهای نباشد، ایادی پنهان و آشکار امریکا و شاه به شایعات و تهمتها متوسل شدند حتی نسبت تارک الصلاه و کمونیست و عامل انگلیس به افرادی که هدایت مبارزه را به عهده داشتند میدادند.
🇮🇷 @IRANeMOASER
✳️عوض شدن شیوه مقدسمآبی
بازخوانی منشور روحانیت/١٢
✴️آن قدر که اسلام از این مقدسین روحانی نما ضربه خورده است، از هیچ قشر دیگر نخورده است و نمونه بارز آن مظلومیت و غربت امیر المومنین- علیه السلام- که در تاریخ روشن است. بگذارم و بگذرم و ذائقهها را بیش از این تلخ نکنم. ولی طلاب جوان باید بدانند که پرونده تفکر این گروه همچنان باز است و شیوه مقدس مآبی و دین فروشی عوض شده است. شکست خوردگان دیروز، سیاست بازان امروز شدهاند. آنها که به خود اجازه ورود در امور سیاست را نمیدادند، پشتیبان کسانی شدند که تا براندازی نظام و کودتا جلو رفته بودند. غائله قم و تبریز با هماهنگی چپیها و سلطنت طلبان و تجزیه طلبان کردستان تنها یک نمونه است که میتوانیم ابراز کنیم که در آن حادثه ناکام شدند ولی دست برنداشتند و از کودتای نوژه سر در آوردند، باز خدا رسوایشان ساخت.
🇮🇷 @IRANeMOASER
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥زنگ تاریخ (5)
📍عکسالعملها در مورد جشنهای 2500 ساله/تجزیه جهان اسلام از طریق تقویت حس ملیگرایی؛ یکی از انگیزههای صهیونیستها در حمایت از جشنهای ٢۵٠٠ ساله/ واکنش منفی امام خمینی، روحانیون انقلابی و مردم در برابر جشنهای ضدملی پهلوی
🔻تاریخچه تقویت انگیزههای ناسیونالیستی توسط یهودیان وابسته به صهیونیسم:
🔹 #آرتو_داوید؛ یهودی انگلیسی، در کتاب بررسیهای مقدماتی وانمود کرد که ترکها از نظر نژادی بر دیگر مسلمانان برتری دارند.
🔸 #لئون_کهن؛ یهودی فرانسوی، در کتاب دیباچهای بر تاریخ آسیا تلاش کرد نژاد ترک را نژاد برتر نشان دهد.
🔹 #یعقوب_صنوع؛ یهودی مصری، از پرچمداران اندیشههای ناسیونالیستی بود و میخواستند به عربها بباورانند که عرب نژاد برتر است.
🔸در ایران نیز تلاش کردند با پانایرانیسم؛ ایرانیها را مقابل دیگر ملل اسلامی قرار دهند.
🔹این انگیزه برای صهیونیستها مهم بود که با جشنهای ٢۵٠٠ ساله فرهنگ ناسیونالیستی را در ایران تقویت کنند و از این طریق ملتهای مسلمان را از یکدیگر جدا سازند.
#زنگتاریخ #سیدحمیدروحانی #جشن2500ساله
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #اطلاعات ۵ اسفند ۱۳۶۰
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #کیهان ۵ اسفند ۱۳۶۰
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۵ اسفند ۱۳۶۰
🇮🇷 @IRANeMOASER
سندی کمتر دیده شده از دخالت انگلیسیها در طلیعه قرن گذشته ایرانی/١
🖊یادداشت اختصاصی
🔹سال گذشته؛ در طلیعه قرن ١۵ ام شمسی، #مقام_معظم_رهبری، مقایسهای جالب میان چگونگی آغاز قرن کنونی و قرن پیشین داشتند. در طلیعه قرن ١۴ ام هجری شمسی با #کودتای_سیاه_اسفند ١٢٩٩ و چیرگی #رضاخان بر ایران، سلسلهای بر این کشور اسلامی حاکم شد که نسبت به پشینیانش، بیشترین ضدیت را با دین و در عین حال کمترین علقه را نسبت به وطن، علیرغم شعارهای پوچ ملیگرایی افراطی و باستانگرایی کور داشت.پهلویها علاوه بر ننگ استبداد، ننگ وابستگی به بیگانه نیز بر پیشانی داشتند!
🔸اما قرن ١۵ ام شمسی در حالی آغاز میشود که #ایران_اسلامی، برای نخستین بار پس از مدتها افول و عجز در برابر قدرتهای خارجی، دارای حکومتی مقتدر، آن هم بر پایه آموزههای دینی است؛ ایرانِ کنونی، قدرتمندترین کنشگر در منطقهای است که ابرقدرتهای پوشالیِ معارض با اسلام ناب محمدی(ص)، تمام امکانات و تلاش خود را برای سلطه بر آن به کار گرفته و میگیرند ولی کاری از پیش نبردهاند.
با حساب و کتاب مادی سیطرهیافته بر اذهان مادیگرا، این امر چیزی شبیه به یک معجزه است.
🔹قرن ١۵ ام هجری شمسی در حالی آغاز میشود که برای اولین بار در تاریخ کشور ما، حکومتی بر پایه خواست واقعی مردم به وجود آمده، در حالی که در طلیعه قرن ١۴ ام، با حکمرانی جبارانه و سبوعانه یکی از نافهمترین و نادانترین دیکتاتورهای درندهخو در تاریخ ایران همراه بود. حکومتی که با خباثت و دخالت #بریتانیاییها بر ایران حاکم شد و با تمام وجود، به باورهای مذهبی و #مؤلفههای_قدرت_فرهنگی و حتی اقتصادی این کشور یورش برد بدون آنکه مؤلفههایی از جنس قدرت را به صورت مستقل به این خطه زرخیز بیافزاید؛ حکومتی مبتنی بر فریب که بدون تکیه بر انتخاب مردم بر سر کار آمده بود.
🔸 #انتخابات در عصر پهلوی به یک شوخی تلخ سیاسی شبیه بود؛ به نحوی که علاوه بر کابینه، حتی ترکیب نمایندگان مجلس نیز توسط پادشاه دیکتاتور پهلوی تعیین میشد؛ حکومتی با چپاول داراییهای ملی به بهانه هزینههای ارتشی که حتی از انجام یک نمایش در برابر تجاوزهای متفقین در جنگ جهانی دوم ناکام بود؛ حکومتی مملو از غارت اموال خصوصی مردم توسط بیسابقهترین زمینخوارِ ایرانزمین و…
🔹 دخالت بریتانیاییها در #انقراض_قاجاریه و تأسیس #سلسله_منحوس_پهلوی، همواره مورد انکار بریتانیا و نوکرانِ مزدور یا سمپاتهای بیمزد و مواجب آنها در ایران(غربگرایان تسلیم طلب)بوده است تا جایی که برخی از این متوهمین خوشخیال (البته با حسن ظن فراوان، وگرنه ممکن است این تبلیغات از سر خیانت باشد)بارها با صدای بلند، این ادعای مضحک را مطرح کردهاند که «حتی روح بریتانیا نیز از این کودتا خبر نداشته است!» جالب است که این محققنمایان برای اثبات عدم دخالت بریتانیا در این انتقال قدرت، به منابع گزینشی و غیر قابل اعتمادی استناد میکنند که توسط این حکومت منتشر گردیده است.
🔸در واقع آنها برای تبرئه یک مجرم، به ادعاهای او استناد میکنند. این پیشگامانِ عرصه غربزدگی، در رویکردی کاملا متناقض، آنچه توسط جمهوری اسلامی از اقرارهای سران پیشین پهلوی به چاپ رسیده را غیرقابل استناد میدانند که از آن جمله، کتاب « #ظهور_و_سقوط_پهلوی» است که بر اساس خاطرات #حسین_فردوست، محرم راز محمدرضا پهلوی و رئیس دفتر ویژه اطلاعات نوشته شده است.
🔸 موضع رسمی بریتانیا نیز عموما بر انکار جنایتهایی است که آنها در پهنه گستردهای از این کره خاکی مرتکب شدهاند. در این مورد نیز بر اساس اسناد منتشر شده توسط این حکومت، ارتباط بریتانیا با روی کار آمدن رضاخان انکار میگردد. در یکی از این اسناد، ماجرا به گونهای ترسیم کشیده میشود که انگار بریتانیایی که خورشید در قلمرو استعماریاش هیچگاه غروب نمیکرد و همواره از پرنفوذترین قدرتهای اخلالگر در سراسر جهان بوده است، هیچ ارتباطی با روی کار آمدن پهلوی اول، در زمانه اوج تاثیرگذاری بر خطه ایران، یعنی اشغال توسط بریتانیا نداشته است.
🔻پس از مقدمات پیشین، پرسشی که مطرح میشود آنکه، آیا ردپایی از اسناد دخالت انگلیسیها در آثار کارگزاران بریتانیا نیز وجود دارد یا خیر؟
این یادداشت به بازنمایی یکی از مهمترین اسناد دخالت انگلیس در کودتای سیاه ١٢٩٩ میپردازد.
🔸 در این سند که مورد استقبال غربگرایان بیهنر نیز قرار گرفته، از قول یکی از مقامات ارشد وزارت امور خارجه بریتانیا، لنسلوت آلیفنت (Lancelot Oliphant)در سال ١٩٢٨ آمده: «عمر آن دورانهایی که میتوانستیم در تهران کابینهها بسازیم و کابینهها براندازیم و حتی شاهان را تغییر دهیم برای همیشه سپری شده است.»
🇮🇷 @IRANeMOASER
🔴سندی کمتر دیده شده از دخالت انگلیسیها در طلیعه قرن گذشته ایرانی/٢
🔹آلیفنت سپس می افزاید:
«افکار عمومی در ایران کماکان بر این اعتفاد باقی است که این ما بودیم که #رضاشاه را بر تخت سلطنت نشاندیم.
در این باره شکی نیست که دولت انگلستان نخستین دولتی بود که سلطنت او را به رسمیت شناخت و باعث این پیشقدمی، تلگرافات مکرر #سرپرسی_لرن (Sir Percy Lorain)، وزیرمختار سابق ما در تهران بود که چنین سیاستی را جدا توصیه میکرد. اما این عقیدهای که به ذهن ایرانیان فرو رفته که ما رضاشاه را خلق کردهایم، با توجه به حقایق اوضاع، کاملا صحیح نیست.» (ترجمه به نقل از شیخالاسلامی، جواد، قتل اتابک و شانزده مقاله تحقیقی دیگر، مقاله «گوشهای از فعالیتهای سیاسی شکرالله خان صدری(قوامالدوله)و روابط نزدیک او با سفارت انگلیس در تهران»، ص١٩۴)
🔸 آنچه در ابتدای نقل قول آمده است، اعتراف صریحی از سوی یک #مجرم است مبنی بر تلاش همیشگی بریتانیا برای اثرگذاری بر رخدادهای درونی ایران به منظور کسب منافع نامشروع. اما آنچه در قسمت دوم آمده، ادعایی است از سوی این کارگزار اخلالگر و تبهکار انگلیسی جهت پاک کردن ردپای بریتانیا در کودتای انگلیسی.
اما بر خلاف این سندنگاریها، مدارک دیگری وجود دارد که نشان میدهد ادعای #آلیفنت، کذب محض بوده و یا اینکه او از اقدامات مقامات منسوب به بریتانیا در تهران اطلاعی نداشته است!
🔹 اما برخلاف اظهارات آلیفنت، یکی دیگر از مقامات رسمی سفارت تهران در زمانه روی کار آمدن پهلویها، اعترافات جالبی در زمینه دخالتهای انگلستان در ایران دارد.
#هارولد_نیکلسون، متولد ١٨٨۶ (پسر آرتور نیکلسون، کاردار سفارت بریتانیا در تهران در سالهای ١٨٨۵ تا ١٨٨٨)، در سال ١٩٢۵ به مقام رایزن ارتقا یافته و پس پایان ماموریت سر پرسی لورن در تهران و انتقال پادشاهی از قاجار به پهلوی به سمت کاردار سفارت بریتانیا میرسد. ارتباطات وثیق و اشراف اطلاعاتی وی در ماجرای کودتا و برآمدن سلسله منحوس پهلوی به گونهای است که همسر وی #ویکتوریا_ماری(به اختصار «ویتا»)سکویل-وست (Victoria Marry(Vita)Sackville-West)که همانند او یکی از نویسندگان در حوزه ادبیات بریتانیا است، به گفته برخی از منابع در برگزاری مراسم تاجگذاری رضاخان شرکت و یا بر آن نظارت داشته است. هارولد نیکلسون، با چنین پسزمینهای از مسئولیت و اطلاعات در سفارت بریتانیا، آن هم در زمانه تغییر پادشاهی ایران، در کتابی با عنوان صبحهای جمعه (Friday Mornings, 1941-1944)در این رابطه مینویسد:
🔸 It was to Lord Ironside that Reza owed his elevation from the ranks. The British general, inspecting one morning a detachment of the Persian Cossacks, was pardonably impressed by the martial bearing and the determined features of the trooper from Savad Kuh. It was as Sartib Reza that, but a few months later, he dashed with his Cossacks along the road from Kasvin and arrested the whole Persian Cabinet in Teheran. It was largely owing to another Englishman, Sir Percy Loraine, that he owed his subsequent rise to power. After the collapse of Lord Curzon’s Anglo-Persian Treaty of 1919 it was evident that Persia was heading for complete disintegration;the only hope was that she could be renovated under strong leadership from within;Sir Percy rightly foresaw that Reza Khan was capable of such regeneration. And thus it came about that the Q^ajar dynasty was deposed by the Majlis, and Reza Khan was able to affix the great diamond of the Moghuls, the Darya-i-Nur, to his khaki hat.
🇮🇷 @IRANeMOASER
سندی کمتر دیده شده از دخالت انگلیسیها در طلیعه قرن گذشته ایرانی /٣
🔹ترجمه:
#رضا، ترفیع درجههای نظامی خود را مدیون #لرد_آیرونساید بود. این ژنرال بریتانیایی، یک روز صبح که در حال سرکشی به دستهای از قزاقهای ایرانی بود، شیفته سلوک نظامی آن سوارهنظامِ جزءِ سوادکوهی شد. تنها چند ماه بعد، #سرتیپ_رضا، همراه با قزاقان خود، جاده قزوین را در نوردید تا تمامی اعضای کابینه را در تهران بازداشت کند. او صعود بعدیاش به قدرت را نیز بیش از همه مدیون یک انگلیسی دیگر به نام #سرپرسی_لورین (وزیر مختار وقت بریتانیا در ایران از سال ١٩٢۶-١٩٢١) بود. پس از فروپاشی قرداد انگلیسی-ایرانی ١٩١٩ (که طراح آن لرد کرزن، نائبالسلطنه هندوستان، بود) کاملا مشخص بود که ایران به سمت یک تجزیه تمامعیار میرفت[!]؛ تنها امید برای بازسازی آن، از طریق یک رهبری قدرتمند داخلی میسور بود. سر پرسی، به درستی دریافت که رضاخان قابلیت چنین کاری را دارد. این چنین شد که سلسله قاجار توسط مجلس عزل و #رضاخان، الماس بزرگ مغولان، یعنی همان دریای نور را به کلاه خاکی خود چسباند. (Nicolson, Friday Mornings 1941-1944, 1944, p.7)
🔸 به اعتراف #نیکلسون، رضاخان صعودش در #درجات_نظامی و همچنین تکیه زدن بر اریکه قدرت را مدیون دو انگلیسی بود؛ یکی او را ظرف چند ماه از یک سوارهنظام جزء، یعنی پایینترین درجه نظامی در واحد موتوری، به درجه سرتیپی رسانده و با استفاده از او یک کودتا را در تهران به راه انداخت؛ و در ادامه نیز توسط یک انگلیسی دیگر به نام سر پرسی لورن بر اریکه قدرت نشست. لفاظی بعدی در مورد تلاش انساندوستانه انگلستان در حفظ موجودیت ایران و جلوگیری از تجزیه آن نیز صرفا از این رو قابل اعنتاست که به عنوان پیامدی ناشی از شکست قراداد ١٩١٩ ذکر گردیده که خود متضمن اعترافات جالبی میباشد. حقیقتا چرا باید لغو این قرارداد، ایران را در معرض تجزیه قرار دهد با آنکه متضرر اصلی از لغو آن انگلیسیها بودهاند؟! این عادت انگلیسیها ( و در کل غربیهاست) که جنایات خود را در قالب لفاظیهایی مملو از وقاحت، به عنوان الطافی در حق یک ملت مظلوم جلوه دهند.
🔸 در این میان نقش دستها و ذهنهای پوسیده و عناصر وابسته و بیگانهپرستان را میتوان در این وقایع به صورت واضح دید که چگونه برخلاف افادههای پرطمطراقشان از ستایش آزادی، دیکتاتوری به نام رضاخان را به جان ایران انداخته و تمام تلاششان را برای استحکام قدرت وی و تمشیت اسلامزدایی تحت حکومت وی به کار گرفتند. همچنانکه پس از پیروزی انقلاب، دستاوردهای بیبدیل و بینظیر (حداقل در مقایسه با چند سده اخیر) را انکار میکنند. آنها تمام تلاش خود را برای وارونهنمایی حقیقت به کار میگیرند تا آن دیکتاتور بیآبرو را تبرئه کرده یا حداقل دست اربابان انگلیسی و همچنین اسلاف حقیر خود را از مداخلههای جنایتگونه در تاریخ ایران پاک کنند.
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #اطلاعات ۶ اسفند ۱۳۶۰
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #کیهان ۶ اسفند ۱۳۶۰
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۶ اسفند ۱۳۶۰
🇮🇷 @IRANeMOASER
جریان شناسی.JPG
21K
💢ملاحظاتی بر کتاب جریانشناسی فرهنگی بعد از انقلاب اسلامی ایران
🖋احمد رهدار
🔹کتاب جریان شناسی فرهنگی بعد از انقلاب اسلامی ایران، در شهریور ۱۳۷۹ از طرف معاونت فرهنگی اجتماعی مرکز تحقیقات مجمع تشخیص مصلحت نظام به دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد شد و پس از تصویب، از سوی دبیرخانه مذکور، مرکز جهاد دانشگاهی به عنوان مجری طرح و مهندس سید مصطفی میرسلیم به عنوان ناظر طرح تعیین می شود و مرکز بازشناسی اسلام و ایران(انتشارات باز) کتاب مذکور را در سال ۱۳۸۴چاپ و منتشر می کند. این کتاب از این حیث در خور توجه است که در زمره معدود کتابهایی است که به بحث جریان شناسی فرهنگی پس از انقلاب اسلامی پرداخته است.
🔸اگر چه نوع کسانی که به مباحث جریان شناسی معاصر می پردازند، از ورود به برخی ساحتها هنوز زنده هستند و هر گونه قضاوت درباره آنها پیامدهای خاص خود را به وجود می آورد- ابا می کنند با این حساب، باید تحقیق #مصطفی_میرسلیم و همکاران محقق وی را قدر دانست و مغتنم شمرد که پذیرفته است تا درباره کسانی صحبت به میان آورد که بسیاری از آنها بالفعل از صاحب منصبان و مسئولان می باشند. این کتاب به لحاظ ساختاری و محتوایی دارای ابهامات و اشکالات فراوان است. نویسنده در این مقاله به دنبال آن است تا کتاب مذکور را به بوته نقد گذارد و برخی از اشکالات مهم آن را بیان نماید.
🔗مطالعه کامل مقاله در نشانی زیر:
http://iranemoaser.ir/quarterly-12-criticism-1/
#نقدکتاب
🇮🇷 @IRANeMOASER
🔘سیره انقلابی حضرت امام کاظم علیهالسلام
امام خمینی قدس سره الشریف:
🔹«حكام جائر مىديدند كه اگر امام #موسى_بن_جعفر (ع) آزاد باشد زندگى را بر آنها حرام خواهد كرد و ممكن است زمينهاى فراهم شود كه حضرت قيام كند و سلطنت را براندازد از اين جهت مهلت ندادند. اگر مهلت داده بودند بدون ترديد حضرت قيام مىكرد. شما در اين شک نداشته باشيد كه اگر فرصتى براى موسى بن جعفر (ع) پيش مىآمد قيام مىكرد و اساس دستگاه سلاطين غاصب را واژگون مىساخت.»(ولایتفقیه امام خمینی، ص149)
#امام_کاظم
#شهادت_امام_کاظم
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #اطلاعات ۸ اسفند ۱۳۶۰
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #کیهان ۸ اسفند ۱۳۶۰
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۸ اسفند ۱۳۶۰
🇮🇷 @IRANeMOASER
♨️حنظله
🔹#حنظله (به معنی سیب تلخ) یک شخصیت کارتونی برساخته #ناجی_علی کاریکاتوریست فلسطینی است که نماد مصور مردم #فلسطین و نشانگر سرنوشت تلخ و اندوهبار آوارگان فلسطینی است.
او یک کودک ۱۰ ساله فلسطینی است که نخستین بار در سال ۱۹۶۹ در روزنامه کویتی السیاسة به تصویر کشیدهشد. ناجی علی از سال ۱۹۷۳ به این سو حنظله را همواره پشت به بیننده و با دستان قلاب شده در پشت ترسیم کردهاست. دهسالگی سنیست که او مجبور به ترک فلسطین شد و دهساله ماندنش ناشی از آن است که جز در سرزمین خودش نمیتواند رشد کند. حنظله همیشه پیراهن ژنده و پابرهنه است و در کاریکاتورهای تازهتر گاه در حال سنگپرانی یا شعارنویسی است.
❓ناجی علی کیست
🔸ناجی سليم علی متولد 1938 در روستای الشجره واقع در منطقهاي ميان طبريه و ناصره در شمال فلسطين است. او به همراه خانواده خود در سال 1948، پس از اشغال فلسطين توسط صهيونيستها، به جنوب لبنان رفت و در اردوگاه عين الحلوه نزديك صيدا ساكن شد. سپس پس از دو سال تحصيل در طرابلس به بيروت رفت و در اردوگاه صبرا و شتيلا ساكن شد و به انواع و اقسام مشاغل روي آورد. وی پس از ورود به حرفه مكانيكی دو سال در عربستان سعودی به اين كار ادامه داد و در سال 1959به لبنان بازگشت و پس از فعاليت در جنبش ناسيوناليستی عرب در سال 1961 به آكادمی هنر لبنان وارد شد ولی به دليل حبس برای مسائل سياسی موفق به ادامه تحصيل در آنجا نشد و پس از رهايی به صور رفت و در مدرسه جعفريه مشغول گشت. در سال 1963 به كويت رفت و در ارگان جنبش ناسيوناليستی عرب بنام «الطليعه» مشغول فعاليت شد و بعد از آن در سال 1968 در السياسه و السفير نيز كارهايی ارائه كرد. وی تا زمان ترور در لندن در روزنامه القبس فعاليت میكرد.
حنظله در اینستاگرام
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #اطلاعات ۹ اسفند ۱۳۶۰
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #کیهان ۹ اسفند ۱۳۶۰
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۹ اسفند ۱۳۶۰
🇮🇷 @IRANeMOASER
🔰کاربست ایرانهراسی در مهندسی افکار عمومی مردم مصر
🔹ترس فراوان غرب از وقوع جنبش اسلامی در مصر صرفاً به خاطر امنیت اسراییل نبوده و نیست، بلکه مهمتر از آن به خاطر این است که حضور عمیق و قدرتمند و پرسابقه تشیع در این سرزمین و به ویژه تجربه موفق حکومت شیعی فاطمیون در مصر، میتواند زمینههای نفوذ تفکر انقلاب اسلامی ایران را فراهم کند.
🔸تأثیر اندیشمندان معاصر شیعه مانند سید جمال الدین اسدآبادی بر ارکان مذهبی و فرهنگی مصر نیز این نگرانی را مضاف می سازد. لذا در این نوشتار سعی بر آن است تا کاربست ایران هراسی در مهندسی افکار عمومی مردم مصر توسط کشورهای غربی مورد بررسی و مداقه قرار گیرد.
📎مطالعه متن کامل مقاله در نشانی زیر:
http://iranemoaser.ir/quarterly-33-article-1
#ایران_هراسی #مصر #ایران #مقاله
🇮🇷 @IRANeMOASER
⚫️حامی همچون پدر
▫️«[پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله] هشت ساله بود که عبدالمطلب هم از دنیا رفت. روایت دارد که دم مرگ، عبدالمطلب از #ابیطالب - پسر بسیار شریف و بزرگوار خودش - بیعت گرفت و گفت که این کودک را به تو میسپارم؛ باید مثل من از او حمایت کنی.
▪️ #ابوطالب هم قبول کرد و او را به خانه خودش برد و مثل جان گرامی او را مورد پذیرایی قرار داد. ابوطالب و همسرش - شیرزن عرب؛ یعنی فاطمه بنتاسد؛ مادر امیرالمؤمنین - تقریباً چهل سال مثل پدر و مادر، این انسان والا را مورد حمایت و کمک خود قرار دادند. نبیاکرم در چنین شرایطی دوران کودکی و نوجوانی خود را گذارند.»(مقام معظم رهبری ١٣٧٩.٢.٢٣)
#حضرت_ابوطالب
#وفات_حضرت_ابوطالب_تسلیت
🇮🇷 @IRANeMOASER