eitaa logo
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
2.1هزار دنبال‌کننده
8.7هزار عکس
802 ویدیو
223 فایل
پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir پایگاه رادیو پژوهش http://radio.isca.ac.ir کانال رسمی آرشیو صوت پژوهشگاه @isca_seda کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 ارتباط با مدیر و ارسال مطلب @isca25
مشاهده در ایتا
دانلود
جایگاه وحی در فلسفه سیاسی http://m.aparat.com/v/C4yn0
✅به همت مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و با همکاری میز تمدن دفتر تبلیغات اسلامی و با مساعدت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هم‌اندیشی «رویکرد تمدنی» در دو روز پیاپی (عصر و شب پنج‌شنبه و صبح روز جمعه) طی ۱۱ ساعت برگزار شد. 🔶در این جلسات فشرده، ۱۲ نفر (مهدی امیدی، سیدعلیرضا واسعی، محمدعلی میرزایی، محسن الویری، احمد رهدار، مصطفی جمالی، سعید هاشمی نسب، محمدرضا بهمنی خدنگ و مهدی مولایی آرانی، حبیب الله بابائی، مختار شیخ حسینی، رسول نوروزی، و عباس حیدری‌پور) نوشته خود را در مورد «چیستی رویکرد تمدنی و شاخص‌های آن» ارائه کرده و آن را به گفتگو گذاشتند. 💠سیزده مقاله به ترتیب زیر ارائه و نقد شد: 1️⃣. چیستی رویکرد تمدن و مثال‌های آن در موضوع قرآن، حبیب‌الله بابایی 2️⃣ اقتضائات رویکرد تمدنی، مهدی امیدی 3️⃣. مقدمه‌ای بر رویکرد تمدنی و حل مسأله تعلیم و تربیت با این رویکرد، عباس حیدری‌پور 4️⃣. بررسی رویکرد تمدن و تطبیق آن بر حادثه عظیم اربعین، مصطفی جمالی 5️⃣. چیستی رویکرد تمدنی و بررسی آن در موضوع انتخابات، سید علیرضا واسعی 6️⃣. مدخلی بر تحریر مسأله رویکرد تمدنی، محمدعلی میرزایی 7️⃣. مختصات رویکرد تمدنی و بررسی آن در موضوع رسانه تراز، محمدرضا بهمنی خدنگ 8️⃣. مختصات رویکرد تمدنی و بررسی آن در موضوع آسیب‌های اجتماعی، مهدی مولایی آرانی 9️⃣. رویکرد تمدنی در مکتب فکری دکتر مُنٰی ابوالفضل (معرفی آثار و اندیشمندان)، مختار شیخ‌حسینی 🔟. رویکرد تمدنی و تحلیل روابط بین‌الملل سیاست خارجی، رسول نوروزی 1️⃣1️⃣. شاخصه‌های تمدنی بودن و عیار تمدنی بیانیه گام دوم انقلاب، محسن الویری 2️⃣1️⃣. رویکرد تمدنی و تطبیق آن بر موضوع مقاومت، احمد رهدار 3️⃣1️⃣. رویکرد نهادی از آنومی نهادی تا نظم نهادی جدید مبتنی بر تمدن نوین اسلامی، سعید هاشمی‌نسب ✅آنچه در این هم اندیشی مورد توجه و تمرکز اساتید بود، نه موضوع تمدن و چیستی آن، بلکه رویکرد تمدنی در موضوعات کلان اجتماعی بود. در این تفکیک بین «تمدن» و «رویکرد تمدنی» اساساً مطالعات مربوط به موضوع «تمدن» فقط در دپارتمان «تمدن» انجام می‌گیرد، لیکن مطالعات با رویکرد تمدنی همه دپارتمان‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، الهیاتی، و تاریخی را درگیر می‌کند و آن را از حوزۀ تمدن‌پژوهی به حوزه‌های دیگر تسری می‌دهد. رویکرد تمدنی از همین‌رو اهمیت پیدا می‌کند که با تأکید بر آن می‌توان نگرش تمدنی را توسعه داده و همه حوزه‌های علوم انسانی و حتی علوم طبیعی را درگیر فرایند تمدن اسلامی کرد. میز تمدن اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی هم اعلام کرده است: مهمترین مسأله معطوف به تمدن نوین اسلامی را ضعف بینش تمدنی و بر همین اساس مأموریت اصلی خود را تقویت بینش تمدنی تعریف کرده است، بی‌تردید از نتایج این گفت‌وگو برای تدوین شاخص‌های سنجش بینش تمدنی بهره خواهد برد. 🔷گزارش محتوایی آنچه در این هم‌اندیشی به انجام رسید به زودی از سایت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ارائه می‌شود و سرانجام مجموعه مقالات آن نیز در قالب کتاب منتشر خواهد شد. 🌐https://eitaa.com/isca24/6858
کرسی ترویجی فلسفه سیاسی صدرالمتالهین https://m.aparat.com/v/T2ntD
✅در ادامه برگزاری سلسله نشست های عدالت در تاریخ برگزار شد: 🔷نشست علمی «جایگاه عدالت در مذهب اباضیه» با حضور دکتر علی اکبر ضیائی ⬅️این نشست علمی با حضور دکتر علی اکبر ضیائی به عنوان ارائه دهنده بحث، روز یکشنبه بیست و هفتم بهمن ماه در تالار امام مهدی (عج) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار گردید. 🔷به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (ایسکا) نشست علمی جایگاه عدالت در مذهب اباضیه با حضور دکتر علی اکبر ضیائی در روز یکشنبه بیست و هفتم بهمن ماه در تالار امام مهدی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار گردید. ⏹در ابتدای نشست، دبیر علمی درباره موضوع جلسه توضیحات مقدماتی ارائه داده و گفتند که اباضیه فرقه ای منسوب به عبدالله بن اباض تمیمی (متوفی ۸۶ هجری) است که از کهن ترین فرق شکل گرفته در بین مسلمانان محسوب می شود. 🔶اباضیه تنها فرقه باقی مانده از فرقه های خوارج است که در حال حاضر پیروانی در کشورهای عمان، زنگبار، لیبی، تونس و الجزایر دارد. اباضیه یکی از فرقه های معتدل خوارج است که گرچه در برخی اندیشه ها با خوارج همداستانند، اما متأخرین اباضیه از اینکه آنان را از خوارج بدانند، ابا دارند و در مواجهه با دیگر مسلمانان تعقل و خویشتن داری بیشتری از خود نشان می دهند. سپس معرفی اجمالی از سخنران جلسه، دکتر علی اکبر ضیائی داشته و از ایشان خواستند بحث خودشان را در ارتباط با موضوع جایگاه عدالت در مذهب اباضیه آغاز کنند. 💠جزئیات خبر در لینک زیر 🌐https://b2n.ir/490596
✅در کرسی ترویجی هویت بخشی علمی امام باقر علیه السلام مطرح شد: 🔶چرایی هویت بخشی امام باقر(ع) به جامعه شیعه 💠به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (ایسکا) کرسی ترویجی هویت بخشی امام محمد باقر علیه السلام به همت پژوهشکده تاریخ وسیره اهل بیت علیهم السلام در ۲۹ بهمن ماه ۱۳۹۸ در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در تالار امام مهدی عج با حضور ناقد محترم جناب آقای روح الله رجبی پور برگزار گردید. 🔷در این نشست علمی که با حضور علاقه مندان به مباحث تاریخی انجام گرفت، در ابتدا حجت الاسلام رزاقی موسوی به طرح بحث پرداختند و به این مهم اشاره داشتند که در چند سال اخیر این طرح موظفی ایشان در پژوهشکده بوده است. بنابراین در این باره مطالعات خوبی صورت گرفته است و در چند نمودار کلی به این موارد اشاره داشتند:چرایی هویت بخشی امام باقر(ع) به جامعه شیعه، عرصه های هویت بخشی امام باقر و ابعاد هویت بخشی علمی امام باقر(ع) به جامعه شیعه. 💠جزئیات خبر در لینک زیر 🌐https://b2n.ir/036361
✅در نشست بررسی تأثیر فتح ایران بر روند شکل گیری تمدن اسلامی مطرح گردید: 🔷پاسخ به برخی از شبهات جنگ اعراب و ایران 🔳در دومین جلسه از نشست بررسی تأثیر فتح ایران بر روند شکل گیری تمدن اسلامی مطرح گردید: اسلام اجباری، کشتار وسیع ایرانیان و نابودی بخش قابل توجهی از تمدن عظیم ایران در حمله اعراب مسلمان به ایران سه شبهه مطرح شده پیرامون فتح ایران است. 🔶به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی(ایسکا) به نقل از روابط عمومی پژوهشکده اسلام تمدنی ، دومین نشست از سلسله نشستهای بررسی تأثیر فتح ایران بر روند شکل گیری تمدن اسلامی با ارائه دکتر محمد باغستانی مدیر گروه و عضو هیأت علمی گروه هنر و تمدن اسلامی پژوهشکده اسلام تمدنی در مدرسه علمیه جعفریه برگزار شد. 💠در ابتدای این جلسه دکتر باغستانی به سه شبهه اصلی مطرح شده پیرامون فتح ایران اشاره کرد: ۱) ادعا بر این است که جنگ عامل مسلمان شدن ایرانیان شده و این جنگ گسترده موجب شده تا ایرانیان به اجبار به اسلام تن دهند. ۲) شبهه دیگری که از شبهه اول ریشه می گیرد این است که در حمله اعراب مسلمان به ایران، کشتار زیادی از ایرانیان صورت گرفته است. ۳) بخش قابل توجهی از تمدن عظیم ایران، توسط اعراب مسلمان نابود شده است. استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی سپس به بررسی هر یک از این شبهات پرداخت: 💠جزئیات خبر در لینک زیر 🌐https://b2n.ir/948356
🔷استفاده از سیستم اداری ساسانی برای اداره ایران، ترجمه کتب ایرانی به عربی مانند خداینامه ها، حفظ میراث علمی جندی شاپور و از بین رفتن علم آموزی که مختص طبقه اشراف در دوره ساسانی بود از جمله محورهای مطرح شده در تأثیرفتح ایران در شکل گیری تمدن است. ✅به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی(ایسکا) به نقل از روابط عمومی پژوهشکده اسلام تمدنی، جلسه سوم و پایانی از سلسله نشستهای بررسی تأثیر فتح ایران در شکل گیری تمدن اسلامی با ارائه دکتر باغستانی مدیر گروه و عضو هیأت علمی گروه هنر و تمدن اسلامی پژوهشکده اسلام تمدنی در مدرسه علمیه جعفریه برگزار شد. در ابتدای این نشست، دکتر باغستانی به شبهه حضور حسنین علیهما السلام در فتح طبرستان پرداخته و گفت: ❎یکی از شبهات مطرح شده پیرامون فتح ایران، بحث حضور حسنین علیهما السلام و مشارکت آنان در فتح طبرستان است. این مطلب از جمله مواردی است که جریان های ملی گرا سعی می کنند، آن را در کنار کشتار ایرانیان توسط مسلمانان یاد می کنند تا حسنین علیهما السلام را همراه و موافق این کشتار قلمداد کنند. برای بررسی صحت این مطلب ابتدا باید به منابع تاریخی مراجعه کرد. در پژوهش های تاریخی بایستی کهنترین منابع که از لحاظ زمانی به واقعه مورد نظر نزدیک هستند مورد بررسی قرار بگیرند. چندین منبع تاریخی ماجرای حضور حسنین علیهما السلام را در فتح طبرستان آورده اند و بیان کردند که این دو امام در سال ۲۹ یا ۳۰ و ۳۱ هجری و در دوران خلافت عثمان، تحت فرماندهی سعید بن عاص در لشکر کشی به طبرستان حضور داشتند: 💠جزئیات در لینک زیر 🌐https://b2n.ir/411978
به اطلاع طلاب و دانشجویان می‌رساند: همایش "معنويت‌هاي نوظور" که در روز پنجشنبه 8 اسفندماه 1398 در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي مقرر شده بود، به دلیل شيوع ويروس کرونا و ابلاغيه فرمانداري استان قم مبني بر تعويق کنفرانس‌هاي علمي و تعطیلی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی؛ به فرصت مناسب دیگری موکول می‌گردد. ضمن پوزش از علاقه‌مندان، طلاب و دانشجویان عزیز، زمان برگزاری همایش متعاقباً اعلام خواهد شد.
حلول ماه رجب بر تمام مسمانان مبارک باد.
✅سلسله نشست های علمی همایش ملی بیانیه گام دوم انقلاب نشست علمی فقه و رانت و رابطه آن با عدالت در راستای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب 💠ارائه دهندگان: حجه الاسلام و المسلمین دکتر مجید رضایی و حجه الاسلام و المسلمین دکتر محمدرضا یوسفی 🔷 دبیر علمی: حجه الاسلام و المسلمین علیرضا فجری 🔷زمان:پنجشنبه 1398/6/7 ساعت 10:30 الی 13 🔳مکان: قم ابتدای خیابان معلم- پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تالار امام مهدی عج ⏹ مجری: پژوهشکده فقه و حقوق و مرکز همکاری های علمی و بین الملل 🌐https://t.me/isca24/7092
نشست علمی فقه و رانت و رابطه آن با عدالت http://m.aparat.com/v/PcbY1
98.12.03 تناسب وجودی به مثابه معیار بنیادین برای ارزش ....mp3
8.28M
◾️اولین پیش اجلاسیه کرسی نظریه پردازی تناسب وجودی به مثابه معیار بنیادین برای ارزش اخلاقی ✅ارائه دهنده: حجه الاسلام و المسلمین دکتر محمد علی مبینی 🔶شورای داوران: حجه الاسلام و المسلمین دکتر مجتبی مصباح ، حجه الاسلام و المسلمین احمد واعظی، حجه الاسلام و المسلمین دکتر علیرضا آل بویه و حجه الاسلام و المسلمین دکتر هادی صادقی 🔷کمیته ناقدان: جناب آقای دکتر سید محمد حسینی ،جناب آقای علی اکبر عبدل آبادی، حجه الاسلام و المسلمین محمد عالم زاده نوری وجناب آقای دکتر محمد فتحعلی خانی 🔷دبیر علمی: حجه الاسلام و المسلمین دکتر حسن بوسلیکی ◾️ناظر جلسه: جناب آقای دکتر محمد موسی وند 🔷زمان: سه شنبه 1398/12/3 ساعت 8:30 تا 12 🔳مکان: قم- ابتدای خیابان معلم- پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - تالار امام مهدی ع ⏹مجری: پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی و مرکز همکاری های علمی و بین الملل 🌐https://eitaa.com/isca_seda/563
یا باقر العلوم جهان شد گدای تو شرمنده عنایت و لطف و عطای تو یا باقر العلوم تو دریای رحمتی قطره چگونه مدح بگوید برای تو ♥️
نشست علمی نقش سیاستگذاری های پولی در تحقق عدالت اقتصادی http://m.aparat.com/v/jLGhm
✅همکار گرامی جناب اقای دکتر محمد سوری عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و مدیر گروه فلسفه پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی درگذشت پدر بزرگوارتان را تسلیت می گوییم و از پزوردگار مهربان برای ایشان رحمت واسعه و برای شما و خانواده گرامیتان شکیبایی و اجر در تحمل مصیبت خواهانیم
کتاب امنیت متعالیه را در کتابخوان پژوهان ببینید. pajoohaan.ir/document/4880
✅برگی از کتاب امنیت متعالیه استاد دکتر نجف لک زایی ص ۳۵ 💠 به نظر امام خمینی، مجموعه قانون برای اصلاح جامعه کافی نیست. قانون برای اینکه مایه اصلاح و سعادت بشر شود، به قوه اجراییه و مجری احتیاج دارد. ❇️به همین جهت خداوند متعال در کنار فرستادن یک مجموعه قانون یعنی احکام شرع، یک حکومت و دستگاه اجرا و اداره مستقر کرده است. 🔷 رسول اکرم صلی الله علیه و اله در رأس تشکیلات اجرایی و اداری جامعه مسلمانان قرار داشت. ایشان علاوه بر ابلاغ وحی و بیان و تفسیر عقاید و احکام و نظامات اسلام، به اجرای احکام و برقراری نظامات اسلام همت گماشته بود تا دولت اسلام را به وجود آورد؛ در آن زمان مثلًا به بیان قانون جزا اکتفا نمی کرد، بلکه درضمن به اجرای آن می پرداخت. ⏺پس از رسول اکرم صلی الله علیه و اله جانشین ایشان همین وظیفه و مقام را دارد. رسول اکرم صلی الله علیه و اله که جانشین تعیین کرد، فقط برای بیان عقاید و احکام نبود، بلکه برای اجرای احکام و تنفیذ قوانین نیز بود. وظیفه اجرای احکام و برقراری نظامات اسلام بود که تعیین جانشین را تا حدی مهم گردانیده بود که بدون آن پیغمبر اکرم صلی الله علیه و اله رسالت خویش را به اتمام نمی رسانید ؛(۱) زیرا مسلمانان پس از رسول اکرم صلی الله علیه و اله نیز به کسی احتیاج داشتند که قوانین را اجرا کند، نظامات اسلام را در جامعه برقرار گرداند تا سعادت دنیا و آخرتشان تأمین شود. اصولاً قانون و نظامات اجتماعی مجری لازم دارد. در همه کشورهای عالم و همیشه این‌طور است که قانونگذاری به‌تنهایی فایده ندارد .(۲) 🔷خرید نسخه دیجیتالی اثر 💠http://pajoohaan.ir/document/4880 ______________________ ۱. . مائده: ۶۷. ۲. . سیدروح‌الله خمینی؛ ولایت فقیه؛ ص‌۲۵-۲۶. _____
✅برگی از کتاب نسبت مرجعیت دینی با نهاد ولابت فقیه نگارش دکتر عبدالوهاب فراتی ص۱۳۰ 💠یکی از مسائلی که در هر الگویی باید مورد توجه قرار گیرد، بحث استقلال حوزه از قدرت سیاسی است. درواقع استقلال حوزه متغیر مستقلی است که هم مرجعیت دینی بدان حساس است و هم باید مورد توجه حاکمیت سیاسی قرار گیرد. ❇️در بسیاری از مصاحبه‌ها نیز بر این عنصر تأکید می‌شد که حفظ استقلال حوزه شرط اول هرگونه تعاملی دراین‌باره است. با این همه در اینجا سؤالات متعددی وجود دارد که باید به آنها توجه کرد؛ برای مثال حجت‌الاسلام احمد واعظی می‌پرسد: آیا استقلال حوزه از قدرت سیاسی تحت هر شرایط تاریخی و سیاسی‌ای امری ممدوح و پسندیده است یا اینکه سوانح و احوال تاریخی و سیاسی به آن قبض و بسط می‌دهد ؟ امروزه برخی فقهای حوزه معتقدند حوزه باید تحت هر شرایطی مستقل بماند و در عین حال هیچ مشکلی با حکومت فقیه ندارند و حتی مانع حضور دیگران در ارکان حکومت دینی نمی‌شوند ؛(۱) 🔷 ازاین‌رو باید به مفهوم استقلال حوزه دقت کرد و مدل‌هایی برای آن تعریف کرد و بر حسب هریک از این مدل‌ها روشن ساخت که کدام‌یک مثل مدل آیت‌الله سیستانی در عراق یا مدل مراجع کنونی ما در قم، به دغدغه‌های حوزه و حکومت دینی پاسخ مناسب‌تری می‌دهند ؟ پاسخ به این پرسش‌ها نیازمند بررسی‌های بیشتری است که هر الگوی پیشنهادی‌ای باید آن را تبیین کند. البته مراد همه کسانی که از استقلال حوزه سخن به میان آرند، استقلال مالی نیست، بلکه استقلال حوزه از آمریت سیاسی در تنظیمات آن است. 🔷نجفعلی میرزایی دراین‌باره توضیح می‌دهد: در جمهوری اسلامی به‌ جای استقلال حوزه در بحث مادی، باید از استقلال فکری و مدیریتی حوزه صحبت کنیم. شما وقتی پولی به کسی می‌دهید، لزوماً از او سلب اراده نمی‌کنید؛ مثلاً به مستحقی پولی می‌دهید؛ اما نمی‌گویید در عوض این پول مثلاً فلان ‌کار را بکن. شما از باب وظیفه به او پول می‌دهید؛ یعنی اگر بخواهیم این اصل را قبول کنیم که گرفتن پول وابستگی می‌آورد، این قاعده تنها مربوط به حکومت نیست؛ شامل مقلدین هم می‌شود. مراجع از افراد مختلفی وجوهات می‌گیرند؛ مثلاً اگر از یک بازاری وجوهات بگیرند، آیا وابسته به آن فرد بازاری می‌شوند ؟ بنابراین ما نباید روی استقلال مالی حوزه تأکید کنیم. استقلال آن‌طوری که آقایان می‌گویند اصلاً معنا ندارد. اصلاً اگر حکومت ندهد، چه کسی بدهد ؟ مثلاً حوزه خودش باید دست‌به‌کار بشود و کارخانه بزند و … که این پروژه‌ای است از پیش شکست‌خورده؛ چراکه حوزه عقل اقتصادی به‌ معنای تولید اقتصادی را ندارد؛ بنابراین مهم استقلال مدیریتی است؛ یعنی حکومت به حوزه نگوید که مثلاً این رشته را تأسیس کن، بلکه حکومت باید بگوید من نیاز به این رشته دارم و حوزه رسالت و وظیفه‌اش این است که برای جامعه و حکومت دینی تولید معرفت کند؛ رشته و درس جدید تأسیس کند. 🔷خرید نسخه دیجیتالی اثر 💠pajoohaan.ir/document/4786 1. . احمد واعظی؛ «رابطه مرجعیت دینی و نهاد ولایت فقیه: پیچیدگی‌ها و راه‌حل‌ها»؛ مصاحبه اختصاصی این‌جانب با ایشان، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، قم: 1396.