eitaa logo
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی
2.2هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
550 ویدیو
118 فایل
هدف از ایجاد کانال، ایجاد بستری مناسب جهت انجام کار تشکیلاتی و همفکری به منظور ایجاد و گسترش روانشناسی اسلامی است.ان شاءالله به تدریج سلسله بحثهای موضوعی در کانال قرار داده خواهند شد. شما نیز می توانید موضوعات پیشنهادی خود را ارسال کنید: @Mohsenazizi1365
مشاهده در ایتا
دانلود
🔷 متن زیر پرسش و پاسخ یک مراجع و مشاور هست (مشاوره پیامکی). در این ارسال قصد داریم به نقد و بررسی این پرسش و پاسخ بپردازیم. 🔹پرسش مراجع: با والدینم نمیتوانم کنار بیایم، با هم در یک خانه هستیم چیکار کنم؟ 🔹 پاسخ مشاور: مرز بکش و فضایی درست کن که خودت باشی و خودت، بنابراین سعی نکن باهاشون جدل کنی، سعی نکن باورشونو تغییر بدی، اصولا سعی کن خیلی باهاشون Involved!نشی. اجازه نده تیکه هاشون طعنه هاشون بی محلی شون، سر به سر گذاشتن شون و ... تو رو عصبانی کنه. بهشون گوش کن ولی یه گوش در گوش دروازه! بعضا رابطه با اعضای خانواده میتواند از هر رابطه ای سمی تر و آسیب رسان تر باشه. اگه به لحاظ فیزیکی امکان فاصله گرفتن نباشد باید به لحاظ احساسی Emotionally ازشون فاصله گرفت. نقد این پاسخ مشاور را در ارسال بعدی ملاحظه کنید. https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
نقد و بررسی یک پرسش و پاسخ منتشر شده در فضای مجازی برای ملاحظه پرسش و پاسخ مطرح شده اینجا را لمس کنید. نقد از منظر عدم رعایت اصول اولیه مشاوره برای مشاوره دادن، نیاز به ارتباط گیری با مُراجع، مصاحبه تخصصی و ارزیابی ویژگی‌های مراجع، و تشخیص مشکل اصلی و نه فقط شکایت اصلی مراجع است. مشاور، به صرف طرح یک سوال، بدون رعایت جوانب موضوع، به ارائه نسخه خود پرداخته است. نقد از جهت انتشار عمومی محتوا همان‌طور که بیان شد دلایل مسائل مراجعان بسیار متفاوت از یکدیگر است. انتشار عمومی سؤال و جواب اختصاصی یک فرد، بدون توضیح و بدون در نظر داشتن شرایط، نه تنها سودمند نیست که می‌تواند زیان بخش هم باشد. نقد محتوایی دست کم برخی افراد در کنار آمدن با دیگران چالش‌هایی دارند. آیا تنها راهکار این است که مرزکشی کنند؟! مرزکشی در اینجا معادل فرار یا اجتناب است. اگر قرار بر این باشد که هر کس با دیگران در زندگی خود به چالش بربخورد از آنها فاصله فیزیکی یا روانشناختی بگیرد، تعاملات انسان، مهارت‌های حل مسأله، ارتقای توانمندی‌های مثبت (مثل تاب آوری و ...) چه می‌شود؟! ضمن اینکه چالش با دیگران (از جمله والدین) ممکن است اقتضای سن و دوره تحول فرد و بنابراین گذرا باشد. ممکن است در نتیجه وضعیتی اختلال گونه حادث شده باشد، ممکن است اصلا علت ایجاد چالش خود فرد باشد و دهها احتمال دیگر. کدام متخصص آموزش دیده‌ای برای نیم خط طرح پرسش، چنین قواعد کلی ای مطرح می‌کند؟ آیا این پاسخ، چالش‌های جدیدتر و جدی تری ایجاد نمی‌کند؟ نقد فرهنگی امروزه بحث های مرتبط با روانشناسی فرهنگی و روانشناسی میان فرهنگی بسیار مطرح هستند. در فرهنگی که تعامل با والدین یک عنصر مهم قلمداد می‌شود، چنین مشاوره‌ای بسیار ناشیانه برداشت می‌شود. به علاوه، ممکن است مراجع با توصیه مشاور، درگیر تعارض معنوی شود. حتی در فرهنگ متفاوت هم چنین مشاوره دادنی نمی‌تواند اخلاقی باشد. کافی است به جای والدین، در سوال، موارد دیگری بگذارید (مثلا همسر، فرزند، دوست و آشنا و ...). آیا چنین پاسخی در شأن یک مشاور آموزش دیده است؟ نکته پایانی: ۱. محتمل است مشاور محترم، پس از طرح مسأله مراجع، ناخواسته یا ناآگاهانه با مراجع و موضوع او به اصطلاح involved شده باشد و راهکار او، واکنشی به احساسات برانگیخته شده پنهانی خود او باشد. سمی خواندن روابط با اعضای خانواده، ممکن است نشانه‌ای از این مطلب باشد. ۲. محتمل است مشاور محترم چالش‌هایی با ارزش‌های فرهنگی جامعه داشته و تعمدا در جهت تغییر آن ارزش‌ها کوشیده باشد. دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
فهرست کتاب منهای خانواده؛ واکاوی علمی پدیده همجنس گرایی.pdf
167K
فهرست کتاب منهای خانواده (واکاوی علمی پدیدۀ همجنس گرایی) آنچه دربارۀ آن تبلیغ می شود این است که همجنس گرایی، مانند دگرجنس گرایی، گونه ای طبیعی از تنوّع تمایلات و رفتارهای جنسی انسان و سایر موجودات است و زمینۀ انحرافی، ناسالم، غیرِ طبیعی، یا آسیب شناختی در آن ملاحظه نمی شود و با طیّ یک فرایند «علمی» از فهرست اختلالات روانی حذف شده است. امّا، دقّت بیشتر در ماجرا، بیانگر حقایقی است که با مطالعۀ کتاب روشن خواهند شد. به نظر نگارنده، جریاناتی در دنیا هستند که شیوه های گوناگونی را برای تخریب و تنزّل جایگاه مقدّس خانوادۀ طبیعی (فطری)، قانونی، و مشروعِ تشکیل شده از زن و مرد (و فرزندان) در پیش گرفته اند.... اثر حاضر، از یک طرف بحثی تخصّصی است که برای ورود به آن باید اطّلاعات زمینه ای (به ویژه در مباحث روانشناختی) داشت و از طرفی بحثی اجتماعی-فرهنگی است که جهت پاسخ دهی به چالش های ایجاد شده در ذهن افراد (و به ویژه جوانان و نوجوانان) تنظیم شده است. دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس اخبار زمان چاپ و انتشار را از کانال نویسنده دنبال نمائید👇 ان شاءالله به زودی... https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_1988841730.pdf
454.3K
نهج البلاغه خوانی ۱۱۰ روزه با تنها روزی ۱۰ دقیقه صرف زمان سنّت حسنه شماره ۹ راستش را بخواهید برای ما ناپسند است که جرج جرداق مسیحی ۲۰۰ بار خوانده باشد و برخی از ما هنوز یک بار هم آن را مطالعه نکرده باشیم! برنامه ۱۱۰ روزه مطالعه نهج البلاغه را که در هر روز شاید بین ۵ تا ۱۵ دقیقه از شما وقت بگیرد، دریافت کنید. 👈 در صورت تمایل این برنامه را در کانال ها و گروهها و مراکز فرهنگی و بین افراد دیگر هم ارسال کنید و در این کار خیر سهیم شوید. دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
پیشنهاد مطالعه و انس گرفتن با دعای مکارم الاخلاق مبانیِ معرفتی ضعیف است دیگر؛ یعنی وقتی مبانیِ معرفتی ضعیف بود، طبعاً نمیتواند آنها را در مقابل حوادث، در مقابل سؤالها، در مقابل ابهامها حفظ کند و در صراط مستقیم نگه دارد. لذاست که به نظر من به مسائل ایمانی و مسائل اعتقادی و معرفتی بپردازید. ببینید، این دعا که عرض کردم -دعای بیستم صحیفه‌ی سجّادیّه، دعای معروف مکارم‌الاخلاق- این جوری است: اَللَهُمَّ بَلِّغ بِایمانی اَکمَلَ‌ الایمانِ وَ اجعَل یَقینی اَفضَلَ الیَقین؛ میگوید یقین را دارم امّا بهترین یقین قرار بده یقین من را. وَ انتَهِ بِنیَّتی اِلى اَحسَنِ النِّیّات وَ بِعَمَلی اِلى اَحسَنِ الاَعمال‌، تا آخر این دعا. دعا البتّه دعای عجیبی است. من توصیه میکنم که عزیزان، جوانها با این دعای بیستم صحیفه‌ی سجّادیّه آشنا بشوند. البتّه دعاهای صحیفه فوق‌العاده است؛ یعنی صحیفه‌ی سجّادیّه بحث یک دعا و دو دعا نیست. حالا دعای بیستم را من عرض کردم، دعای بیست‌ویکم هم به یک نحو دیگر دعای عجیبی است و دعاهای گوناگون دیگری که در این کتاب فوق‌العاده باارزش وجود دارد. حالا این دعای بیستم را که دعای مکارم‌الاخلاق است بخوانید، به آن توجّه کنید. خوشبختانه ترجمه‌های خوبی از صحیفه‌ی سجّادیّه انجام گرفته که من سه چهار مورد از این ترجمه‌ها را دیده‌ام، انصافاً ترجمه‌های بسیار خوبی است و مورد اعتماد است؛ به اینها مراجعه کنید، از آنها استفاده کنید. این هم توصیه‌ی دوّم ما است به شما عزیزان. ۱۳۹۹/۰۲/۲۸ بیانات رهبری در ارتباط تصویری با نمایندگان تشکل‌های دانشجویی https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
شب قدر به ریزه‌خواری اکتفا نکنیم اگر قرآن به سر می گذاریم، هدف تنها این نباشد که خدا گناهان ما را بیامرزد، ما را به جهنم نبرد، ما را به بهشت ببرد. اینها ریخت و پاش سفره شب قدر است. وقتی یک دوستی سفره ای پهن می کند، مائده الهی و مَأدبة الهی می چیند، مهمان های خود را به بهترین وجه پذیرایی می کند. وقتی مهمان ها برخاستند، سفره برچیده می شود، آن ریزه های سفره را می ریزند؛ مرغ ها آن ریزه های سفره را می چینند. ریزه سفره شب قدر این است که کسی نسوزد، به جهنم نرود. اینها شب قدر نیست. شب قدر آن است که انسان طیّار گونه دست هزارها نفر را بگیرد و به بهشت ببرد. در دنیا رفتار او، گفتار او، سیرت او، سریرت او، سنّت او آموزنده باشد. هزارها نفر را زنده کند و در آخرت هم هزارها نفر را به همراه خود به بهشت ببرد. اگر ما بتوانیم در کنار سفره الهی و دولت قرآن بنشینیم، چرا در ته صفوف و صَفُّ النِعال قرار بگیریم به دنبال آن ریزه های سفره تکان ها باشیم که از سفره تکانده شده چیزی به ما برسد. آیت‌الله جوادی آملی (حفظه‌الله تعالی) متن کامل https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
رابطه تنگی عرصه حیات با اعراض از ذکر خدا خواندنش قدری حوصله می‌طلبد اما ارزشمند است ان شاءالله ⁉️ آيا تنگى عرصه حيات، علت پيدايش صفاتى از قبيل حسادت و كينه‌توزى و بدخواهى در ما مى‌شود يا اينكه وجود اين صفات علتهاى ديگرى دارد و كار به عكس است، يعنى اين صفات است كه موجب تنگى عرصه حيات مى‌شود و سبب مى‌شود كه افراد عرصه زندگى را بر يكديگر تنگ كنند و زندگى را ناگوار سازند؟ 👈 انسان روى همين اشتباه هر وقت كه به فكر فراخى عيش و خوشى زندگى خود مى‌افتد اين طور فكر مى‌كند كه عرصه مادى حيات خود را فراختر كند و صحنه زندگى خود را توسعه دهد و چنين مى‌پندارد كه چون محيط مادى و بيرونى زندگى‌اش تنگ است از هر طرف فشار بر او وارد مى‌آيد و بعد از توسعه اين محيط، ديگر اين فشار را از اطراف بر خود احساس نخواهد كرد. ولى همين كه به اين آرزوى خود رسيد و آن را جامه عمل پوشانيد باز حس مى‌كند كه همان فشار عيناً روى دوشهايش هست، بلكه سنگين‌تر شده و هرچه فكر مى‌كند عقلش به جايى نمى‌رسد، كلافه مى‌شود، ناراحت مى‌شود، به زندگى بدبين مى‌شود، خلقت و آفرينش را به باد انتقاد مى‌گيرد. ✅ حقيقت اين است كه بيشتر فشارهايى كه انسان در اين دنيا بر دوش خود احساس مى‌كند، از تنگى محيط بيرونى نيست، از كمبود وسايل عيش و خوشى نيست، بلكه از تنگى فضاى روح و محيط روحى و معنوى بشر است و دليلش هم اين است كه مى‌بينيم افرادى با داشتن همه چيز و با باز بودن دستشان به هر چيز و در عين اينكه در محيط مادىِ وسيع و فراخى زندگى مى‌كنند، در منتهاى رنج و بدبختى به سر مى‌برند و افرادى ديگر كه هيچ يك از اين وسايل و ابزارها را ندارند ولى خداوند به آنها شرح صدر و سينه باز داده خوش و خرم زندگى را به سر مى‌برند. راه لذت از درون دان نز برون (۱) احمقى دان جُستن از قصر و حصون آن يكى در كنج زندان مست و شاد وان دگر در باغ، ترش و بى‌مراد (مثنوی، دفتر ششم) گر تو باشى تنگدل از ملحمه تنگ بينى جوّ دنيا را همه ور تو خوش باشى به كام دوستان اين جهان بنمايدت چون بوستان (مثنوی، دفتر چهارم) و خداوند كريم مى‌فرمايد: وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنْكاً وَ نَحْشُرُهُ يَوْمَ اَلْقِيٰامَةِ أَعْمىٰ‌ (طه، ۱۲۴). آن كس كه از ياد ما روى گرداند، از براى او تعيّش و زندگى تنگى در اين دنيا خواهد بود و ما او را - كه در اين دنيا كور و نابينا از حقيقت است - در آخرت نيز كور محشور مى‌كنيم. در اينجا اختصار بيان شده؛ يعنى اعراض از خدا سبب بروز صفات انحرافى از قبيل حسد و عداوت مى‌شود و آنها سبب تنگى معيشت. ⁉️ معناى معيشت تنگ كه در اين آيه ذكر شده چيست‌؟ آيا مقصود اين است كه اسباب و وسايل زندگى را از دست او مى‌گيريم و فضاى دنيا را بر او تنگ مى‌كنيم‌؟ نه. مقصود اين است كه او را به ضيق صدر مبتلا مى‌كنيم و آن كس كه مبتلا به اين مرض روحى است جهان فراخ بر او تنگ مى‌شود. گر تو باشى تنگدل از ملحمه تنگ بينى جوّ دنيا را همه 👈 اگر ياد خدا از دل بشر رفت، هواهاى دنيا به دل راه مى‌يابد، حرص و آز بر روح مسلط مى‌شود، حسادت و عداوت و بدخواهى نسبت به بندگان خدا در دل پيدا مى‌شود. اين امور كه در دل پيدا شد انقباض و گرفتگى در روح پيدا مى‌شود. پس در اين آيه اختصار بيان شده و واسطه حذف گشته است؛ يعنى كسى كه از ذكر خدا اعراض كند خلأ صورت مى‌گيرد، وساوس پيدا مى‌شود، حسادت و عداوت و حرص و طمع پيدا مى‌شود؛ آنها كه پيدا شد معيشت تنگ مى‌گردد، زندگى از داخل وجود انسان بر انسان تنگ مى‌شود. معيشت تنگ و فشارده، ناشى از فقر مالى نيست، ناشى از فقر اخلاقى است، ناشى از صفات بدى است كه در جان بشر رسوخ مى‌كند؛ همان طورى كه زندگى پاكيزه و آسان نيز مولود پول زياد و ثروت زياد نيست، ناشى از صفات حميده‌اى است كه انسان بايد با كوشش و مجاهدت آنها را كسب كند: مَنْ عَمِلَ صٰالِحاً مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثىٰ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيٰاةً طَيِّبَةً وَ لَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مٰا كٰانُوا يَعْمَلُونَ‌ (نحل، ۹۷). هركس عمل خود را صالح و شايسته گرداند و از موهبت ايمان هم بهره‌مند باشد ما او را زندگى مى‌دهيم، زندگى پاكيزه‌اى... ✅ زندگى پاكيزه آن زندگى است كه آلودگى نداشته باشد. آلودگيهاى حيات و زندگى همان چيزهايى است كه با ناموس حيات موافقت ندارد، همانهايى است كه خوشى و لذت حيات را مى‌گيرد... پانوشت: (۱). ضمناً بايد دانست كه سخن در اين نيست كه به طور منفصله حقيقيه بايد زندگى برونى فراخ باشد يا زندگى درونى. بدون شك هردو شرط لازم است و هيچ‌كدام شرط كافى نيست. در دين، هم فراخى معيشت مطلوب است و هم فراخى صدر. چيزى كه هست عامل عمده دومى است و صحيح نيست كه حصر كرده و مبالغه كنيم و بگوييم: راه لذت از درون... منبع: شهید مطهری رضوان‌الله تعالی علیه، خطابه‌های اخلاقی، صص ۱۲۰_۱۱۰. دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄ آری؛ شهادت هنر مردان خداست... پندار ما این است که ما مانده‌ایم و شهدا رفته‌اند، اما حقیقت آن است که زمان ما را با خود برده است و شهدا مانده‌اند (شهید آوینی). شهادت تعدادی از هموطنان عزیزمان (در واقعه تروریستی در سیستان و بلوچستان) به ویژه پاسدار مدافع امنیت شهید امیر محسن حسن نژاد را به خانواده محترم ایشان، به خصوص همسرشان، سرکار خانم محمدحسنی، مدیریت پُرتلاش ادبستان دخترانه بهشت، تبریک و تسلیت می‌گوئیم. دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
اطلاع رسید که به علت لغو پرواز، مراسم به زمان دیگری موکول شد.