eitaa logo
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
426 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
637 ویدیو
686 فایل
تاریخ معاصر ایران و دانشنامه انقلاب اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
💢مسئله حجاب در جمهوری اسلامی/3 🔹پهلوی اول به صورت آشكارا با عفاف عمومی و حجاب اسلامی به‌مبارزه برخاست و قانون ننگين اجباری شدن كشف حجاب را پياده كرد اما واضح و بديهی بودكه اين اقدام، سنخيتی با فرهنگ اصيل ايرانی ندارد و شكست خورد. از اين رو پهلوی دوم مجبور به عدم اجرای اين قانون ننگين شد و البته، پروژه عفت‌زدايی عمومی را به طرزی پيچيده و با تمركز بر فرهنگ و رسانه با جديت دنبال كرد. 🔸مردم ايران با علم و اطلاع از ماهيت ضددينی رژيم پهلوی، به نهضت اسلامی که به رهبری يک‌مرجع تقليد شيعی شكل گرفت، پيوستند و تا پيروزی، پای آن ايستادند و بعد از پيروزی نيز در تمام رفراندوم‌ها و انتخابات‌های سرنوشت‌ساز، به ايده امام خمينی لبيک گفتند و جمهوری اسلامی را برگزيدند و به قانون اساسی با ماهیت اسلامی، رأی دادند. طبعادر چنين وضعيتی، مسئله حجاب كه اصل آن از ضروريات فقه شيعه است، به صورت مفروضه همه اين انتخاب‌ها لحاظ شده است. 🔹امروز جريانات انحرافی در ساحت رســانه و حتی در برخی محافل علمی بدون در نظر گرفتن واقعيات قطعی تاريخی، لزوم رعايت قانون اساسی را مورد خدشه قرار می‌دهند و پشتوانه‌های اجتماعی و حقوقی آن را زير سؤال می‌برند اما در مقابل بايد گفت تأكيد حاكميت دينی بر مسئله حجاب، از يكسو متكی به پشتوانه حقوقی مستحكم است و از ديگرسو، مورد مطالبه اكثريت قاطع جامعه ايرانی كه نظام دينی را برگزيده بودند، می‌باشد؛ لذا دوگانه‌سازی كاذب در اين قبيل امور، نه با واقعيت سازگار است و نه منطق علمی و حقوقی دارد. 🔸مرور روند تاريخی قانونی شدن حجاب در ايران نشان می‌دهدكه برخلاف القائات ناپخته و ناصحيح نويسندگان بريتانيكا، مسئله حجاب در روندی طبيعی، به قانون تبديل شده است نه آنكه محصول تصميمات آنی ناشی از تحولات انقلابی باشد. 🔹با نگاهی به متون حقوقی جمهوری اسلامی مشخص می‌شودكه تا 5مهر1360هيچ قانون جزئی يا كلی در خصوص حجاب وجود ندارد. البته ريشه‌های قانونگذاری در كلام رهبر انقلاب اسلامی وجود داشت.(ر.ک: صحیفه امام، ج5، ص294) 🔸سخنرانی15اســفند1357امام مخالفت جريان‌ها و شــخصيت‌های غربگرا و برخی روزنامه‌ها (همچون كيهان) كه در آن زمان گرايش چپ داشتند را برانگيخت و البته مردم متدين نيز به اين اعتراضات واكنش نشان دادند و به‌طور مثال مردم به حمايت از كلمات امام در لزوم رعايت حجاب به تظاهرات روبه‌روی دفتركيهان پرداختند.(کیهان، 20اسفند1357، ص2) 🔹اين اعتراضات و طرفداری‌ها ادامه داشت و البته در شرايط پرالتهاب ابتدای انقلاب زمينه‌ای مناسب برای گروه‌های مشكوك پديد آورد تا با تعرض به زنان زمينه بدنامی نظام اسلامی را فراهم كنند. امام خمينی در تاريخ13تير1359در پاسخ به يک سؤال فرمودند: بسم الله الرحمن الرحيم 🔸ممكن است تعرض به زنها در خيابان وكوچه و بازار، از ناحيه منحرفين و مخالفين انقلاب باشــد. از اين جهت،كسی حق تعرض ندارد و اينگونه دخالت‌ها برای مسلمانها حرام است، و بايد پليس و كميته‌ها از اينگونه جريانات جلوگيری كنند.(صحیفه امام، ج12، ص502) 🔹مباحث در خصوص قانون شدن حجاب تا ســال 1360ادامه يافت تا اين كه در تاريخ 15فروردين 1360بخشــنامها‌ی از طرف نخست وزير وقت به كليــه وزارتخانه‌ها و ســازمانهای دولتی صادر شــد. بعد از اين اتفاق، تحولات حقوقی و قانونی در زمينه حجاب در بخش‌های مختلف نظام جمهوری اســلامی (دســتگاه اجرايی، قضايی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و)... پيگيری شد كه هر نوع قضاوت در مورد عملكرد نظام در مسئله حجاب، بدون مطالعه اين رخدادها، ناقص خواهد بود. نگاهی جامع و فراگير به رويكردهای حاكميتی جمهوری اسلامی به مسئله حجاب، نشان از آن دارد كه مواجهه با اين مقوله، در فضايی گفتمانی، فرهنگی و حقوقی پيش رفته است و طبعا نخبگان برآمده از آراء عمومی متكفل رقم زدن تمام تصميمات اساسی در اين عرصه بوده‌اند؛ فارغ از هر نگاهی كه به نتايج آن داشته باشيم. مرور پيشينه وضع قوانين مرتبط با حجاب، نشان از اهتمام ويژه حاكميت به مديريت مسئله حجاب از طريق مجاری حقوقی دارد. منبع: مقاله «ترجمه و نقد مدخل امام خمينی دردایرةالمعارف بریتانيکا/بخش دوم» فصلنامه تخحصصی پانزده خرداد، شماره 72-71، بهار و تابستان1401. 🇮🇷 @IRANeMOASER
💢مسئله حجاب در جمهوری اسلامی/4 مهمترين مصوبات قانونی مرتبط با مسئله حجاب به قرار ذيل می‌باشد: 🔹قانون بازسازی نيروی انسانی مؤسسات دولتی و وزارتخانه‌های وابسته به دولت 1360/7/5 🔸قانون مطبوعات 1364/12/22 🔹قانون مقررات انتظامی هيأت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و تحقيقاتی كشور 1364/12/22 🔸تصويب «قانون نحوه رسيدگی به تخلفات و مجازات فروشندگان لباس‌هايی كه استفاده از آن‌ها در ملأ عام خلاف شرع است يا عفت عمومی را جريحه‌دار می‌كند.»1365/12/28 🔹آئين‌نامه حفظ حدود و آداب اسلامی در دانشگاهها و مؤسســات آموزش عالی 1366/5/6 🔸رعايت حجاب اسلامی در محيط كليه دستگاه‌های اجرايی- بخشنامه نخست‌وزيری 1368/9/25 🔹ابلاغيه رعايت ظواهر شرعی و حجاب اسلامی در محيط كار قوه قضائيه1368/9/25 🔸تكليف كليه وزارتخانه‌ها، ســازمان‌ها، مؤسسات شركت‌های دولتی و وابسته به دولت، بانک‌ها و مؤسسات وابسته به آن‌ها به مراقبت كامل لزوم پوشش كاركنان و ارباب رجوع مطابق ضوابط اسلامی در محيط كليه دســتگاه‌ها 1369/2/9 🔹ابلاغيه قوه قضائيه: برخورد قاطع و اعمال اشد مجازات درباره ترويج‌دهندگان فرهنگ منحط و مغاير با شئون اسلامی 1372/3/4 🔸قانون رسيدگی به تخلفات اداری 1372/9/7 🔹قانون گزينش معلمان و كاركنان آموزش و پــرورش1374/6/14 🔸تكميل آئين‌نامه انضباطی دانشجويان جمهوری اسلامی ايران 1374/6/14 🔹اصول و مبانی و روش‌های اجرايی گسترش فرهنگ عفاف 1376/11/14 🔸مصوبه راهبردهای گسترش فرهنگ عفاف 1384/5/4 🔹تدوين سياست‌های ارتقای مشــاركت زنــان در آموزش عالی 1384/7/26 🔸قانون ساماندهی مد و لباس 1385/10/12 🔹مصوبه اختصاص مبلغ يک ميليارد ريال به منظور تحقق هدف‌ها و وظايف پيش‌بينی‌شده در قانون ساماندهی مد و لباس به وزارت فرهنگ و ارشاد اســلامی 1386/7/29 🔸دستورالعمل صدور مجوز برپايی نمايشــگاه مد و لباس1387/2/16 🔹آيين‌نامه اجرايی قانون ساماندهی مد و لباس 1387/4/9 🔸دستورالعمل صدور مجوز برپايی نمايشگاه/ جشنواره مد و لباس ايرانی- اسلامی (اصلاحيه- مصوب1388/3/9) 🔹سند تحول بنيادين آموزش و پرورش 1390/10/6 🔸مصوبه فرآيند و مرجع تدوين سند ملی مد و لباس 1399/4/2 🔹اصلاح آيين‌نامه اجرايی قانون ساماندهی مد و لباس 1400/11/13 🔸اختلاف ميان موافقان و مخالفان قانونی شدن حجاب از ابتدای انقلاب وجود داشت و جنجال‌برانگيز نيز بود. جريان‌های غربگرا و غيراسلامی همچون مجاهدين خلق در رد قانونی شدن حجاب اطلاعيه صادركردند و برخی روزنامه‌های زاويه‌دار نيز به پروپاگاندا و بزرگ‌نمايی نسبت به تظاهرات بخشی از زنان تهرانی، به مناسبت 8مارس و برخی شعارها عليه قانونی شدن حجاب اسلامی پرداختند. البته در مقابل، مردم مسلمان ايران كه سخنان صريح امام خمينی نسبت به لزوم حفظ حجاب اسلامی در ادارات را شنيده بودند و مخالفت علنی اين روزنامه‌ها باكلام امام را می‌ديدند به اعتراض و تجمع مقابل دفتر برخی از اين روزنامه‌ها پرداختند. 🔹از جمله مخالفين قانونی شــدن حجاب اسلامی سيمين دانشور بود كه يادداشت وی در تاريخ 19اسفند 1357در صفحه شــش روزنامه كيهان منتشر شد و 26اسفند1357جوابيه آن يادداشت كه به گفته كيهان نويسنده‌اش يك دانش‌آموز بود، در همان روزنامه و همان صفحه منتشر شد. مطالعه وصيتنامه شهدای هشت سال دفاع مقدس (كه شاخص و نمونه مناسبی از قشر متدين دهه شصت هستند) حاكی از فراوانی توصيه به حفظ حجاب است و اين مطلب بيانگر اين است كه لزوم حفظ حجاب اسلامی لااقل در بخش قابل توجهی از قشر متدين به عنوان يک ضرورت مطرح بوده است. 🔸امروز نيز همان خط انحرافی توسط برخی فراری‌های خارج ازكشور و البته برخی مسئولين غرب‌زده دنبال می‌شود. به عنوان مثال سخنان معاونت امور زنان دولت حسن روحانی در مورد بازنگری در قانون عفاف و حجاب قابل ذكر است كه به شدت مورد استقبال رسانه‌های معاند همچون دويچه‌وله (27تير 1396و راديو فردا27تير 1396) قرار گرفت. منبع: مقاله «ترجمه و نقد مدخل امام خمينی دردایرةالمعارف بریتانيکا/بخش دوم» فصلنامه تخحصصی پانزده خرداد، شماره 72-71، بهار و تابستان1401. 🇮🇷 @IRANeMOASER
⭕️علل، ماهیت و درسهای فتنه ۸۸ 🔴نهم دی؛ روز ولایت و بصیرت ملت ایران 🔻بیانات حجت الاسلام و المسلمین سید حمید روحانی در مورد فتنه ۸۸ 🔹قیام 9 دی هم دستاوردهای عظیمی برای ما داشت و هم درس عبرتی برای کسانی است که می خواهند از تاریخ و گذشته ها درس بگیرند. 🔸قیام 9 دی ماهیت فتنه گران را بر ملا کرد و نشان داد افرادی که به ظاهر خود را از یاران امام(ره) بر می شمردند و درکنار ایشان اعتباری برای خود کسب کرده بودند فریب کاری بیش نبودند و علیرغم ادعای مردمی بودن،پشت به مردم کردند و امام و ولایت فقیه را نادیده گرفتند. 🔹‌فتنه گران برای رسیدن به قدرت حاضر شدند ایران را به ویرانه تبدیل کنند و حتی با آمریکا و اسرائیل بسته بودند که کشور را اشغال کنند تا این ها بتوانند به هوس های دنیا طلبانه خود و جاه و مقام دست پیدا کنند. 🔸 استکبار جهانی و صهیونیسم بین المللی بیش از 20 سال برای چنین فتنه ای طرح و برنامه ریخته بودند تا این کشور را از مسیر اصلی خود منحرف کنند و آرمان های انقلاب را به مسلخ ببرند ولی شکست سنگینی خوردند و این شکست دستاورد عظیمی برای انقلاب بود. 🔹 اگر مردم آگاهی لازم را نداشته باشند نمی توانند رسالت و مسئولیت خود را به درستی انجام دهند و در جریان فتنه 88 هم مردم روزی به میدان آمدند که کاملا جریان فتنه را بررسی کردند و دریافتند این فتنه چه میزان خطرناک است و جریانی است که ریشه درغرب دارد و در جهت منافع ملت نیست. 🔸اینکه امروز نا اهلان در راس کار قرار گرفتند به این دلیل است که دانایان امت و آگاهان ملت به وظایف خود عمل نکرده و چهره عوامل فتنه 88 را برای مردم مشخص نکردند. 🔹فتنه گران امروز با لباس و شیوه دیگری در صحنه هستند و این جای نگرانی دارد لذا آگاهان باید در این زمینه به وظیفه خود عمل کنند. 🔸اگر فتنه 88 به درستی ریشه یابی نشود و تحقیقی صورت نگیرد ممکن است به صورت بدتری تکرار شود لذا برای جلوگیری از تکرار فجایع دردناکی مثل فتنه 88 باید روی این مسائل خیلی کار شود و مقاله های زیادی از دل آن بیرون بیاید. 🔹فتنه گران کسانی هستند که خواسته آن ها در این نکته نهفته است که ما باید وابسته باشیم و آب و نان ما با کمک آمریکا فراهم شود چرا که آمریکا را کدخدای دنیا می بینند و این نقشه ای است که آن ها دنبال می کنند.(حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی ۹۸٫۱۰٫۵) 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۸ دی ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۸ دی ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۸ دی ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
✳️ مروری بر عملکرد فتنه‌گر بزرگ سال 1388؛ /1 🔹 در همان روز برگزاری انتخابات یعنی در تاریخ ۱۳۸۸ / ۳ / ۲۲ که سایت های حامی من سری (از جمله نوروز، قلم نیوز، اصلاحات، امروز، سلام نیوز و جمهوریت) نوشتند نامزد آنها در ۲۱ استان به برتری قاطع دست یافته، سایت کلمه وابسته به ستاد موسوی مصاحبه ای را با خاتمی ترتیب داد که خاتمی در آن گفت: امر حاکی است موسوی انتخابات را برده است؛ اما من پیشگو نیستم» «سایت انتخاب ۱۰» در همین روز بود که از حضور غیر منتظره خاتمی،کروبی و موسوی در منزل هاشمی رفسنجانی خبر داد.( خبر گزاری فارس، ۸۸/۳/۲۳) 🔻روز ۲۵ خرداد سیدمحمد خاتمی با صدور بیانیه ای به مناسبت تظاهراتی که بنا بود حامیان موسوی در تهران برپا کنند، نوشت: 🔸آنچه در جریان انتخابات اخیر ریاست جمهوری اتفاق افتاد باعث خدشه دار شدن اعتماد عمومی و به واکنش های طبیعی و پر احساس مردم عزیز ما در سراسر کشور منجر شده است. این حق مسلم مردم است که خواستار حفظ آرای خود شوند و وظیفه مسلم مسئولان کشور است که امانتدار این آرا باشند و تلاش کنند اعتماد عمومی را که بزرگترین پشتوانه کشور و نظام است حفظ و تقویت شود. وی در ادامه مطالبات موسوی را روشن دانست و نوشت که این مطالبات خواست همه ماست». ( سایت رسمی خاتمی ۸۸/۳/۲۵) 🔹اعتراضات خیابانی حامیان موسوی همچنان ادامه یافت. خاتمی در واکنش به مطالبی که در نشریات درباره دخالت بیگانگان در انتخابات منتشر شد، در بیانیه ای به مناسبت تظاهرات گسترده حامیان موسوی در شنبه سی ام خرداد،«انتساب حرکت نا سالم مردم به بیگانگان» را «جلوه ای از سیاست های نادرست» دانست که« سبب دورترشدن مردم از حکومت می شود». او در بیانیه خود نوشت: 🔻در ایران انتخاباتی برگزار شده است و انبوهی از مردمان بزرگوار که آن حماسه حضور را آفریدند، نتیجه اعلام شده را باور ندارند و به آن معترضند ؛ اعتماد عمومی در این زمینه لطمه دیده است و بستن راه اعتراض مدنی به روی مردم به معنی گشودن راه های خطرناکی است که خدا می داند به کدام سرانجام برسد.( سایت رسمی خاتمی، ۸۸/۳/۳۱) 🇮🇷 @IRANeMOASER
✳️ مروری بر عملکرد فتنه‌گر بزرگ سال 1388؛ /2 🔹پس از این قضایا، تظاهراتی که حامیان موسوی با نام سکوت برگزار کرده بودند، وارد فاز اغتشاشات خیابانی شد. هیئت منتخبی از سوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس که در رابطه با حوادث پس از انتخابات برای جویا شدن نظر مراجع و شخصیت های مؤثر نظام و نیز ارائه اطلاعات لازم به آنان درباره انتخابات، به دیدار آنان می رفت، در تاریخ۱۳۸۸/۴/۸ به دیدار خاتمی رفت. 🔸خاتمی در این دیدار دغدغه خود را لطمه خوردن به اعتماد عمومی دانست و راهکاری که برای حل این مسئله ارائه داد، تشکیل یک هیئت بی طرف بود: 🔻به هر حال یک حادثه ای رخ داده و مردم به آن اعتراض دارند؛ باید اشکالات را رفع و مردم را قانع کرد. حل این مسئله می تواند با تشکیل یک هیئت بی طرف صورت پذیرد.(سایت رسمی خاتمی، ۱۳۸۸/۴/۸) 🔹خاتمی در تیر ماه ۱۳۸۸ دیداری هم با خانوادهای دستگیرشدگان در ناآرامی های پس از انتخابات داشت که در این ملاقات از واژه شهید برای توصیه کشته شدگان در این حوادث استفاده کرد و خطاب به مهمانان گفت: 🔻متاسفم از اینکه اعلام جرم شما و عزیزانتان این است که در ایران ماندید و برای تقویت نظام و تامین حقوق مسلم مردم تلاش کردید و اینک باید مورد بی مهری و کم لطفی قرار گیرید.(سایت رسمی خاتمی، ۱۳۸۸/۴/۱۰) 🔸پنج روز بعد، خاتمی به همراه موسوی، کروبی و ۶۵ شخصیت دیگر که اسامی محمد سلامتی، محمدرضا تاجیک، عباس عبدی، سید هاشم آغاجری، محمد علی نجفی و فرشاد مومنی در میان آنها دیده می شد، نامه ای خطاب به مراجع تقلید نوشت که در آن بدون اشاره به علت دستگیر شدن بازداشت شدگان، آمده بود: 🔻همان گونه که استحضار دارید، هم زمان با اعلام نتایج دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، موج وسیعی از دستگیری ها از میان فعالان ستادهای انتخاباتی نامزدهای غیر دولتی و شهروندانی که در راه پیمایی های مسالمت آمیز شرکت جسته بودند، آغاز شد که در ادامه، با گسترش موج اعتراضات مردمی نسبت به تخلفات گوناگون و گسترده ای که در قبل، حین و بعد از انتخابات صورت گرفت، افزایش یافته و هنوز هم ادامه دارد.( همان، ۱۳۸۸/۴/۱۵) 🔹در این نامه به پخش اعترافات بازداشت شدگان پس از انتخابات اشاره شده و آمده بود: دستگاه های تبلیغاتی دولتی و به ویژه صدا و سیما... با پخش اعتراف های نمایشی، سعی در اثبات این گونه اتهامات واهی به حرکتی مردمی دارد که تنها و تنها برای پاسداشت جمهوریت نظام شکل گرفت. 🔸در پایان نامه مذکور از مراجع تقلید خواسته شده بود روند رسیدگی به اتهامات به مجاری قانونی بازگردانده شود. به عقیده برخی اساسأ هدف این نامه جلوگیری از پخش این اعترافات بود.(انقلاب اسلامی در بوته آزمون، ص۳۳۳) 🇮🇷 @IRANeMOASER
✳️ مروری بر عملکرد فتنه‌گر بزرگ سال 1388؛ /3 🔹خاتمی در یکی از فعالیت های خود در ارتباط با حوادث پس از انتخابات یک بار خواستار تحقیق و تفحص مجلس از انتخابات شد.(سایت رسمی خاتمی، ۱۳۸۸/۵/۴) و یک بار دیگر مجمع تشخیص مصلحت نظام را راه برون رفت می دانست(همان، ۱۳۸۸/۴/۳۰) و این به معنای نفی تمام عیار شورای نگهبان بود. حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان "مایکل لدین" دستیار ویژه وزیر دفاع وقت آمریکا را پیشنهاد دهنده این طرح می داند.( کیهان، ۸۸/۴/۳۰) 🔸 از نظر رضا روستا آزاد عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی نیز بحث همه پرسی در حقیقت همان بحث ابطال انتخابات بود که موسوی پیش از آن مطرح کرده بود.(خبرگزاری فارس، ۱۳۸۸/۵/۴) 🔹وقتي موعد پخش اعترافات فرارسید، محمدعلی ابطحی عضو مجع روحانیون مبارز، پشت تریبون دادگاه رفت و رفتارهای میرحسین موسوی و محمد خاتمی را عامل آسیب رسیدن به مردم در روزهای پس از انتخابات عنوان کرد. 🔸 ابطحی در ادامه صحبت هایش از یک مثلث حامی تقلب سخن به میان آورد که اضلاع آن را خاتمی، هاشمی رفسنجانی و موسوی تشکیل می دادند. او گفت: 🔻خاتمی فضای جامعه را می شناخت. وی اقتدار نظامی، انتظامی و مقام معظم رهبری که در جایگاه والایی قرار دارند را می شناخت و با توجه به اینکه وی نسبت به این موضوعات شناخت داشت. این یک نوع خیانت است که از موسوی در موضوع تقلب حمایت کرد.. پس از انتخابات در جلسه مشترکي هاشمی رفسنجانی، موسوی و خاتمی با یکدیگر هم قسم شدند. که پشت یکدیگر را خالی نکنند و بنده نمی دانم که این تنها نگذاشتن و یاری کردن یکدیگر پس از ۱۱ میلیون فاصله رای برای چه بود. 🔸خاتمی بلافاصله در واکنش به سخنان ابطحی، با نمایشی خواندن دادگاه متهمان، اعترافات مطرح شده را فاقد اعتبار عنوان کرد.(سایت رسمی خاتمی، ۸۸/۵/۱۰) 🔻سردار عزیز جعفری فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، طی سخنانی به نقش خاتمی در حوادث پس از انتخابات پرداخت و به نقل از ابطحی در اعترافات خود می گوید: «خاتمی و ابوالفضل فاتح و مهدی هاشمی رفسنجانی می گفتند که برنده شدن در این انتخابات خیلی با انتخابات گذشته فرق می کند. در این صورت جریان اصولگرا و رهبر دیگر نمی توانند سرشان را بلند کنند و این معنای یکسره کردن کار است.» یعنی رسیدن به یک نظام با ولایت فقیه بسیار ضعیف شده یا بدون ولایت فقیه جا بیفتد. اعتراضات در انتخابات کاملا برنامه ریزی شده بود. (پایگاه خبری تحلیلی سحر، ۱۳۸۸/۶/۱۱) 🔹جعفری در بخش دیگری از سخنرانی خود به سخنان منتشر نشده خاتمی در سال ۱۳۸۷ اشاره کرده و اضافه کرد، آقای خاتمی در بهمن ۱۳۸۷ می گوید: 🔻اگر در این انتخابات دهم احمدی نژاد سقوط کند، عملا رهبری حذف می شود، اگر به هر قیمتی و به هر شکلی اصلاحات دوباره به قوه اجرایی بازگردد، دیگر رهبری اقتداری در جامعه نخواهد داشت. سقوط اصولگرایی به معنای پایان اقتدار رهبری تلقی می شود و با شکست اصول گرایان باید قدرت رهبری را مهار کرد.»(همان) 🔸خاتمی در واکنش به سخنان سردار جعفری بدون تکذیب عباراتی که جعفری به او نسبت داده بود، گفت: «عده ای برای مقابله با لیبرالیسم به فاشیسم پناه می برند.»(انقلاب اسلامی در بوته آزمون، ص ۳۳۵) 🔹۱۵ مهر ماه پس از آزادی سعید حجاریان از زندان، خاتمی به دیدار او رفت که برخی هدف از این دیدار را اعمال فشار بر حجاریان برای پس گرفتن اعترافات خود مبنی بر پروژه القای تقلب تفسیر کردند؛ اما به هر صورت، رسانه ها خبری درباره حرفی که حجاریان متناقض با اعترافات خود زده باشد، منتشر نکردند. محمد علی ابطحی نیز پس از خروج از زندان از گفته های خود عقب نشینی نکرد. خاتمی وقتی در آذرماه ۱۳۸۸ به دیدار او و سخنان را شنید که نباید از فرض محال تقلب سخن می راندیم.( خبرگزاری فارس، ۱۳۸۸/۹/۱۶) 🇮🇷 @IRANeMOASER
✳️ مروری بر عملکرد فتنه‌گر بزرگ سال 1388؛ /4 🔸در فاصله مهر ماه ۱۳۸۸ تا نهم دی ماه ۱۳۸۸ حوادث بسیاری رخ دادی خاتمی درباره اکثر آنها موضع خاصی نگرفت. او درباره حوادثی جر به آتش کشیده شدن مسجد لولاگر به دست حامیان موسوی، روزه خواری حامیات موسوی در نماز جمعه قبل از روز قدس به امامت هاشمی، حوادث روز عاشورا و سوت و کف زدن حامیان موسوی در این روز و راه پیمایی مردم در نهم دی ماه سکوت کرد. 🔹از حوادث شش ماهه دوم سال ۱۳۸۸ که مرتبط با خاتمی بود، می توان به اظهارات مادلين آلبرایت وزیر اسبق خارجه آمریکا اشاره کرد که علت کاهش محبوبیت خاتمی در ایران را نزدیکی او به آمریکا دانست.(فارس، ۸۸/۷/۲۰) 🔹آخرین موضع خاتمی در سال ۱۳۸۸ درباره انتخابات خرداد این بود: 🔻در این انتخابات اصلاح طلبی عنوان سبز را انتخاب کرد که تعبیر قشنگ و خوبی است؛ سبز نماد طراوت و روشنی و دوستی است. سبزی که مطرح شد، سبزی است که دلبسته به انقلاب اسلامی است و نسبتی با سلطه طلبان و منحرفان ندارد.(سایت بنیاد باران، ۸۸/۱۲/۲۵) 🔸در حوادث فتنه آلود بعد از انتخابات، خاتمی، اگرچه گاه با فتنه همراه شد، اما در بسیاری از موارد سکوت را برگزید. او در عین اینکه انتقادهایی نسبت انتخابات و نظام داشت، اما مدیریت میرحسین بر فضای ایجادشده بعد از انتخابات را نیز قابل خدشه و در خور نقد می دانست. جدال او بامیر حسین را البته می توان جدالی تاکتیکی تلقی کرد. خاتمی در این دوران به جای استفاده از عبارت «جنبش سبز» بیشتر بر همان مفهوم "اصلاح طلبی" تکیه داشت. 🔹خاتمی و میر حسین در واقع دوروی یک سکه بودند. دو نفر با هدف و آرمان ۔ و ارزش هایی مشترک که یکی محافظه کارانه تر و دیگری تندرو تر و احساسی تر 🔸في الواقع باید گفت خاتمی شخصیتی است که در سال های نخست همراه انقلاب می شود و حتی در مواردی با طرح همه پرسی در زمان بنی صدر شدید مخالفت می کند. او اما عقبة تئوریک مطلوبی ندارد و این همان اندیشه است که به عنوان زیر بنای کنش های اجتماعی، روبنای برخوردها و تصمیم های سیاسی او را می سازد.( انقلاب اسلامی در بوته آزمون، ص ۳۳۸) این انحراف تئوریک و به بیانی، غرب زدگی خاتمی و اهل تساهل و مدارا بودن او منشأ کنش های بعدی وی در دوران ریاست جمهوری و روی کار آوردن اندیشه‌های انحرافی و التقاطی می شود. 🔹دیدار خاتمی با سورس، طراح و مجری انقلاب های مخملین درسالهای ریاست جمهوری که در اعترافات کیان تاج بخشی آمده است، در خور تأمل و توجه است.( فارس، ۸۸/۶/۴)دیداری که خاتمی همواره از اخبار آن سکوت می کند. 🔸 بدون شک اندیشه های فکری خاتمی زمینه ساز جنگ نرم و فتنه بود و حال این اندیشه پوسیده کماکان از سوی همفکرانش در حال تجدید حیات و تطهیر می باشد تا در پروژه های بعد مورد استفاده قرار گیرد. 🇮🇷 @IRANeMOASER
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♻️ بازنشر به مناسبت ۹دی 📹 نماهنگ | أین عمار... 🔻 رهبر انقلاب: من در سال ۸۸، مسئله‌‏ى بصیرت را مطرح کردم؛ عدّه‌‏اى این را مسخره کردند، «بصیرت» را مسخره کردند؛ مسخره نداشت، واقعیّت بود؛ الان هم واقعیّت است. 📥 سایر کیفیت‌ها👇 https://farsi.khamenei.ir/video-content?id=50918
🔻ناگفته‌های تصحیح «کتاب الطهارة» امام خمینی در «عمار انقلاب» 🔹کتاب «عمار انقلاب»؛ حیات‌نامه فکری و سیاسی علامه محمدتقی مصباح یزدی، از هنگام تولد تا پیروزی انقلاب اسلامی (۱۳۵۷-۱۳۱۳)» در آستانه سالگرد ارتحال علامه محمدتقی مصباح یزدی، در معرض انتشار قرار می‌گیرد. 🔸در این اثر برای نخستین‌بار برخی‌ ناگفته‌های تاریخی و اسناد تازه‌یاب منتشر می‌شود که بعضی ابهامات تاریخی را حل و فصل می‌کند. از جمله نکاتی که در این اثر مورد بحث قرار گرفته، نقش‌آفرینی علامه مصباح در تصحیح و انتشار جلد نخست از «کتاب الطهارة» امام خمینی است که تا کنون مورد غفلت قرار گرفته است. توجه به این نکته تاریخی، نشانگر جایگاه فقهی والای علامه مصباح و نیز رابطه علمی وثیق ایشان با امام خمینی است... متن کامل یادداشت در خبرگزاری مهر 🇮🇷 @IRANeMOASER
*️⃣اسناد منتشر نشده از همکاری علامه طباطبایی و آیت‌الله مصباح در تنظیم و انتشار المیزان 🔻جایگاه تفسیری آیت‌الله مصباح در نزد علامه طباطبایی و همکاری در تنظیم و انتشار تفسیر شریف المیزان، پیش از این فقط در قالب تاریخ شفاهی مطرح می‌شد، اما برای نخستین‌بار دستخط علامه طباطبایی در کتاب «عمار انقلاب» منتشر شده است. این کتاب حیات‌نامه فکری و سیاسی علامه محمدتقی مصباح یزدی، از هنگام تولد تا پیروزی انقلاب اسلامی (۱۳۵۷-۱۳۱۳)» است... متن کامل یادداشت در پایگاه اطلاع‌رسانی دانا 🇮🇷 @IRANeMOASER
*️⃣«عمار انقلاب» مرجعی استنادی برای تولید آثار تاریخی پیرامون زندگی علامه مصباح یزدی 🔹کتاب «عمار انقلاب» بر پایه برخی اسناد و خاطراتِ دستِ اول انتشار یافته و جز در موارد ضروری، از تحلیل و قلم‌فرسایی خودداری شده است تا مخاطب از دریچه منابع دستِ اول، به مرور زندگی و زمانه علامه مصباح بپردازد. از این جهت، این کتاب می‌تواند منبعی برای تولید آثار تفصیلی و تحلیلیِ بعدی قرار گیرد. 🔸علاوه بر اسناد، به جهت تکمیل مباحث و روشن کردن برخی ناگفته‌ها از زندگی و کارنامه علامه مصباح یزدی، استفاده از محتوای گفت‌وگوهای تاریخی منتشر نشده با برخی شخصیت‌های حوزوی از جمله رضا استادی، محمود رجبی، غلامرضا فیاضی، سیدحمید روحانی، حسن منفرد، علی اکبر مسعودی خمینی، علی مصباح و... نیز بر غنای این مجموعه افزوده است... متن کامل معرفی «عمار انقلاب» در خبرگزاری تسنیم 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۹ دی ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۹ دی ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۹ دی ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
سند پاسخ امام به تسلیت‌نامه آیت‌الله مصباح در کتاب 🔹بعد از شهادت آیت‌‎الله سیدمصطفی خمینی، سیل تلگراف‌ها و تسلیت‌نامه‌های جمعی و فردی به سمت نجف سرازیر شد. این اتفاق در کنار برگزاری مراسمات بزرگداشت، علاوه بر ابراز همدردی، کارکرد سیاسی نیز داشت و نشانه‌ای از بیعت با امام و همراهی با نهضت ایشان نیز تلقی می‌شد. مسأله تأمل‌برانگیز در این میان آن‌که نام آیت‌الله مصباح در میان تسلیت‌نامه‌های جمعی، به چشم نمی‌خورد. این مسئله تا پیش از این، یکی از ابهامات تاریخی بود که برای نخستین‌بار در کتاب «عمار انقلاب» به تفصیل بدان پرداخته می‌شود. 🔸ماجرا از این قرار است که آیت‌الله مصباح پیام تسلیت فضلای حوزه قم را امضاء می‌کند، اما یکی از بانیانِ تجمیعِ امضاءها، نامِ ایشان را خط می‌زند. بعد از این، ایشان تسلیت‌نامه‌ای خصوصی و انفرادی به امام می‌نویسند و امام به این عرض تسلیت پاسخ می‌دهند. دستخط مبارک امام خمینی (ره) در پاسخ به آیت‌الله مصباح برای نخستین‌بار در این مجموعه منتشر می‌گردد... متن کامل در خبرگزاری تسنیم 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۱ دی ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۱ دی ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۱ دی ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
نسبت «عمار» و «مالک» در عصر انقلاب اسلامی در آستانه شهادت سردار سلیمانی و ارتحال علامه مصباح یزدی رحمهماالله گزیده‌ای از مقدمه چاپ اول «عمار انقلاب» 🔹انقلاب اسلامی ایران به عنوان مهم ترین رخداد قرن چهارده هجری است که مناسبات پیچیده قرن بیست و یکم میلادی را برهم زد، مکاتب انسان‌مدار معاصر را به چالش کشید و انسانِ حیرت‌زده عصر مدرن را با حقائقی جدید و متعالی آشنا کرد. اهالی انقلاب اسلامی خود را در دامنه کوهی می‌دیدند که قله آن «حکومت علوی» بود. از شعارها و آرمان‌ها گرفته تا روش‌ها و برنامه‌ها، همگی به امید تحقق حکومت علوی سامان یافت. 🔸در طلیعه گام دوم انقلاب اسلامی، بازخوانی رخدادها و تبیین ناگفته‌های گام نخست، ضروری است و صدالبته، ارائه روایت‌های ناروا و دروغین توسط دشمن، این ضرورت را تشدید می‌نماید. در بین تمام مقولات و مسائل تاریخ تحولات انقلاب اسلامی، روایت شخصیت‌های تاریخ‌ساز از اهمیت راهبردی برخوردار است، چنان که در بازکاوی تاریخ حکمرانی علوی نیز چنین است. از همین رو، همچنان‌که نمی‌توان و نباید از نقش شخصیت‌های راهبردی در حکومت علوی به سادگی گذشت، نقش شخصیت‌های مؤثر در نهضت امام خمینی که الهام گرفته از نهضت نبوی و حکومت علوی است، نیز نباید مغفول افتد. 🔹با مطالعه ماهیت و کارنامه چهره‌های علوی، می‌توان برای آنان نظیری در این دوران یافت؛ از طلحه و زبیر که بگذریم، نباید از و به سادگی عبور کنیم. اینان هر یک ظرفیت تبدیل شدن به یک الگو در طرح کلی انقلاب اسلامی را دارا هستند. «مالک» مطیع است و گوش به فرمان، خط شکن است و پیشتاز و . خصوصیت مالک درهم پیچیدن طومار دشمن در معرکه‌های واقعه است. کارویژه «مالک»، در مقابل دشمن روشن می‎شود و به هنگام جنگ. اما وقتی به لشکر خودی برگردیم، این «عمار» است که چهره بارز و خط‌نگهدار و میدان‌دار می‌شود. کارویژه «عمار» در دلِ لشکر خودی معلوم می‌شود. 🔸عمار روشنگر است تا مسیر برای خودی‌ها معلوم باشد و مهم‌تر آن‌که میان خودی و غیرخودی جدایی بیفتد. «عمار» که باشد، «مالک» به سهولت شمشیر خواهد زد. شناخت «مالک»ها کار دشواری نیست و درک اهمیّت حیاتیِ وجودشان هیچ سخت نیست. از این رو غالباً در بزرگداشت آن ها سنگ تمام گذاشته می‌شود، البته حق هم همین است اما شناخت «عمار»ها خود کار دشواری است. ارزش و منزلت جهاد عمار نیازمند سطح قابل توجهی از شناخت است. 🔹انقلاب اسلامی ایران «مالک» کم نداشت و در بزرگداشت آن‌ها نیز مردم کم نگذاشتند. آخرین جلوه آن شهادت سردار سرافراز اسلام و علمدارِ جبهه جهانی مقاومت، حاج قاسم سلیمانی بود و بزرگداشت مردم از آن شهید، برای مردم دنیا اعجاب‌آور بود. اما مقام و منزلت عمارها معمولاً دچار غفلت می‌شود. انقلاب اسلامی تا زمانی که عمارهای خود را می‌شناسد و در تکریم آن‌ها می‌کوشد، از آسیب مصون است. 🔸آیت‌الله مصباح یزدی بهترین جلوه از شخصیت «عمار» در دوران انقلاب اسلامی است. عمر این عالم فرزانه در و خلاصه می شد. جامعه ایرانی، و خصوصاً جامعه انقلابی باید نسبت به مقام «عمار انقلاب» آگاه باشد و در جهت شناخت او به جدّ و جهد بکوشد. 🔹رازِ آن پیامِ بلندبالای رهبری معظم انقلاب اسلامی در پاسداشت شخصیت و کارنامه آیت‌الله مصباح یزدی را شاید در همین چارچوب باید فهمید؛ آری! امام خامنه‌ای برای آیت‌الله مصباح یزدی سنگِ تمام گذاشت، چنانکه امام خمینی قدس سره الشریف در شهادت آیت‌الله مطهری رحمه‌الله سنگِ تمام گذاشته بود. 🇮🇷 @IRANeMOASER
معرفی «عمار انقلاب» در پایگاه رسمی خبرگزاری صدا و سیما 🔹به گزارش خبر گزاری صدا و سیما ، جایگاه تفسیری آیت‌الله مصباح در نزد علامه طباطبایی و همکاری در تنظیم و انتشار تفسیر شریف المیزان، پیش از این فقط در قالب تاریخ شفاهی مطرح می‌شد، اما برای نخستین‌بار دستخط علامه طباطبایی در کتاب «عمار انقلاب» منتشر شده است. 🔸این کتاب حیات‌نامه فکری و سیاسی علامه محمدتقی مصباح یزدی، از هنگام تولد تا پیروزی انقلاب اسلامی (۱۳۵۷-۱۳۱۳)» است... https://www.iribnews.ir/fa/news/3692534 🇮🇷 @IRANeMOASER
⚫️پیام تسلیت مقام معظم رهبری در پی شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی بسم الله الرحمن الرحیم ملّت عزیز ایران! ▫️سردار بزرگ و پرافتخار اسلام آسمانی شد. دیشب ارواح طیّبه شهیدان، روح مطهّر قاسم سلیمانی را در آغوش گرفتند. سال‌ها مجاهدت مخلصانه و شجاعانه در میدان‌های مبارزه با شیاطین و اشرار عالم و سالها آرزوی شهادت در راه خدا، سرانجام سلیمانی عزیز را به این مقام والا رسانید و خون پاک او به دست شقی‌ترین آحاد بشر بر زمین ریخت. ▪️این شهادت بزرگ را به پیشگاه حضرت بقیّة‌الله‌ ارواحنا فداه و به روح مطهّر خود او تبریک و به ملّت ایران تسلیت عرض می‌کنم. او نمونه برجسته‌ای از تربیت‌شدگان اسلام و بود، او همه عمر خود را به جهاد در راه خدا گذرانید. شهادت پاداش تلاش بی‌وقفه او در همه این سالیان بود، با رفتن او به حول و قوّه الهی کار او و راه او متوقّف و بسته نخواهد شد، ولی انتقام سختی در انتظار جنایتکارانی است که دست پلید خود را به خون او و دیگر شهدای حادثه دیشب آلودند. ▫️شهید سلیمانی است و همه دلبستگان مقاومت خون‌خواه اویند. همه دوستان -‌و نیز همه دشمنان- بدانند خطّ جهاد مقاومت با انگیزه مضاعف ادامه خواهد یافت و پیروزی قطعی در انتظار مجاهدان این راه مبارک است. فقدان سردار فداکار و عزیز ما تلخ است ولی ادامه مبارزه و دست یافتن به پیروزی نهایی کام قاتلان و جنایتکاران را تلخ‌تر خواهد کرد. ▪️ملّت ایران یاد و نام شهید عالی‌مقام سردار سپهبد قاسم سلیمانی و شهدای همراه او به‌ویژه مجاهد بزرگ اسلام جناب آقای را بزرگ خواهد داشت و اینجانب سه روز عزای عمومی در کشور اعلام می‌کنم و به همسر گرامی و فرزندان عزیز و دیگر بستگان ایشان تبریک و تسلیت می‌گویم. سیّدعلی خامنه‌ای ۱۳دی‌ماه ۱۳۹۸ 🇮🇷 @IRANeMOASER
🔴مورخ خبیر انقلاب اسلامی: باید راه سردار سلیمانی را ادامه دهیم ⚫️سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی ▫️حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی: امروز در دنیا سربلند است و نقشه‌های دشمن با شکست مواجه می‌شود، امروز ایران سربلند و عزتمند است این به برکت است.خون شهدا متحول‌کننده است، تمام جاه‌طلبان و دشمنان تلاش کردند که را نمایان کنند اما خون شهدا این نقشه را نقش بر آب کرد. ▪️رئیس بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی با بیان اینکه تمام دشمنان امروز از ایران شکست خوردند، عنوان کرد: استکبار و آمریکا تلاش کرد تا این ملت را به زانو درآورد و راه اسلام را به بن‌بست بکشد. ▫️وی ادامه داد: آمریکا تلاش داشت این کشور و اراده ملت را در هم شکند، در شهرهای مختلف مردم را به خاک و خون کشیدند داخلی‌ها بیانیه دادند که باید با غرب کنار آمد اینجا بود که عزیزانی مانند سردار سلیمانی و یارانش راه شهادت را انتخاب کردند مردم با هم متحد شدند و نفرت از آمریکا به اوج خود رسید این به برکت خون شهید است. ▪️حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی تصریح کرد: آمریکا برای به شهادت رساندن سرمایه‌گذاری‌ها کرده بود، از سردار سیلی خورده بودند تمام نقشه دشمن با تدبیر سردار سلیمانی فرزند انقلاب نقش بر آب شد داعش به عنوان نیروی پیاده نظام آمریکا توسط سردار سلیمانی عزیز نابود شد، داعش می‌خواست از اسلام چهره زشت و زننده نشان دهد سردار سلیمانی با تدبیر خود تمام نقشه‌های دشمنان را نقش بر آب کرد. ▫️ایشان در خصوص سازش‌ناپذیری سردار سلیمانی اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین کارهای سردار بود که سازش و تسلیم از آن اسلام نیست دشمنان اسلام هستند که با سازش کار می‌کنند، از ویژگی بارز سردار از خودگذشتگی و ایثار و شهادت‌طلبی بود. ▪️حجت‌الاسلام و المسلمین روحانی با بیان اینکه باید زندگینامه سردار سلیمانی را مطالعه کنیم، عنوان کرد: باید مانند سردار سلیمانی به کشور کنیم زندگی او را مطالعه کنیم ویژگی‌هایش را بشناسیم سردار سلیمانی بلندهمت بود راه امام را رفت و با شعار کشور و امنیت کشور را جلو برد. ▫️وی با اشاره به اینکه راه سازش باید در کشور بسته شود، اظهار کرد: راه سازش را به بن‌بست بکشانید، اگر را لغو کردید، مردم را شاد کردید و مردم با شما همراه خواهند بود هیچ وقت در اسلام و ایران حرفی از سازش نزنید سازش برای نوکری و منافع شخصی است. ▪️مورخ خبیر انقلاب اسلامی با اشاره به حضور مردم در صحنه‌های مختلف عنوان کرد: تا شما مردم در صحنه هستید دشمنان هیچ غلطی نمی‌توانند بکنند ما به شما افتخار می‌کنیم اگر دولتمردان به سوی مردم بیایند امیدوار به متحد شدن داریم دولتمردان باید مانند سردار سلیمانی پیرو امام باشند.(15دی1398-مراسم بزرگداشت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس؛ شهرستان پیشوا) 🇮🇷 @IRANeMOASER