✅✅پنلهای همایش گفتگوهای فرهنگی در چشمانداز تمدنی ایران و جهان عرب
💠پنل توسعه و تمدن، چالشها +عربی+ طاوله مستدیره: التنمیه والحضاره: التحدیات
🔶 رئیس پنل: حجة الاسلام دکتر حبیب حاتمی کنکبود
💠مکان: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، تالار خواجه نصرالدین طوسی
🌐https://eitaa.com/isca24/6157
✅✅پنلهای همایش گفتگوهای فرهنگی در چشمانداز تمدنی ایران و جهان عرب
❇️پنل ارتباطات و رسانه +عربی+ طاوله مستدیره: الاتصالات والتلفزه
💠رئیس پنل: الشیخ اسد محمد قصیر (رئیس موسسه اسلام اصیل)
🔶مکان: مرکز همایش¬های غدیر، سالن علامه طباطبایی
🌐https://eitaa.com/isca24/6158
✅✅پنلهای همایش گفتگوهای فرهنگی در چشمانداز تمدنی ایران و جهان عرب
🔷پنل علم در جهان اسلام +عربی+ طاوله مستدیره: العلم فی العالم الاسلامی
❇️رئیس پنل حجةالاسلام دکتر محمد علی میرزایی؛
🔶مکان: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ،تالار امام مهدی(عج)
🌐https://eitaa.com/isca24/6159
✅پنلهای همایش گفتگوهای فرهنگی در چشمانداز تمدنی ایران و جهان عرب
♈️پنل ادبیات، هنر معماری +عربی+ طاوله مستدیره: ادب وفنّ العماره
🌐https://t.me/isca24/6712
🌐https://eitaa.com/isca24/6156
✅✅پنلهای همایش گفتگوهای فرهنگی در چشمانداز تمدنی ایران و جهان عرب
💠پنل توسعه و تمدن، چالشها +عربی+ طاوله مستدیره: التنمیه والحضاره: التحدیات
🌐https://t.me/isca24/6712
🌐https://eitaa.com/isca24/6157
✅پنلهای همایش گفتگوهای فرهنگی در چشمانداز تمدنی ایران و جهان عرب
❇️پنل ارتباطات و رسانه +عربی+ طاوله مستدیره: الاتصالات والتلفزه
🌐https://t.me/isca24/6712
🌐https://eitaa.com/isca24/6158
✅✅پنلهای همایش گفتگوهای فرهنگی در چشمانداز تمدنی ایران و جهان عرب
🔷پنل علم در جهان اسلام +عربی+ طاوله مستدیره: العلم فی العالم الاسلامی
🌐https://t.me/isca24/6714
🌐https://eitaa.com/isca24/6159
✅نجف لکزایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفتوگو با «فرهیختگان
🔷نرمافزارهای اداره کشور هنوز اسلامی نیست
✅روزنامه فرهیختگان ،دوشنبه 2 دی ماه 98
♦️گفتگو از محمد علی بیگی،محسن جبارنژاد
🔷وحدت حوزه و دانشگاه غالبا بهعنوان وحدت دو نهاد برای حل مشکلات تعبیر میشود اما چنین وحدتی نمیتواند فارغ از وحدتی علمی یا مراوده و مبادلهای منظم و فکر شده باشد.
از همین رو در گروه اندیشه «فرهیختگان» سراغ چند نهاد علمی که لزوما بر پایه چنین وحدت نظری تشکل یافتهاند، رفتهایم که در روزهای آتی در صفحه اندیشه به چاپ خواهند رسید.
چنان نهادی لازم است که تلقیای از علوم انسانی و نسبت آن با علوم اسلامی داشته باشد و متناسب آن سامان یافته و مشغول فعالیت شده باشد.
🔷پس پرسش اول این خواهد بود که ایدهای که مبنای تاسیس و تشکیل آن نهاد علمی بوده، چیست و دوم آنکه اگر آن ایده دوام یافته، تا چه حد به مقصود نائل آمده است. طبعا سوالاتی فرعی مانند روند مراودات علمی و عملی میان این نهادها با نهادهای دیگر نیز میتواند ذیل این بحث مطرح شود.
🔷اولین گفتوگو از این مجموعه با حجتالاسلام والمسلمین، دکتر نجف لکزایی صورت گرفته است. دکتر لکزایی ریاست پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی را برعهده دارند که وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم است. این پژوهشگاه، از سال ۱۳۶۳ با عنوان «مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی» فعالیت خود را آغاز کرد و در سال ۱۳۸۴ با مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تاسیس شد. پژوهشگاه، نهادی حوزوی، انقلابی، پژوهشی و علمی است و بر آن است که با ایفای نقش واسط فعال میان حوزههای علمیه و نیازهای دینی مردم و نظام اسلامی به «تبیین و گسترش باور، بینش و ارزشهای اسلامی و انقلابی» و «تعمیق و توسعه دانش و معرفت اسلامی» بپردازد.
✅وحدت حوزه و دانشگاه را میتوان از منظر ایدههای وحدت علمی نیز مورد بررسی قرار داد. در رابطه با ایدهای که پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی براساس آن شکل گرفته است، توضیح دهید و نیز بفرمایید پژوهشگاه تا چه میزان در تحقق این ایده توفیق بهدست آورده و در این مسیر چه موانعی وجود داشته است؟
⏹پژوهشگاه، درواقع یک پژوهشگاه تقاضامحور و مسالهمحور است. یعنی از ابتدا که آن واحدهای و سلولهای پژوهشی، به شکل جداجدا تاسیس شدند (قبل از آنکه بخواهد پژوهشگاهی وجود داشته باشد) براساس نیازهایی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی به وجود آمد، شکل گرفتند و بلکه بعضی از کلان پروژههایی که در پژوهشگاه تا الان هم پیگیری میشود، وقتی ریشهیابی میکنیم به قبل از انقلاب میرسد. حتی بعضی از آنها به زندانها مربوط میشود؛ انقلابیونی که زندانی شده بودند و نیازی را تشخیص داده بودند، فعالیت میکردند که این نیاز را برطرف کنند. اگر بخواهیم اینها را کپسوله کرده و در یک تقاضا و بهعنوان یک مساله آن را بیان کنیم، «ارائه اسلام به شکل کامل» است.
◾️در بهمن ۱۳۴۸ که امام بحث ولایتفقیه را شروع کردند، این مطلب را مطرح میکنند که چرا امروز ولایت فقیه و حکومت اسلامی حتی در حوزههای علمیه بدیهی نیست و احتیاج به استدلال پیدا کرده است. یعنی ما باید بیاییم و برای طلبهها استدلال کنیم که بهعنوان مثال، ضروری است حکومت اسلامی تشکیل شود. بعد طلبه از شما سوال میکند چهکسی این را گفته است؟ و چرا؟ چون نظر امام این است که [بحث ولایت فقیه و تشکیل حکومت] یک امر بدیهی است.
🔶 بعد امام در همانجا سه جواب به این سوال میدهند. یک جواب آن مربوط به اقدامات استعمارگران میشود که به بیان امام (در سال ۴۸) در این ۳۰۰ سال اخیر خیلی در این راستا تلاش کردند. (تدریس امام در بهمنماه بوده است و ما، بهطور ویژه، امسال [در پژوهشگاه] به پنجاهمین سال تدریس ولایت فقیه خواهیم پرداخت (جلساتی میگذاریم و یک سری از کسانی که پای آن درس بودند را پیدا کردیم که بیایند و صحبت کنند و خاطراتشان از آن زمان را بگویند و نمایشگاهی در این زمینه در بهمنماه برگزار خواهد شد).
🔷ادامه گفتگو را از لینک زیر مطالعه کنید
💠https://b2n.ir/308022
✅دکتر طالبی نایب رییس جمعیت علمای الجزایر در سخنان کوتاه خود در افتتاحیه همایش گفتگوهای ایران و جهان عرب در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تاکید کردند موضوع این همایش گفتگو است و شرط گفتگو صداقت و صراحت است.
💠ایشان با اشاره به وضعیت افتراق و اختلاف در جهان امروز اسلام، جایگاه عنصر "حکمت" و پیامدهای آن در رواج گفتگو و در ایجاد توحید و وحدت در میان امت اسلام را ضروری خواندند.
♈️سپس دکتر طالبی بدین نکته ضروری پرداختند که جهان اسلام باید به سمت تمدن برود و دنیای غرب هم باید به سمت انسانیت حرکت کند. اگر ما به سمت علم و تمدن حرکت نکنیم از وضعیت ضعف در نمی آییم و اگر دنیای غرب که آمیخته به علم و قدرت است به سمت اخلاق و انسانیت حرکت نکند کار دنیا سامان نمی گیرد.
◾️برنامه های اختتامیه همایش بین المللی گفتگوهای فرهنگی در چشم انداز تمدنی ایران و جهان عرب
✅ ارائه گزارش نماینده سازمان فرهنگ و ارتباطات،15 تا 15:15
🔶گزارش روسای کمیسیون های تخصصے 15:15 تا 16:10
🔷سخنرانان اختتامیه:حجة الاسلام والمسلمین دکتر لک زایی / معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه فم و رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلام / پرفسور نورالدین بولحيه ( استاد دانشگاه پانته الجزایر)۱۵، ۱۶ تا ۱۷
💠مکان: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی | تالار شیخ طوسی
🔷https://eitaa.com/isca24/6166
هدایت شده از رادیو پژوهش پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
افتتاحیه تمدنی ایران و جهان 10.2.mp3
14.72M
🔷همایش بین المللی گفتگوهای فرهنگی در چشم انداز تمدن ایران و جهان عرب/ افتتاحیه صبح
✅ قرائت قرآن، پخش سرود ملی و آغاز همایش توسط مجری حجة الاسلام والمسلمین دکتر حبیب حاتمی
🔶گزارش دبیر علمی همایش توسط حجة الاسلام والمسلمین دکتر حبیب اله بابایی رئیس مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلام
🔶 سخنرانان افتتاحیه :دکتر عمارالطالبي نائب رئيس جمعية العلماء المسلمین کشور الجزایر و حجة الاسلام والمسلمین دکتر علی عباسی رئیس جامعه المصطفی العالميه
💠زمان: دوشنبه 2 دی ماه 1398
🔶مکان: قم- پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🌐https://eitaa.com/isca_seda/418
هدایت شده از رادیو پژوهش پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
_پنل ارتباطات و رسانه +عربی+ طاوله مستدیره الاتصالات والتلفزه.mp3
18.1M
✅✅پنلهای همایش گفتگوهای فرهنگی در چشمانداز تمدنی ایران و جهان عرب
❇️پنل ارتباطات و رسانه +عربی+ طاوله مستدیره: الاتصالات والتلفزه
💠رئیس پنل: الشیخ اسد محمد قصیر (رئیس موسسه اسلام اصیل)
🔶مکان: مرکز همایش¬های غدیر، سالن علامه طباطبایی
🌐https://eitaa.com/isca_seda/419
هدایت شده از رادیو پژوهش پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
پنل علم در جهان اسلام.mp3
44.21M
✅✅پنلهای همایش گفتگوهای فرهنگی در چشمانداز تمدنی ایران و جهان عرب
🔷پنل علم در جهان اسلام +عربی+ طاوله مستدیره: العلم فی العالم الاسلامی
❇️رئیس پنل حجةالاسلام دکتر محمد علی میرزایی؛
🔶مکان: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ،تالار امام مهدی(عج)
🌐https://eitaa.com/isca_seda/420
✅رئیس جامعةالمصطفی(ص) بیان کرد:
✳️تأکید بر همگرایی و ارزشهای انسانی؛ پیششرط تمدن اسلامی
💠گروه حوزههای علمیه ــ رئیس جامعةالمصطفی(ص) با بیان اینکه پیششرط تمدن، تأکید بر ارزشهای مشترک انسانی است. لذا کسی که همکیش خود را نمیتواند تحمل کند تمدنسوز است نه تمدنساز، اظهار کرد: اکنون بیشترین اشتراکات فرهنگی میان ایران و عراق وجود دارد، ولی دشمنان با فعال کردن گسلهای قومیتی تلاش میکنند تا اتحاد را از بین ببرند. از همین رو گفتوگوهای تمدنی ضرورتی انکارناپذیر است.
💠به گزارش ایکنا، حجتالاسلام والمسلمین علی عباسی، رئیس جامعةالمصطفی(ص) العالمیة، امروز، دوم دیماه، در همایش بینالمللی «گفتوگوهای فرهنگی در چشمانداز تمدنی ایران و جهان عرب» گفت: امروز نیاز ما به گفتوگوهای فرهنگی بیش از هر زمان دیگری است؛ در دورهای هستیم که بر تفرقه، جدایی و اختلافات تأکید میشود و دستهایی هم مصرانه به این نزاعها و اختلافات دامن میزنند.
🔻وی افزود: ورود به گفتوگوهای فرهنگی، دیپلماسی عمومی، علمی و فرهنگی از ضرورتهای دوره معاصر است؛ با برادران عرب و سایر قومیتها و ملیتهای دنیای اسلام، سرنوشت مشترک داشته و داریم و بیش از هزار سال است که در حوزه تمدنی واحدی زیست کرده و میکنیم.
🔷رئیس المصطفی(ص) با اشاره به اینکه منطقه خاورمیانه قبل از اسلام هم کانون تمدنی بوده و امروز هم ظرفیت ایجاد این تمدن در آن وجود دارد، تأکید کرد: مجموعه انسانی بزرگی که در این سرزمین در ذیل یک فرهنگ و تمدن زیست کردهاند، امروز هم با وجود تکثر فرهنگی و قومیتی نیاز به تقریب و وحدت دارند.
◻️وی اظهار کرد: فارابی، ابنسینا، بیرونی، رازی و کندی، ابنهیثم و هزاران فرهیخته و دانشمند بزرگ در ایجاد تمدن اسلامی سهیم بودهاند و با آرمان و زبان واحدی در کنار هم زیست کردهاند و پیوند عمیقی میان مجموعه مسلمین از شبه قاره تا شمال آفریقا فراهم کرده بود.
ا✅نسانمحوری و اصالت سود؛ مهمترین شاخصه تمدن غرب
عباسی افزود: تمدن جدید بشر غربی تفاوت جدی با تفکر تمدنی رایج در این منطقه دارد؛ انسانمحوری در برابر خدامحوری، فردگرایی و سودگرایی و جدایی دین از عرصه اجتماعی لایههای عمیق تمدن جدید است که در تضاد با تمدن اسلامی بوده و هست.
🔷وی با ذکر اینکه تمدن جدید محصول تلخی به نام استعمار را برای دنیا به ارمغان آورد، بیان کرد: نمیتوان تاریخ استعمار را از تاریخ تمدن جدید جدا کرد؛ هنوز هم آثار تلخ آن در منطقه ما و در جایجای دنیا از جمله در الجزایر، سنگال، نیجریه و اندونزی وجود دارد؛ چون استعمار آنان را تحت سلطه درآورده است.
🔶رئیس جامعةالمصطفی(ص) با بیان اینکه استعمارگران با ایجاد شناسنامههای قومی و ایجاد تعارض میان ملل اسلامی، اجزای تمدن اسلامی را به نحوی از هم گسیختهاند، تصریح کرد: امروز منطقه شاهد این اقدام اسفبار استعماری و فرهنگی است؛ لذا موضوع گفتوگوهای فرهنگی میان ایران و دنیای عرب در چشمانداز تمدن نوین اسلامی اقدامی بسیار مهم و لازم است.
✅انقلاب؛ نقطه عطف تمدن اسلامی
وی با بیان اینکه دو قرن است که آگاهی و بیداری در میان مسلمین برای بازگشت به هویت تمدن نوین اسلامی دیده میشود، ابراز کرد: انقلاب اسلامی نقطه عطف در رجوع تمدنی به اسلام محسوب میشود؛ در طی این ۴ دهه مهمترین آرمان انقلاب، احیای تمدن نوین اسلامی بوده و تعامل علمی یکی از زیرساختهای این تمدن است.
💠عباسی افزود: آرمان تمدنی زمینه را برای رشد علمی در ایران فراهم کرده است. لذا جایگاه تولید علم در ایران در مقایسه با چهار دهه قبل راقی و متعالیتر است. امروز ایران جایگاه پانزدهم را در تولید علم دارد و اگر ظرفیت دنیای اسلام در کنار هم باشد، مسلمین سهم قابل توجهی در تولید علم خواهند داشت.
✅هنوز سایه شوم تکفیر بر سر مسلمین است
وی اظهار کرد: بعد از انقلاب تلاشهای زیادی برای تعمیق تفرقه میان مسلمین صورت گرفته و در همین چند سال اخیر شاهد فتنههای بزرگی برای واگرایی و تفرقه بودیم؛ توطئه تکفیری کوچک نبود و گمان میرفت دهها سال دنیای اسلام را درگیر خود کند و به اختلافات مذهبی دامن بزند، گرچه هنوز هم به صورت کامل از آن خلاصی نیافتهایم و نمیتوانیم آن را تمام شده بدانیم.
▶️رئیس جامعةالمصطفی(ص) با بیان اینکه اندیشه تکفیر به طرد دیگر اجزای تمدن اسلامی میپردازد، تصریح کرد: اندیشهای که برادر و خواهر مسلمان خود را برنمیتابد، نمیتواند تمدنسازی بینالمللی داشته باشد؛ زیرا پیششرط تمدن تأکید بر ارزشهای مشترک انسانی است. لذا کسی که همکیش خود را نمیتواند تحمل کند تمدنسوز است نه تمدنساز.
💠حجت الاسلام والمسلمین لک زایی خبر داد؛
✳️ارسال صد مقاله به دبیرخانه همایش گفت و گوی فرهنگی در چشم انداز تمدنی
♈️رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی از ارسال صد مقاله به دبیرخانه همایش بین المللی گفت و گوهای فرهنگی در چشم انداز تمنی ایران و جهان عرب خبر داد.
🔷به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین لک زایی در حاشیه برگزاری آیین افتتاحیه همایش بین المللی گفت و گوهای فرهنگی در چشم انداز تمدنی ایران و جهان عرب در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.
🔷رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به پیشینه برگزاری این همایش گفت: همایش بین المللی گفت و گوهای فرهنگی در چشم انداز ایران و جهان عرب از سلسله همایش هایی است که پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با همکاری مراکز آموزشی و پژوهشی، حوزوی و دانشگاهی در ذیل دبیرخانه گفت و گوهای اندیشمندان ایران و عرب برگزار کرده است.
🔽وی ادامه داد: این همایش چهارمین همایشی است که در زمینه تمدن از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار می شود؛ پیش از این همایش هایی در کشورهای عراق، تونس، قطر و لبنان در مقیاس بزرگ تری برگزار شده است.
🔶حجت الاسلام والمسلمین لک زایی خاطرنشان کرد: در شرایط امروزی که گروه های تکفیری به جان اسلام افتاده اند تلاش شده است با برگزاری این همایش ها با ایجاد گفت و گوهایی که میان اندیشمندان ایرانی و جهان عرب صورت می گیرد، به روند مبارزه با تکفیر در جهان اسلام و ارتقا وضعیت امنیتی در این کشورها کمکی صورت گیرد.
💠وی در زمینه تعداد مقالات رسیده به دبیرخانه همایش بین المللی گفت و گوهای فرهنگی در چشم انداز ایران و جهان عرب بیان کرد: از میان صد چکیده مقاله رسیده به دبیرخانه همایش شصت چکیده مقاله، و از میان آنها 56 مقاله تأیید شد که در این همایش در چهار پنل مورد بحث و بررسی قرار خواهند گرفت.
🔷معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم افزود: در همایش بین المللی گفت و گوهای در چشم انداز ایران و جهان عرب به غیر از مهمانان ایرانی، صاحب نظرانی از کشورهای عربی به ویژه الجزایر، عراق، سوریه، لبنان و عمان حضور دارند.
♦️وی در ادامه با بیان این که ایران هراسی ها موجب شده است در جذب اندیشمندان عرب و مؤسسات آموزشی و پژوهشی مشکلاتی داشته باشیم، تصریح کرد: بسیاری از اندیشمندان با وجود فضای تبلیغاتی که ایجاد شده است یا از حضور در ایران هراس دارند یا این که آنها را تهدید می کنند بنابراین انصرافی ها در برگزاری همایش بسیار است.
◼️حجت الاسلام والمسلمین لک زایی خاطرنشان کرد: هنگام ظهور اسلام فقط تمدن ایران و رم وجود داشته است بنابراین گفته می شود کشورهایی که در این منطقه زندگی می کنند هم پس از اسلام به نظر فرهنگ اسلامی، فرهنگ های مشابهی دارند و هم پیش از اسلام از نظر تاریخی، پیوندهای تاریخی گسترده ای میان آنها وجود دارد
💠طالبی :ظرفیت های جهان اسلام باید برای تمدن سازی بسیج شود
♈️نایب رییس جمعیت العلما مسلمین الجزایر بر حرکت جهان اسلام به سوی تمدن سازی اسلامی تأکید کرد و گفت: اگر مسلمانان به سمت تمدن حرکت نکنند از حالت ضعف خارج نمی شوند.
❎به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، عمار طالبی در آیین افتتاحیه همایش بین المللی گفت و گوهای فرهنگی در چشم انداز تمدنی ایران و جهان عرب که صبح امروز در سالن شیخ طوسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به همت مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی این پژوهشگاه برگزار شد، با بیان این که موضوع این همایش گفت و گو است، تصریح کرد: شرط گفت و گو صداقت و صراحت است.
🔸نایب ریس جمعیت العلما مسلمین الجزایر در ادامه به وضعیت افتراق و اختلاف در جهان امروز اشاره کرد و گفت: جایگاه عنصر حکمت و پیامدهای آن در رواج گفت و گو و در ایجاد توحید و وحدت در میان امت اسلام بسیار مهم و ضروری است.
🔷وی حرکت جهان اسلام به سوی تمدن سازی را مهم دانست و اظهار کرد: جهان اسلام باید به سمت ایجاد تمدن جدید اسلامی برود و دنیای غرب هم باید به سمت انسانیت حرکت کند.
🔶نایب ریس جمعیت العلما مسلمین الجزایر ادامه داد: اگر ما به سمت علم و تمدن حرکت نکنیم از وضعیت ضعف در نمی آییم و اگر دنیای غرب که آمیخته به علم و قدرت است به سمت اخلاق و انسانیت حرکت نکند کار دنیا سامان نمی گیرد./
♈️همایش بین المللی بین المللی گفت وگوهای فرهنگی در چشم انداز تمدنی ایران و جهان عرب صبح به همت مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی پژهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.
❎به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم افتتاحیه همایش بین المللی گفت وگوهای فرهنگی در چشم انداز تمدنی ایران و جهان عرب صبح امروز در سالن شیخ طوسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به همت مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی این پژهشگاه برگزار شد.
🔶در این مراسم افتتاحیه حجت الاسلام والمسلمین علی عباسی رییس جامعه المصطفی العالمیه و عمار طالبی رییس جمعیت العلما المسلمین از کشور الجزایر حضور داشتند.
💠حجت الاسلام بابایی دبیر علمی همایش بین المللی گفت و گوهای فرهنگی در چشم انداز تمدنی ایران و جهان عرب با ارائه گزارشی در زمینه این همایش گفت: دو سال است میان دانشگاه های مختلف پیش نشست هایی در راستای برگزاری این همایش برگزار شده است.
🔶وی در زمینه ضرورت برگزاری همایش بین المللی گفت و گوهای فرهنگی در چشم انداز تمدنی ایران و جهان عرب بیان کرد: گفت و گوهای ما با جهان عرب و اندیشمندان جهان اسلام سختی های خاص خود را دارد که این دشواری ها ایجاد گفت وگوهای علمی را دشوار کرده است؛ بنابراین برگزاری چنین همایش هایی برای ایجاد گفت و گو در میان اندیشمندان مسلمان بسیار مهم است.
🔷حجت الاسلام بابایی با تصریح بر این که در پنل های همایش تلاش می شود ایده طرح شود نه مقاله و فرصتی برای طرح مقالات مفصل نخواهد بود، اظهار کرد: اولویت ما در همایش امروز گفت و گو است بنابراین رؤسای کمیسیون ها باید تمامی فرصت را برای گفت وگو قرار دهند و در حاشیه این پنل ها به دو سؤال ضعف تمدنی ما مسلمانان کجا اسست و درمان را از کجا باید شروع کرد؟
همچنین فرصت تمدنی جهان اسلام کجا است و حرکت را از کجا باید شروع کرد؟ پاسخ داده خواهد شد.
رییس مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به کمیسیون های همایش بین المللی گفت و گوهای فرهنگی در چشم انداز تمدنی ایران و جهان عرب اظهار کرد: این همایش در چهار پنل ادبیات، هنر و معماری، توسعه و تمدن، چالش ها، ارتباطات و رسانه و پنل علم در جهان اسلام برگزار می شود.
نایب رئیس جمعیت علمای الجزایر:
▶️دنیای اسلام نیازمند تمدن و غرب نیازمند اخلاق است
💠گروه حوزههای علمیه ــ نایب رئیس جمعیت علمای الجزایر با بیان اینکه جهان اسلام باید به سمت تمدن برود و دنیای غرب هم باید به سمت انسانیت حرکت کند، اظهار کرد: اگر دنیای غرب که آمیخته به علم و قدرت است، به سمت اخلاق و انسانیت حرکت نکند کار دنیا سامان نمیگیرد.
❎به گزارش ایکنا، عمار طالبی، نایب رئیس جمعیت علمای الجزایر و از نزدیکان مالک بننبی، از متفکران بزرگ الجزایر، در افتتاحیه همایش بینالمللی «گفتوگوهای فرهنگی در چشمانداز تمدنی ایران و جهان عرب» که امروز، دوم دیماه، در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم برگزار شد، گفت: امت اسلامی در دوره کنونی، متشتت و متفرق هستند و بخشی با برخی دیگر مقاتله و درگیری دارند
.
🔵نایب رئیس جمعیت علمای الجزایر در این سخنان کوتاه خود به عربی تأکید کرد: موضوع این همایش گفتوگو است و شرط گفتوگو صداقت و صراحت است.
🔶وی با اشاره به وضعیت افتراق و اختلاف در جهان امروز اسلام، جایگاه عنصر حکمت و پیامدهای آن در رواج گفتوگو و در ایجاد توحید و وحدت در میان امت اسلام را ضروری خواند.
طالبی اظهار کرد: جهان اسلام باید به سمت تمدن برود و دنیای غرب هم باید به سمت انسانیت حرکت کند. اگر ما به سمت علم و تمدن حرکت نکنیم از وضعیت ضعف در نمیآییم و اگر دنیای غرب که آمیخته به علم و قدرت است به سمت اخلاق و انسانیت حرکت نکند، کار دنیا سامان نمیگیرد.
💠گفتوگو میان اندیشمندان اسلامی دشوار شده است
همچنین حجتالاسلام والمسلمین حبیبالله بابایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و دبیر علمی این همایش گفت: طی دو سال گذشته پیشنشستها و جلسات زیادی برای برپایی این نشستها صورت گرفته است تا امروز شاهد برپایی این همایش باشیم.
✅وی افزود: گفتوگوهای ما با اندیشمندان جهان عرب در فضا و جو کنونی، دشواریهای زیادی دارد؛ همچنین ارتباطات علمی را دشوار کرده است، زیرا این اندیشمندان با موانع زیادی در کشورهای خود روبرو هستند.
🔶بابایی با طرح این سؤال که فرصتهای تمدنی مسلمین در جهان کنونی کجاست و حرکت باید از کجا شروع شود، تصریح کرد: یکی از سؤالات مهمی که در این همایش به دنبال آن هستیم این است که مشکل اصلی در راه حرکتهای تمدنی مسلمین چیست؟ و امیدواریم با پاسخ به این سؤالات گامی برای تحقق تمدن نوین اسلامی برداریم.
💠گفتگوی اندیشمندان ایران و الجزایر با موضوع
✳️عرفان امام خمینی و علامه طباطبایی
✅این جلسه که به همت پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی و مرکز همکاری های علمی- پژوهشی
شکل گرفت بخشی از تعاملات کلان علمی میان ایران و جهان عرب می باشد
🔵در این جلسه عرفان ابن عربی و عرفان امام و علامه طباطبایی تشابهات و تفاوت ها و..... به بحث و گفتگوی علمی گذاشته شد
💠گفتگوی اندیشمتدان ایران و الجزایر با موضوع
✳️عرفان امام خمینی و علامه طباطبایی
✅این جلسه که به همت پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی و مرکز همکاری های علمی- پژوهشی
شکل گرفت بخشی از تعاملات کلان علمی میان ایران و جهان عرب می باشد
🔵در این جلسه عرفان ابن عربی و عرفان امام و علامه طباطبایی تشابهات و تفاوت ها و..... به بحث و گفتگوی علمی گذاشته شد
✳️ نگاه تمدنساز امام صدر بر کار و تولید تاکید دارد
دکتر شریف لکزایی، دانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی: «یکی از ویژگیهای امام صدر در کنش تمدنی این است که این موضوع را به یک خواسته عمومی تبدیل میکند و به دنبال تئوریپردازی صرف نیست. در مراکز عمومی میان مردم در مدارس و در بین دانشجوها از تمدن صحبت میکند.
نگاه تمدنی حتما به کار تشکیلاتی نیاز دارد. تمدن با جمع امکانپذیر است نه فرد.
طرح تمدن ساز امام صدر سه اصل دارد: انسان صالح، جامعه صالح و نهاد(دولت) صالح. او بر اهمیت نقش عالمان دینی تاکید میکند و توقع دارد برعکس وضع فعلی آنها پیش بیایند و رهبری کنند جریان را.
در نگاه تمدن ساز امام صدر تاکید ویژه بر کار، تولید، عمل و ارتباط با جامعه و هستی تاکید شده است.
💠گزارش مختصر همایش گفتگوهای فرهنگی در چشم انداز تمدنی ایران و جهان عرب
✅همایش گفتگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب (در چشم انداز تمدنی) روز دوشنبه دوم دی ماه با تلاوت قرآن و سپس با ارائه گزارش علمی از سوی دبیر علمی همایش دکتر حبیب اله بابائی افتتاح شد و با سخنرانی دکتر عمار طالبی (نائب رئیس جمعیت علمای مسلمان در الجزائر) و سخنرانی ریاست جامعه المصطفی العالمیه دکتر عباسی ادامه یافت.
🔷بعد از برنامه افتتاحیه، پنل های تخصصی در چهار محور «توسعه و تمدن، چالشها» به ریاست دکتر حبیب حاتمی، «علم در جهان اسلام» به ریاست دکتر محمدعلی میرزایی، «ادبیات، هنر، و معماری» به ریاست دکتر سید محمود میرزایی الحسینی، و «ارتباطات و رسانه» به ریاست دکتر عیسی عیسیزاده آغاز گردید.
♈️ در نوبت بعد از ظهر، اختتامییۀ این همایش هم با ارائه گزارش مقالات و گفتگوها از سوی روسای پنلها و سپس با سخنرانی دکتر نورالدین ابولحیه (استاد دانشگاه باتنه الجزائر) و سخنرانی حجه الاسلام و المسلمین دکتر نجف لکزایی (ریاست پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) به انجام رسید.
⏸شایان ذکر است که این همایش به موجب تأخیر در ورود برخی از میهمانان عرب به ایران، یک پنل الحاقی خواهد داشت با موضوع «دانشگاه و سهم آن در ایجاد روابط تمدنی بین ایران و جهان عرب". این پنل روز پنج شنبه پنجم دی ماه در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم برگزار خواهد شد و در آن شخصیتهایی از دانشگاههای عراق، عمان، و لبنان به گفتگو خواهند پرداخت.
♈️گزارش کرسی ترویجی «راهبردهای قرآنی مقاومت با توجه به جایگاه ژئوپلتیک انقلاب اسلامی» قسمت اول
✅کرسی ترویجی «راهبردهای قرآنی مقاومت با توجه به جایگاه ژئوپلتیک انقلاب اسلامی» برگزار شد
💠 کرسی ترویجی «راهبردهای قرآنی مقاومت با توجه به جایگاه ژئوپلتیک انقلاب اسلامی»با ارائه استاد فخر روحانی در جامعه الزهرا علیهاالسلام برگزار شد.
🔷کرسی ترویجی «راهبردهای قرآنی مقاومت با توجه به جایگاه ژئوپلتیک انقلاب اسلامی» به همت معاونت پژوهش جامعه الزهرا علیهاالسلام و با همکاری پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پژوهشگاه حضرت معصومه علیهاالسلام برگزار شد.
🔶در این جلسه خانم زهرا فخر روحانی به ارائه این کرسی پرداخت و حجتالاسلام محمد علی محمدی به عنوان ناقد در جلسه حضور داشت.
◻️در ابتدای جلسه، سرکار خانم ناهید موحدی دبیر علمی جلسه گزارشی از همایش ملی «مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم» در جامعه الزهرا علیهاالسلام ارائه کرد و در ادامه، سرکار خانم فخر روحانی به ارائه مقاله «راهبردهای قرآنی مقاومت با توجه به جایگاه ژئوپلتیک انقلاب اسلامی» پرداخت.
🔻استاد جامعه الزهرا علیهاالسلام ضمن اشاره به تعریف مقاومت و مؤلفههای قدرت نرم در برابر تهاجم نرم و کاربستهای این واژه در قرآن کریم اظهار داشت: مقاومت نقطه مقابل پافشاریهای غیرمعقولانه و لجبازیهای غیرمنطقی است.
🔷فخر روحانی با بیان اینکه مقاومت پافشاری منطقی بر اساس ارزشها و اصول است، افزود: خداوند این نوع پافشاری را چنان به رسمیت شناخته که در آیه ۱۰ سوره مبارکه فتح، همراهی با پیامبر گرامی اسلام صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم را به منزله بیعت با خود برشمرده است.
🔳وی یادآور شد: در قرآن کریم، واژههایی همچون صبر، استقامت و جهاد با واژه مقاومت، تقارب معنایی دارند. افزون بر این، کاربستهای این واژه در قرآن بیانگر آن است که مقصود قرآن کریم از مقاومت محدود به عرصه نظامی نبوده بلکه هرگونه ایستادگی اعتقادی، اخلاقی، تربیتی و فرهنگی را در برمیگیرد.
🔷این پژوهشگر جامعه الزهرا علیهاالسلام یادآور شد: صبر به معنای مقاومت آدمی، در راه تکامل در برابر انگیزههای شرآفرین، فسادآفرین و انحطاط آفرین است، همچنین راهبرد، معادل فارسی واژه استراتژی (strategy) است و عناصر کلیدی راهبرد عبارتند از: شناسایی تواناییها و ضعفهای خود و رقیب (دشمن) و همچنین کسب مزیت رقابتی پایدار (وجه تمایز و برتری).
🔵فخر روحانی بیان داشت: «راهبرد»، «استراتژی» یا «تاکتیک» به معنای «برنامهریزی جهت رسیدن به اهداف؛ راههای رسیدن به اهداف برنامه» است و منظور از «اهداف» نیز عبارت از «استراتژیهایی» است که برای نیل به مقصود، برنامهریزی میشوند.
◾️وی با بیان اینکه مقاومت در قرآن کریم دارای اقسامی است، گفت: یکی از قسم های مقاومت در قرآن کریم، «مقاومت فرهنگی» است که در آیات صد سوره مبارکه نساء و ۴۰ سوره مبارکه حج به آن اشاره شده است.
◼️استاد جامعه الزهرا علیهاالسلام ادامه داد: طبق بیان مقام معظم رهبری مدظله العالی، وقتی گفته میشود مقاومت، فوراً ذهن به سمت مفهوم مقاومت نظامی و امنیتی منتقل میشود، حال آنکه مقاومت فرهنگی از آن بالاتر است، رهبر معظم انقلاب در تاریخ ۱۸ مهر ۸۵ فرمودند: «حصار فرهنگی، خاکریز فرهنگی اگر در کشور سست باشد، همه چیز از دست خواهد رفت».
🔸وی دومین قسم مقاومت از دیدگاه قرآن کریم را «مقاومت اقتصادی» برشمرد که سوره نساء/ ۵؛ سوره توبه/ ۷۵؛ سوره صف/۱۰- ۱۲ به این نوع مقاومت اشاره شده است.
🔲وی همچنین «مقاومت امنیتی: سوره نساء/۱۰۲»، «مقاومت سیاسی: سوره انفال/۵۸» و «مقاومت نظامی: سوره انفال/۶۰» را از دیگر انواع مقاومت در قرآن کریم دانست و در ادامه به الزامات پایداری و مقاومت از جمله معرفت و بصیرت، ایمان و اعتقاد، تداوم و استمرار و غیره اشاره کرد و به تحلیل و بررسی آن پرداخت.
🌐https://eitaa.com/isca24
❇️ گزارش کرسی ترویجی «راهبردهای قرآنی مقاومت با توجه به جایگاه ژئوپلتیک انقلاب اسلامی» قسمت دوم
💠در ادامه حجتالاسلام محمدی، دبیر همایش ملی «مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم» به نقد این ارائه پرداخت و با توجه به ساختار علمی یک چکیده، که در ۸ محور (عنوان، موضوع، مسأله، ضرورت، هدف، روش، نتیجه، نوآوری) می توان مطرح شود، نقدهایی را به این مقاله وارد کرد.
🔷ناقد این کرسی افزود: عنوان مقاله باید تبیین شود و با متن، به صورت کامل مطابقت داشته باشد. از این رو باید راهبردهایی که از قرآن استخراج شده است، تبیین شود.
وی ادامه داد: لزوم بیان کامل از موضوع مقاله، که مربوط به کدام حیطه است. مثلاً اگر از چیستی یا چگونگی و یا موارد دیگر صحبت می شود، به طور واضح تبیین شود. مناسب بود که واژه «راهبرد» تعریف می شد.
☸حجتالاسلام محمدی تصریح کرد: نباید مسأله با پرسش خلط نشود. در مسأله باید مشخص شود که چه مشکلی وجود دارد که می خواهیم حلّ کنیم
🔳وی همچنین یادآور شد: در بیان «اهمیت»به دنبال این هستیم که یک تحقیق چه نتایج و ابعادی دارد ولی در «ضرورت» به دنبال این هستیم که آیا در زمان و مکان فعلی، این مبحث لازم است مطرح شود یا خیر؟ از این رو، در مباحث علمی، باید هم اهمیت و
هم ضرورت بحث ارائه شود.
⬜️دبیر همایش ملی «مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم» با بیان اینکه اهداف تحقیق باید جزئی، کاربردی و دست یافتنی باشد، گفت: این که راهبردهای قرآنی، از قرآن استخراج شده؛ از کدام روش بهره برده شده است؟ تفسیر استخراجی است یا استنطاقی، استطرادی و یا استشهادی؟ سؤالاتی است که باید پاسخ داده شود.
🔷حجتالاسلام محمدی در پایان عنوان کرد: مناسب بود که فقط به مبحث راهبردها پرداخته میشد و دستهبندیهایی در این زمینه انجام میشد. مثلا در سه بخش راهبردهای بینشی، گرایشی و رفتاری تبیین میشد.
⬛️در ادامه جلسه خانم فخر روحانی به ارائه نظرات کوتاهی درباره نقدها و به نوعی پذیرش این نقدهای منصفانه پرداخت.
🔸در پایان جلسه به سؤالات شرکتکنندگان پاسخ داده شد.
🌐https://eitaa.com/isca24