eitaa logo
بنیاد ایران شناسی استان اردبیل
145 دنبال‌کننده
280 عکس
25 ویدیو
12 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
ویژه نامه بنیاد ایران شناسی شعبه استان اردبیل به مناسبت ۴مرداد روز بزرگداشت  شیخ صفی الدین  اردبیلی  در 320صفحه منتشر شد . پژوهش :محمود محمد هدایتی در این شماره  ویژه نامه میخوانید: - شیخ صفی الدین اردبیلی  - نگاهی به موضوع سیادت شیخ صفی الدین اردبیلی - اولین نشان از سیادت صفویان در کتب انساب - بررسی نسب شیخ صفی  - اهمیت شیخ صفی الدین اردبیلی در تاریخ ،فرهنگ و تمدن تشیع در ایران  - خانه هستی،گذری بر تاریخ عرفان بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی  -  درباره شیخ صفی‌الدین اردبیلی - مقامات شیخ صفی الدین اردبیلی  - مزار برادر و نوه شیخ صفوی الدین اردبیلی در لبنان و فلسطین  - سیادت و تشیع صفویان در دوره پیش ازسلطنت  - رویکرد سیاسی شیخ زاهد گیلانی و شیخ صفی الدین اردبیلی از منظر متون تاریخی - باز خوانی اعتقادات شیعی در پارچه آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی اثر غیاث الدین علی یزدی ویژه نامه بنیاد ایران شناسی شعبه اردبیل به مناسبت چهار مرداد روز بزرگداشت شیخ صفی الدین اردبیلی را می توانید ازکانال های زیر دانلود نمایید: ۱_ کانال تلگرامی موسسه مطالعات و تدوین تاریخ اردبیل https://t.me/ardabil341 ۲_کانال ایتا بنیاد ایران شناسی استان اردبیل https://eitaa.com/iranologyardabil
دوستانی که دوره های اول هفته اردبیل  حضور داشتند حتما مهمان اهل ترکیه احمد کوچوک کالفا(Ahmet küçük kalfa)یادشان می آید نویسنده ای خوش ذوق و مهربان ، از معماران شناخته شده ترکیه و صاحب کارخانه بزرگترین برند پنجره سازی در اروپا  ولی عاشق شیخ صفی و اردبیل، دوستی ما با این نویسنده وادامه این سفر ها به یک نتیجه عالی تبدیل شدو آن  چاپ کتابی با عنوان  : (şahlar_sufiler_Türkmenler) در سالهای اخیر نه شاهد سفرنویسنده های مطرح خارجی به اردبیل هستیم و نه مطرح شدن کتابهای چاپ شده مربوط به اردبیل ، ولی  دوستی‌های ما با این نویسندگان ادامه دارد ونتیجه های خوبی برای شهرمان اردبیل، در آینده خواهدداشت . Ahmet küçük kalfa 1952 yılında Manisa da doğdu. İstanbul teknik üniversitesinden 1976 yılında mimar,1979 yılında yüksek mimar olarak mezun oldu. İran destanı şahname ekseninde,birbiriyle ilintili 3 kitaplık bir araştırması (babil/hurasan/şahlar sufiler ve Türkmen ler kitabı esas kitaplar yayıncılık tarafından basılmıştır. http://t.me/ardabil341
وقتی گفته میشه سندباکاغذ زیبا یعنی این https://t.me/ardabil341
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺️ثبت اسناد بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی در یونسکو چه مزایای فرهنگی برای اردبیل  دارد؟ http://t.me/ardabil341
🔸اسناد بقعۀ شیخ صفی‌الدین اردبیلی کهن‌ترین آرشیو اسنادی ایران است که حدود ۸۰۰ سند از سده چهارم هجری قمری به بعد را در بر می‌گیرد که بخش عمدۀ آن اسناد متعلق به پیش از دورۀ صفوی است. بخش عمدۀ این اسناد اکنون در موزه ملی ایران نگه‌داری می‌شوداگر چه در حافظه جهانی یونسکو ثبت شده است ولی  آیا می توان با یک حرکت سازمان یافته این اسنادارزشمندرا به محل اصلی خود یعنی بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی بازگرداند ؟؟؟؟!!!! آیا می توان اسنادی راکه عبدالرحیم خلخالی در دوره پهلوی اول به تهران انتقال داده دوباره به اردبیل انتقال دادحتی برای نمایش؟ چرا این ثبت مهم در اردبیل بازتاب لازم را نداشت ؟ چند درصد از مقامات ،دانشگاهیان و پژوهشگران اردبیلی از وجود چنین اسنادی خبر داشتند؟ واردشو👇👇 http://t.me/ardabil341
به مناسبت چهارده مرداد روز مشروطیت(انتشار برای اولین بار ) نامه آیت الله میرزا کاظم خراسانی (آخوندخراسانی )از نجف به اردبیل در دوره مشروطیت آقا ميرزا يوسف آقا مجتهد در نجف از ياران مشير و مشار آخوند خراساني بودند و اكثر تلگرافاتي كه در مورد اردبيل در دوران مشروطيت صادر شده است به استناد گزارش¬هاي برادرانش از اوضاع اردبيل با نظر ايشان از طرف آخوند خراساني صادر شده است وجود این سند كه از تند باد حوادث سالم مانده بهترين منبع برای مشروطیت اردبیل می باشد نمونه ای از آن تلگراف مورخه 11/ شوال 1327 است كه تصوير اصل آن را با امضاء و مهر آخوند خراساني ملاحظه مي¬نمايند و محل تشكيل انجمن ولايتي اردبيل حسينيه مجتهد بوده است. http://t.me/ardabil341
سندی زیباومهم در مورد  احداث مغازه و تصرف کوچه آستانه بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی وممنوع نمودن توسط ولیعهد دوره قاجار با تکیه بر کتاب صریح الملک وقتی که اسناد مربوط به بقعه شیخ صفی  الدین اردبیلی را مورد بررسی قرار می دهیم مشخص میشه خود ما در طول تاریخ بیشتراز روسها این بقعه را غارت و تخریب کرده ایم بعضی مواقع باید حقیقت را گفت و باور کرد. http://t.me/ardabil341
دانلو 🔴 کتاب " ایران عصر صفوی " 🔵 نوشته "راجر سیوری" ⚫ ترجمه کامبیز عزیزی 🔹کتاب "ایران عصر صفوی"، تاریخچه جامع سلسله صفوی را ارائه می‌دهد. پروفسور راجر سیوری، ریشه‌های خاندان صفوی را می‌داند، جریان نهضت انقلابی که آن را به قدرت رساند و مشکلات پیش روی شاه اسماعیل اول پس از استقرار دولت صفوی را توصیف می‌کند. او توصیف کننده توسعه جامعه چند نژادی است. در ایران در طول قرن شانزدهم، سیاستهای شاه‌عباس اول که دولت صفویه را به اوج قدرت و رونق خود رساند، و دلایل سقوط آن در نیمه دوم قرن هفدهم و سقوط نهایی آن. این کتاب همچنین ضمن پوشش تاریخ سیاسی دوره، فصل‌هایی راجع به ساختار اقتصادی و اجتماعی دولت، زندگی فکری و هنری در زمان صفویان و روابط با اروپا را در بر می‌گیرد. http://t.me/ardabil341 👇👇
بعضی مواقع یک برگ سند به‌اندازه یک کتاب چند صد صفحه ای حرف برای گفتن دارد... مثلاً نمونه موردی این سند مربوط به محبوب ترین و با سواد ترین شهردار اردبیل باباصفری . شهرداری که زمانی محبوب مردم بودوبا خواهش و تمنا از تهران به اردبیل آورده وشهرداردوره مصدق  کرده بودندولی  متاسفانه بعد ازکودتای ۲۸مرداد دیگر در حافظه تاریخی مردم اردبیل جایی نداشت وبه خاطر ترس از حافظه تاریخی مردم به مرحوم شیخ احمد محسنی که اتفاقا به بابا صفری کمک کرده بود تا به تهران فرار کند وکالت می دهد تا نسبت به وصول حقوق خود از شهرداری اردبیل اقدام نماید. به نظر دوستان چه عواملی حافظه تاریخی مردم را تغییر می دهد؟؟؟؟ http://t.me/ardabil341
جنگ چالدران نقاش علی بن ابراهیم چالدُران‌، جنگ‌، نخستین‌ جنگ‌ دولتهای‌ صفوی‌ و عثمانی‌ در ۹۲۰ در دشت‌ چالدران‌ *. گسترش‌ قلمرو عثمانی‌ در مشرق‌، سقوط‌ بیگ‌نشینهای‌ آناطولی‌، حاکمیت‌ عثمانی‌ بر مغرب‌ فرات‌ که‌ پس‌ از جنگ‌ اُتْلُق‌ بلی‌ در ۸۷۷ به‌ شکست‌ اوزون‌ حسن‌ و پیروزی‌ سلطان‌ محمد فاتح‌ ختم‌ شد، همچنین‌ نفوذ روزافزون‌ طریقت‌ صفوی‌ در آسیای‌ صغیر و پا گرفتن‌ جنبش‌ قزلباشان‌ (رجوع کنید به قزلباش‌ *) که‌ به‌ تشکیل‌ دولت‌ صفوی‌ (حک: ح ۹۰۶ـ ۱۱۳۵) و رواج‌ تشیع‌ انجامید، وقوع‌ جنگ‌ را بین‌ ایران‌ و عثمانی‌ اجتناب‌ناپذیر کرده‌ بود (رجوع کنید به روملو، ج‌ ۲، ص‌ ۷۶۲ـ۷۷۱، ۹۰۹؛ وودز، ص‌ ۱۹۷ـ۱۹۹). بایزید *دوم‌، به‌ دلیل‌ گرفتاریهای‌ داخلی‌ و خارجی‌، از جنگ‌ با صفویان‌ پرهیز داشت‌. اسماعیل‌ صفوی‌ (حک: ح ۹۰۶ـ۹۳۰) نیز که‌ هنوز آمادگی‌ لازم‌ برای‌ درگیری‌ با عثمانیان‌ را نداشت‌، سیاست‌ دوستی‌ با بایزید را پیش‌ گرفت‌ (رجوع کنید به فریدون‌بیگ‌ پاشا، ج۱، ص‌ ۳۴۵ـ۳۴۷؛ اسپناقچی‌ پاشازاده‌، ص۵۱ـ۵۳؛ فلسفی‌، ص‌۳۳ـ ۳۴)، اما این‌ مناسبات‌ در ۹۱۶، هنگامی‌ که‌ شاه‌اسماعیل‌ بر شیبک‌خان‌ ازبک‌ پیروز شد، به‌ هم‌ خورد، زیرا شاه‌ اسماعیل‌ پوست‌ سر شیبک‌خان‌ را که‌ از کاه‌ پر شده‌ بود، همراه‌ فتح‌نامه‌ای‌ غرورآمیز برای‌ سلطان‌ عثمانی‌ فرستاد. این‌ کار موجب‌ خشم‌ بایزید شد و در مکتوبی‌ به‌ شاه‌ اسماعیل‌، او را به‌ حمله‌ به‌ ایران‌ تهدید کرد (روملو، ج‌ ۲، ص‌ ۱۰۵۳؛ اسپناقچی‌ پاشازاده‌، ص‌ ۶۷ـ ۶۸؛ یوجل‌ و سویم‌، ج‌ ۲، ص‌ ۲۲۵، ۲۳۴). بایزید نتوانست‌ این‌ تهدید را عملی‌ سازد، چرا که‌ از سلطنت‌ بر کنار شد و سلیم‌ اول‌ *جای‌ او را گرفت‌. سلیم‌ پس‌ از آگاهی‌ از تشدید فعالیتهای‌ مذهبی‌ ـ سیاسی قزلباشانِ وابسته‌ به‌ شاه‌اسماعیل‌ در آناطولی‌، درصدد حمله‌ به‌ ایران‌ بر آمد. در این‌ میان‌، نورعلی‌ خلیفه‌، از مبلّغان‌ اعزامی‌ شاه‌اسماعیل‌ به‌ آناطولی‌ مرکزی‌، بسیاری‌ از علویان‌ و قزلباشان‌ را در اطراف‌ خود گرد آورد و نیروهای‌ فرستاده‌ شده‌ برای‌ سرکوبی‌اش‌ را شکست‌ داد. وی‌ پس‌ از تصرف‌ شهر توقات‌ * ، به‌ نام‌ شاه‌اسماعیل‌ خطبه‌ خواند. از طرف‌ دیگر، خان‌ محمدخان‌ استاجلو (حاکم‌ دیاربکر) به‌ دستور شاه‌اسماعیل‌ نامه‌های‌ توهین‌آمیزی‌ به‌ دربار عثمانی‌ می‌فرستاد. افزون‌ بر این‌، شاه‌اسماعیل‌ به‌ صورت‌ آشکار و نهان‌ از مدعیانِ سلطنت‌ عثمانی‌ حمایت‌ می‌کرد، چنان‌ که‌ سلطان‌ احمد را به‌ مخالفت‌ با برادرش‌، سلطان‌ سلیم‌ اول‌، ترغیب‌ می‌کرد و چون‌ سلطان‌ احمد کشته‌ شد، شاه‌ اسماعیل‌ پسر او، سلطان‌ مراد، را در ایران‌ پناه‌ داد و حکومت‌ قسمتی‌ از فارس‌ را به‌ او واگذار کرد(رجوع کنید به عالم‌آرای‌ شاه‌ اسماعیل،‌ ص‌ ۵۰۳، ۵۰۸ـ۵۱۰؛ روملو، ج‌ ۲، ص‌ ۱۰۶۸ـ۱۰۷۰، ۱۰۸۱ـ ۱۰۸۲؛ جهانگشای‌ خاقان‌ ، ص‌ ۴۸۹ـ ۴۹۰)؛ از این‌رو، سلطان‌ سلیم‌ پس‌ از قلع‌ و قمع‌ مدعیان‌ سلطنت‌ و سامان‌ دادن‌ به‌ مرزهای‌ عثمانی‌، درصدد حمله‌ به‌ ایران‌ بر آمد. وی‌ بر آن‌ بود که‌ پیش‌ از لشکرکشی‌، تکیه‌ گاه‌ شاه ‌اسماعیل‌ در آناطولی‌ شرقی‌ و مرکزی‌، یعنی‌ جامعه قزلباشان‌، را از بین‌ ببرد. سلطان‌سلیم‌ با گرفتن‌ فتوای‌ علما، برای‌ جهاد با قزلباشان‌ و کفار، پس‌ از شناسایی‌ قزلباشان‌ در خاک‌ عثمانی‌ ــ که‌ حدود چهل‌ هزار تن‌ می‌شدند ــ دستور قتل‌ و حبس‌ آنان‌ را صادر کرد. وی‌ از آن‌ بیم‌ داشت‌ که‌ پس‌ از لشکرکشی‌ به‌ ایران‌، این‌ افراد در خاک‌ عثمانی‌ قیام‌ کنند (سعدالدین‌ افندی‌، ج‌ ۲، ص‌ ۲۴۱، ۲۴۵ـ۲۴۶؛ صولاق‌زاده‌، ص‌۳۶۰ـ۳۶۱؛ فرید، ص‌ ۱۸۹ـ۱۹۰). پس‌ از آن‌، سلطان‌ عثمانی‌ در ۲۳ محرّم‌ ۹۲۰، از اِدرنِه‌ به‌ سوی‌ آذربایجان‌ به‌ راه‌ افتاد. http://t.me/ardabil341
به مناسبت اول شهریور بزرگداشت حکیم ابوعلی سینا روز پزشک ویژه نامه ای با عنوان «اخلاق پزشکی در طب و طبابت »در بنیاد ایران شناسی شعبه استان اردبیل با پژوهش محمود محمد هدایتی منتشر شد. در این شماره می خوانید: - پیشنهاد روز پزشک توسط پزشک اردبیلی ............. - اخلاق پزشکی چیست؟............ - اصول اساسی در اخلاق پزشکی....... - اخلاق پزشكي در ايران باستان....... - علم اخلاق پزشکی از دیدگاه بزرگان - متن سوگندبقراط..................... - پند نامه پزشكي اهوازی ............. _نخستین داستان دفتر اول مثنوی معنوی از دیگاه اخلاق پزشکی........ - پژوهشی در منشا کادوسه و دو نماد دیگر جهان پزشکی..................... - اخلاق در پزشکی طبیبان قدیم اردبیل...................................... - پزشکان معاصر اردبیل نماد اخلاق در پزشکی............................... - پزشکانی که اخلاق را تعریف کردن... جهت دانلود متن ویژه نامه می توانید به کانال نهایی زیر مراجعه نمایید: تلگرام https://t.me/ardabil341 ایتا https://eitaa.com/iranologyardabil
شاهی که یک حرمسرا را زنده‌ به‌ گور کرد شاه‌صفی ششمین پادشاه خاندان صفوی است. مشهور است که هنگام تولد ، هر دو دستش پر از خون بود. جدش شاه‌عباس چون از این امر آگاه شد متاثر گشت و به نزدیکان خود گفت که اگر این پسر روزی به سلطنت نشیند دست به خون مردم بی گناه خواهد شست. شاه‌صفی در دوره کوتاه سیزده سال ونیم سلطنتش تمام شاهزادگان صفوی و بستگان آن خاندان راهلاک کرد و بسیاری ازمردان و سرداران نامی ایران را،که به جدش هم خدمات بزرگی کرده بودند به اتهامات واهی سر بریده. حتی ملکه و مادریگانه فرزند خویش محمد میرزا را هم به دست خود کشت، جمعی از زنان حرم به قصد انتقام و از بیم جان خویش در کشتن وی همداستان شدند وزهری در طعامش داخل کردند پس از دوماه بیماری شفا یافت. تحقیق و تفتیش دریافت که آن زهر در حرمسرافراهم گشته و به دستیاری عمه‌اش یعنی زن بیوه عیسی‌خان قورچی‌باشی. شبی از حرمخانه شاهی صدای ناله و زاری برخاست وفریادوفغان وشیون بانوان حرم بر اسمان رفت. بامداد روزبعد معلوم شدکه به فرمان شاه در حرم‌خانه گودالی بزرگ کنده و چهل تن از بانوان و دوشیزگان و کنیزکان را زنده به گور کرده‌اند. https://eitaa.com/iranologyardabil
به مناسبت بیست و دوم شهریور «روز وقف » ویژه نامه ای با عنوان «مروری بر تاریخ وقف دوره قاجار در اردبیل »در بنیاد ایران شناسی شعبه استان اردبیل با پژوهش محمود محمد هدایتی منتشر شد. در این شماره می خوانید: - وجه تسمیه اردبیل .................... - اردبیل در عصر قاجار.................. - بررسی تجارت و تاجران قدیم اردبیل در دوره قاجار............................ - تعریف بازار............................. - بازار قدیم اردبیل ..................... - حمام های تاریخی شهر اردبیل ..... - بررسی پل های تاریخی شهر اردبیل - بررسی زندگانی واقفان بزرگ اردبیلی در دوره قاجار........................... - حسینیه مجتهد ........................ - موقوفات اماکن متبرکه ومساجد در دوره قاجار ................................ - منابع وعکس ........................... تلگرام https://t.me/ardabil341 ایتا https://eitaa.com/iranologyardabil
چرا مااردبیلیها مثل اجداد خود امانت دارخوبی برای هویت شهری نیستیم وچه بصورت عمدی و یا از روی ناآگاهی تلاش می کنیم هویت و گذشته شهرخود را یکی پس از دیگری از بین ببریم. در حالی نام میرزا محسن مجتهد اردبیلی (فوت ۱۲۴۷هجری شمسی )از سر در مسجدی که خودمجتهداردبیلی بانی این مسجد بوده حذف شده که  در زمان حال نیز تمام مخارج مسجد از موقوفات مسجد می باشد که بیشتر این وقفیات از املاک میرزا محسن مجتهدمرحوم تامین می شود. مرمت ظاهرمسجد،رسیدی به استحکام مسجدوبهداشت مسجد از واجبات می باشد اما اگر این تعمیرات هویت مسجد را جعل می کند همان بهتر که هیچ تغییری انجام نشود. تا زمانی که تولیت مسجد بر عهده خانواده ملکی (خانواده دکتر صمدوحسین ملکی)،خانواده دلجو(از خاندان مجتهد)و سید فخرالدین عاملی بود هیچ اقدامی در حذف نام میرزا محسن مجتهد از سر در  این مسجد وجود نداشت و حرمت مرحوم میرزا محسن مجتهد اردبیلی حفظ شده بودولی در زمان حال با وجود هیات امنای بسیار قوی مسجد متاسفانه این تغییر انجام یافته است و شاید برای این کار خود جواب منطقی داشته باشند.
به مناسبت اول مهر بنیاد ایران شناسی شعبه استان اردبیل منتشرکرد. ویژه نامه «مدارس ماندگار دبیرستان صفوی نماد فرهنگ اردبیل » پژوهش :محمود محمد هدایتی سلام دوستان آیا اصطلاح مدرسه ماندگار را شنیده اید؟ آیا می دانید در میان حدود 100 هزار مدرسه کشور، در حال حاضر 48 مدرسه در کل ایران به عنوان مدارس ماندگار نامیده می شوند؟ اطلاع دارید ازاین 48مدرسه ماندگاردر کل کشوردومدرسه در استان اردبیل قرار دارد؟ در حقیقت مدارس ماندگار به مدارس یا واحدهای آموزشی قدیمی‌ ‌با بنای تاریخی حداقل پنجاه ساله گفته می‌شود که دارای استحکام کافی برای انجام فعالیت‌های مدرسه است. برای اینکه اطلاعات کامل از مدرسه ماندگار شهر اردبیل بدست بیاورید ویژه نامه بنیاد ایران شناسی ویژه مهر ماه با عنوان «مدارس ماندگار ،دبیرستان صفوی نماد فرهنگ اردبیل » را پیگیر باشید . تاریخ انتشار ویژه نامه اول مهر ماه 1402 در این ویژه نامه می خوانید: مقدمه ..................................... - مدارس ماندگارچیست؟............. - شاخص انتخاب مدارس ماندگار..... - نحوه انتخاب مدارس ماندگار........ - فلسفه مدارس ماندگار.............. - خلاصه ای از تشکیل آموزش و پرورش در اردبیل............ - دبیرستان صفوی ازمدارس ماندگار ایران.................... - سبک معماری دبیرستا ن صفوی..... - ویژگیهای معماری دوره پهلوی اول و مطابقت آن با معماری دبیرستا ن صفوی اردبیل................ - تئاتر و آمفی تئاتر دبیرستان صفوی.. - ملک الشعرا بهارو ماده تاریخ تاسیس دبیرستان صفوی اردبیل..... - پیشاهنگی ودبیرستان صفوی....... - ورزش در دبیرستا ن صفوی.......... - اسنادوعکس.............................