eitaa logo
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
1.9هزار دنبال‌کننده
7.6هزار عکس
718 ویدیو
217 فایل
پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir پایگاه رادیو پژوهش http://radio.isca.ac.ir کانال رسمی آرشیو صوت پژوهشگاه @isca_seda کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 ارتباط با مدیر و ارسال مطلب @isca25
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️دیدار با اصحاب قلم،دکتر حسین قاضی خانی| پنج شنبه 7 شهریور ساعت 12-11
🔰گروه مسائل فقهی و حقوقی؛ ⬅️پروژه‌«بررسی فقهی حفظ نظام» در حال انجام است. ⬅️حجت الاسلام و المسلمین سیدضیاء مرتضوی محقق پروژه «بررسی فقهی حفظ نظام» درباره آخرین وضعیت این پروژه بیان کرد: 🌐نگارش فصل نخست از فصل‌های چهارگانه که به شناخت موضوع و تبیین مفهومی حفظ نظام اختصاص دارد، به پایان رسیده است و نگارش فصل دوم آن در موضوع «مبانی و ادله حکم حفظ نظام، تضعیف و اختلال آن» در حال انجام است. فصل سوم به کارکردهای استنباطی حفظ نظام و فصل چهارم به مبانی و راه‌کارشناخت مصادیق حفظ نظام می‌پردازد که در ادامه به آن می پردازیم. ⏹عضو هیئت علمی گروه مسائل فقهی و حقوقی در توضیح محتوایی پروژه تاکیدکرد: یکی از موضوعات پربسامد در فقه اسلامی و نیز در ادبیات سیاسی سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، موضوع حفظ نظام است؛ امری که در چند دهه اخیر در سطوح مختلف رهبران و مسئولان انقلاب و نظام اسلامی ایران به ویژه با توجه به تاکید بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، امام‌خمینی، قدس سره، یکی از دغدغه‌های مهم و سرفصل بسیاری از مباحث و تصمیمات کوچک و بزرگ بوده و هست. مقصود از نظام در این سطح از کاربرد، نوعا همان حاکمیت و نظام سیاسی یعنی حکومت و دولت است که حفظ آن و مسائل پیرامونی آن در سطوح نخبگانی نیز به یکی از پرسش‌های سیاسی فقهی مهم تبدیل شده است و خود منشاء پرسش‌های پیرامونی فراوانی گشته است. اما آنچه در منابع فقهی محل توجه است و به عنوان یک قاعده به فراوانی مورد استناد قرار گرفته نوعا حفظ نظام عام و کلان اجتماعی و گاه خرده‌نظام‌های اجتماعی است. از این رو این مسئله هم از نگاه موضوع‌شناسی مورد پرسش است که مقصود از آن چیست و هم از نگاه حکم‌شناسی که احکام مترتب بر اصل حکم وجوب حفظ نظام یا حرمت اختلال در آن-در وضعیت‌های مختلف و تزاحم‌های پیش رو، از جمله در حوزه حقوق شهروندی و رسالت حکومت‌ها در حفظ امنیت و رفاه و گسترش خدمات-کدام است؟ ⏹وی افزود: اهمیت موضوع حفظ نظام در فقه اسلامی و برداشت‌های نادرست درباره آن گاه مایه سوء استفاده از آن یا طرح شبهه‌ها درباره ماهیت حکومت دینی می‌شود و نیز شناخت فروع و لوازم وجوب حفظ نظام به عنوان یک حکم شرعی در حوزه‌های مختلف اجتماعی و سیاسی و نقش مستقیمی که در زندگی فردی و اجتماعی و روزمره مردم دارد، از مهم‌ترین عوامل ضرورت پرداختن به این موضوع کاربردی از نگاه فقهی است. 💠عضو هیئت علمی پژوهشکده فقه و حقوق در ادامه یادآور شد: در این پژوهش با رویکردی فقهی-اجتهادی، از یک سو آنچه در فقه به عنوان حفظ «نظام اجتماعی» یا اختلال نظام محل توجه است و نسبت آن با «نظام سیاسی» یعنی حکومت و دولت، اعم از اسلامی و غیر اسلامی به عنوان یک مصداق بررسی خواهد شد و از سوی دیگر به الزامات فقهی هر یک از دو عنوان کلی حفظ نظام اجتماعی و نظام سیاسی و آثار و احکام و چالش‌های فقهی آن و تزاحماتی که در این مرحله وجود دارد پرداخته خواهد شد. چنانکه موضوع «تضعیف نظام» نیز که کم‌وبیش در ادبیات حقوقی و به صورت گسترده در ادبیات سیاسی جامعه ما رایج است، در پیوند با همین موضوع قابل بررسی است. شایان ذکر است این پژوهش در حجم400 صفحه انجام خواهد شد. @سید_ضیاء_مرتضوی https://eitaa.com/isca24/5072
🔰هفته دولت رابر همه دولت مردان خدوم و خدمتگزاران جمهوری اسلامی ایران تبریک میگوییم🔰 ♈️هفته دولت مبارک♈️ https://eitaa.com/isca24/5074
💠حکم انتصاب حجه الاسلام و المسلمین یوسفی مقدم به دبیر علمی همایش مقاومت اسلامی♈️ https://eitaa.com/isca24/5075
🔰حجت‌الاسلام بهمنی بیان کرد: ⬇️بازنگری منشور قرآنی، پیش‌نیاز فعالیت در دهه دوم 🌐ـ یکی از اعضای سابق شورای توسعه فرهنگ قرآنی با تأکید بر اینکه منشور توسعه فرهنگ قرآنی با گذشت ۱۰ سال از تدوین نیاز به بازنگری دارد، گفت: سطح پیوند فراگیر با قرآن در شورای توسعه فرهنگ قرآنی در قالب محافلی است که تلاوت می‌کنند و سطح پژوهش و سطحی که با دانش قرآن و تولید دانش قرآن ارتباط برقرار می‌کند، قابل توجه نبوده است. هیچ وقت در جلسات شورای توسعه بحث نشد که چگونه مسائل و مشکلات پژوهشگران حوزه قرآن برطرف شود. به گزارش ایکنا؛ در آخرین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی، که ماه مبارک رمضان و در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد، «حمیدرضا مستفید»،‌ «محمدعلی خواجه‌پیری» و «لاله افتخاری» به عنوان سه عضو صاحب‌نظر قرآنی انتخاب شدند تا از این پس به جای «عباس سلیمی»،‌ حجت‌الاسلام والمسلمین «سعید بهمنی» و حجت‌الاسلام والمسلمین «محمد حاج‌ابوالقاسم» در جلسات شورای توسعه فرهنگ قرآنی حضور داشته باشند. 🌐ایکنا در راستای رسالت رسانه‌ای خود به دنبال گفت‌وگو با این اعضا درباره اولویت‌های کاری شورای توسعه فرهنگ قرآنی و دغدغه‌های آن‌ها برای حضور در این شورا و نیز کارکرد آن در گذشته و حال است. بر همین اساس گفت‌وگوی دیگری با یکی دیگر از این افراد صورت گرفته که مشروح آن در ادامه آمده است. حجت‌الاسلام والمسلمین سعید بهمنی، عضو پیشین شورای توسعه فرهنگ قرآنی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا؛ با اشاره به اینکه از اوایل دهه هشتاد در کمیته‌ای به نام «کمیته هماهنگی و توسعه فعالیت‌های قرآنی» با دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی همراه بوده است، گفت: در آن زمان که حدود ۱۸ سال از آن گذشته این تفکر در برخی فعالان قرآنی که من می‌شناختم به وجود آمده بود که ستادی شکل بگیرد تا به شئون قرآن در کشور بپردازد. ◀️وی افزود: قبل از اینکه به این کمیته ملحق شوم طرحی را به مناسبتی در مرکز فرهنگ و معارف قرآن آن زمان آماده کرده بودم و آن را برای رئیس‌جمهور وقت در حدود سال‌های ۷۸ یا ۷۹ گزارش کردم. طرحی که ارائه دادم فراگیرتر از وضعیت فعلی شورای توسعه فرهنگ قرآنی بود و در جلسه‌ای که با رئیس‌جمهور وقت داشتم، ایشان طرح کلی ارائه شده را که بسیار فراگیر بود و تمامی شئون دولت و نظام را دربرمی‌گرفت مورد نیاز ندانست و معتقد بود که حضور پنج وزارتخانه در این طرح کافی است. بنابراین اصل طرح پذیرفته شد اما سطح آن به حضور پنج وزارتخانه کافی دانسته شد. در آن طرح اعلام کرده بودم که نه تنها دستگاه‌های فرهنگی بلکه همه کشور اعم از صنعتی و فنی و ... باید با قرآن پیوند داشته باشند. بهمنی با بیان اینکه شورایی که شکل گرفته تقریباً همان ایده‌ای است که در جلسه با رئیس‌جمهور وقت بیان شده بود، گفت: یعنی ستادی شکل گرفته است که حدود چهار یا پنج وزیر حضور دارند. این عضو پیشین شورای توسعه فرهنگ قرآنی با تأکید بر اینکه این شورا یک حیث حقوقی است که قدرت آن به افراد آن است،‌ گفت: برای مثال حضور وزرا در این شورا تقریباً اسمی است و بر اساس تجربه‌ای که دارم، وزرا در زمانی که بحث بودجه یا مباحث شبیه به آن مطرح می‌شود، حضور پیدا می‌کنند و در جلسات دیگر معاونان یا دبیران کمیسیون‌ها که زیر نظر وزیر هستند شرکت می‌کنند. 💠بهمنی با بیان اینکه این موضوع سبب شده که سطح اثرگذاری شورا به شدت کاهش پیدا کند، بیان کرد: نکته دیگر که خارج از حیث حقوقی شرکت‌کنندگان در شورا محسوب می‌شود،‌ فعالیت‌های کمیسیون‌های شورای توسعه است. وی در ادامه به داشتن مسئولیت پایش از کمیسیون‌های شورای توسعه تا زمانی که ادامه داشت، اشاره کرد و گفت: در این پایش‌ها اطلاعات وسیعی از کمیسیون‌ها به دست آمد. برخی از کمیسیون‌ها و ساختاری که آن‌ها را اداره می‌کند دچار اشکال هستند. برخی که می‌خواهند کمیسیون‌ها را اداره کنند پیوندشان با قرآن در سطح عمق قرار دارد و این‌ها محل تأمل است و باید در شورا مورد بازنگری قرار گیرد تا هم ساختار و هم محتوا مقداری تغییر کند. 🔰ادامه مصاحبه از لینک زیر مطالعه کنید. 🌐http://yon.ir/5ZONx https://eitaa.com/isca24/5076
❇️به همت پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن؛ ✳️انتشار کتاب «سفر» بر اساس آموزه‌های قرآن و اهل‌بیت 🔰نگارنده در کتاب «سفر» بر اساس آموزه‌های قرآن و اهل‌بیت (ع) به بررسی تعریف، اهمیت، اقسام، احکام سفر، اهداف، آثار، آداب سفر پرداخته است. 🔴به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایسکا، کتاب «سفر؛ بر اساس آموزه‌های قرآن و اهل‌بیت (ع)» به قلم عیسی عیسی زاده به همت پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد. پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن با همت پژوهشگران با بهره‌گیری از آموزه‌های نورانی قرآن و اهل‌بیت تلاش کرده است با تدوین فرهنگ‌نامه سبک زندگی، کاربردی‌ترین اطلاعات را در موضوعات مرتبط با حوزه‌های گوناگون فردی، خانوادگی، اجتماعی و محیط زیست در اختیار علاقه‌مندان قرار دهد. از این رو حجت‌الاسلام محمدصادق یوسفی مقدم، رییس پژوهشکده فرهنگ و قران کریم در سخنی با خواننده چنین آورده است: ☸️در میان مدخل‌های این فرهنگ‌نامه، برخی از موضوعات کاربرد فرهنگی ویژه‌ای دارند و عموم افراد جامعه به صورت گسترده با آن سر و کار دارند؛ از این رو به منظور ارتقا تقویت سبب زندگی اسلامی، شایسته است آموزه‌های دینی و مربوط به این گونه موضوعات علاوه بر ارائه در فرهنگ‌نامه، به‌صورت کتابچه‌هایی مستقل در اندازه‌هایی که حمل و مطالعه آن آسان باشد نیز در اختیار علاقه‌مندان قرار گیرد؛ بر همین اساس در اثر پیش رو شاخصه‌های سبک سفر از آموزه‌های قرآن و اهل‌بیت تهیه شده و در اختیار علاقه‌مندان قرارگرفته است. نگارنده در این به بررسی موضوعاتی همچون: تعریف سفر؛ اهمیت سفر، اقسام سفر، احکام سفر، اهداف سفر، آثار سفر، آداب سفر، سفر گروهی، سفر زیارتی و حق سفر پرداخته است. 💠سبک زندگی هر جامعه، نمای ظاهر و آشکار هویت آن جامعه است و جامعه‌ای می‌تواند دستاورد‌های ایدئوژیک و جهان‌بینی خود را به نمایش بگذارد که سبک زندگی آن متناسب با باور‌ها و آرزوهایش شکل گرفته باشد؛ از این رو نویسنده در مقدمه درباره این کتاب چنین نوشته است: جامعه کنونی ما به علت تأثیرپذیری از فرهنگ غرب از یک سو و تحت تأثیر زندگی قبل از انقلاب اسلامی از سوی دیگر، متأسفانه نتوانسته است میان باور‌های اصیل اسلامی و سبک زندگی خود در حوزه‌های گوناگون فردی، اجتماعی و ارتباطی عمیق و تنگاتنگ ایجاد کند و از داشتن سبک زندگی اسلامی به معنای واقعی محروم مانده و نتوانسته است از میوه­‌های ارزشمند عقاید و باور‌های دینی خویش در عرصه ارتقا و سبک زندگی بهره‌مند گردد. ▶️یکی از موضوعات مهمی که با بهره‌گیری از معارف نورانی قرآن و اهل‌بیت می‌توان شاخصه‌های ارزشمندی برای سبک آن به جامعه ارائه نمود؛ سفر (مسافرت) است که متأسفانه به جهت رعایت نکردن شاخصه‌ها آسیب فراوانی دران به وجود آمده است. در این پژوهش تلاش شد تا توصیه‌های مسافرتی که در آموزه‌های قرآن و اهل‌بیت واردشده است در اختیار علاقه‌مندان قرارگیرد. انسان‌ها از دوران گذشته برای برآوردن نیاز‌های مادی و معنوی خویش مسافرت را یکی از برنامه‌های زندگیشان قرار می‌دادند و دین اسلام نیز به تأمین این نیاز اساس توجه ویژه نموده و برای انجام آن آداب و احکامی خاص را توصیه کرده است؛ از این رو نویسنده درباره اهمیت سفر چنین نوشته است: ✅خداوند در آموزه ­های قرآن؛ برای اینکه انسان‌ها بهتر به خداشناسی، معادشناسی و عبرت‌آموزی دست پیدا کنند بار‌ها آنان را به سیر و سفر، همراه با تفکر و تدبیر در نشانه‌های خلقت و سرگذشت پیشینیان دعوت نموده است و از مؤمنان نیز خواسته است که عده‌ای از آنان برای کسب معارف دینی سفر کنند و پس از بازگشت، به هدایت قوم خویش بپردازند. خداوند در آیات دیگر برای رفاه و آسانی مسافران در هنگام سفر، در اجرای احکام عبادی مثل نماز و روزه تخفیف‌های ویژه‌ای را در نظر گرفته است و برای رفاه مسافر در راه مانده (ابن سبیل)، سهمی در خمس و صدقات واجب تعیین نموده است. https://eitaa.com/isca24/5077
🔰ضرورت گرامی داشت روز مباهله-: حجت الاسلام و المسلمین دکتر حمیدرضا مطهری رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام ⬇️آیه شریفه 61 آل عمران که می‌فرماید: فَمَنْ حَاجَّكَ فيهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكاذِبينَ معروف به آیه شریفه مباهله یکی از مهم ترین آیات قرآن ودر بردارنده یکی از مهمترین حوادث تاریخ اسلام است و فضایل اهل بیت(ع) که به شکل شایسته و قابل انتظار به آن پرداخته نشده و تبیین نگردیده است. این واقعه تاریخی اگر هم سطح با واقعه غدیر نباشد از واقعه غدیر کم اهمیت تر نیست و نشان دهنده جایگاه اهل بیت(ع) به ویژه حضرت امیرالمؤمنین(ع) است که به منزله جان پیامبر(ص) معرفی شده است. ◀️مباهله و غدیر دو واقعه مهم تاریخ اسلام هر دو در ماه ذی الحجه رخ داده اند اما متأسفانه به مباهله آن گونه که انتظار می‌رود توجه نشده است. این واقع به اندازه ای دارای اهمیت است که لازم است این روز را با تبیین جوانب مختلف آن بزرگ داشت و معرفی کرد. این واقعه بسیار عظیم باید در تمام عرصه ها به ویژه مجامع جهانی گرامی داشته شود. واژه مباهله از ریشۀ «بهل» به معنی رها ساختن و ترک گفتن به کار می‌رود و از آنجا که لعنت الهی، موجب جدا شدن انسان از رحمت خداوند می‌شود به همین مناسبت به معنای لعنت و نفرین نیز بکار رفته است. با این تفاوت که مباهله از شدّت و تأکید بیشتری نسبت به لعنت برخوردار است. 🌐این واژه در اصطلاح به درخواست نزول لعن و عذاب بر مخالف پس از بی‌نتیجه ماندن بحث و مناظره اطلاق می‌شود که دو طرف برای اثبات ادعای خود که غالبا موضوعی دینی و مذهبی می‌باشد از خداوند می‌خواهند تا لعن و نفرین و عذاب خود را بر طرف دروغگو نازل کند. سنت مباهله از دیرباز در میان برخی جوامع بشری و به ویژه اقوام سامی متداول بوده است. مباهله سنتی دیرین در جوامع بشری بوده و در مواردی که از اثبات حقیقت به طریق طبیعی نا امید می‌شدند، به عالم غیب روی کرده و خواهان کشف حقیقت از جانب خداوند می‌شدند. 🌐ادامه این یادداشت علمی از لینک زیر مطالعه کنید. 💠http://yon.ir/3xkZv 💠https://eitaa.com/isca24/5082 کانال پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🔰روز مباهله، روز تعیین «برهان صادقی» است که خداوند در آیات مقدس قرآن بدان دستور داده است.♈️ https://eitaa.com/isca24/5083