eitaa logo
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
425 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
637 ویدیو
686 فایل
تاریخ معاصر ایران و دانشنامه انقلاب اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
2665_31904.pdf
1.82M
💢شاگرد قدیـمی آیت‌الله بهجت(ره) 📍انتشار گزیده‌ای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش سیزدهم 🔹استفاده از محضر آیت ‌الله العظمی بهجت(ره) نیز از توفیقات ویژه آیت ‌الله مصباح بود. بررسی چگونگی روابط علمی و معنوی آیت ‌الله مصباح با فقیه و عارف نامدار معاصر، حضرت آیت ‌الله العظمی بهجت(ره)، حاوی نکات نابی است که کمتر شنیده شده است... 🗞ضمیمه: روزنامه کیهان، 24اسفند1401، صفحه 6. متن کامل 🇮🇷 @IRANeMOASER
1401.12.27.pdf
1.65M
💢شاخص‌هایی برای انتخاب استاد 📍انتشار گزیده‌ای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش چهاردهم 🔹مرحوم علامه مصباح بر این باور بود که درس‌ها به اشکال و سؤال نیاز دارند اما در برخی موارد ممکن است اشکال‌ها موجب عصبانیّت استاد شود و خلاف ادب تلقی شود. ایشان می‌فرمود نسبت به یکی از اساتید بزرگوارم چنین مشکلی پیش آمده بود که سؤالات مکرر بنده موجب ناراحتی ایشان می‌شد، به همین دلیل و برای حفظ احترام استاد از آن درس فاصله گرفتم...» 🗞ضمیمه: روزنامه کیهان، 27اسفند1401، صفحه 6. متن کامل 🇮🇷 @IRANeMOASER
💠‏اسلام دین سیاست است 🔻 | 13 فروردین 🔹‏... در تمام آزادی‌ها هست. اسلام برای نجات بشر آمده است؛ چنانکه‏‎ ‎‏حضرت مسیح برای نجات بشر آمده بود، و سایر انبیا برای نجات بشر آمده بودند. اسلام‏‎ ‎‏علاوه بر اینکه بشر را در روحیات غنی می‌کند، در مادیات ‏‏[‏‏هم‏‏]‏‏ غنی می‌کند. اسلام دین ‎‏سیاست است قبل از اینکه دین معنویات باشد. اسلام همان‌طوری که به معنویات نظر‏‎ ‎‏دارد و همان‌طوری که به روحیات نظر دارد و تربیت دینی می‌کند و تربیت نفسانی‏‎ ‎‏می‌کند و تهذیب نفس می‌کند، همان‌طور ‏‏[‏‏هم‏‏]‏‏ به مادیات نظر دارد و مردم را تربیت‏ ‏می‌کند در عالم که چطور از مادیات استفاده کنند و چه نظر داشته باشند در مادیات. 🔸اسلام‏‎ ‎‏مادیات را همچو تعدیل می‌کند که به الهیات منجر می‌شود. اسلام در مادیات به نظر‏‎ ‎‏الهیات نظر می‌کند، و در الهیات به نظر مادیات نظر می‌کند. اسلام جامع مابین همه جهات‏‎ ‎‏است. و شما در روزی وارد شدید که ما به حکومت خودمان رسیدیم و همان طوری که‏‎ ‎‏اسلام معنویات را داشت، و در صدر اسلام حکومت را هم داشت الان هم به خواست‏‎ ‎‏خدای تبارک و تعالی، ما با معنویاتی که اسلام دارد روبه رو هستیم و مطیع هستیم، و در‏‎ ‎‏مادیات و در حکومت هم یک ، یک حکومت عدل؛ که حکومت‌ها تابع‏‎ ‎‏مردم باشند و حکومت‌ها برای مردم باشند نه مردم، برای حکومت‌ها. 🔹‏‎ ‎‏حکومتی است که، برایِ مردم خدمتگزار است؛ باید خدمتگزار باشد. در اسلام مابین‏‎ ‎‏اقشار ملتها هیچ فرق نیست. در اسلام حقوق همه ملت‌ها مراعات شده است: حقوق‏‎ ‎‏مسیحیین مراعات شده است؛ حقوق و زرتشتیین مراعات شده است؛ تمام افراد‏‎ ‎‏عالم را بشر می‌داند، و حق بشری برای آن‌ها قائل است؛ تمام عالم را به نظرِ محبت نگاه‏‎ ‎‏می‌کند؛ می‌خواهد عالم مستضعفین نجات پیدا کنند، می‌خواهد تمام عالم روحانی‏‎ ‎‏بشوند، تمام عالم به عالِم قدس نزدیک بشوند. اسلام برای نجات مردم بشر آمده است‏‎ ‎‏که از این علایق جسمانی آن‌ها را رها کند و به روحیات برسد. ... (13 فروردین 58، صحیفه امام، ج 6، ص 467و468) 🇮🇷 @IRANeMOASER
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
غافل‌ترین مردم کیست؟ 🌙ماه معنویت | گزیده‌ای از شرح احادیث اخلاقی توسط مقام معظم رهبری/9 🔹قالْ وَ أَغفَلُ النّاس مَن لَم یَتَّعِظ بِتَغَیُّرِ الدُّنیا مِن حالٍ إِلی حال غافل‌ترین مردم آن کسی است که از این تغییرات و تبدّلاتی که در عالم وجود و در میان انسان‌ها بالخصوص به وجود می‌آید موعظه نگیرد، پند نگیرد، این [شخص] غافل است. چون پُر است این دنیا از موجبات پند. 🔸و سَکَنتُم فی مَسَاکِنِ الَّذِینَ ظَلَمُوا أَنفُسَهُم این آیات کریمه قرآن به کسانی که به دولت و مقامی رسیدند تذکر می‌دهد که این‌جایی که شما امروز نشسته‌اید، قبل از شما یک عده دیگری نشسته بودند، آن‌ها رفتند، شما آمدید. این تبدّل حالات است. 🔹انسان باید از این تغییر مسیر تاریخ بشر، بالا رفتن‌ها و پایین آمدن‌ها در عالم پند بگیرد. پند هم انواع و اقسامی دارد؛ یعنی فقط این نیست که انسان احساس کند که این نعمت زوال‌پذیر است -این یکی از پندها است- اگر من و شما امروز نعمتی داریم، دیگرانی هم قبل از ما بودند که این نعمت را داشتند و از آن‌ها گرفته شد. 🔸در سطح دنیا هم همین‌جور است؛ از من و شما هم این نعمت ممکن است گرفته بشود؛ تصور نکنیم [این نعمت] ابدی است، تصور نکنیم امضاشده و تضمین‌شده و قطعی است؛ این نعمت را بایستی با شکر الهی و ادای وظیفه نعمت حفظ کرد. 🇮🇷 @IRANeMOASER
🔴نفوذ در کسوت روحانیت 🔰پرونده ویژه بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی به مناسبت سالروز مرگ آقای سیدمحمدکاظم شریعتمداری تلاش دستیار شریعتمداری برای تحمیل شورای سلطنتی به امام نقش آقای سیدمحمدکاظم شریعتمداری در کودتای نقاب (نوژه) چه بود؟/بخش اول نقش آقای سیدمحمدکاظم شریعتمداری در کودتای نقاب (نوژه) چه بود؟/بخش دوم نقش آقای سیدمحمدکاظم شریعتمداری در کودتای نقاب (نوژه)چه بود؟/بخش سوم نقش آقای سیدمحمدکاظم شریعتمداری در کودتای نقاب (نوژه) چه بود؟/بخش چهارم اطلاعيه‌ جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره عدم‌ شايستگی آيت‌الله‌ شريعتمداری برای مرجعيت‌ شریعتمداری در دادگاه تاریخ+متن کتاب 🔹صوت | هشدار حجت‌الاسلام و المسلمین سید حمید روحانی در خصوص پدیده در قم 🔸آقای شریعتمداری: تمام تلاش من برای حفظ مقام سلطنت است/معتقد به آزادی همه زندانیان نیستم 📹 فیلم | حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی: آقای شریعتمداری با ساواک در جهت ضربه زدن به مبارزین و انقلابی‌ها کاملا همراه بود 🔹غائله‌آفرینی مدعی مرجعیت 🔸تلاش امام برای حفظ شریعتمداری و دست رد او به سینه امام 🔹عدم مرزبندی شریعتمداری با احزاب انحرافی 🔸پایان مدارای انقلابی 🔹سند | مشاوره آقای شریعتمداری به ساواک برای رهایی از مطالبه‌گری انقلابیون 🔸سند | پیغام باواسطه امام خمینی قدس سره الشریف به آقای شریعتمداری: از اعمال خلاف دین خودداری کن! 🔹سند | حساب خاص دفتر ویژه شاهنشاهی نسبت به آقای شریعتمداری 🇮🇷 @IRANeMOASER
شیخ محسن کدیور، مظلومیت شریعتمداری و تاریخ_سازی امریکایی!!.pdf
871.5K
انتشار یک سند تاریخی در واکنش به دفاعیات پوچ کدیور از شریعتمداری محسن کدیور همراستا با سازمان‌های امنیتی ، ، و برای پژوهش‌های تاریخی علیه انقلاب اسلامی، به پژوهش‌هایی مشغول است تا تاریخ‌سازی جدیدی را در دفاع از سیدکاظم شریعتمداری آغاز کند. این موضوع گویای آن است که این جریان بیش از آن‌که حب امثال شریعتمداری را داشته باشد، بغض امام خمینی و انقلاب اسلامی را به دل دارند لذا در این بخش به مناسبت این بحث، سندی از اسناد ساواک که نشانگر ارتباطات دوستانه آقای شریعتمداری با رژیم پهلوی است منتشر می‌گردد... ضمیمه: مقاله «شیخ محسن کدیور، مظلومیت شریعتمداری و تاریخ‌سازی امریکایی»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره33، پاییز 1391. 🇮🇷 @IRANeMOASER
نقد اباذری و ایازی.pdf
1.09M
نقدی تاریخی بر دفاعیات عبدالرحیم اباذری از شریعتمداری تطهير عناصر مطرود و منحرف يكی از حربه‌های قديمی جريان‌های تحريف برای وارونه‌نمايی واقعيت‌های تاريخی و عوض كردن جای «جلاد و شـهيد» است. يكی از اين عناصر،كه از جانب طيف‌های انحرافی و تحريف‌گر تاريخ مورد توجه بوده، سيد محمدكاظم شريعتمداری اســت. فردی كه در عين وابستگی و دلبستگی به رژيم پهلوی خود را در كسوت انقلابی‌گری جا زده بود و در مقاطع حساس نهضت به‌كارشكنی‌های مرموز و خيانت به آرمان‌های ملت ايران دست می‌زد. اما پس از پيروزی انقلاب اسلامی در وقايع مختلف چهره حقيقی او آشكار گرديد و دادگاه تاريخ نيز محكوميت وی را ثابت كرد. ضمیمه: مقاله «دروغ‌سازان تاریخ و تاریخ دروغ‌سازان»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 72-71، بهار و تابستان 1401. 🇮🇷 @IRANeMOASER
شریعتمداری در دادگاه تاریخ.pdf
3.15M
✳️شریعتمداری در دادگاه تاریخ+متن کتاب 🔹19تیر1359 کودتای نوژه خنثی شد و مدتی بعد مصاحبه یکی از عوامل آن یعنی آقای جنجال‌برانگیز شد. 🔸ماجرای توطئه‌بار و و جنجال‌برانگیز شریعتمداری و ضربه سنگینی که از این ناحیه بر مقام والا و مقدس مرجعیت وارد شد، بار دیگر زنگ خطر را به رسائیِ غریوهای آسمانی به صدا در آورد و خطر توطئه‌های نامرئی را به آگاهان امت و عالمان متعهد و مسئول هشدار داد. 🔹به جرأت می‌توان گفت شناخت عمل‌کرد و افکار آقای شریعتمداری راه را برای ظهور و کلیه کسانی که از لباس اسلام بر چهره حکومت اسلامی چنگ می‌زنند خواهد بست. 🔸در همین راستا در سال 1361 ه.ش. کتابی تاریخی در معرفی شخصیت و کارنامه آقای شریعتمداری منتشر کرد. 🔹حجت‌الاسلام و المسلمین در این کتاب به معرفی جریان شریعتمداری، ارتباط وی با رژیم پهلوی و ساواک، جریانات به اصطلاح ملی‌گرا و البته رابطه وی با دولت کارتر پرداخته است. او برای انحراف نهضت اسلامی ملت ایران تلاش بسیاری نمود که تأسیس دارالتبلیغ و علم کردن پشتیبانی از قانون اساسی مشروطه سلطنتی دو نمونه از آن است. 🇮🇷 @IRANeMOASER
ما بتوانیم جلوی ظلم را‏ ‏بگیریم، باید بگیریم 🔻 | 14 فروردین 🔹این‌هایی که می‌گویند که هر عَلَمی بلند بشود و هر حکومتی،[ قبل از ظهور باطل است] خیال کردند که هر‏‎ ‎‏حکومتی باشد این برخلاف انتظار فرج است. این‌ها نمی‌فهمند چی دارند می‌گویند. این‌ها‏‎ ‎‏تزریق کرده‌اند بهشان که این حرف‌ها را بزنند. نمی‌دانند دارند چی چی می‌گویند. حکومت‏‎ ‎‏نبودن، یعنی این‌که همه مردم به جان هم بریزند، بکشند هم را، بزنند هم را، از بین ببرند،‏‎ ‎‏برخلاف نص آیات الهی رفتار بکنند. ما اگر فرض می‌کردیم دویست تا روایت هم در‏‎ ‎‏این باب داشتند، همه را به دیوار می‌زدیم؛ برای این‌که خلاف آیات قرآن است. اگر هر‏‎ ‎‏روایتی بیاید که نهی از منکر را بگوید نباید کرد، این را باید به دیوار زد. این‌گونه روایت‏‎ ‎‏قابل عمل نیست. و این نفهم‌ها نمی‌دانند چی می‌گویند، هر حکومتی باشد حکومت‏‎ ‎‏[‏‏باطل‏‏]‏‏ است! بلکه شنیدم بعضی از اشخاص گفته‌اند که خوب با این وضعی که هست،‏‎ ‎‏الآن در ایران هست، دیگر ما نباید تهذیب اخلاق بکنیم؛ دیگر غلط است این حرف‌ها!‏‎ ‎‏چیزی نیست دیگر حالا؛ حتماً باید استاد اخلاق در یک محیطی باشد که همه مردم‏‎ ‎‏فاسدند، شرابخانه‌ها همه بازند و ـ عرض می‌کنم که ـ جاهای فساد همه بازند! اگر یک‏‎ ‎‏جایی باشد که خوب باشد، آنجا دیگر تهذیب اخلاق لازم نیست، نمی‌شود، باطل است!‏‎ ‎‏این‌ها یک چیزهایی است که اگر دست سیاست در کار نبود، ابلهانه بود، لکن آن‌ها می‌فهمند دارند چی می‌کنند. آن‌ها می‌خواهند ما را کنار بزنند.‏ 🔸‏بله، البته آن پر کردن دنیا را از عدالت، آن را ما نمی‌توانیم ‏‏[‏‏پر‏‏]‏‏ بکنیم. اگر‏ می‌توانستیم، می‌کردیم، اما چون نمی‌توانیم بکنیم ایشان باید بیایند. الآن عالم پر از ظلم‏‎ ‎‏است. شما یک نقطه هستید در عالم. عالم پر از ظلم است. ما بتوانیم جلوی ظلم را‏ ‏بگیریم، باید بگیریم؛ تکلیف‌مان است. ضرورت اسلام و قرآن ‏‏[‏‏است،‏‏]‏‏ تکلیف ما کرده‏‎ ‎‏است که باید برویم همه کار را بکنیم. اما نمی‌توانیم بکنیم؛ چون نمی‌توانیم بکنیم، باید او‏‎ ‎‏بیاید تا بکند. اما ما باید فراهم کنیم کار را. فراهم کردن اسباب این است که کار را نزدیک‏‎ ‎‏بکنیم، کار را همچو بکنیم که مهیا بشود عالم برای آمدن حضرت ـ سلام الله علیه ـ در هر‏‎ ‎‏صورت، این مصیبت‌هایی که هست که به مسلمان‌ها وارد شده است و سیاست‌های خارجی‏‎ ‎‏دامن بهش زده‌اند، برای چاپیدن این‌ها و برای از بین بردن عزت مسلمین ‏‏[‏‏است‏‏]‏‏. و‏‎ ‎‏باورشان هم آمده است خیلی‌ها. شاید الآن هم بسیاری باور بکنند که نه، حکومت نباید‏‎ ‎‏باشد، زمان حضرت صاحب باید بیاید حکومت. و هر حکومتی در غیر زمان حضرت‏‎ ‎‏صاحب، باطل است؛ یعنی، هرج و مرج بشود، عالم به هم بخورد تا حضرت بیاید‏‎ ‎‏درستش کند! ما درستش می کنیم تا حضرت بیاید. ... (14 فروردین 67، صحیفه امام، ج 21، ص 16و17)‏ 🇮🇷 @IRANeMOASER
ما بتوانیم جلوی ظلم را‏ ‏بگیریم، باید بگیریم 🔻 | 14 فروردین 🔹این‌هایی که می‌گویند که هر عَلَمی بلند بشود و هر حکومتی،[ قبل از ظهور باطل است] خیال کردند که هر‏‎ ‎‏حکومتی باشد این برخلاف انتظار فرج است. این‌ها نمی‌فهمند چی دارند می‌گویند. این‌ها‏‎ ‎‏تزریق کرده‌اند بهشان که این حرف‌ها را بزنند. نمی‌دانند دارند چی چی می‌گویند. حکومت‏‎ ‎‏نبودن، یعنی این‌که همه مردم به جان هم بریزند، بکشند هم را، بزنند هم را، از بین ببرند،‏‎ ‎‏برخلاف نص آیات الهی رفتار بکنند. ما اگر فرض می‌کردیم دویست تا روایت هم در‏‎ ‎‏این باب داشتند، همه را به دیوار می‌زدیم؛ برای این‌که خلاف آیات قرآن است. اگر هر‏‎ ‎‏روایتی بیاید که نهی از منکر را بگوید نباید کرد، این را باید به دیوار زد. این‌گونه روایت‏‎ ‎‏قابل عمل نیست. و این نفهم‌ها نمی‌دانند چی می‌گویند، هر حکومتی باشد حکومت‏‎ ‎‏[‏‏باطل‏‏]‏‏ است! بلکه شنیدم بعضی از اشخاص گفته‌اند که خوب با این وضعی که هست،‏‎ ‎‏الآن در ایران هست، دیگر ما نباید تهذیب اخلاق بکنیم؛ دیگر غلط است این حرف‌ها!‏‎ ‎‏چیزی نیست دیگر حالا؛ حتماً باید استاد اخلاق در یک محیطی باشد که همه مردم‏‎ ‎‏فاسدند، شرابخانه‌ها همه بازند و ـ عرض می‌کنم که ـ جاهای فساد همه بازند! اگر یک‏‎ ‎‏جایی باشد که خوب باشد، آنجا دیگر تهذیب اخلاق لازم نیست، نمی‌شود، باطل است!‏‎ ‎‏این‌ها یک چیزهایی است که اگر دست سیاست در کار نبود، ابلهانه بود، لکن آن‌ها می‌فهمند دارند چی می‌کنند. آن‌ها می‌خواهند ما را کنار بزنند.‏ 🔸‏بله، البته آن پر کردن دنیا را از عدالت، آن را ما نمی‌توانیم ‏‏[‏‏پر‏‏]‏‏ بکنیم. اگر‏ می‌توانستیم، می‌کردیم، اما چون نمی‌توانیم بکنیم ایشان باید بیایند. الآن عالم پر از ظلم‏‎ ‎‏است. شما یک نقطه هستید در عالم. عالم پر از ظلم است. ما بتوانیم جلوی ظلم را‏ ‏بگیریم، باید بگیریم؛ تکلیف‌مان است. ضرورت اسلام و قرآن ‏‏[‏‏است،‏‏]‏‏ تکلیف ما کرده‏‎ ‎‏است که باید برویم همه کار را بکنیم. اما نمی‌توانیم بکنیم؛ چون نمی‌توانیم بکنیم، باید او‏‎ ‎‏بیاید تا بکند. اما ما باید فراهم کنیم کار را. فراهم کردن اسباب این است که کار را نزدیک‏‎ ‎‏بکنیم، کار را همچو بکنیم که مهیا بشود عالم برای آمدن حضرت ـ سلام الله علیه ـ در هر‏‎ ‎‏صورت، این مصیبت‌هایی که هست که به مسلمان‌ها وارد شده است و سیاست‌های خارجی‏‎ ‎‏دامن بهش زده‌اند، برای چاپیدن این‌ها و برای از بین بردن عزت مسلمین ‏‏[‏‏است‏‏]‏‏. و‏‎ ‎‏باورشان هم آمده است خیلی‌ها. شاید الآن هم بسیاری باور بکنند که نه، حکومت نباید‏‎ ‎‏باشد، زمان حضرت صاحب باید بیاید حکومت. و هر حکومتی در غیر زمان حضرت‏‎ ‎‏صاحب، باطل است؛ یعنی، هرج و مرج بشود، عالم به هم بخورد تا حضرت بیاید‏‎ ‎‏درستش کند! ما درستش می کنیم تا حضرت بیاید. ... (14 فروردین 67، صحیفه امام، ج 21، ص 16و17)‏ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۴ فروردین ۱۳۶۲ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۴ فروردین ۱۳۶۲ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۴ فروردین ۱۳۶۲ 🇮🇷 @IRANeMOASER
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عادل‌ترین و بهره‌مندترین مردم چه کسانی هستند؟ 🌙ماه معنویت | گزیده‌ای از شرح احادیث اخلاقی توسط مقام معظم رهبری/10 🔹 و أَعدَلُ النَّاس مَن رَضِیَ لِلنَّاسِ ما یَرضَیٰ لِنَفسِه می‌فرماید عادل‌ترین مردم آن کسی است که برای مردم همان چیزی را بخواهد که برای خود می‌خواهد. 🔸و کَرِهَ لَهُم ما یَکرِهُ لِنَفسِه هر آن چیزی را که برای خود خوش نمی‌دارد و راضی نمی‌شود، برای مردم هم آن را خوش ندارد و راضی نشود. 🔹و أَکیَسُ النَّاس مَن کانَ أَشَدَّ ذِکراً لِلمَوْتُ این زیرک‌ترین مردم است؛ آن کسی که بیشتر به یاد مرگ باشد این زیرک است. آن کسی که از یاد مرگ غافل می‌شود، این ناهوشیار است، ناهوشمند است؛ این زیرکی نیست. 🔸و أَغبَطُ النّاس مَن کانَ تَحتَ التُّرابِ قَد أَمِنَ العِقاب وَ یَرجُو الثَّوَاب بهره‌مندترین مردم کیست؟ بهره‌مندترین مردم آن کسی نیست که از امتیازات مادی و دنیایی برخوردار است؛ [پس] کیست؟ آن کسی که در زیر خاک، آنجایی که همه ناگزیر سر و کارمان بدون تردید به آنجا خواهد افتاد، در آنجا «قَد أَمِنَ العِقاب» از عذاب الهی ایمن باشد «وَ یَرجُو الثَّوَاب» امید پاداش الهی و لطف الهی را داشته باشد. 🇮🇷 @IRANeMOASER
2669_31952.pdf
1.6M
در محضر اساتید اخلاق انتشار گزیده‌ای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش پانزدهم آیت‌الله مصباح محضر برخی بزرگان اخلاق و عرفان مانند مرحوم انصاری همدانی(ره) و حاج آقا حسین فاطمی(ره) را درک کرده ‌اما ظاهراً بیشترین استفاده را از محضر علامه طباطبایی(ره) و آیت‌الله‌العظمی بهجت(ره) برده است. برای آگاهی از جزئیاتِ این موضوع، روایت شخص ایشان، شنیدنی‌تر است... 🗞ضمیمه: روزنامه کیهان، 14فروردین1402، صفحه 6. متن کامل 🇮🇷 @IRANeMOASER
🔰فهرست گزیده منتشر شده از کتاب «عمار انقلاب» در روزنامه کیهان 🔹کتاب «عمار انقلاب؛ حیات‌نامه فکری و سیاسی علامه محمدتقی مصباح یزدی، از هنگام تولد تا پیروزی انقلاب اسلامی(۱۳۵۷-۱۳۱۳)» در آستانه دومین سالگرد ارتحال علامه محمدتقی مصباح یزدی، توسط بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی منتشر شد. 🔸این اثر به قلم سهراب مقدمی شهیدانی نگارش یافته و در آن برای نخستین‌بار برخی‌ ناگفته‌های تاریخی و اسناد تازه‌یاب منتشر شده است که بسیاری از ابهامات تاریخی را حل و فصل می‌کند. رویکرد تبیینی و مستندنگارانه کتاب، موجب آن شده که حیات‌نامه آیت‌الله مصباح یزدی را در دل تحولات تاریخی پیرامونی روایت کند و از این رو، خوانندگان با مطالعه این اثر به اطلاعاتی گسترده دست می‌یابند که آنان را به دل تاریخ پرحادثه دهه ۴۰ و ۵۰ خواهد برد. 🔹به همین مناسبت، روزنامه کیهان برای آنکه سهمی در زنده نگه داشتن جهت‌گیری و راه این عالم برجسته داشته باشد؛ بخش‌هایی از کتاب تازه منتشر شده «عمّار انقلاب» را در صفحه پاورقی تقدیم نگاه مخاطبان گرامی کرده است. 🔻انتشار «گزیده عمار انقلاب» در روزنامه کیهان همچنان ادامه دارد و در ادامه فهرست بخش‌های منتشر شده را مشاهده می‌کنید: بخش اول بخش دوم بخش سوم بخش چهارم بخش پنچم بخش ششم بخش هفتم بخش هشتم بخش نهم بخش دهم بخش یازدهم بخش دوازدهم بخش سیزدهم بخش چهاردهم بخش پانزدهم 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۵ فروردین ۱۳۶۲ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۵ فروردین ۱۳۶۲ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۵ فروردین ۱۳۶۲ 🇮🇷 @IRANeMOASER
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عابدترین، سخی‌ترین و پرهیزگارترین مردم 🌙ماه معنویت | گزیده‌ای از شرح احادیث اخلاقی توسط مقام معظم رهبری/11 🔹عنِ الصادقِ جعفرِ بنِ محمدٍ علیهماالسلام اِنَّ ابی حَدَّثَنی عن اَبیه عن جدِّه عن علیٍّ علیهم‌ُالسلام عن رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وآله قال أعبَدُ الناس مَن أقامَ الفرائِض می‌فرماید اعبد [مردم] این است؛ عابدترین این کسی است که فرائض را به جا می‌آورد. بعضی‌ها حرص و شوقی نشان می‌دهند به بعضی از مستحبات که خب فی‌نفسه در جای خود خوب است؛ اما همراه است با بی‌اعتنایی به واجبات؛ منطق شرع این را نمی‌پسندد و قبول ندارد. آنچه که در درجه اول اهمیت است فرائض است. 🔸و اَسْخَی النّاس مَن اَدّیٰ زکاتَ مالِه این هم همین‌جور، در مقابل آن کسانی است که پول خرج می‌کنند اما آنچه که بر آن‌ها واجب است، آن را ادا نمی‌کنند؛ این سخاوت نیست. سخی‌ترین آن کسی است که زکات مال را می‌دهد؛ حالا برای کسی که زکات بر او واجب است، [دادن] زکات، برای کسی که خمس بر او واجب است، [دادن] خمس. 🔹و اَزهَدُ النّاس مَن اِجتَنَبَ الحرام پارساترین مردم آن کسی است که از حرام اجتناب کند و الاّ اگر از زخارف دنیوی و جلوه‌های دنیا انسان اجتناب می‌کند و دامن خودش را برمی‌چیند که خب این فی‌نفسه خوب است اما [اگر] از گناهانی اجتناب نمی‌کند، این زاهد نیست. 🔸و اَتقَی الناس مَن قالَ الحق فی ما لَهُ و علیه پرهیزگارترین مردم هم آن کسی است که حق را بگوید؛ چه آن جایی که این حق بر او است یا برای او است. 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۶ فروردین ۱۳۶۲ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۶ فروردین ۱۳۶۲ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۶ فروردین ۱۳۶۲ 🇮🇷 @IRANeMOASER
مقام معظم رهبری: ✳️بعد از صلح امام حسن مجتبی علیه السلام، کار به شکل هوشمندانه و زیرکانه تنظیم شد که اسلام و جریان اسلامی، وارد کانال آلوده‌ای که به نام خلافت، و در معنا سلطنت، به وجود آمده بود نشود. این، هنر امام حسن مجتبی علیه السلام بود. (انسان ٢۵٠ ساله، ص١١٨) 🇮🇷 @IRANeMOASER
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امید به رحمت الهی 🌙ماه معنویت | گزیده‌ای از شرح احادیث اخلاقی توسط مقام معظم رهبری/12 🔹 عن أَبِی حَمزَةِ الثِّمالِی قالْ قالَ الصّادِقُ جَعفَرُ بنُ محمدٍ علیهماالسلام أُرْجُ اللهَ رَجاءً لَا یُجَرِّئُکَ عَلَی مَعَاصِیه [به خداوند امید داشته باش؛ امیدی که تو را بر نافرمانی خداوند جرئت نبخشد.] پس اولاً رجاء لازم است. امید به رحمت الهی، به مغفرت الهی، به عون الهی، این‌ها لازم است؛ تا جایی که یکی از گناهان کبیره را «یأس عن روح الله» دانسته‌اند. 🔸پس رجاء را باید همیشه داشت؛ یعنی این ارتباط بین دل شما و خدای شما همیشه باید برقرار باشد؛ بدانید که می‌توانید از او جلب رحمت کنید، جلب تفضل کنید، این باید باشد. منتها این رجاء و امید به‌نحوی نباشد که ما را گستاخ کند بر انجام معصیت. 🔹و خَفِ اللهَ خَوْفاً لَا یُؤْیِسُکَ مِنْ رَحمَتِه [و از خداوند بیم داشته باش، بیمی که تو را از رحمت خداوند ناامید نگرداند.] از آن طرف هم خوف لازم است. خوف از خدای متعال لازم است، که این خوف لازمه معرفت است. کسی که معرفت [به خداوند] داشته باشد، خوف [از او هم] پیدا می‌کند. هر چه معرفت انسان بیشتر باشد، خوف او بیشتر است. 🇮🇷 @IRANeMOASER