eitaa logo
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
421 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
637 ویدیو
686 فایل
تاریخ معاصر ایران و دانشنامه انقلاب اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
افشای ابعاد راهبرد «پیرامونی» اسرائیل نگاهی به راهبرد پیرامونی؛ جست و جوی اسرائیل برای یافتن متحدان خاورمیانه‌ای 🔹استراتژی «پیرامونی» یکی از راهبردهای قطعی اسرائیل در منطقه غرب آسیاست. این راهبرد پیچیده مورد توجه پژوهشگران مختلف قرار گرفته بود اما تا کنون مطلب یا کتابی از نگاه یک اسرائیلی در مورد آن منتشر نشده بود تا این‌که یکی از فعالان و مجریان اسرائیلی این استراتژی به‌نام با نگارش کتاب «پیرامونی» کارنامه نسبتا جامعی از این راهبرد با نگاه اسرائیلی به‌نگارش درآورد... متن کامل معرفی کتاب «پیرامونی» در خبرگزاری تسنیم 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۷ آذر ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۷ آذر ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۷ آذر ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
💢رابطه مخاطره‌آمیز دولت آذربایجان و اسرائیل 🔹مقام معظم رهبری امروز در دیدار با بسیجیان: «گاهی دشمن کاری را با سروصدا شروع می‌کند برای اینکه کار اصلی را در جای دیگر انجام دهد. برای ما منطقه ، غرب آسیا و مناطق شرقی مهم است و باید حواسمان به همه این‌ها باشد. در سال‌های مختلف در ایام برگزاری جام‌جهانی فوتبال چون همه حواسشان به این مسابقات است خیلی‌ها از این ایام استفاده کرده و کارهایی انجام دادند.» 🔸توجه به مسائل منطقه قفقاز از جمله تحولات نقشی حساس و حیاتی در شناخت و تعیین سرنوشت غرب آسیا دارد. بلافاصله پس از سخنان راهبردی مقام معظم رهبری، خبری از الهام علی‌اف منتشر شد که او تصمیم به افتتاح سفارت اسرائیل در کشور آذربایجان گرفته است. 🔹گفتنی است رابطه شوم سران آذربایجان و اسرائیل از سال‌ها قبل وجود داشته و این اقدام نتیجه سال‌ها ارتباط ننگین این رژیم با اسرائیل است. نقش و اهمیت «آذربایجان» برای اسرائیل را در ادامه خواهید خواند... گزیده‌ای از کتاب «پیرامونی» نوشته یوسی آلفر(افسر سابق موساد) ترجمه علیرضا سلطانشاهی 🇮🇷 @IRANeMOASER
منافع اسرائیل در کشور آذربایجان چیست؟ 🔹اسرائیل کشور مهم و استراتژیک را مدت کوتاهی پس از کسب استقلال از در سال ۱۹۹۱ به رسمیت شناخت و بنای روابط با آن را از آن زمان تاکنون ریخت. 🔸در ابتدا روابط اسرائیل با آذربایجان مکمل روابط استراتژیک اسرائیل - ترکیه با هدف احیای مثلث پیرامونی شمالی بود. آذری‌ها با گویش ترک‌ها سخن میگویند و دو کشور به هم نزدیک هستند. پیوند اسرائیلی - آذری آن قدر کافی و مهم ارزیابی می‌شود که دو کشور نسبت به احیای روابط مضمحل شده ترکیه و اسرائیل در سال‌های اخیر اقدام کرده‌اند. ده‌ها هزار نفر از به اسرائیل مهاجرت کرده‌اند و روابط آذری - یهودی، جزء جدایی‌ناپذیری از روابط دو کشور است. 🔹آذربایجان در امتداد مرز ایران و در شمال این کشور است. جمعیت نه میلیونی شیعه و سکولار آن بزرگ‌ترین جمعیت آذری شیعه است؛ یک جمعیت قدرتمند... در شمال ایران. در باکو یک حکمرانی می‌کند که نسبت به تحریک جمعیت شیعی خود از سوی ایران و همچنین نسبت به حمایت ایران از همسایه خود، حساس است. 🔸منافع استراتژیک اسرائیل در آذربایجان از چند منظر قابل بررسی است که شامل نیز می‌شود. به رغم بزرگ‌نمایی رسانه‌ای از وسعت همکاری‌های امنیتی اسرائیلی - آذری ، این روابط از منظر یک مقام ارشد امنیتی اسرائیل بسیار محکم و در امتداد ابعاد پیرامونی گذشته است. 🔹هنوز شرکای قدیمی نیزه سه سر اسرائیل تمایل دارند که روابط‌شان با اسرائیل محتاطانه باشد آذربایجان [تا پیش از ادعای علی‌اف] هرگز سفارتی در اسرائیل افتتاح نکرد و تا آوریل 2013 مقامات رسمی آذربایجان هرگز دیدارهای بسیار عمومی آویگدور لیبرمن وزیر امور خارجه، شیمون پرز رئیس‌جمهور اسرائیل و دیگران از باکو را با سفر به اسرائیل پاسخ ندادند تا این‌که در آوریل 2013 المار محمد یاروف وزیر امور خارجه آذربایجان از [قدس یا به تعبیر رژیم جعلی صهیونیستی: ] اورشلیم دیدار کرد. 🔸مقامات امنیتی و حوزه سیاسی اسرائیل تصور می‌کنند که به نظر ایران حضور بسیار پررنگ اسرائیل در آذربایجان یک تهدید بازدارنده است؛ همان‌طور که معاون سابق وزیر دفاع میگوید: «اگر ما در روابط خوب خود با آذربایجان باقی بمانیم یک متحد در حیاط خلوت یا اگر شما دوست داشته باشید در شیروانی، ایران خواهیم داشت. نقشه منطقه خود گویای این واقعیت است.» 🔹یک مفسر و تحلیلگر امنیتی اسرائیل به هنگام دیدار محمد یاروف خاطرنشان می‌سازد که تهران به صورت فزاینده‌ای از اینکه آذربایجان به یک پایگاه اسرائیلی علیه تأسیسات اتمی‌اش تبدیل شود، نگران است.(پیرامونی، صص364-363) 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۸ آذر ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۸ آذر ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۸ آذر ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
💠حضرت زینب سلام الله علیها پرستار بزرگ جامعه اسلامی مقام معظم رهبری: 🔹تلاش حضرت زینب سلام‌اللَّه‌علیها فقط این نیست که از امام بیماری در کربلا حراست و پرستاری کرده است. حضرت زینب از روح کلّی اسلام و جامعه آن روز مسلمین پرستاری کرد؛ پرستاری بزرگ او آن‌جاست. حضرت زینب در مقابل یک دنیا بدی، ظلم، بی‌انصافی، حیوان‌صفتی و قساوت، یک تنه ایستاد. و با این ایستادگی، توانست از روح کلّی اسلام حراست و پرستاری کند. همچنان که میگوییم امام حسین علیه‌السّلام اسلام را حفظ کرد، میتوانیم دقیقاً ادّعا کنیم که حضرت زینب سلام‌اللَّه‌علیها هم با ایستادگی خود، اسلام را حفظ کرد. این ایستادگی، یک رمز و راز و یک عامل اصلی است.(1380.5.3) 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۹ آذر ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۹ آذر ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۹ آذر ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
قیام پانزده خرداد طلیعه نهضت امام خمینی منتشر شد معرفی کوتاه از جدیدترین اثر بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی امام خمینی قدس سره الشریف:«یادتان نرود‏‎ ‎‏که ما یک ۱۵ خرداد داشتیم، ۱۵ خرداد مبدأ نهضت اسلامی ایران است.»(صحیفه امام، ج۹، ص۴۶۸) 🔹قیام خونین نقشی محوری در دارد و از جانب رهبر نهضت اسلامی ایران به‌عنوان مبدأ نهضت اسلامی معرفی شده است و به همین خاطر همواره مورد توجه پژوهشگران و عموم علاقه‌مندان انقلاب اسلامی بوده و هست هرچند با توجه به جایگاه و تأثیرات غیرقابل وصف این قیام خلأهای بسیاری در زمینه تحقیق و حتی ترویج این حرکت معجزه‌وار وجود دارد و آخرین اثر با عنوان «قیام پانزده خرداد طلیعه نهضت امام خمینی» گامی در رفع آن خلأها و نیازهای اساسی است. 🔸این اثر مجموعه‌ای از مهم‌ترین مقالات سردبیر فصلنامه تخصصی پانزده خرداد دکتر مظفر نامدار است که به اهتمام سهراب مقدمی شهیدانی به جامعه علمی و فرهنگی کشور عرضه شده و ابعاد کم‌تر گفته شده‌ای را از این حرکت خروشان ملت ایران تبیین کرده است... متن کامل معرفی کتاب در پایگاه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی ◀️راه‌های تهیه کتاب: 🏢نشانی: تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک6. 📞تلفن: 22579192_021 🏢نشانی دوم: قم، چهارراه شهدا به سمت چهارراه قرآن و عترت، روبروی مدرسه حجتیه، انتشارات کیهان 🇮🇷 @IRANeMOASER
*️⃣قیام پانزده خرداد طلیعه نهضت امام خمینی 🔻نگاهی گذرا به سرفصل‌های تازه‌ترین اثر بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی 🔹فصل اول: گشودگی تاریخ جدید در چشم‌انداز قیام 15خرداد 🔸فصل دوم: نهضت 15خرداد فریادی در مرگ‌آباد تجدد و تحجر 🔹فصل سوم: 15خرداد؛ پایه‌های استوار انقلاب اسلامی و نقطه عطف زوال سلطانیسم و سکولاریسم در ایران 🔸فصل چهارم: 15خرداد؛ نقطه عطف بیداری اسلامی و گذر از جنبش‌های غربی به جنبش‌های اسلامی 🔹فصل پنجم: 15خرداد زمینه‌های تبلور یک آرمان تاریخی و گشودگی زبان دین در حوزه سیاست 🔸فصل ششم: 15خرداد و مقابله با سیاه‌نمایی‌های غرب علیه فرهنگ ایرانی-اسلامی 🔹فصل هفتم: 15خرداد، رخدادی که تبدیل به تاریخ شد متن کامل معرفی کتاب در پایگاه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی ◀️راه‌های تهیه کتاب: 🏢نشانی: تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک6. 📞تلفن: 22579192_021 🏢نشانی دوم: قم، چهارراه شهدا به سمت چهارراه قرآن و عترت، روبروی مدرسه حجتیه، انتشارات کیهان 📞تلفن دفتر قم: 32904231-025 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۰ آذر ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۰ آذر ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۰ آذر ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
💢شجاعت شهید آیت‌الله مدرس به روایت امام خمینی 🔸«در يك مجلس از مجالس سابق كه مرحوم «مدرس»،- مرحوم آسيد حسن مدرس- در آن مجلس بود، التيماتومى از دولت روس آمد به ايران كه اگر فلان قضيه را انجام ندهيد ما از فلان جا- كه قزوين ظاهراً بوده است- مى‏آييم به تهران و تهران را مى‏گيريم. 🔹دولت ايران هم فشار آورد به مجلس كه بايد اين را تصويب كنيد. يكى از مورخين، مورخين امريكايى، مى‏نويسد كه يك روحانى با دست لرزان آمد پشت تريبون ايستاد و گفت: 🔸آقايان، حالا كه بناست ما از بين برويم چرا به دست خودمان برويم. رد كرد. به خاطر مخالفت او جرأت پيدا كرد و رد كرد و هيچ غلطى هم نكردند. 🔹روحانى اين است. يک روحانى توى مجلس بود نگذاشت آن را، روسيه سابق را، يک دولت را- پيشنهاد التيماتومش را- يک روحانى ضعيف، يک مشت استخوان رد كرد! آن‌ها مى‏بينند نبايد روحانى باشد؛ قطع يد روحانى بايد بكنند تا به آمال و آرزوى خودشان برسند.»(صحیفه امام ج١ ص۴٢٢) 🇮🇷 @IRANeMOASER
♨️بازخوانی اهداف نهضت جنگل در چشم‌انداز مرامنامه اتحاد اسلام 🔹امروزه اساسنامه‌ها و مرامنامه‌هایی که گروه‌های سیاسی تدوین می‌کنند بیانگر آرمان‌ها و اهدافشان است. در گذشته مرامنامه‌نویسی یکی از فعالیت‌های رایج بود. مرامنامه مبین اهداف هر گروه و مرزبندی‌هایش با جریان‌های سیاسی ـ اجتماعی دیگر بوده است. بنابراین یکی از راه‌های شناخت بازخوانی آرمان‌ها و اهداف این نهضت از زبان مرامنامه است. در ابتدای این سند بعد از مقدمه به مهم‌ترین آرمان‌های جنبش جنگل به شرح زیر اشاره شده است: ۱. حفظ استقلال و تمامیت ارضی ایران و رفع تجاوزات اجانب ۲. تحکیم مبانی حکومت ملی ۳. محافظت از اصول و قوانین مقدس اسلام 🔸هیچ کدام از بندهای این مرامنامه با تعارض ندارد بلکه به اجرای قوانین مقدس اسلام تصریح شده است. این نکته مبین این مسئله است که نویسندگان مرامنامه، از مجتهدین و علما بوده‌اند و نیز کسانی که دغدغه اجرای احکام اسلامی را پی‌گیری می‌کردند؛ به همین خاطر یکی از ۳ شعار اصلی‌ای که مطرح کردند اسلام‌خواهی است. 🔹با توجه به شکل و ترکیب کمیته اتحاد اسلام که در آن حضور داشتند، به روشنی معلوم می‌شود که قلم و محتوای این مرامنامه کاملاً با افکار آن‌ها سازگار است و بدیهی است غرض این نهضت تشکیل بر پایه و احکام و مقدسات دین مقدس اسلام است؛ چه اینکه در اعلام حکومت توسط نهضت جنگل، قوانین اسلام را در قالب جمهوری عرضه کردند و شعار تشکیل جمهوری اسلامی و انقلابی در رأس شعارهایشان قرار گرفت. 🔸این آرمان‌ها در رهبری نهضت جنگل آنقدر مشهود بود که حتی که میانه خوبی با روحانیت و اهداف اسلامی نهضت جنگل ندارد می‌نویسد: 🔹مرکز ثقل و مغز متفکر جنگل را تشکیل می‌داد که افرادش به استثناء چند نفر، همه از علما و روحانیون بوده‌اند. این وضع که تعدادی از روحانیون زمام کار را به دست گرفته کارگردانی و رهبری امور انقلاب را عهده‌دار شده‌اند به مذاق عده‌ای گوارا نیامد و ترتیبی دادند که هیئت اتحاد اسلام به کمیته تبدیل شود و در نتیجه این تغییر نام، افراد غیر روحانی نیز توانستند به عضویت رسمی هیئت اتحاد اسلام در آیند و اکثریت اعضاء را به دست آورند. 🔸وی همچنین در سراسر کتاب به این مسئله اشاره می‌کند که «خود میرزا به طوری که قبلاً گفته‌ایم یک مرد دینی بیش نبود که همه مظاهر انقلاب را از دریچه دیانت می‌نگریست.» 🔹شاید به همین اعتبار بود که فخرایی و سایر مورخین سکولار ، تلاش کردند در نگارش تاریخ این نهضت به نوعی ریشه‌های اسلامی آن را پنهان ساخته و تاریخ این نهضت را بر اساس ایدئولوژی خود تدوین نمایند؛ چون از اساس معتقد نبودند که روحانیت با تکیه بر آموزه‌های اسلامی بتواند یک جنبش بزرگ اجتماعی و سیاسی را رهبری کند. چنان که مصطفی شعاعیان نیز در کتاب خود که مورد تقدیر فخرایی قرار گرفته است به این اعتقاد کینه‌توزانه نسبت به روحانیت و اسلام اعتراف می‌کند و می‌نویسد: 🔸«روحانیت عقب‌مانده‌تر، کودن‌تر و نا‌آگاه‌تر از آن بود که بتواند به پیشقراول نهضتی انقلابی در عصر مبارزه با استعمار ـ ارتجاع مبدل شود.» اما رهبری میرزا در نهضت جنگل و رهبری مرحوم در شدن صنعت نفت و از همه مهم‌تر رهبری امام در نهضت پانزده خرداد سال ۴۲ بی‌اعتباری تمامی این تحلیل‌های استعماری را به اثبات رساند و ناتوانی و فقر تئوریک جریان‌های غیرمذهبی را در شناخت مسائل ایران و جهان نشان داد. (مرامنامه کمیته اتحاد اسلام و بازخوانی آرمان های اسلامی نهضت جنگل، فصلنامه تخصصی ١۵ خرداد، ش ٣٧ و ٣٨، ص ٣٢٣ و ٣٢۴) 🇮🇷 @IRANeMOASER
📷عکس مرامنامه کمیته اتحاد اسلام (نهضت اسلامی جنگل) ◀️بازخوانی اهداف نهضت جنگل در چشم‌انداز مرامنامه اتحاد اسلام 🔹امروزه اساسنامه‌ها و مرامنامه‌هایی که گروه‌های سیاسی تدوین می‌کنند بیانگر آرمان‌ها و اهدافشان است. در گذشته مرامنامه‌نویسی یکی از فعالیت‌های رایج بود. مرامنامه مبین اهداف هر گروه و مرزبندی‌هایش با جریان‌های سیاسی ـ اجتماعی دیگر بوده است. بنابراین یکی از راه‌های شناخت بازخوانی آرمان‌ها و اهداف این نهضت از زبان مرامنامه است. در ابتدای این سند بعد از مقدمه به مهم‌ترین آرمان‌های جنبش جنگل به شرح زیر اشاره شده است: ۱. حفظ استقلال و تمامیت ارضی ایران و رفع تجاوزات اجانب ۲. تحکیم مبانی حکومت ملی ۳. محافظت از اصول و قوانین مقدس اسلام 🔸هیچ کدام از بندهای این مرامنامه با تعارض ندارد بلکه به اجرای قوانین مقدس اسلام تصریح شده است. 🇮🇷 @IRANeMOASER