eitaa logo
مدرسه علمیه تخصصی آیت الله میرزا یوسف ایروانی ره
1.8هزار دنبال‌کننده
8.3هزار عکس
2هزار ویدیو
558 فایل
آدرس: قم، پردیسان،خیابان بلوار 22 بهمن(نبش خیابان اقلیمی)جنب بانک پاسارگاد تلفن: 025 3262 8023_25
مشاهده در ایتا
دانلود
امام حسن مجتبی(علیه السلام) 👈۲) امام حسن (علیه‌السلام) بالاخره باید صلح می‌کرد حتی پس از ۱۰ سال جنگیدن با معاویه! مطلب دوم این است که امام حسن مجتبى وقتى که نگاه کرد به وضع لشکر خودش و وضع کوفه و شرائط اجتماعى و سیاسى، فهمید که اگر حالا جنگ را تمام کرد، تمام کرد؛ به همان ترتیبى که حکومت را تسلیم کند به معاویه. اگر حالا جنگ را تمام نکند، یک سال دیگر، دو سال دیگر، پنج سال دیگر، ۱۰ سال دیگر هم این جنگ ادامه پیدا بکند، نتیجه باز همین است؛ یعنى با شیوه‌هایى که امام حسن داشت: شیوه‌هاى الهى و علوى؛ و شیوه‌هایى که معاویه داشت: شیوه‌ى خریدن دل‌ها و وجدان‌های مردم با پول، با این شیوه و با ضعف ایمانى که در مردم بود و با خستگى که مردم کوفه داشتند، اگر ۱۰ سال دیگر هم امام حسن میجنگید، آخرش همین بود؛ یعنى باز مجبور بود تسلیم بشود به معاویه منتها ۱۰ سال دیرتر. خب در این ۱۰ سال بر سر امت اسلامى چه مى‌آمد؟ هزاران نفر کشته مى‌شدند، هزاران نفر از بین میرفتند، نارضائی‌ها علیه امام حسن بیشتر میشد. خب این وجهى نداشت که امام حسن مجتبى در حالى که یقین دارد، میداند، میبیند که شرائط به هیچ وجه نویدى نمیفهند نسبت به آینده، پافشارى کند اصرار کند عده‌ى بیشترى کشته بشوند. ۱۳۶۸/۲/۱۱
امام حسن مجتبی(علیه السلام) 👈۳) امام حسین (علیه‌السلام) با یزید بیعت نکرد، ولی در زمان امام حسن (علیه‌السلام) مسأله بیعت مطرح نبود امام حسن به هیچ وجه برایش مسأله‌ بیعت با معاویه مطرح نبود، در قرارداد آتش‌بس یا صلحى که بین امام حسن و معاویه نوشته شد، یکى از شرائط این بود که امام حسن به معاویه، امیرالمؤمنین نگوید، با او بیعت نکند، معاویه حق تعیین جانشین نداشته باشد یک تفاوت دیگر این است که امام حسین (علیه‌السّلام) از طرف یزید زیر فشار قرار گرفت براى بیعت، به فرماندار مدینه نوشت که باید بر حسین‌بن‌على سخت بگیرى تا بیعت کند. بیعت یعنى چه؟ بیعت یعنى امضاى خلافت آن شقىِّ خبیثى که رأس کار است. امام حسین گفت: «لا والله لااعطیکم بیدى اعطاء الذلیل» من دست خودم را ذلیلانه در دست شما نمى‌گذارم؛ یعنى بیعت نمى‌کنم. «مثلى لایبایع یزید» مثل من با یزید بیعت نمى‌کند. خب، چون فشار بود براى بیعت، که تا آن ساعت آخر هم ابن‌سعد و این‌ها که آمدند مى‌گفتند یا بیعت یا قتال. تا آخر هم منصرف نبودند. اما امام حسن چى؟ امام حسن به هیچ وجه برایش مسأله‌ بیعت با معاویه مطرح نبود، در قرارداد آتش‌بس یا صلحى که بین امام حسن و معاویه نوشته شد، یکى از شرائط این بود که امام حسن به معاویه، امیرالمؤمنین نگوید، با او بیعت نکند، معاویه حق تعیین جانشین نداشته باشد، در بعضى از روایات معاویه بعد از خودش امام حسن را به خلافت بگذارد، بعد امام حسین را بگذارد، این چقدر متفاوت است با او. خب بله اگر امام حسن هم زیر فشار قرار مى‌گرفت، که باید بیعت کنى وضع فرق مى‌کرد. ۱۳۶۸/۲/۱۱
امام حسن (ع) 👈۴) امام حسین (علیه‌السلام) با حاکم ظالم و ضدّ اسلام مقابله کرد، ولی در زمان امام حسن (علیه‌السلام)، ادعای معاویه عمل براساس اسلام بود تفاوت چهارم این است که در زمان امام حسین این روایت پیغمبر که فرمود «من راى سلطاناً جائراً مستحلاً لحرم الله ناکثاً لعهدالله یعمل فى عبادالله بالجور و الطغیان و لم یغیر علیه بفعل و لاقول کان حقاً على الله ان یدخله مدخله» یعنى کسى که ببیند یک حاکمى دارد ظلم مى‌کند، جور مى‌کند، به حقوق مردم تجاوز مى‌کند، حرام خدا را حلال مى‌کند، احکام الهى را دگرگون مى‌کند و چه و چه، بر این واجب است که با این حاکم مقابله کند، این در زمان امام حسین بطور کامل وجود داشت. یزیدی بر سرکار بود که مصداق کامل همه‌ى این‌ها بود مجسمه‌ى فساد و شرارت و فسق و ظلم و ناحق را حق کردن و مقابله و مبارزه‌ى با اسلام. خب دیگر منتظر چى باشد امام حسین، باید با او مقابله مى‌کرد، باید علیه او تغیُّر مى‌کرد و کرد، در زمان امام حسن اینجورى نبود. امام حسن البته مى‌دانست یا به علم امامت یا به حدس صائب هوشمندانه‌ى یک انسان بزرگ، که معاویه یک روزى این کار‌ها را خواهد کرد. اما در آن زمان قضیه این نبود، قضیه این بود که معاویه ادعا مى‌کرد که دارد خونخواهى عثمان را مى‌کند و ادعا مى‌کرد که مى‌خواهد بر طبق احکام الهى عمل بکند و امام حسن هم در همان صلحنامه نوشته که باید تو براساس حکم خدا و سنت پیغمبر عمل بکنى او هم قبول کرده که بر طبق همان‌ها عمل خواهد کرد. ظاهر قضیه این است، این خیلى تفاوت دارد با آنچه که در زمان امام حسین بود؛ بنابراین حدیث پیغمبر در این‌جا مصداق پیدا نمى‌کند ۱۳۶۸/۲/11
امام حسن(ع) 👈۵) مردم و تاریخ، امام حسین (علیه‌السلام) را تمجید کردند، ولی اگر امام حسن (علیه‌السلام) کشته میشد، سؤالات زیادی باقی می‌ماند فرق پنجم زمینه‌هاى متفاوت قضاوت، براى مردم آن زمان و مردم تاریخ. این یک واقعیت است ایشان مى‌گویند که امام حسین که قیام کرد و به شهادت رسید در زمان خودش هم همه او را تمجید کردند. بعد از خودش هم در طول هزاروسیصدواندى سال همه امام حسین را تمجید کردند چه کسانى که او را به امامت قبول داشتند و حتى کسانى که او را به امامت قبول نداشتند، چون زمینه، زمینه‌اى بود که هیچ بحثى نبود که باید همین‌جور عمل بکند. اما امام حسن اگر مى‌جنگید تا کشته مى‌شد سؤالهاى زیادى باقى مى‌ماند. یک عده‌اى مى‌گفتند که خب آقا -که حالا ایشان مفصل شرح مى‌دهند در این کتاب- شما مگر نمى‌خواستید که دین در جامعه حاکمیت داشته باشد، خب معاویه که گفت من دین را حاکمیت خواهم داد، داد. معاویه که ادعا مى‌کرد که من حاضرم به کتاب خدا عمل کنم. چرا شما قبول نکردید؟ اگر کسى مى‌گفت که خب معاویه بعد از شهادت امام حسن خودش را لو مى‌داد با رفتار خلافش، همان معترضین باز مى‌گفتند بله خب وقتى امام حسن نباشد او حضرت را از میدان خارج کند، خب بله همین کار‌ها را هم مى‌کند، افسارگسیخته مى‌شد. شما مى‌خواستید خودتان را زنده نگهدارید مى‌ماندید و نمى‌گذاشتید و جاى سؤال باقى بود. ۱۳۶۸/۲/۱۱
امام حسن(ع) ✅ سخن آخر اینکه وضعیت، وضعیتی نبود که امکان داشته باشد امام حسن مجتبی‌(علیه‌السّلام) غلبه پیدا کند. همه‌ی عوامل، در جهت عکس غلبه‌ی امام مجتبی‌(علیه‌السّلام) بود. معاویه غلبه پیدا می‌کرد؛ چون دستگاه تبلیغات در اختیار او بود. چهره‌ی او در اسلام، چهره‌یی نبود که نتوانند موجه کنند و نشان بدهند. اگر امام حسن(ع) صلح نمی‌کرد، تمام ارکان خاندان پیامبر(ص) را از بین می‌بردند و کسی را باقی نمی‌گذاشتند که حافظ نظام ارزشی اصیل اسلام باشد. همه چیز بکلی از بین می‌رفت و ذکر اسلام برمی‌افتاد و نوبت به جریان عاشورا هم نمی‌رسید. اگر بنا بود امام مجتبی‌(علیه‌السّلام)، جنگ با معاویه را ادامه بدهد و به شهادت خاندان پیامبر منتهی بشود، امام حسین(ع) هم باید در همین ماجرا کشته می‌شد، اصحاب برجسته هم باید کشته می‌شدند، «حجربن‌عدی»ها هم باید کشته می‌شدند، همه باید از بین می‌رفتند و کسی که بماند و بتواند از فرصتها استفاده بکند و اسلام را در شکل ارزشیِ خودش باز هم حفظ کند، دیگر باقی نمی‌ماند. این، حق عظیمی است که امام مجتبی‌(علیه‌الصّلاةوالسّلام) بر بقای اسلام دارد. این هم یک بُعد دیگر از زندگی امام مجتبی‌(علیه‌الصّلاةوالسّلام) و صلح آن بزرگوار است که امیدواریم خداوند به همه‌ی ما بصیرتی عنایت کند، تا بتوانیم این بزرگوار را بشناسیم و نگذاریم پرده‌ی جهالت و غبار بدشناختی‌یی که تا مدتها بر چهره‌ی آن بزرگوار بوده، باقی بماند. یعنی حقیقت را باید همه بفهمند و بدانند که صلح امام مجتبی‌(علیه‌الصّلاةوالسّلام)، همان‌قدر ارزش داشت که شهادت برادر بزرگوارش، امام حسین(علیه‌الصّلاةوالسّلام) ارزش داشت.
☘️irvani.whc.ir علمیه آیت الله ایروانی # معاونت فرهنگی # صلح امام حسن(ع) امام حسن- سلام اللَّه علیه- آن قدر گرفتاری که از این دوستان و اصحابش داشت از دیگران نداشت. اصحابی که توجه نداشتند که امام زمانشان روی چه نقشه دارد عمل می‏ کند، با خیال های کوچکشان، با افکار ناقصشان در مقابلش می‏ ایستادند و غارتش کردند و اذیتش کردند، و- عرض می‏ کنم که- شکستش دادند.(امام خمینی ره) آنچه در ادامه آمده گزیده ای از سخنان حضرت امام خمینی(س) است پیرامون شرایطی که موجب صلح امام حسن(ع) با معاویه گردید: http://irvani.whc.ir/article/view/28776 ✳️@iravanikh_qom
☘️irvani.whc.ir فرهنگی # تحلیل صلح امام حسن علیه السلام ⏪چیزی که امام حسن مجتبی(علیه السلام) را شکست داد نبودن تحلیل سیاسی در مردم بود(مقام معظم رهبری مدظله) ✅تحلیل صلح امام حسن مجتبی(علیه السلام) ادامه در لینک زیر: http://irvani.whc.ir/article/view/28777 ✳️@iravanikh_qom
☘️irvani.whc.ir فرهنگی # معرفی کتاب 📚صلح امام حسن (ع): پرشکوه ترین نرمش قهرمانانه تاریخ ✍️این کتاب از معدود آثار تحلیلی و تفصیلی است که درباره زندگانی امام حسن مجتبی(ع)، موقعیت سیاسی او و شرایط صلح امام با معاویه سخن گفته است. این اثر به همّت حضرت آیت الله العظمی خامنه ای به فارسی ترجمه منتشر شده است. این کتاب در زمرۀ متقن ترین کتب تاریخی در موضوع خود است و مؤلف در آن به موضوعاتی پرداخته که در کتب مشابه به آنها کمتر توجه شده است. ✳️@iravani_qom
⏪برگزاری نشست آزاد آنلاین زندگی شاد همراه با تحصیل مجازی توسط معاونت فرهنگی مدرسه وای کلافه شدیم از این نحوه ی درس خوندن، چیکار کنیم؟؟؟🤔 چطور برنامه ریزی کنیم که هم به درس خودمون برسیم، هم درس بچه هامون، هم کارهای خونه؟؟؟🤔 حسابی همگی داخل خونه افسرده شدیم😩 و........ عزیزم داخل نشست با حضور خانم کارشناس(استاد حوزه و دانشگاه) شرکت کن👇 ساعت ۱۶:۳۰ داخل سامانه سی روم، همراه ما باشید👇 همراه با پرسش و پاسخ👇 https://croom.ir/b/ay9-zgz-vro-uot @iravanikh_qom
irvani.whc.ir قابل توجه طلاب محترم: طلابی که درس آشنایی با نهج البلاغه (خودخوان) را دارند امروز (22 آبان) کلاس رفع اشکال این درس ساعت 15-16 در سامانه مدرس برگزار می گردد. @iravanikh_qom
irvani.whc.ir قابل توجه طلاب محترم: شرایط و نحوه حضور و غیاب طلاب در شرایط آموزش مجازی بدین شرح است: 1. بر اساس فصل پنجم آئین‌نامه آموزشی: ✅شرکت طلبه در تمامی برنامه‌های درسی و فعالیت‌های آموزشی، تربیتی و پژوهشی تحت برنامه الزامی است. ✅حداکثر غیبت برای هر واحد درسی، اعم از نظری و عملی، سه شانزدهم ساعات آن درس است. 2.دستورالعمل حضور و غیاب در شرایط مجازی، براساس اطلاعیه‌ها و مفاد نشستهای توجیهی: ✳️نظر به لزوم برقراری تعامل فیمابین استاد و طلبه و حفظ پویایی و نشاط در کلاس مجازی، توصیه اکید بر حضور برخط طلاب در کلاس است؛ مگر این‌که طلبه¬اي با تأیید معاون آموزش مدرسه عذر موجه داشته باشد که در اين صورت از فایل‌های ضبط‌شده کلاس استفاده نماید. ✳️طلبه موظف است غیبت خود را در کلاس برخط، قبل از کلاس، با معاون آموزش مدرسه یا نماینده وی هماهنگ كند و معاون آموزش فهرست طلابی که امکان حضور در کلاس برخط را ندارند در اختیار استاد قرار دهد. ✳️در خصوص طلابی که بر اساس حضور و غیاب سامانه مدرس غیبت داشته‌اند؛ استاد می تواند؛ پس از دریافت فهرست طلابی که به صورت موجه در کلاس برخط شرکت نداشته¬اند؛ جهت اطمینان از بهره‌برداری طلبه از فایل‌های ضبط‌شده، با انجام یک ارزشیابی مختصر با تعیین مدت زمان محدود، حضور طلبه در کلاس را طبق روال معمول در پرتال استاد ثبت كند. @iravanikh_qom
دوستان سلام فردا شنبه ٢٤ آبان ماه عضويت در سراسر كتابخانه هاي عمومي به صورت رايگان خواهد بود. با مراجعه سايت samanpl.ir نسبت به عضويت در كتابخانه اقدام نمايید. این فرصت را از دست ندهید!🌹