هدایت شده از مسیر عفافگرایی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#عفافگرایی
#نه_به_سند_ننگین_2030
🎥اعتراض نماینده پارلمان استرالیا از اجرای سند 2030 یونسکو
👈این برگه ای است که دختر 10 ساله من از مدرسه به خانه آورده....
♨️من از مدرسه شکایت کردم و به من گفتند که این فقط بخشی از #برنامه_درسی است...
🔥این تکلیفی است که هر روز در یک #مدرسه_ابتدایی، نه یک مدرسه راهنمایی، به آنها داده میشود!
⚠️چطور باید از بچه هایمان #محافظت کنیم؟ وقتی این نوع #انحراف در مدارس ما وجود دارد؟
@umefafgaraei
هدایت شده از محسن عزیزی
9.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
به عنوان معلم، استاد، مربی، آموزگار، مدیر، معاون، و ... این درس بزرگ را بیاموزیم و بیاموزانیم که همه این دروس، منهای فهم صحیح از کلام خدا، ضررشان از منفعتشان بیشتر است. اگر مبنا کلام خدا شد، همه آن علوم مسیر درست را خواهند یافت و اگر قرآن و کلام خدا مهجور شد، همه آن علوم (فیزیک، شیمی، مهندسی، جامعه شناسی، روانشناسی، مشاوره، علوم تربیتی، مدیریت، حسابداری، اقتصاد، پزشکی، زیست شناسی و ...)، و حتی خود علم توحید هم، حجاب و مانع رشد و تکامل خواهد بود...
http://eitaa.com/islamic_psychology
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عیار غصه هایمان را بسنجیم ...
#خودشناسی
http://eitaa.com/islamic_psychology
گاهی مردمانمان خیلی #عجیب می شوند خییلی!!
⭕از آخوندا متنفرند امّا به حسن روحانی رأی میدهند!
⭕از عربها متنفرند امّا با افتخار دُبی میروند و منبع خبرشان میشود اینترنشنال شبکه وابسته به دربار سعودی!!
⭕روزه نمیگیرند! ولی دلشان برای ربنای شجریان تنگ شده!
⭕ کورشپرستند و طرفدار پیامبر ایرانی،زرتشت! امّا تعلّقات مذهبی را مانع پیشرفت میدانند!
⭕ دم از آزادی بیان میزنند و سرتا پای ارکان مملکت را فحش میدهند در عین حال از خفقان جامعه سخن میگویند!
⭕ میگویند مرگ کسی را نخواهید و شعار #مرگ_بر باعث مشکلات مملکتمان شده ، اما از ترور هموطنشان توسط شقی ترین آدمها ابراز خوشحالی میکنند !
⭕ بازیگرانش در طلاق شهرهاند! امّا نقشهای عاشقانه بازی میکنند!
⭕سه برابر تولید ناخالص ملی لوازم آرایشی مصرف میکنند ولی از فقر مینالند!
⭕میلیاردها هزینه صرف یک کنسرت تتلو در ترکیه میکنند ولی هزینه کربلا و مکه و غذای نذری را اجحاف در حق ایتام میدانند!
⭕با پتکِ فرار مغزها بر سر ایران میکوبند و خودشان از محصولات، و حتی نرمافزارهای ایرانیِ تولیدشده توسط مغزهای ایرانی! استفاده نمیکنند تا مغزهایِ بیکار شده، فرار کنند...
http://eitaa.com/islamic_psychology
چند دقیقه برای تفکر
مکتب سازی در روانشناسی
استاد رحیم پور ازغدی
https://telewebion.com/episode/0x2887daf
این مطالب را از دست ندهید...
http://eitaa.com/islamic_psychology
آیا روانشناسی یک علم است؟
۱
بعضا شنیده میشود که روانشناسی یک علم (Science) است. لطفا به متن زیر، که از کتاب زمینۀ روانشناسی هیلگارد نقل میشود، توجّه کنید:
«روانشناسی از طریق تأثیری که بر قوانین و سیاست دولت دارد، بر زندگی ما اثر میگذارد. برای مثال، قوانین مربوط به انحراف جنسی طی چهل و پنج سال اخیر دستخوش تغییرات چشمگیری شده اند، زیراکه بسیاری از اعمال جنسی که در گذشته انحراف به حساب می آمدند، اینک اعمالی «بهنجار» به شمار می آیند، به این معنی که انبوه کثیری از مردم به آنها دست میزنند (اتکینسون و همکاران، زمینه روانشناسی هیلگارد، ترجمه براهنی و همکاران، ۱۳۸۳، ج ۱، ص۲۷)».
پرسش: این عبارت که «بهنجار تلقی شدن یک رفتار، با کثرت انجام آن توسط افراد تعیین میشود»، یک گزارۀ مبتنی بر شواهد تجربی و علمی است یا مبتنی بر نوعی چشم انداز خارج از چارچوب علم است؟ آیا میتوانیم با انجام آزمایشهای دقیقِ تکرارپذیر، مشاهده پذیر و اندازه پذیر (که ویژگیهای یک علم تجربی است) این گزاره را اثبات نماییم؟
۲
لطفا به عبارت ۱ دقت کنید: «انبوه کثیری از مردم خودارضایی میکنند»؛ این یک گزاره ابطال پذیر است؛ چراکه میتوان با انجام پژوهشی در رد یا تایید آن شواهدی را گردآوری کرد.
اما به عبارت ۲ بیشتر دقت کنید: «اگر انبوه کثیری از مردم خودارضایی کنند، به معنای این است که این عمل بهنجار است و بنابراین دیگر طبیعی قلمداد شده و نباید مورد مداخله واقع شود».
پرسش: آیا در روانشناسی فقط با گزارۀ نوع ۱ سر و کار داریم، یا با گزارۀ نوع ۲ هم مواجه هستیم؟
آیا در روانشناسی ارزیابی و قضاوت وجود ندارد؟
۳
عبارت ۱: «فروید به طور کلّی دیدگاهی منفی دربارۀ طبیعت انسان داشت و معتقد بود آدمی را نیز همانند حیوانات سایقهای اساسی (عمدتا جنسی و پرخاشگری) هدایت میکنند و آدمی مدام با جامعه ای که بر مهار کردن این تکانه ها تأکید دارد، در ستیز است» (اتکینسون و همکاران، زمینه روانشناسی هیلگارد، ترجمه براهنی و همکاران، ۱۳۸۳، ج ۱، ص۴۱).
عبارت ۲: «برخی نظریه های پدیدارشناختی را انسانگرا نیز نامیده اند، زیرا این نظریه ها بر خصوصیات تمایزدهندۀ انسان از حیوان، مانند تلاش در جهت رشد و شکوفایی، تأکید میورزند. طبق نظریه های انسانگرا نیروی انگیزشی اصلی هر فرد گرایش به سوی رشد و خودشکوفایی است» (همان منبع، ص۴۲).
پرسش: با وجودی که سالها از طرح بحث این رویکردها در روانشناسی معاصر میگذرد، امّا این رویکردهای به ظاهر متناقض، هرگز از مکاتب روانشناختی کنار گذاشته نشده اند. یکی از این مکاتب بر مبنای همانندی انسان و حیوان نظریه ای را پایه ریزی و دنبال کرده و دیگری بر مبنای تمایز انسان از حیوانات! شایسته نیست اگر بگوییم «دو پادشاه در یک اقلیم میگنجند»!؟
۴
مکتبی که علمی بودن را مردود میداند، امّا علم روانشناسی آن را کنار نگذاشته!
«روانشناسی پدیدارشناختی یا انسانگرا بیشتر با ادبیات و معارف انسانی دمساز است تا با علم... درواقع، برخی انسانگرایان، روانشناسی علمی را به کلّی مردود میدانند و ادّعا دارند که روشهای آن به هیچ وجه نمیتوانند به درک طبیعت آدمی کمک کنند» (اتکینسون و همکاران، زمینه روانشناسی هیلگارد، ترجمه براهنی و همکاران، ۱۳۸۳، ج ۱، ص۴۳).
پرسش: پذیرش چنین مکتبی در دنیای روانشناسی، آن هم به مدت طولانی، یا بیانگر این است که روانشناسی آنطور که تصور شده علمی نیست؛ یا اینکه روانشناسی، دست کم در مقام گردآوری داده، میتواند از منابع دیگر بهره ببرد؛ یا مکتب پدیدارشناسی به قدری قدرت داشته که توانسته خود را در این مجموعه بگنجاند، یا روانشناسی در بسیاری زمینه ها میتواند متأثر از نگاههای فلسفی و ... هم باشد. چه احتمالات دیگری به ذهن شما میرسد؟
۵
«کتابِ کارول گیلیگان با عنوان با صدایی متفاوت، اثری اولیه و بانفوذ بود که به دیدگاه مردمدار علم روانشناسی اعتراض داشت و آن را در قالب فمینیستی بیان متفاوت کرد...درمان فمینیستی بر مبنای این دو اعتقاد استوار است که زنان در تعدادی از ویژگیهای افراد ستمدیده سهیم اند و از حقوق و نظر برابر محروم شده اند. فرد سالم کسی است که از عواقب منفی جامعۀ مردسالار برای خودپندارۀ زنان و برقراری تعادل قدرت تساوی طلب با مردان آگاه باشد» (پروچاسکا و نورکراس، ترجمه سیدمحمدی، ۱۳۹۵، ص۶۳۹). «رواندرمانی فمینیستی در روانشناسی ریشه ندارد، بلکه ریشۀ آن در فلسفۀ جنبش زنان دهۀ ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰.م قرار دارد» (همان، ص۶۴۰). «اثربخشی درمان فمینیستی، چه به صورت نسبی و چه مطلق، به دقت ارزیابی نشده است» (ص۶۶۶).
پرسش: چگونه یک رواندرمانی که مبنایی به وضوح فلسفی دارد، اهداف تجویزی بسیار بارزی دارد، و حتی هنوز اثربخشی اش سنجش نشده است، در یک کتاب مرجع در رابطه با نظریه های رواندرمانی، به عنوان یکی از رویکردهای اصلی، مورد بحث قرار میگیرد؟!
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی
http://eitaa.com/islamic_psychology
✅ نمونه پرسش هایی که پیش از بازنشر (فوروارد کردن) مطالب در فضای مجازی میتوانیم از خود بپرسیم:
۱. آیا این مطلب سند و مدرک صحیح و مطمئنی دارد؟ اطمینان دارم که مطلب صحیح و مستند است؟
۲. آیا مطلب با عقل و منطق جور در می آید؟
۳. آیا با ارسال این مطلب به خودم یا دیگران یا کشورم نفعی می رسانم؟
۴. آیا عدم ارسال این مطلب به کسی ضرر می رساند؟ یا ممکن است کسی از آن نفعی ببرد که در صورت عدم ارسال من از آن بهره مند نشود؟
۵. آیا با ارسال این مطلب در گسترش نیکی ها سهیم خواهم شد؟
۶. آیا ارسال من منجر به قبح شکنی نابهنجاری ها می شود؟
۷. آیا این ارسال، برای دین و دنیای من مفیدفایده خواهد بود؟
۸. آیا الان زمان مناسبی برای ارسال این مطلب هست؟
۹. آیا اگر خداوند من را مورد سوال قرار داد که چرا این مطلب را ارسال کردی، دلیل موجهی خواهم داشت؟
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی
http://eitaa.com/islamic_psychology
معیارهای ساختگی دنیای امروز
آقای مصطفی تاجزاده در پاسخ به بیانات رهبری در خصوص این انتقاد که چرا دانش آموز ما رونالدو ها را کاملا میشناسد، اما کاظمی آشتیانی ها را نمی شناسد، نوشته است: 《همه جا ستارههای ورزشی از رئیس پژوهشگاهها مشهورترند》
هنگامی که این واکنش به چنین انتقاد روشنگرانه ای داده می شود، معنایش می تواند چند چیز باشد:
فرد، به قدری از گوینده بدش می آید که نمی تواند حرف حق را هم از وی بپذیرد
فرد، واقعا اینگونه فکر می کند، و نظام ارزشی اش مبتنی بر چنین دیدگاهی است: چون در همه دنیا ستارگان فوتبال از روسای پژوهشگاه ها مشهورترند، شما هم این را بپذیرید
این نگاه اگر باشد، یعنی:
چون در همه دنیا رباخواری هست، تو هم بپذیر
چون همه دنیا امریکا را رئیس می داند، تو هم بپذیر
چون در همه دنیا ازدواج همجنسگرایان قانونی شده، تو هم قانونی کن و ...
همه دنیا کیست؟ ۵+۱!
چون ۵+۱ زور دارد و زور می گوید، پس تو هم زور بپذیر!
تئوریسین جریان فکری خاصی در کشور وقتی اینگونه می اندیشد، سیاست های این جریان هم معنا پیدا می کند...
باید گفت: آفرین به ۵+۱ که کاری کرده که با اینکه بیرون نشسته، اما حرفهایش از داخل کاملا به گوش میرسد...
وقتی معیار عملکرد تعداد لایک و پذیرش همه دنیا باشد، و نه آنچه حق است، و پشت چنین نگاهی، هیجانات درگیرشده جوانان و نوجوانان(مثلا در فوتبال)، و حمایت رسانه ای هم باشد، #تبیین مجاهدانه مسائل واجب میشود!
پ.ن: صفحه رونالدو در ویکیپدیا ۱۴۶، پروفسور سمیعی ۸، شهید مطهری ۱۷، و دکتر کاظمی آشتیانی ۱ زبان را پوشش داده است!
این حق است؟!
http://eitaa.com/islamic_psychology