⚫️ امام در میدان انقلاب
عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /12
▫️افشاگرىها و روشنگرىهاى #سخنگويان_مذهبى در سراسر كشور و حملات كوبنده و پيگير آنان به رژيم، بر نگرانىها و ناراحتىهاى آنان مىافزود، بهطورى كه دستگاه جاسوسى شاه ناچار شد كه با سخنگويان اسلامى وارد مذاكره شود و دست كم تا اندازهاى آنان را محدود سازد و از آنان بخواهد كه در حمله به رژيم و انتقاد و اعتراض از آن، حد و مرزى قائل شوند! ليكن سخنگويان انقلابى علىرغم درخواست دستگاه جاسوسى شاه، بىپروا به حمله و انتقاد عليه شاه و باند او ادامه مىدادند. امام طى نامهاى كه به واعظ شهير، آقاى #فلسفى نگاشت، از اين پايدارى، وظيفهشناسى و ادامه مبارزه گويندگان مذهبى قدردانى كرد. اين نامه را آقاى فلسفى در #شب_عاشورا در مسجد سيد عزيزاللّه، بالاى منبر براى مردم قرائت كرد.
▪️امام در اين نامه پس از قدرشناسى از روشنگرىهاى گويندگان روحانى از عموم ملت ايران خواست كه با كمک مادى براى تجديد بناى مدرسه فيضيه، تنفر و انزجار خود را از هيأت حاكمه كه آن مدرسه را ويران كرده است، اعلام كنند و بدين وسيله وفادارى و پشتيبانى خود را از جامعه روحانيت و حوزههاى علميه بار ديگر به ثبوت برسانند؛ ليكن با پيشامد فاجعه 15 خرداد، ملت ايران فرصت آن را كه به اين ندا پاسخ گويد به دست نياورد.
متن نامه امام به فلسفى واعظ چنين است:
بسم اللّه الرحمن الرحيم
حضرت حجتالاسلام آقاى فلسفى ـ دامت افاضاته
▫️لازم است از بيانات حساس جنابعالى در اين وقت اختناقِ عجيب تشكر كنم. امروز روزى است كه حضرات مبلغين محترم و خطباى معظم، دين خود را به دين اثبات فرمايند، امروز روزى است كه يا بايد رضايت #خداوند_غفور را جلب نمايند، يا خداى ناخواسته به سخط ذات مقدسش مبتلا شوند، امروز روزى است كه نظر مبارک امام زمان ـصلوات اللّه عليه به حضرات مبلغين اسلام دوخته شده است و ملاحظه مىفرمايند كه آقايان به چه نحو خدمت خود را به شرع مقدس ابراز و دين خود را ادا مىفرمايند.
▪️از قرار مسموع، اغلب گويندگان محترم با ما همآواز هستند. اميد است خداوند تعالى آن شواذّى كه از حبس، از زجر، از خوف بيم دارند بيدار فرمايد. متمنى است مراتب احترام و سلام مرا به مبلغين ابلاغ فرماييد. ضمناً چون براى تجديد ساختمان مدرسه فيضيه كه قبلاً با جنابعالى نيز صحبتى شده بود، حسابى در بانک صادرات شعبه قم باز شده است و بناست كه از روز تاسوعا و عاشورا نيز بانک، سپرده را قبول كند، اگر صلاح ديديد تذكرى به مسلمين بدهيد. والسلام عليكم و رحمةاللّه و بركاته. روحاللّه الموسوى الخمينى
▫️امام خمينى كه در آن شرايط از هر فرصتى براى افشاگرى و شعلهور ساختن آتش انقلاب اسلامى استفاده مىكرد، روز عاشورا را براى اوج نهضت و به وجود آوردن شور حسينى بيشتر، روز مناسبى ديد. از اين رو، با علماى قم در اين زمينه به شور و مذاكره نشست و پيشنهاد كرد روز عاشورا علما به مدرسه فيضيه بروند و براى مردم كه از اطراف و اكناف به قم آمدهاند، سخنرانى كنند و حقايق را به گوش آنان برسانند. اين پيشنهاد مورد موافقت همه كسانى كه به ظاهر با ايشان همكارى داشتند، قرار گرفت و تصويب شد.
▪️چند روز پيش از عاشورا، گويندگان مذهبى در قم، تهران و بسيارى از شهرستانها در منابر اعلام كردند كه آقايان علماى قم، روز عاشورا نطقهايى ايراد خواهند كرد. اين خبر شور و شعف فراوانى در تودههاى مسلمان و مبارز ايران ايجاد كرد. مردم تهران و بسيارى از شهرستانهاى دور و نزديک، به منظور شنيدن سخنان پيشوايان دينى خود، سيلآسا راهى قم شدند. بنا به نوشته كيهان، مورخه 12 خرداد 42 فقط از تهران حدود 40000 نفر در ايام عاشورا به قم عزيمت كرده بودند. ازدحامى كه در آن سال در شهر مذهبى قم به وجود آمده بود، مىتوان گفت كه كمسابقه بود. درست است كه همه ساله، شهرستان قم در ايام عاشورا شاهد ازدحام فوقالعادهاى است و بسيارى از آرزومندان زيارت كربلا كه راهى به آن سرزمين ندارند، ايام عاشورا را در قم مىگذرانند؛ ليكن ازدحام و شلوغى آن سال را شهر قم كمتر به خود ديده بود. (نهضت امام خمینی ج1 ص491-489)
✳️ادامه دارد...
🇮🇷 @IRANeMOASER
🔴 روحانینماهای یزیدی و پیشگیری از سخنرانی زینبی
عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /13
▫️انعكاس اين خبر كه علماى قم، روز عاشورا نطقهايى ايراد خواهند كرد، رژيم شاه را به تكاپو واداشت تا از هر راهى كه امكان دارد، علما را از اين تصميم منصرف كند. دستگاه جاسوسى شاه، نخست در سراسر كشور منعكس ساخت، دولت به ارتش فرمان آمادهباش داده است تا هنگام نطق علما در مدرسه فيضيه آنجا را همانند مسجد گوهرشاد به آتش و خون بكشد. آنگاه روحانىنماهاى دربارى را به عنوان اندرز و خيرخواهى به حضور علماى قم فرستاد. اين مزدوران دربارى توانستند با حيله و نيرنگ، علما را از تصميم سخنرانى منصرف كنند؛ ليكن عمده شخص امام خمينى بود كه مأموران عمامه به سر جرأت روبهرو شدن با او را نداشتند و از طرفى تهديد و ارعاب رژيم هم نمىتوانست او را تحت تأثير قرار دهد.
▪️آخوندهاى دربارى پس از مرعوب ساختن علما و منصرف كردن آنان از سخنرانى #روز_عاشورا، از آنان خواستند كه از هر راه ممكن، امام خمينى را از اين عمل خطرناک بازدارند و نگذارند كه با نطقى، علاوه بر به خطر افكندن جان هزاران نفر در مدرسه فيضيه، خود را نيز در معرض خطر قرار دهد!
▫️اين تهديدات مرموزانه مزدوران دربارى آنچنان بعضى از مقامات روحانى قم را تحت تأثير قرار داد و مرعوب ساخت، كه تمام نيروى خود را در راه بازداشتن امام از نطق روز عاشورا به كار گرفتند. شب و روز، وقت و بىوقت با تلفن و نامه، بهطور شفاهى و پيغام به او فشار مىآوردند تا از اين نطق خطرناک! منصرف شود و در مقابل توپ و تشر و ارعاب و تهديد رژيم، عقبنشينى كند؛ ليكن هرچه بيشتر كوشش مىكردند، كمتر نتيجه مىگرفتند.
▪️امام در پاسخ كسانى كه او را پدرانه (!) اندرز مىدادند و از نطق روز عاشورا برحذر مىداشتند، مىگفت: من وظيفه خود را چنين تشخيص دادهام كه در اين فرصت كه انبوهى از تودهها از اطراف و اكناف در اين شهر اجتماع كردهاند، اظهار حقايق كنم و بعضى مطالب لازم را به گوش مردم برسانم، بگذار دستگاه در مقابل، هرچه مىخواهد بكند؛ نيز مىگفت كه: «من تصميم نهايى خود را گرفتهام و با اين شايعهپراكنىها و تهديدات رژيم نمىتوانم از تصميم خود برگردم».
▫️زمانى هم كه بعضى خيلى اصرار و التماس مىكردند كه از اين سخنرانى منصرف شوند و مطالبى را كه مىخواهند به گوش مردم برسانند به صورت اعلاميه منتشر كنند، پاسخ مىداد: «فكر كنم، شايد چنين كردم».
▪️امام در مقابل موج رعب و وحشتى كه دستگاه جاسوسى شاه، با شايعه كوبيدن محل نطق، ايجاد كرده بود، سرسختانه مقاومت كرد و از تصميم خود منصرف نشد. از آن طرف عناصر زبون و خودباخته و عناصر مرموز و وابسته به رژيم، در لباس خيرخواهى و اندرزگويى و دلسوزى، با تمام نيرو براى منصرف كردن او از اين تصميم، تلاش مىكردند و كارشناسان رژيم هم از دور ناظر اين صحنه بودند و واكنشهاى او را مورد بررسى قرار مىدادند و از آنجا كه دريافتند اين تلاشها و كوششهاى بىامان براى منصرف كردن او از نطق روز عاشورا كاربردى نداشته و نتوانسته در او اثر بگذارد، به ناچار مستقيماً در مقام تهديد امام برآمدند، مگر بتوانند در تصميم او تزلزلى ايجاد كنند... (نهضت امام خمینی ج1 ص492-491)
✳️ادامه دارد...
🇮🇷 @IRANeMOASER
⚫️قم؛ تکرار کربلا
عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /14
▫️صبح عاشورا در حالى كه هزاران نفر در منزل امام گرد آمده، مشغول عزادارى بودند و امام نيز در ميان آنان نشسته بود و به سخنان گوينده مذهبى گوش فرامىداد، يكى از مقامات «ساواک» خود را به او رسانيد و پس از معرفى خود اظهار داشت:
▪️«من از طرف اعليحضرت مأمورم به شما ابلاغ نمايم كه اگر امروز بخواهيد در #مدرسه_فيضيه سخنرانى نماييد، كماندوها را به مدرسه مىريزيم و آنجا را به آتش و خون مىكشيم»
▫️امام بدون اينكه خم به ابرو بياورد بىدرنگ پاسخ داد: «ما هم به كماندوهاى خود دستور مىدهيم كه فرستادگان اعليحضرت را تأديب كنند»
▪️مقام سازمان امنيت كه خود را براى چنين پاسخى آماده نكرده بود، چنان دستپاچه شد كه بسيارى از حاضرين در مجلس كه ناظر جريان بودند با اينكه گفت و شنود او با امام را نمىشنيدند، اين نگرانى را در قيافه او خواندند. مأمور ابلاغ شاه، چنان دست و پاى خود را گم كرده بود كه نمىفهميد از چه راهى آمده و از چه راهى بايد برود! و در حالى كه تعادل خود را از دست داده بود، مجلس را ترک گفت.
▫️رژيم شاه دريافت كه ديگر از هيچ راهى امكان ندارد كه عزم راسخ و اراده آهنين امام را درهم بشكند؛ ليكن عناصر زبون و خودباخته تا آخرين لحظه دستبردار نبودند و مىكوشيدند شايد بتوانند او را از سخنرانى بازدارند. چند دقيقه پيش از حركت او به طرف #مدرسه_فيضيه براى سخنرانى، يكى از مقامات روحانى تلفنى با او تماس گرفت و اظهار داشت كه از مقامات موثقى به دست آوردهام كه هزاران كماندوى مسلح و زرهپوش در خارج قم مجهز و آماده حمله به مدرسه فيضيه مىباشند.
▪️او بىآنكه جوابى بدهد، به قصد ايراد نطق، روانه مدرسه فيضيه شد. ساعت، 7 بعدازظهر را اعلام مىكرد. شهر مذهبى #قم از انبوه انقلابيان و تودههاى مسلمان موج مىزد، جمعيت از درب خانه امام تا مدرسه فيضيه صف كشيده بودند، صحنهاى فيضيه، #دارالشفاء و آستانه حضرت معصومه(ع) و مسجد اعظم، نيز ميدان آستانه، خيابان آستانه تا جلوى مسجد امام و خيابان حضرتى كه به مدرسه دارالشفاء متصل است، پر از جمعيت بود.
▫️رعب و وحشت ـ كه به علت تبليغات تهديدآميز ساواک پديد آمده بود ـ در محيط قم حكمفرمايى مىكرد. كسى شک نداشت كه كماندوها و آدمكشان شاه در ساعت سخنرانى امام به فيضيه يورش خواهند برد. از اين رو بسيارى وصيت كرده، با خانوادههاى خود توديع نموده، براى كشتن و كشته شدن آماده شده بودند. بسيارى از رزمندگان و مردان انقلابى، خود را به اسلحههاى گرم و سرد مجهز و مسلح ساخته، آماده دفاع و پيكار بودند. برخى از افراد ورزيده و ماهر در پشتبامها و بعضى از غرفههاى مدرسه فيضيه، سنگر گرفته، رفت و آمد و حركات را زير نظر داشتند و آماده بودند كه اگر حملهاى آغاز شد، به مقابله پردازند و تا آنجا كه ممكن است از جان امام دفاع كنند.
▪️بلندگوهاى متعدد از فيضيه به تمام خيابانهاى اطراف صحن مطهر و مسجد اعظم كشيده شده بود و براى پيشگيرى از قطع برق از طرف رژيم، چند باترى قوى در زير منبر تعبيه شده بود. امام از منزل خارج شد. انبوه جمعيتى كه در مقابل منزل گرد آمده بودند با ديدن او در ميان خود ابراز احساسات كردند، صداى صلوات در آسمان قم طنين افكند و شور و احساسات تودهها به اوج خود رسيد. امام به ماشين روبازى كه جلوى منزل آماده بود، سوار شد؛ ليكن جمعيت آنقدر زياد بود و به ماشين چسبيده بودند كه حركت آن ممكن نبود.
▫️مردم ماشين را با حركت بازوان خود تا مدرسه فيضيه رساندند. فريادهاى «خمينى خمينى» قم را به لرزه در آورده بود. از مأموران دولتى با لباس رسمى ديده نمىشد. امام، در برابر مدرسه فيضيه از ماشين پياده شد. در حالى كه قهرمانان دلاورى او را «اسكورت» مىكردند از ميان صفوف جمعيت وارد فيضيه گرديد. شعار صلوات و ابراز احساسات تودهها براى لحظهاى قطع نمىشد. امام بر بلنداى منبر قرار گرفت، صدها ضبط صوت در پاى منبر آماده ضبط سخنانش بود و صدها نفر با قلم و كاغذ آماده نوشتن و يادداشت كردن بودند. شور و هيجان توأم با وحشت و نگرانى، در مجلس حكمفرمايى مىكرد. خمينى لب به سخن گشود... (نهضت امام خمینی ج1 ص495-492)
✳️ادامه دارد...
🇮🇷 @IRANeMOASER
🔴سخنرانی عاشورایی امام خمینی
عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /15
▫️«الآن عصر عاشوراست... گاهى كه وقايع روز عاشورا را از نظر مىگذرانم، اين سؤال برايم پيش مىآيد كه اگر #بنىاميه و دستگاه #يزيد_بن_معاويه تنها با #حسين سر جنگ داشتند، آن رفتار وحشيانه و خلاف انسانى چه بود كه در روز عاشورا نسبت به زنهاى بىپناه و اطفال بیگناه مرتكب شدند؟! زنان و كودكان چه تقصيرى داشتند؟ طفل 6 ماهه حسين چه كرده بود؟ (گريه حضار)
▪️به نظر من آنها با اساس كار داشتند، بنىاميه و حكومت يزيد با خاندان پيغمبر مخالف بودند. بنىهاشم را نمىخواستند و غرض آنها از بين بردن اين #شجره_طيبه بود. همين سؤال اينجا مطرح مىشود كه دستگاه جبار ايران با #مراجع سر جنگ داشت، با علماى اسلام مخالف بود، به قرآن چه كار داشتند؟ به مدرسه فيضيه چه كار داشتند؟ به طلاب علوم دينيه چه كار داشتند؟ به سيد هجده ساله ما چه كار داشتند؟(گريه حضار) سيد هجده ساله ما به شاه چه كرده بود؟ به دولت چه كرده بود؟ به دستگاه جبار ايران چه كرده بود؟ (گريه شديد حضار)
▫️به اين نتيجه مىرسيم كه اينها با اساس كار دارند، با #اساس_اسلام و روحانيت مخالفند، اينها نمىخواهند اين اساس موجود باشد، اينها نمىخواهند صغير و كبير ما موجود باشد. #اسرائيل نمىخواهد در اين مملكت #قرآن باشد، اسرائيل نمىخواهد در اين مملكت #علماى_اسلام باشند، اسرائيل نمىخواهد در اين مملكت #احكام_اسلام باشد، اسرائيل نمىخواهد در اين مملكت دانشمند باشد.
▪️اسرائيل به دست عمال سياه خود، مدرسه فيضيه را كوبيد، ما را مىكوبد، شما ملت را مىكوبد، مىخواهد اقتصاد شما را قبضه كند، مىخواهد تجارت و زراعت شما را از بين ببرد، مىخواهد ثروتها را تصاحب كند. اسرائيل مىخواهد به دست عمال خود، آن چيزهايى را كه مانع هستند، آن چيزهايى را كه سد راه هستند از سر راه بردارد، #قرآن سد راه است بايد برداشته شود، #روحانيت سد راه است بايد شكسته شود، مدرسه فيضيه و ديگر مراكز علم و دانش سد راه است، بايد خراب شود؛ طلاب علوم دينيه ممكن است بعدها سد راه بشوند، بايد كشته شوند، از پشتبام پرت شوند، بايد سر و دست آنها شكسته شود، براى اينكه اسرائيل به منافع خودش برسد، دولت ايران به تبعيت از اغراض و نقشههاى اسرائيل به ما اهانت كرده و مىكند.
▫️شما اهالى محترم قم ملاحظه فرموديد آن روز كه آن رفراندوم غلط، آن رفراندوم مفتضح انجام گرفت، آن رفراندومى كه بر خلاف مصالح ملت ايران بود با زور سرنيزه اجرا شد، در كوچهها و خيابانهاى قم، در مركز روحانيت، در جوار #فاطمه_معصومه(ع) مشتى اراذل و اوباش را راه انداختند، در اتومبيلها نشاندند و گفتند: مفتخورى تمام شد! پلوخورى تمام شد! آيا اين طلاب علوم دينيه كه لباب عمرشان را، مواقع نشاطشان را در اين حجرات مىگذرانند و ماهى 40 الى 100 تومان بيشتر ندارند، مفتخورند؟! ولى آنهايى كه يک قلم درآمدشان هزاران ميليون تومان است، مفتخور نيستند؟ آيا ما مفتخوريم كه مرحوم #حاج_شيخ_عبدالكريم ما وقتى كه از دنيا مىروند همان شب آقازادههايش شام نداشتند؟ (گريه حضار)
▪️ما كه مرحوم #بروجردى ما وقتى كه از دنيا مىروند #ششصد_هزار_تومان (بابت شهريه حوزهها) قرض باقى مىگذارند، ايشان مفتخورند؟ ولى آنهايى كه بانکهاى دنيا را از دسترنج مردم فقير انباشتهاند، كاخهاى عظيم را روى هم گذاشتهاند، باز هم ملت را رها نمىكنند و باز هم دنبال اين هستند كه منافع اين كشور را به جيب خود و اسرائيل برسانند، مفتخور نيستند؟ بايد دنيا قضاوت كند، بايد ملت قضاوت كند كه مفتخور كيست؟!
▫️من به شما نصيحت مىكنم، اى آقاى شاه! اى جناب شاه! من به تو نصيحت مىكنم، دست از اين اعمال و رويه بردار، من ميل ندارم كه اگر روزى اربابها بخواهند تو بروى، مردم شكرگزارى كنند؛ من نمىخواهم تو مثل پدرت بشى.
▪️شما ملت ايران به ياد داريد، پيرمردها، 40 ساله ها، حتى 30 سالههايتان نيز به ياد دارند كه در #جنگ_دوم_جهانى، سه دولت اجنبى به ما حمله كردند: #شوروى و #انگلستان و #امريكا به ايران ريختند و مملكت ما را قبضه كردند، اموال مردم در معرض تلف بود، نواميس مردم در معرض هتک بود، لكن خدا مىداند مردم خوشحال بودند كه پهلوى رفت! من نمىخواهم تو اينطور باشى، من ميل ندارم تو مثل پدرت بشى، نصيحت مرا بشنو، از روحانيت بشنو، از علماى اسلام بشنو، اينها صلاح ملت را مىخواهند، اينها صلاح مملكت را مىخواهند. از اسرائيل نشنو. اسرائيل به درد تو نمىخورد. بدبخت، بيچاره، 45 سال از عمرت ميره، يک كمى تأمل كن، يک كمى تدبر كن، يک قدرى عواقب امور را ملاحظه كن...(نهضت امام خمینی، ج1، صص497-495)
✳️ادامه دارد...
🇮🇷 @IRANeMOASER
🔴شیر را در قفس نتوان انداخت
عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /16
▫️«ساواک درباره چگونگى آمدن امام به مدرسه فيضيه و نطق تاريخى عصر عاشورا، اينگونه گزارش داده است:
▪️«چند نفر از اشخاص فهميده كه قم بوده و مراجعت كردهاند، اظهار مىداشتند: #روز_عاشورا عصر، خمينى به مدرسه فيضيه قم آمد. جمعيت تمام صحن مدرسه فيضيه، صحن بزرگ حضرت، ميدان جلو صحن و صحن مسجد اعظم را گرفته بود. تمام پشتبامها پر از جمعيت بود، كه غالباً از شهرستانها آمده بودند. تعداد جمعيت را در حدود #دويست_هزار_نفر مىگفتند و اظهار مىداشتند:
▫️در تاريخ قم چنين جمعيتى ديده نشده است. دوازده بلندگو در مسجد اعظم به مدرسه فيضيه، صحن بزرگ، جلو ميدان نصب كرده بودند و براى اينكه دولت، برق را خاموش كرده بود، يک موتور آورده بودند و با استفاده از برق، آن بلندگوها كار مىكرد. خمينى را #مثل_امام وارد كردند و تمام جمعيت آنچنان صلوات مىفرستادند كه تا دو كيلومتر صداى آن مىرفت. خمينى منبر رفت و بلافاصله گفت:
▪️ بسماللّه الرحمن الرحيم و شروع كرد به صحبت و بدگويى شديد و اظهار داشت: به ما مىگويند «مفتخور». ما و يک مشت طلبه فقير مفتخور هستيم يا آنها كه مملكت را غارت كرده و پولها را در بانکهاى خارج گذاردهاند. شاه! كارى نكن كه مثل پدرت كه قشون اجنبى از هر طرف به مملكت آمده و او را بيرون كردند، همه مردم خوشحال شدند، من نمىخواهم تو از بين بروى ولى عقل پيدا كن. اين كارها چيست كه مىكنى؟ هر كار مىشود، هر جنايتى مىشود، مىگويند شاه كرده (است). و بعد مرتب تكرار مىكرد: بدبخت بيچاره، بدبخت بيچاره، كارى نكن كه بعد هم تو را بيرون كنند. و مرتب به شاه نصيحت مىكرد و مىگفت: بيچاره چرا اين كارها را مىكنى؟ سر عقل بيا؛ و مرتب كلمه بيچاره بيچاره را با لحن دلسوزى تكرار مىكرد. يك ساعت صحبت كرد و از منبر پايين آمده است. از نطق او هم نوار تهيه كردهاند و به تهران آوردهاند».
▫️اصولاً شاه به دنبال شكستى كه در توطئه يورش به فيضيه خورد، به خوبى دريافت كه امام تا قلم در دست دارد و مىتواند با تودهها سخن بگويد، سركوبى اين نهضت امكانپذير نمىباشد. شاه مىديد طرف او در اين نبرد كسى است كه با تهديد و تطميع از ميدان بيرون نمىرود و چارهاى جز دستگيرى او نمانده است. از طرفى مىدانست كه اسائه ادب به مقام مرجعى كه بر قلبها حكومت مىكند ارزان تمام نخواهد شد. از اين رو، بر سر دوراهى قرار گرفته بود: يا بايد در برابر توفان سهمگين و كاخ براندازى كه امام پديد آورده بود، تسليم مىشد و تخت و تاج خود را بر باد مىداد و در چنگال انتقام تودههاى رنجديده و بهپاخاسته گرفتار مىآمد و يا اينكه به زنجير امپرياليسم وابستهتر مىشد و براى هميشه به قرآن و ملت اسلام پشت مىكرد و مقام مرجعيت و امامت را مورد تجاوز قرار مىداد. او راه دوم را برگزيد؛ زيرا راه بازگشت و آشتى با ملت بر روى او بسته بود و وابستگى و سرسپردگى به بيگانگان نيز، او را به بنبست كشانيده بود. ملت اسلام او را نمىپذيرفت و قرآن نيز، با صداى بلند بر سر او فرياد مىزد كه: و لا يزيد الظالمين الا خسارا.» (نهضت امام خمینی ج1 ص503-499)
▪️رژیم شاه تلاش داشت با تهدید و ارعاب؛ روحالله الموسوی الخمینی را در بند خود بکشد و عاشورا را از عاشورا تهی کند و سیاست ننگین اموی را به محرم و هیئات حسینی تحمیل کند. اما ... حاشا و دریغ که فرزند زهرا سلام الله علیها در بند تهدیدها و زندگی ننگین دنیایی گرفتار شود. امام خمینی اعلی الله مقامه الشریف در سال 1342 ه.ش. عاشورا را احیا کرد و حسین علیهالسلام را در کارزار مبارزه با یزدی نشان داد و خود به ندای جدش اباعبدالله الحسین لبیک گفت اما در این زمان؛ مردم دیگر مردمِ کوفه نبودند و چون کوهی استوار پشتیبانی امامشان بودند بنابراین دستگاه یزیدی زمان نتوانست توطئه قتل امام را رقم بزند ولی او را پس از این سخنرانی عاشورایی دستگیر نمود. دستگیری که با فشار همه جانبه مردم طولی نکشید و نردههای آهنین با اراده مردم از بین رفت و امام اعلی الله مقامه الشریف آزاد شد. آزادی که 15 سال بعد مرگ 2500 سال دیکتاتوری سلطنتی را به همراه داشت.
✳️ پایان
🇮🇷 @IRANeMOASER
مقام معظم رهبری:
🔻درس عاشورا، درس فداکاری و دینداری و شجاعت و مواسات و درس قیام للَّه و درس محبّت و عشق است. یکی از درسهای عاشورا، همین انقلاب عظیم و کبیری است که شما ملت ایران پشت سر حسین زمان و فرزند ابیعبداللَّه الحسین علیهالسّلام انجام دادید.(١٣٧٧.٢.١٨)
#محرم
#عاشورا
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #اطلاعات ۶ مرداد ۱۳۶۲
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #کیهان ۶ مرداد ۱۳۶۲
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۶ مرداد ۱۳۶۲
🇮🇷 @IRANeMOASER
♨️قیام عاشورا محوشدنی نیست
📌بخشی از گفت و گوی غلامرضا خارکوهی، تاریخنگار انقلاب اسلامی، با خبرگزاری فارس در گرگان
🔹در دوره #حکومت_رضاخان، وقتی که مردم میخواستند طبق سنت هر ساله به نوحهسرایی و عزاداری بپردازند، رضاخان همچون #عمر_سعد که در کربلا فرماندهی لشکر یزید را در مقابل امام حسین و یارانش بر عهده داشت، مامورانش را برای سرکوب دوستداران اباعبدالله(ع) گسیل داشت تا به جان عاشقان امام حسین(ع) بیفتند و آنها را سرکوب کند.
🔸وی با بیان اینکه رضاخان از قیام عاشورا وحشت داشت، افزود: قیام ظلمستیزانه امام حسین(ع) در طول تاریخ منشاء و مرجع بیداری بسیاری از مبارزان آزادیخواه بوده است.
🔹تاریخنگار انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه رضاخان که یک نظامی بیسواد و دیکتاتور چکمهپوش بود حتی درب تکیهها و حسینیهها را بست و منبرها را نابود کرده و وعاظ و نوحهخوانان را سرکوب کرد، تصریح کرد: بسیاری از ارادتمندان اهل بیت رسول الله(ص) را زندانی، شکنجه، تبعید و شهید کرد ولی باز هم نتوانست نام و محبت امام حسین(ع) را از دلها بزداید.
🔸خارکوهی تاکید کرد: قیام عاشورا در سال ۶۱ قمری بر جریده عالم و در نهاد بشریت ثبت شده و هیچگاه محوشدنی نیست، در طول تاریخ از قرن اول تا قرن دهم قمری که حاکمیت ایران در دست مخالفان اهل بیت(ع) بود حاکمان ستمگر تلاش زیادی کردند تا نام امام حسین(ع) و قیام عاشورا را محو کنند، آنها حتی قبر امام حسین(ع) را شخم زدند و به آب بستند و بسیاری از شیعیان و مداحان و علما را سر بریدند و زبانشان و اعضای بدنشان را قطعه قطعه کردند، تا نامی از امام حسین و ائمه اطهار(ع) باقی نماند ولی باز هم موفق نشدند.
🔹وی با بیان اینکه پرچم عاشورا همچنان برافراشته ماند طوری که هرسال دهها میلیون نفر به زیارت کربلا میروند و به امام حسین(ع) عرض ارادت میکنند، گفت: مشابه مراسم عاشورا در هیچ مذهب و مرامی و برای هیچ شخصیتی در جهان تکرار نمیشود و این از معجزات الهی است که خداوند دلها را متوجه خورشید کربلا کرده و بعد از ۱۴۰۰ سال مردم چنین باشکوه به مدت ۴۰ روز برای امام حسین(ع) عزاداری میکنند.
🔸انقلاب اسلامی پرتوی از انوار قیام امام حسین(ع) بود و اولین سرفصل خونین مبارزات مردم ایران علیه ظلم و بیداد #رژیم_پهلوی در محرم سال ۴۲ رقم خورد از آن پس سازمان جهنمی #ساواک هر سال در ایام محرم و صفر و رمضان بر وعاظ و صاحبان مجلس عزا سخت میگرفت و آنها را مجبور به دادن تعهد میکرد که مبادا حرفی از سیاست روی منبر به میان آورند.
🔹مخالفت ساواک با سخنرانی سیاسی پای منابر در حالی بود که ظلمستیزی امام حسین(ع) و قیام عاشورایی او علیه حکومت مستبد یزید، هم جنبه سیاسی داشت و هم جنبه مذهبی، با این وجود ساواک بسیاری از روحانیون را زندانی، شکنجه، تبعید و حتی شهید کرد.
🔸با بیداری مردم در محرم سال ۵۷، کمر رژیم پهلوی شکست و نشانههای پیروزی انقلاب اسلامی آشکار شد.
پیوند مطلب در خبرگزاری فارس
🇮🇷 @IRANeMOASER
🔴رسانه پرقدرت تشیع
⚫️نقش حضرت امام سجاد علیهالسلام در حوادث پس از عاشورا
مقام معظم رهبری:
«بعد از آنکه قضیهی کربلا انجام گرفت - آن فاجعه بزرگ اتفاق افتاد - و فداکاری بینظیر اباعبداللَّه (علیهالسّلام) و اصحاب و یاران و خانوادهاش در آن محیط محدود واقع شد، حادثه اسارتها پیام را باید منتشر میکرد و خطبهها و افشاگریها و حقیقتگوئیهای #حضرت_زینب (سلام اللَّه علیها) و #امام_سجاد (علیه الصّلاة و السّلام) مثل یک #رسانه_پرقدرت باید فکر و حادثه و هدف و جهتگیری را در محدوده وسیعی منتشر میکرد؛ و کرد.»(1387.11.28)
#شهادت_امام_سجاد
🇮🇷 @IRANeMOASER
تأملی بر مأموریت_های یک دیکتاتور دست نشانده.pdf
312K
سیاستهای حکومت دیکتاتوری رضاخان در منطقه گرگان و دشت چه تأثیرات مخربی داشت؟
سیاهترین فصل تاریخ معاصر ایران با کودتای رضاخان آغاز شد. کودتایی که پیامد بسیار سنگین و وحشتناکی برای مردم کشور ما داشت و موجب شد مردم مسلمان ما بیست سال اسیر سیاست های دیکتاتوری و استبدادی و غربگرایانه او شوند. رضاخان گفته بود باید ایران را چون فرنگ ساخت و به همین خاطر برای تحقق این آرزو از هیچ کوششی دریغ نکرد. گرچه عمر حکومت او بیست سال به طول انجامید، ولی برنامههای ضد مردمی او به ویژه در عرصه سیاسی و دینی توسط فرزندش-محمدرضاشاه- به مدت سی و پنج سال دیگر ادامه یافت . در این مقاله ما به شرح مهمترین ماموریت های حکومت دیکتاتوری رضاخان در خصوص نابودی مرجعیت ،قدرت ملی و تاثیر آن بر منطقه گرگان و دشت (استان گلستان) میپردازیم.
ضمیمه: مقاله «تأملی بر مأموریتهای یک دیکتاتور دستنشانده»، غلامرضا خارکوهی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 25-24، تابستان و پاییز 1389.
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #اطلاعات ۸ مرداد ۱۳۶۲
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #کیهان ۸ مرداد ۱۳۶۲
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۸ مرداد ۱۳۶۲
🇮🇷 @IRANeMOASER
2756_33008.pdf
2.07M
تحسین روش مبارزاتی علامه مصباح توسط رهبر انقلاب
انتشار گزیدهای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش پنجاه و هشتم
🔹... #مقام_معظم_رهبری در ستایش از روش مبارزاتی آیت الله مصباح، به ملاحظهکاری ایشان و نقش آن در عدم دستگیری، اشاره کرده و چنین میگوید:
🔸«آقای مصباح تا آخرش هم الحمدلله گیر نیفتاد، از بس که ایشان آرام و با ملاحظه کار میکرد.»...
🗞ضمیمه: روزنامه کیهان،2مرداد1402، صفحه 6.
متن کامل
بخشهای پیشین
#عمار_انقلاب
🇮🇷 @IRANeMOASER
2758_33032(1).pdf
1.26M
دو مرحله بازجویی از آیتالله مصباح در تابستان سال 1347
انتشار گزیدهای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش پنجاه و نهم
به دلیل مراعات دقیق اصول حفاظتی و اختفاء توسط آیت الله مصباح، از سال 45 تا 47 ساواک نتوانست او را دستگیر کند ولی بالأخره در سال 47 موفق شد به ایشان دست یابد. ایشان در دو مرحله مورد بازجویی قرار گرفت ولی در هر دو مرتبه، با زیرکی و هوشمندی توانست از چنگ ساواک بگریزد. در ادامه جزئیات این بازجوییها مورد بررسی قرار میگیرد...
🗞ضمیمه: روزنامه کیهان،4مرداد1402، صفحه 6.
متن کامل
بخشهای پیشین
#عمار_انقلاب
🇮🇷 @IRANeMOASER
2760_33056.pdf
1.85M
شباهت سیره مبارزاتی علامه مصباح با رهبر معظم انقلاب
انتشار گزیدهای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش شصتم
نحوه مواجهه هوشمندانه آیتالله مصباح با ساواک، در میان مبارزان نهضت امام، بیش از همه به سیره مبارزاتی مقام معظم رهبری شباهت دارد که هم در مراعات اصول اختفاء و هم در شیوه بازجویی، بسیار دقیق عمل میکردند. نمونه این ملاحظات امنیتی در روند مبارزات آیت الله خامنهای در جریان مخفی کردن سید جعفر قمی در منزل پدری و پنهان نگاه داشتن آن از آقای هاشمی رفسنجانی، قابل ملاحظه است. بعد از حوادث خونین 15 خرداد 42، دو شماره از نشریه مخفی «فریاد» به همت سید جعفر قمی منتشر شد که به دلیل مطالب بسیار صریح و تند آن علیه شخص شاه و رژیم، در صورت لو رفتن ممکن بود با مجازات سنگین مواجه شود.
لذا او با تغییر قیافه به مشهد و دوست قدیمیاش آیت الله خامنهای مراجعه کرد و بعد از موافقت پدر ایشان با حضور او در منزل، مدتی در آنجا ساکن بود. در همین مدت روزی هاشمی رفسنجانی از دوستان نزدیک آیتالله خامنهای به منزل ایشان در مشهد وارد شد و علیرغم سخن گفتن از فرار سید جعفر، نتوانست خبری از مکان اختفای او به دست آورد. مقام معظم رهبری در شرح این ماجرا چنین میگوید...
🗞ضمیمه: روزنامه کیهان،7مرداد1402، صفحه 6.
متن کامل
بخشهای پیشین
#عمار_انقلاب
🇮🇷 @IRANeMOASER
1402.05.09.pdf
2.29M
آمیختگی مبارزه در دو جبهه سیاسی و فکری
انتشار گزیدهای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش شصت و یکم
در بررسی تاریخ تحولات نهضت امام به دست میآید که سالهای 45 و 46 که آیت الله مصباح در میدان مبارزه حضور فعال داشت، یکی از حساسترین مراحل مبارزات بوده است. بنا به تصریح رهبر معظم انقلاب اسلامی، دشواری مبارزه در این دوران موجب گردید که برخی از یاران امام همچون شهید مطهری و شهید بهشتی، از فضای مبارزات سیاسی فاصله بگیرند و به میدان «مبارزات فکری» متمرکز گردند. در خاطرات مقام معظم رهبری چنین آمده است...
🗞ضمیمه: روزنامه کیهان،9مرداد1402، صفحه 6.
متن کامل
بخشهای پیشین
#عمار_انقلاب
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #اطلاعات ۹ مرداد ۱۳۶۲
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #کیهان ۹ مرداد ۱۳۶۲
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۹ مرداد ۱۳۶۲
🇮🇷 @IRANeMOASER
تحریفات علیه شیخ فضلالله.pdf
278.9K
پاسخی به شبهات و تحریفات علیه شیخِ شهید
بازخوانی تاریخ مشروطه بهمناسبت سالروز شهادت شیخ فضلالله نوری
▫️از زمان شهید شیخ فضلالله نوری سکولاران دینستیز و دینگریز به سردمداری انگلیس به جان شیخ افتادند. ابتدا با ترور جسمانی، بعد با ترور شخصیت و تهمت، بعد هم اعدام و در آخر با حقیقتسوزی و دروغدوزی و تاریخسازی، دست به تخریب همهجانبه بر ضد ایشان زدند و تحریفات علیه آن شیخِ مظلومِ شهید همچنان ادامه دارد.
▪️یکی از شخصیتهای معاصر که به تولید متون انحرافی علیه شیخ فضلالله نوری مشغولیت داشته؛ آقای #حسین_آبادیان است و در این نوشتار به طور خلاصه به نسبتهای ناروای وی درباره مجتهد نوری میپردازیم. البته این اتهام و ادعای آبادیان از زبان پیشکسوتان ایشان مانند: #آجودانیها، #محسن_کدیور، #داود_فیرحی و #ثبوت نیز پیشتر تکرار شده و این جماعت معمولاً سخنان همدیگر را تکرار میکنند و در کل مطلب جدیدی ندارند. بنابراین نوشتار پیشرو نقدی بر شبهات پرتکرار علیه شیخ شهید نیز محسوب میشود.
ضمیمه: مقاله «محک تجربه و سخنانی که در آنها «غش» هست؛ بررسی ادعاهای آقای حسین آبادیان درباره مجتهد نوری»، علی احمدیخواه، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 52، تابستان 1396.
🇮🇷 @IRANeMOASER
سیری در اندیشههای شیخ فضلالله.pdf
415.6K
شیخ فضلالله؛ شهید انتقاد از غرب و غربگرایی
بازخوانی تاریخ مشروطه بهمناسبت سالروز شهادت شیخ فضلالله نوری
#شیخ_فضلالله_نوری را باید اولین شهید انتقاد ازغرب و غربگرایی یا #انتقاد_از_مدرنیته و مدرنیسم در ایران دانست. او که فتوای جریانهای غربگرایی در حال رشد در ایران را مبنی بر: تعطیلی عقل و پذیرش بیچون و چرای مرجعیت فرنگی در ساماندهی نظام سیاسی و تحولات اجتماعی ایران نپذیرفت و هماهنگی این دگرگونیها را با باورها و اعتقادات و فرهنگ ملی و دینی جامعه مورد تردید و انتقاد قرار داد، تاوان انتقاد ازغرب و غربگرایان را پس داد و توسط #سرسپردگان_مدرنیته و #مدرنیسم در ایران، بالای دار رفت و به تعبیر مرحوم #جلال_آلاحمد بر دار رفتن او نشان سیطره مطلق غربزدگی در ایران بود. در مقاله پیشرو سعی شده است عقاید و آرای #شیخ_شهید بررسی شود.
ضمیمه: مقاله «اولین شهید انتقاد از غرب و غربگرایی در ایران؛ سیری در اندیشههای شیخ فضلالله نوری و تأثیر آن در انقلاب اسلامی»، منصور پورمؤذن، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره16، تابستان 1387ه.ش.
🇮🇷 @IRANeMOASER
حماسه و ستارخان؛ تاریخنگاری رسمی عصر مشروطه.pdf
746.4K
مقابله با مظلومیت تاریخی ستارخان
بازخوانی تاریخ مشروطه بهمناسبت سالروز شهادت شیخ فضلالله نوری
🔹در میان روایتهای رسمی دوره مشروطه #حماسه_ستارخان مانند دهها حماسه دیگر ملت ایران که از ابتدا با آرمانگرایی، #اسلامخواهی، #عدالتطلبی، قانونگرایی و تجددطلبی آغاز شده بود با همان ادبیات عوامانه «سنت و تجدد» تأویل و تحریف شد و علیرغم وجود مدارک و اسناد معتبر، ستارخان و امثال وی نیز در ردیف مشروطهخواهانی قرار گرفتند که وابسته به انگلیس یا سایر دول بیگانه بودند.
🔸حجتالاسلام و المسلمین #سیدحمید_روحانی در مقاله پیشرو این روایت رسمی را مخدوش و تحریفات آن را با اسناد و ادله معتبر آشکار ساخته است. ایشان در این زمینه مینویسد:
🔹«در این مقاله روایتهای رسمی و تاریخنگاریهای دولتیِ عصر مشروطه پیرامون افکار، اندیشهها و اهداف ستارخان را مورد تردید قرار خواهیم داد و معتقدیم ظلمی که از این ناحیه بر حقایق تاریخی تحولات سیاسی و اجتماعی ایران وارد شده است بهمراتب ناجوانمردانهتر از شهادت متفکران و منتقدانی است که بهوسیله تاریخنگاری رسمی و دولتی عصر مشروطه ترور شخصیت شدند...»
📎ضمیمه: «حماسه ستارخان و تاریخنگاری رسمی عصر مشروطه»، حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره1، پاییز 1383ه.ش.
🇮🇷 @IRANeMOASER