eitaa logo
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
2هزار دنبال‌کننده
7.9هزار عکس
740 ویدیو
218 فایل
پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir پایگاه رادیو پژوهش http://radio.isca.ac.ir کانال رسمی آرشیو صوت پژوهشگاه @isca_seda کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 ارتباط با مدیر و ارسال مطلب @isca25
مشاهده در ایتا
دانلود
به همت پژوهشکده اسلام تمدنی؛درس گفتار- درآمدی بر فقه مقارن حجت الاسلام و المسلمین علی شفیعی برگزار گردید. 🔶یازدهمین برنامه از برنامه های سخنرانی های علمی با موضوع درس گفتار- درآمدی بر فقه مقارن حجت الاسلام و المسلمین علی شفیعی برگزار گردید. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ) به نقل از روابط عمومی پژوهشکده اسلام تمدنی، یازدهمین برنامه از برنامه های سخنرانی های علمی با موضوع درس گفتار- درآمدی بر فقه مقارن (جلسه ۱۶،۱۷،۱۸،۱۹،۲۰)، با حضور حجت الاسلام و المسلمین علی شفیعی مدیر گروه و عضو هیأت علمی گروه فقه کاربردی پژوهشکده اسلام تمدنی به همت واحد فناوری اطلاعات پژوهشکده اسلام تمدنی برگزار شد. 💠جزئیات خبر در پایگاه اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) 🌐https://b2n.ir/400179
✅به همت پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت ع برگزار شد:کرسی ترویجی «آسیب شناسی تعصبات مذهبی و سیاسی در نگارش سیره 🔶کرسی ترویجی «آسیب شناسی تعصبات مذهبی و سیاسی در نگارش سیره (بررسی سیره نگاری حسین مونس)» برگزار شد. ✍️به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ) کرسی ترویجی «آسیب شناسی تعصبات مذهبی و سیاسی در نگارش سیره (بررسی سیره نگاری حسین مونس)» به عنوان پیش نشست «کنفرانس بین المللی آسیب شناسی مطالعات تاریخ اهل بیت (علیهم السلام) در دوره معاصر» روز چهار شنبه ۲۳/۰۷/۹۹ در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار شد. در ابتدای این جلسه که با همکاری پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد دکتر سعید نجفی نژاد ضمن تبیین موضوع نشست به معرفی اساتید ارائه کننده و ناقد پرداختند و در ادامه حجت الاسلام و المسلمین قاسم خانجانی به عنوان ارائه دهنده، به معرفی سوابق علمی و روش کار حسین مونس پرداخت و گفت: حسین مونس در نگارش آثار خود ادعای آزاد اندیشی دارد؛ اما در کتاب‌ها و آثار او بی‌طرفی مشاهده نمی‌شود. او در کتاب «دراسات فی السیره النبویه » درباره علت گرایش به این موضوع می‌نویسد: «مشاهده نمودم نویسندگان در زمینه سیره نگاری با دید احساسی و عاطفی به تألیف کتاب‌هایشان پرداخته‌اند.». 💠جزئیات خبر در پایگاه اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) 🌐https://b2n.ir/891612
استاد نجف لک‌زایی تشریح کرد؛فرق میان سیاست متعالیه و سیاست متدانی چیست؟/ رابطه سیاست و معنویت ✍️رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: رویکرد سیاست متعالیه، توحیدی و الهی است ولی رویکرد سیاست متدانی دنیوی و مادی است و به جهان دیگر و عقبی کاری ندارد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ) به نقل از خبرنگار مهر، دین با هدف «تکامل معنوی انسان» که یک حرکت جوهری آگاهانه است به دنبال آن است که انسان را تا عالی‌ترین کمالات وجودی رشد دهد و این مهم جز در بستر جامعه و امور سیاسی ممکن نیست. از این منظر هر چند سیاست در حوزه اعتباریات قرار دارد اما با توجه به اینکه کارکرد اصلی اعتباریات این است که واسطه رساندن انسان از نقص به کمال شوند و سیاست نیز متکفّل دستیابی به مصالح عمومی جامعه است، دین به عنوان مجموعه برنامه‌ها و راهنمایی‌های الهی سیاست را در رساندن انسان‌ها به کمالات معنوی شأن هدایت می‌کند. سیاست به معنای علم و فنّ کسب، حفظ و استمرار قدرت برای اجرای هدف حق یا باطل است و معنویت با دو رکن اخلاق و عرفان به معنای رویگردانی از وابستگی به دنیا، تهذیب نفس، توجه به آخرت و معرفت شهودی خداوند جلّ و علی است. دنیای مسیحی غرب با تمایزگذاری بین دو حوزه عرفی و قدسی پس از رنسانس به سکولاریزم رسیده است، اما اسلام آن را بر نمی‌تابد. 💠جزئیات خبر در پایگاه اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) 🌐https://b2n.ir/246190
به اطلاع می رسانم این کرسی که بنا بود فردا برگزار شود در زمان دیگر برگزار می شود متعاقبا در همین کانال اطلاع رسانی انجام خواهد گرفت.
✅در راستای برگزاری سلسله ‌نشست‌های «حکمرانی؛ فرهنگ و فضای مجازی»: 💠نشست «نظام ارزش‌گذاری محتوا در فضای مجازی» برگزار می‌شود. ⏹نشست تخصصی «نظام ارزش‌گذاری محتوا در فضای مجازی» با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مهدی علیزاده (معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی)، امیر خوراکیان (معاون فرهنگی اجتماعی و امور محتوایی مرکز ملی فضای مجازی) و مهندس یاسر جلالی (دستیار رئیس سازمان تبلیغات اسلامی) روز سه‌شنبه ۲۹ مهر ماه ۱۳۹۹ از ساعت ۱۰ تا ۱۲ به صورت وبینار برگزار می‌شود. ♈️این نشست، از سلسله ‌نشست‌های گفتگو پیرامون «حکمرانی؛ فرهنگ و فضای مجازی» می‌باشد که دبیری آن را دکتر حسین حسنی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات بر عهده خواهند داشت. ⬅️لینک حضور در برنامه: https://www.skyroom.online/ch/ricac/content-cyberspace
دهمین نشست راهبردی ـ تمدنی با موضوع «سلامت اجتماعی و آینده آن در جهان اسلام» با حضور دکتر یونس نوربخش (رئیس کرسی یونسکو در سلامت اجتماعی در ایران) و دکتر ودادهیر (مدیر روابط بین الملل کرسی یونسکو در سلامت اجتماعی) در پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی برگزار شد. ✍️در این نشست نخست دکتر ودادهیر بر مفهوم هویت (ما) و ضرورت شکل‌گیری «ما»ی فراگیر در سطح جهانی تأکید کرده و تصریح نمودند که تا زمانی که حس‌نیاز و یا حس خطرِ پیوسته وجود نداشته باشد و تا زمانی که ما به صورت همگانی فکر نکنیم و عزم و اراده‌های بزرگی از خود نشان ندهیم و بالاخره تا زمانی که فرهنگ یاریگری و همدلی در سطوحی کلان‌تر را تجربه نکنیم، در مواجهه با پاندمی‌ها همچنان عاجز خواهیم بود. در این باره دکتر ودادهیر مسئله فرقه‌گرایی را یکی از موانع شکل‌گیری مابودگی در جهان اسلام قلمداد کردند و بر حل آن تأکید نمودند. 🔶در ادامه دکتر نوربخش علاوه بر مصارف دینی وقف (وقف مسجد) و مصارف علمی وقف (وقف مدرسه) به مسئله «وقف سلامت»، «وقف درمان» و «وقف بهداشت» در جهان اسلام اشاره کردند و اهمیت نهاد وقف بویژه «وقف در حوزه پیشگیری» (بهداشت) را خاطرنشان کردند و آن را در شکل‌گیری «خیر عمومی» مهم دانستند. نکته‌ای که دکتر نوربخش بر آن تأکید کردند سنتی بودن و سنتی ماندن نهاد وقف در کشورهای اسلامی و پاسخگو نبودن نظام وقف به مسئله‌های کنونی جهان اسلام است که دیگر همچون گذشته نمی‌تواند دارایی‌های عمومی را مدیریت کند. ایشان تصرف دولت ملت‌ها در موقوفات و همین‌طور اصلاحات ارضی و تقسیم زمین‌های وقفی در جهان اسلام را از جمله آسیب‌های مهم در استفاده از دارایی‌های عمومی برشمردند. 📒گزارش تفصیلی نشست بعدا منتشر خواهد شد. 🌐https://eitaa.com/isca24/8169
سخنرانی استاد نجف لک زایی در آیین اختتامیه اولین همایش ملی معنویت های نوظهور http://m.aparat.com/v/KAMO6
💠 کرسی نقد علمی «راهکارهای رفع موانع اخلاق فردی ازدواج جوانان» ❎ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین اصغر هادی ⬅️ناقد: حجت الاسلام و المسلمین عبدالرسول احمدیان ⏹ دبیر علمی:دکتر محمد ثناگویی زاده ⏰زمان:چهارشنبه ۱۳۹۹/۷/۳۰ ساعت ۹:۳۰ 🌐مشاهده آنلاین: dte.bz/1001
سامانه بازنمایی دستاوردهای قرآنی کشور رونمایی می‌شود ♈️دبیر میز توسعه و تعمیق فرهنگ قرآنی قطب‌های فکری و فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی، گفت: سامانه بازنمایی دستاوردها و محصولات قرآنی کشور با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه ✍مرتضی غرسبان در گفت‌و‌گویی با اشاره به جلسه اخیر میز «توسعه و تعمیق فرهنگ قرآنی» با معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: در آینده‌ای نزدیک از سبد قرآنی (سامانه بازنمایی دستاوردهای قرآنی کشور) رونمایی خواهد شد. 💠وی افزود: در سال گذشته، پروژه «وضعیت‌سنجی تولید محصولات قرآنی کشور» از سوی کمیسیون توسعه فعالیت‌های ترویجی، تبلیغی، قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دفتر تبلیغات اسلامی واگذار شد. ⬅️دبیر میز توسعه و تعمیق فرهنگ قرآنی قطب‌های فکری و فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی با اشاره به طرحی که میز قرآن ارائه کرد، تصریح کرد: به پیشنهاد حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قطبی، «رییس میز قرآن» طراحی سامانه بازنمایی دستاوردهای قرآنی، لازمه اجرای پروژه وضعیت‌سنجی تولید محصولات قرآنی کشور دانسته شد. ❎وی افزود: بر این اساس، یکی از فعالیت‌هایی که در برنامه میز قرآن برای پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تعریف شد، طراحی سامانه سبد قرآنی بود؛ این فعالیت که با بیش از یک سال تلاش از سوی اداره فناوری پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی انجام گرفت، در جلسه اخیر میز قرآن با معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه شد. ⬅️غرسبان با اعلام استقبال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از این سامانه و تأکید بر ارتقاء آن به سطح ملی، تصریح کرد: مقرر شد که مراسم رونمایی رسمی از این سامانه در جلسه آتی «کمیسیون توسعه فعالیت‌های ترویجی، تبلیغی، قرآنی»، با حضور سید عباس صالحی، وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و حجت‌الاسلام والمسلمین احمد واعظی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم صورت گیرد. ✅وی یادآوری کرد: همچنین مقرر شد از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، همه نهادها و دستگاه‌های فرهنگی و قرآنی کشور، ملزم به بارگذاری محصولات قرآنی خود در این سامانه شوند.
قرائت پیام حضرت آیت الله نوری همدانی توسط حجه الاسلام و المسلمین حمید نوروزنژاد http://m.aparat.com/v/Etk7b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅معرفی مرکز همکاری های علمی و بین الملل 💠اهداف مرکز همکاری های علمی و بین الملل ◀️برگزاری کرسی های نظریه پردازی ⬅️برگزاری نشست های علمی 📒برنامه ریزی مطالعات علمی و بین الملل 🔹کاری از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🌐https://eitaa.com/isca24/8174
پژوهشکده حج و زیارت و پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت ع پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و معاونت بین الملل بعثه مقام معظم رهبری برگزار می کنند. ⬅️همایش بین المللی مغرب اسلامی، حج و حرمین شریفین ◀️از سلسله همایش های سراسری «جهان اسلام حج و حرمين شريفين» 1️⃣اهمیت حج و حرمین از دیدگاه مسلمانان مغرب اسلامی با رویکرد تقریبی 2️⃣ احکام و آبین های تقریبی حج و حرمین 3️⃣ ظرفیت ها و راهکار های همکاری های مشترک ایران و کشور های مغرب اسلامی در چارچوب حج 4️⃣ افق های مشترک سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی ایران و کشورهای مغرب اسلامی 5️⃣ نقش عالمان و فرهیختگان شمال افريقا در مقابله با افراط گرایی در میان مسلمانان 6️⃣ تلاش های وهابیت جهت اثر گذاری بر مسلمانان مغرب اسلامی 7️⃣ تاریخ و فرهنگ حج گزاری در مغرب اسلامی . 8️⃣ اهتمام مغربیان به مشاهد مشرفه و نمادهای اهل بیت 9️⃣ نقش حج و حرمین در تعامل و تعالی تمدنی ایران و مغرب اسلامی 0️⃣1️⃣ نقش حج و حرمین در تحقق اهداف بین المللی بیانبه گام دوم در باره مغرب اسلامی 1️⃣1️⃣نقش و تأثیر حج بر روابط و فرهنگ ابران و مغرب اسلامی ⏰زمان برگزاری: ۲۵ دی 1399 🔶آخرین مهلت ارسال چکیده ها: آخر شهریور ۱۳۹9 📒آخرین مهلت ارسال مقالات: ۲۰ آبان 1399 ✍️جزئیات ارسال مقالات در پوستر ملاحظه نمایید. 🌐https://eitaa.com/isca24/8175
به همت اداره نشریات و پژوهشکده فلسفه و کلام پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی نودوهشتمین شماره فصلنامه علمی ـ پژوهشی «نقدونظر» مربوط به تابستان 1399 منتشر و مقالات این شماره بر روی سامانه این نشریه به آدرس http:jpt.isca.ac.ir نمایه شد. 🔶«احتجاج اخلاقی بر ضرورت زندگی پس از مرگ» نوشته امیر دیوانی؛ «نسبت سعادت اخلاقی و جاودانگی در اندیشه ابن‌عربی و کرکگور» اثر علیرضا آرام و سیداحمد فاضلی؛ «بررسی جاودانگی انسان از دیدگاه ابومنصور ماتریدی» به قلم سیدلطف الله جلالی ازجمله مقالات این شماره است. 🔹همچنین «برهان در فلسفه کانت» اثر علی لاریجانی؛ «برهان وجودی آنسلم (بر اساس تقریر گراهام اُپی) و مقایسه آن با برهان صدیقین ابن‌سینا» نوشته فرح رامین؛ «پژوهشی در باب تفاوت عرفان، فلسفه و کلام» اثر سیدرضا اسحاق‌نیا؛ «بررسی تحلیلی و مقایسه‌ای مفهوم جوهر در فلسفه ارسطو و ملاصدرا» به قلم عیسی موسی‌زاده، مصطفی عابدی جیغه و ابراهیم علیپور از دیگر مطالبی است که در این شماره منتشر شده است. 📒فصلنامه نقدونظر در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)؛ بانک اطلاعات نشریات کشور (Magiran)؛ پایگاه استنادی سیویلیکا (Civilica)؛ مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی (SID)؛ پرتال جامع علوم انسانی؛ سامانه نشریه: jpt.isca.ac.ir، کتابخوان همراه پژوهان (pajoohaan.ir) و پرتال نشریات دفتر تبلیغات اسلامی (http://journals.dte.ir) نمایه می‌شود. 🌐https://eitaa.com/isca24/8177
جدول نهایی برنامه سخنرانان خارجی وبینار نقش معرفت دینی در علوم انسانی؛ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه| جهت اطلاع فرهیختگان کانال
✅لینک باکس همایش معنویت های نوظهور در پیام رسان تلگرام✅ 1️⃣.آیین افتتاحیه اولین همایش ملی معنویت های نوظهور(استاد احمد واعظی) 2️⃣.آیین افتتاحیه اولین همایش ملی معنویت های نوظهور(دکتر محمد تقی سبحانی) 3️⃣.آیین افتتاحیه اولین همایش ملی معنویت های نوظهور(مرحوم دکتر ابراهیم علیپور) 4️⃣.آیین افتتاحیه اولین همایش ملی معنویت های نوظهور(گزارش دبیر علمی همایش آقای دکتر هادی وکیلی) 5️⃣.آیین اختتامیه اولین همایش ملی معنویت های نوظهور (گزارش روسای کمیسیون های تخصصی) 6️⃣همایش معنویت های نوظهور|کمیسیون تخصصی نقد آموزه ها در معنویت های نوظهور قسمت اول 7️⃣.همایش معنویت های نوظهور|کمیسیون تخصصی نقد آموزه ها در معنویت های نوظهور قسمت دوم 8️⃣.همایش معنویت های نوظهور|کمیسیون تخصصی گونه شناسی، شاخصه های کلی و ارتباط با معنویت اسلامی بخش اول 9️⃣.همایش معنویت های نوظهور|کمیسیون تخصصی گونه شناسی، شاخصه های کلی و ارتباط با معنویت اسلامی بخش دوم 0️⃣1️⃣ همایش معنویت های نوظهور | تخصصی نقد شخصیت ها و جریان های مطرح در معنویت های نوظهور بخش اول 1️⃣1️⃣.همایش معنویت های نوظهور |کمیسیون تخصصی نقد شخصیت ها و جریان های مطرح در معنویت های نوظهور بخش دوم 2️⃣1️⃣.همایش معنویت های نوظهور |کمیسیون تخصصی آسیب شناسی و شیوه های مواجهه با معنویت های نوظهور 3️⃣1️⃣.آیین اختتامیه اولین همایش ملی معنویت های نوظهور | سخنرانی استاد نجف لک زایی
لینک باکس همایش معنویت های نوظهور.pdf
238.4K
لینک باکس اولین همایش معنویت های نوظهور در پیام رسان تلگرام و سایت آپارات(صفحه اختصاصی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
مهلت ارسال آثار به دوازدهمین جشنواره بین‌المللی فارابی تمدید شد
مهلت ارسال آثار به دوازدهمین جشنواره بین‌المللی فارابی تمدید شد 🔹دکتر حسین میرزائی رئیس دبیرخانه دوازدهمین جشنواره بین‌المللی فارابی از تمدید مهلت ارسال آثار به دبیرخانه این جشنواره تا بیستم آبان‌ماه خبر داد. 📒به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دبیرخانه دوازدهمین جشنواره بین‌المللی فارابی، دکتر حسین میرزایی با اعلام این خبر گفت: دبیرخانه دوازدهمین جشنواره بین‌‌المللی فارابی به دلیل تماس‌های علاقه‌مندان به ویژه دانشگاه‌ها، مؤسسات پژوهشی و ناشران، برای ثبت و ارسال آثار، زمان ثبت آثار در سامانه را تا بیستم آبان‌ماه تمدید کرده است و این مدت مجدداً تمدید نخواهد شد. وی افزود: تمامی پژوهشگران حوزه علوم‌انسانی و اسلامی، دانشگاه‌ها، مؤسسات پژوهشی و ناشران تنها تا پایان روز سه شنبه بیستم آبان ماه ۱۳۹۹ فرصت دارند، آثار خود را شامل «کتاب پژوهشی»، «گزارش نهایی پژوهش»، «رساله دکتری» و «پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد » که در سه سال گذشته (از ابتدای فروردین ۱۳۹۶ تا پایان اسفند ۱۳۹۸) انجام شده است، در سایت جشنواره به نشانی (WWW.FARABIAWARD.IR) ثبت کنند. ⬅️دکتر میرزایی تصریح کرد: آثار علمی در این دوره از جشنواره نیز در پانزده گروه علمی «اخلاق، ادیان و عرفان»، «تاریخ، جغرافیا و باستان‌شناسی»، «حقوق»، «زبان، ادبیات و زبان‌شناسی»، «علوم اجتماعی و علوم ارتباطات»، «علوم اقتصادی، مدیریت و علوم مالی»، «علوم تربیتی، روان‌شناسی و علوم ورزشی»، «علوم سیاسی، روابط بین‌الملل و مطالعات منطقه‌ای»، «علوم قرآنی، تفسیر و حدیث»، «فقه و اصول»، «فلسفه، منطق و کلام»، «فناوری اطلاعات، اطلاع‌رسانی و کتابداری»، «مطالعات انقلاب اسلامی و امام خمینی (ره)»، «مطالعات هنر و زیبایی‌شناسی» و «مطالعات میان رشته‌ای» دریافت می‌‌شوند. بخش بین‌الملل جشنواره نیز آثار مربوط به حوزه ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی را دریافت می‌کند. 📒گفتنی است جشنواره بین‌المللی فارابی توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، کمیسیون ملی یونسکو، دفتر منطقه‌ای و کمیسیون ملی آیسسکو، بنیاد ملی نخبگان و مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هر ساله برگزار می‌‌شود.
حبیب الله بابایی:مشکل اینجاست که در مورد جهان اسلام هم از منظر غرب می‌اندیشیم (بخش اول) حبیب الله بابایی:مشکل اینجاست که در مورد جهان اسلام هم از منظر غرب می‌اندیشیم (بخش دوم) 🔲رئیس پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت:مشکل آنجاست که ما نه فقط در مورد غرب، غربی فکر می‌کنیم بلکه در مورد جهان اسلام نیز از منظر غرب می‌اندیشیم. به همت پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی و مرکز همکاری‌های علمی و بین الملل پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، سلسله نشست‌های 💠راهبردی- تمدنی، سلامت اجتماعی و آینده آن در جهان اسلام برگزار شده است. ✍️حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله بابایی، رئیس پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در یادداشتی به تحلیل این نشستها پرداخته است: قریب به دو سال است که در راستای شناخت و احیاناً تحلیل مسئله‌های کلان جهان اسلام رایزنی‌های گسترده‌ای را در موضوعات مختلف و در سطوح متفاوت از اساتید بنام و شهیر آغاز کرده‌ایم و تاکنون بیش از ۱۰ مسئلۀ کلان را به شور و نشست و گفتگو با نخبگان و اساتید گذاشته‌ایم، لیکن حاصل و آوردۀ بسیاری از این گفتگوها و نشست‌ها که گاه برای تنها یکی از آنها بارها مسافرت رفته و دهها ساعت وقت گذاشته‌ایم، بالاتفاق «هیچ» یا «نمی‌دانم» بوده است که برخی آن را متواضعانه گفته‌اند و برخی نیز در عمل بدان اذعان کرده‌اند. ⏹به رغم اینکه این گفتگوها با مقدماتی گاه طولانی همراه بوده و پیش از برگزاری نشست، جلسات توجیهی صورت گرفته، لیکن به‌موجب فقدان پشتوانه‌های لازم پژوهشی در مسائل کلان جهان اسلام، بسیاری از نخبگان و حتی جامعه‌شناسان آنگاه که به سوالات مربوط به جامعه‌شناسی جهان اسلام می‌رسند ترجیح می‌دهند به جای نگاه‌های انضمامی خود را در نگاه‌های انتزاعی و حتی الهیاتی پنهان کنند و نخواهند و یا نتوانند وارد وضعیت کنونی جامعه جهانی اسلام بشوند و تحلیلی از آمارهای موجود داشته باشند. ↙️جالب اینکه حتی بسیاری از جامعه‌شناسان ما پایگاه‌های آماری و پیمایشی انجام گرفته در جهان اسلام (مانند الموشر العربی در دوحۀ قطر) را نمی‌شناسند تا چه رسد به اینکه شبیه آن پیمایش را بخواهند در موضوعات علم، سلامت، طبیعت، سیاست، و فرهنگ در ایران و یا کشورهای غرب آسیا و یا کشورهای مقاومت ارائه دهند. ما در سلسله نشست‌ها و گفتگوهایی که با نخبگان و صاحب‌نظران مختلف در موضوعاتِ «وضعیت آب و آینده آن در جهان اسلام»، «وضعیت سلامت و آینده آن در دنیای اسلام»، «کتاب و کتابخانه در جهان اسلام»، «رسانه و ارتباطات در دنیای اسلام»، «جنسیت در جهان اسلام»، «ترجمه در جهان معاصر اسلام» و دیگر مسائل کلان داشته‌ایم، هرچند نکته‌ها ارزنده و افق‌های نوینی را در فهم وضعیت دنیای اسلام به دست آوردیم، لیکن گاه سوالات ساده و پرسش‌های معطوف به توصیف صرف از واقعیات جهان اسلام بی‌جواب ماند. 🔲پاسخ‌هایی هم که برخی از نخبگان به چنین پرسش‌هایی ارائه کردند (مانند آنچه دکتر مهدی ضرغامی در مورد «آب» و آیندۀ آن در جهان اسلام گفتند و یا دکتر کامران باقری لنکرانی در مورد «نظام سلامت» در جهان اسلام مطرح کردند) همه برآمده از تجربیات شخصی آنها در سفرها و ارتباطات‌شان بود و نه برآمده از یک دیسیپلین علمیِ مربوط به جهان اسلام در دانشگاه. این بدان معناست که مطالعات جهان اسلام در حوزه و دانشگاه از اساس تعطیل است و رویکرد نخبگان در نهادهای علمی نه به سمت دنیای اسلام بلکه معطوف به جهان غرب و کشورهای اروپایی و آمریکایی بوده است. 🌐https://eitaa.com/isca24/8185
حبیب الله بابایی:مشکل اینجاست که در مورد جهان اسلام هم از منظر غرب می‌اندیشیم (بخش دوم) 🔲حبیب الله بابایی:مشکل اینجاست که در مورد جهان اسلام هم از منظر غرب می‌اندیشیم (بخش اول) مشکل آنجاست که ما نه فقط در مورد غرب، غربی فکر می‌کنیم بلکه در مورد جهان اسلام نیز از منظر غرب می‌اندیشیم و آنجا که ادبیات دنیای غرب و نگاه شرق‌شناسانه در مورد دنیای اسلام ساکت مانده باشد، ما نیز ترجیح می‌دهیم سکوت اختیار کنیم و نسبت به رصد و تحلیل آن عملاً اقدامی نکنیم. این غفلت بزرگ نه فقط در میان ایرانیان بلکه کم و بیش در سطح جهان اسلام و در برخی کشورهای اسلامی نیز صادق است. مثلاً در موضوع «سلامت» انتظار می‌رفت اگر در ایران و فرهنگستان علوم پزشکیِ آن به این مسئله پرداخته نمی‌شود و ریاست محترم آن با تعجب از واقعیات مربوط به سلامت در جهان اسلام اظهار بی‌اطلاعی می‌کند، در برخی از کشورهای مقاومت مثل لبنان که وزیر بهداشت آن متعلق به حزب الله است، تأملی و یا تحقیقی در این موضوع صورت گرفته باشد، ولی پیگیری‌ها از طریق برخی اساتید لبنانی مانند شیخ شفیق جرادی و ارتباط با برخی از پزشکان نخبه حزب الله برای کسب نگاهی فرامنطقه‌ای به مسئله سلامت در دنیای اسلام نیز عملاً مایۀ یأس و حیرت بود. حال پرسش این است که چرا دنیای اسلام خود را نمی‌بیند و در مورد مسائل خود، خود اندیشه نمی‌کند؟ در این باره علاوه بر ریشه‌های مختلفی که می‌توان ذکر کرد باید بدین نکته نیز متذکر شد که جامعه مسلمانان به خصوص ایرانیان نه تنها در فهم «مصادیق نیازهای خود»، و نه فقط در درک «نظام نیازهای جهان اسلام»، و بلکه در «منطق نیازسنجی» های خود دچار غرب‌زدگی پنهان و گاه آشکار شده‌اند و اساساً استقلال اندیشه و بلکه جرأت اندیشۀ استقلالی را از کف داده‌اند و همین شاید یکی از عوامل اصلی ضعف تمدنی جامعه مسلمانان در دنیای کنونی اسلام است که تمدن را نه در واقعیت‌ها بلکه گاه در آرزوها دنبال می‌کنند. 🌐https://eitaa.com/isca24/8186
پس از این اظهارات بابایی، افراد مختلفی نسبت به سخنان وی واکنش نشان دادند و اظهار نظر کردند که در ادامه می خوانید؛ اساساً هویت و کل آگاهانه ای بنام جهان اسلام در ذهن اندیشمندان نداریم ✍️مختار شیخ‌حسینی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در نوشته ای به این یادداشت واکنش نشان داد و آورد: بخشی از مسئله به نظرم به این بر می‌گردد که اساساً هویت و کل آگاهانه ای بنام جهان اسلام در ذهن اندیشمندان نداریم. آنچه هم در دوحه (مرکز العربی للابحاث) و بیروت (مرکز الدراسات الوحده العربیه) …انجام می‌شود بر اساس درکشان از هویت واحد جهان عرب است، لذا موشر العربی، جهان عرب را به مناطق (مغرب عربی، مشرق عربی، وادی النیل، خلیج) تقسیم می‌کند و مردم و نخبگان نسبت به جهان عرب احساس یک کل و واحد هویتی دارند. 🔲طبعاً هم تجربه تاریخی هم اندیشه‌های پشتیبان این هویت را بروز می‌کند اما مفهوم جهان اسلام چنین ویژگی ندارد. چون ما پیش فرضی داریم که جهان اسلام یک کل هویتی است لذا پرسش می‌کنیم چرا این کل، خودمشاهده گر نسبت به مسائلش نیست، در حالی که به نظر مشکل در پیش فرض ماست. در مطالعات جهان اسلامی، صرفاً "ایرانی" فکر می‌کنیم 🌐https://eitaa.com/isca24/8187
✅محمدرضا بهمنی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی هم در پاسخ به نوشته حجت الاسلام بابایی نوشت: تلاش جنابعالی برای تحلیل تمدنی جهان اسلام ستودنی است. ✍️اما ذکر چند نکته را لازم می‌دانم: 1️⃣بی اطلاعی ما و شما و جمعی از افرادی که جنابعالی در این چند نشست آنها را به یاری طلبیده اید، نمی‌تواند نشان از فقر مطلق اطلاعاتی یا اندیشه‌ای در این حوزه باشد. 2️⃣چالش کلیدی و دلیل اینکه شما در آغاز راه به این نتیجه رسیده اید که "هیچ" نمی‌دانیم، اتفاقاً این است که در مطالعات جهان اسلامی، صرفاً "ایرانی" فکر می‌کنیم و "ایرانی"تر عمل می‌کنیم. جسارتاً بفرمائید که در طراحی و مباحثه در این نشست‌ها، چند جهان اسلامی غیرایرانی را به کمک گرفته اید؟ 3️⃣همان طور که پیش تر لطف فرموده و حقیر را هم به همفکری دعوت کردید_، عرض کردم، مطالعات تمدنی جهان اسلامی نیاز به طراحی دقیق‌تر و انضمامی تر دارد. و در همین ابتدای راه نیاز به کنسرسیومی از اشخاص حقیقی و حقوقی دارد. تا به قول جناب شیخ شفیق جرادی، از "ایرانیزاسیون مطالعات جهان اسلامی" به در آییم. 4️⃣ در نشست‌های گفت و گو محوری که برای این منظور اجرا کردید هم چند اشکال اساسی وجود دارد. از جمله این اینکه: ۱. به حسب دسترسی به اشخاص، موضوعات را چیدید. ۲. با یک نفر گفت و گو ترتیب دادید. ۳. به ضرورت بررسی‌های تمهیدی نپرداختند. ۴. در انتخاب موضوعات به نسبت سنجی موضوعات و اولویت بندی آنها اهمیت ندادید. و… (البته این نکات، از ارزش شروع کنندگی این سنخ گفت و گوها و دغدغه مندی نمی کاهد) 5️⃣ جا دارد در ادامه راه، حتماً یک تیم راهبری متشکل از جمعی از صاحبان اطلاعات میدانی و صاحبان اندیشه تمدنی از جهان اسلام را در یک اتاق گفتگوی مجازی گردهم آورید. در این تیم حتماً اشخاصی از کشورهای عرب منطقه، آفریقا، ترکیه، آسیای میانه و جنوب شرق آسیا باید به یاری طلبیده شوند. 6️⃣ همچنین در ادامه راه، طراحی نظام موضوعات و مسئله شناسی مقدم بر هر اقدام دیگر و مقدم بر برگزاری هر نشست دیگری است. همان طور که قبلاً پیش نویس اولیه ای را برای نظام موضوعات تقدیم کرده بودم. پیشنهاد می‌کنم ضمن تدوین یک مبنای مفهومی کلان، پس از نهایی سازی نظام موضوعات و مسائل، هر بخشی از آن را به یکی از اعضای تیم راهبری بسپارید. 🌐https://eitaa.com/isca24/8188