🔰 آیا در فرهنگ اسلامی جایز است برطرف شدن نیازمان را از دیگران بخواهیم؟
🔸🔹 همه میدانیم که انسانها در زندگی روزمره نیازمندیهای گوناگون دارند. در برخی از آنها ناچار به دیگران نیازمند هستیم اما در بسیاری از آنها باید بر توانمندی خودمان تکیه کنیم برای توضیح بیشتر بهتر است این داستان را با هم بخوانیم:
❇️ یکی از صحابه رسول اکرم صلی الله علیه و آله که مردی فقیر بود به گذشته پرمشقت خویش میاندیشید. یادش افتاد که چه روزهای تلخ و پرمرارتی را پشت سر گذاشته است روزهایی که حتی قادر نبود آذوقه روزانه زن و کودکان بیگناهش را فراهم کند با خود فکر میکرد که چگونه جملهای کوتاه فقط یک جمله که در آن سه نوبت پرده گوشش را نواخت به روحش نیرو داد و مسیر زندگیاش را عوض کرد و او و خانوادهاش را از فقر و نکبتی که در آن گرفتار بود نجات داد. فقر و تنگدستی بر او چیره شده بود. روزی که حس کرد دیگر کارد به استخوانش رسیده با مشورت و پیشنهاد زنش تصمیم گرفت برود و روزگار خود را برای رسول اکرم صلی الله علیه و آله شرح دهد و از آن حضرت درخواست مالی کند. با همین نیت رفت ولی قبل از آنکه حاجت خود را بگوید این جمله از زبان رسول اکرم صلی الله علیه و آله به گوشش رسید: هر کس از ما کمکی بخواهد به او کمک میکنیم ولی اگر کسی بینیازی به ورزد و دست حاجت پیش مخلوقی دراز نکند خداوند او را بینیاز میکند.
🔸🔹 آن روز چیزی نگفت و به خانه خویش برگشت باز با هیولای مهیب فقر که چنان بر خانهاش سایه افکنده بود روبرو شد ناچار روز دیگر به همان نیت به مجلس رسول اکرم صلی الله علیه و آله حاضر شد آن روز هم همان جمله را از رسول اکرم صلی الله علیه و آله شنید: هر کس از ما کمکی بخواهد به او کمک میکنیم ولی اگر کسی بینیازی بورزد خداوند او را بینیاز میکند. این دفعه نیز بدون اینکه حاجت خود را بگوید به خانه خود برگشت و چون خود را همچنان در چنگال فقر ضعیف و بیچاره و ناتوان میدید، برای سومین بار به همان نیت به مجلس رسول اکرم صلی الله علیه و آله رفت. باز هم لبهای رسول اکرم صلی الله علیه و آله به حرکت آمد و با همان آهنگ که به دل قوت و به روح اطمینان میبخشید همان جمله را تکرار کرد. این بار که جمله را شنید، اطمینان بیشتری در قلب خود احساس کرد. حس کرد کلید مشکل خویش را در همین جمله یافته است. وقتی خارج شد با قدمهای مطمئنتری راه میرفت با خود فکر میکرد که دیگر هرگز از بندگان کمک و دستگیری نمیخواهم. به خدا تکیه میکنم و از نیرو و توانمندی که به وجود خودم سپرده است استفاده میکنم و از او میخواهم که من را در کاری که پیش میگیرم موفق کند و بینیازم سازد. با خودش فکر میکرد که چه کاری از من ساخته است؟ به نظرش رسید فعلاً اینقدر از او ساخته است که به صحرا برود و هیزمی جمع کند و بیاورد و بفروشد. تیشهای امانت گرفت و به صحرا رفت آن روز هیزمی جمع کرد و فروخت لذت دسترنج خویش را چشید. روزهای دیگر به این کار ادامه داد تا رفته رفته توانست از همان پول برای خود تیشه و حیوان و سایر لوازم کار را بخرد. باز هم به کار خود ادامه داد تا صاحب سرمایه و اموالی شد. روزی رسول اکرم صلی الله علیه و آله به او رسید و تبسم کنان فرمود: نگفتم هر کس از ما کمکی بخواهد به او کمک میکنیم ولی اگر بینیازی به ورزد خداوند او را بینیاز کند.
#بازار_خوبان
#باهم_خوانی
🌐 @islamic_business_ir
🔰بر اساس آموزههای دینی، استفاده از چه اموالی حرام است و به دست آوردن چه خوراکیهایی حرام است؟
❇️ مسلمانان بر اساس آموزههای دینی باید از روزی حلال و پاکیزه استفاده کنند و از خوراکیهای حرام پرهیز نمایند. خوردنیها اقسام دارد:
🔸🔹۱. خوردن آنچه به خودی خود حرام است مانند حیوانات حرام گوشت از قبیل حشرهها و سگ و خوک.
🔸🔹۲. برخی خوردنیها حرمت ذاتی ندارند بلکه به خودی خود حلالاند اما چون با خورنده ارتباط صحیح و مشروعی ندارند و متعلق به وی نیستند، بهرهبرداری از آنها و خوردنشان حرام است، تصرف بدون رضایت در مال دیگران حرام است، خواه آن دیگری شخصیت حقیقی باشد یا مانند بانکها و موسسهها و شرکتها شخصیت حقوقی باشد. استفاده از اموال وقفی نیز از همین گروه است.
#بازار_خوبان
#باهم_خوانی
🌐 @islamic_business_ir
🔰بر اساس آموزههای دینی، استفاده از چه اموالی حرام است و به دست آوردن چه خوراکیهایی حرام است؟
🔸🔹 ۳. برخی خوردنیها نیز خود به خود حرام نیستند، اما چون انسان در مصرف آنها اسراف میکند، حرام میشوند از این رو قرآن فرمود:
يا بَنِي آدَمَ خُذُوا زِينَتَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ وَ كُلُوا وَ اشْرَبُوا وَ لا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لا يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ
(ای فرزندان آدم، جامه خود را در هر نمازی برگیرید و بخورید و بیاشامید و زیاده روی نکنیدکه او اسرافکاران را دوست نمیدارد.)
یعنی انسان در آنچه حلال است و مالک آنها است، نباید از نقدار متعارف تجاوز کند و بیش از اندازه مصرف نماید.
🔸🔹 ۴. گاهی خوردنی به خودی خود حلال است و مال از راه مشروع، آنرا به دست آورده است و در مصرف آن هم اسراف و زیاده روی نمیکند، اما برای مصرف کننده ضرر دارد، مانند خوردن برخی غذاهای زیان بار برای فرد بیمار که در این صورت نیز خوردن آن حرام است
#بازار_خوبان
#باهم_خوانی
🌐 @islamic_business_ir
🔰 در آموزههای اسلامی چه کسب و کاری مکروه است و بهتر است از آنها پرهیز شود؟ (۱)
❇️ برخی معاملهها و برخی کارها در داد و ستدها مکروه است. مهمترین آنها عبارتند از:
🔸۱. فروش زمین و آب، مگر اینکه با پول آن زمین یا آب دیگر بخرد.
🔹۲.ذبح زیاد حیوانها
🔸۳.کفن فروشی به عنوان شغل و درآمدزایی
🔹۴.معامله با مردمان پست و کسانی که اموالشان مشکوک است، هرچند ظاهرا اموالشان حلال باشد.
#بازار_خوبان
#باهم_خوانی
🌐 @islamic_business_ir
🔰در بازار افرادی هستند که برای تبلیغ جنس خودشان در مقابل مشتری، پشت سر همکارانشان بدگویی میکنند آیا این غیبت است؟
🔸متاسفانه برخی به سبب آشنا نبودن با احکام و اخلاق، به جای کسب و کار حلال، سختی و گرفتاری برای خود پدید میآورند. یکی از این موضوعات چیستی غیبت و احکام آن است.
🔹۱. غیبت آن است که پشت سر مومنی چیزی گفته شود که به گفتن آن راضی نباشد.
🔸۲. غیبت هم بر گوینده حرام است تن بر شنونده.
🔹۳. حرام بودن غیبت از افراد بزرگ و کودک ممیز، همکار یا مشتری، زنده و مرده، زن و شوهر، پدر و فرزند، با لفظ یا نوشته یا اشاره در بازار یا خانه یکسان است و بین آنها فرقی نمیکند.
🔸۴. استغفار از غیبت واجب است و بر اساس نظر برخی از مراجع تقلید، در صورت امکان، حلالیت خواستن از فرد غیبت شونده لازم است و در صورتی که امکان آن نباشد، باید استغفار کند، هم برای خود و هم برای غیبت شونده.
#بازار_خوبان
#باهم_خوانی
🆔 @islamic_business_ir
🔰 عبد الرحمان بن حجّاج گويد: امام صادق عليه السّلام فرمود:
محمّد بن منكر مىگفت: هيچگاه گمان نمىكردم كه على بن الحسين عليهما السّلام فرزندى بهتر از خود داشته باشد و جانشين او باشد، تا آنگاه كه پسرش محمّد بن على عليهما السّلام را ديدم و خواستم او را پند دهم، ولى او مرا پند داد.
دوستانش گفتند: چه پندى به تو داد؟
🔸🔹گفت: در ساعتى از روز كه بسيار گرم بود به يكى از نواحى مدينه رفتم و ابو جعفر محمّد بن على عليهم السّلام مرا ديد. با خود گفتم: سبحان اللّه! چرا يكى از بزرگان قريش در اين ساعت گرم از روز با اين حالت در پى كسب دنيا مىرود؟ بايد او را نصيحت كنم.
🔸🔹نزديك او رفتم و بر او سلام كردم و پاسخم را در حالى كه نفس نفس مىزد (و به سختى) فرمود و عرق از سر و رويش جارى بود. گفتم: خدا خيرت بدهد!(چهطور) يكى از بزرگان قريش در اين ساعت گرم و سوزان با اين حال به طلب دنيا آمده است؟ اگر در اين حالى كه دارى عمرت به پايان برسد، چه كار مىكنى؟
❇️ فرمود: اگر در اين حالت مرگ به سراغم بيايد، در حالى آمده است كه من به اطاعت خداوند مشغول هستم و خودم و خانوادهام را از تو و مردم بىنياز مىگردانم ، من تنها از اين بيم دارم كه وقتى مرگ به سراغم مىآيد در حال انجام يكى از معصيتهاى الهى باشم.
🔸🔹گفتم: راست مىگويى؛ خدا تو را رحمت كند! من خواستم تو را پند دهم، ولى تو مرا نصيحت كردى.
📚 ترجمه فروع کافی جلد۵، صفحه۱۷۶
انتشار به مناسبت ولادت امام باقر علیهالسلام
🆔@islamic_business_ir
⛔️ روش پولدار شدن لزوماً علمی و مشخص نیست.
🔰 #نکتههای_ناب از #رمضان_شریف
💬 برداشتی از سخنرانی حجتالاسلام #سراج
📣 جلسه اول
🗓 روز اول ماه مبارک رمضان
⁉️چهبسا افرادی را میبینیم که باوجود عمل به نکات علمی همچنان هشت شان گرو نُهشان است. اینجا است که مسئله رزق مطرح میشود.
✅ هیچکس نمیمیرد تا اینکه به رزقش بهطور کامل برسد. تقواپیشه کنید و رزق را زیبا طلب کنید.
🔶 نگاه اسلام به مقوله رزق به این صورت است که خداوند رازق است و طبق مصلحت افراد رزقشان را تعیین کرده است. این رزق معین از اعمال افراد تأثیر میگیرد. تعیین شدن هم به این معنا نیست که احتیاطها رعایت نشود. نه. هر شخص وظیفه دارد تلاشی معتدل و معقول برای به دست آوردن رزق و روزی داشته باشد؛ اما تلاش معقول نباید او را از سایر وظایف بازدارد. به چه معنا؟ به این معنا که شما دانشجو هستید و مشغول کار. مثلاً به خانواده سر نمیزنید، کمک همسر و مادر و پدرتان نمیکنید و فکر میکنید همه اینها باعث اتلاف وقت است. درصورتیکه ما در روایات میبینیم این امر باعث کاهش رزق نمیشود.
#رزق
#کار_و_کسب
لینک فیلم کامل:
🌐 https://www.aparat.com/v/g7Sb6
🆔 @islamic_business_ir
⛔️ کارآفرین باشید تا روزیتان مستقیم به دست خودتان برسد
⛔️ بین خودتان و خدا صاحب نعمتی قرار ندهید
🔰 #نکتههای_ناب از #رمضان_شریف
💬 برداشتی از سخنرانی حجتالاسلام #سراج
📣 جلسه اول (بخش دوم)
🗓 روز اول ماه مبارک رمضان
✅ در روایات آمدهاست هرکس خودش را اجیر دیگری بکند؛ یعنی حقوقبگیر ثابت باشد مثل کارمند دولت و شاگرد مغازه، رزقی که خداوند برایش در نظر گرفته است را از خودش منع کرده است و رزق به صاحبکار او میرسد. رزق الهی را با رزق محدودی که صاحبکارتان به شما میدهد تعویض نکنید.
🔶 امام معصوم به شخصی که نزد وی آمده بود فرمودند خودت کارکنی بهتر است تا بروی نزد شخص دیگری . پاسخ داد درآمدم در آن صورت بیشتر است. معصوم میفرماید بین خودت و خدا صاحب نعمتی قرار نده.
🔶 بههرحال این نکته مهمی است که آدم بتواند در شرکتها و استارت آپها متناسب با سود درآمد داشته باشد تا رزقش را با مقدار ثابتی تعویض نکرده باشد.
#رزق
#کار_و_کسب
#کسب_و_کار
لینک فیلم کامل
🌐 https://www.aparat.com/v/g7Sb6
🆔 @islamic_business_ir
🔰 فروختن اجناس تقلبی که خریدار از وضع آن خبر ندارد، مانند فروختن شیر مخلوط با آب یا روغنی که آن را با شیء دیگری مخلوط کردهاند. این عمل را ((غش)) در معامله میگویند و یکی از گناهان کبیر است.
❇️ پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله میفرمایند:
(( از ما نیست کسی که در معامله با مسلمان فریبکاری کند یا به آنان ضرر بزند یا تقلب و حیله کند. هر که با برادر مسلمان خود فریبکاری کند، خداوند برکت روزی او را میبرد و راه معاش او را میبندد و او را به خودش وا میگذارد.))
#بازارخوبان
#باهم_خوانی
🆔 @islamic_business_ir
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
طمع و شكوفایی اقتصادی!؟
🔰این ویدئو در ابتدا به چگونگی شکل گیری یکی از شاخص ترین الگوهای معیشتی غرب بر مبنای طمع اشاره می کند و در ادامه به مشکلاتی که بر اساس این نوع نگرش به وجود می آید می پردازد و در نهایت سعی دارد تا با معرفی الگوی اسلام راه برون رفت از این مشکلات را ارائه دهد.
#اقتصاد
#ربا
#طمع
🆔 @islamic_business_ir
🔴 خداوند دوست دارد اثر نعمتی را که به ما میدهد در زندگیمان ببیند.
🔰 #نکتههای_ناب از #رمضان_شریف
💬 برداشتی از سخنرانی حجتالاسلام #سراج
📣 جلسه دوم
🗓 روز دوم ماه مبارک رمضان
✅ اگر جنس یا کالایی نیاز دارید، مثلاً همسرتان میگوید وسیلهای را بخریم. نگویید گران است یا پولنداریم، اگر واقعاً نیاز است بخرید. خدا رزق را با خریدش میرساند.
🔶 خداوند رزق هرکسی را بهاندازه نیاز و خرج او میفرستد. اگر پولتان کمتر بوده والان بیشتر شده است، اشکالی ندارد غذای بهتری بخورید یا لباس زیباتر و نظیفتر بپوشید و خودتان را خوشبوتر کرده و به خانه رسیدگی کنید. برای خانواده توسعه در زندگی ایجاد کنید و شکر عملی این نعمت را محقق کنید. اگر این شکر صورت نگیرد، نعمت در معرض زوال قرار میگیرد. واضح است بحث ما استفاده بدون اسراف، ولخرجی، شهرتطلبی، فخرفروشی، انگشتنمایی، تجمل و تکبر است که باعث کاهش رزق میشود. لذا به این خاطر است که اگر انفاق و خرج معقول و رفع نیاز واقعی صورت گیرد، خداوند رزق را افزایش میدهد. در سمت مقابل هم در روایات داریم بیچاره نمایی فقر میآورد. اگر فقیر هم باشیم باید باسیلی صورتمان را سرخ کنیم و مشکل را از مردم بپوشانیم.
#رمضان_شریف
#رزق
#کار_و_کسب
#کسب_و_کار
لینک کامل جلسه:
🌐 https://www.aparat.com/v/eCcsZ
🆔 @islamic_business_ir
🔰سید جزایری نقل کرده که مردی از مستمندان شیعه به حضور امام صادق علیه السلام آمده و از فقر و تنگدستی خود شکایت کرد.
❇️ حضرت فرمود:
انْتَ مِنْ شیعَتِنا و تَدَّعی الْفَقْرَ؟! شیعَتُنا کلُّهُمْ اغْنِیاءُ
تو از شیعیان مایی و با این حال ادعای فقر و تنگدستی می کنی؟ شیعیان ما همه اغنیاء هستند.
🔸سپس فرمود:
یا فُلانُ انَّ لَک تِجارَةً قَدْ اغْنَتْک
ای فلانی برای تو تجارتی است که تو را بی نیاز گردانیده است.
🔹عرض کرد. آن تجارت چیست؟
🔸حضرت فرمود: اگر ثروتمندی به تو بگوید: من دنیا را پر از نقره به تو می دهم که از ولایت اهل بیت علیهم السلام بیرون آیی و داخل ولایت غیر آنان شوی آیا چنین کاری خواهی کرد؟
🔹 عرض کرد. نه یابن رسول الله اگر چه دنیا را پر از طلا کنند و به من بدهند.
🔸امام فرمود:
اذَنْ لَسْتَ فقیرا و انَّما الْفقَیرُ مَنْ لَیس لَه ما لَک.
بنابراین تو فقیر نیستی. فقیر کسی است که آنچه تو داری نداشته باشد. آنگاه مالی را به او دادند.
#حدیث
#تجارت
#فقر
#ثروت
🆔 @islamic_business_ir
⛔️ برطرف کردن نیازهای ساحت عمومی زندگی اجتماعی وظیفهی یک مسلمان است.
🔰 #نکتههای_ناب از #رمضان_شریف
💬 خلاصه سخنرانی حجتالاسلام آقانوری(جلسه سوم)
✅ اینطور بگویم که در نظرگاه اسلامی، آن چیزی که بهعنوان خدمت اجتماعی مطرح میشود، دو بخش دارد:
١. خدمت اجتماعی تخصصی؛ که بهصورت صنفی کار میشود
٢. خدمت اجتماعی عمومی؛ در ساحت عمومی.
برخی از برادرها و خواهرها پرسیدند: «یعنی برای پول کار نکنیم؟» ببینید سؤال درست نیست. هیچگاه توصیهٔ اسلام این نیست که زندگیات را رها کن و برای من کارکن، نباید توصیهٔ اسلام را اینگونه قرائت کرد. اگر برای پول کار کردن را به معنی اصالت دادن به منافع مادی میگیریم، اسلام میگوید روزی شما میرسد. «وأجملوا في الطَّلبِ الرزق»، برای رزق دستوپا نزنید، دنبالش بروید. البته روایتهایی هم داریم که میگویند اینکه رزق مقسوم، تضمینشده است. «لطالبه» برای طالب رزق است و اینجا است که رزق تضمین میشود.
🔶 نکتهٔ کلی این است، آیا به دنبال پول رفتن بد است؟ خیر. اصلاً تولید ثروت بد است؟ خیر. اما آیا قناعت نکردن خوب است؟ آنهم خیر. یعنی آیا حرص زدن خوب است؟ آنهم خیر. اینها همه به کنار، یعنی سؤال دیگری است. مسئله این است؛ شما اصلاً برای پول کارکنید، اما در ساحت آن و در بقیهٔ زندگی هم باید فعال باشید. یعنی وقتی اسلام میگوید «کار»، منظور شغل تخصصی نیست که خدمتی میدهید و در ازاء آن پولی میگیرید. حتی ممکن است پولی نگیرید، بگویید وضع مالیام خوب است میخواهم کارکنم و پول نگیرم. مثلاً من خیاطی هستم که پول نمیگیرم، کفاشی هستم که حقوق این ماهم را به شرکت برمیگردانم. مسئله دائر مدار پول نیست، دائر مدار حوزهٔ خدمت تخصصی و ساحت عمومی زندگی است. ساحت عمومی زندگی اجتماعی، نیاز به خدماتی دارد که وظیفهٔ یک مسلمان است که به آن بهعنوان یک کار نگاه کند. آن ساحتی که گاهی به نظر میآید مضمونش به ساحت «فرهنگ» نزدیک میشود. ولی تلقی از فرهنگ همارز ساحتهای دیگر است. مثلاً اقتصاد و سیاست و فرهنگ داریم، تلقی اسلامی از فرهنگ این نیست. فرهنگ در طول اینها است.
#رمضان_شریف
#کار_و_کسب
#کسب_و_کار
لینک کامل جلسه:
🌐 https://www.aparat.com/v/8icRZ
🆔 @islamic_business_ir
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مردم بورژوا و جامعه ی سوداگر
🔰این ویدئو در ابتدا به معرفی طبقه ی بورژوا یا مرچنت(merchant) و به نحوه ی شکل گیری تفکر مرکانتیلیسم می پردازد. و سپس چگونگی و تبعات تغییر الگوی معیشت مردم بر اساس این تفکر را ارایه می نماید. در نهایت نیز نگاه جامع و کاملاً متفاوت اسلام را در مقابل این نوع از تفکر بیان می کند.
#واسطه_گری
#تولید
#منفعت_طلبی
#نفع_رسانی
🆔 @islamic_business_ir
⁉️ مال را از کجا به دست میآوریم و کجا هزینه میکنیم؟
🔰 #نکتههای_ناب از #رمضان_شریف
💬 خلاصه سخنرانی حجتالاسلام و المسلمین دکتر حاجابوالقاسم
🗓 روز سیزدهم ماه مبارک رمضان
✅ در روایت فرمودند: انسان در فردای قیامت قدم از قدم برنمیدارد مگر اینکه از چند چیز مورد سؤال واقع شود. اولین چیزی که انسان مورد سؤال واقع میشود دربارهی مال اوست و سؤال این است که این مال را از کجا به دست آورد و در کجا هزینه کرد؟ آیا تفاوتی دارد که پولی که از راه حلال بهدستآمده کجا هزینه شود؟ بله، ما مجاز نیستیم در هر زمینهای پولمان را هزینه کنیم. بعضی جاها هزینه کردن پول واجب است، بعضی جاها حرام و بعضی جاها مباح است. طبیعتاً اگر درجایی که واجب است هزینه کنیم و نکنیم فردای قیامت مورد سؤال واقع میشویم و همچنین جایی که حرام است و نباید هزینه کنیم، اگر هزینه کنیم مورد مواخذه قرار میگیریم. انسان حق ندارد پول خودش را حیفومیل کند. انسان حق ندارد درجایی سرمایهگذاری کند که این سرمایهگذاری مصداق اتلاف مال محسوب شود. دادن پول به کسانی که از این پول استفادههای نادرست میکنند هم جایز نیست. از طرف دیگر، مواردی که باید هزینه کنیم و اگر نکنیم فردای قیامت مورد سؤال واقع میشویم، نفقه و زندگی همسر و فرزندان به عهدهی پدر است، پدر موظف است زندگی شایستهای برای همسر و فرزندانش فراهم کند.
🔶 هر فعال اقتصادی بعدازاینکه یک سال از فعالیت اقتصادیاش سپری شد حسابوکتابی کند و ببیند درآمدش در سال گذشته چقدر بوده و چه مقدار از این درآمد صرف زندگی متناسب با شأن او شده است. بهعنوانمثال این شخص شأنش اقتضا دارد سفرهای زیارتی برود، سفرهای کاری برود، هزینههایی برای همسر و فرزندان داشته باشد. فرض کنید همسرش لباس یا وسایل زینتی بهاندازه متعارف نیاز دارد باید خریداری بکند. فرزندانش در دانشگاه یا مدرسه باید تحصیل بکنند چهبسا این مدرسه غیرانتفاعی باشد و هزینه بالایی داشته باشد اینها را باید تأمین بکند. هزینه اجاره مسکن اگر اجارهنشین است، اجاره شرکت و دفتر اگر اجارهای است، هزینههای کسب اعم از پول برق، آب، گاز یا هزینههای دیگری که احیاناً در مسیر تحصیل سود بر شخص تحمیل میشود اینها را باید کم بکند. حتی مالیاتی که به دولتها باید بپردازد این را حساب میکند. درنهایت به عددی میرسد که این عدد عبارت است از حاصل کسر کردن تمام هزینهها از درآمد یک سال گذشته.
🔶 از طرفی خمس آثار سیاسی دارد چون مایه تقویت حاکمیت دینی است. مایه تقویت مراجع معظم تقلید که اینها در محوریت فعالیتهای دینی قرار دارند خواهد شد. موجب نشر فرهنگ اهلبیت میشود. امروز مراجع تقلید با همین وجوهات و خمس و سایر اعاناتی که مؤمنین انجام میدهند پرچم دین را بالا نگهداشتهاند. اگر بعد از 1400 سال این دین به دست ما رسیده است در سایه حمایتهای مؤمنین و عموم مردم از مراجع معظم تقلید و رهبران دینیشان بوده است و خود مردم بودهاند که این دین را حفظ کردهاند و امروز به دست ما رساندهاند. فایده دیگر خمس فایده اقتصادی است و موجب تعدیل ثروت و کمک به اقشار کمدرآمد و مایه نشر دین میشود. فایده اجتماعی خمس است که موجب الفت بین مردم میشود.. از فواید دیگر خمس فایده روانشناختی هست. انسان وقتی خمس پرداخت احساس تعلق به این جریان پیدا میکند. احساس میکند که حامی دین است، احساس میکند که حامی اهلبیت است، حامی مراجع است و خود این احساس تعلق زمینه تقویت این جریان را فراهم میکند. در آخر فایده تقویتی خمس است. انسان حسابگر و دقیق بار میآید و همهساله یکبار اموال خودش را مورد بازرسی و حسابرسی دقیق قرار میدهد.
#رمضان_شریف
#کار_و_کسب
#کسب_و_کار
لینک کامل جلسه:
🌐 https://www.aparat.com/v/C5wHG
🆔 @islamic_business_ir
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قناعت، پیشرفت و هم آرامش
🔰این ویدئو سعی در روشن نمودن تناقضی دارد که مبتنی بر دیدگاه اقتصاددان های غربی، زندگی صرفه جویانه را در تقابل با رشد و رونق اقتصادی قرار می دهد. در نهایت با معرفی نگاه اسلام به موضوع کار و توصیه به قناعت راه حلی برای برون رفت از تناقض ارایه می کند.
🆔 @islamic_business_ir
⁉️ من که هستم؟
🔰 #نکتههای_ناب از #رمضان_شریف
💬 خلاصه سخنرانی حجتالاسلام آقانوری(جلسه دوم)
✅ وقتی از خودتان میپرسید من که هستم؟ جوابتان به این سؤال این است که من یک معلم، یک مکانیک، یک دانشجو یا طلبه هستم. اینیک مدل پاسخ است و در این پاسخ چون نوعاً جهات مشترک بهعنوان معرف معرفی نمیشود، آن جهت خاص است که به ذهن شما میآید؛ یعنی چه؟ نقش درآمدی که دارید در ذهن شما است و دیگر جنبهها از ذهن شما میرود. وقتی شما کار را فقط بهعنوان درآمد در نظر گرفتید این تبعاتی است که رقم میخورد. بهخصوص این آسیب برای کسانی که شغلشان را با یکجهت مأموریت گرایانهای انتخاب کردند، بیشتر است زیرا امکان این تصور هست که چون فکر میکنند شغلشان مأموریت محور است و ناظر به نیاز جامعه انتخابشده، پس وظیفهی اجتماعی همینجاست. نه. دو مدل کار مورد درخواست اسلام است.
🔶 دومین آسیبی که این تفکر پدید میآورد در زیست انسان پدید میآید و حیطهی عمومی زندگی از عملگران و کنشگران که همهی مردم هستند، خالی میماند. وقتی شما کار را به این معنا در نظر نمیگیرید؛ درنتیجه نقصانهای شدیدی در این حیطه عمومی مشاهده میشود. مثلاً محیطی ندارید که همه بابای بچهی شما باشند. البته در نقاطی از کشور این شیوه وجود دارد، هر همسایهای بابای همهی بچههای محله است؛ یعنی هر بچهای 40 تا بابا دارد (!). هر بچه 40 تا مادر دارد که نگاه میکند تا ببیند این بچه کجا میرود و آنقدری که روی بچهی خودشان حساس هستند رو بچهی همسایه هم حساس هستند. هر بچه 40 تا خواهر و برادر دارد. نگاه میکنند که مثلاً این چرا غمگین است؟ این سرمایهها از بین میرود. مسئله هوشیاری عمومی از بین میرود.
🔶 کسی که در مسند حاکمیت و کارگزاری جامعه مینشیند، به علت قدرتی که در دست اوست خیلی نزدیک به فساد است. چطور باید او را کنترل کرد؟ با یک هوشیاری عمومی. به غیر هوشیاری عمومی وضعیت همینی میشود که الآن هست. شما در بزرگ کردن بچهتان تنهایید. یکی از دلایلی که در دهههای اخیر یک سری ریزبینیهای تربیتی آمده که مادران از کثرت قواعد به تنگنا میفتند، همین است. خیلی از این قواعد قبلاً در بستر جامعه انتقال پیدا میکرد و خیلی طبیعی بود. الآن مثلاً نگران هستند بچه حساسیت تدافعی لمسی نگیرد. مثلاً 500 قاعده است که مدام باید رعایت کند و حس میکند که دیگر دوتا بچه که هیچ، یک دونه هم نمیشود تربیت کرد. مردم در حوزه و دانشگاه و بیمارستان و دکان باید یک زیست دوگانه داشته باشند. شما عملاً محیط زندگی را نابود میکنید وقتی این زیست دوگانه را نمیبینید و چیزی که میماند خودشان یکجور چرخدنده برای حرکت نظام اجتماعی هستند، یکمشت کارمند در سطوح مختلف هستند.
#رمضان_شریف
#کار_و_کسب
#کسب_و_کار
لینک کامل جلسه:
🌐 https://www.aparat.com/v/yvQ5C
🆔 @islamic_business_ir
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
زکات
🔰این ویدئو در ابتدا به بررسی عوامل به وجود آورنده ی اختلاف طبقاتی و تبعات ناشی از آن می پردازد. همچنین اشاره می کند که این تبعات در نهایت منجر به شکل گیری جنبش های اجتماعی نظیر جنبش اشغال وال استریت شده است. در آخر نیز زکات را به عنوان یکی از نهادهای اصلی الگوی معیشت اسلام برای توزیع هوش مندانه ثروت در جامعه و از بین برنده ی اختلاف طبقاتی معرفی می کند.
🆔 @islamic_business_ir
داستان صفوان جمال(۱)
🔸 صفوان مردی بود که به اصطلاح امروز بنگاه کرایه وسایل حمل و نقل داشت. وسایل حمل و نقل آن زمان بیشتر شتر بود و به قدری متشخص وسایلش زیاد بود که گاهی دستگاه خلافت او را برای حمل و نقل بارها میخواست.
🔹 روز هارون برای سفری که میخواست به مکه برود لوازم حمل و نقل او را خواست. قراردادی برای کرایه لوازم با او بست. صفوان شیعه و از اصحاب امام کاظم علیه السلام بود.
🔸روزی خدمت امام آمد و بیان کرد که من چنین کاری کردهام. حضرت فرمود: چرا شترهایت را به این مرد ظالم ستمگر کرایه دادی؟
🔹 گفت: سفرش سفر معصیت نیست. چون سفر، سفر حج و سفر طاعت بود، کرایه دادم و الا کرایه نمیدادم.
🔸حضرت فرمود: پولهایت را گرفتهای یا نه؟ یا دست کم قسمتی از کرایههایت مانده یا نه؟
🔹 گفت: بله، مانده
🔸فرمودند: به دل خودت مراجعهای بکن، الان که شترهایت را به او کرایه دادهای، آیا ته دلت علاقمندی که دست کم هارون اینقدر در دنیا زنده بماند که برگردد و بقیه کرایه تو را بدهد؟
🔹 گفت: بله فرمودند: تو همین مقدار راضی به بقای ظالم هستی و همین گناه است.
#بازار_خوبان
#باهم_خوانی
🆔 @islamic_business_ir
⛔️ برطرف کردن نیازهای ساحت عمومی زندگی اجتماعی وظیفهی یک مسلمان است.
🔰 #نکتههای_ناب از #رمضان_شریف
💬 خلاصه سخنرانی حجتالاسلام آقانوری(جلسه سوم)
✅ اینطور بگویم که در نظرگاه اسلامی، آن چیزی که بهعنوان خدمت اجتماعی مطرح میشود، دو بخش دارد:
١. خدمت اجتماعی تخصصی؛ که بهصورت صنفی کار میشود
٢. خدمت اجتماعی عمومی؛ در ساحت عمومی.
برخی از برادرها و خواهرها پرسیدند: «یعنی برای پول کار نکنیم؟» ببینید سؤال درست نیست. هیچگاه توصیهٔ اسلام این نیست که زندگیات را رها کن و برای من کارکن، نباید توصیهٔ اسلام را اینگونه قرائت کرد. اگر برای پول کار کردن را به معنی اصالت دادن به منافع مادی میگیریم، اسلام میگوید روزی شما میرسد. «وأجملوا في الطَّلبِ الرزق»، برای رزق دستوپا نزنید، دنبالش بروید. البته روایتهایی هم داریم که میگویند اینکه رزق مقسوم، تضمینشده است. «لطالبه» برای طالب رزق است و اینجا است که رزق تضمین میشود.
🔶 نکتهٔ کلی این است، آیا به دنبال پول رفتن بد است؟ خیر. اصلاً تولید ثروت بد است؟ خیر. اما آیا قناعت نکردن خوب است؟ آنهم خیر. یعنی آیا حرص زدن خوب است؟ آنهم خیر. اینها همه به کنار، یعنی سؤال دیگری است. مسئله این است؛ شما اصلاً برای پول کارکنید، اما در ساحت آن و در بقیهٔ زندگی هم باید فعال باشید. یعنی وقتی اسلام میگوید «کار»، منظور شغل تخصصی نیست که خدمتی میدهید و در ازاء آن پولی میگیرید. حتی ممکن است پولی نگیرید، بگویید وضع مالیام خوب است میخواهم کارکنم و پول نگیرم. مثلاً من خیاطی هستم که پول نمیگیرم، کفاشی هستم که حقوق این ماهم را به شرکت برمیگردانم. مسئله دائر مدار پول نیست، دائر مدار حوزهٔ خدمت تخصصی و ساحت عمومی زندگی است. ساحت عمومی زندگی اجتماعی، نیاز به خدماتی دارد که وظیفهٔ یک مسلمان است که به آن بهعنوان یک کار نگاه کند. آن ساحتی که گاهی به نظر میآید مضمونش به ساحت «فرهنگ» نزدیک میشود. ولی تلقی از فرهنگ همارز ساحتهای دیگر است. مثلاً اقتصاد و سیاست و فرهنگ داریم، تلقی اسلامی از فرهنگ این نیست. فرهنگ در طول اینها است.
#رمضان_شریف
#کار_و_کسب
#کسب_و_کار
لینک کامل جلسه:
🌐 https://www.aparat.com/v/8icRZ
🆔 @islamic_business_ir
داستان صفوان جمال(۲)
🔸 صفوان بیرون آمد. او سوابق زیادی با هارون داشت. ناگهان خبردار شدند که صفوان تمام شترهای کاروان را یکجا فروخته است. اصلاً دست از این شغل برداشت. بعد که اموالش را فروخت نزد هارون رفت
🔹 گفت: ما این قرارداد را فسخ میکنیم، چون من بعد از این نمیخواهم این کار را بکنم و خواست عذرهایی بیاورد.
🔸 هارون گفت: قضیه از چه قرار است؟
🔹 گفت: پیر شدهام، دیگر این کار از من ساخته نیست، فکر کردم اگر کارهم میخواهم بکنم، کار دیگری باشد.
🔸 هارون متوجه ماجرا شد گفت: راستش را بگو چرا فروختی؟
🔹 گفت راستش همین است.
🔸 گفت: نه میدانم قضیه چیست موسی بن جعفر خبردار شده که تو شترها را به من کرایه دادهای و به تو گفته این کار خلاف شرع است. انکار هم نکن به خدا قسم اگر آن سوابق زیادی که ما از سالیان دراز با خاندان تو داریم نبود دستور میدادم همین جا ادامت کنند.
#بازار_خوبان
#باهم_خوانی
🆔 @islamic_business_ir
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
خمس
🔰در این ویدئو ابتدا نهاد مالیات به عنوان بزرگترین تامین کننده بودجه در بسیاری از کشورها مورد نقد و بررسی قرار گرفته و به بخشی از ناکارآمدی آن اشاره می شود و در نهایت نگاه اسلام را برای تامین مخارج یک حکومت اسلامی معرفی می کند.
🆔 @islamic_business_ir
شرایط جنس عوض آن چیست؟
❇️ جنسی که میفروشند و چیزی که عوض آن (پول یا جنس دیگری) میگیرند ۵ شرط دارد:
🔸۱. مقدار آن با وزن یا پیمانه یا شماره و مانند اینها معلوم باشد.
🔹۲. بتوانند آن را تحویل دهند، بنابراین فروختن وسیلهای که گم شده، صحیح نیست. مگر اینکه خریدار بتواند آن را پیدا کند، مانند کبوتری که پریده است، ولی خریدار میتواند آن را پیدا کند.
🔸۳ خصوصیاتی را که در جنس و عوض هست و به وسیله آنها میل مردم به معامله فرق میکند، معین کند.
🔹۴. کسی که در جنسی یا عوض آن حق نداشته باشد، بنابراین، مالی را که انسان پیش کسی گرو گذاشته است، بدون اجازه او نمیتواند بفروشد.
🔸۵. بنابراین احتیاط مستحب، خود جنس را بفروشد، نه فایده آن را. چنانچه خریدار به جای پول، فایده مال خود را بدهد، مثلاً فرشی را از کسی بخرد و در مقابل، فایده یک ساله خانه خود را به او واگذار کند، اشکال ندارد.
#بازار_خوبان
#باهم_خوانی
🆔 @islamic_business_ir
❇️ رسول خدا صلی الله علیه و آله:
مَنْ تَوَضَّأَ قَبْلَ اَلطَّعَامِ عَاشَ فِي سَعَةٍ وَ عُوفِيَ مِنْ بَلْوًى فِي جَسَدِه
وضو گرفتن قبل از غذا باعث زیادی رزق می شود.
🔸🔹در روایت دیگری امام صادق علیه السلام می فرماید:
اَلْوُضُوءُ قَبْلَ اَلطَّعَامِ وَ بَعْدَهُ يَزِيدُ فِي اَلرِّزْقِ.
وضو پیش از غذا و بعد از غذا، فقر را از بین مى برد.
📚 وسائل الشیعه،ج۱،ص۲۵۶ / الخصال ج ۱، ص ۲۳
🆔 @islamic_business_ir
متن زیر اقتباسی از سایت اسلام کوئست است و در جواب نگاه این ویدئو که توسط مجموعهی اندیشکده شاخص تولید شده از طرف یکی از مخاطبان کانال برای ما ارسال شده است
🔰فرق خمس با مالیاتی که به دولت پرداخت می شود چیست؟ زیرا عده ای با این دلیل که مالیات می پردازیم، بیان می کنند که نیازی به پرداخت خمس نیست؟
🔸🔹خمس یک واجب الاهى و عبادى است که در آن قصد قربت معتبر است؛ ولى مالیات یک حکم قانونى و حکومتى و تابع شرایط زمان و مکان است و هیچگونه منافاتى با خمس ندارد. از این رو پرداخت مالیات، نمىتواند جایگزین خمس گردد.
🔸🔹 تعریف های متعددی برای خراج کلمه شده است که در حال حاضر از آن می توان به مالیات تعبیر کرد. در گذشته از آن جا که عمده درآمد مردم، از زمین بود، این خراج بر زمین قرار داده شده بود و به انواعی تقسیم می شد.
❇️ برای نمونه به حدیث زیر توجه کنید: "مصعب بن یزید انصاری می گوید: حضرت علی ما به دریافت خراج چهار روستا ... گماشت و دستور فرمود: از هر جریب زمین کشت انبوه یک درهم و نیم و هر جریب کشت متوسط یک درهم و هر جریب کم محصول دو ثلث درهم و بر هر جریب باغ انگور یا باغ درخت خرما یا مخلوط از انگور و خرما ده در هم بستانم و بابت نخل های تک تکی که از روستا جدا می باشند چیزی نگیرم تا ره گذاران از آنها استفاده کنند و فرمود: از خان ها و دهبان ها که بر اسب های نر سوار می شوند و ... هر یک 48 درهم و طبقه متوسط و کسبه بازار هر یک 24 درهم و طبقه ضعیف هر یک دوازده درهم بگیریم.
🔸🔹مقدار خراج، به نظر حاکم شرع بستگی داشت و نصاب معینی نداشت. خراج را حاکم به خلاف زکات و خمس در امور عام المنفعه؛ مانند بهداشت، تأمین هزینه جنگ و ... استفاده می کرد، اما زکات و خمس مصارف معینی دارند که در آیات و روایات به آنها اشاره شده است. هر چند با نظر ولی فقیه و اجازه ایشان می توان زکات یا سهم امام را در موارد دیگر _افزون بر موارد تعیین شده_ مصرف کرد.
🔸🔹ناگفته نماند در حال حاضر، جزیه و خراج مانند گذشته دریافت نمی شود و در هر کشوری شکل جدیدی به خود گرفته است . حاصل آن که در گذشته نیز افزون بر خمس و زکات، مالیات دیگری نیز، از مردم _برای تأمین هزینه های اداره کشور_ گرفته می شد، بنابراین، در اصل گرفتن مالیات تردیدی نیست؛ تنها بحثی که میان فقیهان است، این است که آیا مالیات؛ مانند خمس و زکات از احکام اولیه اسلام است یا از احکام ثانویه؟
🔸🔹 پس اگر درآمد سالیانه مکلف یا محصولات نه گانه ای که زکات به آن تعلق می گیرد به حد خمس یا زکات رسید افزون بر مالیات واجب است این دو را نیز پرداخت کنند. مقام معظم رهبری در این باره می فرمایند: «مالیاتی که حکومت جمهوری اسلامی بر اساس قوانین و مقررات وضع می کند، هر چند پرداخت آن بر کسانی که قانون شامل آنان می شود، واجب است و مالیات پرداختی هر سال از مؤونه همان سال محسوب است، ولی از سهمین مبارک محسوب نمی شود، بلکه بر آنان دادن خمس درآمد سالانه شان در زائد بر مؤونه سال به طور مستقل، واجب است».
متن اصلی در سایت:
🌐 https://www.islamquest.net/fa/archive/fa7438#
قبلا گفتیم که این کانال بهانهای است برای تأمل در نسبت اقتصاد و خصوصاً "کار و کسب" با مفاهیم و مبانی اسلامی. فلذا احتمالاً با تنوعی از آراء و تضاربی از نظرات مواجه خواهیم بود. و در این مسیر نیازمند همراهی شما هستیم.
🆔 @islamic_business_ir