🔺پاسخ به شبهات #فاطمیه
📛 شبهه 📛
چرا مردم مدینه در قبال کشته شدن
دختر رسول خدا صلى الله علیه و آله» توسط عمر سکوت کرده و هیچ اقدامی نکردند؟
❇️ پاسخ ❇️
🆔 @wiki_shobhe
🔺اعتراض بنی هاشم
✔️الف ) آیا بنیهاشم و همه کسانی که به ماجرای سقیفه و حوادث آن روزها اعتراض کرده و در خانه #حضرت_زهرا "سلام الله علیها" جمع شده و از بیعت با ابوبکر امتناع کردهاند، از اهالی مدینه محسوب نمیشوند؟
🔺شناخت حق وباطل
✔️ ب) آیا رسول خدا صلى الله علیه و آله، اهالی مدینه را معیار شناخت حق و باطل معرفی کرده بود و یا حضرت علی علیه السلام را؟
🔺عملکرد مردم مدینه حجت است ؟
✔️ ج) اگر رفتار و عملکرد مردم مدینه معیار شناخت حق و باطل است پس
✖️ کشتن خلیفه سوم،
✖️تعرض و دست کشیدن به باسن همسرش نائله.[1]
✖️شرکت نکردن در تشییع جنازه خلیفه، ممانعت از دفن شدن وی در قبرستان مسلمانان و دفن کردن خلیفه در قبرستان یهودیان و ... مباح و جایز بوده و قاتلین خلیفه نه تنها مقصر و معصیت کار نیستند؛ بلکه مستحق پاداش الهی نیز می باشند و از آنان باید تقدیر و تشکر شود؛ زیرا مردم مدینه هنگام کشته شدن عثمان نیز سکوت کرده و هیچ اقدامی نکردند.
👈اگر رفتار و عملکرد مردم مدینه معیار شناخت حق و باطل باشد پس یزید در حمله به مدینه و کشتن صحابه و مباح کردن خون و ناموس مسلمانان مقصر نیست و مرتکب هیچ گناهی نشده است! چون مردم مدینه در مقابل عمل يزيد عکس العمل خاصی از خود نشان نداده و هیچ اقدامی نکردهاند.
پینوشت: [1]«فَغَمَزَ أَوْرَاکَهَا، وَقَالَ: إِنَّهَا لَکَبِیرَهُ الْعَجِیزَهِ».
تاریخ طبری، ج 2، ص 676، حوادث سال 35 هجری.
https://eitaa.com/Beautifulirran
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
⛔️ شبهه: ⛔️
علامه مجلسى و ثقة الاسلام كلينى به ترتيب در كتب بحارالانوار و كافى رواياتى را در مورد بيعت گرفتن زوركى از على و جيغ و فريادهاى فاطمه در ميان مردان را اورده اند كه در اين متن هر دو روايت را از زير نظر ميگذرانيم.
1️⃣ روايت اول از كتاب بحارالأنوار - ط دارالاحیاء التراث نویسنده : العلامة المجلسي جلد : 43 صفحه : 47
و همچنين در كتاب بحارالانوار دو جلدی 43 و 44 ص 41 چاپ اعلمی بیروت لبنان
متن عربى روايت :أبوجعفر الطوسي في اختيار الرجال ، عن أبي عبدالله ، وعن سلمان الفارسي أنه لما استخرج أمير المؤمنين من منزله خرجت فاطمة حتى انتهت إلى القبر فقالت : خلوا عن ابن عمي فو الذي بعث محمدا بالحق لئن لم تخلوا عنه لانشرن شعري ولاضعن قميص رسول الله على رأسي ولاصرخن إلى الله فما ناقة صالح بأكرم على الله من ولدي ، قال سلمان : فرأيت والله أساس حيطان المسجد تقلعت من أسفلها حتى لو أراد رجل أن ينفذ من تحتها نفذ ، فدنوت منها وقلت : يا سيدتي ومولاتي إن الله تبارك وتعالى بعث أباك رحمة فلا تكوني نقمة فرجعت الحيطان حتى سطعت الغبرة من أسفلها ، فدخلت في خياشيمنا.
خلاصه ترجمه : زمانی که حضرت علی را بردند که از وى بیعت بگیرند، حضرت زهرا از منزلش خارج شد و نزد قبر پیامبر رفت و فرياد زد: عموزاده ام را رها کنید، قسم به خدایی که محمد را به حق به نبوت رساند اگر چنین نکنید موهایم راپریشان می کنم و پيراهن پدرم را برسرم مى گيرم و جيغ ميكشم ....
روايت دوم از كتاب الكافي- ط الاسلامية نویسنده : الشيخ الكليني جلد : 8 صفحه : 238
📖متن عربى روايت: عن ابی هاشم قال لما اخرج بعلي (عليه السلام) خرجت فاطمة (عليها السلام) واضعة قميص رسول الله (صلى الله عليه وآله) على رأسها آخذة بيدي إبنيها فقالت: مالي ومالك يا أبا بكر تريد أن تؤتم ابني وترملني من زوجي والله لولا أن تكون سيئة لنشرت شعري ولصرخت إلى ربي، فقال رجل من القوم: ما تريد إلى هذا ثم أخذت بيده فانطلقت به.
✍️ترجمه: ابوهاشم میگوید : هنگامی که علی را از خانه بیرون بردند حضرت فاطمه نیز به دنبال او بیرون آمد در حالی که پیراهن رسول خدا را روی سر گذاشته بود و دست حسن و حسین را در دست داشت فرياد ميزد: مرا با تو چیکار ای ابابکر؟ میخواهی بچه هایم را یتیم کنی و مرا بیوه ؟ ولله قسم اگر بد نبود موهایم را پریشان می کردم و به سوى خدا جيغ ميكشيدم.
مردی از میان جمعیت گفت : ازین کار چه مقصودی داری؟ سپس فاطمه دست علی را گرفت و از مسجد بیرون آمد.
سایر منابع اين روايت :
١-بحارالانوار ج 28 صفحات ٢٠٦-٢٢٨-٢٥٢
٢-الاختصاص از شیخ مفید ص 186
٣-الاحتجاج از شیخ طبرسی ص 86
٤-تفسیر العیاشی ج 2 ص 67
٥-المسترشد ص381 و 382
٦-مناقب آل ابی طالب از ابن شهر آشوب ج3ص 118
٧-فاطمه الزهرا ام سبطین از شیخ سلمان هادی آب طعمه ص 128
حالا با خواندن چنين رواياتى اين سئوال به ذهن خواننده خطور ميكند كه آیا چنین خانمى ميتواند معصوم و سرور زنان دنيا باشد؟؟؟
پس ادعاى حجاب و عفت و .... كه روحانيون بر منابر فرياد ميزنند، از روى چيست؟؟
آیا جيغ زدن و پریشان کردن مو توسط فاطمه نشان از بی حیایی نیست؟؟
💡هشتگ کلیدی: #شبهات_فاطمیه #حضرت_زهرا
❇️ پاسخ ❇️
🆔 @Wiki_Shobhe
✔️نکته اول:
درکتاب بحار الانوار نقل شده که:
🔺حضرت فاطمه زهرا( س )وقتى علی( ع )رابه سوى مسجدبردند از خانه خارج شدند وفرمودند:«پسر عمويم رارها كنيد.قسم به كسى كه محمد) ص (را به پيامبرى برگزيد، اگر او رارها نكنيدمويم را پريشان مى كنم و پيراهن پيامبررا برسرم مى گذارم و به درگاه خداوندضجه مى كنم»( بحار، ج 43، ص 47)
✔️ نکته دوم:
🔺خودعلامه مجلسى ازكتاب اختيار معرفه الرجال شيخ طوسى نقل میكندکه:
پريشان كردن مو يابلندكردن دست و حالاتى ازاين قبيل كه دعا كننده به درگاه خداوند خودرا به اين حالت در مى آورد تأثيردر استجابت دعايا نفرين دارد.منافاتى هم باعصمت آن حضرت ندارد
✔️نکته سوم:
🔺مراد ازگفتار حضرت زهرا(س)قطعا ازپریشان کردن مو,انجام اين عمل دربرابرنامحرم نیست چراکه ازشان دختر رسول اکرم(ص)این کاربعید است
✔️نکته چهارم:
🔺تهديدبه نفرين کسی و ياحتى نفرين كردن هم منافاتى باعصمت حضرت زهرا(س) ندارد.
🔴 پريشان كردن مو براى زن مناسب حالت دعامى باشد، روايتى است كه امام صادق(ع) به خواهرشان به جهت مريضى فرزندش مىفرمايد: «لباست رابپوش و به پشت بام برو سپس مقنعه ات رابردارتا موهايت آشكار شود،سپس اين دعا را بخوان».خواهرامام صادق(ع)اين عمل راانجام مى دهد ودرهمان ساعت فرزندش خوب مى شود(بحار، ج 92، ص 10)
🔸
https://eitaa.com/Beautifulirran
📛#شایعه:📛
رهبر معظم انقلاب : #فاطمیه را عاشورایی برپا کنیم
❇️ پاسخ ❇️
🆔 @wiki_shobhe
1️⃣ چنین نقل قولی در فرمایشات #رهبری نیست و خلاف واقع است.
2️⃣ پرسش و پاسخی که در خصوص عزاداری فاطمیه در سایت(leader.ir) آمده است به شرح ذیل است:
✖️سؤال:
نسبت به عزاداری حضرت زهرا(س)و راه اندازی دستههای عزاداری آیا چیزی از حضرت آقا رسیده است یا نه؟
✔️جواب: آنچه در عزاداری در جامعه متعارف است، اشکال ندارد.
3️⃣ بیان فضائل اهل بیت زمان و مکان نمی شناسد و لیکن مشی رهبری در عزای حضرت زهرا(س) هر ساله معمولا برگزاری 5 شب عزاداری در قول دوم(95 روز) همراه با سخنرانی و ذکر مصیبت است.
(سه شب قبل از روز شهادت تا یک شب بعد از شام غریبان)
☆○═════════┅
https://eitaa.com/Beautifulirran
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
⛔️ سوال: ⛔️
@Wiki_Shobhe
آیا براستی شهادت و سقط شدن حضرت محسن در کتب سنی و تشیع آمده است
#💡 هشتگ کلیدی: #شبهات_فاطمیه #محسن #سقط
❇️ پاسخ شبهه: ❇️
🆔 @Wiki_Shobhe
❗️مساله سقط شدن حضرت محسن و شهادت ایشان توسط هجوم مهاجمان مورد اتفاق شیعه و سنی می باشد و جای انکار نمی باشد که ما به برخی از مدارک از کتب اهل سنت اشاره می کنیم؛
1️⃣ مرحوم ابن شهر آشوب از کتاب معارف ابن فتیبه از علمای برجسته اهل سنت نقل میکند :
👈«فرزندان فاطمه حسن و حسین و زینب و ام کلثوم و محسن بودند.همانا محسن از ضربه قنفذ کشته شد»
📚 مناقب ج3 ص132
2️⃣ بلاذری در انساب الاشراف خودش نقل میکند:
👈«فاطمه برای علی چند فرزند به دنیا آورد که عبارتند از حسن با کنیه ابا محمد و حسین با کنیه ابا عبدالله و محسن که در کودکی از دنیا رفت»
📚انساب الاشراف ج1 ص404
3️⃣ مسعودی مینویسد:
👈«آنان در هجوم خود به خانه فاطمه سیده زنان را در پشت درب چنان فشردند که محسن را سقط کرد»
📚اثباه الوصیه ص142
4️⃣ شهرستانی از «نظام» که از علمای برجسته اهل سنت است نقل میکند:
👈«همانا عمر چنان ضربه ای به شکم فاطمه در روز بیعت زد که فاطمه جنین خود را از شکم انداخت»
📚الملل و النحل ج1 ص57
5️⃣ ابن ابی الحدید از استادش نقیب نقل می کند که میگفت:
👈«پیامبر اگر در زمان فاطمه زنده بود بدون شک خون کسانی که فاطمه را ترساندند تا بچه از شکمش افتاد را مباح میکرد»
📚شرح نهج البلاغه ج14 ص192
6️⃣ طبری مینویسد:
👈«فاطمه برای او حسن و حسین و محسن را به دنیا آورد لکن محسن در کودکی از دنیا رفت»
📚ذخائر العقبی ص55
7️⃣ ذهبی عالم برجسته اهل سنت از احمد حماد کوفی که از حافظان اهل سنت است نقل میکند:
👈«بدون شک عمر چنان لگدی به فاطمه زد که محسن از او سقط شد»
📚لسان المیزان ج1 ص268
8️⃣ صفدی نیز در کتاب خود مینویسد:
👈«بدون شک عمر در روز بیعت چنان فاطمه را زد که محسن را از شکم انداخت»
📚الوافی بالوفیات ج6 ص15
9️⃣ جوینی از بزرگان اهل سنت از پیامبر چنین نقل میکند که میفرمود:
👈« هرگاه فاطمه را می بینم به یاد مصیبت هایی که پس از من بر او وارد میشود می افتم وگویی که من خود شاهد آن اتفاقات هستم ومی بینم که ذلت به خانه او وارد شده وحرمتش را هتک نموده وحق اورا غصب وارث اورا منع وپهلویش را شکسته وجنین اورا سقط نمودهاند»
📚فرائد السمطین،ج2 ص34 و35
🔟 ذهبی در شرح حال ابن ابی دارم می گوید:
👈«ابن ابی دارم شخصی بود که در طول عمر خود با رعایت اعتدال زندگی کرد ولی در آخرین روزهای عمرش بیشترین چیزی که برای او خوانده میشد روایات معایب بود. برای او این روایت خوانده شد و( او نیز تایید می کرد
«عمر به پهلوی فاطمه لگد زد ومحسنش را سقط نمود"
📚سیر اعلام النبلا،ج15 ص578
👌مساله سقط جنین حضرت زهرا در روایات فراوانی از کتب شیعه نیز آمده است.
1️⃣1️⃣ مرحوم طبرسی نقل میکند که امام حسن خطاب به مهاجم خانه حضرت زهرا عرضه می داشت:
👈«تو کسی هستی که بر فاطمه دختر پیامبر ضربه وارد کردی تا فرزند درون شکمش را سقط کرد»
📚الاحتجاج طبرسی ج1 ص278
2️⃣1️⃣ سلیم بن قیس نقل میکند:
👈«به زهرا ضربه و آسیب رساندند تا جنینش سقط شد و به واسطه این ضربه شهید شد
📚کتاب سلیم بن قیس ج2 ص588
3️⃣1️⃣ امام صادق فرمود:
👈« عمر با پایش به زهرا ضربه وارد کرد در حالی که او حامله به محسن بود و پس از آن ضربه محسن از او سقط شد»
📚الاختصاص شیخ مفید ص185
4️⃣1️⃣ در روایت دیگر فرمود:
👈« قنفذ به امر عمر با شمشیر بر فاطمه ضربه وارد کرد و او محسن را سقط کرد»
📚دلائل الامامه ص134
❗️این که در برخی روایات قنفذ و در برخی مغیره و در برخی عمر را مسبب اصلی سقط جنین و شهادت حضرت زهرا معرفی می کنند اشاره است به این که ضربات همه آنها موثر بوده است.
5️⃣1️⃣ شیخ صدوق روایت میکند که پیامبر گرامی فرمود:
👈«فاطمه سیده زنان عالمین و پاره تن من و نور چشم من ...می باشد پس از من حرمتش شکسته می شود و حقش غصب میشود و فرزندش سقط میشود و او ندا می دهد یا محمد اما اجابت نمیشود...»
📚امالی صدوق ص114
6️⃣1️⃣ در روایت دیگر آمده است:
👈«آنان به منزل زهرا حمله کردند و سبب سقط محسن شدند»
📚بحار الانوار ج30 ص295
7️⃣1️⃣ در کتاب ارشاد القلوب آمده است که حضرت زهرا فرمود:
👈«آنان سبب سقط محسن شدند بدون آنکه او جرمی کرده باشد»
📚 بحار الانوار ج30 ص350
https://eitaa.com/Beautifulirran
🏴 حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها فرمودند:
اَلْبِشْرُ فى وَجْهِ الْمُؤْمِنِ يُوجِبُ لِصاحِبِهِ الْجَنَّةَ، وَ الْبِشْرُ فى وَجْهِ الْمُعانِدِ الْمُعادى يَقى صاحِبَهُ عَذابَ النّارِ،
خوشرويى با مؤمن، موجب دستيابى به بهشت مى شود و خوشرويى نسبت به غير مؤمن انسان را از عذاب آتش حفظ مى كند.
بحار الأنوار، ج ۷۲، ص ۴۰۱
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
⛔️ سوال:⛔️
آیا جایگاه #حضرت_مریم (س) از حضرت فاطمه الزهرا (س) برتر است ؟ چون اسم ایشان به عنوان بانوی برگزیده در قرآن کریم آمده است.
💡 هشتگ کلیدی: #شبهات_فاطمیه #مریم #قرآنی
❇️ پاسخ: ❇️
🆔 @Wiki_Shobhe
✳️این سؤال اخیراً بسیار برای اذهان عمومی [و غالباً به گونه های متفاوت و به شکل شبهه] مطرح میگردد . البته هیچ اشکالی ندارد ، اینهم یک سؤال است و باید مورد تحقیق و تفحص و پاسخگویی قرار گیرد ؛ اما همانطور که مکرر بیان شد ، به ویژه در عصر ما که تهاجمات گسترده است ، مخاطبین باید هنگام شنیدن یک سؤال و یا یک شبهه ، فقط به پاسخ فکر نکنند ، بلکه به «هدف از طرح» نیز توجه داشته باشند.
♦️به عنوان مثال : در همین سؤال هدف چیست ؟ آیا میخواهند مقام حضرت مریم (س) را بالا ببرند و یا به خیال خود مقام حضرت فاطمه زهراء سیدة النساء العالمین را پایین بیاورند ؟! قطعاً هدف دومی است ، چرا که اولاً به قول خودشان قرآن کریم به مقام حضرت مریم (س) تصریح کرده است ، و ثانیاً اصلاً با ایشان کاری ندارند ، با اسلام نیز کاری ندارند، بلکه دغدغه ای که آنان بر نمیتابند ، بزرگ شمردن حضرت فاطمه (س) نزد مسلمانان و الگو قرار دادن ایشان است ؛ مضافاً بر اینکه قصد دارند بر اساس همان قاعده «حسبنا کتاب الله ؛ کتاب خدا برای ما کافیست»، اذهان عمومی را نسبت به اهمیت و ارزش حدیث در فهم قرآن کریم و اسلام کمرنگ کنند.
1️⃣اگر دقت داشته باشید و در تاریخ نیز مطالعه بفرمایید ، نوع اندیشه ای که امروزه در «وهابیت» بروز و ظهور دارد ، حتی سعی داشتند (و دارند) که به پیامبر اکرم و اهل بیت (ع) نیز درس توحید و قرآن بدهند!
🔰بالاخره این قرآن کریم ، به قلب مبارک شخص حضرت محمد (ص) نازل شده است و نه دیگران ؛ و به لسان ایشان جاری شده و نه دیگران ؛ ایشان ابلاغ وحی نمودند و نه دیگران . بنابر این پیش و بیش از دیگران به قرآن علم دارند . پس اگر آیه ای در شأن و مقام حضرت مریم (س) را تلاوت و ابلاغ نمودند و نیز فرمودند : «فاطمه سیدة النساء العالمین است» ، هر دو مطلب را یک قلب ، یک فکر ، یک زبان ، یک شخصیت و یک مقام بیان نموده است که بیش از همگان به قرآن کریم واقف است . «و َيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَيُزَكِّيهِمْ» مقام و تکلیف اوست ، نه دیگران.
2️⃣بارها بیان شد که اولاً تکیه کلام الهی ، همیشه بر «رسم» است و نه «اسم» . لذا اگر از حضرات ابراهیم ، صالح ، شعیب ، یوسف ، موسی ، عیسی ، مریم و سایر انبیا و اولیای الهی نیز نام برد ، به رسم آنان تکیه نمود ، که اواب ، تواب ، شاکر ، صالح ، نبی یا رسول بوده اند . ثانیاً : اسم فقط آن نیست که نزد ما جاری است . مثلاً لفظ «محمد (ص) » ؛ بلکه نبی ، رسول ، خاتم الانبیاء و رحمة للعالمین نیز اسم است.
🔸اسم هایی که با رسمشان و مقامشان بیان شده است ؛ چنانچه با تأکید تصریح دارد:
🍀«مَّا كَانَ مُحَمَّدٌ أَبَا أَحَدٍ مِّن رِّجَالِكُمْ وَلَكِن رَّسُولَ اللَّهِ وَخَاتَمَ النَّبِيِّينَ وَكَانَ اللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمًا » (الأحزاب ، 40)
✏️ترجمه : محمد (ص) پدر هيچ يك از مردان شما نيست ، و ليكن فرستاده ى خدا و خاتم پيامبران است ، و خدا به هر چيزى داناست.
🔰و همچنین خداوند متعال در کلام وحی دستور میدهد که ایشان را آنچنان که خود را میخوانید ، نخوانید : «لَا تَجْعَلُوا دُعَاء الرَّسُولِ بَيْنَكُمْ كَدُعَاء بَعْضِكُم بَعْضًا ... ؛صدا كردن پيامبر (چه ایشان در حضور یا غیاب مخاطب باشند و چه از ایشان سخن به میان آورده شود) را ميان خود ، مانند صدا كردن [معمولى] يكديگر قرار ندهید/ النّور ، 63»
⬅️پس برای شناخت مقامات حضرات معصومین و از جمله حضرت علی و حضرت فاطمه (علیهم السلام) در قرآن ، نباید به دنبا کلمات «علی و فاطمه» بگردیم . «صراط مستقیم» نیز اسم است.
♦️نتیجه:
وقتی شخص پیامبر اکرم (ص) فرمودند که ایشان صدیقه ی کبری ؛ فاطمه ی زهرا ؛ بتول و سیدة النساء العالمین هستند ، یقیناً همینطور است که ایشان میفرمایند و ما که قرآن را نیز از ایشان گرفته ایم ، به ایشان درس قرآن نمیدهیم.
✔️اگر در قرآن کریم راجع به حضرت مریم (س) فرمود:
🍀«وَ إِذْ قَالَتِ الْمَلاَئِكَةُ يَا مَرْيَمُ إِنَّ اللّهَ اصْطَفَاكِ وَطَهَّرَكِ وَاصْطَفَاكِ عَلَى نِسَاء الْعَالَمِينَ» (آلعمران ، 42)
✏️ترجمه : و [ياد كن] هنگامى را كه فرشتگان گفتند : «اى مريم ، خداوند تو را برگزيده و پاك ساخته و تو را بر زنان جهان برترى داده است.»
https://eitaa.com/Beautifulirran
✔️در مقام حضرت فاطمه (س) نیز فرمود : «إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ». آنجا به حضرت مریم (س) فرمود: حال که طاهر و برگزیده شدی «يَا مَرْيَمُ اقْنُتِي لِرَبِّكِ وَاسْجُدِي وَارْكَعِي مَعَ الرَّاكِعِينَ ؛ اى مريم ! مطيع پروردگار خود باش و سجده كن و همراه راكعان ركوع نما / آلعمران ، 43» ؛ اینجا به شخص پیامبر اکرم (ص) که اشرف مخلوقات ، حبیب الله و خاتم الانبیاء و رحمة للعالمین است ، فرمود ،حال که به تو کوثر را عطا کردم «فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ» و در مورد ادامه ی نسلت نیز هیچ از گفته ی دیگران محزون مباش که «إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ»
✔️همانگونه که راجع به حضرت مریم (س) فرمود : «وَطَهَّرَكِ» ، راجع به ایشان فرمود : «ويطهركم تطهيرا».
✔️همان خدایی که فرمود : مریم را برگزیدم تا به او حضرت عیسی (ع) را عطا کنم تا او قوم بنی اسرائیل را هدایت کند ؛ به آخرین پیامبرش ، که جهانی است فرمود : به مردم بگو که اجر ، پاداش و نتیجه ی رسالت من ، در مودت حضرت فاطمه (س) و اولادش محقق میگردد و تأکید کرد که آن بشارتی که مؤمنین داده ام ، همین است:
🍀«ذَلِكَ الَّذِي يُبَشِّرُ اللَّهُ عِبَادَهُ الَّذِينَ آمَنُوا و َعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ قُل لَّا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَى و َمَن يَقْتَرِفْ حَسَنَةً نَّزِدْ لَهُ فِيهَا حُسْنًا إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ شَكُورٌ» (الشوری ، 23)
✏️ترجمه : اين همان [پاداشى] است كه خدا بندگان خود را كه ايمان آورده و كارهاى شايسته كرده اند [بدان] مژده میدهد . بگو : من بر اين [رسالت] مزدى از شما نمى خواهم مگر محبت و دوستى خويشان [و اهل بيت] را ، و هر كس نيكى كسب كند براى او در آن نيكى مى افزاييم.
☑️آن که قرآن کریم را اخذ نمود و به ما ابلاغ کرد ، فرمود آیه مباهله و لیلة القدر و شأن بیش از سی آیه ی دیگر ، ایشان میباشند . پس ، سیدة النساء العالمین است.
https://eitaa.com/Beautifulirran
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
⛔️ شبهه: ⛔️
یکی از مولوی های اهل سنت میگفت که شیعیان می گویند به خانه زهرا حمله شد و درب خانه آتش زده شد و ایشان بین درب و دیوار قرار گرفتند در حالی که خانه های مکه و مدینه اصلا درب نداشته است.
شیخ صدوق در خصال خودش می آره که علی فرمود: خانه های ما اهل بیت نه سقف دارد و نه درب( الخصال ج2 ص373)
💡 هشتگ کلیدی: #شبهات_فاطمیه #حضرت_زهرا #فاطمیه #درب
❇️ پاسخ شبهه: ❇️
🆔 @Wiki_Shobhe
🔸ادعای اینکه خانه های مسلمین در آن زمان درب نداشته است ادعای باطلی بوده و قابل اعتنا نمیباشد.
👌آیات قرآن بر وجود درب برای خانه ها تصریح میکند و میفرماید:
« پسندیده نیست از پشت خانه ها به آنها داخل شوید بلکه پسندیده راه کسانی است که پروا کرده و از درها وارد خانه ها شوید»
📖بقره189
🔹روایات #اهل_سنت هم گواه بر وجود درب برای خانه های مردم آن زمان میباشد .
✅ دکین بن سعید میگوید: خدمت پیامبر رفتیم و تقاضای غذا کردیم .پیامبر به عمر فرمود برو به آنان غذا بده عمر ما را به اتاق بالا برد سپس کلید را از کمربندش بیرون آورد و درب را باز کرد»
📖سنن ابی داود ج2 ص527
✅ مسلم از ابوحمید نقل میکند:
« پیامبر به ما امر فرمود تا شب ظرف های آب را در گوشه ای قرار داده و درب خانه ها را ببندیم»
📖صحیح مسلم ج3 ص1593
✅ ابن کثیر مینویسد:
« اتاق های خانه پیامبر از چوب هایی از درخت عرعر بود که با موهای ضخمیمی به یکدیگر متصل شده بود .در کتاب تاریخ بخاری آمده درب خانه پیامبر را با نوک انگشتان و ناخن ها می زدند ...»
📖البدایه و النهایه ج3 ص221
❕متن فوق نیز شاهدی بر وجود درب برای خانه های آن زمان است .
✅ بخاری مینویسد:
« محمد بن هلال خانه های همسران پیامبر که پوششی بافته شده از مو داشته است را دیده است .از او درباره خانه عایشه پرسیدم گفت درب خانه اش به سوی شام باز می شد .پرسیدم یک لنگه داشت یا دو لنگه ؟ گفت یک لنگه بیشتر نداشت .گفتم جنسش از چه بود؟ گفت از چوب عرعر یا ساج»
📖الادب المفرد ج1 ص272
👌در این رابطه روایات متعدد دیگری نیز می باشد که خانه های مدینه دارای درب های چوبی بوده است .جهت آگاهی تفصیلی به کتاب « ماساه الزهرائ» علامه سید جعفر عاملی ج1 ص303 رجوع فرمایید
👌اما پاسخ در مورد روایت حضرت امیر که نقل شد ایشان فرمودند خانه های ما سقف و درب ندارد؛
✂️ این روایت با تحریف به صورت ناقص بیان شده است .آیا اساسا منزلی که نه سقف و نه درب داشته باشد قابل تصور است؟
🔶متن کامل حدیث و بدون تحریف چنین است:
« ما اهل بیت پیامبر هستیم که خانه های ما سقف و درب ندارد مگر آنکه سقف و درب آن از تنه درختان خرما است»
📖الخصال ج2 ص373
https://eitaa.com/Beautifulirran
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
⛔️ سوال: ⛔️
میشه در مورد فدک توضیح بدید داستانش چی بود چرا از حضرت زهرا گرفتن
💡 هشتگ کلیدی: #شبهات_فاطمیه #حضرت_زهرا #فاطمیه #فدک
❇️ پاسخ : ❇️
🆔 @Wiki_Shobhe
❗️فدک سرزمین آباد و حاصل خیزی که در نزدیکی خیبر قرار دارد و فاصله آن تا مدینه حدود 140کیلومتر است .
📚معجم البلدان،ماده فدک
❗️از نظر قوانین اسلامی ، سرزمین هایی که از طریق جنگ و نبرد فتح می شوند متعلق به عموم مسلمانان است و به وسیله حاکمان اسلامی تحت عنوان « مفتوحه عنوه » اداره می شود ، ولی سرزمینی که بدون نیروی نظامی ، از طریق صلح و سازش در اختیار پیامبر قرار گیرد ، « انفال » ویا « فیء » و به اصطلاح امروزی « املاک خالصه » نامیده می شود و از آن شخص پیامبر می باشد و از درآمد آن نیازمندی های مسلمانان را برطرف می کند .
🔴در سال هفتم هجری که ارتش اسلام دژهای مستحکم خیبر را محاصره کرد ، همه آنها با قدرت نظامی فتح گردید ، جز « فدک » که مردم آنجا از در صلح و مسالمت وارد شدند و اراضی آن به صورت املاک خالصه در آمد و در اختیار رسول خدا قرار گرفت .
❗️ آنچه گفته شد مورد اتفاق فقیهان اسلامی و مطابق با حکم قرآن مجید می باشد ، آنجا که می فرماید : «و آنچه را خدا از آنان ( یهود ) به رسولش باز گردانیده چیزی است که شما برای به دست آوردن آن زحمتی نکشیدید نه اسبی تاختید ، و نه شتری ، اما خدای ، فرستادگانش را بر آنچه خواهد چیره می گرداند ، که خداوند بر همه چیز تواناست . »
📓حشر 6
❗️از سوی دیگر ، قرآن پیامبر را موظف می سازد که حق « ذی القربی » را بپردازد . چنان که می فرماید :
«حق خویشاوندان را بپرداز .»
📓اسرائ26
❗️ نزدیک ترین فرد رسول خدا دخت گرامی او فاطمه بود ، از این جهت فدک را به او بخشید و تا زمانی که پیامبر زنده بود کارگران حضرت زهرا آنجا را اداره می کردند .
🗯دلائل حدیثی و تاریخی تملیک فدک:
❗️علمای شیعه و گروهی از علمای اهل تسنن اتفاق نظر دارند که وقتی آیه ی ﴿ وآتِ ذَالقُربی حقّه ﴾ نازل شد پیامبر گرامی فدک را به دختر خود فاطمه بخشید .
❗️سند حدیث به دو صحابی بزرگ ، ابو سعید خدری و ابن عباس منتهی می شود و از میان محدثان اهل تسنن افراد ذیل این حدیث را نقل کرده اند :
1️⃣جلال الدین سیوطی
(الدر المنثور،ج4 ص177)
2️⃣ علاء الدین علی بن حسام معروف به متقی هندی
(کنزالعمال ج2 ص157)
3️⃣ابو اسحاق احمد بن محمد بن ابراهیم نیشابوری معروف به ثعلبی
(الکشف و البیان،ج6 ص95)
4️⃣ مورخ شهیر ، بلاذری
(فتوح البلدان،ص46)
5️⃣احمد بن عبدالعزیز جوهری مولف کتاب السقیفه
(شرح نهج البلاغه،ج16 ص216)
6️⃣ابن ابی الحدید شان نزول آن را را در باره فدک از ابو سعید خدری نقل کرده است .
(شرح نهج البلاغه ج16 ص268)
7️⃣ حلبی در سیره خود
(سیره حلبی،ج3 ص400)
8️⃣مسعودی در کتاب مروج الذهب
مروج الذهب ج2 ص200
❗️از میان دانشمندان شیعه ، شخصیت های بزرگی مانند کلینی و عیاشی و صدوق ، نزول آیه را در باره خویشاوندان پیامبر نقل کرده و افزوده اند که پس از نزول این آیه پیامبر فدک را به دختر خود فاطمه بخشید
تفسیر برهان،ج2 ص419
⁉️چرا فدک به فاطمه بخشیده شد ؟
❗️تاریخ زندگی پیامبر و خاندان او به خوبی گواهی می دهد که آنان هرگز دلبستگی به دنیا نداشته اند و چیزی که در نظر آنان ارزش نداشت ، همان ثروت دنیا بود ، مع الوصف می بینیم که پیامبر گرامی فدک را به دختر خود بخشید . در این جا ممکن است این سئوال پدید آید که چرا پیامبر چنین کرد ؟ در پاسخ به این سئوال به نکات زیر توجه فرمایید:
1️⃣پس از رحلت پیامبر طبق تصریحات مکرر آن حضرت زمامداری مسلمانان از آن امیرالمومنین بود و اداره این مقام ومنصب به هزینه سنگینی نیاز داشت . حضرت علی برای اداره امور وابسته به منصب خلافت می توانست از دارآمد فدک به نحو احسنت استفاده کند . گویا دستگاه خلافت از این پیش بینی پیامبر مطلع شده بودند که در همان روز های نخست ، فدک را از دست خاندان پیامبر خارج کرد .
2️⃣ دودمان پیامبر که مظهر کامل آن یگانه دختر وی و نور دیدگانش حضرت حسن و حسین بود ، باید پس از فوت پیامبر به صورت آبرومندی زندگی کنند تا حیثیت و شرف رسول اکرم و خاندانش محفوظ بماند . برا تامین این منظور پیامبر فدک را به دختر خویش بخشید .
3️⃣پیامبر اکرم می دانست که گروهی کینه حضرت علی را در دل دارند ، زیرا بسیاری از بستگان ایشان به شمشیر در میدان های جنگ با کفار کشته شده بودند یکی از راه های زدودن این کینه این بود که امام از طریق کمک های مالی از آنان دلجویی کند و عواطف آنان را به خود جلب نماید. همچنین به کلیه بینوایان و درماندگان کمک کند و از این طریق موانع عاطفی که بر سر راه خلافت او بود ، از میان برداشته شود .
👇ادامه پاسخ👇
https://eitaa.com/Beautifulirran
❗️پیامبر هرچند ظاهراً فدک را به زهرا بخشید ، ولی درآمد آن در اختیار صاحب ولایت بود تا از آن ، علاوه برتامین ضروریات زندگی خود ، به نفع اسلام و مسلمین استفاده کند.
🔷این سرگذشت فدک در عصر رسول خدا است ، اما اینکه چگونه از دست زهرا گرفته شد ، خود داستان مفصلی دارد . خلافت نو پا به خاطر تقویت مالی پایه های حکومت ، آن را ملک پیامبر انگاشت ، و به عنوان اینکه پیامبر چیزی را از خود به ارث نمی گذارد ، فدک را مصادره کرد . آنان حدیثی را دستاویز قرار دادند «پیامبران ارث نمی گذارند ترکه ما صدقه است »
❗️که قرآن آن را تکذیب می کند چگونه پیامبران از خود به ارث نمی گذارند ، در حالی که سلیمان وارث داود شد
🗯 «و ورث سلیمان داود»
📓نمل/16
❗️زکریا در دعایی از حضرت باری فرزندی می طلبد که وارث او گردد
📓سوره مریم 5/6
⁉️اگر واقعا پیامبران ارث نمی گذارند ، چرا پیامبر آن حکم الهی را به دخترش زهرا که تنها وارث او بود نگفت و به فردی گفت که اصلاً با موضوع ارتباط نداشت .
❗️فدک در کشاکش سیاست ها
🔷پس از گذشت سالها که سیل غنایم به مدینه سرازیر گردید ، خلفا در اداره کشور از درآمد فدک بی نیاز شدند ، ولی از باز پس دادن آن خودداری کردند و از این لحاظ مساله فدک رنگ سیاسی به خود گرفت .
❗️عمربن عبدالعزیز آن را پس داد ، اما پس از مرگ او ، آل مروان آن را دیگر بار تصاحب کردند . پس از انقراض امویان و روی کار آمدن عباسیان ، نخستین خلیفه عباسی سفاح فدک را به عبدالله بن الحسن برگردانید ، پس درگذشت او ، منصور دوانیقی آن را پس گرفت و این رویه ادامه یافت .
🔷امیرمومنان در نامه ای خطاب به عثمان بن حنیف می نویسد :
« آری از میان آنچه آسمان بر آن سایه افکنده بود ، تنها فدک در اختیار ما بود ، گروهی بر آن بخل و حسادت ورزیدند ، و گروهی دیگر سخاوتمندانه رها کردند و بهترین حاکم خدا است »
📚نهج البلاغه،نامه45
📚منابع جهت مطالعه بیشتر:
1️⃣تفسیر نمونه ج23 ص510
2️⃣راهنمای حقیقت،علامه سبحانی،ص419
3️⃣الغدیر ج8 ص334
4️⃣بحار الانوار ج29 ص105 باب11
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 ایام #فاطمیه بدعت است یا ریشه در تاریخ جغرافیای اسلام دارد؟!🏴
https://eitaa.com/Beautifulirran
22.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 پاسخ به چند شبهه پیرامون حضرت زهرا در کمتر از چهار دقیقه
📛 شبهه 📛
1️⃣ اگه بپذیریم حضرت زهرا مورد حمله قرار گرفتند و امیر المومنین سکوت کردند پس شجاعت امیرالمومنین چی میشه؟
2️⃣ اصلا اون زمان درب چوبی نبوده پس چطور میگید درب رو آتش زدند ؟
3️⃣ اصلا چه سندی برای هجوم به خانه حضرت هست؟
✅ پاسخ تمام این شبهات بصورت خلاصه در کلیپ بالا👆
✅ اما سوال ما: اگه بین #حضرت_زهرا و اونها مشکلی نبود چرا بیبی شبانه دفن شدند؟ چرا قبرشون مخفیه؟😔
#فاطمیه
https://eitaa.com/Beautifulirran