eitaa logo
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
424 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
637 ویدیو
686 فایل
تاریخ معاصر ایران و دانشنامه انقلاب اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
✂️ از یک کتاب 💢چگونگی تعاملات آیت الله با (ره) 🔻روابط مرحوم حکیم و آیت الله خمینی دارای فراز و فرودهایی بود. مراودات شخصی این دو همراه با احترامات متقابل بود. بعد از ارتحال آیت الله با آنکه مجال برای آیت الله خمینی فراهم بود تا داعیه داشته باشد اما وی مدتها سکوت اختیار کرد. وقتی از ایشان درباره علت سکوتش پرسش شد این گونه پاسخ داد که : « به احترام آیت الله حکیم سکوت کرده ام ؛‌ایشان در حال حاضر بر ما تقدم دارند». در مواردی نیز گزارش شده است که مرحوم حکیم نیز امام خمینی را مورد احترام قرار داده است. حکیم که مبادی آداب بود و حرمت های اخلاقی را به نیکی می دانست و بدان حساسیت می ورزید، در مورد اخلاق و ادب آیت الله خمینی گفته بود :« من آدمی به ادب آقای خمینی ندیدم ؛ در جلسه درس ،‌بعد از نماز ،‌در جلسه بیرونی و در اندرون یکسان نشسته است و تکان نمی خورد. محال است زانو به زانو شود و چهره عوض کند، یک آدم مودب و موقر و سنگین که در همه حالات و همه جا یکسان است ». مرحوم حکیم در مواقعی که امام به حبس و تبعید محکوم شد ، ابراز نگرانی و تألم می کرد.زمانی که آیت الله خمینی به تبعید شد ،‌سید حکیم پس از شنیدن این خبر به ابراز تأسف و تأثر پرداخته و کلمه استرجاع (انا لله و انا الیه الراجعون) را مکرر بر زبان جاری کرده بود. هنگامی که خبر دستگیری امام به می رسد حضرات و سید محمد در همان شب به اتفاق عازم بیت آیت الله حکیم در کوفه می شوند. آن شب علی رغم اینکه آیت الله حکیم برای استراحت قرص خورده و خوابیده بود از خواب برخاسته و در اواخر شب در منزل ایشان جلسه تشکیل می شود. اخبار دستگیری ها و تبعید های امام، ذهن آیت الله حکیم را به خود مشغول داشته بود .زمانی که آیت الله همدانی قصد داشته به ترکیه سفر کند و در میانه راه به نزد مرحوم حکیم می رود « آیت الله حکیم که از سفر من به ترکیه خشنود بود و حمایت می کرد ،‌با این تصور که سفر در ارتباط با حضور امام در ترکیه می باشد، ‌فرمود: موضوع آقای خمینی به یک مساله غامض و مشکلی تبدیل شده است. گفتم سفر من به دعوت عده ای از مومنین آن دیار است و ارتباطی با تبعید امام ندارد.» به نظر می رسد که آیت الله دل نگران امام خمینی در بود و از هر فرصتی برای ابراز این نگرانی استفاده می کرد. آیت الله ادعا کرده است که « مرحوم حکیم از اولین کسانی بود که آن زمان که نامی از نبود ، مرجعیت ایشان را تبلیغ می کردند ؛ ایشان در جایی نیز گفته بودند که مرجع مسلمانان باید امام باشد و علناً نیز اعلام می کردند». زمانی که آیت الله خمینی به عراق تبعید می شود نیز حاکمیت بعثی بر آن بوده تا ایشان را از این کشور بیرون کند ، اما مرحوم حکیم به شدت ایستادگی می کند و مانع از انجام این کار می شود. وقتی که امام وارد نجف می شود آقای حکیم تمام اطرافیانش را در جلسه ای جمع می کند و می گوید آقای خمینی میهمان ماست و ما میزبان او هستیم و باید اقدامات لازم را برای ایشان به جا آوریم . آقای حکیم اطرافیان و منسوبان خود را از اینکه از امام غیبت کنند و یا اسائه ادب یا برخورد ناگوار و ناجوری انجام دهند،‌نهی کرده بود. اگر چه این حرمتها بعضاً توسط حامیان و اطرافیان شکسته می شد. 📚 ،فقیهان و انقلاب ایران (یک نسل پس از آیت الله العظمی )، ص 52-55 🇮🇷 @iranemoaser
♨️ سیدحمید در : ♦️برخی مسئولان بزرگترین ضربه زننده به کشور و انقلاب هستند/ انقلاب از زمان پیروزی گرفتار نااهلان شده است 💠رئیس و دانشنامه انقلاب اسلامی گفت: متأسفانه برخی افراد که در کشور مسئولیت دارند و دم از امام و رهبری نیز می‌زنند، خودشان بزرگترین ضربه زننده به کشور و انقلاب اسلامی هستند. به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید روحانی رئیس بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی در مراسمی که به مناسبت ایام الله دهه مبارک فجر و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در مسجد دانشگاه تربیت‌ مدرس برگزار شد، به ارائه تحلیلی تاریخی از وقایع پرداخت. وی با بیان اینکه «بخشی از تاریخ اسلام، همواره گرفتار و دچار حضور نااهلان است»، اظهار داشت: اگر اسلام به درستی اجرا شود، نظام امپریالیستی نابود خواهد شد. آمریکا نیز اگر روزی با نظام مقدس جمهوری اسلامی سازش کند، در واقع انتحار کرده؛ چرا که اسلام و اجرای آن برای استکبار جهانی بسیار مهلک خواهد بود. روحانی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران از زمان پیروزی، گرفتار نااهلان شده و دشمنان داخلی و بیرونی متعدد، مانع اجرای کامل آرمان‌های اسلام و امام خمینی(ره) شدند، افزود: نااهلان به چند دسته تقسیم می‌شوند، گروه اول غربگرایان‌ هستند که اعتقاد دارند بدون وابستگی به غرب نمی‌توانیم به جایی برسیم. اینان اهل مطرح کردن شعارهای غرب پسند بوده و حتی در مبارزات‌شان نیز به همین منوال بودند. وی تصریح کرد: بر خلاف این گروه، حضرت (ره) اتکای‌شان نه به این قدرت‌های ظاهری و پوشالی، بلکه پس از خدای متعال متکی به امت بود. این پژوهشگر تاریخ انقلاب اسلامی از به عنوان گروه دوم نام برد که در حرف و ظاهر پیرو هستند اما در عمل و باطن طرفدار غرب و تفکر غربی هستند و افزود: افرادی نظیر و را نمونه‌هایی از این گروه هستند. روحانی افزود: گروه سوم هستند که برای رفاه طلبی خود سعی در دور زدن امام(ره) داشتند. آنها حتی پیشنهاد حذف شعار "مرگ بر آمریکا" را مطرح کردند. گروه چهارم هم هستند که تاریخ بالاخره پرده از چهره شان برخواهد داشت. وی اظهار داشت: متاسفانه برخی از افرادی که امروز در کشور مسئولیت دارند و دم از امام و رهبری نیز می‌زنند، خود بزرگترین ضربه زننده به کشور و انقلاب اسلامی هستند. روحانی در پایان خاطرنشان کرد: رشد و تعالی کشور فقط در گرو تفکر انقلابی است و منشأ خدمات به مردم، حزب اللهی‌ها بوده اند و روحیه اشرافی‌گری و سازش کاری مانع پیشرفت کشور است. لازم به ذکر است که در پایان سخنرانی ایشان، دانشگاهیان به طرح سوالات خود پرداختند. 🇮🇷 @iranemoaser
📰 #روزشمار_انقلاب | ۱۸ بهمن ۵۷ 📌تصویر روزنامه #کیهان ♨️ مذاکرات پشت پرده درباره سرنوشت #شاه 🔺آیت‌الله #طالقانی: مردم را تهدید به قتل و آتش‌سوزی نکنید 🇮🇷 @iranemoaser
📰 #روزشمار_انقلاب | ۱۸ بهمن ۵۷ 📌تصویر روزنامه #اطلاعات 🇮🇷 @iranemoaser
📰 #روزشمار_انقلاب | ۱۹ بهمن ۵۷ 📌تصویر روزنامه #کیهان ♨️ نظامیان در راهپیمایی امروز: ما قطره ای از #ارتش تو هستیم، #خمینی 🇮🇷 @iranemoaser
📌دیدار با (ره) ✅علی امینی نخست وزیر روز جمعه اول دی ماه 1340 رهسپار شد و با و روحانیان طراز اول از جمله امام خمینی دیدار کرد. 🔻امام هنگام ورود امینی به خانه، از سر جای خود بلند نشد. او به بهانه بازکردن بند کفش خود مدتی دم در اتاق، خود را سرگرم کرد تا شاید امام را به احترام مورد دلخواه خود وادارد، لیکن امام از جای خود تکان نخورده و تنها هنگام نشستن او به صورت نیم‌خیز حرکتی کرد. وقت رفتن او نیز امام از جای خود بلند شد و ایستاد، لیکن او را بدرقه نکرد. این برخورد امام بر او گران آمد، برای نیز سنگین بود. پس از بازگشت او از قم در دیداری که با شاه داشت، از شیوه برخورد امام سخن به میان آمد. امینی در خاطرات خود آورده است: «....وقتی جریان را برای تعریف کردم: گفت: او به شما توهین کرد. گفتم چرا؟ گفت: برای اینکه تا دم در نیامد. گفتم: آقا خواهش می‌کنم که تفتین نکنید ...» امام در این دیدار یک سلسله سخنان پندآمیز و عارفانه‌ای مطرح کرد و نامبرده را مورد نصیحت قرار داد. از برنامه آموزش و پرورش، شیوه طلاق در محاضر و گسترش مفاسد انتقاد کرد. ازجمله گفتند : شما که امروز عهده دار ریاست دولت هستید و نخست وزیری کشور در اختیارتان است، مسئولیت سنگینتر و مهمتری دارید، باید طوری با مردم رفتار کنید و گام‌های مفید و موثر به نفع اجتماع بردارید و آنچنان خدمت نشان دهید که در پیشگاه خداوند و وجدان مسئول مسئل نباشید. مملکت ایران، نخست وزیران فراوان به خود دیده است، امیرکبیرها، مقام‌ها و نخست‌وزیران دیگر ... برخی به این ملک و ملت خدمت کرده‌اند و مسئولیت اجتماعی خود را صحیحتر انجام داده‌اند. ملت آگاه و هوشیار ایران همیشه از ، قهرمان مبارزه با استعمار ذکر خیری دارد؛ ولی در مقابل، نخست‌وزیرانی هم بوده‌اند که همیشه مورد لعن و نفرت بوده و هستند. شما سعی کنید از گروه دوم نباشید. شما در امور دین با مردم آنچنان رفتار کنید تا ذکر خیری از شما و خاطره خوبی از دوران نخست‌وزیری شما در میان مردم یادگاری بماند. خداوند متعال می‌فرماید: و الباقیات الصالحات خیر عند ربک و ابقی آنچه ماندنی و پایدار است کارهای خیر و شایسته است که از فرد باقی میماند. علاوه بر آن، شما یقین بدانید هر قدر بیشتر به مردم خدمت کرده باشید، به همان میزان عزیز و محترم خواهید بود. علی امینی در پاسخ گفت روزی که تمدن غرب وارد کشور ما شد در تمام مملکت جز روحانیون، افراد باسواد، کمتر وجود داشتند. این همان گروه نخبه روحانیون بودند که می‌توانستند فرهنگ و مراکز آموزشی را قبضه کنند و از نفوذ زباله‌های تمدن غربی جلوگیری به عمل آورند، ولی کوتاهی ورزیدند. امام فرمودند : درست است که پنجاه سال پیش، اکثریت باسودان کشور را روحانیت تشکیل میداد، ولی خودتان بهتر میدانید که حکومت کشور در دست افرادی بود که دست‌نشانده و مزدور بیگانگان بودند و ما حکومت مستقل ملی نداشتیم، همین ، دست نشانده اجنبی بود. روحانیت چگونه میتوانست با حکومت‌های دست نشانده بیگانگان همکاری و همراهی کند؟ وقتی رضاخان، خودش نماینده انگلیس‌ها و دست‌نشانده خارجیان بود، آیا روحانیت با همکاری با این قبیل عوامل دست‌نشانده [باید] صحه بر اعمال آنان می‌گذاشت و حکومت آنان را تأیید یا تقویت می‌کرد؟ آن روز در مبارزه با اینگونه دیکتاتورهای محلی و دخالت اجنبیان، چاره‌ای جز انفصال از خدمات دولتی و گوشه‌نشینی و چاره‌ای جز تقویت پایگاه‌هایی ملی و مردمی نداشت روحانیت می‌بایست پایه‌های نهضت‌های ملی را تقویت می‌کرد تا روزی بتواند با حکومت‌های غیرملی و ضد ملی مبارزه و مقابله کند. 📚کتاب امام خمینی جلد یک صفحات 135 -139 ؛ کتاب زندگی سیاسی علی امینی صفحات 377- 380 🇮🇷 @iranemoaser👇👇👇
♨️" کلیه #دُوَل_خارجی از نظر من یکسان هستند " . موضع گیری آیت الله #بروجردی رضوان الله تعالی علیه در جریانِ جنگِ سرد #آمریکا و #شوروی در تیر ماه سال ۱۳۳۸ ش 🇮🇷 @iranemoaser
📂اسنادی از 📍در 23 ژانویه 1969 ♨️تظاهرات دانشجویان ایرانی و اتریشی علیه حضور در و هجوم عوامل مستقر در به دانشگاه 🔻خانه فرهنگ ایران در وین ✅@Irankulturhaus 🇮🇷 @iranemoaser👇👇👇
✔️ ♨️ همایش تجلیل از در گیلان و رونمایی از کتاب ✅5شنبه 19 بهمن ⏰ساعت: 18:30 🔸رشت، چهارراه گلسار، سالن همایش مخابرات 🇮🇷 @iranemoaser
🗂اسنادی از #روزنامه_Lokales 📍در 23 ژانویه 1969 ♨️تظاهرات دانشجویان ایرانی و اتریشی علیه حضور #شاه در #اروپا و هجوم عوامل #ساواک مستقر در #وین به دانشگاه 🔻خانه فرهنگ ایران در وین ✅@Irankulturhaus 🇮🇷 @iranemoaser
♨️ وعده و برق 💢بررسی‌ها مشخص می‌کند که سه بار راجع به آب و برق مجانی سخن گفته‌اند: بار اول در پیام 14 ماده‌ایِ نهم اسفند سال 57، قبل از ترک به مقصد با توجه به وضعیت بسیار بد حاکم بر کشور، فردای اعلام آب و برق مجانی توسط سخنگوی دولت موقت، امام خطاب به ملت ایران: «من به دولت راجع به مجانی کردن آب و برق و بعضی چیزهای دیگر "فعلا برای طبقات کم‌بضاعتی" که در اثر تبعیضات خانمان‌ برانداز دچار محرومیت شده‌اند و با برپایی به امید خدا این محرومیت‌ها برطرف خواهد شد، سفارش اکید نمودم که عمل خواهد شد.» (صحیفه، ج6، ص262) پس اولا از این سخن مشخص می‌شود که سخنگوی دولت هم در پاسخ به فرمان امام در روزهای قبل، این مطلب را اعلام می‌کند. و ثانیا امام با قید "فعلا" نشان می‌دهد که موافق امر غیرکارشناسی مجانی بودن دائم حامل‌های انرژی نیست. بار دوم، با فاصله یک‌روز از پیام قبلی، در بدو ورود به قم(10 اسفند 57) در سخنرانی : «ما علاوه بر اینکه زندگی مادی شما را می‌خواهیم مرفه بشود، زندگی معنوی شما را هم می‌خواهیم مرفه باشد. شما به معنویات احتیاج دارید. معنویات ما را بردند اینها. دلخوش نباشید که فقط می‌سازیم، آب و برق را مجانی می‌کنیم "برای طبقه مستمند"، را مجانی می‌کنیم برای "طبقه مستمند"، دلخوش به این مقدار نباشید. معنویات شما را، روحیات شما را عظمت می‌دهیم؛ شما را به مقام انسانیت می‌رسانیم.»(همان، ص273) که این محتوای همان فایل صوتی تقطیع‌شده معروف است. که در آن تأکید امام بر عدم دلخوشی بر رفاه مادی و هدف‌گذاری اصلی انقلاب برای رشد معنویت و مقام انسانیت است. مجددا روز بعد(روز جمعه 11 اسفند 57) در کتابخانه مدرسه فیضیه(خطاب به خبرنگار روزنامه اطلاعات): «هر چه زودتر باید مشکل مسکن برای "بی‌خانمان‌ها و فقرای ایران" حل گردد و برای هر خانواده، مسکن مورد نیازشان تأمین شود، آب و برق "برای فقرا و بی‌بضاعت‌ها" باید مجانی گردد.» (همان، ص297) در هر سه مورد وعده آب و برق مجانی، با اصرار به قید "برای مستمندان" بیان شده است نه عموم مردم، که آن‌هم تحقق یافت، یعنی میزان مشخصی از مصرف تا مدت‌ها بعد از انقلاب رایگان بود و افزایش مصرف نسبت به آن میزان معین، هزینه داشت. ضمن اینکه برای تحقق وعده‌های اقتصادی امام، حساب صد امام، کمیتۀ امداد امام‌خمینی، بنیاد مسکن، بنیاد مستضعفان، جهادسازندگی و... راه‌اندازی گردید و با بضاعت خود به سرعت به سامان دادن وضعیت معیشتی، بهداشت و بی‌سرپناهی فقرا در سراسر کشور و روستاها پرداخته شد به گونه‌ای که مثلا پدیده‌های تأثربرانگیزی در کلان‌شهرها مانند حلبی‌آبادها(شهرک‌هایی که خانه‌های آن از حلب‌های مصرف‌شده و تخته‌چوب و نایلون ساخته می‌شد و فقرا با زن و بچۀ خود در آن زندگی می‌کردند) از چهرۀ شهرها زدوده شد. این فقرزدایی‌های وسیع اما "ناکامل"، همه با توجه به این نکته است که دشمنان داخلی و خارجی هرگز نگذاشتند امام و دستگاه‌های زمان ایشان، حتی یک روز را با آرامش به رهبری دینی و معیشتی مردم بپردازند. عمر رهبری امام، مسئولین و یارانش، علاوه بر غائله‌های داخلی سیاسی، با توطئه‌هایی مانند ترورها، و امثال غائله‌های کردستان، خلق عرب،ترکمن‌صحرا، دمکرات آذربایجان، هشت سال جنگ ویرانگر و تحریم‌های کمرشکن، به روزهای سختی گذشت تا حدی که دشمن هر روز منتظر سقوط اصل این انقلاب بود، چه رسد به رشد و توسعه، با این حال، امام و مسئولین هرگز از محرومین غافل نبودند. 🇮🇷 @iranemoaser👇👇👇
26.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 همدلی و همراهی مردم #ایران در پیروزی #انقلاب را در این #کلیپ زیبا ببینید 🇮🇷 @iranemoaser
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 برای #مسئولان #اشرافیگری؛ لذت جویی؛ جمع کردن ذخارف دنیا #ممنوع 🇮🇷 @iranemoaser
📰 #روزشمار_انقلاب | ۲۱ بهمن ۵۷ 📌تصویر روزنامه #اطلاعات 🇮🇷 @iranemoaser
📰 #روزشمار_انقلاب | ۲۱ بهمن ۵۷ 📌تصویر روزنامه #اطلاعات 🇮🇷 @iranemoaser
📌جنگ خونین لشکر #گارد با #نیروی_هوایی 📍روزنامه #کیهان - ۲۱ بهمن ۱۳۵۷ 🇮🇷 @iranemoaser