eitaa logo
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
422 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
637 ویدیو
686 فایل
تاریخ معاصر ایران و دانشنامه انقلاب اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲۲ تیر ۱۳۶۲ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲۳ تیر ۱۳۶۲ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲۳ تیر ۱۳۶۲ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲۳ تیر ۱۳۶۲ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲۵ تیر ۱۳۶۲ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲۵ تیر ۱۳۶۲ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲۵ تیر ۱۳۶۲ 🇮🇷 @IRANeMOASER
دیدگاه امام خمینی در خصوص دارالتبلیغ سالگرد صدور نامه ٢۶تیر١٣۴٣ امام خمینی در خصوص دارالتبلیغ 🔹امام با تأسيس دارالتبلیغ مخالف بود، ليكن از آنجا كه به و ملت اسلام سخت اهميت مى‏داد از اظهار مخالفت با آن بشدت پرهيز مى‏كرد و تا آخرين روزى كه در مى‏زيست على‏رغم استفتاها و پرسش‏هاى پى در پى مردم، كوچک‌ترين سخنى كه بازگوكننده عدم موافقت او با باشد بر زبان نياورد و معتقد بود كه در سايه تدبير و تفاهم مى‏تواند گردانندگان آن را به زيان‏هايى كه آن مؤسسه مى‏تواند براى حوزه و استقلال روحانيت دربرداشته باشد متوجه سازد و آنان را از دست زدن به آنگونه كارها در آن شرايط حساس بازدارد، از اين رو تا آنجا كه توانست نظر خيرخواهانه و صلاح‏انديشانه خود را به‏طور سرّى و دور از جنجال تذكر داد و خطرات را گوشزد كرد، ليكن پيش از آن‌كه بتواند به آن مشكل پايان بخشد، تبعيد شد و «دارالتبليغ» به صورت در اندام حوزه قم سردرآورد. 🔸امام در برابر سؤالى كه مطرح شده است كه «آيا مى‏توانيم در اين مورد (بنياد دارالتبليغ) كمک كنيم يا نه؟ پاسخ داده است: «حقير دخالتى ندارم»، متن پاسخ امام چنين است: بسمه‏تعالى جناب آقاى حسين ساعتپور ـ دام توفيقاته مرقومه جنابعالى واصل و از مضمون آن اطلاع حاصل گرديد. راجع به مطلبى كه مرقوم داشته‏ايد، حقير دخالتى ندارم. از خداى متعال موفقيت آن‏جناب را در انجام فرائض مذهبى مسألت دارم. والسلام عليكم و رحمة‏اللّه‏ و بركاته. به تاريخ ٧ ع١ ٨۴ روح‏‌اللّه‏ الموسوى خمينى 🔹بعضى از عناصر وابسته به دارالتبليغ كوشيدند كه امام را مخالف نظم و بنمايانند و بدين‏گونه عدم موافقت او با آن مؤسسه را توجيه كنند و افكار را از حقيقت امور دورنگه‏دارند، ليكن پيش از هركس خود امام در اعلاميه تاريخى عليه احياى به اين اتهام ناروا پاسخ گفت، و اين نكته را يادآور شد: در شرايطى كه هر روز خطرهاى خانمانسوزى از جانب شاه متوجه اساس اسلام و استقلال ايران است، پرداختن به امور سرگرم‏كننده‏اى مانند تأسيس «دارالتبليغ» براى پيشوايى كه در برابر اسلام و جامعه اسلامى مسئول است كار سزاوارى نمى‏باشد: 🔸 «... علماى اعلام براى خاتمه دادن به هرج و مرج و بى‏نظمى‏ها در فكر اصلاح عمومى هستند، اگر دولت مجال فكر به ما بدهد، اگر گرفتارى‏هايى كه از ناحيه هيأت حاكمه پيش مى‏آيد و ناراحتى‏هاى روحى مجال تصفيه و اصلاح داخلى به ما بدهد. اين نحو گرفتارى‏هاست كه ما را از مسير خود كه مسير تصفيه حوزه‏ها و اصلاح همه‏جانبه است باز مى‏دارد. با احساس خطر براى اسلام و قرآن كريم، براى ملت و مليت مجال تفكر در امور ديگر باقى نمانده. اهميت اين موضوعات به قدرى است كه مشاغل خاص ما را تحت‏الشعاع قرار داده است...».(نهضت امام خمینی، ج١، صص ٩٩۶-۹۹۵) 🇮🇷 @IRANeMOASER
🗂سند | نامه تاریخی امام خمینی در خصوص دارالتبلیغ بسمه ‏تعالى 🔰جناب آقاى حسين ساعتپور ـ دام توفيقاته مرقومه جنابعالى واصل و از مضمون آن اطلاع حاصل گرديد. راجع به مطلبى كه مرقوم داشته‏ ايد، حقير دخالتى ندارم. از خداى متعال موفقيت آن‏جناب را در انجام فرائض مذهبى مسألت دارم. والسلام عليكم و رحمة‏اللّه‏ و بركاته. به تاريخ ٧ ع١ ٨۴ (٢۶تیر١٣۴٣) روح ‏اللّه‏ الموسوى خمينى 🇮🇷 @IRANeMOASER
در کتاب عمار انقلاب دستخط منحصر بفرد علامه طباطبایی خطاب به آیت‌الله مصباح 🔹جایگاه تفسیری آیت‌الله مصباح در نزد علامه طباطبایی و همکاری در تنظیم و انتشار تفسیر شریف المیزان، پیش از این فقط در قالب تاریخ شفاهی مطرح می‌شد، اما برای نخستین‌بار دستخط مبارک علامه طباطبایی(ره) با مساعدت مسئولان آرشیو مؤسسه امام خمینی(ره) در اختیار نویسنده کتاب «عمار انقلاب» قرار گرفت و متن کامل آن در اینجا منتشر می‌گردد. 🔸متن کامل دستخط مبارک علامه طباطبایی خطاب به آیت‌الله مصباح در زمینه تصحیح و چاپ تفسیر شریف المیزان: 🔹«جناب مستطاب عماد الاعلام آقای شیخ محمدتقی مصباح دامت برکاته؛ 🔸جلد پنجم تفسیر را اگر چنانچه وسائل چاپ فراهم شد، مشغول تصحیح و غلط‌گیری بشوید. 🔹دیگر هیچگونه مراجعه به اینجانب لزوم نداشته و در تصحیح و اتّخاذ کمک و اجازه چاپ و غیره، کاملاً مختارید. والسلام علیکم محمدحسین طباطبائی» متن کامل گزارش در خبرگزاری رسمی حوزه علمیه 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲۶ تیر ۱۳۶۲ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲۶ تیر ۱۳۶۲ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲۶ تیر ۱۳۶۲ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲۷ تیر ۱۳۶۲ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲۷ تیر ۱۳۶۲ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲۷ تیر ۱۳۶۲ 🇮🇷 @IRANeMOASER
امام خمینی قدس سره الشریف: ▫️شما‏‎ ‎‏انگیزه این گریه و این اجتماع در مجالس روضه را خیال نکنید که فقط این است که ما‏‎ ‎‏گریه کنیم برای سیدالشهدا. نه سیدالشهدا احتیاج به این گریه‌ها دارد و نه این گریه‌ها‏‎ ‎‏خودش ـ فی نفسه ـ کاری از آن می‌آید، لکن این مجلس‌ها مردم را همچو مجتمع می‌کنند‏‎ ‎‏و یک وجهه می‌دهند، سی میلیون، سی و پنج میلیون جمعیت در دو ماه محرّم و خصوصاً‏‎ ‎‏دهه عاشورا، یک وجهه، طرف یک راه می‌روند. ▪️این‌ها را در این ماه محرّم، خطبا و علما‏‎ ‎‏در سرتاسر کشور می‌توانند بسیج کنند برای یک مسئله. این جنبه سیاسی این مجالس‏‎ ‎‏بالاتر از همه جنبه های دیگری که هست...مسئله، مسئله‏‎ ‎‏گریه نیست. مسئله، مسئله تباکی نیست. مسئله، مسئله سیاسی است که ائمه ما با همان دید‏‎ ‎‏الهی که داشتند، می‌خواستند که این ملت‌ها را با هم بسیج کنند و یکپارچه کنند از راه‌های‏‎ ‎‏مختلف. این‌ها را یکپارچه کنند تا آسیب پذیر نباشند.مسائل اسلام، مسائل سیاسی است و سیاستش غلبه دارد بر چیزهای دیگرش.‏‎ ‎‏(صحیفه امام خمینی، ج13، ص323) 🇮🇷 @IRANeMOASER
🔴پیوند عاشورا و قیام سیاسی در دوران قاجار ▫️« در آستانه محرم ١٣٣٨ق/ ١٢٩٨ ش. ایران در اوج مبارزه با قرارداد ١٩١٩ بود. ▪️ در ذی‌حجه ١٣٣٧ محصلین تهرانی با انتشار اعلامیه‌ای، از علما خواستند که مساجد را سیاه‌پوش کنند و عموم مردم را به قیام بر ضد قرارداد ترغیب و دعوت نمایند. ▫️جمعی از وعاظ نیز در مجالس روضه‌خوانی در مسجد شیخ عبدالحسین (مسجد آذربایجانی‌ها) بر ضد این قرارداد سخنرانی کردند. ▪️در اثر اقدامات علما و با استقامت ملت ایران، قرارداد به شکست انجامید و به دنبال این شکست، استعمار، سناریوی کودتا را برای این ملت ترتیب داد. ▫️ با وقوع کودتای ٣ اسفند ١٢٩٩ سیر جدیدی در عرصه سیاسی ایران آغاز شد که به مرور زمان ابعاد مختلف آن آشکار گردید. رئوس برنامه اجرایی این سیر جدید را به نقل از یکی از دوستان خود بازگو می‌کند که در دوره چهارم از خراسان به نمایندگی مجلس شورای ملی انتخاب شده بود. دوست حسن اعظام قدسی در ملاقاتی با کنسول انگلیس در مشهد، از او در خصوص کودتای ١٢٩٩ و اهداف آن می‌پرسد و کنسول می‌گوید: ▪️«پس از شکست قرارداد ١٩١٩ از ناحیه نایب‌السلطنة چند ماده ذکر شده بود که برای آتیه ایران باید عملی و اجرا گردد... : ١. تمرکز قوای نظامی و سیاسی در یک‌جا ٢. استقلال پول ایران از راه نشر اسکناس به وسیله بانک تأسیس شده دولت ایران ٣. تجدید قرارداد نفت و و پایدار بودن آن ۴. از بین بردن عشایر خاصه سرحدداران نقط مرزی ایران و مستقر ساختن افراد نظامی در آن نقاط ۵. از بین بردن روحانیون و ضعیف کردن آنان از راه اعمال و رفتار خودشان که در بین جامعه ایران است. ۶. بر هم زدن بساط عزاداری که خود بزرگ‌ترین وسیله برای خنثی نمودن سیاست استعماری دولت بریتانیاست...» (فصلنامه پانزده خرداد شماره ده، ص١۶) 🇮🇷 @IRANeMOASER
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢معرفی کتاب نهضت امام خمینی جلد پنجم 🔹کتاب نهضت امام خمینی دفتر پنجم به قلم حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر سیدحمید روحانی منتشر شد 🔸این کتاب از شهادت سید مصطفی خمینی در سال ۵۶ شروع می‌شود و به اتفاقاتی که این شهادت برای مردم ایران و تاریخ انقلاب داشته می‌پردازد 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲۸ تیر ۱۳۶۲ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲۸ تیر ۱۳۶۲ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲۸ تیر ۱۳۶۲ 🇮🇷 @IRANeMOASER
مرحوم کوثری 3.mp4
17.87M
🎥روضه مرحوم کوثری در اولین محرم بعد از ارتحال امام 🏴روضه استقبال از محرم الحرام ▪️حرم را از حرم کردند بیرون همه سرگشته اندر دشت و هامون ▪️کسانی را که بر عالم پناه‌اند برون کردند از بیت خداوند 🇮🇷 @IRANeMOASER
🔴تقابل دو هیئت: حسینی یا سکولار؟! عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی/1 وقایع دنباله‌دار تاریخی با محور «پیوند هیئت و سیاست» برگرفته از کتاب «نهضت امام خمینی» ▫️همزمان با فرارسيدن محرم 1383 (خرداد 1342) امام اعلاميه‏‌اى صادر كرد و خطاب به گويندگان اسلامى و سران هيأت‌‏هاى عزادارى، شيوه سوگوارى در و عاشوراها را نشان داد. اين رهنمودنامه كه در حقيقت، زنده‏‌كننده و اهداف عاشوراى حسينى بود در شرايطى انتشار يافت كه رژيم شاه در سراسر كشور دست به سانسور شديدى زد و كوشيد كه از گويندگان و سران هيئات التزام بگيرد كه در ايام عاشورا از مبارزه دم نزنند، شورش و انقلاب به‌‏پا نكنند، عاشوراى ديگرى نسازند و به جاى برافراشتن درفش سرخ و خونين حسينى، پرچم سياه دودمان اموى و عباسى و پهلوى را بياويزند. ▪️ساواک التزام‌نامه‌‌اى براى روحانيان و گويندگان مذهبى در سراسر كشور تنظيم كرده بود و همه كسانى را كه در آن سال مى‌‏خواستند به منبر بروند وادار مى‌‏كرد كه آن را امضا كنند. در آن التزام‌نامه آمده بود: ▫️1. كليه مطالبى كه اظهار مى‌‏دارم، جنبه مذهبى و دينى داشته و به خاطر ارشاد مردم است. متعهد مى‌‏شوم از ايراد بياناتى خارج از برنامه مذهبى خوددارى نمايم. ▪️2. از ‏اللّه_ خمينى و به هيچ عنوان اسمى نخواهم برد. ▫️3. از ايراد مطالبى كه جنبه انتقادى از لوايح شش‌گانه داشته باشد، جداً خوددارى خواهم كرد. ▪️4. مطالبى كه خلاف مصالح مملكت بوده، نظم عمومى را مختل سازد، تحت هر عنوان و به هرصورت كه باشد نخواهم گفت. اجراى دستورات چهارگانه فوق الزامى بوده، عدم رعايت هر يک از دستورات بالا، تحريک مردم بر عليه مصالح عمومى كشور تلقى و محرک، تحت تعقيب قانونى قرار خواهد گرفت. ▫️ساواک شاه علاوه بر تنظيم التزام‌‏نامه بالا، در كميسيونى كه در تاريخ 29‏‏ارديبهشت‏‏42 بنا به فرمان معاون رئيس «سازمان امنيت» تشكيل داد، طرح و برنامه ويژه‌‏اى براى محرّم آن سال تصويب كرد. برخى از مصوبات آن كميسيون را در پى مى‌‏آوريم: ▪️«1. احضار روحانيون طراز اول به حضور هيأت رئيسه ساواک، به منظور تفهيم موقعيت كشور و برحذر داشتن آنان از هرگونه تحريک در مجالس عزادارى. (صورت اسامى افرادى كه بايد احضار شوند، وسيله رئيس دفتر روابط عمومى ساواک تهيه و تقديم خواهد شد.) ▫️2. احضار كارگردانان و بانيان مجالس روضه‏‌خوانى و دستجات سوگوارى تهران، وسيله ساواک تهران و پليس تهران، داير به تذكرات لازم در مورد جلوگيرى از هرگونه تحريک و حفظ نظم كامل در كليه مراسم. ▪️3. تأمين مأمورين انتظامى لازم (احتياط آماده) در مركز پليس تهران و گماردن تعدادى افراد آماده در نقاط حساس شهر، بدون تظاهر از طريق پليس تهران. ▫️4. تعيين تعداد تكايا برحسب درجه‌‏بندى آن‌ها به درجه 1، 2، 3 از نقطه‌‏نظر ميزان تندروى و مخالفت احتمالى آنان (به وسيله ساواک تهران و پليس). ▪️5. تعيين تعداد خانه‏‌ها و منازلى كه مستقلاً مراسم عزادارى انجام مى‌‏دهند...‏‏. ▫️6. تقسيم مجالس روضه‏‌خوانى به منظور گماردن مأمورين نفوذى براى كسب اخبارِ به موقع، بين عوامل اداره يكم عمليات و ساواک تهران و مأمورين مخفى شهربانى به‏ طور جداگانه (تفكيک مسئوليت). ▪️7. تشكيل يک كميسيون دائمى با حضور نمايندگان ساواک و شهربانى كل كشور و نماينده اداره دوم ستاد بزرگ و ژاندارمرى كل كشور در تمام ايام عزادارى به منظور بررسى اطلاعات واصله و اتخاذ تصميمات مشترک در مورد پيشامدهاى ناگهانى در ساواک تهران. ▫️8. صدور دستورات مشابه به ساواک‌‏هاى خارج از تهران از طريق اداره كل سوم...‏‏. (نهضت امام خمینی ج1 ص463-461) ✳️ادامه دارد... 🇮🇷 @IRANeMOASER
⚫️ سکولار کردن هیئات توسط شاه و تقابل امام با آن عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /2 وقایع دنباله‌دار تاریخی با محور «پیوند هیئت و سیاست» برگرفته از کتاب «نهضت امام خمینی» ▫️كميته اطلاعاتى ساواک در نيز در تاريخ 42.3.8 كميسيونى با حضور رئيس ساواک، رئيس شهربانى، فرمانده ژاندارمرى، رؤساى اداره فرهنگ، و كشاورزى قزوين، تشكيل داد و تصميماتى اتخاذ كرد. متن آن تصميمات كه به عنوان صورت‌جلسه منعكس شد، چنين است: ▪️در ساعت 11:00 روز چهارشنبه 42.3.8 كميسيونى مركب از امضاكنندگان زير تشكيل و نسبت به موارد زير تصميمات لازم گرفته شد. ▫️1ـ چون ممكن است بعضى عناصر با استفاده از تجمع‌‏هايى ‏كه در مراسم ‏دارى و يا ‏‌خوانى در شهر و دهات و قرا و قصبات شروع به تبليغات سوء نموده و مردم ساده ‏لوح را گمراه نمايند، لذا تصميم گرفته شد كه دستگاه‌‏هاى مزبور به كليه عوامل مربوطه، ضمن بازديد حضورى و با اعزام عناصر مربوطه به آنان تذكر و يادآورى شود كه در منطقه استحفاظى مربوطه، مراقبت تام و تمام در اينگونه مجالس به عمل آورده و به وسيله مأمورين انتظامى قبلاً با بانيان مجلس و همچنين وعاظ و اهل منبر تماس گرفته و به آنان تذكر دهند كه غير از موضوعات مذهبى اظهاراتى ننمايند و چنانچه عوامل غيرانتظامى در منطقه مشاهده نمودند كه بعضى عوامل، امكان اخلال و ناراحتى را ممكن است ايجاد نمايد، بلافاصله به نزديک‌ترين پاسگاه ژاندارمرى در قرا و قصبات و دهات و در شهر به شهربانى اطلاع دهند تا به موضوع در كميسيون‌‏هاى مربوطه رسيدگى و اقدام گردد. ▪️2ـ ضمناً وسيله سازمان‏‌هاى دولتى ذكر شده به عوامل مربوطه به مردم در مورد اصلاحات اساسى كه در كشور به عمل آمده، به‌خصوص از مذهب شيعه اثنى‏‌عشرى كه اعليحضرت همايون شاهنشاه حامى و پشتيبان آن هستند، پس از تماس با معتمدين و معمرين منطقه و تفهيم به آنان بهانه‏‌اى براى عيب‌جويى و تبليغات منفى به دست مخالفين مذهب و دين داده نشود... ▫️شهربانى كل كشور نيز طى اعلاميه‌‏اى به مناسبت فرا رسيدن چنين آورده بود: ▪️...4ـ انجام مراسم سوگوارى مشروع كه با موازين مقدس اسلام تطبيق نمايد، با رعايت نظم و ترتيب كامل انجام خواهد گرديد؛ ليكن اعمال و تظاهراتى كه شرع مقدس نيز آن‌ها را تجويز نفرموده است، به‌كلى ممنوع، به مأمورين انتظامى دستور جلوگيرى داده شده. ▫️5ـ از عموم شيعيان و اهالى محترم ، انتظار مى‌‏رود كه با رعايت كامل نظم و ترتيب، طبق دستور شرع مقدس، احترام را حفظ و مراسم سوگوارى را با نظم كامل انجام دهند. خداى ناخواسته اگر اشخاصى مراسم مذهبى را وسيله اغراض شخصى قرار دهند، شديداً مجازات خواهند شد!» (نهضت امام خمینی ج1 ص464-461) ▪️روز 9 محرّم، عده‏‌اى از منبرى‏‌هاى تهران را به ساواک دعوت كرد و پس از مقدارى پشت‏ هم‌‏اندازى و حقه‌‏بازى و تطميع و تهديد، رسماً اظهار داشت كه اگر نمى‌‏خواهيد حملات تبليغاتى خود را عليه مقامات كشور متوقف سازيد، اقلاً اين سه موضوع را مراعات كنيد: ▫️1ـ عليه شخص اول مملكت سخنى نگوييد! ▪️2ـ عليه اسرائيل نيز سخنى بر زبان نياوريد! ▫️3ـ مرتب به گوش مردم نخوانيد كه اسلام در خطر است! ديگر هرچه بگوييد آزاديد. ▪️اصولاً اين سه موضوعى كه دستگاه جاسوسى مى‌‏خواهد از آن سخنى به ميان نيايد! موضوعاتى است كه نهضت بر محور آن دور مى‌‏زند و بر آن استوار است. از ماه‏‌ها پيش، پرچم مبارزه عليه شاه و اسرائيل را برافراشت و زنگ خطر را در مورد خطراتى كه متوجه اساس اسلام است به صدا درآورد. چنانكه در نطق عاشوراى ايشان كه به‌زودى خواهد آمد، صريحاً آمده است كه: «... تمام گرفتارى‌‏ها و اختلافات ما، در اين سه موضوع نهفته است. اگر از اين سه موضوع بگذريم ديگر اختلافى نداريم. متن رهنمودنامه امام چنين است....».(نهضت امام خمینی ج1 ص465) ✳️ادامه دارد... 🇮🇷 @IRANeMOASER