فرا رسیدن سالروز وفات نخستین بانوی لبیک گوی رسالت، الهه کرامت و آبروی نجابت، حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها تسلیت باد.
#خدیجه_کبری_سلام_الله_علیها
#بنیاد_ایرانشناسی
#ایران
#رجبی_دوانی
⭕ روابط عمومی بنیاد ایرانشناسی
@iranologynews
✅ آداب و رسوم اقوام مختلف ایرانی در نوروز / هفت میم بوشهر
🔹 بوشهریها علاوه بر سفره هفت سین، یک سفرهی هفت میم نیز، متشکل از ماهی، میگو، میوه، مرغ، مربا، ماست و مسقطی بر خوان نوروزی برپا میکنند. همچنین علاوه بر شیرینی های خانگی، تهیه ی قراپیچ و بی بی گلی نیز از رسوم نوروزی مردم جنوب کشورمان است.
#نوروز
#بنیاد_ایرانشناسی
#ایران
#رجبی_دوانی
⭕ روابط عمومی بنیاد ایرانشناسی
@iranologynews
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یکی از ارزشمندترین آثار باستانی به جا مانده از دوران حکومت ساسانیان، کاخ اردشیر بابکان در شهرستان فیروز آباد استان فارس است که با معماری و ساختار منحصر به فردش توجه گردشگران داخلی و خارجی را به خود جلب کرده است.
#نوروز
#ایران
#بنیاد_ایرانشناسی
#گردشگردی
⭕ روابط عمومی بنیاد ایرانشناسی
@iranologynews
✅ آداب و رسوم اقوام مختلف ایرانی در نوروز / شوالفه لرها
🔸شوالفه به معنی شب عرفه، عصر یک روز پیش از شب عید در خرمآباد است. در این شب مراسمی مانند شب جمعه آخر سال برگزار میکنند که برای شادی ارواح است و با دادن غذا به فقیران و خیرات، موجبات رضایت و خشنودی رفتگان را فراهم میکنند. مردم همچنین با خواندن فاتحه و خواندن دعا برای آنان طلب آمرزش میکنند. عشایر بختیاری نیز با تحویل سال حرکت به سمت مکانی سبزتر را شروع و سیاه چادر خود را در آنجا برپا میکنند.
#نوروز
#بنیاد_ایرانشناسی
#ایران
#رجبی_دوانی
⭕ روابط عمومی بنیاد ایرانشناسی
@iranologynews
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 نقش رستم
مجموعهای باستانی در زنگی آباد واقع در شمال شهرستان مرودشت استان فارس ایران است که در فاصلهٔ ۶ کیلومتری از تخت جمشید قرار دارد. این محوطهٔ باستانی یادمانهایی از ایلامیان ، هخامنشیان و ساسانیان را در خود جای دادهاست و از حدود سال ١٢٠٠ پیش از میلاد تا ۶۲۵ میلادی همواره مورد توجه بودهاست زیرا آرامگاه چهار تن از شاهنشاهان هخامنشی، نقش برجستههای پرشماری از وقایع مهم دوران ساسانیان، بنای کعبه زرتشت و نقشبرجستهٔ ویران شدهای از دوران ایلامیان در این مکان قرار دارند و در دورهٔ ساسانی، محوطهٔ نقش رستم از نظر دینی و ملی نیز اهمیت بسیار داشتهاست.
#شیراز
#بنیاد_ایرانشناسی
#ایران
#رجبی_دوانی
⭕ روابط عمومی بنیاد ایرانشناسی
@iranologynews
✳️ بهار در شعر فارسی 1⃣
✏️به قلم محمدکاظم کاظمی (شاعر معاصر)
سیرى اجمالى در پیشینه شعر فارسى نشان مىدهد که بهار، از دیرباز فصل محبوب شاعران و کانون توجه آنان به طبیعت بوده است. ولى آیا این توجه همواره ثابت بوده و حاصل آن نیز شعرهایى یکسان و همانند است؟
مسلماً چنین نیست و ستایش از بهار و گرامیداشت عید نوروز، در طول زمان و در پارههاى مختلف این قلمرو زبانى، با فراز و فرود و تفاوت در طرز نگاه شاعران همراه بوده است.
به هر حال باید پذیرفت که گرامیداشت نوروز و بهار در شعر کهن ما بیش از امروز است و به نظر علّت این را باید وابستگى شدید زندگى انسان دیروز به طبیعت دانست. تا پیش از پدیدآمدن مظاهر صنعت و تکنولوژى، بیشترین اتکاى مردم به طبیعت بود. به همین دلیل، وقتى طبیعت در کام زمستان فرو مىرفت، همه زندگى به حالت نیمهفعّال در مىآمد. دهقانان پس از چند ماه کار و تلاش، بیکار مىشدند و به ناچار در خانه مىخزیدند. با وسایل حمل و نقل آن روزگار، سفرکردن هم دشوار و یا غیرممکن مىشد. دیگر از سیر و تفرج در باغ و بوستان هم خبرى نبود، که گلها و گیاهان خشک شدهبودند و مدفون در برفى سنگین. پرندگان کوچ مىکردند و بعضى حیوانان دیگر به خواب زمستانى فرو مىرفتند.
🔜 ادامه این نوشتار در پستهای آینده 🔻
#بهاریه
#بنیاد_ایرانشناسی
#ایران
#رجبی_دوانی
⭕ روابط عمومی بنیاد ایرانشناسی
@iranologynews
🔰 آداب و رسوم نوروز در هرمزگان
📌 در بسیاری از مناطق هرمزگان، بعد از عید دیدنی مردم با در دست داشتن شیرینی و میوه و گلاب، در مزار اهل قبور بویژه شهدا و اموات نزدیك حاضر می شوند و با روشن كردن عود، شمع، عنبر و پخش شیرینی، قرائت فاتحه و قرآن و ریختن گل و گلاب بر روی قبور مردگان، فرا رسیدن عید نوروز را به آنان تبریك گفته و یاد و خاطره عزیزان از دست رفته را گرامی میدارند.
📌چیچیكای مم گپو و بپ گپو (قصه مادربزرگ ها و پدربزرگ ها) همراه با شوخی و خنده، شب نشینی، خوردن حلوا یا رشته (بلالوت) همراه با تخم مرغ سرخ شده در روز عید هنوز در بعضی از مناطق استان هرمزگان مرسوم است
#نوروز
#بنیاد_ایرانشناسی
#ایران
#رجبی_دوانی
⭕ روابط عمومی بنیاد ایرانشناسی
@iranologynews
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
باغ فین کاشان
#باغ
#کاشان
#نوروز
#بنیاد_ایرانشناسی
#ایران
#رجبی_دوانی
⭕ روابط عمومی بنیاد ایرانشناسی
@iranologynews
✳️ بهار در شعر فارسی 2⃣
✏️به قلم محمدکاظم کاظمی (شاعر معاصر)
این همه در حالى بود که دستمایه تصویرسازى بیشتر شاعران ما در آن روزگار، طبیعت بوده است و طبعاً محدودیت جلوههاى طبیعت، دست شاعران را نیز در خلاقیت و تصویرسازى مىبسته است. به همین دلیل است که ما با این همه شعر بهارى در تاریخ ادبیات فارسى، کمتر شعرى درباره برف و زمستان یا تابستان و پاییز داریم. زمستان در چشم شاعران، فصلى عبوس و سخت بود که فقط باید تحمّلش کرد تا رسیدن بهار، و آنگاه پس از باز شدن یخها، از طبیعت سخن گفت، بهویژه که شاهان هم به نشاط مىنشستند و به شکار و تفرّج مىرفتند. پس بىسبب نیست که این همه ستایش بهار در کارنامه ادب قدیم ما ثبت شده است.
شاید با آنچه گفته شد، به نظر برسد که بخش عمدهاى از میراث ادبى ما، تکرار یک سخن است؛ و تکرار هر قدر زیبا باشد، ملالآور است. واقعیت این است که به راستى بسیارى از این بهاریهها یکنواخت، کلیشهاى و ملالآورند و حاصل تقلید، نه ابتکار. ولى در این میان، سرودههاى متفاوت و ابتکارى هم داریم. یکى از چیزهایى که به بهاریههاى شاعران ما تنوّع بخشیده، اختلاف زاویه دید و منظر توصیف در آنهاست. بعضى فقط ظاهر بهار را دیدهاند؛ بعضى به آن معنى باطنى بخشیدهاند و بعضى نیز وصف بهار را بهانهاى براى بیان بعضى حرفهاى دیگر ساختهاند. به همین ترتیب، در گذر زمان نیز این نگاه دچار تحوّل شده است. به همین سبب مىتوان بهاریهها را به چند گروه تقسیم کرد.
🔜 ادامه این نوشتار در پستهای آینده 🔻
#بهاریه
#ایران
#رجبی_دوانی
⭕ روابط عمومی بنیاد ایرانشناسی
@iranologynews
✅ آداب و رسوم اقوام مختلف ایرانی در نوروز / لیکوخوانی بلوچها
یکی از مراسمهای نوروزی در استان سیستان و بلوچستان، جشن بهارگاهی است. این جشن توسط عشایر و کوچ نشینهای بلوچ برگزار میشود. با توجه به اینکه قوم بلوچ از قبیلهها و طایفههای زیادی تشکیل شده، هر یک از آنها با دعوت بزرگان قوم خود به برنامهریزی برای برگزاری این جشنها (که اجدادشان آنان را مهمترین مراسم قوم بلوچ میدانند) ، مشغول میشوند. آیین دیگری که در سرزمین بلوچستان برگزار میشود، مراسم سرمهسایی است. زنان بلوچ در گذشته سنگ سرمه را روی سنگی که وسط آن گود بود، میساییدن و از آن در طول سال استفاده میکردند. روز اول بهار و در لحظه تحویل سال این سرمهها را به دختران هدیه میدهند.
اما مراسم دیگری که در این منطقه اجرا میشود، مراسم هلک لدیی یا گدام لدیی است. در این مراسم که به معنی جا به جایی محل سکونت است، طی مراسم ویژهای سیاه چادرها از منطقه فعلی جمعآوری شده و با یک حلقه دایرهای و خواندن آوازهای مخصوص لیکو آنجا را ترک کرده و به سمت مکان جدید بهاری حرکت میکنند. آوازهایی که در این مراسم خوانده میشود، همه دستهجمعی اجرا میشوند و در وصف توصیف بهار است. کاشتن نهال درخت خرما در اولین روز عید هم یکی از رسوم ایام نوروز در بلوچستان است. نهال یا پاجوشهایی که از قبل، طی مراسم خاصی از بدنهی درخت خرما جدا شده است از طرف بزرگترها به کوچکترها عیدی داده میشود تا آنها را در زمین کشاورزی خود بکارند.
#نوروز
#بنیاد_ایرانشناسی
#ایران
#رجبی_دوانی
⭕ روابط عمومی بنیاد ایرانشناسی
@iranologynews
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🥇 یزد اولین شهر خشتی جهان
#نوروز
#یزد
#بنیاد_ایرانشناسی
#ایران
#رجبی_دوانی
⭕ روابط عمومی بنیاد ایرانشناسی
@iranologynews
✳️ بهار در شعر فارسی 3⃣
به قلم محمدکاظم کاظمی (شاعر معاصر)
🟣 بهاریههاى شاد و طربانگیز
این گونه شعر در ادبیات مدحى ما بیشتر دیده مىشود. به واقع شعر فارسى در سدههاى اولیه، شعر مدح و وصف بوده است و البته توصیفها نیز غالباً به مدح منتهى مىشدهاست، چنان که فرّخى سیستانى در این شعر زیر، نخست از بهار سخن مىگوید و سپس بلافاصله به ستایش پادشاه گریز مىزند:
ز باغ، اى باغبان! ما را همى بوى بهار آید
کلید باغ، ما را ده که فردامان به کار آید
کلید باغ را فردا هزاران خواستار آید
تو لَختى صبر کن، چندان که قمرى بر چنار آید
چو اندر باغِ تو بلبل به دیدار بهار آید،
تو را مهمان ناخوانده به روزى صد هزار آید
کنون گر گلبنى را پنج شش گل در شمار آید
چنان دانى که هر کس را همى زو بوى یار آید
بهار امسال پندارى همى خوشتر ز پار آید
از این خوشتر شود فردا که خسرو از شکار آید
بدین شایستگى جشنى، بدین بایستگى روزى
ملِک را در جهان هر روز جشنى باد و نوروزى
در این شعرها، بهار فقط بهانه عیش و طرب و خوشباشى است و از این بیش دیگر نقشى در جهان ندارد. شاعر از آمدن این فصل، فقط به همین واسطه خوشحال است که زمینه نشاط برایش فراهم مىکند، آن هم نشاطى کاملاً مادّى و گذرا.
تقریباً در شعر همه شاعران مدیحهسرا، چه در سدههاى پیشین و چه بعدترها، تنها جلوهاى که از بهار مىبینیم، همین است.
🔜 ادامه این نوشتار در پستهای آینده 🔻
#بهار
#بنیاد_ایرانشناسی
#ایران
#رجبی_دوانی
⭕ روابط عمومی بنیاد ایرانشناسی
@iranologynews
جان به جانان عرض کردن عاشقان را عار نیست
مفلسان را با کریمان کارها دشوار نیست
🔴 فرا رسیدن سالروز ولادت با سعادت کریم اهل بیت امام حسن مجتبی علیه السلام تبریک و تهنیت باد 🌺
#کریم_اهل_بیت
#بنیاد_ایرانشناسی
#ایران
#رجبی_دوانی
⭕ روابط عمومی بنیاد ایرانشناسی
@iranologynews
✅ آداب و رسوم اقوام مختلف ایرانی در نوروز / عروس گولی گیلکها
در گیلان، در شهرها و روستاهایی که امامزاده و زیارتگاه وجود دارد، بسیاری از مردم برای تحویل سال به آنجا میروند. از مراسم مهم نوروز در گیلان میتوان به نوروز خوانی اشاره کرد که هماکنون نیز کم و بیش رواج دارد. برای این کار، گروهی نوروزخوان در کوچه و خیابان به راه میافتند و اشعاری میخوانند. گیلکیها آئینهایی از جمله رسوم شالاندازان را نیز برگزار میکردند؛ که سالها در نیمه دوم اسفند ماه در استقبال از نوروز اجرا میشد اما امروزه به فراموشی سپرده شده است.
در این خطه، بهار، علاوه بر صدای خوش فاختهها و شانه بسرها و گلهای زیبای پامچال، با مراسم زیبای عروس گولی میآید. عروس گولی یا گل عروس، نمایشیست که غول، پیربابو و نازخانم نقش اصلی آن را ایفا میکنند. پیربابو شخصی است که خود را به هیات پیرمردی در میآورد و غول مردی است که کلاهی از ساقههای خشک شالی (کلش یا کلوش) بر سر میگذارد و نقش نازخانم را هم یکی از جوانانی که لباس زنانه به تن دارد، اجرا میکند. موضوع این نمایش میدانی شادی بخش، دعوای غول و پیربابو بر سر نازخانم است که به کشتی بین این دو میانجامد. غول مظهر سیاهی و زمستان و پیربابو، نماد باغبانی و زیبایی پسندی است. در این کشتی، غول پیروز میشود و همراه نازخانم رقصکنان بازی را به پایان می برد. زمان برگزاری نمایش در روستاهای مختلف، از حدود نیمه دوم اسفند ماه شروع میشود. گروه نمایش پس از غروب آفتاب از خانهای به خانهی دیگر میروند و در حیاط و فضای باز جلوی هر خانه، برنامهی خود را اجرا میکنند و در هر خانهای هم که این نمایش شادی بخش را انجام دهند، هدایایی مثل برنج، تخم مرغ، شیرینی و گاهی هم پول می گیرند.
در سفره هفت سین مناطقی مثل ماسال، قیچی از لوازم سفره است چون در میان تالشها رسم است که هرکس به عید دیدنی میرود، باید مقداری از سبزه سفره عید را بچیند که باعث افزایش برکت شود. هنگام چیدن سبزه با قیچی نیت میکنند و معتقدند حاجت آنها برآورده میشود.در بین گیلکها رسم است که خانواده عزادار سفره عیدی پهن نکند، شیرینی نگذارد و از مهمانان خود با خرما و چای پذیرایی کند.
#نوروز
#بنیاد_ایرانشناسی
#ایران
#رجبی_دوانی
⭕ روابط عمومی بنیاد ایرانشناسی
@iranologynews
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽️ تنگه قاسمی؛ حیرت انگیز و تماشایی
🔹در میان کوههای منگشت در استان خوزستان یک تنگه زیبا با نام تنگه قاسمی قرار دارد که در دل آن نیز آبشاری کوچک جاری است و به کارون میریزد.
#نوروز
#بنیاد_ایرانشناسی
#ایران
#رجبی_دوانی
⭕ روابط عمومی بنیاد ایرانشناسی
@iranologynews
✳️ بهار در شعر فارسی 4⃣
به قلم محمدکاظم کاظمی (شاعر معاصر)
🟣 بهاریههاى تأملبرانگیز
امّا جدا از اینها، ما یک سلسله شاعران تعقّلگرا و اندیشمند هم داریم. اینان بیش از آن که مسحور جلوه ظاهرى بهار شوند، در پى پند گرفتن از آن بر مىآیند و مىکوشند علاوه بر نگاه آفاقى، یک نگاه انفسى هم به بهار داشتهباشند. ناصرخسرو بلخى از این دسته شاعران است. او با ردیف و قافیه همین شعر فرّخى که دیدیم، قصیدهاى بهارى دارد؛ ولى نتیجهاى که از این قصیده گرفته مىشود، کاملاً چیزى دیگر است. حکیم بلخ در آمدن و رفتن بهار، ناپایدارى دنیا را مىبیند و فراتر از آن، از یکنواختى جهان مادى اظهار ملال مىکند.
چند گویى که چو هنگامِ بهار آید،
گل بیاراید و بادام به بار آید
روى بستان را چون چهره دلبندان
از شکوفه رخ و از سبزه عذار آید…
این چنین بیهدهاى نیز مگو با من
که مرا از سخن بیهده عار آید
شصت بار آمد نوروز مرا مهمان
جز همان نیست اگر ششصد بار آید
هر که را شصت ستمگر فلکآرایش
باغِ آراسته او را به چه کار آید؟
سوى من خواب و خیال است جمال او
گر به چشم تو همى نقش و نگار آید
امّا نتیجهاى که از ناپایدارى عمر گرفته مىشود نیز همیشه یکسان نیست. بعضى مثل ناصرخسرو با توجه به این ناپایدارى، انسان را به پرهیز از تعلقات دنیایى تشویق مىکنند و بعضى نیز مانند خیام، به این نتیجه مىرسند که همین زندگى ناپایدار را نیز باید خوش گذراند.
بر چهره گل نسیم نوروز خوش است
در صحن چمن روى دلافروز خوش است
از دى که گذشت، هرچه گویى خوش نیست
خوش باش و ز دى مگو که امروز خوش است
و
ابر آمد و باز بر سر سبزه گریست
بى باده گلرنگ نمىباید زیست
این سبزه که امروز تماشاگه ماست،
تا سبزه خاک ما تماشاگه کیست
نگاه خیام هرچند در نهایت به همان خوشباشى مىرسد، بارى از نگرش فرّخى و منوچهرى عمیقتر است. در واقع شاعر به باطن بهار نگریسته و نتیجهاى متفاوت با آنان گرفته است. این نتیجهگیرىهاى متفاوت، در قرنهاى بعد که دوران رسوخ عرفان در شعر ماست، جلوه بیشترى مىیابد.
🔜 ادامه این نوشتار در پستهای آینده 🔻
#بهاریه
#بنیاد_ایرانشناسی
#ایران
#رجبی_دوانی
⭕ روابط عمومی بنیاد ایرانشناسی
@iranologynews
✅ آداب و رسوم اقوام مختلف ایرانی در نوروز / منجوق آتدی ترکمنها
در ترکمن صحرا، پس از انجام مناسک خانه تکانی، رسم است که نخ سفید و سیاه را با هم میبافند و در میانهی آن اسپند، نظر چشم، منجوق، نمک و داغدان (که نوعی چوب است) قرار میدهند و آن را، به نشانهی برکت، بالای در خانهها میآویزند. از دیگر سنتهای این قوم، تراشیدن موی سر پسرها در چهارشنبهی آخر سال بوده است، به طوری که مقداری مو را در دو طرف سر، روی گوش یا پشت سرها باقی میگذاشتند و به آن قولپاق میگفتند. از دیگر رسومی که امروزه کمرنگتر شده، رفتن به صحراها در چهارشنبه سوری است. آنها نگریستن به چشمههای آب را به فال نیک میگرفتند و در راه بازگشت، تعدادی سنگریزه برمیداشتند و هفت بار به طرفی غیر از قبله پرتاب میکردند تا بدیها دفع شود.
از جمله سرگرمیهای نوروزی مردمان ترکمن، بازی منجوق آتدی به معنای انداختن دانهی منجوق است. که در این بازی دختران ترکمن دور هم جمع میشوند و منجوقهای خود را با علامتی مشخص میکنند و دانه دانه در ظرفی پر آب میاندازند. سپس یکی از دختران ظرف را میگیرد، بالای سر دوستانش میبرد و در حالی که یک بیت شعر میخواند، منجوقها را با هم مخلوط میکند و بعد یکی را از ظرف در میآورد. منجوق متعلق به هر دختری که باشد، معنای شعر در ارتباط با او قلمداد میشود.
#نوروز
#بنیاد_ایرانشناسی
#ایران
#رجبی_دوانی
⭕ روابط عمومی بنیاد ایرانشناسی
@iranologynews
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#زیبایی_های_ایران_من
📌 خانه ملک بوشهر
#خانه_ملک
#بوشهر
#نوروز
#بنیاد_ایرانشناسی
#ایران
#رجبی_دوانی
⭕ روابط عمومی بنیاد ایرانشناسی
@iranologynews
✳️ بهار در شعر فارسی 5⃣
به قلم محمدکاظم کاظمی (شاعر معاصر)
🟣 بهار از منظر عرفان
از حوالى قرن هفتم هجرى، با غلبه عرفان در شعر ما، نگاه متفکرانه امثال ناصرخسرو به یک نگرش عرفانى و اشراقآمیز بدل مىشود. به همین لحاظ، آن خوشباشى هم کمکم به یک نوع نشاط معنوى مىرسد، از آن گونه که در شعر حافظ دیده مىشود.
رسید مژده که آمد بهار و سبزه دمید
وظیفه گر برسد، مصرفش گُل است و نبید
صفیر مرغ برآمد، بط شراب کجاست؟
فغان فتاد به بلبل، نقاب گل که کشید؟
مکن ز غصّه شکایت که در طریق طلب
به راحتى نرسید آن که زحمتى نکشید
من این مرقّع رنگین چو گل بخواهم سوخت
که پیرِ بادهفروشش به جرعهاى نخرید
این شعر حافظ را، هم مىتوان یک عشرتطلبى از نوع خیام تلقّى کرد و هم به مفاهیم عارفانه مربوط دانست. رندى حافظ در این است که راه هر دو نوع توجیه از شعرش را باز گذاشته است.
نکته دیگرى که در شعر حافظ دیده مىشود و حتى در بهاریههاى او جلوه دارد، یک برخورد اجتماعى و اخلاقى با قضایا است. او از بسیارى جلوههاى طبیعت، پند مىگیرد، چنان که در اینجا مىبینیم.
ز کوى یار مىآید نسیم باد نوروزى
از این باد ار مدد خواهى، چراغ دل برافروزى
چو گل گر خردهاى دارى، خدا را صرف عشرت کن
که قارون را غلطها داد سوداى زر اندوزى
کم کم شاعران اهل معرفت ما کوشیدند که در وراى این بهار ظاهرى، یک بهار دیگر را هم ببینند. این تلاش، در شعر مولانا جلالالدین به روشنى دیده مىشود. به همین دلیل است که مولانا غالباً بهار طبیعت را با بهارِ جان همراه مىکند و از تازه شدن روح و جان در این فصل سخن مىگوید:
شاخى که میوه داشت، همىنازد از نشاط
بیخى که آن نداشت، خجل گشت و شرمسار
آخر چنین شوند درختان روح نیز
پیدا شود درخت نکوشاخ، بختیار
مىبینید که مولانا سخن از نشاط مىگوید و البته یادآور مىشود که این نشاط، فقط از آنِ درختان میوهدار است. در بیت بعد، بلافاصله اشاره مىکند که درخت روح ما نیز چنین است و وقتى بانشاط خواهد بود که میوهدار باشد.
مولانا از بانشاطترین و خرّمترین شاعران ماست؛ اما این خرّمى از نوع خرّمى فرّخى سیستانى نیست که به خاطر غلامان سیمین کمرى باشد که در پى او روان بودهاند و یا از نوع شادمانى عنصرى بلخى نیست که وسایل سفرهاش از زر و سیم بوده است، بلکه به خاطر این است که روحش بالنده و کمالیافته، و به تعبیر خود او، همچون درختى است میوهدار.
به همین لحاظ این خرّمى، همواره همراه مولاناست، چه در سختى و چه در آسایش، چه در رمضان و چه در عید. ولى در بهار، البته نشاط دو برابر مىشود، چون بهار روح او با بهار طبیعت همراه است.
آمد بهارِ جانها، اى شاخِ تر! به رقص آ
چون یوسف اندر آمد، مصر و شکر به رقص آ
چوگان زلف دیدى، چون گوى در رسیدى
از پا و سر بریدى، بى پا و سر به رقص آ
طاووسِ ما درآید، وآن رنگها برآید
با مرغ جان سراید بىبال و پر به رقص آ
مخدومْ، شمس دین است؛ تبریز، رشک چین است
اندر بهارِ حسنش شاخ و شجر به رقص آ
نکته دیگرى که در بهاریههاى مولانا جلب نظر مىکند، این است که آمدن بهار در بیشتر غزلهاى او با آمدن یار همراه است و بدین ترتیب، شاعر از فصل بهار، به آن معشوق ازلى و ابدى مىرسد. و این هم البته یکى دیگر از عوامل نشاط و خرّمى مولاى بلخ است.
بهار آمد، بهار آمد، بهار مشکبار آمد
نگار آمد، نگار آمد، نگار بردبار آمد
کسى آمد، کسى آمد که ناکس زو کسى گردد
مهى آمد، مهى آمد که دفعِ هر غبار آمد
اما یکى دیگر از کسانى که در این باب حرفهایى تازه دارد، شیخ اجل سعدى است. سعدى مىکوشد از توصیف بهار، معنایى حکمتآمیز بیرون بکشد؛ این که زیبایى جهان صنع از وجود صانع و یکتایى او خبر مىدهد و از زیبایى بهار، مىتوان به زیبایى جمال مطلق پل زد. او در یکى از قصیدههاى معروف خویش وصف بهار را چنین شروع مىکند:
بامدادان که تفاوت نکند لیل و نهار
خوش بود دامن صحرا و تماشاى بهار
صوفى از صومعه گو خیمه بزن در گلزار
که نه وقت است که در خانه بخفتى بیکار
ولى به زودى عنان سخن را به مسیر دلخواه خویش مىچرخاند و چنین نتیجه مىگیرد:
آفرینش همه تسبیح خداوند دل است
دل ندارد که ندارد به خداوند اقرار
این همه نقشِ عجب بر در و دیوار وجود
هر که فکرت نکند، نقش بود بر دیوار
کوه و دریا و درختان همه در تسبیحند
نه همه مستمعى فهم کنند این اسرار
مسلماً وصف سعدى از بهار، از تصویرگرىاى که در شعر فرّخى و منوچهرى و عنصرى و دیگر شاعران مکتب خراسانى دیده مىشد، بىبهره است. این تصویرگرى، جایش را به نوعى تأمل داده است.
🔜 ادامه این نوشتار در پستهای آینده 🔻
#بهاریه
#بنیاد_ایرانشناسی
#ایران
#رجبی_دوانی
⭕ روابط عمومی بنیاد ایرانشناسی
@iranologynews
🟤 میزبانی بنیاد ایرانشناسی شعبه استان کهگیلویه و بویر احمد از میهمانان نوروزی
بنیاد ایرانشناسی شعبه استان کهگیلویه و بویر احمد با همکاری اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان اقدام به برپایی غرفه در ورودی مرکز استان در راستای خوش آمدگویی و راهنمایی مسافران نوروزی این استان نموده است.
بیش از ٢٠ غرفه متنوع در نمایشگاه صنایع دستی که ستاد اجرایی خدمات سفر این استان، در ورودی شهر یاسوج بر پا نموده است، شرکت کرده اند.
بنیاد ایرانشناسی و اداره کل میراث فرهنگی با تهیه بروشورهایی اماکن گردشگری و بازارها و اماکن تاریخی را به مسافران و میهمانان نوروزی استان کهگیلویه و بویر احمد معرفی می کنند.
#یاسوج
#بنیاد_ایرانشناسی
#ایران
#رجبی_دوانی
⭕ روابط عمومی بنیاد ایرانشناسی
@iranologynews