◽️ نشست تخصصی #هوش_مصنوعی و تأثیر آن در آینده فلسفه دین
🎙با حضور:
حجت الاسلام دکتر #علیرضا_قائمی_نیا عضو هیأت علمی گروه #معرفت_شناسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
📅 چهارشنبه 8 دیماه 1400
⚜️ حضور مجازی از طریق:
🌐 b2n.ir/f.din
7.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔔#اعلام_برنامه | تیزر کنگره آیت الله مصباح یزدی قدس سره
🔸️ در آستانه اولین سالگرد رحلت علامه محمد تقی مصباح یزدی قدس سره الشریف و به همراهی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی رحمةاللهعلیه کنگره بین المللی بزرگداشت علامه محمدتقی مصباح یزدی برگزار میشود.
✅ با حضور شخصیت های ملی و بین المللی
✅ همراه با ابلاغ پیام سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان
▫️سخنران: آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس محترم جمهور
🕗زمان: شنبه ۱۱ دی ماه ۱۴۰۰ ساعت ۸ صبح
▪️مکان: تهران مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما
ستاد بزرگداشت علامه محمد تقی مصباح یزدی
#بزرگداشت_علامه_مصباح
💻 @mesbahyazdi_ir
#نشست_علمی
ارزیابی برهان معرفت (برهان مری) در اثبات ویژگیهای غیر فیزیکی ذهن
حجت الاسلام دکتر محمدحسن فاطمینیا
شنبه ۱۱ دی، ساعت ۱۹
لطفا با لینک زیر وارد جلسه شوید.https://b2n.ir/marefatshenasi
کانال فلسفه دین اسلامی
@Islamic_Philosophy_of_Religion
✅ سخنرانی پروفسور #لگنهاوزن، در کنگره بینالمللی بزرگداشت #علامه_مصباح_یزدی
۱۴۰۰/۱۰/۱۱
🔶 او واقعا یک ذهن سیستماتیک داشت. همه دانشهای مختلف او از یک سیستم شکل و صورت گرفته بود و با هم سازگار بود.
🔶 بیش از سی سال است که ایشان را میشناسم و افتخار بزرگ من این است که توانستم پای صحبت ایشان بنشینم و یاد بگیرم. در این ده پانزده سال آخر هر هفته جلسه داشتیم و من مدام عذاب وجدان داشتم که چرا باید وقت این پیر مرد را با فلسفه غرب بگیرم و او را اذیت کنم اما دیدم وقتی جلسات شروع میشود ایشان زنده میشود و نشاط دارد و در مقام دفاع از دین بر میآید.
🔶 ارتباط با مسیحیان برای ایشان بسیار مهم بود. ایشان چندین بار تأکید کرد که باید با مسیحیان همکاری کنیم. همیشه در مورد مقالات و سفرها و صحبتها مشورت میکردم. یک دفعه که قرار بود بروم آمریکا خدمت ایشان رفتم و گفتم که الان که قرار است بروم آمریکا و کلیساها و مراسمها صحبت کنم چه بگویم؟ ایشان به من گفت فکر نکنید که میتوانید آنها را مسلمان کنید. این کار شما نیست بلکه کار شما این است که سوء تفاهم را برطرف کنید، این مهم است. اگر شما میتوانید باید نگاهشان را اصلاح کنید.
کانال فلسفه دین اسلامی
@Islamic_Philosophy_of_Religion
فلسفه دین 1400.10.8.mp3
19.61M
#نشست_علمی
📌 موضوع: هوش مصنوعی و تأثیر آن در آینده فلسفه دین
✅ ارائه دهنده: حجت الاسلام دکتر قائمی نیا عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🕰زمان: چهارشنبه 8 دی ماه در گروه فلسفه دین مجمع عالی حکمت اسلامی با همکاری قطب فلسفه دین
کانال فلسفه دین اسلامی
@Islamic_Philosophy_of_Religion
استاد مصباح و روشنفکران دینی 00_02_35-00_59_47.mp3
13.73M
#نشست علمی به مناسبت سالگشت رحلت حضرت علامه مصباح یزدی ره
📌 موضوع: استاد مصباح و روشنفکران دینی معاصر
✅ ارائه دهنده: حجت الاسلام دکتر محمد جعفری
🕰زمان: دوشنبه 6 دی ماه 1400
فلسفه دین اسلامی
@Islamic_Philosophy_of_Religion
📣 به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، مدرسه زمستانی «مبانی معرفتشناختی و روششناختی مکتب تفکیک» در روزهای دوشنبه و سهشنبه 27 و 28 دیماه به همت گروه کلام موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران به صورت مجازی برگزار میشود.
🟦 علاقهمندان میتوانند از طریق سامانه آموزش مؤسسه به این نشانی (https://www.irip.ac.ir/u/13t)، در این مدرسه ثبتنام کنند. به شرکتکنندگان گواهی شرکت در دوره اعطا میگردد. هزینه شرکت در این دوره 1.000.000 ریال میباشد.
عنوان پنلها و اساتید:
📆 روز اول:
🗂 «ماهیت عقل، چیستی و قلمرو»
استاد محمد بیابانی و استاد محمدمهدی گرجیان
🗂 «فطرت؛ اعتبار و نسبت آن با عقل»
استاد رضا برنجکار و استاد احمد ابوترابی
🗂 «روش تعامل عقل و وحی»
استاد حسن طارمی راد و استاد علی امینینژاد
📅 روز دوم:
🗂 «چگونگی عملکرد و اعتبار برهان عقلی»
استاد سیدمحمد بنیهاشمی و استاد محمد جعفری
🗂 «روش خلوص فهم در متون دینی»
استاد علی افضلی
🟪 برای کسب اطلاعات بیشتر، به صفحه اختصاصی مدرسه به این آدرس (https://www.irip.ac.ir/fa/home/conferences/tafkik) مراجعه شود.
کانال فلسفه دین اسلامی
@Islamic_Philosophy_of_Religion
💢📚📚
✅ بن کتاب و ترویج فرهنگ کتابخوانی در دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران
لطفا قبل از ثبت نام به نکات زیر توجه کنید:
1- نمایشگاه کتاب به صورت مجازی برگزار می شود و خرید کتاب به صورت غیرحضوری و از طریق سامانه فروش صورت می گیرد.
2- یارانۀ خرید کتاب (به صورت «اعتبار خرید»به کد ملی متقاضیان اختصاص می یابد، لذا برای ثبت نام نیاز به واریز وجه نیست.
3- سقف یارانه اعتباری خرید کتاب برای دانشجویان و طلاب 250 هزار تومان است که از این مقدار 60 درصد، آورده دانشجویان وطلاب و 40درصد،سهم حامی است.
4-سقف یارانه اعتباری برای اعضای هیئت علمی 500 هزار تومان است که 50 درصد، آورده عضو هیئت علمی و 50درصد، سهم حامی است.
5- اعتبار یارانه سهم خریدار در هنگام خرید در سامانه محاسبه و از صورتحساب خرید کسر می گردد.
6- با توجه به محدودیت بودجۀ اختصاص یافته برای هر استان، اولویت ثبت نام با متقاضیانی است که زودتر اقدام نموده اند.
7- لطفاً فرایند ثبت نام را تا دریافت این پیامک: «یارانه خرید کتاب روی کد ملی شما شارژ شد» از طریق شماره 30004141 ادامه دهید تا عملیات ثبت نام و دریافت اعتبار در وضعیت "نهایی شده" قرار گیرد.
8-هر کد ملی تنها یکبار مجاز به دریافت یارانۀ خرید کتاب (بن کتاب) می باشد.
9-هنگام ثبت نام، شماره تلفن همراه باید فعال، در دسترس و «در اختیار» شخص ثبت نام کننده (کد ملی خریدار) باشد.
10- شماره تلفن همراه ثبت نام کننده الزاما بایستی متعلق به کد ملی درج شده باشد.
سامانه ثبت نام
https://bon.tibf.ir/
---------------
کانال فلسفه دین اسلامی
@Islamic_Philosophy_of_Religion
📢 سومین نشست مجازی در سلسله برنامههای چشماندازی به سوی شرق
🔰 گفتگو از طریق زوم
🔷 فلسفه ملاصدرا (تداوم و نوآوری)
🎤 ارائه: آقای دکتر محمد فنائی اشکوری، عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🎤 گفتوگوکننده: دکتر دیوید بورل (دانشگاه نوتردام - آمریکا)
🕥 تاریخ: جمعه ۸ بهمن ۱۴۰۰ | ٢٨ ژانویه 2022
🕥 ساعت ٢١:٣٠ تا ٢٤ (تهران) برابر با 18 تا 20:30 (لندن)
🔍سلسله برنامههای مجازی *چشماندازی به سوی شرق* که توسط کالج اسلامی لندن برگزار میشود، مجموعهای از سخنرانیها و مباحث علمی است که میکوشد زمینهای برای تبادل اندیشه و گفتوگوی علمی میان دانشمندان برجسته حوزههای علمیه و مراکز دانشگاهی شرق و اندیشمندانِ مراکزعلمی غرب فراهم کند.
📝 لینک ثبت نام👇
🌐 https://www.islamic-college.ac.uk/2022/01/3rd-webinar
🔷 لینک زوم👇
🌐 https://zoom.us/j/3131107214?pwd=Nm9weW1
Meeting ID: 313 110 7214
Passcode: 2021
*کالج اسلامی لندن*
کانال فلسفه دین اسلامی
@Islamic_Philosophy_of_Religion
#نشست_علمی
رابطه ژن VMAT2 با اعتقاد انسانها به خدا
ارائهدهنده: حجتالاسلام منصور کثیری
سهشنبه ۵ بهمن، ساعت ۱۹
لینک حضور مجازی
https://b2n.ir/f.din
کانال فلسفه دین اسلامی
@Islamic_Philosophy_of_Religio
🔰 نگاهی انتقادی به طبیعتگرایی معرفت شناختی
✍ نوشتاری از حجتالاسلام و المسلمین حمیدرضا شاکرین
🔹طبیعتگرایی معرفت شناختی یکی از مبانیالحاد و علمبسندگی معاصر است. در اینکه طبیعتگرایی معرفت شناختی چیست اتفاق نظری بین اندیشمندان وجود ندارد.
🔹دایره المعارف فلسفی اینترنت (IEP) طبیعتگرایی معرفت شناختی را رهیافتی به تئوری معرفت میداند که بر کاربست روشها، نتایج و نظریههای علوم حسی تاکید میکند.[۱]
🔹به گفته گالپارسورو طبیعتگرایی مساوی با علمبسندگی و این باور است که در حوزه معرفت داوری جز علم وجود ندارد.[۲]
🔹بر این اساس “روش علمی و تجربی دوران مدرن، ما را در درک و دریافتهای خود در باب عالم و آدم بسنده است.”[۳] پس همانگونه که جهان طبیعت بر اساس متد تجربى و علمى مورد مطالعه قرار مى گیرد، در شناخت انسان و جامعه، و دستیابى به روشهاى مدیریت و اداره امور سیاسى، اجتماعى نیز تنها منبع اتکاءپذیر دانش تجربى بوده، هر گونه منبع فراتجربى از اعتبار ساقط مى شود. لاجرم باید از هر گونه معرفت قیاسى و پیشینى[۴] یا آموزه هاى دینى و آزمون ناپذیر دست و دل شسته، عنان همه چیز را به دست دانش تجربی سپرد.
🔻لیکن این رویکرد از کاستیها و آسیبهایی رنجور است از جمله:
1⃣خودشکنی؛ از منظر معرفتشناختی این سوال وجود دارد که اعتبار تجربه و به دنبال آن دانش تجربی بر چه اساسی استوار است؟ آیا اعتبار تجربه به تجربه است یا غیر آن؟ اگر ارزش آن وابسته به تجربه باشد، یعنی تجربه “الف” اعتبار خود را وامدار تجربهای مقدم بر خود یعنی تجربه “ب” است. آنگاه سوال میشود که ارزش و اعتبار آن تجربه از کجا آمده است؟ از تجربهای دیگر یا به نحو پیشینی؟ اگر هر تجربهای وابسته به تجربهی دیگری مقدم بر خود باشد به تسلسل میانجامد و در نتیجه هیچ تجربهای اثباتپذیر نیست؛ مگر آنکه حکم به اصالت و اعتبار معرفتشناختی تجربه به نحو ماتقدم شود و این خود حکمی فلسفی و فراتجربی است.
از آنچه گذشت روشن میشود که علم باوری رویکردی فلسفی، پیشینی، غیر علمی، غیر تجربی و خودشکن است. بدون شک این گزاره که تنها شناخت معتبر معرفت علمی است و تنها داور در حوزه معرفت دانش تجربی است، خود یک داوری و معرفتی علمی نیست؛ بلکه اعتبار انحصاری معرفت علمی را به صورت یک پیشفرض مقدم بر تجربه میپذیرد و در نتیجه به حکم خود مردود، فاقد اعتبار و خارج از عرصه معرفت است.
2⃣ محدودیتهای علم: دانش تجربی اگر چه در توصیف روابط پدیدههای طبیعی و فرایندهای حاکم بر آنها توفیقات خوبی کسب کرده و بر تواناییهای بشر در استفاده از مواهب طبیعی جهان موثر بوده است، در عین حال محدودیتهای فراوانی هم دارد.
از این جمله است:
(۱) ناتوانی در تبیین نهایی جهان.[۵]
(۲) فقدان توان توصیف ماهیت ذهنی تجربه[۶]
(۳) نارسایی در تبیین اختیار و نسبت آن با جبر علی
(۴) ناکامی در تبیین اخلاق و ارزشهای متعالی انسانی.
🔹اموری از این قبیل از عهده علوم تجربی صرف خارج است، از این روی پیگلیوچی گستراندن علم به چنین حوزههایی را رویکردی معیوب دانسته که باعث میشود علم از معنای اصلی خود تهی شده و از دو جهت برای علم زیانبار است:
🔸یکی به لحاظ درونی که درکی نادرست از علم و کاروبار علمی را سبب میشود.
🔸دیگر از جهت بیرونی که اعتبار عمومی علم و درک عمومی از آن را مخدوش میسازد.
🔹به نظر وی این مساله برای خود الحاد نیز زیانبار است، چرا که آن را از بنمایه های فلسفی تهی کرده، علم را به جای فلسفه مینشاند و بر تار عنکبوت لانه میسازد.[۷]
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
[۱] Internet Encyclopedia of Philosophy, Naturalistic Epistemology.
[۲] Jose Ignacio Galparsoro, and Alberto Cordero, “Introduction: Naturalism and Philosophy”, in Jose Ignacio Galparsoro, and Alberto Cordero (eds.), Reflections on Naturalism, Rotterdam: Sense Publishers, 2013, p. 1.
[۳] Haught, John (2006). Is Nature Enough? Meaning and Truth in the Age of Science, Cambridge, Cambridge University Press. P. 4-5.
[۴]. A Priori.
[۵] See: John Lennox: Can Science Explain Everything?
[۶]See: Thomas Nagel, Mind and Cosmos: Why the Materialist Neo-Darwinian Conception of Nature is Almost Certainly False, Oxford: Oxford University Press, 2012, p. 18.
[۷] See: Massimo Pigliucci, “New Atheism and the Scientific Turn in the Atheism Movements”, Midwest Studies in Philosophy, vol. 37, no. 1, September 2013, p. 142-153
کانال فلسفه دین اسلامی
@Islamic_Philosophy_of_Religio