❇️ شیعه درباره جبر و تفویض چه اعتقادی دارد؟
🔹سوال :
در روایت آمده است : لا جَبرَ و لا تفویضَ ، بَل أمرٌ بین الأمرَین: (اعمال بندگان نه از روى اجبار است و نه از روى واگذارى ، بلکه امرى میان این دو امر است).
جبر یعنى چه ؟ و تفویض به چه معنا است ؟ و امر بین امرین چیست ؟
✔️جواب :
جبر یعنى بنده در انجام فعل هیچگونه اختیار نداشته و مجبور است ، و تفویض آن است که فعل به اراده بنده واقع مى شود و اراده خدا هیچ نقشى در آن ندارد، و امر بین امرین ، یعنى هم خدا مى خواهد و هم اراده بنده دخیل است.
توضیح بیشتر آنکه: جبرى ها مى گویند افعال بندگان به اراده خدا واقع مى شود و اراده بنده هیچ نقشى در آن ندارد و او مانند آلت دست است و چه بخواهد یا نخواهد فعل واقع خواهد شد و فخر رازى صاحب تفسیر از کسانى است که صریحاً جبرى است.
و مُفوّضه قائلند که افعال به اراده بنده تحقق پیدا مى کند و اراده خداوند متعال هیچ نقشى در آن ندارد، حتى اگر خداوند فعلى را اراده کند ولى بنده آن را اراده نکند واقع نمى شود، و بالعکس اگر بنده اراده کند ولى خداوند اراده نکند، واقع خواهد شد.
و امر بین امرین آن است که خداوند متعال اراده کرده که بنده فعل را از روی اراده و با اراده خود بجا آورد. چنانکه در آیه شریفه مى فرماید: و ما تشاءون إلّا أن یشاء الله - و جز آنچه خدا بخواهد، نمى خواهید(انسان : ۳۰).
👈 لذا عقیده #شیعه این است که انسان در انجام اعمال خوب یا زشت دارای اختیار بوده و این اختیار نیز به اراده خداوند متعال بر می گردد. یعنی خدا اراده کرده که انسانها در زندگی دنیوی شان با اراده و اختیار خودشان مرتکب اعمال نیک یا زشت بشوند.
به عبارت علمی تر اینکه اراده انسان در طول اراده خداوند متعال است و نه در عرض آن.
📚در محضر علامه طباطبایی
#معرفت
╔═══💌══╗
🆔 @ishiaa
╚═══💌══╝
🔰قیام #امام_زمان (عجل اللّه تعالى فرجه الشریف)
✔️سوال شاگرد :
راجع به حضرت قائم آل محمّد حضرت حجة ابن الحسن العسکرى ارواحنا فداه و کیفیّت ظهورش از مرحوم #قاضى رحمه الله علیه چیزى بخاطر دارید؟!
✅ جواب:
در روایت است که چون حضرت قائم ظهور کنند اوّل دعوت خود را از مکّه آغاز مى کنند؛ بدین طریق که بین رکن و مقام پشت به کعبه نموده و اعلان مى فرمایند؛ و از خواصّ آن حضرت سیصد و شصت نفر در حضور آن حضرت مجتمع می گردند.
مرحوم استاد ما قاضى رحمه الله علیه مى فرمود: که در این حال حضرت به آنها مطلبى مى گویند که همه آنها در أقطار عالَم متفرّق و منتشر مى گردند؛ و چون همه آنها داراى طىّ الارض هستند، تمام عالَم را تفحّص مى کنند؛ و مى فهمند که غیر از آن حضرت کسى داراى مقام ولایت مطلقه الهیّه و مأمور به ظهور و قیام و حاوى همه گنجینه هاى اسرار إلهى و صاحب الأمر نیست. در این حال همه به مکّه مراجعت مى کنند؛ و به آن حضرت تسلیم مى شوند؛ و بیعت مى نمایند.
مرحوم قاضى رضوان اللّه علیه مى فرمود: من مى دانم آن کلمه اى را که حضرت به آنها فرمود و همه از دور آن حضرت متفرّق شدند چه بود.
و من در روایت دیده ام که حضرت صادق علیه السّلام مى فرمایند: من آن کلمه را مى دانم.
مرحوم قاضى مى فرمود: بعضى از افراد زمان ما مسلّماً ادراک محضر مبارک آن حضرت را کرده اند. و به خدمتش شرفیاب شده اند.
یکى از آنها در مسجد سهله در مقام آن حضرت که به مقام صاحب الزّمان معروفست، مشغول دعا و ذکر بود که ناگهان مى بیند آن حضرت را در میانه نورى بسیار قوى که به او نزدیک مى شدند؛ و چنان ابهت و عظمت آن نور او را مى گیرد که نزدیک بود قبض روح شود؛ و نفس هاى او قطع و به شمارش افتاده بود و تقریبا یکى دو نفس به آخر مانده بود که جان دهد، آن حضرت را به اسماء جلالیه خدا قسم مى دهد که دیگر به او نزدیک نگردند.
بعد از دو هفته که این شخص در مسجد کوفه مشغول ذکر بود حضرت بر او ظاهر شده و این شخص مراد خود را مى یابد و به شرف ملاقات مى رسد. مرحوم قاضى مى فرمود: این شخص شیخ محمّد تقى آملى بوده است.
📚در محضر علامه طباطبایی
#معرفت
╔═══💌══╗
🆔 @ishiaa
╚═══💌══╝
eqra_v1.0.apk
3.58M
🌼🌼🌼🌼
@ishiaa
🌸 پیشنهادِ یکی از اعضای محترم کانال " آی شیعه " به اونایی که :
👈 دوست دارن قرآن بخونن ولی وقتشو ندارن.
✅ برنامه اِقرأ
🔹حجم : 3/4 مگابایت
🔹تعداد نمایش آیه و محدوده زمان نمایش آیات رو خودتون میتونین انتخاب کنین.
🔹این برنامه طوری سازماندهی شده که با هربار باز شدن قفل گوشی یه آیه از سوره ای که دوست دارید، روی صفحه گوشیتون میاد و میتونید کم کم با این روش کل قران رو ختم کنید.
🌹واقعا عالیه🌹
http://eitaa.com/joinchat/4236247057Cded3cd6bc7
#ishiaa
🌼🌼🌼🌼
❇️ علامه طباطبایی :
تخم سعادت، #مراقبت است . مراقبت یعنی کشیک نفس کشیدن. یعنی حریم دل را پاسبانی کردن. یعنی سر را از تصرفات شیطانی حفظ داشتن. پاسبان حرم دل بودن. این تخم سعادت را باید در مزرعه دل کاشت و بعد به اعمال صالحه و آداب و دستورات قرآنی ، این نهال سعادت را پروراند.
#معرفت
╔═══💌══╗
🆔 @ishiaa
╚═══💌══╝
🌷🌷🌷🌷
🌺 دوستان و عزیزان همراه کانال "آی شیعه " 🌺
سلام و شب تان نورانی؛
به یاری خداوند متعال از فردا مطالبی دسته بندی شده پیرامون "جامعه اسلامی" تقدیم حضورتان خواهد شد.
🌹 بحثی بسیار شیرین و جذاب در مورد آیه 200 سوره مبارکه آل عمران (يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُون).
مطالب با اینکه علمی ، دقیق و مستدل هستند ولی به برکت بیان شیوای علامه طباطبایی فهم مطالب ، آسان، راحت و شیرین است.😍😍
اگر به دنبال شناخت صحیحی از دین اسلام هستی حتما حتما پی گیر این مطالب باش.
👈 برای اینکه به دین اسلام بیشتر افتخار کنی
👈 برای اینکه ایمانت به خدا رو بیشتر تقویت کنی
👈 برای اینکه بتونی در زندگی دینی که داری به آرامش برسی و دلت قرص بشه
❣ نمیخواد زیاد زحمت بکشی
👈 فقط کافیه این مطالب رو دنبال کنی و بخونی
👈 امتحانش هیچ ضرری نداره و کاملاً رایگانه😉
💞 فقط اگه پسندیدی دعا یادت نره 💞
🙏 با کانال " من شیعه هستم " همراه باشید 🙏
💌 کانال " آی شیعه " :
https://eitaa.com/ishiaa
#ishiaa
🌸🌸🌸🌸
سلام دوستان خوبم
وقتتون بخیر
مباحث جامعه اسلامی آماده است و دسته بندی شده
الان قسمت اول رو تقدیم تون میکنم و ازتون میخوام با دقت بخونید
✍ توضیح : قسمت اول مقدمه و پایه بحث جامعه اسلامی هستش پس صبور باشین و اگه مشکلی بود از ما بپرسید. التماس دعا
@ishiaa
@rasouliqom
🌸🌸🌸🌸
#ishiaa
#جامعه_اسلامی
#قسمت1
#آیه200_سوره_آل_عمران
بسم الله الرحمن الرحیم
🌷يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ🌷
✅ ترجمه آيه :
اى اهل ايمان در كار دين صبور باشيد و يكديگر را به صبر و مقاومت سفارش كنيد و مهيا و مراقب كار دشمن بوده و خدا ترس باشيد، باشد كه پيروز و رستگار گرديد.
💛 بيان آيه :
دستوراتی كه در اين آيه آمده يعنى " إصبِرُوا - صابِرُوا - رابِطُوا – إتّقُوا "، همه مطلق و بدون قيد است. در نتيجه :
🔹 (إصبروا) صبرش، هم شامل صبر بر شدائد مى شود و هم شامل صبر در اطاعت خدا و صبر بر ترك معصيت. و به هر حال منظور از آن، صبر تك تك افراد است. چون در ادامه، همين صبر را به صيغه " مفاعله- صابروا" آورده كه در مواردى استعمال مى شود كه ماده فعل، بين دو طرف تحقق مى يابد.
@ishiaa
🔹(صابِرُوا)- مصابره عبارت است از اينكه جمعيتى به اتفاق يكديگر اذيتها را تحمل كنند و هر يك صبر خود را به صبر ديگرى تكيه دهد و در نتيجه بركاتى كه در صفت صبر هست دست به دست هم دهد و تاثير صبر بيشتر گردد و اين معنا امرى است كه هم در فرد محسوس است و هم در اجتماع، چون باعث مى شود كه تك تك افراد نيروى يكديگر را به هم وصل كنند و همه نيروها يكى شود. (فرد = اگر نسبت به حال شخصى او در نظر گرفته شود، اجتماع = اگر نسبت به حال اجتماع و تعاون او در نظر گرفته شود).
🔹(رابِطُوا ) - مرابطه از نظر معنا اعم از مصابره است، چون مصابره عبارت بود از وصل كردن نيروى مقاومت افراد جامعه در برابر شدائد و مرابطه عبارت است از همين وصل كردن نيروها، اما نه تنها نيروى مقاومت در برابر شدائد، بلكه وصل کردن همه نيروها و كارها در جميع شؤون زندگى دينى، چه در حال شدّت و چه در حال رَخا و خوشى.
🔹( اِتّقُوا ) - و چون مراد از مرابطه اين است كه جامعه به سعادت حقيقى دنيا و آخرت خود برسد (و اگر مرابطه نباشد گو اينكه صبر من و تو، به تنهايى و علم من و تو به تنهايى، و هر فضيلت ديگر افراد، به تنهايى سعادت آور هست، ولى بعضى از سعادت را تامين مى كند و بعضى از سعادت، سعادت حقيقى نيست) به همين جهت دنبال سه جمله : "اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا" اضافه كرد : "وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ"، و منظور از اين فَلاح (رستگاری) هم، فَلاح تامّ حقيقى است.
ادامه دارد...
📚 #تفسیر_المیزان جلد 4 ص 143
💌 کانال " آی💚شیعه " :
http://eitaa.com/joinchat/4236247057Cded3cd6bc7
🌺کپی آزاد بشرط دعا و صلوات بر مهدی فاطمه(عج)🌺
🌼🌼🌼🌼
#ishiaa
#جامعه_اسلامی
#قسمت2
#آیه200_سوره_آل_عمران
💞 انسان و اجتماع 💞
انسان در ميان تمامى جانداران، موجودى است كه بايد اجتماعى زندگى كند و اين مطلب احتياج به بحث زياد ندارد، چرا كه فطرت تمامى افراد انسان چنين است يعنى فطرت تمام انسانها اين معنا را درك مى كند و تا آنجا هم كه تاريخ نشان داده هر جا بشر بوده اجتماعى زندگى مى كرده و آثار باستانى هم (كه از زندگى قديمى ترين بشر آثارى بدست آورده) اين مطلب را ثابت مى كند.
قرآن كريم هم با بهترين بيان در آياتى بسيار از اين حقيقت خبر داده، از قبيل آيه :
❣ يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَ أُنْثى، وَ جَعَلْناكُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا …
اى مردم ما شما را از يك مرد و يك زن آفريديم و شعبه شعبه و قبيله قبيله تان كرديم تا يكديگر را بشناسيد. (سوره حجرات آيه 13).
و آیه :
❣ نحْنُ قَسَمْنا بَيْنَهُمْ مَعِيشَتَهُمْ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا، وَ رَفَعْنا بَعْضَهُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجاتٍ، لِيَتَّخِذَ بَعْضُهُمْ بَعْضاً سُخْرِيًّا.
ما هستیم كه معيشت شان را در بينشان (در زندگى دنيا) تقسيم كرديم و بعضى را به درجاتى ما فوق بعضى ديگر قرار داديم، تا بعضى بعضى ديگر را مُسخّر خود كنند. (سوره زخرف آيه 32).
و آیه :
❣ بعْضُكُمْ مِنْ بَعْضٍ - شما همه از يكديگريد. (سوره آل عمران آيه 195).
و آيه:
❣ و هُوَ الَّذِي خَلَقَ مِنَ الْماءِ بَشَراً فَجَعَلَهُ نَسَباً وَ صِهْراً.
او كسى است كه از آب، بشرى بيافريد و سپس او را خويشاوند تنى و ناتنى كرد. (سوره فرقان آیه 54).
و آياتى ديگر كه خواننده عزيز براى درك هر يك از اين آيات و نحوه دلالتشان لازم است به تفسير يك يك آنها در كتاب (تفسیر المیزان) مراجعه كند.
@ishiaa
💞 انسان و رشد او در اجتماع 💞
اجتماع انسانى مانند ساير خواص روحى انسان و آنچه كه مربوط به او است از روز آغاز پيدايش، بصورت كامل شکل نگرفته تا كسى خيال كند كه اجتماع نه در كمالات #مادى و نه در كمالات #معنوى نموّ و تكامل نمى پذيرد، بلكه اجتماعى شدن انسان هم مانند ساير امور روحى و ادراكيش دوش به دوش آنها تكامل پذيرفته، هر چه كمالات مادى و معنويش بيشتر شده، اجتماعش نيز سامان بيشترى به خود گرفته است.
و مسلّماً انتظار نمى رود كه اين يك خصوصيت، از ميان همه خصوصيات و خواص انسانيت مستثنا باشد. يعنى خصوص اجتماعى بودنش از همان اول پيدايشش بطور كامل تحقق يافته باشد، و اجتماع امروزيش با اجتماع روز اول خلقتش هيچ فرق نكرده باشد، بلكه اين خصيصه انسان مانند ساير خصائصش كه بنحوى با نيروى علم و اراده او ارتباط دارند، تدريجاً بسوى كمال در حركت بوده و كم كم در انسان تكامل يافته است.
و آنچه بعد از دقت و تأمل در حال اين نوع از موجودات يعنى انسان روشن مى شود اين است كه اولين اجتماع و گردهم آيى كه در بشر پيدا شده گردهم آيى مَنزلى از راه #ازدواج بوده، چون عامل آن يك عامل طبيعى بوده است كه همان جهاز تناسلى (كه زن و مرد هر كدام جهاز تناسلى مخصوص به خود را دارند) است، و اين خود قوى ترين عامل است براى اينكه بشر را به اجتماع #خانوادگى وادار نمايد.
زيرا معلوم است كه اين دو دستگاه هر يك بدون ديگرى به كار نمى افتد، به خلاف مثلا جهاز هاضمه كه اگر فرض كنيم در محلى و زمانى يك فردِ انسان تك و تنها باشد، مى تواند با جويدن برگ و ميوه درختان تغذّى كند ولى نمى تواند به تنهايى فرزندى از خود منشعب سازد و همچنين براى به كار گرفتن دستگاههاى ديگرى كه در بدن انسان تعبيه شده، نيازى به انسانهاى ديگر ندارد و تنها جهاز تناسلى است كه بايد در بين دو نفر مشتركاً بكار بيفتد، دو نفر از جنس مخالف (يعنى يك #مرد و يك #زن).
ادامه دارد...
📚 #تفسیر_المیزان
💌 کانال "آی💚شیعه " :
http://eitaa.com/joinchat/4236247057Cded3cd6bc7
🌺کپی آزاد بشرط دعا و صلوات بر مهدی فاطمه(عج)🌺
شخصی از حضرت آیت الله العظمی بهجت درخواست دستوری نمود. آقا که همیشه مشغول ذکر بودند، سر بلند کرده و فرمودند: «تا میتوانید گناه نکنید». سپس سر به زیر انداخته و مجدّداً مشغول ذکر شدند. بعد از چند لحظه سر بلند کردند و فرمودند: «اگر احیاناً گاهی مرتکب شدید سعی کنید گناهی که در آن #حقّ_الناس است نباشد».
باز سر به زیر انداخته و مشغول ذکر شدند. و بعد از چند لحظه باز سر بلند کردند و برای سومین بار فرمودند: «اگر گناهی مرتکب شدید که در آن حقّالناس است سعی کنید در همین دنیا آن را تسویه کنید و برای آخرت نگذارید که آن جا مشکل است».
#معرفت
╔═══💌══╗
🆔 @ishiaa
╚═══💌══╝
بیانیه گام دوم انقلاب.pdf
332.7K
@ishiaa
✅ #بیانیه_مقام_معظم_رهبری
✅ #گام_دوم_انقلاب
#ishiaa
#انقلابی
#اسلامی
🌺 اونایی که دغدغه اسلام و انقلاب اسلامی رو دارن حتما حداقل یه بار باید این بیانیه رو خونده باشن.
😍 شمام حتما خوندی،
😔حالا اگه دسترسی نداشتی یا فراموش کرده بودی بخونی،
😄 " آی شیعه " پی دی اف بیانیه رو تو کانالش میذاره.
❣👈دوست عزیزم ما رو به عزیزترین هایت معرفی کن.
☺️ ممنونم ☺️
💌 کانال " آی شیعه " :
http://eitaa.com/joinchat/4236247057Cded3cd6bc7
🌼🌼🌼🌼
ادب حضور ماه رجب.pdf
609.3K
💛💛💛💛
@ishiaa
✅ ادب حضور ماه رجب
🔹اثر استاد محمدتقی فیاض بخش از شاگردان عارف کامل مرحوم #آیت_الله_پهلوانی (سعادت پرور)
👈به کسانی که دوستشون داری بفرست تا إن شاءالله تو ثوابشون شریک بشی.
👈اگه حتی یه نفر با خوندنش به خدا یه کوچولو نزدیکتر بشه به هدیه دادنش می ارزه.
💞ما رو هم از دعای خیرتون فراموش نکنید💞
💌 کانال " آی شیعه " :
http://eitaa.com/joinchat/4236247057Cded3cd6bc7
#ishiaa
#خدا
#ماه_رجب
#الرجبیون
#استغفار
💚💚💚💚
💞💞💞💞
@ishiaa
#جامعه_اسلامی
#قسمت3
#آیه200_سوره_آل_عمران
📝 بعد از تشكيل اجتماع كوچك يعنى #خانواده، يك مشخصه ديگر بشرى خودنمايى كرد، که ما آن را غریزه استخدام می نامیم ، يعنى اينكه هر انسانى بخواهد به وسيله انسانى و يا انسانهايى ديگر حوائج خود را بر آورد و سلطه خود را گسترش دهد، آن گاه برايش ممكن است كه اراده خود را بر آن انسانها تحميل كند تا هر چه او مى خواهد آنها بكنند و رفته رفته اين خصيصه به صورت رياست جلوه كرد، رياست در منزل، رياست در عشيره (فاميل)، رياست در قبيله، رياست در امّت.
📝 اين هم طبيعى است كه رياست در بين چند انسان، نصيب آن كسى مى شده كه از سايرين قوى تر و شجاع تر بوده و همچنين مال و اولاد بيشترى داشته و همچنين نسبت به فنون #حكومت و #سياست آگاه تر بوده و آغاز ظهور بتپرستى هم همين جا است يعنى پرستش و خضوع انسانها در برابر يك انسان از همين جا شروع شد تا در آخر براى خود دينى مستقل گرديد. و ما إن شاء اللَّه العزيز در آينده در اين باره بحثى كامل خواهيم كرد.
📝 و لذا به اصل مطلب بر گشته و مى گوئيم : مشخصه اجتماع به تمام انواعش چه اجتماع خانوادگى و چه غير آن، هر چند كه هيچگاه در اين ادوار بشرى از بشر جدا نبوده، و حتى برهه اى از زمان هم سراغ نداريم كه انسان، فردى زندگى كرده باشد، و ليكن اين نيز بوده كه انسان اين رقَم زندگى را از زندگى فردى انتخاب نكرده و براى انتخاب آن بطور تفصيل #مصلحت ها و خوبيهاى آن را نسنجيده، بلكه (همانطور كه قبلا گفته شد ضرورت وجود دستگاه تناسلى، او را براى اولين بار به #ازدواج، يعنى اولين قدم در تشكيل اجتماع واداشته و قهراً مجبور شده قدمهاى ديگر را نيز بر دارد. و امّا ) پى بردن به خوبيهاى آن و اينكه چگونه اجتماعى بهتر است؟ به تدريج و به تبَع پيشرفت ساير خواص بشرى، رشد و نمو كرده، نظير خصيصه #استخدام و خصيصه #دفاع و غیره.
✅ اولين بارى كه بشر متوجه منافع و مصالح اجتماع شد زمان بعثت اولين #پيامبر_الهى بود.
و قرآن كريم خبر داده كه اولين بارى كه بشر متوجه منافع اجتماع شد، و بطور تفصيل (و نه ناخودآگاه) به مصالح آن پى برد و در صدد حفظ آن مصالح بر آمد، زمانى بود كه براى اولين بار پيغمبرى در ميان بشر مبعوث شد و آنان را راهنما گشت.
جان كلام اين است كه : به وسيله مقام نبوّت متوجه مصالح و منافع زندگى اجتماعى گرديد، اين مطلب را از آيات زير استفاده مى كنيم كه مى فرمايد :
❣ و ما كانَ النَّاسُ إِلَّا أُمَّةً واحِدَةً فَاخْتَلَفُوا.
انسانها در آغاز، همه يك امت بودند، بعدها اختلاف كردند. (سوره يونس آيه19)
@ishiaa
و نيز مى فرمايد:
❣كانَ النَّاسُ أُمَّةً واحِدَةً، فَبَعَثَ اللَّهُ النَّبِيِّينَ مُبَشِّرِينَ وَ مُنْذِرِينَ، وَ أَنْزَلَ مَعَهُمُ الْكِتابَ بِالْحَقِّ، لِيَحْكُمَ بَيْنَ النَّاسِ فِيمَا اخْتَلَفُوا.
مردم همه يك امت بودند، سپس خداى تعالى انبياء را (كه كارشان وعده و وعيد دادن است) مبعوث فرمود و كتاب به حق را با آنان نازل فرمود تا بين مردم در آنچه كه در آن اختلاف مى كنند داورى كند. (سوره بقره آيه 213).
📝 چون اين دو آيه چنين خبر مى دهد كه انسان در قديم ترين عهدش، امّتى واحده و ساده و بی اختلاف بوده، سپس (بخاطر همان غريزه استخدام كه گفتيم) اختلاف در بين افرادش پيدا شد و اختلاف هم به مشاجره و نزاع انجاميد، لذا خداى تعالى #انبياء را بر انگيخت و با آنان كتاب فرستاد تا به وسيله آن كتاب، اختلافها را بر طرف كنند، و دوباره به وحدت اجتماعيشان برگردانند، و اين #وحدت را به وسيله قوانينى كه تشريع فرموده حفظ كنند.
ادامه دارد...
📚 #تفسیر_المیزان
💌 کانال " آی شیعه " :
http://eitaa.com/joinchat/4236247057Cded3cd6bc7
🌺کپی آزاد بشرط دعا و صلوات بر مهدی فاطمه(عج)🌺
🍁🍁🍃
🍃#ishiaa
#پرسش_و_پاسخ_از_علامه_طباطبائی
#دین_حضرت_آدم
#شریعت_حضرت_نوح
❓سوال : آیا حضرت آدم علیه السّلام داراى دین و شریعت بوده است؟
✅ پاسخ :
🔹خیر، دین و شریعت از زمان حضرت نوح علیه السّلام شروع شده است ، چنانکه آیه شریفه زیر بیانگر آن است . خداوند سبحان مى فرماید:
شَرَعَ لَكُمْ مِنَ الدِّينِ مَا وَصَّىٰ بِهِ نُوحًا وَالَّذِي أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ وَمَا وَصَّيْنَا بِهِ إِبْرَاهِيمَ وَمُوسَىٰ وَعِيسَىٰ أَنْ أَقِيمُوا الدِّينَ وَلَا تَتَفَرَّقُوا فِيهِ : برايتان از دين همان را تشريع كرد كه نوح را بدان توصيه فرمود، و آنچه ما به تو وحى كرديم و به ابراهيم و موسى و عيسى توصيه نموديم اين بود كه دين را بپا بداريد، و در آن تفرقه نيندازيد. ( سوره شورى : ۱۳).
🔹زیرا آیه در مقام امتنان به این امّت است و بیانگر آن است که شریعت محمدیّه صلى اللّه علیه و آله و سلم جامع تمام شرایع گذشته است. و اینکه شرایع الهى که توسط وحى به مردم رسید عبارت است از شریعت حضرت نوح ، حضرت ابراهیم ، حضرت موسى ، حضرت عیسى علیهم السلام و حضرت محمد (ص) است . و اگر شریعت دیگرى هم مى بود ذکر مى شد تا جامعیت این دین نسبت به آن نیز ثابت شود؛
🔹و لازمه این معنى آن است که پیش از شریعت حضرت نوح علیه السّلام هیچ شریعتى (به معنى قوانین حاکم بر جامعه انسانى که رافع اختلافات امور اجتماعى آنها باشد) نبوده است ؛ زیرا اولین شریعت در این آیه شریفه (ما وصّى به نوحاً) است که مقصود از آن همان شریعت حضرت نوح مى باشد.
❓سوال : مردم قبل از حضرت نوح علیه السّلام از چه دین و شریعتى پیروى مى کردند؟
✅ پاسخ :
از زمان حضرت آدم (ع) تا زمان حضرت نوح (ع) زندگى نوع انسانى بسیار ساده بوده و همگان با هم متحد و متفق بوده اند، و اختلاف مهم اعم از اختلاف در زندگى مادى و اختلاف در مذاهب ، آراء، افکار و عقاید میان آنان نبوده است.
❓سوال : پس حضرت آدم علیه السّلام و پیروان او چه دینى داشته اند و به چه دینى عمل مى کردند؟
✅ پاسخ :
داراى یک سلسله عقاید کلى و مجموعه اى از اخلاقیات بوده اند.
📚 در محضرعلامه طباطبائی
#معرفت
💞 کانال آی شیعه را به عزیزانتان پیشنهاد کنید.😘👌
💞 کانال آی💚شیعه :
🍃http://eitaa.com/joinchat/4236247057Cded3cd6bc7
🌾🍃❤️❤️
✔️ آیت الله قاضی:
محال است انسانی به جز از راه #سیدالشهدا علیه السلام به مقام توحید برسد.
سریان فیوضات و خیرات از مسیر حضرت سیدالشهدا علیه السلام است و پیشکار این فضیلت هم حضرت قمر بنی هاشم #ابالفضل_العباس علیه السلام است.
#معرفت
╔═══💌══╗
🆔 @ishiaa
╚═══💌══╝
🌼🌼🌼🌼
#ishiaa
#جامعه_اسلامی
#قسمت4
#آیه200_سوره_آل_عمران
📝 و نيز در آيه ( شَرَعَ لَكُمْ مِنَ الدِّينِ ما وَصَّى بِهِ نُوحاً، وَ الَّذِي أَوْحَيْنا إِلَيْكَ، وَ ما وَصَّيْنا بِهِ إِبْراهِيمَ وَ مُوسى وَ عِيسى، أَنْ أَقِيمُوا الدِّينَ وَ لا تَتَفَرَّقُوا فِيهِ) خبر مى دهد از اينكه رفع اختلاف از بين مردم و ايجاد اتحادشان در كلمه، تنها و تنها از راه دعوت به اقامه دين و اتحادشان در دين واحد، تحقق مى يابد، پس تنها دين است كه ضامن اجتماع صالح آنان است.
و آيه نامبرده همين دعوت را (يعنى دعوت انسانهاى اوليه را به اجتماع و اتحاد) به صورت دعوت به اقامه دين و متفرق نشدن مردم در آن پيشنهاد كرده، پس تنها ضامن اجتماع صالح، #دين است.
📝 و اين آيه بطورى كه ملاحظه مى فرمائيد اين دعوت را (يعنى دعوت به اجتماع و اتحاد را) از #حضرت_نوح (ع) حكايت كرده كه قديم ترين انبيای صاحب كتاب و شريعت است و بعد از آن جناب از #حضرت_ابراهيم (ع) و آن گاه از #حضرت_موسى (ع) و سپس از #حضرت_عيسى (ع) حكايت كرده، با اينكه در شريعت نوح و ابراهيم (ع) عدد انگشت شمارى از احكام تشريع شده بود. و از اين چهار پيامبر (كه نام برده شده) حضرت موسى (ع) شريعتى وسيعتر آورده و بطورى كه قرآن كريم خبر مى دهد و از ظاهر انجيل هاى مسيحيان هم بر مى آيد، حضرت عيسى (ع) نيز تابع شريعت آن جناب بوده، (چون شريعت آن جناب بيشتر براى برداشتن امور قدغن و تحليل نمودن آن امور را بوده كه خداى تعالى به عنوان گوشمالى، آنها را بر بنى اسرائيل حرام كرده بود) و شريعت موسى (ع) هم بطورى كه گفته شده، بيش از حدود ششصد حكم نداشته.
📝 پس روشن گرديد كه دعوت به اجتماع، دعوتى مستقل و صريح بوده كه تنها از ناحيه مقام نبوت شروع شده و آغازگر آن #انبياء (ع) بوده اند و آن را در قالب دين به بشر پيشنهاد كرده اند به شهادت اينكه هم قرآن بدان تصريح نموده و هم تاريخ آن را تصديق كرده است كه ان شاء اللَّه بحث تاريخيش مى آيد.
ادامه دارد...
📚 #تفسیر_المیزان
💌 کانال " آی 💚 شیعه " :
http://eitaa.com/joinchat/4236247057Cded3cd6bc7
🌺کپی آزاد بشرط دعا و صلوات بر مهدی فاطمه(عج)🌺
🌹🌹🌹
#علامه_طباطبائی
❓سوال :
راجع به #علائم_آخر_الزّمان که وارد است «وعند ذلک یتکلّم الرّویبضه». مقصود از رویبضه چیست؟ و منظور از دجّال؟ و کیفیّت احوال یأجوج و مأجوج که بیان شده است؟
✅ پاسخ :
❣در أشراط السّاعه یعنى علامت #قیامت آمده است که در آن وقت رویبضه سخن مى گوید؛ ظاهراً منظور از رویبضه کسانى هستند که در جامعه قرب و منزلت ندارند و بحساب نمى آیند، آنها تکلّم مى کنند. کنایه از اینکه امور مردم را در شئون اجتماعى در دست مى گیرند و ریاست بر مردم مى نمایند.
❣راجع به اصل دجّال یعنى شخص دروغ زن و دروغ پرداز، روایات بسیارى وارد است که قبل از ظهور #حضرت_مهدى ارواحنا فداه خروج مى کند؛ و مردم را گمراه مى نماید؛ و امّا درباره خصوصیّاتش روایاتى وارد است که قابل اعتماد نیست؛ مثل اینکه دجّال شخصى است که به الاغى سوار مى شود و حرکت مى کند؛ و یمیناً و یساراً (= از طرف راست و چپ او) جنّت و نار با او حرکت مى کنند.
در روایات #اهل_تسنّن نیز دجّال آمده است؛ و تولّد دجّال هم روایت شده؛ و حتّى روایت است که به رسول الله خبر دادند و حضرت تشریف بردند و یا او آمد، یک حرفهائى زده شده است که البتّه قابل اعتماد نیست. مثل اینکه مثلا طول الاغش یک فرسخ است؛ الاغ یک فرسخى؟؟
❣و امّا راجع به یأجوج و مأجوج ظاهراً دو دسته از مردم باشند که در سدّ کوه قفقاز واقع شده و آن سدّ شواهدى دارد که #ذو_القرنین بین آنها کشیده است و از حمله به این سرزمینها جلوگیرى کرده است؛ و بعضى گویند دو طائفه از مغول هستند، و قرآن مجید درباره أصل یأجوج و مأجوج آیه دارد؛ و حتّى دارد که از هر بلندى آنها سرازیر خواهند شد: «حَتَّى إِذا فُتِحَتْ یَأْجُوجُ وَ مَأْجُوجُ وَ هُمْ مِنْ کُلِّ حَدَبٍ یَنْسِلُونَ».
و لیکن در خصوصیّات خلقت آنها روایاتى وارد شده است، مثل اینکه گوش هاى آنها به اندازه اى بزرگ است که یکى را فِراش مى کنند و بر روى آن مى خوابند؛ و گوش دیگر را بعنوان لحاف به روى خود مى کشند. این روایات از عامّه (= اهل سنّت) است؛ و معلوم است که ساختگى است على الظّاهر؛ و قابل قبول نیست.
📚 در محضر علامه طباطبائی
#معرفت
╔═══💌══╗
🆔 @ishiaa
╚═══💌══╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ishiaa
❓ #چرا_این_همه_ذلت
😨چی دارید دست دشمن؟؟
👈سخنرانی روشنگرانه👉
#استاد_حسن_عباسی
#سیدعلی_خامنه_ای❤️
💌 به کانال " آی💚شیعه " بپیوندید :
http://eitaa.com/joinchat/4236247057Cded3cd6bc7
🔰حدیث قدسی عشق
خدای متعال می فرماید:
"آن کس که مرا طلب کند، مرا می یابد
و آن کس که مرا یافت، مرا می شناسد
و آن کس که مرا شناخت، مرا دوست می دارد
و آن کس که مرا دوست داشت، عاشقم می شود
و آن کس که به من عشق ورزید، من نیز عاشقش می شوم
و هر آن کس که من عاشقش شوم ، او را می کُشم
و هر کس که من او را بکشم، خون بهای او بر من واجب است
و آن کس که خون بهایش بر من واجب شد، پس خود، خون بهای اویم"
📚 مصباح الهدی صفحه 116
╔═══💌══╗
🆔 @ishiaa
╚═══💌══╝
❓علت و منشأ محبّت چیه؟
❓ما بر چه اساسی به خدا محبت داریم؟
❓ آیا خدا هم انسانها رو دوست داره؟
❓چطوری و بنا به چه تفسیری؟
👈 چند روزی براتون در این باره از علامه طباطبائی مطلب خواهم گذاشت. ان شاءالله.
#حقیقت_محبت