eitaa logo
حوزه‌علوم‌اسلامی‌دانشگاه‌فرهنگیان
180 دنبال‌کننده
176 عکس
92 ویدیو
19 فایل
✅کلاس های علوم اسلامی ✅کارگاه های کاربردی و اخلاقی ✅حضور اساتید برجسته ✅و کلی اتفاقات خوب دیگه🙂 خوشحال میشیم با ما در ارتباط باشید‌. شوراء حوزه : @zam3134 @HRaghaei و ...
مشاهده در ایتا
دانلود
✅یادآوری امشب شب عرفه و فردا روز عرفه است. التماس دعا از همه دوستان🤲🤲 ┅────●────‌‌┅ حوزه‌علوم‌اسلامی‌دانشگاهیان ► @islamic_cfu •🌿🌸• ┅────●────‌‌┅
برنامه حضور در مراسم دعای روز عرفه در مسجد مقدس جمکران 🟥 زمان حرکت ساعت۱۵:۴۰ از جلو درب پردیس آیت الله طالقانی ⭕ لطفا تا ساعت ۱۴ امروز برای ثبت‌نام به لینک زیر مراجعه کنید https://survey.porsline.ir/s/dEoNcPvU 📌در صورت به حد نصاب نرسیدن تعداد ثبت‌نامی ها برنامه لغو میگردد 🔶️🔶️🔶️🔶️🔶️🔶️🔶️🔶️🔶️🔶️ @sadi313 ┅────●────‌‌┅ حوزه‌علوم‌اسلامی‌دانشگاهیان ► @islamic_cfu •🌿🌸• ┅────●────‌‌┅
💠اللهم عجل لولیک الفرج 🔰جلسه هفتگی هیئت پیروان ولایت به مناسبت ایام شهادت حضرت مسلم (س) 🔹مکان: کنار مقبره نورانی شهید گمنام 🔸زمان: دوشنبه ۲۸ خردادماه ساعت: ۲۰:۴۵ ▪️با نوای ذاکرین اهل بیت (ع) 📍تذکر: با توجه به عدم برگزاری سخنرانی پیش از روضه، دوستان راس ساعت به محل برگزاری جلسه مشرف شوند🌹
🍃🍃﷽🍃🍃 🔻 حضور نداشتن علی(ع) در غدیر خم! شاید تنها کسی که نبود آن حضرت در غدیر را مطرح کرده، قاضی عبدالرحمان بن احمد ایجی (م ۷۵۶ ق) است. او که شافعی و یا حنبلی مذهب بوده می‌گوید: علی علیه السلام در روز غدیر با پیامبر صلی الله علیه و آله نبود زیرا ایشان در آن زمان در یمن به سر می‌برد. (المواقف فی علم الکلام، ص ۴۰۵) 🌴قاضی عبدالرحمان بن احمد ایجی هیچ دلیلی بر مدعای خود اقامه نکرده است. با اینکه به طور مسلّم، رفتن علی(ع) به یمن با فرمان پیامبر (ص) انجام شده؛ اما متأسفانه عبدالرحمان بن احمد ایجی فقط رفتن آن حضرت را بیان کرده و به بازگشت ایشان هیچ اشاره‌ای نکرده است. در عین حال، ذکر سه دلیل در ردّ مدعای او مناسب است. 🌴دلیل اول: ابن سعد (م ۲۳۱ ق) پس از بیان اجمالی رفتن آن حضرت به یمن و مبارزه آن حضرت در آن منطقه می‌نویسد: علی(ع) پس از أخذ غنائم به سمت مکه رهسپار گردید و برای شرکت در مراسم حج سال دهم وارد مکه شد. (الطبقات الکبری، ج ۳، ص ۱۶۹) همین مطلب را واقدی (م ۲۷۰ ق) نیز نقل کرده است. (المغازی، ج ۲، ص ۱۰۸۱). 🌴دلیل دوم: روایات بسیار زیادی در منابع اهل سنت با این مضمون آمده است که پیامبر(ص) در روز غدیر دست علی(ع) را گرفت و بلند کرد و فرمود: «من کنت مولاه فهذا علی مولاه، اللهم وال من والاه و عاد من عاداه». به عنوان نمونه پیشوای اهل حدیث امام احمد بن حنبل (م ۲۴۱ ق) نقل کرده که رسول خدا(ص) در روز غدیر دست علی(ع) را گرفت و فرمود: آیا به مؤمنان نسبت به خودشان سزاوارتر نیستم؟ گفتند: چرا ای رسول خدا. حضرت فرمود: این (علی) مولای کسی است که من مولای او هستم خدایا دوست بدار هرکه او را دوست بدارد و دشمن بدار هرکه او را دشمن بدارد پس عمر به علی علیه السلام برخورد و گفت: ای فرزند ابوطالب مبارک باد که مولای هر مرد و زن مؤمن گردیدی. (فضائل الصحابة، ص ۲۳۳، حدیث ۱۰۴۴). همچنین ابن عساکر دمشقی شافعی (م ۵۷۱ ق) با سندی از جریر بن عبدالله بجلی نقل کرده که رسول خدا(ص) با دست خود به بازوی علی زد و او را به پا داشت به طوری که بازویش کشیده شد و سپس دستانش را گرفت. (تاریخ دمشق، ج ۴۵، ص ۱۷۹؛ ر.ک: انساب الأشراف بلاذری، ج۲، ص ۳۵۶). 🌴دلیل سوم: طبرانی (م ۳۶۰ ق) با سندی از انس بن مالک، نقل کرده که وقتی علی(ع) از یمن آمد، پیامبر(ص) به او فرمود: با چه قربانی کردی؟ گفت: با قربانی شما یا رسول الله. حضرت فرمود اگر قربانی به همراه نداشتم، مُحلّ می‌شدم. (المعجم الأوسط، ج ۴، ص ۳۳۲) 🌴بی تردید، سه دلیل فوق برای اینکه عموم مسلمانان همچنان به حضور علی(ع) در غدیر معتقد باشند کافی است. علاوه بر اسناد فوق، ابن حجر مکی شافعی مذهب متوفای قرن دهم می‌گوید: اسناد غدیر بسیار است و جماعتی از جمله ترمذی، نسائی و احمد، حدیث غدیر را ذکر کرده‌اند به طوری که شانزده صحابی آن را بیان کرده‌اند... به ایراد کسانی که در صحت حدیث غدیر تردید کرده‌اند اعتنایی نمی‌شود؛ همچنین به مدعای کسانی که علی(ع) را در روز غدیر در یمن حاضر دانسته‌اند توجهی نمی‌شود؛ زیرا ثابت است که علی(ع) از آن دیار برگشته و حج را همراه پیامبر(ص) به جا آورده است. (الصواعق المحرقة، ص ۶۶؛ و مرقاة المفاتیح، ج ۱، ص ۴۷۶). ┅────●────‌‌┅ حوزه‌علوم‌اسلامی‌دانشگاهیان ► @islamic_cfu •🌿🌸• ┅────●────‌‌┅
سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور(جهاددانشگاهی) با همکاری کمیسیون آموزش عمومی قرآن کریم برگزار می کند: ⏳طرح ملي تربيت مربی روخوانی و روانخوانی قرآن کریم(دانشجو معلم) ✅ویژه دانشجویان سراسر کشور ✅ آموزش مجازی، با تدريس اساتيد مطرح كشوري ✳️محتواي آموزش: 📚روشها و فنون تدریس 📚فصیح خوانی 📚ترجمه و مفاهیم قرآن کریم 📚قرآن و زندگی 📚آشنایی با علوم قرآن ✳️ لينك ثبت نام رويش: https://qurani.jdereg.ir/ ✅ مهلت ثبت نام: ۲۷خرداد لغایت۱۰تیر۱۴۰۳ 📞دبيرخانه طرح:‌ سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور(جهاددانشگاهی) - معاونت ترویج و توسعه 02167612351- 02167612335
چگونه نزدیک‌ترین صندوق رای‌ را پیدا کنیم؟ 🔹مردم می‌توانند از طریق پیام‌رسان‌های ایتا، گپ و ویراستی نزدیک‌ترین شعبۀ رای‌گیری به محل خود را روی نقشه پیدا کنند. برای پیداکردنِ شعبه‌ها روی نام این پیام‌رسان‌ها کلیک کنید. ┅────●────‌‌┅ حوزه‌علوم‌اسلامی‌دانشگاهیان ► @islamic_cfu •🌿🌸• ┅────●────‌‌┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❗️سوال❓: حکم خواندن سوره سجده دار در نماز چیست؟ پاسخ: 👈🏽اگر در نماز واجب، یکی از چهار سوره دارای آیه سجده را بخواند: [1] الف: ⬇️ ✍️آیات عظام: امام، بهجت، سبحانی و صافی: نمازش [2] باطل است. ✍️آیت الله خامنه ای: همین که آیه سجده را بخواند باید بنابر احتیاط واجب سجده تلاوت را به جا آورد و برخیزد و اگر سوره تمام نشده، آن را تمام کند و نماز را به آخر برساند و سپس نماز را اعاده کند. اگر قبل از رسیدن به آیه سجده ملتفت شد، احتیاط واجب رها کردن سوره و خواندن سوره دیگری است، سپس نماز را تمام کند و آن را اعاده نماید. ✍️آیت الله مکارم شیرازی: بنابر احتیاط واجب باید سجده را به جا آورد، سپس برخیزد و حمد و سوره دیگری بخواند و نماز را تمام کند و بعد اعاده نماید. ✍️آیت الله سیستانی: پیش از رسیدن به آیه سجده می تواند آن را رها کند و سوره دیگری بخواند و پس از خواندن آیه سجده، واجب است سجده نماید، ولی اگر سجده را به جا آورد، نماز بنابر احتیاط واجب باطل است و باید دوباره بخواند؛ مگر این که به اشتباه و ناخواسته سجده کند که در این صورت نمازش باطل نیست و اگر سجده را به جا نیاورد، می تواند نماز را ادامه دهد، هر چند در ترک سجده گناه کرده است. ب: و به باشد⬇️ ✍️امــــام: چنانچه پیش از رسیدن به آیه سجده بفهمد باید آن سوره را رها کند و سوره دیگری بخواند و اگر بعد از خواندن آیه سجده بفهمد باید در بین نماز با اشاره سجده آن را به جا آورد و به همان سوره که خوانده اکتفا کند. ✍️آیات عظام: خامنه ای و سیستانی: همانند وظیفه ای که در صورت عمد گفته شد، عمل کند. ✍️آیت الله مکارم شیرازی: اگر قبل از رسیدن به آیه سجده متوجه گردد باید آن سوره را رها کند و سوره دیگری بخواند و اگر از نصف گذشته باشد، احتیاطا نماز را اعاده کند و اگر بعد از خواندن آیه سجده بفهمد، بنابر احتیاط باید سجده را به جا آورد، سپس برخیزد و حمد و سوره دیگری بخواند و نماز را تمام و بعد اعاده کند. ✍️آیت الله صافی گلپایگانی: چنانچه پیش از رسیدن به آیه سجده بفهمد باید آن سوره را رها کند و سوره دیگری بخواند و اگر بعد از خواندن آیه سجده بفهمد، بنابر احتیاط برای سجده واجب اشاره کند و سوره را تمام نماید، سپس احتیاطا سوره ای دیگر به قصد قربت بخواند و به رکوع رود و نماز را تمام کند و بعد از نماز بنابر احتیاط، سجده آن آیه را به جا آورد. ✍️آیت الله سبحانی: چنانچه پیش از رسیدن به آیه سجده بفهمد باید آن سوره را رها کند و سوره دیگری بخواند و اگر بعد از خواندن آیه سجده بفهمد باید در بین نماز با اشاره سر، سجده آن را به جا آورد و سوره را تا آخر رسانده و سوره دیگری را به قصد قربت قرائت بخواند و بنابر احتیاط پس از نماز سجده کند و نماز را اعاده نماید. ✍️آیت الله بهجت: چنانچه پیش از رسیدن به آیه سجده بفهمد باید آن سوره را رها کند و بنابر احتیاط سوره ای دیگر بخواند و اگر بعد از خواندن آیه سجده بفهمد باید بنابر احتیاط سوره دیگری بخواند و بعد از نماز، سجده آن آیه سجده دار را به جا آورد. ➖➖➖➖➖ 📚 پی نوشت: [1]. توضیح المسائل ده مرجع، م 983 و 984؛ امام، تحریرالوسیله، ج1، فی القرائه و الذکر، ص 299، با استفاده از م 4؛ امام و مکارم، العروه الوثقی مع تعلیقات، ج1، القرائه، م 3؛ بهجت، جامع المسائل، ص 368؛ خامنه ای: استفتا؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 950 و 951؛ سییستانی، المسائل المنتخبه، م 273 و منهاج الصالحین، ج1، م 600؛ صافی، هدایه العباد، ج1، م 761. [2]. بهجت: بنابر احتیاط واجب. >>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج2.
نقد حشاشین اقای فرمانیان و دانشور و اقای بطحائی 13 02 1403~1(1).mp3
23.13M
🎙صوت نشست تخصصی نقد و بررسی سریال حشاشین 👤 اساتید محترم: دکتر مهدی فرمانیان دکتر سید علی بطحائی دکتر مهدی علمی دانشور ✍ حشاشین (الحشاشين) مجموعهٔ تلویزیونی درام تاریخی مصری است که پخش آن در ۱۲ مارس ۲۰۲۴ آغاز شد. این مجموعه به کارگردانی پیتر میمی و با حضور بازیگرانی چون کریم عبدالعزیز، فتحی عبدالوهاب، میرنا نورالدین و احمد عید ساخته شده است. که به خلافت فاطمیان و گروه حشاشین می‌پردازد. ┅────●────‌‌┅ حوزه‌علوم‌اسلامی‌دانشگاهیان ► @islamic_cfu •🌿🌸• ┅────●────‌‌┅
✅پرسش: چرا برخي از ائمه در عراق دفن هستند؟ 🌺پاسخ: در مورد تمام ائمه مدفون در کشور عراق توضيحاتي عرض مي کنيم: 1.📌 امام علي(عليه السلام) با اينکه محل زندگي و به خلافت رسيدن امام علي(عليه السلام) در شهر مدينه بود ولي آن حضرت بخاطر جنگ جمل و براي مقابله با مخالفان که در شهر بصره در عراق تجمع کرده بودند،با لشکريان خود به منطقه عراق آمدند و بعد از پايان جنگ و پيروزي بر مخالفان،بنابردلايلي در شهر کوفه مستقر شدند و مرکز خلافت خود را از مدينه به کوفه يکي از شهرهاي عراق منتقل کردند. 🔻وقتي در کوفه به شهادت رسيدند،در منطقه نجف که در نزديکي کوفه بود به خاک سپره شدند. 2.📌 امام حسين(عليه السلام) بعد از مخالفت آن حضرت با به خلافت رسيدن يزيد بن معاويه،مردم کوفه از آن حضرت دعوت کردند تا به کوفه بروند و با کمک مردم کوفه بر عليه يزيد قيام کنند.لذا امام حسين(عليه السلام) ابتدا از مدينه به مکه رفتند و بعد از مدتي اقامت در مکه به سمت کوفه حرکت کردند. 🔻ولي قبل از رسيدن به کوفه از تغيير اوضاع کوفه و پيمان شکني کوفيان مطلع شدند و در سرزمين کربلا با لشکريان يزيد مواجه شدند که سرانجام آن حضرت و يارانش در سرزمين کربلا به شهادت رسيدند و همانجا به خاک سپرده شدند. 3. 📌امام کاظم،امام جواد،امام هادي،امام عسکري(عليهم السلام) خلفاي عباسي که منطقه عراق و شهرايي همچون بغداد و سامراء را مرکز خلافت خود قرار داده بودند،براي اينکه امامان شيعه را تحت نظر داشته باشند و از قيام احتمالي آنها جلوگيري کنند به بهانه هاي مختلف آن بزرگواران را به مرکز خلافت خود در عراق احضار مي کردند. 🌸بعد از آمدن آن عزيزان به عراق يا آنها را زنداني مي کردند تا در مناطق مشخصي ساکن مي کردند تا تحت نظر و کنترل باشند.بعد از مدتي هم امامان(عليهم السلام) را مسموم کرده و به شهادت مي رساند و بدن مطهر آن بزرگواران هم در همان منطقه به خاک سپرده مي شد. ✍️به همين دليل مرقد مطهر تعدادي از امامان(عليهم السلام) در کشور عراق وجود دارد. 💻 ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir ┅────●────‌‌┅ حوزه‌علوم‌اسلامی‌دانشگاهیان ► @islamic_cfu •🌿🌸• ┅────●────‌‌┅
تفسیر اخلاقی مسئله شرور از دیدگاه قرآن.mp3
36.42M
🔺سلسله نشست‌های علمی درآمدی به اخلاق قرآنی (انجمن علمی معارف دانشگاه شهید بهشتی) 📝عنوان: تفسیر اخلاقی مسئله شرور از دیدگاه قرآن 🎙ارائه دهنده: دکتر محمدعلی مبینی 🎗دانشیار فلسفه اخلاق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ┅────●────‌‌┅ حوزه‌علوم‌اسلامی‌دانشگاهیان ► @islamic_cfu •🌿🌸• ┅────●────‌‌┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💟 مضطر واقعی 🎙 ┅────●────‌‌┅ حوزه‌علوم‌اسلامی‌دانشگاهیان ► @islamic_cfu •🌿🌸• ┅────●────‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بر کدام حسین باید گریست ما بر کدام حسین می گرییم؟ 📕 کتاب حماسه حسینی، جلد ۱، ص ۲۲ ┅────●────‌‌┅ حوزه‌علوم‌اسلامی‌دانشگاهیان ► @islamic_cfu •🌿🌸• ┅────●────‌
اسلام و سکولاریسم.mp3
36.66M
| 📻 اسلام و سکولاریسم 👤 دکتر 👤 دکتر ┅────●────‌‌┅ حوزه‌علوم‌اسلامی‌دانشگاهیان ► @islamic_cfu •🌿🌸• ┅────●────‌‌┅
بِسْمِ ٱللّٰهِ ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحیمِ بعضی به إشتباه تصوّر می‌کنند که کلمهٔ ( تاسُوعاء ) از ریشهٔ ( تِسْع ) بمعنای ( نُه = ۹ ) گرفته شده است. اشتباه است. اگر چنین بود اولاً برای سایر أعداد هم باید کلمه‌ای بر این وزن می‌داشتیم. مثلاً برای ( هفتم ) هم کلمهٔ ( سابُوعاء ) می‌بود. ولی نیست. نیز باید برای نُهمین روز از ماه های دیگر هم کلمهٔ ( تاسُوعاء ) گفته می‌شد. ولی کسی به نُهم از مثلاً ماه رجب ( تاسُوعاء ) نگفته است. در اینکه کلمهٔ ( تاسُوعاء ) به چه معناست بین صاحبنظران لغت إختلاف است. بعضی این کلمه را از ریشهٔ ( إِتِّساع ) بمعنای ( وُسعت ) دانسته‌اند. بعضی می‌گویند این کلمه یک إسم خاصّ است برای نُهم محرّم ٱلْحَرام. هرچه که باشد این روز تعلق دارد به وجود محترم حضرت مولانا جناب قمر منیر بني هاشم. ( سَلامُ ٱللهِ عَلَیْهِ ) بیش از سی لقب برای آن عالیجناب در نظر دارم که بعض آن ألقاب معهود أذهان همگان هست. سعی دارم چند لقب از ألقاب آن عالیجناب را که شاید کمتر شنیده و گفته شده، عرض کنم: ۱— أَبُو ٱلْقِرْبَة: کلمهٔ ( أَب ) لزوماً بمعنای ( پدر ) نیست. این لفظ فراوان در معنای ( صاحب و دارنده ) کاربرد دارد. کلمهٔ ( قِرْبَة ) بمعنای ( مشک ) است. ( أَبُو ٱلْقِرْبَة ) یعنی ( صاحب مشک ) ۲— أَبُو ٱلْهَیْجاء: کلمهٔ ( هَیْجاء ) بمعنای ( کُوران جنگ ) است. یعنی ( جنگ آور ) یعنی کسی که در اوج جنگ به قلب لشکر دشمن حمله می‌کند و پیروز مندانه برمی‌گردد. ۳— أَبُو ٱلْفَرَج: ( فَرَج ) بمعنای ( گشایش ) است. این لفظ یعنی ( صاحب گشایش ). چرا؟ چون هرکس به نوعی از گرفتاری مبتلا می‌شد و غم و غصهٔ خود را بر آن عالیجناب گوشزد می‌کرد، با گوشه چشمی اندوه او را می زدود. ۴— کَبْشُ ٱلْکَتیبَة: امروزه کلمهٔ ( کَتیبة ) بمعنای ( گُردان ) است. یعنی آن بزرگوار تمام خصوصیات فرماندهی لشکر را از شجاعت و سماحت و تمام خوبیها را در وجود خود داشت. ۵— حامي ٱلظُّعَیْنَة: ریشهٔ ( ظَعْن ) بمعنای ( کوچ کردن ) است و ( ظُعَیْنَة ) زنان و دخترانی هستند که در کجاوه و هودَج نشسته اند. بدیهی است که به حمایت نیاز دارند. حامی آنها کسی نبود جز قمر منیر بني هاشم ( عَلَیْهِ ٱلسَّلامُ ) ۶— أَلْعَبْد ٱلصّالِح: که از أَنبیاء عظام ( عَلَیْهِمُ ٱلسَّلامُ ) به جناب یَحْییٰ ( عَلَیْهِ وَ عَلیٰ نَبِیِّنا وَ آلِهِ ٱلصَّلوٰةُ وَ ٱلسَّلامُ ) و از حضرات معصومین ( علیهم‌السلام ) به حضرت مولانا جناب إمام مُوسَی بن جعفر ( عَلَیْهِمَا ٱلصَّلوٰةُ وَ ٱلسَّلامُ ) و از امامزادگان واجب ٱلتَّعظیم به جناب أبا الفضل ٱلعَبّاس ( عَلَیْهِ أَفْضَلُ ٱلصَّلوٰةِ وَ ٱلسَّلامِ ) إختصاص داده شده است. ۷— أَبُو ٱلْأَدَب؛ أَللّٰهُمَّ عَجِّلْ لِوَلیِّکَ ٱلْفَرَجَ إلتماس دعاء نُهم محرّم ٱلْحَرام ۱۴۴۶ أَلحقیر: مُحَمَّد بن ٱلمرحوم عَليٍ ٱلْقَمْصَريّ ┅────●────‌‌┅ حوزه‌علوم‌اسلامی‌دانشگاهیان ► @islamic_cfu •🌿🌸• ┅────●────‌‌┅
انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه فردوسی مشهد.mp3
19.36M
🎙فایل صوتی نشست "بررسی تطبیقی نسخه شناسی قرآن کریم و عهد جدید" 👤 با حضور: جناب آقای سید علی مرکبی دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه فردوسی مشهد ⏳مدت برنامه: ۴۰ دقیقه 📆 یکشنبه ، ۲۰ خردادماه 🏢 دانشکده الهیات ، سالن استاد مشائی ┅────●────‌‌┅ حوزه‌علوم‌اسلامی‌دانشگاهیان ► @islamic_cfu •🌿🌸• ┅────●────‌‌┅
آيا امام حسين (ع) پيشنهاد داد نزد يزيد برود؟ (دستگاه رسانه ای يزيد و تحليل چرایی واقعه عاشوراء) در دو فرسته از مطالب نادرستی که بسيار در اين سال ها در تحليل  واقعه عاشوراء و قيام سيد الشهدا (ع) به آن استناد می شود اين است که گفته می شود حضرت به عمر بن سعد پيشنهاد داد که بگذارند به جای بيعت با عبيد الله بن زياد يکی از اين سه کار را انجام دهد: اختاروا مني خصالا ثلاثا: إما أن أرجع إِلَى المكان الَّذِي أقبلت مِنْهُ، وإما أن أضع يدي فِي يد يَزِيد بن مُعَاوِيَة فيرى فِيمَا بيني وبينه رأيه، وإما أن تسيروني إِلَى أي ثغر من ثغور الْمُسْلِمِينَ شئتم، فأكون رجلا من أهله، لي مَا لَهُمْ وعلي مَا عَلَيْهِم. اين روايت را ابومخنف با اين سند نقل کرده: قَالَ أَبُو مخنف: وأما مَا حَدَّثَنَا بِهِ الْمُجَالِدُ بن سَعِيدٍ والصقعب بن زهير الأَزْدِيّ وغيرهما من المحدثين، فهو مَا عَلَيْهِ جماعة المحدثين، قَالُوا: إنه قَالَ:.. (نک: تاريخ الطبري، 5/413). ابومخنف نسبت به اين روايت ترديد دارد و می گويد اين روايت جماعت محدثان است. يعنی منعکس کننده گرايش "اهل جماعت" که گرايش عمومی آنان اين بود که تا جایی که ممکن است حادثه عاشوراء و قتل امام حسين (ع) را به پليدی ابن زياد تقليل دهند و دامن خلافت را از ننگ کشتن پسر دختر پيامبر (ص) پاک کنند. آنان در واقع با نقل روايات "فتنه" مخالف بودند و می گفتند بايد امر صحابه و خلفاء را به خدا سپرد و در نزاع های پيشين مجادله نکرد و حتی آنها را نقل نکرد. در اين ديدگاه بهتر بود امام حسين(ع) چنين پيشنهادی به عمر سعد می داد تا دامن يزيد از جنايت قتل پسر دختر پيامبر پاک شود. جالب اين است که ابو مخنف چند سطر پايينتر در دنباله روايتی را از همان راويان نقل می کند که در پی ارائه اين پيشنهادات عمر سعد نامه ای به ابن زياد نوشت و پيشنهادات را مطرح کرد و اتفاقا ابن زياد هم قبول کرد منتهی در واقع در نهايت اين شمر بن ذي الجوشن بود که رأی او را تغيير داد. در واقع همه گناه واقعه عظيم عاشوراء با تبليغات دستگاه رسانه ای امويان بر دوش شمر می افتد. ملاحظه کنيد: قَالَ أَبُو مخنف: حَدَّثَنِي الْمُجَالِد بن سَعِيد الهمداني والصقعب بن زهير، أنهما كانا التقيا مرارا ثلاثا أو أربعا، حُسَيْن وعمر بن سَعْدٍ، قَالَ: فكتب عمر ابن سَعْد إِلَى عُبَيْد اللَّهِ بن زياد: أَمَّا بَعْدُ، فإن اللَّه قَدْ أطفأ النائرة، وجمع الكلمة، وأصلح أمر الأمة، هَذَا حُسَيْن قَدْ أعطاني أن يرجع إِلَى المكان الَّذِي مِنْهُ أتى، أو أن نسيره إِلَى أي ثغر من ثغور الْمُسْلِمِينَ شئنا، فيكون رجلا مِنَ الْمُسْلِمِينَ لَهُ مَا لَهُمْ، وعليه مَا عَلَيْهِم، أو أن يأتي يَزِيد أَمِير الْمُؤْمِنِينَ فيضع يده فِي يده، فيرى فِيمَا بينه وبينه رأيه، وفي هَذَا لكم رضا، وللأمة صلاح قَالَ: فلما قرأ عُبَيْد اللَّهِ الكتاب قَالَ: هَذَا كتاب رجل ناصح لأميره، مشفق عَلَى قومه، نعم قَدْ قبلت قَالَ: فقام إِلَيْهِ شمر بن ذي الجوشن، فَقَالَ: أتقبل هَذَا مِنْهُ وَقَدْ نزل بأرضك إِلَى جنبك! وَاللَّهِ لَئِنْ رحل من بلدك، ولم يضع يده فِي يدك، ليكونن أولى بالقوة والعزة ولتكونن أولى بالضعف والعجز، فلا تعطه هَذِهِ المنزلة فإنها من الوهن، ولكن لينزل عَلَى حكمك هُوَ وأَصْحَابه، فإن عاقبت فأنت ولي العقوبة، وإن غفرت كَانَ ذَلِكَ لك، وَاللَّهِ لقد بلغني أن حسينا وعمر بن سَعْد يجلسان بين العسكرين فيتحدثان عامة الليل، فَقَالَ لَهُ ابن زياد: نعم مَا رأيت! الرأي رأيك (طبری، 5/ 414). جالب اين است که بلاذري در انساب الأشراف هم همين خط را دنبال کرده (نک: 3/182). اما ابومخنف در دنباله نقل می کند که بنابر روايتی ديگر مطلقا چنين پيشنهاداتی از سوی سيد الشهداء داده نشد. به روايت توجه کنيد: قَالَ أَبُو مخنف: فأما عبد الرَّحْمَن بن جندب فَحَدَّثَنِي عن عقبة بن سمعان قَالَ: صحبت حسينا فخرجت مَعَهُ مِنَ الْمَدِينَةِ إِلَى مكة، ومن مكة إِلَى العراق، ولم أفارقه حَتَّى قتل، وليس من مخاطبته الناس كلمة بِالْمَدِينَةِ وَلا بمكة وَلا فِي الطريق وَلا بِالْعِرَاقِ وَلا فِي عسكر إِلَى يوم مقتله إلا وَقَدْ سمعتها أَلا وَاللَّهِ مَا أعطاهم مَا يتذاكر الناس وما يزعمون، من أن يضع يده فِي يد يَزِيد بن مُعَاوِيَة، وَلا أن يسيروه إِلَى ثغر من ثغور الْمُسْلِمِينَ، ولكنه قَالَ: دعوني فلأذهب فِي هَذِهِ الأرض العريضة حَتَّى ننظر مَا يصير أمر الناس (همو، همان، 5/ 413 تا 414). در واقع حضرت با پافشاری بر موضع خود در عدم بيعت با يزيد در عين حال می کوشيد از مواجهه خونين با لشکر ابن زياد تا جای ممکن اجتناب کند. پيشنهاد مشخص حضرت اين بود که بگذارند فرصتی داده شود تا بدون مواجهه خونين در اين مرحله روند حوادث در مورد "امر الناس" شکل طبيعی خود را پی گيرد. امر در اينجا معنای حکومت می دهد.
👇👇 👆 👇👇 👆 👇👇 در واقع حضرت می خواست بدون آنکه مواجهه ای صورت گيرد اين فرصت داده شود که از يک سو حضرت بپذيرد در آن موقعيت زمانی خاص از رفتن به کوفه که به معنای سقوط پايگاه يزيد در عراق بود صرف نظر کند و در مقابل دستگاه خلافت هم از او درخواست بيعت نکند تا درباره امر حکومت بعدا بحث و تبادل نظر صورت گيرد و تصميم عراق در برابر شام روشن شود.  روشن بود که این روند در نهایت به معنای سقوط خلافت یزید و شکست طرح دستگاه خلافت شام بود. روايت پيشنهادات سه گانه را اخباريان و محدثان مرجی مذهب جای ديگری با شباهتی شگفت انگيز استفاده کرده بودند؛ در مورد ماجرای خونخواهی اصحاب جمل. آنجا هم اصرار بر اين بود که طرفين جنگ جمل را به نحوی در عين حال که تطهير می کنند راه نجات را عدم همراهی با هر دو طرف جنگ قلم بزنند. وحدثني عَمْرو بْن مُحَمَّد، حَدَّثَنَا عَبْد اللَّهِ بن إدريس بن حصين، عن عمر بن جاوان : عَن الأحنف أن طَلْحَةَ وَالزُّبَيْر دعواه إِلَى الطلب بدم عُثْمَان، فَقَالَ: لا أقاتل ابْن عمّ رسول الله ومن أمر تماني ببيعته، وَلا أقاتل أَيْضًا طائفة فِيهَا أم الْمُؤْمِنِينَ وحواري رَسُول اللَّهِ، ولكن اختاروا مني إحدى ثلاث: إما أن تفتحوا لي الجسر فألحق بأرض الأعاجم، أَوْ بِمَكَّةَ، أَوْ أعبر فأكون قريبا. فأتمروا فرأوا أن يكون بالقرب وَقَالُوا: نطأ صماخه. فاعتزل بالجلحا (ء) من الْبَصْرَةِ عَلَى فرسخين، واعتزل مَعَهُ ستة آلاف (انساب بلاذري، 2/ 232). شريف مرتضی در تنزيه الأنبياء در مقام بحثی جدلی به روايت پيشنهاد سه گانه که راويان اموی نقل می کردند استناد می کند اما از سياق بحث او معلوم است که خود او به آن باور ندارد و فقط استفاده ای جدلی از آن می کند. حقيقت اين است که حضرت ابا عبد الله (ع) از زمانی که از بيعت با يزيد در مدينه تن زد تا روز عاشوراء قدمی از آنچه در پی آن بود عقب نشينی نکرد. او در واقع در دنباله حرکت هوشمندانه سياسی خود با ذکر پيشنهاد يگانه ای که بالا در روايت دوم ابو مخنف ديديم سعی کرد تا جایی که ممکن است زمينه ای را فراهم کند تا حرکت اعتراضی او در مقابل دستگاه يزيد جنبه عمومی تری بگيرد و به صورت اعتراض مردمی و جنبشی فراگير تبديل شود. با اين وصف رفتار جنايتکارانه امويان در روز عاشوراء و شدت قساوت آنان در نهايت موجب شد که با شهادت حضرت پيام عاشوراء در شکل بسيار وسيعتری در سرتاسر جهان اسلام آن روز منعکس شود و مشروعيت دستگاه معاويه و خلافت فاسد اموی از بين برود. ┅────●────‌‌┅ حوزه‌علوم‌اسلامی‌دانشگاهیان ► @islamic_cfu •🌿🌸• ┅────●────‌‌┅
سخنان هفتگانه امام باقر(ع) با معلمان؛👌 1⃣دلى كه در آن چيزى از دانش نباشد، مانند خانه ويرانه اى است كه آباد كننده اى ندارد. إنَّ قَلبا لَيسَ فيهِ شَيءٌ مِنَ العِلمِ كالبَيتِ الخَرابِ الَّذي لا عامِرَ لَهُ. 📚میزان الحکمه/1=5172 2⃣يك ساعت مذاكره علمى، بهتراز يك شب عبادت است. تَذاكُرُ العِلمِ ساعَةً خَيرٌ مِن قِيامِ لَيلَةٍ. 📚میزان الحکمه/1=5180 3⃣عالمى كه از علمش بهره بَرَد، برتراز هفتاد هزار عابد است. عالِمٌ يُنتَفِعُ بِعِلمِه ، أفضَلُ مِن سَبعينَ ألفِ عابِدٍ. 📚میزان الحکمه/1=5181 4⃣هر كه يك باب هدايت آموزش دهد، براى او همانند پاداش كسى باشد كه به آن عمل كند و از پاداش عمل كنندگانِ به آن نيز چيزى كاسته نمى شود. مَن عَلَّمَ بابَ هُدىً فلَهُ مِثلُ أجرِ مَن عَمِلَ بِهِ ، ولا يُنقَصُ اُولئكَ مِن اُجورِهِم شَيئا. 📚میزان الحکمه/1=5208 5⃣جنبندگان زمين و ماهيان درياها و هر موجود ريز و درشتى در زمين و آسمان خدا، براى آموزگار خوبيها آمرزش مى طلبند. مُعَلِّمُ الخَيرِ يَستَغفِرُ لَهُ دَوابُّ الأرضِ ، وحِيتانُ البُحورِ ، وكُلُّ صَغيرَةٍ وكَبيرَةٍ في أرضِ اللّهِ وسَمائهِ. 📚میزان الحکمه/1=5210 6⃣هر كه به آنچه مى داند عمل كند، خداوند به او آن بياموزد كه نمى داند. مَن عَمِلَ بِما يَعلَمُ عَلَّمَهُ اللّهُما لا يَعلَمُ. 📚میزان الحکمه|1=5299 7⃣امام باقر عليه السلامـ به سلمة بن كهيل و حكم بن عتيبه ـفرمود : اگر به شرق و غرب برويد، هرگز دانش درستى را نخواهيد يافت، مگر همان چيزى كه از ما خاندان صادر شود. لسَلَمَةَ بنِ كُهَيلٍ والحَكَمِ ابنِ عُتَيبَةَ ـ: شَرِّقا وغَرِّبا لَن تَجِدا عِلما صَحيحا إلّا شَيئا يَخرُجُ مِن عِندِنا أهلَ البَيتِ. 📚میزان الحکمه|1=5304 ┅────●────‌‌┅ حوزه‌علوم‌اسلامی‌دانشگاهیان ► @islamic_cfu •🌿🌸• ┅────●────‌‌┅
1403.03.21-Panahian-AmuzeshVaParvaresh-OsuleMoshtarakTaelimVaTarbiat...32k.mp3
8.61M
🔉 اصول مشترک تعلیم و تربیت و سیاست‌ورزی ولایی 📅 یک جلسه | ‌۱۴۰۳/۰۳/۲۱ 🔻وزارت آموزش و پرورش 👈 برخی از عناوین مهم این جلسه: ➖اهمیت شکوفایی استعدادها ➖ایجاد زمینۀ مشارکت مردم ➖هدف مشترکی به نام رشد ➖توجه به تفاوت‌ها ➖عدم تشویق و تنبیه فوری ➖ایجاد زمینۀ همکاری و همدلی ┅────●────‌‌┅ حوزه‌علوم‌اسلامی‌دانشگاهیان ► @islamic_cfu •🌿🌸• ┅────●────‌‌┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️ این‌دانش‌آموز‌روازمدرسه‌اخراج‌کنید! 🎥 استاد حجت‌الاسلام پناهیان پ.ن1: برشی از جلسه چهارم دوره «تربیت تقوا محور» پ.ن۲: علاوه بر والدین، به همه معلمین و کادر آموزشی هم پیشنهاد می‌کنیم که مباحث این دوره رو با حوصله و منظم دنبال کنید... ┅────●────‌‌┅ حوزه‌علوم‌اسلامی‌دانشگاهیان ► @islamic_cfu •🌿🌸• ┅────●────‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 لحظاتی از آخرین دیدار روز گذشته شهید اسماعیل هنیه با رهبر انقلاب در خانه‌ی تو... خصمِ تو... مهمان تو را... کُشت! ┅────●────‌‌┅ حوزه‌علوم‌اسلامی‌دانشگاهیان ► @islamic_cfu •🌿🌸• ┅────●────‌
🔸 در یک قاب ببینید؛ شهید اسماعیل هنیه، معروف به ابوالعبد که بود؟ ┅────●────‌‌┅ حوزه‌علوم‌اسلامی‌دانشگاهیان ► @islamic_cfu •🌿🌸• ┅────●────‌‌┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 عنوان کتاب: نوع‌شناسی و مصادیق مدیریت در نهج‌البلاغه 🖌️به قلم: دکتر علی‌نقی امیری 📚کتاب حاضر در سه بخش و یازده فصل تدوین است: بخش اول با عنوان «اقشار اجتماعی و مصادیق مدیریت» در دو فصل «مدیریت تنوع فرهنگی» و «مصادیق مدیریت» بررسی شده است. در بخش دوم «مدیریت طبقات اجتماعی» از دیدگاه امام علی -علیه‌السّلام- بررسی شده و شامل موضوعاتی همچـون: «مدیـریـت امـورنـظامی»، «مـدیریـت‌ امـور قضایی»، «مدیریت امور کارگزاران»، «مدیریت امور اقتصادی»، «مدیریت امور امنیتی و اطلاعاتی»، «مدیریت امور بازرگانی وصنعتی» و«مدیریت امور مستضعفین» است که به ترتیب در فصل‌های سوم تا نهم بررسی شده‌اند. در بخش سوم نیز «نمایی از مدیریت اسلامی» بر اساس نامه ۵۳ نهج‌البلاغه ترسیم شده و شامل فصل دهم و یازدهم است. فصل دهم «اهداف غایی» و فصل یازدهم «چارچوب کلی» در مدیریت اسلامی را تبیین کرده است. ┅────●────‌‌┅ حوزه‌علوم‌اسلامی‌دانشگاهیان ► @islamic_cfu •🌿🌸• ┅────●────‌‌┅