May 11
May 11
🌼🌼🌼🌼🌼
#ishiaa
🌸 معرفی کوتاه علامه طباطبائی 🌸
سید محمدحسین طباطبایی مشهور به علامه طباطبایی(۱۲۸۱- ۱۳۶۰ش)، مفسر، فلیسوف، اصولی، فقیه، عارف و اسلامشناس قرن ۱۴ق. وی از عالمان تأثیرگذار شیعه در فضای فکری و مذهبی ایران در قرن ۱۴ش بود. وی نویسنده تفسیر المیزان، و کتابهای فلسفی بدایة الحکمة و نهایة الحکمة، و اصول فلسفه و روش رئالیسم است.
🔸زندگی علمی🔸
🔷 در نجف
پس از اتمام اولین مراحل علمی در تبریز، در سال ۱۳۰۴ش راهی نجف شد. ۱۰ سال در حوزه علمیه نجف به تکمیل معلومات خود در شاخههای مختلف علوم اسلامی پرداخت. فقه و اصول را نزد آیات عظام نایینی و غروی اصفهانی، فلسفه را نزد آیت الله سید حسین بادکوبه ای ، ریاضیات را نزد آقا سید ابوالقاسم خوانساری، و اخلاق و عرفان را از آیت الله سید علی آقای قاضی طباطبایی آموخت. وی بیشترین تاثیر را در طول این سالها از استاد بزرگش سید علی آقای قاضی پذیرفته است.
🔷 در تبریز
علامه طباطبایی در مدتی که در نجف مشغول تحصیل بود به علت تنگی معیشت و نرسیدن مقرری که از ملک زراعی اش در تبریز بدست می آمد، مجبور به بازگشت به ایران شد و ۱۰ سال در روستای شادآباد تبریز به زراعت و کشاورزی مشغول شد. در این دوره فعالیت علمی از قبیل تحصیل یا تدریس از او گزارش نشده است ولی تعدادی از کتابها و رسالههای علامه حاصل تفکرات این دوره است.
🔷 در قم
شهرت علامه طباطبایی در تهران و حوزه های دیگر علمی ایران، هنگامی آغاز شد که در اثر حوادث سیاسی جنگ دوم جهانی و عواقب بعد از آن از تبریز به قم مهاجرت کرد. او از سال ۱۳۲۵ش در قم ساکن شد و مجالس درس خود را در تفسیر و حکمت آغاز کرد. او به تدریج، تدریس سطوح اساسی حکمت مانند کتاب شفاء و اسفار را متداول ساخت. در کنار این دروس، علامه به تربیت شاگردانی در حوزه اخلاق و عرفان اسلامی نیز توجه داشت. حسن حسنزاده آملی، عبدالله جوادی آملی، عزیزالله خوشوقت و علی سعادتپرور و... از این دسته شاگردان او هستند.
🔷 جلسات علمی تهران
در دوران سکونت در قم یکی از فعالیتهای علامه طباطبایی شرکت در جلساتی علمی و فلسفی در تهران بود. این جلسات با حضور هانری کربن، سید حسین نصر، داریوش شایگان و... با محوریت علامه طباطبایی درباره مسائل فلسفی، عرفانی، ادیان و اسلامشناسی برگزار میشد. او در سفرهای پیاپی که به تهران داشت، با علاقه مندان به حکمت و معارف اسلامی تماس داشت و گاه با مخالفان دین و حکمت نیز به بحث می پرداخت. در برخی از این نشست ها موضوع بحث، تفسیر عرفان شرقی با محوریت اوپانیشادها و گاتها بوده است. مطالب این کتابها توسط داریوش شایگان به فارسی ترجمه میشد و سپس علامه طباطبایی درباره آن مطالب توضیح میداد.
@ishiaa
جلسات بین او و کُربَن به مدت ۲۰ سال (۱۳۷۸ تا ۱۳۹۹ق) با حضور جمعی از اهالی فلسفه تشکیل می شد که در آن مباحث اساسی دین و فلسفه و... مطرح می شد. به گفته دکتر سید حسین نصر چنین جلساتی در سطحی آن چنان بالا و با افقی آن چنان وسیع در جهان اسلام امروز بی نظیر بوده است و حتی می توان گفت که از دوره قرن وسطی که تماس فکری و معنوی اصیل بین اسلام و مسیحیت قطع شد، چنین تماسی بین شرق اسلامی و غرب حاصل نشده است.
🔷 اساتید
آیت الله سید علی قاضی طباطبایی - آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی - آیت الله سید حسین بادکوبه ای - آیت الله محمدحسین غروی اصفهانی - آیت الله میرزا حسین نائینی - آیت الله مرتضی طالقانی - آیت الله حجت کوه کمری.
🔷 شاگردان
علامه حسن حسن زاده آملی – علامه جوادی آملی – شهید بهشتی – شهید مطهری – آیت الله سید عزالدین زنجانی – آیت الله یحیی انصاری شیرازی – آیت الله پهلوانی سعادت پرور – علامه طهرانی – امام موسی صدر – مقام معظم رهبری - آیت الله شبیری زنجانی – آیت الله سبحانی – آیت الله مکارم شیرازی – آیت الله مصباح یزدی – آیت الله فاضل لنکرانی – آیت الله خوشوقت - آیت نوری همدانی –شهید باهنر - آیت الله ابراهیم امینی - شهید مفتح – آیت الله معرفت - آیت الله احمدی میانجی - آیت الله صائینی زنجانی – آیت الله شجاعی - استاد دینانی و بسیاری دیگر از عالمان طراز اول.
🔷 آثار علمی
تفسیر المیزان 🔸اصول فلسفه و روش رئالیسم 🔸 حاشیه بر اسفار ملا صدرای شیرازی 🔸سنن النبی (ص) 🔸 مصاحبات با استاد کربن 🔸 شیعه در اسلام 🔸 حاشیه بر کفایه الاصول 🔸 رساله در قوه و فعل🔸 رساله در اثبات ذات 🔸رساله در صفات🔸 رساله در افعال 🔸رساله در وسائط 🔸 الانسان قبل الدنیا 🔸 الانسان فی الدنیا 🔸الانسان بعد الدنیا 🔸 رساله در نبوت🔸رساله در ولایت 🔸 رساله در مشتقات 🔸 رساله در برهان 🔸 رساله در مغالطه 🔸 رساله در تحلیل 🔸 رساله در ترکیب 🔸رساله در اعتبارات 🔸رساله در نبوت و مقامات 🔸منظومه در رسم خط نستعلیق 🔸 علی والفلسفة الالهیه 🔸 قرآن در اسلام 🔸 رساله در حکومت اسلامی و...
#علامه #ishiaa
https://eitaa.com/ishiaa
🌸🌸🌸🌸🌸
🌼🌼🌼🌼
🔷 علامه طباطبایی در کلام بزرگان
🔸امام خمینی :
آقای طباطبایی مرد بزرگی است و حفظ ایشان با این مقام علمی لازم است.
🔸امام خامنه ای :
او مجموعه ای از معارف و فرهنگ اسلام بود؛ فقیه بود؛ حکیم بود؛ آگاه از اندوخته های فلسفی شرق و غرب بود؛ مفسر قرآن بود؛ از علوم اسلامی، یعنی علومی که از اسلام نشأت گرفته یا از آن تغذیه کرده است، مطلع بود: از اصول، از کلام، ادبیات، از نجوم و هیئت و ریاضیات و از برخی علوم بی نام و نشان دیگر. شخصیت او در لابه لای این دانستنی های بسیار، به کمک ریاضتی مداوم و درازمدت پرورده، صیقل یافته و پرداخته شده بود. از کسانی بود که تنها مکتب جامعی چون اسلام می تواند امثال او را در دامان پربرکت خویش پرورش دهد. چهره معنوی او، سیمای پرصلابت مردی بود که ایمانی استوار و عرفانی راستین را با دانشی گسترده و عمیق توام ساخته و با آمیزه شگفت وجود خویش، ثابت کرده بود که اسلام می تواند سوز درون دلسوختگان شیفته را با عقل راسخ فرزانگان فرهیخته یکجا گرد آورد.
🔸 آیت الله خویی :
او یک مغز متفکر و انسان فوق العاده قوی و نیرومندی است ... علامه طباطبایی، خویشتن را قربانی قرآن نمود.
🔸شهید مطهری :
این مرد واقعاً یکی از خدمتگزاران بسیار بزرگ اسلام است، او به راستی مجموعه تقوا و معنویت است، در تهذیب نفس مقامات بسیار عالی طی کرده... کتاب تفسیر المیزان ایشان یکی از بهترین تفاسیری است که برای قرآن مجید نوشته شده است... من می توانم ادعا کنم که بهترین تفسیری است که در میان شیعه و سنی از صدر اسلام تا امروز نوشته شده است... تفسیرالمیزان همه اش با فکر نوشته نشد، من معتقدم که بسیاری از این مطالب از الهامات غیبی است، کمتر مشکلی در مسائل اسلامی و دینی برایم پیش آمده که کلید حل آن را در تفسیر المیزان پیدا نکرده باشم.
🔸 آیت الله جوادی آملی :
اگر استاد علامه طباطبایی را فارابی عصر بنامیم سخنی به گزاف نگفته ایم ... شهید مطهری ( با آن همه علم و فضیلت ) در مقابل علامه، به سان قطره ای بود در برابر دریا.
🔸 آیت الله سید محمدهادی میلانی :
اگر کسی علمیت و پایه دانش علامه طباطبائی را داشت، ادعاهای چنان و چنان می کرد، اما ایشان دم نمی زند. در عالم تشیع، کسی به جامعیت آیة الله طباطبائی، یا بی نظیر است یا کم نظیر.
#علامه
@ishiaa
#ishiaa
🌸🌸🌸🌸🌸
🌼🌼🌼🌼
@ishiaa
بارها از افراد مختلف شنیده ایم که در توجیه عمل غیر اسلامی شان به آیه (لا اکراه فی الدین) تمسک کرده و به نوعی در صدد تطهیر کاری هستند که انجام می دهند و برای اینکه کسی به ایشان خرده نگیرد و یا برای اینکه وجدانشان را فریب بدهند، به عمل خویش رنگ و بوی اسلامی می بخشند تا راحت تر به آنچه موردنظرشان هست مشغول شوند.
❓سوال :
(لا اکراه فی الدین) دقیقاً چه معنا و مفهومی دارد؟ آیا اسلام مجوز انجام هر کاری را به افراد می دهد یا خیر؟
@ishiaa
🔹جواب :
ابتدا چند مقدمه کوتاه ذکر می کنیم تا جواب روشن تری بیابیم.
🔸اول :
آیات قرآن همه با یکدیگر ارتباط دارند و برخی آیات، برخی دیگر را تفسیر می کنند که در اصطلاح به آن تفسیر قرآن به قرآن گفته می شود. روش تفسیری اهل بیت علیهم السلام نیز همین بوده است.
🔸دوم :
برای فهم دقیق آیه باید کل آیه را مدنظر داشت و با هم معنا کرد. مثلا کل آیه (لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ قَدْ تَبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ یُؤْمِنْ بِاللَّهِ فقد استَمْسَکَ بِالْعُرْوَهِ الْوُثْقی لاَ انْفِصامَ لَها وَ اللَّهُ سَمیعٌ عَلیمٌ) را ببینیم و سپس معنا کنیم.
🔸سوم :
قرآن کریم کسانی را که بعضی از آیات را قبول داشته و بعضی دیگر را قبول ندارند، کافر دانسته و سخن کافر نیز هیچ ارزش دینی ندارد. پس اگر کسی آیه (لا اکراه فی الدین) را طوری معنا کند که نتیجه اش قبول نداشتن آیات دیگر قرآن باشد، درحقیقت اسلام را انکار کرده است. چنانچه در آیات ذیل به این مورد اشاره شده است :
( أَفَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْكِتَابِ وَ تَكْفُرُونَ بِبَعْضٍ فَمَا جَزَاءُ مَنْ يَفْعَلُ ذَلِكَ مِنْكُمْ إِلَّا خِزْيٌ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ يُرَدُّونَ إِلَى أَشَدِّ الْعَذَابِ وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ - آیا به بعضی از دستورات کتاب آسمانی ایمان می آورید، و به بعضی کافر می شوید؟! برای کسی از شما که این عمل (تبعیض در میان احکام و قوانین الهی) را انجام دهد، جز رسوایی در این جهان، چیزی نخواهد بود، و روز رستاخیز به شدیدترین عذابها گرفتار می شوند. و خداوند از آنچه انجام می دهید غافل نیست. سوره بقره آیه 85).
(إِنَّ الَّذينَ يَكْفُرُونَ بِاللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَ يُريدُونَ أَنْ يُفَرِّقُوا بَيْنَ اللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَ يَقُولُونَ نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَ نَكْفُرُ بِبَعْضٍ وَ يُريدُونَ أَنْ يَتَّخِذُوا بَيْنَ ذلِكَ سَبيلاً - انكار كنندگان خدا و پيامبران او كه میخواهند ميان آنها جدايى بيندازند، میگويند: بعضى را مىپذيريم و بعضى را نمىپذيريم، و خواست آنها اين است كه در اين ميانه راهى برگزينند. سوره نساء آیه 150).
🔷 جواب اصلی :
👈 مرحوم #علامه طباطبایی دین را یک سلسله معارف علمی می دانند که معارف عملی را به دنبال دارد و جامع همه آن معارف را اعتقادات می نامند، یعنی #دین عبارت است از اعتقادات.
از آنجا که اعتقادات از امور قلبی است لذا قابلیت اکراه و اجبار ندارد. زیرا اکراه در امور ظاهری متصور است که عبارت است از اعمال بدنی و مکانیکی. در نتیجه برای تغییر در امور قلبی به اسباب و عللی نیاز است که از سنخ اعتقادات و ادراکات باشد. مثلا محال است بتوان کسی را با زور مجبور به دوست داشتن یا دشمن داشتن چیزی کرد، زیرا حب و بغض از امورقلبی است. بله میتوان او را مجبور به اقرار و به زبان آوردن چیزی کرد که دوست ندارد ولی باید توجه داشت که این اکراه نیز در امور ظاهری تأثیر گذاشته که همان عمل بدنی و مادیِ اقرار کردن شخص است.
👈 آیه لا اکراه فی الدین نیز به همین اصل عقلی اشاره می کند و می گوید در امور قلبی، اکراه راه ندارد، ولی بیشتر از این را نمی رساند.
👈 در ادامه آیه و آیه بعدش نیز می فرماید راه راست از راه غلط برای مردم روشن و آشکار شده و اکراه به آن،راه و معنایی ندارد. هر کس راه هدایت برگزیند به سعادت و خوشبختی می رسد و هرکس که راه ضلالت در پیش گیرد، شقاوتمند و بدبخت شده و جاودانه در آتش می ماند.
👈 مضافاً بر اینکه آیه (لا اکراه فی الدین) را نمیتوانیم طوری معنا کنیم که با آیات صریح دیگر قرآن - که مثلا امر به معروف و نهی از منکر یا اقامه نماز یا روزه و خمس و زکات را واجب می دانند و یا عمل زنا یا دزدی را حرام می دانند- در تقابل کامل باشد. یعنی نمی شود بعض قرآن را پذیرفت و بعض دیگر را رها کرد. بنابر این، تمسک به این آیه در موارد انجامِ عمل خلاف اسلام، توجیه بدتر از گناه بوده و صرفاً جنبه خود فریبی و فرار از دستورات الهی دارد.
#معرفت
💌 کانال " آی💚شیعه " :👇
http://eitaa.com/joinchat/4236247057Cded3cd6bc7
🌺کپی آزاد بشرط دعا و صلوات بر مهدی فاطمه(عج)🌺
❇️ شیعه درباره جبر و تفویض چه اعتقادی دارد؟
🔹سوال :
در روایت آمده است : لا جَبرَ و لا تفویضَ ، بَل أمرٌ بین الأمرَین: (اعمال بندگان نه از روى اجبار است و نه از روى واگذارى ، بلکه امرى میان این دو امر است).
جبر یعنى چه ؟ و تفویض به چه معنا است ؟ و امر بین امرین چیست ؟
✔️جواب :
جبر یعنى بنده در انجام فعل هیچگونه اختیار نداشته و مجبور است ، و تفویض آن است که فعل به اراده بنده واقع مى شود و اراده خدا هیچ نقشى در آن ندارد، و امر بین امرین ، یعنى هم خدا مى خواهد و هم اراده بنده دخیل است.
توضیح بیشتر آنکه: جبرى ها مى گویند افعال بندگان به اراده خدا واقع مى شود و اراده بنده هیچ نقشى در آن ندارد و او مانند آلت دست است و چه بخواهد یا نخواهد فعل واقع خواهد شد و فخر رازى صاحب تفسیر از کسانى است که صریحاً جبرى است.
و مُفوّضه قائلند که افعال به اراده بنده تحقق پیدا مى کند و اراده خداوند متعال هیچ نقشى در آن ندارد، حتى اگر خداوند فعلى را اراده کند ولى بنده آن را اراده نکند واقع نمى شود، و بالعکس اگر بنده اراده کند ولى خداوند اراده نکند، واقع خواهد شد.
و امر بین امرین آن است که خداوند متعال اراده کرده که بنده فعل را از روی اراده و با اراده خود بجا آورد. چنانکه در آیه شریفه مى فرماید: و ما تشاءون إلّا أن یشاء الله - و جز آنچه خدا بخواهد، نمى خواهید(انسان : ۳۰).
👈 لذا عقیده #شیعه این است که انسان در انجام اعمال خوب یا زشت دارای اختیار بوده و این اختیار نیز به اراده خداوند متعال بر می گردد. یعنی خدا اراده کرده که انسانها در زندگی دنیوی شان با اراده و اختیار خودشان مرتکب اعمال نیک یا زشت بشوند.
به عبارت علمی تر اینکه اراده انسان در طول اراده خداوند متعال است و نه در عرض آن.
📚در محضر علامه طباطبایی
#معرفت
╔═══💌══╗
🆔 @ishiaa
╚═══💌══╝
🔰قیام #امام_زمان (عجل اللّه تعالى فرجه الشریف)
✔️سوال شاگرد :
راجع به حضرت قائم آل محمّد حضرت حجة ابن الحسن العسکرى ارواحنا فداه و کیفیّت ظهورش از مرحوم #قاضى رحمه الله علیه چیزى بخاطر دارید؟!
✅ جواب:
در روایت است که چون حضرت قائم ظهور کنند اوّل دعوت خود را از مکّه آغاز مى کنند؛ بدین طریق که بین رکن و مقام پشت به کعبه نموده و اعلان مى فرمایند؛ و از خواصّ آن حضرت سیصد و شصت نفر در حضور آن حضرت مجتمع می گردند.
مرحوم استاد ما قاضى رحمه الله علیه مى فرمود: که در این حال حضرت به آنها مطلبى مى گویند که همه آنها در أقطار عالَم متفرّق و منتشر مى گردند؛ و چون همه آنها داراى طىّ الارض هستند، تمام عالَم را تفحّص مى کنند؛ و مى فهمند که غیر از آن حضرت کسى داراى مقام ولایت مطلقه الهیّه و مأمور به ظهور و قیام و حاوى همه گنجینه هاى اسرار إلهى و صاحب الأمر نیست. در این حال همه به مکّه مراجعت مى کنند؛ و به آن حضرت تسلیم مى شوند؛ و بیعت مى نمایند.
مرحوم قاضى رضوان اللّه علیه مى فرمود: من مى دانم آن کلمه اى را که حضرت به آنها فرمود و همه از دور آن حضرت متفرّق شدند چه بود.
و من در روایت دیده ام که حضرت صادق علیه السّلام مى فرمایند: من آن کلمه را مى دانم.
مرحوم قاضى مى فرمود: بعضى از افراد زمان ما مسلّماً ادراک محضر مبارک آن حضرت را کرده اند. و به خدمتش شرفیاب شده اند.
یکى از آنها در مسجد سهله در مقام آن حضرت که به مقام صاحب الزّمان معروفست، مشغول دعا و ذکر بود که ناگهان مى بیند آن حضرت را در میانه نورى بسیار قوى که به او نزدیک مى شدند؛ و چنان ابهت و عظمت آن نور او را مى گیرد که نزدیک بود قبض روح شود؛ و نفس هاى او قطع و به شمارش افتاده بود و تقریبا یکى دو نفس به آخر مانده بود که جان دهد، آن حضرت را به اسماء جلالیه خدا قسم مى دهد که دیگر به او نزدیک نگردند.
بعد از دو هفته که این شخص در مسجد کوفه مشغول ذکر بود حضرت بر او ظاهر شده و این شخص مراد خود را مى یابد و به شرف ملاقات مى رسد. مرحوم قاضى مى فرمود: این شخص شیخ محمّد تقى آملى بوده است.
📚در محضر علامه طباطبایی
#معرفت
╔═══💌══╗
🆔 @ishiaa
╚═══💌══╝
eqra_v1.0.apk
3.58M
🌼🌼🌼🌼
@ishiaa
🌸 پیشنهادِ یکی از اعضای محترم کانال " آی شیعه " به اونایی که :
👈 دوست دارن قرآن بخونن ولی وقتشو ندارن.
✅ برنامه اِقرأ
🔹حجم : 3/4 مگابایت
🔹تعداد نمایش آیه و محدوده زمان نمایش آیات رو خودتون میتونین انتخاب کنین.
🔹این برنامه طوری سازماندهی شده که با هربار باز شدن قفل گوشی یه آیه از سوره ای که دوست دارید، روی صفحه گوشیتون میاد و میتونید کم کم با این روش کل قران رو ختم کنید.
🌹واقعا عالیه🌹
http://eitaa.com/joinchat/4236247057Cded3cd6bc7
#ishiaa
🌼🌼🌼🌼
❇️ علامه طباطبایی :
تخم سعادت، #مراقبت است . مراقبت یعنی کشیک نفس کشیدن. یعنی حریم دل را پاسبانی کردن. یعنی سر را از تصرفات شیطانی حفظ داشتن. پاسبان حرم دل بودن. این تخم سعادت را باید در مزرعه دل کاشت و بعد به اعمال صالحه و آداب و دستورات قرآنی ، این نهال سعادت را پروراند.
#معرفت
╔═══💌══╗
🆔 @ishiaa
╚═══💌══╝
🌷🌷🌷🌷
🌺 دوستان و عزیزان همراه کانال "آی شیعه " 🌺
سلام و شب تان نورانی؛
به یاری خداوند متعال از فردا مطالبی دسته بندی شده پیرامون "جامعه اسلامی" تقدیم حضورتان خواهد شد.
🌹 بحثی بسیار شیرین و جذاب در مورد آیه 200 سوره مبارکه آل عمران (يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُون).
مطالب با اینکه علمی ، دقیق و مستدل هستند ولی به برکت بیان شیوای علامه طباطبایی فهم مطالب ، آسان، راحت و شیرین است.😍😍
اگر به دنبال شناخت صحیحی از دین اسلام هستی حتما حتما پی گیر این مطالب باش.
👈 برای اینکه به دین اسلام بیشتر افتخار کنی
👈 برای اینکه ایمانت به خدا رو بیشتر تقویت کنی
👈 برای اینکه بتونی در زندگی دینی که داری به آرامش برسی و دلت قرص بشه
❣ نمیخواد زیاد زحمت بکشی
👈 فقط کافیه این مطالب رو دنبال کنی و بخونی
👈 امتحانش هیچ ضرری نداره و کاملاً رایگانه😉
💞 فقط اگه پسندیدی دعا یادت نره 💞
🙏 با کانال " من شیعه هستم " همراه باشید 🙏
💌 کانال " آی شیعه " :
https://eitaa.com/ishiaa
#ishiaa
🌸🌸🌸🌸
سلام دوستان خوبم
وقتتون بخیر
مباحث جامعه اسلامی آماده است و دسته بندی شده
الان قسمت اول رو تقدیم تون میکنم و ازتون میخوام با دقت بخونید
✍ توضیح : قسمت اول مقدمه و پایه بحث جامعه اسلامی هستش پس صبور باشین و اگه مشکلی بود از ما بپرسید. التماس دعا
@ishiaa
@rasouliqom
🌸🌸🌸🌸
#ishiaa
#جامعه_اسلامی
#قسمت1
#آیه200_سوره_آل_عمران
بسم الله الرحمن الرحیم
🌷يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ🌷
✅ ترجمه آيه :
اى اهل ايمان در كار دين صبور باشيد و يكديگر را به صبر و مقاومت سفارش كنيد و مهيا و مراقب كار دشمن بوده و خدا ترس باشيد، باشد كه پيروز و رستگار گرديد.
💛 بيان آيه :
دستوراتی كه در اين آيه آمده يعنى " إصبِرُوا - صابِرُوا - رابِطُوا – إتّقُوا "، همه مطلق و بدون قيد است. در نتيجه :
🔹 (إصبروا) صبرش، هم شامل صبر بر شدائد مى شود و هم شامل صبر در اطاعت خدا و صبر بر ترك معصيت. و به هر حال منظور از آن، صبر تك تك افراد است. چون در ادامه، همين صبر را به صيغه " مفاعله- صابروا" آورده كه در مواردى استعمال مى شود كه ماده فعل، بين دو طرف تحقق مى يابد.
@ishiaa
🔹(صابِرُوا)- مصابره عبارت است از اينكه جمعيتى به اتفاق يكديگر اذيتها را تحمل كنند و هر يك صبر خود را به صبر ديگرى تكيه دهد و در نتيجه بركاتى كه در صفت صبر هست دست به دست هم دهد و تاثير صبر بيشتر گردد و اين معنا امرى است كه هم در فرد محسوس است و هم در اجتماع، چون باعث مى شود كه تك تك افراد نيروى يكديگر را به هم وصل كنند و همه نيروها يكى شود. (فرد = اگر نسبت به حال شخصى او در نظر گرفته شود، اجتماع = اگر نسبت به حال اجتماع و تعاون او در نظر گرفته شود).
🔹(رابِطُوا ) - مرابطه از نظر معنا اعم از مصابره است، چون مصابره عبارت بود از وصل كردن نيروى مقاومت افراد جامعه در برابر شدائد و مرابطه عبارت است از همين وصل كردن نيروها، اما نه تنها نيروى مقاومت در برابر شدائد، بلكه وصل کردن همه نيروها و كارها در جميع شؤون زندگى دينى، چه در حال شدّت و چه در حال رَخا و خوشى.
🔹( اِتّقُوا ) - و چون مراد از مرابطه اين است كه جامعه به سعادت حقيقى دنيا و آخرت خود برسد (و اگر مرابطه نباشد گو اينكه صبر من و تو، به تنهايى و علم من و تو به تنهايى، و هر فضيلت ديگر افراد، به تنهايى سعادت آور هست، ولى بعضى از سعادت را تامين مى كند و بعضى از سعادت، سعادت حقيقى نيست) به همين جهت دنبال سه جمله : "اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا" اضافه كرد : "وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ"، و منظور از اين فَلاح (رستگاری) هم، فَلاح تامّ حقيقى است.
ادامه دارد...
📚 #تفسیر_المیزان جلد 4 ص 143
💌 کانال " آی💚شیعه " :
http://eitaa.com/joinchat/4236247057Cded3cd6bc7
🌺کپی آزاد بشرط دعا و صلوات بر مهدی فاطمه(عج)🌺
🌼🌼🌼🌼
#ishiaa
#جامعه_اسلامی
#قسمت2
#آیه200_سوره_آل_عمران
💞 انسان و اجتماع 💞
انسان در ميان تمامى جانداران، موجودى است كه بايد اجتماعى زندگى كند و اين مطلب احتياج به بحث زياد ندارد، چرا كه فطرت تمامى افراد انسان چنين است يعنى فطرت تمام انسانها اين معنا را درك مى كند و تا آنجا هم كه تاريخ نشان داده هر جا بشر بوده اجتماعى زندگى مى كرده و آثار باستانى هم (كه از زندگى قديمى ترين بشر آثارى بدست آورده) اين مطلب را ثابت مى كند.
قرآن كريم هم با بهترين بيان در آياتى بسيار از اين حقيقت خبر داده، از قبيل آيه :
❣ يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَ أُنْثى، وَ جَعَلْناكُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا …
اى مردم ما شما را از يك مرد و يك زن آفريديم و شعبه شعبه و قبيله قبيله تان كرديم تا يكديگر را بشناسيد. (سوره حجرات آيه 13).
و آیه :
❣ نحْنُ قَسَمْنا بَيْنَهُمْ مَعِيشَتَهُمْ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا، وَ رَفَعْنا بَعْضَهُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجاتٍ، لِيَتَّخِذَ بَعْضُهُمْ بَعْضاً سُخْرِيًّا.
ما هستیم كه معيشت شان را در بينشان (در زندگى دنيا) تقسيم كرديم و بعضى را به درجاتى ما فوق بعضى ديگر قرار داديم، تا بعضى بعضى ديگر را مُسخّر خود كنند. (سوره زخرف آيه 32).
و آیه :
❣ بعْضُكُمْ مِنْ بَعْضٍ - شما همه از يكديگريد. (سوره آل عمران آيه 195).
و آيه:
❣ و هُوَ الَّذِي خَلَقَ مِنَ الْماءِ بَشَراً فَجَعَلَهُ نَسَباً وَ صِهْراً.
او كسى است كه از آب، بشرى بيافريد و سپس او را خويشاوند تنى و ناتنى كرد. (سوره فرقان آیه 54).
و آياتى ديگر كه خواننده عزيز براى درك هر يك از اين آيات و نحوه دلالتشان لازم است به تفسير يك يك آنها در كتاب (تفسیر المیزان) مراجعه كند.
@ishiaa
💞 انسان و رشد او در اجتماع 💞
اجتماع انسانى مانند ساير خواص روحى انسان و آنچه كه مربوط به او است از روز آغاز پيدايش، بصورت كامل شکل نگرفته تا كسى خيال كند كه اجتماع نه در كمالات #مادى و نه در كمالات #معنوى نموّ و تكامل نمى پذيرد، بلكه اجتماعى شدن انسان هم مانند ساير امور روحى و ادراكيش دوش به دوش آنها تكامل پذيرفته، هر چه كمالات مادى و معنويش بيشتر شده، اجتماعش نيز سامان بيشترى به خود گرفته است.
و مسلّماً انتظار نمى رود كه اين يك خصوصيت، از ميان همه خصوصيات و خواص انسانيت مستثنا باشد. يعنى خصوص اجتماعى بودنش از همان اول پيدايشش بطور كامل تحقق يافته باشد، و اجتماع امروزيش با اجتماع روز اول خلقتش هيچ فرق نكرده باشد، بلكه اين خصيصه انسان مانند ساير خصائصش كه بنحوى با نيروى علم و اراده او ارتباط دارند، تدريجاً بسوى كمال در حركت بوده و كم كم در انسان تكامل يافته است.
و آنچه بعد از دقت و تأمل در حال اين نوع از موجودات يعنى انسان روشن مى شود اين است كه اولين اجتماع و گردهم آيى كه در بشر پيدا شده گردهم آيى مَنزلى از راه #ازدواج بوده، چون عامل آن يك عامل طبيعى بوده است كه همان جهاز تناسلى (كه زن و مرد هر كدام جهاز تناسلى مخصوص به خود را دارند) است، و اين خود قوى ترين عامل است براى اينكه بشر را به اجتماع #خانوادگى وادار نمايد.
زيرا معلوم است كه اين دو دستگاه هر يك بدون ديگرى به كار نمى افتد، به خلاف مثلا جهاز هاضمه كه اگر فرض كنيم در محلى و زمانى يك فردِ انسان تك و تنها باشد، مى تواند با جويدن برگ و ميوه درختان تغذّى كند ولى نمى تواند به تنهايى فرزندى از خود منشعب سازد و همچنين براى به كار گرفتن دستگاههاى ديگرى كه در بدن انسان تعبيه شده، نيازى به انسانهاى ديگر ندارد و تنها جهاز تناسلى است كه بايد در بين دو نفر مشتركاً بكار بيفتد، دو نفر از جنس مخالف (يعنى يك #مرد و يك #زن).
ادامه دارد...
📚 #تفسیر_المیزان
💌 کانال "آی💚شیعه " :
http://eitaa.com/joinchat/4236247057Cded3cd6bc7
🌺کپی آزاد بشرط دعا و صلوات بر مهدی فاطمه(عج)🌺
شخصی از حضرت آیت الله العظمی بهجت درخواست دستوری نمود. آقا که همیشه مشغول ذکر بودند، سر بلند کرده و فرمودند: «تا میتوانید گناه نکنید». سپس سر به زیر انداخته و مجدّداً مشغول ذکر شدند. بعد از چند لحظه سر بلند کردند و فرمودند: «اگر احیاناً گاهی مرتکب شدید سعی کنید گناهی که در آن #حقّ_الناس است نباشد».
باز سر به زیر انداخته و مشغول ذکر شدند. و بعد از چند لحظه باز سر بلند کردند و برای سومین بار فرمودند: «اگر گناهی مرتکب شدید که در آن حقّالناس است سعی کنید در همین دنیا آن را تسویه کنید و برای آخرت نگذارید که آن جا مشکل است».
#معرفت
╔═══💌══╗
🆔 @ishiaa
╚═══💌══╝
بیانیه گام دوم انقلاب.pdf
332.7K
@ishiaa
✅ #بیانیه_مقام_معظم_رهبری
✅ #گام_دوم_انقلاب
#ishiaa
#انقلابی
#اسلامی
🌺 اونایی که دغدغه اسلام و انقلاب اسلامی رو دارن حتما حداقل یه بار باید این بیانیه رو خونده باشن.
😍 شمام حتما خوندی،
😔حالا اگه دسترسی نداشتی یا فراموش کرده بودی بخونی،
😄 " آی شیعه " پی دی اف بیانیه رو تو کانالش میذاره.
❣👈دوست عزیزم ما رو به عزیزترین هایت معرفی کن.
☺️ ممنونم ☺️
💌 کانال " آی شیعه " :
http://eitaa.com/joinchat/4236247057Cded3cd6bc7
🌼🌼🌼🌼
ادب حضور ماه رجب.pdf
609.3K
💛💛💛💛
@ishiaa
✅ ادب حضور ماه رجب
🔹اثر استاد محمدتقی فیاض بخش از شاگردان عارف کامل مرحوم #آیت_الله_پهلوانی (سعادت پرور)
👈به کسانی که دوستشون داری بفرست تا إن شاءالله تو ثوابشون شریک بشی.
👈اگه حتی یه نفر با خوندنش به خدا یه کوچولو نزدیکتر بشه به هدیه دادنش می ارزه.
💞ما رو هم از دعای خیرتون فراموش نکنید💞
💌 کانال " آی شیعه " :
http://eitaa.com/joinchat/4236247057Cded3cd6bc7
#ishiaa
#خدا
#ماه_رجب
#الرجبیون
#استغفار
💚💚💚💚