eitaa logo
حوزه‌علوم‌اسلامی‌دانشگاه‌فرهنگیان
180 دنبال‌کننده
176 عکس
92 ویدیو
19 فایل
✅کلاس های علوم اسلامی ✅کارگاه های کاربردی و اخلاقی ✅حضور اساتید برجسته ✅و کلی اتفاقات خوب دیگه🙂 خوشحال میشیم با ما در ارتباط باشید‌. شوراء حوزه : @zam3134 @HRaghaei و ...
مشاهده در ایتا
دانلود
⚫️حضور دانشجو معلمان پردیس آیت‌الله طالقانی در مراسم تشییع پیکر مطهر شهدای خدمت (آیت‌الله رئیسی و همراهانش) در بلوار پیامبر اعظم «ص» قم 🗓زمان: سه‌شنبه اول خرداد ماه ۱۴۰۳ ┅────●────‌‌┅ حوزه‌علوم‌اسلامی‌دانشگاهیان نهاد مقام معظم رهبری ► @islamic_cfu •🌿🌸• ┅────●────‌‌┅
نخستین رحمتی که از آسمان به زمین نازل شد در روز بیست و پنجم ماه ذی‌القعده روز دحوالارض بوده است و هر کس این روز را روزه بدارد و شب آن را به عبادت بپردازد به پاداش عبادت صد ساله رسیده است. 📚 المراقبات، ص۱۸۶ 🕋 دحو الارض به معنی گسترده شدن زمین از نقطه کعبه است. کعبه حقیقی قلب انسان است بنابراین گسترده شدن وجود انسان از نقطه قلب آغاز می‌شود یعنی نقطه‌ی آغاز تولد انسانیت انسان دل سپردن به خدای متعال است. ┅────●────‌‌┅ حوزه‌علوم‌اسلامی‌دانشگاهیان ► @islamic_cfu •🌿🌸• ┅────●────‌‌┅
✍️ اعمال شب و روز دحوالارض 1⃣ شب زنده داری 2️⃣ روزه گرفتن برابر با ۷۰ سال عبادت 3️⃣ غسل 4️⃣ خواندن دو رکعت نماز در وقت ظهر، در هر ركعت بعد از حمد، پنج مرتبه سوره‌ی شمس بخواند و بعد از اتمام نماز بگوید: لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ‏. 💬 سپس بگوید: يَا مُقِيلَ الْعَثَرَاتِ أَقِلْنِي عَثْرَتِي يَا مُجِيبَ الدَّعَوَاتِ أَجِبْ دَعْوَتِي يَا سَامِعَ الْأَصْوَاتِ اسْمَعْ صَوْتِي وَ ارْحَمْنِي وَ تَجَاوَزْ عَنْ سَيِّئَاتِي وَ مَا عِنْدِي يَا ذَا الْجَلالِ وَ الْإِكْرامِ. 5️⃣ زیارت امام رضا علیه‌السلام 6️⃣ خواندن این دعا: اللَّهُمَّ دَاحِيَ الْكَعْبَهِ... 📚 اقبال الاعمال، ج۲، ص ۲۷_۲۹؛ مصباح المتهجد، ص ۶۷۱_۶۹۹. ┅────●────‌‌┅ حوزه‌علوم‌اسلامی‌دانشگاهیان ► @islamic_cfu •🌿🌸• ┅────●────‌‌┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📳 تصویر روز تشییع جنازه امام خمینی(ره) که گینس بعنوان بزرگترین مراسم وداع با یک انسان منتشر کرده است. 📙حالا اصلا به گینس کاری ندارم. تاریخ ایران را بخوانید و شاهان را به ترتیب از آخر مرور کنید. 👑شاه و شاهزادگان در این مملکت یا فرار کردند یا اخراج شدند و یا در خشم مردم کشته شدند و از تخت قدرت پایین آمدند. ❌ محمدرضا پهلوی به مصر فرار کرد ❌ رضاخان به ژوهانسبورگ تبعید شد. ❌ احمدشاه به اروپا رفت. ❌ محمدعلی شاه و برادرانش به سفارت روسیه پناهنده شدند. ❌ مظفرالدین شاه و محمدشاه به مرگ طبیعی در جوانی از دنیا رفتند و چندان برسرکار نبودند. ❌ ناصرالدین شاه در مسجد با اصابت تیر به قلبش کشته شد. ❌ آغامحمدخان قاجار و نادرشاه افشار در مسیر اردوی جنگی ترور شدند. کدام حاکم تاریخ ایران وقتی از دنیا رفت محبوبتر از روز استقبالش بود؟ 🖤 تسلیت باد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔷 نامحرمان (ره) : من در میان شما باشم و یا نباشم به هما شما وصیت و سفارش می کنم که نگذارید انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بیفتد!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🤔 چرا امام جواد -علیه‌السّلام- با دختر مامون کرد❗️مگر مامون قاتل امام رضا - علیه‌السّلام- و دشمن اهل بیت نبود❕این رفتارهای متناقض در زندگی امامان چه معنایی دارد❕ 💠 👌در کتاب این پرسش چنین پاسخ گفته شده است: ❕مامون چون در میان یک سلسله تنگناها و شرائط دشوار سیاسی قرار گرفته بود، برای رهایی از این تنگناها، تصمیم گرفت خود را به خاندان پیامبر -صلی‌الله‌علیه‌و‌آله- نزدیک سازد و بر همین اساس با تحمیل ولیعهدی بر امام هشتم -علیه‌السّلام- می‌خواست سیاست چند بعدی خود را به مورد بگذارد. 👌از سوی دیگر، عباسیان از این روش مامون که احتمال می‌رفت خلافت را از بنی عباس به علویان منتقل سازد، سخت ناراضی بودند و به همین جهت به مخالفت با او برخاستند و چون امام رضا -علیه‌السّلام- مامون مسموم و شهید شد آرام گرفتند و خشنود شدند و به مامون روی آوردند. 👌مامون کار زهر دادن به امام را بسیار سری و مخفیانه انجام داده بود و سعی داشت جامعه از این جنایت آگاهی نیابد و از همین رو برای پوشاندن جنایات خود تظاهر به اندوه و عزاداری می‌کرد، اما با همه پرده پوشی و ریاکاری، سرانجام بر آشکار گردید که قاتل امام -عليه‌السّلام- جز مامون کسی نبوده است، لذا سخت دل آزرده و خشمگین گردیدند و مامون بار دیگر حکومت خویش را در معرض خطر دید و برای پیشگیری از عواقب امر، توطئه دیگری آغاز کرد و با تظاهر به مهربانی و دوستی نسبت به امام جواد -علیه‌السّلام- تصمیم گرفت دختر خود را به حضرت تزویج کند تا استفاده‌ای را که از تحمیل ولیعهدی بر امام رضا -علیه‌السّلام- در نظر داشت از این وصلت نیز بدست آورد. 👌بر اساس همین طرح بود که امام جواد -علیه‌السّلام- را در سال ۲۰۴ ه. ق یعنی یک سال پس از شهادت امام رضا -علیه‌السّلام- از مدینه به بغداد آورد و به دنبال مذاکراتی که در جلسه امام -علیه السّلام- با یحیی بن اکثم گذشت دختر خود «ام الفضل» را به همسری حضرت در آورد. 🔰انگیزه های مامون 👌این ازدواج که مامون بر آن اصرار داشت، کاملا جنبه سیاسی داشت و می توان دریافت که وی از این کار چند یاد شده در زیر را تعقیب می کرد؛ 1⃣ با فرستادن دختر خود به خانه امام -علیه‌السّلام-، آن حضرت را برای همیشه دقیقا زیر نظر داشته باشد و از کارهای او بی‌خبر نماند (دختر مامون نیز براستی وظیفه خبرچینی و گزارشگری را خوب انجام می‌داد و تاریخ شاهد این حقیقت است) . 2⃣ با این وصلت، به خیال خام خویش، امام -علیه‌السّلام- با دربار پرعیش و نوش خود مرتبط و آن بزرگوار را به لهو و لعب و فسق و فجور بکشاند و بدین ترتیب بر قداست امام -علیه‌السّلام- لطمه وارد سازد و او را در انظار عمومی از مقام ارجمند عصمت و امامت ساقط و خوار و نماید. 3⃣ با این وصلت علویان را از اعتراض و قیام بر ضد خود باز دارد و خود را دوستدار و علاقه مند به آنان کند . 4⃣ هدف چهارم مامون، عوام فریبی بود، چنانکه گاهی می‌گفت: من به این وصلت اقدام کردم تا ابو جعفر -علیه السّلام- از دخترم صاحب فرزند شود و من پدر بزرگ کودکی باشم که از پیامبر -صلی الله علیه و آله و سلم- و علی بن‌ابی‌طالب -علیه السّلام- است. اما خوشبختانه این حُقه مامون نیز بی‌نتیجه بود زیرا دختر مامون هرگز فرزندی نیاورد و فرزندان امام جواد -علیه‌السّلام- همگی از همسر دیگر امام بودند. 📚مناقب آل ابی طالب ج ۴، ص ۳۸۰ ❔اینها انگیزه های مامون از این ازدواج بود. حال باید دید امام جواد -علیه السّلام- چرا با این ازدواج کرد؟ 👌 از آنجا که بی هیچ شکی، امام -علیه السّلام- اهداف و مقاصد واقعی مامون را از این گونه کارها می‌دانست و نیز می‌دانست که او همان کسی است که مرتکب جنایت بزرگ قتل پدرش امام رضا -علیه السّلام- شده‌، به نظر می‌رسد که موافقت امام -علیه‌السّلام- با این ازدواج عمدتا بر اثر بوده است که مامون از پیش بر امام -علیه‌السّلام- وارد کرده بوده است، زیرا ازدواجی اینچنین، تنها به مصلحت مامون بوده است نه به مصلحت امام -علیه‌السّلام-، نیز می‌توان تصور کرد که نزدیکی امام -علیه السّلام- به دربار می توانست مانع ترور حضرت از طرف معتصم و عامل پیشگیری از سرکوبی سران تشیع و یاران برجسته امام -علیه السّلام- توسط عوامل خلیفه باشد و این، به یک معنا می‌توانست شبیه وزارت هارون از طرف علی بن یقطین یعنی نفوذ در دربار خلافت به نفع جبهه تشیع باشد. 📚سیره پیشوایان، مهدی پیشوایی ص، ۵۸۴ ┅────●────‌‌┅ حوزه‌علوم‌اسلامی‌دانشگاهیان ► @islamic_cfu •🌿🌸• ┅────●────‌‌┅
🍃🌸🍃🌸🍃 🌸🍃🌸 🍃🌸 🌸 🌸 آسمانی ترین _ پیوند هستی " مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ یَلْتَقِیَانِ ♧ بَیْنَهُمَا بَرْزَخ لا یَبغیِان ♧ فَبِاَیّ آلاءِ رَبِّکُما تُکَذِّبانِ ♧ یَخْرُجُ مِنْهُما اللّؤْلُؤُ وَ الْمَرْجانُ ♧ " دو دریا را (به گونه ای) روان کرد که با هم برخورد کنند؛ میان آن دو، حدّ فاصله ای است که به هم تعدی نکنند؛ پس کدامین نعمت خدا را تکذیب می کنید؛ از آن دو دریا، لولو و مرجان را خارج کرد. (الرحمن ، آیات ۲۲-۱۹) 🍃 در روایات امام صادق (ع) در تفسیر این آیه فرمود: «علی (ع) و فاطمه (س) دو دریای عمیقی هستند که هیچ کدام از آنها به دیگری ظلم و ستم نکرد. و منظور از مروارید، امام حسن (ع) و مرجان ، امام حسین (ع) است."  (تفسیر فرات کوفی، ص۴۶۰) 🌸 🍃🌸 🌸🍃🌸🍃 🌸🍃🌸🍃🌸 حوزه‌علوم‌اسلامی‌دانشگاهیان ► @islamic_cfu •🌿🌸•
🔹دومین پیش‌نشست همایش الهیات کاربردی با عنوان الهیات و حل مسائل دنیای واقعی 📆زمان: سه‌شنبه، ۲۲ خردادماه ۱۴۰۳، ساعت ۱۳ 🪧مکان: دانشکده الهیات دانشگاه علامه طباطبایی 🖇حضورمجازی‌ازطریق‌پیوندبه‌نشانی: http://meeting.atu.ac.ir/ch/tisd ┅────●────‌‌┅ حوزه‌علوم‌اسلامی‌دانشگاهیان ► @islamic_cfu •🌿🌸• ┅────●────‌‌┅
📚 عنوان کتاب: علم و جهل در نهج‌البلاغه (براساس روابط همنشینی جانشینی و تقابل معنایی) 🖌 به تحریر: سیده نرگس نقیب سادات 🔻 بی تردید نهج‌البلاغه، جامع‌ترین کتاب پس از قرآن است که می‌تواند راهنمای انسان در تمام ابعاد زندگی به شمار آید و هدایت بشر را در عرصه‌های گوناگون عهده دار شود. لذا آشنایی بیشتر با کلام معصومین و بویژه نهج‌البلاغه نیازمند راهکار و روش‌هایی است که بتوان به کمک آن به مقصود اصلی گوینده، مفاهیم و معنای دقیق آن پی‌برد. یکی از این روش‌ها معناشناسی است. واژگان کلیدی نهج‌البلاغه دارای معانی و کاربردهای متعدد می‌باشد که شناخت این واژه‌ها از دیدگاه معناشناسی، فهم دقیق تر کلام امام علی (ع) را میسر می سازد. پژوهش حاضر با بهره جستن از معناشناسی، تلاش داشته گوشه‌ای از گستره معنایی واژگان «علم و جهل» در نهج‌البلاغه را با رویکرد همنشینی، جانشینی و تقابل معنایی آشکار سازد تا خوانندگان با عمق و وسعت بهتری به افق‌های معنایی سخن امام‌المتقین بنگرند و به مفاهیم این کلام‌های نورانی دست یابند. ┅────●────‌‌┅ حوزه‌علوم‌اسلامی‌دانشگاهیان ► @islamic_cfu •🌿🌸• ┅────●────‌‌┅
✅یادآوری امشب شب عرفه و فردا روز عرفه است. التماس دعا از همه دوستان🤲🤲 ┅────●────‌‌┅ حوزه‌علوم‌اسلامی‌دانشگاهیان ► @islamic_cfu •🌿🌸• ┅────●────‌‌┅
برنامه حضور در مراسم دعای روز عرفه در مسجد مقدس جمکران 🟥 زمان حرکت ساعت۱۵:۴۰ از جلو درب پردیس آیت الله طالقانی ⭕ لطفا تا ساعت ۱۴ امروز برای ثبت‌نام به لینک زیر مراجعه کنید https://survey.porsline.ir/s/dEoNcPvU 📌در صورت به حد نصاب نرسیدن تعداد ثبت‌نامی ها برنامه لغو میگردد 🔶️🔶️🔶️🔶️🔶️🔶️🔶️🔶️🔶️🔶️ @sadi313 ┅────●────‌‌┅ حوزه‌علوم‌اسلامی‌دانشگاهیان ► @islamic_cfu •🌿🌸• ┅────●────‌‌┅
💠اللهم عجل لولیک الفرج 🔰جلسه هفتگی هیئت پیروان ولایت به مناسبت ایام شهادت حضرت مسلم (س) 🔹مکان: کنار مقبره نورانی شهید گمنام 🔸زمان: دوشنبه ۲۸ خردادماه ساعت: ۲۰:۴۵ ▪️با نوای ذاکرین اهل بیت (ع) 📍تذکر: با توجه به عدم برگزاری سخنرانی پیش از روضه، دوستان راس ساعت به محل برگزاری جلسه مشرف شوند🌹
🍃🍃﷽🍃🍃 🔻 حضور نداشتن علی(ع) در غدیر خم! شاید تنها کسی که نبود آن حضرت در غدیر را مطرح کرده، قاضی عبدالرحمان بن احمد ایجی (م ۷۵۶ ق) است. او که شافعی و یا حنبلی مذهب بوده می‌گوید: علی علیه السلام در روز غدیر با پیامبر صلی الله علیه و آله نبود زیرا ایشان در آن زمان در یمن به سر می‌برد. (المواقف فی علم الکلام، ص ۴۰۵) 🌴قاضی عبدالرحمان بن احمد ایجی هیچ دلیلی بر مدعای خود اقامه نکرده است. با اینکه به طور مسلّم، رفتن علی(ع) به یمن با فرمان پیامبر (ص) انجام شده؛ اما متأسفانه عبدالرحمان بن احمد ایجی فقط رفتن آن حضرت را بیان کرده و به بازگشت ایشان هیچ اشاره‌ای نکرده است. در عین حال، ذکر سه دلیل در ردّ مدعای او مناسب است. 🌴دلیل اول: ابن سعد (م ۲۳۱ ق) پس از بیان اجمالی رفتن آن حضرت به یمن و مبارزه آن حضرت در آن منطقه می‌نویسد: علی(ع) پس از أخذ غنائم به سمت مکه رهسپار گردید و برای شرکت در مراسم حج سال دهم وارد مکه شد. (الطبقات الکبری، ج ۳، ص ۱۶۹) همین مطلب را واقدی (م ۲۷۰ ق) نیز نقل کرده است. (المغازی، ج ۲، ص ۱۰۸۱). 🌴دلیل دوم: روایات بسیار زیادی در منابع اهل سنت با این مضمون آمده است که پیامبر(ص) در روز غدیر دست علی(ع) را گرفت و بلند کرد و فرمود: «من کنت مولاه فهذا علی مولاه، اللهم وال من والاه و عاد من عاداه». به عنوان نمونه پیشوای اهل حدیث امام احمد بن حنبل (م ۲۴۱ ق) نقل کرده که رسول خدا(ص) در روز غدیر دست علی(ع) را گرفت و فرمود: آیا به مؤمنان نسبت به خودشان سزاوارتر نیستم؟ گفتند: چرا ای رسول خدا. حضرت فرمود: این (علی) مولای کسی است که من مولای او هستم خدایا دوست بدار هرکه او را دوست بدارد و دشمن بدار هرکه او را دشمن بدارد پس عمر به علی علیه السلام برخورد و گفت: ای فرزند ابوطالب مبارک باد که مولای هر مرد و زن مؤمن گردیدی. (فضائل الصحابة، ص ۲۳۳، حدیث ۱۰۴۴). همچنین ابن عساکر دمشقی شافعی (م ۵۷۱ ق) با سندی از جریر بن عبدالله بجلی نقل کرده که رسول خدا(ص) با دست خود به بازوی علی زد و او را به پا داشت به طوری که بازویش کشیده شد و سپس دستانش را گرفت. (تاریخ دمشق، ج ۴۵، ص ۱۷۹؛ ر.ک: انساب الأشراف بلاذری، ج۲، ص ۳۵۶). 🌴دلیل سوم: طبرانی (م ۳۶۰ ق) با سندی از انس بن مالک، نقل کرده که وقتی علی(ع) از یمن آمد، پیامبر(ص) به او فرمود: با چه قربانی کردی؟ گفت: با قربانی شما یا رسول الله. حضرت فرمود اگر قربانی به همراه نداشتم، مُحلّ می‌شدم. (المعجم الأوسط، ج ۴، ص ۳۳۲) 🌴بی تردید، سه دلیل فوق برای اینکه عموم مسلمانان همچنان به حضور علی(ع) در غدیر معتقد باشند کافی است. علاوه بر اسناد فوق، ابن حجر مکی شافعی مذهب متوفای قرن دهم می‌گوید: اسناد غدیر بسیار است و جماعتی از جمله ترمذی، نسائی و احمد، حدیث غدیر را ذکر کرده‌اند به طوری که شانزده صحابی آن را بیان کرده‌اند... به ایراد کسانی که در صحت حدیث غدیر تردید کرده‌اند اعتنایی نمی‌شود؛ همچنین به مدعای کسانی که علی(ع) را در روز غدیر در یمن حاضر دانسته‌اند توجهی نمی‌شود؛ زیرا ثابت است که علی(ع) از آن دیار برگشته و حج را همراه پیامبر(ص) به جا آورده است. (الصواعق المحرقة، ص ۶۶؛ و مرقاة المفاتیح، ج ۱، ص ۴۷۶). ┅────●────‌‌┅ حوزه‌علوم‌اسلامی‌دانشگاهیان ► @islamic_cfu •🌿🌸• ┅────●────‌‌┅
سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور(جهاددانشگاهی) با همکاری کمیسیون آموزش عمومی قرآن کریم برگزار می کند: ⏳طرح ملي تربيت مربی روخوانی و روانخوانی قرآن کریم(دانشجو معلم) ✅ویژه دانشجویان سراسر کشور ✅ آموزش مجازی، با تدريس اساتيد مطرح كشوري ✳️محتواي آموزش: 📚روشها و فنون تدریس 📚فصیح خوانی 📚ترجمه و مفاهیم قرآن کریم 📚قرآن و زندگی 📚آشنایی با علوم قرآن ✳️ لينك ثبت نام رويش: https://qurani.jdereg.ir/ ✅ مهلت ثبت نام: ۲۷خرداد لغایت۱۰تیر۱۴۰۳ 📞دبيرخانه طرح:‌ سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور(جهاددانشگاهی) - معاونت ترویج و توسعه 02167612351- 02167612335
چگونه نزدیک‌ترین صندوق رای‌ را پیدا کنیم؟ 🔹مردم می‌توانند از طریق پیام‌رسان‌های ایتا، گپ و ویراستی نزدیک‌ترین شعبۀ رای‌گیری به محل خود را روی نقشه پیدا کنند. برای پیداکردنِ شعبه‌ها روی نام این پیام‌رسان‌ها کلیک کنید. ┅────●────‌‌┅ حوزه‌علوم‌اسلامی‌دانشگاهیان ► @islamic_cfu •🌿🌸• ┅────●────‌‌┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❗️سوال❓: حکم خواندن سوره سجده دار در نماز چیست؟ پاسخ: 👈🏽اگر در نماز واجب، یکی از چهار سوره دارای آیه سجده را بخواند: [1] الف: ⬇️ ✍️آیات عظام: امام، بهجت، سبحانی و صافی: نمازش [2] باطل است. ✍️آیت الله خامنه ای: همین که آیه سجده را بخواند باید بنابر احتیاط واجب سجده تلاوت را به جا آورد و برخیزد و اگر سوره تمام نشده، آن را تمام کند و نماز را به آخر برساند و سپس نماز را اعاده کند. اگر قبل از رسیدن به آیه سجده ملتفت شد، احتیاط واجب رها کردن سوره و خواندن سوره دیگری است، سپس نماز را تمام کند و آن را اعاده نماید. ✍️آیت الله مکارم شیرازی: بنابر احتیاط واجب باید سجده را به جا آورد، سپس برخیزد و حمد و سوره دیگری بخواند و نماز را تمام کند و بعد اعاده نماید. ✍️آیت الله سیستانی: پیش از رسیدن به آیه سجده می تواند آن را رها کند و سوره دیگری بخواند و پس از خواندن آیه سجده، واجب است سجده نماید، ولی اگر سجده را به جا آورد، نماز بنابر احتیاط واجب باطل است و باید دوباره بخواند؛ مگر این که به اشتباه و ناخواسته سجده کند که در این صورت نمازش باطل نیست و اگر سجده را به جا نیاورد، می تواند نماز را ادامه دهد، هر چند در ترک سجده گناه کرده است. ب: و به باشد⬇️ ✍️امــــام: چنانچه پیش از رسیدن به آیه سجده بفهمد باید آن سوره را رها کند و سوره دیگری بخواند و اگر بعد از خواندن آیه سجده بفهمد باید در بین نماز با اشاره سجده آن را به جا آورد و به همان سوره که خوانده اکتفا کند. ✍️آیات عظام: خامنه ای و سیستانی: همانند وظیفه ای که در صورت عمد گفته شد، عمل کند. ✍️آیت الله مکارم شیرازی: اگر قبل از رسیدن به آیه سجده متوجه گردد باید آن سوره را رها کند و سوره دیگری بخواند و اگر از نصف گذشته باشد، احتیاطا نماز را اعاده کند و اگر بعد از خواندن آیه سجده بفهمد، بنابر احتیاط باید سجده را به جا آورد، سپس برخیزد و حمد و سوره دیگری بخواند و نماز را تمام و بعد اعاده کند. ✍️آیت الله صافی گلپایگانی: چنانچه پیش از رسیدن به آیه سجده بفهمد باید آن سوره را رها کند و سوره دیگری بخواند و اگر بعد از خواندن آیه سجده بفهمد، بنابر احتیاط برای سجده واجب اشاره کند و سوره را تمام نماید، سپس احتیاطا سوره ای دیگر به قصد قربت بخواند و به رکوع رود و نماز را تمام کند و بعد از نماز بنابر احتیاط، سجده آن آیه را به جا آورد. ✍️آیت الله سبحانی: چنانچه پیش از رسیدن به آیه سجده بفهمد باید آن سوره را رها کند و سوره دیگری بخواند و اگر بعد از خواندن آیه سجده بفهمد باید در بین نماز با اشاره سر، سجده آن را به جا آورد و سوره را تا آخر رسانده و سوره دیگری را به قصد قربت قرائت بخواند و بنابر احتیاط پس از نماز سجده کند و نماز را اعاده نماید. ✍️آیت الله بهجت: چنانچه پیش از رسیدن به آیه سجده بفهمد باید آن سوره را رها کند و بنابر احتیاط سوره ای دیگر بخواند و اگر بعد از خواندن آیه سجده بفهمد باید بنابر احتیاط سوره دیگری بخواند و بعد از نماز، سجده آن آیه سجده دار را به جا آورد. ➖➖➖➖➖ 📚 پی نوشت: [1]. توضیح المسائل ده مرجع، م 983 و 984؛ امام، تحریرالوسیله، ج1، فی القرائه و الذکر، ص 299، با استفاده از م 4؛ امام و مکارم، العروه الوثقی مع تعلیقات، ج1، القرائه، م 3؛ بهجت، جامع المسائل، ص 368؛ خامنه ای: استفتا؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 950 و 951؛ سییستانی، المسائل المنتخبه، م 273 و منهاج الصالحین، ج1، م 600؛ صافی، هدایه العباد، ج1، م 761. [2]. بهجت: بنابر احتیاط واجب. >>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج2.
نقد حشاشین اقای فرمانیان و دانشور و اقای بطحائی 13 02 1403~1(1).mp3
23.13M
🎙صوت نشست تخصصی نقد و بررسی سریال حشاشین 👤 اساتید محترم: دکتر مهدی فرمانیان دکتر سید علی بطحائی دکتر مهدی علمی دانشور ✍ حشاشین (الحشاشين) مجموعهٔ تلویزیونی درام تاریخی مصری است که پخش آن در ۱۲ مارس ۲۰۲۴ آغاز شد. این مجموعه به کارگردانی پیتر میمی و با حضور بازیگرانی چون کریم عبدالعزیز، فتحی عبدالوهاب، میرنا نورالدین و احمد عید ساخته شده است. که به خلافت فاطمیان و گروه حشاشین می‌پردازد. ┅────●────‌‌┅ حوزه‌علوم‌اسلامی‌دانشگاهیان ► @islamic_cfu •🌿🌸• ┅────●────‌‌┅