eitaa logo
من شیعه هستم
564 دنبال‌کننده
308 عکس
376 ویدیو
20 فایل
✅ شناخت دین اسلام : بدون تعصّب، بدون خرافه، با محوریّت تفسیر المیزان علامه طباطبایی (ره) و سخن بزرگان اهل معرفت ✅ معرفت، اعتقاد، اخلاق ✅ اینجا قم مقدّس است
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹🌹🌹 💠 و چنين شخص فريب خورده اى اينگونه مى كند كه بعد از مُردنش و به اعتقاد خودش بعد از باطل شدن ذاتش، همان حالِ قبل از مرگ را دارد. یعنی وقتی كه مردم تعريف و تمجيدش می كنند او مى شنود و لذّت مى برد و اين چيزى جز غلط در وَهم نيست، همان غلط در وَهمى است كه مِی گسارانِ مست در حال مستى دچار آن مى شوند و وقتى احساساتشان به هيجان در مى آيد بنام فُتوّت و مردانگى از جُرم مجرمين در می گذرند و جان و مال و ناموس و هر كرامت ديگرى را كه دارند در اختيار طرف مى گذارند و اين خود، و است؛ چون اگر عاقل بودند هرگز به چنين امورى اقدام نمى كردند. 💠 پس اين لغزشها و امثال آن، خطرهايى است كه غير از توحيدى كه ذكر شد هيچ سنگرى نيست كه انسان را از آن حفظ كند و به همين جهت است كه اسلام را كه جزئى از طريقه جاريه او است بر اساس پى ريزى نموده است. توحيدى كه اعتقاد به توحيد هم از شؤون آن است و لازمه اين توحيد و آن معاد، اين است كه انسان هر زمان و هر جا كه باشد روحاً ملتزم به احسان و دورى از بديها باشد؛ چه اينكه تك تك موارد را تشخيص بدهد كه خوبى است يا بدى است و يا نداند و چه اينكه ستايشگرى، او را بر اين اخلاق پسنديده ستايش بكند و يا نكند، و نيز چه اينكه كسى با او باشد كه بر آن وادار و يا از آن بازش بدارد يا نه. براى اينكه چنين كسى را با خود و داناى به احوال خود و حفيظ و قائم بر هر نفْس مى داند و معتقد است كه خداى تعالى عمل هر انسانى را مى بيند و نيز معتقد است كه در ما وراى اين عالَم است كه در آن روز هر انسانى آنچه را كه كرده حاضر مى بيند (چه خير و چه شرّ) و در آن روز هر كسى بدانچه كرده جزا داده مى شود. ادامه دارد... 📚 💌 کانال " آی💚شیعه " : 🆔 @ishiaa 👈 🌺🌺🌺🌺
آقای آخوند از آقای نخودکی خواست که او را موعظه کند. آقای نخودکی گفت : «مَرنج و مَرنجان». آقای آخوند گفت : مرنجان را فهمیدم یعنی کسی را اذیّت نکنم، ولی مرنج یعنی چه؟ چطور میتوانم ناراحت نشوم مثلاً وقتی بفهمم کسی مرا کرده یا داده، چطور نباید برنجم؟ آقای نخودکی گفت : علاج آن است که خودت را کسی ندانی. اگر خودت را کسی ندانستی دیگر نمی رنجی. بله دوستان اگر ما خودمان را دارای عزّت و مقام خاصی ندانیم و در برابر ، خود را هیچ بدانیم، دیگر هیچگاه از سخن دیگران ناراحت نخواهیم شد. 💌 کانال " آی💚شیعه " : 🆔 @ishiaa 👈 🌺🌺🌺🌺
🌹🌹🌹 ❇️ مباحث فصول گذشته را ميتوان در سه مطلب خلاصه كرد : 💠 اول اينكه در الغاى اسباب برده گيرى و تقليل و تضعيف آن از هيچ تلاش و کوششی دريغ نداشته و كوتاهى نكرده، تا جايى كه از همه اسبابهاى معمول در دنياى آن روز، تنها يك سبب را به اعتبار خود باقى گذارد، آن هم سببى بود كه به قاطع، چاره اى جز ابقاى اعتبارش نبود؛ و آن سبب عبارت بود از دشمنى با «دين و مزاحمت با مجتمع بشرى و سركشى در برابر حقّ و به هيچ وجهى از وجوه در برابر حقّ سر فرود نياوردن»، اسلام اين طغيان را مجوّز برده گيرى دانست. 💠 دوم اينكه براى احترام و آبرو دادن به بَردگان و نجات آنان از ذلّتى كه داشتند جميع وسائل ممكن را بكار برد و تا اندازه اى كه بيش از آن تصوّر و امكان ندارد شؤون حياتى آنان را با شؤون حياتى ساير اجزاء مجتمع بشرى يعنى آزادگان نزديك ساخت، به حدّى كه بردگان مثل يكى از افراد مجتمع شدند، گر چه به تمام معنا همدوش شان نگرديدند، ليكن حجاب و فاصله اى كه باقى ماند بسيار دقيق و قابل تحمّل بود، و آن اين بود كه بردگان مانند آزادگان تمامى مازاد از فعاليتشان مِلك خودشان نبود، بلكه از اين نيرو تنها مقدارى را مالك بودند كه زندگى شان را به طور متوسط تأمين نمايد و زائد بر آن، مِلك موالى بود؛ به عبارت ديگر، در اسلام اى بين عبد و حُرّ نماند مگر تنها اين تفاوت كه عبد محتاج بود به اِذن مولايش. 💠 سوم اينكه در آزاد كردن «بَردگان» و الحاق شان به مجتمع «آزادگان» به هر گونه بهانه ای مُتشبّث شده، از طرفى عموم مسلمين را به آزاد كردن بردگان ترغيب و تحريص نموده و اين عمل را يكى از شمرده، و از طرفى هم آن را در حقّ بعضى از گنهكاران واجب نموده و كفّاره گناهشان قرار داده، و از طرفى ديگر به مَوالى اجازه داد كه با بَرده خود «مكاتبه» نموده، قرار ببندند كه هر وقت از دستمزد خود همه قيمت خود را به مولا پرداختند آزاد شوند و يا به هر مقدارى كه از قيمت خود را پرداختند به همان مقدار آزاد گردند و نيز به موالى اجازه داد كه بنده خود را «تدبير» كنند يعنى او را براى بعد از مرگ شان آزاد سازند. ادامه دارد... 📚 💌 کانال " آی💚شیعه " : 🆔 @ishiaa 👈 🌺🌺🌺🌺
🌹🌹🌹 ❇️ انگيزه هاى عقلانى، غير انگيزه است. 💠، انسان را تنها به منافع دنيوى دعوت و وادار مى كند، در نتيجه هر زمان كه پاى نفعى مادّى در كار بود و انسان مادّى آن را احساس هم كرد، آتش شوق در دلش شعله ور گشته و به سوى انجام آن عمل تحريك و وادار مى شود و امّا اگر نفعى در عمل نبيند، خمود و سرد است. ولى در ، انسان به سوى عملى تحريك مى شود كه حقّ را در آن ببيند و تشخيص دهد، چنين كسى پيروى ِحقّ را سودمندترين عمل مى داند، حال چه اينكه سود مادّى هم در انجام آن احساس بكند و يا نكند، چون معتقد است آنچه كه نزد خدا است بهتر و باقى تر است و تو خواننده عزيز مى توانى در اين باره بين دو نمونه زير از اين دو منطق يعنى «منطق تعقل» و «منطق احساس» مقايسه كنى : 💠 از شعر عنتره شاعر را به يادت مى آوريم كه مى گويد : (و قولى كلّما جشات و جاشت —- مكانك تحمدى او تستريحى )؛ ميخواهد بگويد : من در جنگها هر وقت آتش جنگ شعله ور و تنورش داغ ميشود و احساسِ خطر متزلزلم مى سازد، براى اينكه دلم را محكم كنم به دلم مى گويم : ثُبات و استوارى به خرج بده، براى اينكه اگر كشته شوى مردم تو را به ثبات قدم و فرار نكردنت مى ستايند و اگر دشمن را بكُشى راحت مى شوى و به آرزويت مى رسى، پس ثبات قدم در هر حال براى تو بهتر است. 💠 و از كلام خداى تعالى را نمونه مى آوريم كه مى فرمايد : ❣قلْ لَنْ يُصِيبَنا إِلَّا ما كَتَبَ اللَّهُ لَنا هُوَ مَوْلانا وَ عَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ قُلْ هَلْ تَرَبَّصُونَ بِنا إِلَّا إِحْدَى الْحُسْنَيَيْنِ وَ نَحْنُ نَتَرَبَّصُ بِكُمْ أَنْ يُصِيبَكُمُ اللَّهُ بِعَذابٍ مِنْ عِنْدِهِ أَوْ بِأَيْدِينا، فَتَرَبَّصُوا إِنَّا مَعَكُمْ مُتَرَبِّصُونَ. بگو به ما نمى رسد مگر آنچه كه براى ما مقدّر كرده، سرپرست ما او است، و مؤمنين بايد كه بر خدا توكّل كنند، بگو آيا جز رسيدن يكى از دو را براى ما انتظار داريد نه، شما هر چه براى ما آرزو كنيد هر چند كشته شدن ما باشد به نفع ما است، ولى ما انتظار داريم عذابى از ناحيه خدا و يا به دست خود ما بر سر شما آيد، حال شما انتظار خود را بكِشيد ما هم با شما در انتظار هستيم. (سوره توبه آيه 52) كه در اين آيه مى گويند : ولايت بر ما و نصرت يافتن ما از آن خدا و به دست او است، ما جز ثوابى را كه خدا در برابر اسلام آوردن و التزام دينى، به ما وعده داده، چيزى نمى خواهيم، (حال چه با كشته شدنمان و چه با پيروزيمان بدست آيد). ادامه دارد... 📚 💌 کانال " آی💚شیعه " : 🆔 @ishiaa 👈 🌺🌺🌺🌺
ای عزیز! خدای تعالی خود را اجرا خواهد فرمود؛ چه ما سَخطناک باشیم به آن یا خوش بین و خشنود، تقدیرات الهی بسته به خشنودی و سخط ما نیست. آنچه برای ما می ماند از سخطناکی و غضب، نقص مقام و سلب درجات و سقوط از نظر اولیاء و ملکوتیّین و از قلوب است. در روایت است که به حضرت صادق (ع) عرض شد : به چیز معلوم می شود که مؤمن مؤمن است؟ فرمود : به تسلیم از برای خدا و رضا به آنچه وارد شود بر او از سُرور و سَخَط. 📚کتاب جنود عقل و جهل ص178 💌 کانال " آی💚شیعه " : 🆔 @ishiaa 👈 🌺🌺🌺🌺
چرا در قرآن کریم برای خدا گاهی ضمیر مفرد و گاهی جمع آمده است.pdf
191K
. 💠چرا در قرآن برای گاهی از لفظ (من) و گاهی از لفظ (ما) استفاده شده؟ 💌 کانال " آی💚شیعه " : 🆔 @ishiaa 👈 🌺🌺🌺🌺
🌹🌹🌹 ❇️ سير برده گيرى در تاريخ ❇️ 💠 در كتاب دائرة المعارف و كتاب المذهب و الأخلاق تأليف «جان هيسينك» طبع بريتانيا و كتاب مجمل التاريخ تأليف «ه. ج. ولز» طبع بريتانيا و كتاب روح القوانين تأليف «مونتسكيو» چاپ تهران مى نويسند : در آغاز پيدايشش نخست درباره اُسراى جنگى تحقّق يافت، و قبل از آن، رفتار قبائل درباره اسراى جنگى اين بود كه آنان را هر چه هم زياد بودند تا آخرين نفر مى كُشتند، بعد از آن، بنا را بر اين گذاشتند كه ايشان را زنده نگهداشته مانند ساير غنيمت هاى جنگى تملّك نمايند، و اين بنا را نه براى استفاده از كار آنان گذاشتند، بلكه منظورشان احسان در حقّ ايشان و نوع دوستى و رعايت قوانين بود. 💠 زیرا همگام با اين سير تاريخى، اين احساسات هم در نهاد بشر بيدار شد و بشر به تدريج به طرف ترقّى و تمدّن پيش مى رفت. علاوه بر اين، وضع مادّى بشر در آغاز آن طور رو به راه نبود كه بتواند اسراى جنگى خود را زنده نگهداشته و نان خور خود را بيشتر سازد؛ چون بشر در آغاز، اقتصادياتش تنها از راه تأمين مى شد و لذا مجبور بود اسراى جنگى را كشته و نابود سازد. و وقتى به فكر نگهدارى آنان افتاده كه در نتيجه ی اتّخاذ روشِ جابجایی و انتقال از اين منزل به آن منزل، سطح زندگيش بالا رفته به او اجازه چنين ترحّم و احسانى را داد. 💠 و با شيوع روش بَرده گيرى در بين قبائل و اُمم به هر طريق كه بود تحوّلى در بشر بوجود آمد. به اين معنا كه اوّلاً زندگى اجتماعى بشر نظام و انضباط مخصوصى به خود گرفت، و ثانیاً كارها و وظائف در بين مردم تقسيم شد. اين را هم بايد دانست كه روش برده گيرى در تمامى نقاط جهان به يك روش معمول نبود، بلكه در بعضى از مناطق اصلاً رايج نگشت نظير استراليا، آسياى مركزى، سيبری، آمريكاى شمالى، اسكيمو و بعضى از نقاط آفريقا از قبيل شمال نيل و جنوب رامبيز، و به عكس در بعضى از مناطق ديگر رواج داشت نظير جزيرة العرب و قسمت وحشى نشين آفريقا و هم چنين اروپا و آمريكاى جنوبى. وضع رفتار امّت ها هم با بَردگان يكسان نبود بلكه بعضى نسبت به آنان مهربان و بعضى خشن بودند. ادامه دارد... 📚 💌 کانال " آی💚شیعه " : 🆔 @ishiaa 👈 🌺🌺🌺🌺
🌹🌹🌹 💠 و نمونه ديگر، آيه زير است : ❣لا يُصِيبُهُمْ ظَمَأٌ وَ لا نَصَبٌ وَ لا مَخْمَصَةٌ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ لا يَطَؤُنَ مَوْطِئاً يَغِيظُ الْكُفَّارَ وَ لا يَنالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَيْلًا إِلَّا كُتِبَ لَهُمْ بِهِ عَمَلٌ صالِحٌ إِنَّ اللَّهَ لا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ، وَ لا يُنْفِقُونَ نَفَقَةً صَغِيرَةً وَ لا كَبِيرَةً وَ لا يَقْطَعُونَ وادِياً إِلَّا كُتِبَ لَهُمْ لِيَجْزِيَهُمُ اللَّهُ أَحْسَنَ ما كانُوا يَعْمَلُونَ. هيچ تشنگى و رنج و مخمصه اى در نمى بينند و در هيچ صحنه اى كه مايه خشم كفّار است قدم نمى نهند و از دشمن هيچ صدمه اى نمى خورند، مگر آنكه برايشان در برابر آن، عملى صالح نوشته مى شود، چون خداى تعالى اجر را ضايع نمى كند و هيچ هزينه اى اندك و يا بسيار انفاق نمى كند و هيچ بيابانى را طى نمى كنند مگر آنكه در حسابشان نوشته مى شود، تا خداى تعالى پاداشى به آنان دهد بهتر از آنچه مى كردند. (سوره توبه آيه: 121) 💠 (مؤمنین) مى گويند حال كه منطق ما اين است، اگر ما را بكُشيد و يا خسارتى به ما برسد خواهيم داشت، و عاقبتِ خير نزد پروردگار ما است، و اگر ما شما را بكُشيم و يا به نحوى بر شما دست يابيم، باز و عاقبتى نيكو خواهيم داشت علاوه بر اينكه در دنيا دشمنمان را نيز سركوب كرده ايم، پس ما در هر حال پيروز و سعادتمنديم، و وضع ما در هر حال مايه رشك و حسرت شما است و شما هيچ ضررى به ما نمى رسانيد و در جنگيدنتان با ما هيچ آرزويى درباره ما نمى توانيد داشته باشيد مگر يكى از دو «خير» را، پس ما در هر حال بر خير و سعادتيم و شما در يك صورت پيروز و سعادتمند (به عقيده خودتان) هستيد، و آن در صورتى است كه ما را شكست دهيد، حال كه چنين است ما در انتظار بدبختى شما هستيم، ولى شما نسبت به ما جز مايه مسرّت و خوشبختى را نمى توانيد انتظار داشته باشيد. 💠 پس اين دو منطق اين شد كه يكى ثبات قدم و پايدارى در جنگ را بر مبناى «احساس» پى نهاده و يكى از دو فايده محسوس را برخوردار است كه عبارت است از : «ستايش مردم» و «راحت شدن از شرّ دشمن»، البته همين نفع محسوس هم در صورتى است كه از مرحله آرزو تجاوز نموده و در خارج محقّق شود، و مثلاً يك طرفش كه ستايش مردم بود، مردم او را ستايش نكنند و قدر و قيمت جهاد را ندانند، مردمى باشند كه خدمت و خيانت در نظرشان يكسان باشد و يا خدمتى كه او به خاطر آن خود را به هلاكت انداخت خدمتى باشد كه فهم مردم به هيچ وجه آن را درك نكند و همچنين خيانت و خدمت طورى باشد كه براى هميشه از نظر مردم پنهان بماند، و همچنين در طرف ديگر قضيه (يعنى نابود كردن دشمن)، استراحتى از نابودى او احساس نكند، بلكه در اين ميان تنها حقّ باشد كه از هلاكت دشمن بهره مى برد، در اين صورت جز خستگى و ناتوانى براى او اثرى نخواهد داشت. 💠 و همين مواردى كه شمرديم، خود اسبابى است كه در تمامى موارد بَغْى و خيانت و جنايت دست در كارند، آن كسى كه خيانت مى كند و حرمتى براى قانون قائل نيست منطقش اين است كه و... ادامه دارد... 📚 💌 کانال " آی💚شیعه " : 🆔 @ishiaa 👈
26.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
روز است کمی بیشتر به یاد عزیز فاطمه (عج) باشیم 💔 ای قلم سوزلرینده اثر یوخ ... برای سلامتی و تعجیل در ظهورش 💌 کانال " آی💚شیعه " : 🆔 @ishiaa 👈 🌺🌺🌺🌺