eitaa logo
بنیاد ایران شناسی استان اردبیل
145 دنبال‌کننده
280 عکس
25 ویدیو
12 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
دانلو 🔴 کتاب " ایران عصر صفوی " 🔵 نوشته "راجر سیوری" ⚫ ترجمه کامبیز عزیزی 🔹کتاب "ایران عصر صفوی"، تاریخچه جامع سلسله صفوی را ارائه می‌دهد. پروفسور راجر سیوری، ریشه‌های خاندان صفوی را می‌داند، جریان نهضت انقلابی که آن را به قدرت رساند و مشکلات پیش روی شاه اسماعیل اول پس از استقرار دولت صفوی را توصیف می‌کند. او توصیف کننده توسعه جامعه چند نژادی است. در ایران در طول قرن شانزدهم، سیاستهای شاه‌عباس اول که دولت صفویه را به اوج قدرت و رونق خود رساند، و دلایل سقوط آن در نیمه دوم قرن هفدهم و سقوط نهایی آن. این کتاب همچنین ضمن پوشش تاریخ سیاسی دوره، فصل‌هایی راجع به ساختار اقتصادی و اجتماعی دولت، زندگی فکری و هنری در زمان صفویان و روابط با اروپا را در بر می‌گیرد. http://t.me/ardabil341 👇👇
بعضی مواقع یک برگ سند به‌اندازه یک کتاب چند صد صفحه ای حرف برای گفتن دارد... مثلاً نمونه موردی این سند مربوط به محبوب ترین و با سواد ترین شهردار اردبیل باباصفری . شهرداری که زمانی محبوب مردم بودوبا خواهش و تمنا از تهران به اردبیل آورده وشهرداردوره مصدق  کرده بودندولی  متاسفانه بعد ازکودتای ۲۸مرداد دیگر در حافظه تاریخی مردم اردبیل جایی نداشت وبه خاطر ترس از حافظه تاریخی مردم به مرحوم شیخ احمد محسنی که اتفاقا به بابا صفری کمک کرده بود تا به تهران فرار کند وکالت می دهد تا نسبت به وصول حقوق خود از شهرداری اردبیل اقدام نماید. به نظر دوستان چه عواملی حافظه تاریخی مردم را تغییر می دهد؟؟؟؟ http://t.me/ardabil341
جنگ چالدران نقاش علی بن ابراهیم چالدُران‌، جنگ‌، نخستین‌ جنگ‌ دولتهای‌ صفوی‌ و عثمانی‌ در ۹۲۰ در دشت‌ چالدران‌ *. گسترش‌ قلمرو عثمانی‌ در مشرق‌، سقوط‌ بیگ‌نشینهای‌ آناطولی‌، حاکمیت‌ عثمانی‌ بر مغرب‌ فرات‌ که‌ پس‌ از جنگ‌ اُتْلُق‌ بلی‌ در ۸۷۷ به‌ شکست‌ اوزون‌ حسن‌ و پیروزی‌ سلطان‌ محمد فاتح‌ ختم‌ شد، همچنین‌ نفوذ روزافزون‌ طریقت‌ صفوی‌ در آسیای‌ صغیر و پا گرفتن‌ جنبش‌ قزلباشان‌ (رجوع کنید به قزلباش‌ *) که‌ به‌ تشکیل‌ دولت‌ صفوی‌ (حک: ح ۹۰۶ـ ۱۱۳۵) و رواج‌ تشیع‌ انجامید، وقوع‌ جنگ‌ را بین‌ ایران‌ و عثمانی‌ اجتناب‌ناپذیر کرده‌ بود (رجوع کنید به روملو، ج‌ ۲، ص‌ ۷۶۲ـ۷۷۱، ۹۰۹؛ وودز، ص‌ ۱۹۷ـ۱۹۹). بایزید *دوم‌، به‌ دلیل‌ گرفتاریهای‌ داخلی‌ و خارجی‌، از جنگ‌ با صفویان‌ پرهیز داشت‌. اسماعیل‌ صفوی‌ (حک: ح ۹۰۶ـ۹۳۰) نیز که‌ هنوز آمادگی‌ لازم‌ برای‌ درگیری‌ با عثمانیان‌ را نداشت‌، سیاست‌ دوستی‌ با بایزید را پیش‌ گرفت‌ (رجوع کنید به فریدون‌بیگ‌ پاشا، ج۱، ص‌ ۳۴۵ـ۳۴۷؛ اسپناقچی‌ پاشازاده‌، ص۵۱ـ۵۳؛ فلسفی‌، ص‌۳۳ـ ۳۴)، اما این‌ مناسبات‌ در ۹۱۶، هنگامی‌ که‌ شاه‌اسماعیل‌ بر شیبک‌خان‌ ازبک‌ پیروز شد، به‌ هم‌ خورد، زیرا شاه‌ اسماعیل‌ پوست‌ سر شیبک‌خان‌ را که‌ از کاه‌ پر شده‌ بود، همراه‌ فتح‌نامه‌ای‌ غرورآمیز برای‌ سلطان‌ عثمانی‌ فرستاد. این‌ کار موجب‌ خشم‌ بایزید شد و در مکتوبی‌ به‌ شاه‌ اسماعیل‌، او را به‌ حمله‌ به‌ ایران‌ تهدید کرد (روملو، ج‌ ۲، ص‌ ۱۰۵۳؛ اسپناقچی‌ پاشازاده‌، ص‌ ۶۷ـ ۶۸؛ یوجل‌ و سویم‌، ج‌ ۲، ص‌ ۲۲۵، ۲۳۴). بایزید نتوانست‌ این‌ تهدید را عملی‌ سازد، چرا که‌ از سلطنت‌ بر کنار شد و سلیم‌ اول‌ *جای‌ او را گرفت‌. سلیم‌ پس‌ از آگاهی‌ از تشدید فعالیتهای‌ مذهبی‌ ـ سیاسی قزلباشانِ وابسته‌ به‌ شاه‌اسماعیل‌ در آناطولی‌، درصدد حمله‌ به‌ ایران‌ بر آمد. در این‌ میان‌، نورعلی‌ خلیفه‌، از مبلّغان‌ اعزامی‌ شاه‌اسماعیل‌ به‌ آناطولی‌ مرکزی‌، بسیاری‌ از علویان‌ و قزلباشان‌ را در اطراف‌ خود گرد آورد و نیروهای‌ فرستاده‌ شده‌ برای‌ سرکوبی‌اش‌ را شکست‌ داد. وی‌ پس‌ از تصرف‌ شهر توقات‌ * ، به‌ نام‌ شاه‌اسماعیل‌ خطبه‌ خواند. از طرف‌ دیگر، خان‌ محمدخان‌ استاجلو (حاکم‌ دیاربکر) به‌ دستور شاه‌اسماعیل‌ نامه‌های‌ توهین‌آمیزی‌ به‌ دربار عثمانی‌ می‌فرستاد. افزون‌ بر این‌، شاه‌اسماعیل‌ به‌ صورت‌ آشکار و نهان‌ از مدعیانِ سلطنت‌ عثمانی‌ حمایت‌ می‌کرد، چنان‌ که‌ سلطان‌ احمد را به‌ مخالفت‌ با برادرش‌، سلطان‌ سلیم‌ اول‌، ترغیب‌ می‌کرد و چون‌ سلطان‌ احمد کشته‌ شد، شاه‌ اسماعیل‌ پسر او، سلطان‌ مراد، را در ایران‌ پناه‌ داد و حکومت‌ قسمتی‌ از فارس‌ را به‌ او واگذار کرد(رجوع کنید به عالم‌آرای‌ شاه‌ اسماعیل،‌ ص‌ ۵۰۳، ۵۰۸ـ۵۱۰؛ روملو، ج‌ ۲، ص‌ ۱۰۶۸ـ۱۰۷۰، ۱۰۸۱ـ ۱۰۸۲؛ جهانگشای‌ خاقان‌ ، ص‌ ۴۸۹ـ ۴۹۰)؛ از این‌رو، سلطان‌ سلیم‌ پس‌ از قلع‌ و قمع‌ مدعیان‌ سلطنت‌ و سامان‌ دادن‌ به‌ مرزهای‌ عثمانی‌، درصدد حمله‌ به‌ ایران‌ بر آمد. وی‌ بر آن‌ بود که‌ پیش‌ از لشکرکشی‌، تکیه‌ گاه‌ شاه ‌اسماعیل‌ در آناطولی‌ شرقی‌ و مرکزی‌، یعنی‌ جامعه قزلباشان‌، را از بین‌ ببرد. سلطان‌سلیم‌ با گرفتن‌ فتوای‌ علما، برای‌ جهاد با قزلباشان‌ و کفار، پس‌ از شناسایی‌ قزلباشان‌ در خاک‌ عثمانی‌ ــ که‌ حدود چهل‌ هزار تن‌ می‌شدند ــ دستور قتل‌ و حبس‌ آنان‌ را صادر کرد. وی‌ از آن‌ بیم‌ داشت‌ که‌ پس‌ از لشکرکشی‌ به‌ ایران‌، این‌ افراد در خاک‌ عثمانی‌ قیام‌ کنند (سعدالدین‌ افندی‌، ج‌ ۲، ص‌ ۲۴۱، ۲۴۵ـ۲۴۶؛ صولاق‌زاده‌، ص‌۳۶۰ـ۳۶۱؛ فرید، ص‌ ۱۸۹ـ۱۹۰). پس‌ از آن‌، سلطان‌ عثمانی‌ در ۲۳ محرّم‌ ۹۲۰، از اِدرنِه‌ به‌ سوی‌ آذربایجان‌ به‌ راه‌ افتاد. http://t.me/ardabil341
به مناسبت اول شهریور بزرگداشت حکیم ابوعلی سینا روز پزشک ویژه نامه ای با عنوان «اخلاق پزشکی در طب و طبابت »در بنیاد ایران شناسی شعبه استان اردبیل با پژوهش محمود محمد هدایتی منتشر شد. در این شماره می خوانید: - پیشنهاد روز پزشک توسط پزشک اردبیلی ............. - اخلاق پزشکی چیست؟............ - اصول اساسی در اخلاق پزشکی....... - اخلاق پزشكي در ايران باستان....... - علم اخلاق پزشکی از دیدگاه بزرگان - متن سوگندبقراط..................... - پند نامه پزشكي اهوازی ............. _نخستین داستان دفتر اول مثنوی معنوی از دیگاه اخلاق پزشکی........ - پژوهشی در منشا کادوسه و دو نماد دیگر جهان پزشکی..................... - اخلاق در پزشکی طبیبان قدیم اردبیل...................................... - پزشکان معاصر اردبیل نماد اخلاق در پزشکی............................... - پزشکانی که اخلاق را تعریف کردن... جهت دانلود متن ویژه نامه می توانید به کانال نهایی زیر مراجعه نمایید: تلگرام https://t.me/ardabil341 ایتا https://eitaa.com/iranologyardabil
شاهی که یک حرمسرا را زنده‌ به‌ گور کرد شاه‌صفی ششمین پادشاه خاندان صفوی است. مشهور است که هنگام تولد ، هر دو دستش پر از خون بود. جدش شاه‌عباس چون از این امر آگاه شد متاثر گشت و به نزدیکان خود گفت که اگر این پسر روزی به سلطنت نشیند دست به خون مردم بی گناه خواهد شست. شاه‌صفی در دوره کوتاه سیزده سال ونیم سلطنتش تمام شاهزادگان صفوی و بستگان آن خاندان راهلاک کرد و بسیاری ازمردان و سرداران نامی ایران را،که به جدش هم خدمات بزرگی کرده بودند به اتهامات واهی سر بریده. حتی ملکه و مادریگانه فرزند خویش محمد میرزا را هم به دست خود کشت، جمعی از زنان حرم به قصد انتقام و از بیم جان خویش در کشتن وی همداستان شدند وزهری در طعامش داخل کردند پس از دوماه بیماری شفا یافت. تحقیق و تفتیش دریافت که آن زهر در حرمسرافراهم گشته و به دستیاری عمه‌اش یعنی زن بیوه عیسی‌خان قورچی‌باشی. شبی از حرمخانه شاهی صدای ناله و زاری برخاست وفریادوفغان وشیون بانوان حرم بر اسمان رفت. بامداد روزبعد معلوم شدکه به فرمان شاه در حرم‌خانه گودالی بزرگ کنده و چهل تن از بانوان و دوشیزگان و کنیزکان را زنده به گور کرده‌اند. https://eitaa.com/iranologyardabil
به مناسبت بیست و دوم شهریور «روز وقف » ویژه نامه ای با عنوان «مروری بر تاریخ وقف دوره قاجار در اردبیل »در بنیاد ایران شناسی شعبه استان اردبیل با پژوهش محمود محمد هدایتی منتشر شد. در این شماره می خوانید: - وجه تسمیه اردبیل .................... - اردبیل در عصر قاجار.................. - بررسی تجارت و تاجران قدیم اردبیل در دوره قاجار............................ - تعریف بازار............................. - بازار قدیم اردبیل ..................... - حمام های تاریخی شهر اردبیل ..... - بررسی پل های تاریخی شهر اردبیل - بررسی زندگانی واقفان بزرگ اردبیلی در دوره قاجار........................... - حسینیه مجتهد ........................ - موقوفات اماکن متبرکه ومساجد در دوره قاجار ................................ - منابع وعکس ........................... تلگرام https://t.me/ardabil341 ایتا https://eitaa.com/iranologyardabil
چرا مااردبیلیها مثل اجداد خود امانت دارخوبی برای هویت شهری نیستیم وچه بصورت عمدی و یا از روی ناآگاهی تلاش می کنیم هویت و گذشته شهرخود را یکی پس از دیگری از بین ببریم. در حالی نام میرزا محسن مجتهد اردبیلی (فوت ۱۲۴۷هجری شمسی )از سر در مسجدی که خودمجتهداردبیلی بانی این مسجد بوده حذف شده که  در زمان حال نیز تمام مخارج مسجد از موقوفات مسجد می باشد که بیشتر این وقفیات از املاک میرزا محسن مجتهدمرحوم تامین می شود. مرمت ظاهرمسجد،رسیدی به استحکام مسجدوبهداشت مسجد از واجبات می باشد اما اگر این تعمیرات هویت مسجد را جعل می کند همان بهتر که هیچ تغییری انجام نشود. تا زمانی که تولیت مسجد بر عهده خانواده ملکی (خانواده دکتر صمدوحسین ملکی)،خانواده دلجو(از خاندان مجتهد)و سید فخرالدین عاملی بود هیچ اقدامی در حذف نام میرزا محسن مجتهد از سر در  این مسجد وجود نداشت و حرمت مرحوم میرزا محسن مجتهد اردبیلی حفظ شده بودولی در زمان حال با وجود هیات امنای بسیار قوی مسجد متاسفانه این تغییر انجام یافته است و شاید برای این کار خود جواب منطقی داشته باشند.
به مناسبت اول مهر بنیاد ایران شناسی شعبه استان اردبیل منتشرکرد. ویژه نامه «مدارس ماندگار دبیرستان صفوی نماد فرهنگ اردبیل » پژوهش :محمود محمد هدایتی سلام دوستان آیا اصطلاح مدرسه ماندگار را شنیده اید؟ آیا می دانید در میان حدود 100 هزار مدرسه کشور، در حال حاضر 48 مدرسه در کل ایران به عنوان مدارس ماندگار نامیده می شوند؟ اطلاع دارید ازاین 48مدرسه ماندگاردر کل کشوردومدرسه در استان اردبیل قرار دارد؟ در حقیقت مدارس ماندگار به مدارس یا واحدهای آموزشی قدیمی‌ ‌با بنای تاریخی حداقل پنجاه ساله گفته می‌شود که دارای استحکام کافی برای انجام فعالیت‌های مدرسه است. برای اینکه اطلاعات کامل از مدرسه ماندگار شهر اردبیل بدست بیاورید ویژه نامه بنیاد ایران شناسی ویژه مهر ماه با عنوان «مدارس ماندگار ،دبیرستان صفوی نماد فرهنگ اردبیل » را پیگیر باشید . تاریخ انتشار ویژه نامه اول مهر ماه 1402 در این ویژه نامه می خوانید: مقدمه ..................................... - مدارس ماندگارچیست؟............. - شاخص انتخاب مدارس ماندگار..... - نحوه انتخاب مدارس ماندگار........ - فلسفه مدارس ماندگار.............. - خلاصه ای از تشکیل آموزش و پرورش در اردبیل............ - دبیرستان صفوی ازمدارس ماندگار ایران.................... - سبک معماری دبیرستا ن صفوی..... - ویژگیهای معماری دوره پهلوی اول و مطابقت آن با معماری دبیرستا ن صفوی اردبیل................ - تئاتر و آمفی تئاتر دبیرستان صفوی.. - ملک الشعرا بهارو ماده تاریخ تاسیس دبیرستان صفوی اردبیل..... - پیشاهنگی ودبیرستان صفوی....... - ورزش در دبیرستا ن صفوی.......... - اسنادوعکس.............................
اطلاعات غلطی که تبدیل به تاریخ اردبیل  شده است ، در تاریخ اردبیل ازاین مواردخیلی زیاد می توان دید و عنوان نمود،بعضی مواقع یک اطلاعات غلط چنان نهادینه می‌شود که حتی ارگان مربوطه هم این اطلاعات غلط را درست فرض می کند و این اطلاعات غلط میشود تاریخ یک شهر . بطور مثال : چندین دهه هست که تابلو نقاشی عکسی با عنوان میرزا محسن مجتهد مرحوم بانی حسینیه مجتهددر حسینیه  نصب شده است در حالی این عکس مربوط به پسر میرزا محسن مجتهد یعنی میرزا یوسف مجتهد می‌باشدکه علی خان والی این عکس را ثبت کرده است  ،چرا از میان کسانی که قصد دارند این مکان را به موزه تبدیل کنن و نوادگان محترم مرحوم میرزا محسن و بخصوص دوستان محقق که پایان نامه های دوره کارشناسی ارشد را حسینیه مجتهد انتخاب کرده اند حدودا ۶نفر ، به این اطلاعات غلط هیچ عکس العمل  نشان نداده و چندین دهه این اطلاعات غلط را به جامعه و بخصوص به جامعه دانشگاهی تزریق نموده اند  ،وبرای من این سوال پیش می آیدپژوهشگرانی که عکس بانی حسینیه را نمی شناسند چطوربه خودشان جرات می دهند پایان نامه خود را به کتاب تبدیل و چاپ نمایند.؟؟؟؟؟؟
قلعه بابک قسمتی از منظومه بابک خرمدین زنده یادسیاوش کسرایی دست هایش بسته بود از پشت اما مشت، جامه اش از جنس خون و جامش از خمخانه ی زرتشت؛ خسته تن؛ جان در خطر؛ آزرده دل خاموش؛ مهر را در سینه می پرورد، کینه را در خویشتن می کشت؛ ارغوان دیدگانش با شفقها و شقایق های میهن گفتگو می کرد: تیرباران نگاهش بار گاه معتصم را زیر و رو می کرد؛ دل به فرمان دلیری داشت، ترس را بی آبرو می کرد؛ اهرمن از خشم می لرزید دژ دل و دژ خو و دژ آهنگ؛ بانگ زد، با واژه هایی زشت و بی فرهنگ.. ای سگ، ای زندیق، کامت چیست؟ ای موالی ای عجم، سودای خامت چیست؟ پس چرا از ما نمی ترسی؟ پس چرا بر خود نمی لرزی؟ بابک اما رای دیگر داشت، کشتی اندیشه در دریای دیگر داشت، در نگاهش مرگ آسان می نمود اما زندگی در ذهنِ او معنای دیگر داشت، زیر لب نجوای دیگر داشت؛ زنده باید بود و شادی کرد، مام بوم خویش را باید نگهبان بود،
عمارت بلدیه اردبیل نمادی از کلاه فرنگی دوره پهلوی اول شیوه نوین معماری در دوره پهلوی اول بیشتردر قوس ها و شکل ظاهری بنا اثر گذاشته است .قوس هایی که اقتباس از معماری اروپاست بیشتر قوس و پوشش های کلاه فرنگی و قوس های تقریبا نیمه بیضی است . ساختن پوشش کلاه فرنگی در ابعاد بزرگ اشکالاتی در بر دارد از این رو آن را با پوشش شیروانی و اسکلت چوبی اجرا می کردندکه نمونه های آن را می توان در عمارت های احداث شده درشهرهای ایران مشاهده نمود و در شهر ما اردبیل عمارت شهرداری اردبیل نمودی از کلاه فرنگی دوره پهلوی اول می باشد که در آن دوره احداث شده است . متاسفانه کلاه فرنگی عمارت بلدیه اردبیل بعدها جهت توسعه بنا و افزایش اتاق های بیشتر برای کارکنان شهرداری در دهه چهل کلاه فرنگی تخریب و طبقه دوم عمارت شهرداری احداث گردید و تنها بنای کلاه فرنگی اردبیل تخریب شد . «منبع کتاب عمارت بلدیه گنجینه تاریخ معماری اردبیل پژوهش :محمود محمد هدایتی »