eitaa logo
کتابخانه تاریخ و تمدن اسلام و ایران
3.1هزار دنبال‌کننده
631 عکس
9 ویدیو
3هزار فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
Part03_علی و شهر بی آرمان.mp3
17.72M
کتاب صوتی " علی (ع) و شهر بی آرمان" متن چهار جلسه گفتگو با حسن رحیم پورازغدی جلسه ی سوم 📚 @ketab_Et
2_144151472481049871.pdf
1.95M
📚 عنوان کتاب:قدس (کلید رمز آلود فرج و عمر استعمار) (افول و صعود مقاومت فلسطین) ✍ نویسنده:دکتر ابوذر یاسری 📖 موضوع:مذهبی و سیاسی 📄 تعداد صفحات:۳۷ صفحه 📚 @ketab_Et
Part04_علی و شهر بی آرمان.mp3
19.75M
کتاب صوتی " علی (ع) و شهر بی آرمان" متن چهار جلسه گفتگو با حسن رحیم پورازغدی جلسه ی چهارم 📚 @ketab_Et
سلفی گری در بوته نقد.pdf
12.39M
📚 سلفی گری در بوته نقد ✏️نویسنده: علی اصغر رضوانی 🇮🇷 ناشر: موسسه مشعر ⏳تاریخ نشر: ۱۳۹۰ ه.ش/ چاپ اول 📄 تعداد صفحات: ۱۶۷ 📣 زبان: فارسی 🔆 توضیح: وهابیون پیروان محمد بن عبدالوهاب هستند که در ابتدا صریحا بیان داشتند پیرو این شخص هستند ولی مدتی است ادعا میکنند که ما عقاید و احکام و سلوک خود را از سنت و عمل به سلف (پیشینان از صحابه و‌ تابعین و تابعین تابعین) میگیریم ، از آنجا که این روش می‌تواند در برداشت و عملکرد مسلمانان تاثیرگذار باشد ، در این کتاب به این مبنا پرداخته شده و نقد میگردد.
2_144145974893830665.pdf
28.8M
📚 عنوان کتاب: عکسهای قدیمی ایران ✍️ تالیف: دکتر قاسم صافی گلپایگانی 📖 موضوع:عکاسی 📄 تعداد صفحات:۵۴۸ صفحه 📚 @ketab_Et
نهج البلاغه نامه ها 4.mp3
22.89M
📗کتاب صوتی بخش نامه ۲۶ تا ۳۰ ۲۶.به یکى از مأموران گردآورى زکات ۲۷.به محمد ابن ابوبکر ۲۸.در پاسخ معاویه ۲۹.به مردم بصره ۳۰‌.به معاویه 📚 @ketab_Et
173-fa-ashnai-ba-feragh-va-mazahebe-eslami.pdf
1.88M
آشنایی با فرق و مذاهب اسلامی مولف: رضا برنجکار
نهج البلاغه نامه ها 7.mp3
19.94M
📗 بخش نامه ۴۲ تا ۴۵ ۴۲.به عمر ابن ابوسلمه مخزومی ۴۳.به مصقله ابن هبیره ۴۴.به زیاد، آگاه کردن او از حیله معاویه ۴۵.به عثمان ابن حنیف 📚 @ketab_Et
2_144151472490382100.pdf
1M
📚 عنوان کتاب:بازی در منزل ✍️ نویسنده: فاطمه نور شرق و فاطمه غلامی 📖 موضوع:کودک 📄 تعداد صفحات:۱۸ صفحه 📚 @ketab_Et
نهج البلاغه نامه ها8.mp3
10.55M
📗 بخش نامه ۴۶ تا ۵۲ ۴۶.به یکى از والیانش ۴۷.وصیت او به فرزندانش ۴۸.به معاویه ۴۹.به معاویه ۵۰.به فرماندهان سپاه ۵۱.به مأموران گردآورى خراج ۵۲.به امیران شهرها 📚 @ketab_Et
2_144145974881626067.pdf
751.7K
📚 عنوان کتاب:جزیره خوشبختی (کرامتی از امام زمان عج) ✍️ نویسنده:مسلم پور وهاب 📖 موضوع:مذهبی 📄 تعداد صفحات:۵۶ صفحه 📚 @ketab_Et
لولاك لما خلقت الأفلاك_110170084502.pdf
127.6K
● نسخه PDF 💥دفاع از حدیث «لولاك لما خلقت الأفلاك» ✍ نوشتاری از مرحوم استاد سید رسول موسوی تهرانی (برگرفته از کتاب الوسائل الی غوامض الرسائل؛ ج ۳ ص ۲۸۲) ╭────────────╮ 🆔 کانال اسرار تاریخ http://eitaa.com/monzer_ir ╰────────────╯
تفکر.pdf
5.96M
🤔«تفکر»؛ جان ناپیدای جامعه 🤔 ✍️در گفتگو با دكتر رضا داوري اردكاني با توجه به اثر جدیدتان «ما و تاريخ فلسفه اسلامی» که در جواب «نحن و التراث» عابدالجابری و دفاع از فلسفه اسلامی به نگارش درآمد، تعریف شما از فلسفه اسلامی (مفهوم فلسفه اسلامی یا اسلامی بودن فلسفه و نقش دین اسلام در پیدایش آن) چیست؟ فلسفه را در منظومه علوم اسلامی در چه جایگاهی می‌دانید؟ اتفاقاً فصولی از آن کتاب برای پاسخ به پرسش مهمی که مطرح فرموده‌اید، نوشته شده است. این مطلبی نیست که من بتوانم در چند سطر بیان کنم و اگر بخواهم به تفسیر بپردازم باید همان مطالب کتاب را دوباره بنویسم. اگر به کتاب رجوع فرمایید و مشکل‌ها و ناهمواری‌هایش را تذکر بدهید ممنون می‌شوم؛ در آن صورت شاید بتوانم توضیح بیشتری دهم. اما برای اینکه پرسش را بی‌پاسخ نگذارم عرض می‌کنم که به‌نظر من اصل حاکم بر تاریخ فلسفه اسلامی، جمع دین و فلسفه است؛ و اینکه کسانی گفته‌اند فیلسوفان عالم اسلام با روی و ریا، دین و وحی را پذیرفته و آنها را با تکلّف وارد فلسفه کرده‌اند، اگر سخنشان از جهل برنیامده باشد اثر و نشان ایدئولوژی‌های کوچه بازاري دارد. صاحبان این سخنان کار فیلسوف را قیاس از خود می‌گیرند. ✅ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 89. 👇کانال نشریه معارف:👇 https://eitaa.com/maarefmags_ir
ملودرام.pdf
275.1K
📚ملو‌درامِ علوم انساني در ايران📚 ✍️سیدمجتبی مجاهدیان 🔻درآمد در خوش‌بينانه‌ترين وجه، «ملو‌درام علوم انساني در ايران» ـ به تعبير سينماگران ـ يا قصه ندارد و يا قصه‌اش خوب در نيامده است! شايد علت اين باشد كه قصة پرغصه علوم انساني، همچون جريان روشنفكري، از ابتدا عليل و مريض زاده شده است! به هر حال ديگر اهمال بس است! بيش از اين نبايد علوم‌انساني را دست‌كم گرفت و آن را به حال خود رها كرد؛ زيرا كليد قفل مشكلات جامعه ـ و به تبع آن نظام ـ اسلامي در جيب اوست؛ و البته نبايد اين مهم، با شتابزدگي تلف شود. بديهي است كه انتظار نمي‌رود اهمال و غفلت چند ده سال گذشته را با يك ضرب‌الاجل فوري فوتي، جبران كرد و يا با يك دستورالعمل عمودي و از بالا به پايين، تكليف همه چيز را روشن نمود. پس «چشم‌ها را بايد شست، جور ديگر بايد ديد». ♻️جمعِ پريشان جمع پريشان آنچه در اين باب به ذهن اين كمترين مي‌آيد، بي‌هيچ ترتيب و آدابي، به شرح ذيل است: 1. حكمت علمي، پايه حكمت عملي است. به فرمايش معصوم× «كَمَا تَزْرَعُ تَحْصُد» ؛ «هر كسي آن درود عاقبت كار كه كِشت»؛ و به بيان ديگر «گندم از گندم برويد، جو ز جو». انقلاب اسلامي نيز چنين است. نظام جمهوري اسلامي به مثابة حكمت عملي، بر پايه معرفتي با «اَصْلُهَا ثَابِت» و انديشه‌اي با ريشه‌اي آسماني پاگرفت؛ و البته استمرار آن نيز در گرو سيرايي دائمي اين ريشه از چشمه جوشان آب حيات طيّبه است. ✅ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 86. 👇کانال نشریه معارف:👇 https://eitaa.com/maarefmags_ir
جستار.pdf
500.6K
⚛️جستاری در اسلامی‌سازی علوم‌انسانی ✍️دكتر عبدالحسین خسروپناه ❓چیستی علوم انسانی؟ «علوم انسانى»، نامى است كه امروزه به دسته‌اي از معارف بشرى اطلاق مى‌شود. اين دسته همانند علوم طبيعى با روش تجربى به مطالعه انسان مى‌پردازد؛ به همين دليل، علوم انسانى، مترادف با انسان‌شناسى تجربى تلقی می‌شود و به هيچ وجه با انسان‌شناسى به معناى عام، هم‌معنا نيست. انسان‌شناسى تجربى می‌خواهد مانند طبيعت‌شناسى تجربى، تجربه‌پذير و تكرارپذير باشد. ادعاى رابطة ميان دو پديده فردی و اجتماعى در علوم رفتاری و اجتماعى با آزمون‌پذيرى تجربى، اثبات يا ابطال مى‌شود. موضوع علوم انسانى، انسان كلى و نامعين نيست، بلكه انسان متعارف است؛ انسانى كه در دسترس تجربه و آزمون قرار دارد؛ بنابراين، نمى‌توان علوم انسانى را به «علومى كه با انسان سر وكار دارند» تعريف كرد؛ زيرا فلسفه و عرفان و مذهب و اخلاق و طب و فيزيولوژى نيز با انسان ارتباط دارند. به هر حال، اصطلاح علوم انسانى، همانند اصطلاح علوم طبيعى، بحث‌انگيز است. نويسندگان گوناگون ترجيح داده‌اند اين علوم را، علوم اخلاقى به معناى علم به خُلقيات، علوم مربوط به فرهنگ، علوم مربوط به روح، علوم مربوط به انسان و علوم دستورى يا هنجارى بنامند؛ و گاه علوم انسانى را مترادف علوم روحى، علوم توصيف افكار و نظاير آن گرفته‌اند و عده‌اى آن را با علوم اجتماعى و علوم تاريخى هم‌معنا دانسته‌اند. ✅ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 86. 👇کانال نشریه معارف:👇 https://eitaa.com/maarefmags_ir
تاثیرگذاری3.pdf
442K
🤔تأملي در كارگاه روش تأثيرگذاري ✍️ در گفتگو با استاد الف – ف(اميدوار) قسمت سوم ❓❓چه کنیم تا آثار مطالبی که از استاد ساطع و ایجاد می‌شود، ماندگار باشد؟ نخست به عنوان یادآوری به مقدمه‌ای که در بخش‌های مختلف مورد نیاز است اشاره کنم و آن این‌که: صِرف اثرگذاری كافي نیست، اثری که الان در ذهن مخاطب گذاشته شود اما فقط تا زمانی‌که دانشجو در کلاس حضور دارد مؤثر باشد و بعد از خروج از کلاس از بین برود این اثر، مفید نیست یا حداقل به‌درد کار ما نمی‌خورد. ما باید تلاش کنیم تا جایی که ممکن است آثار کلام استاد ماندگارتر باشد. یکی دیگر از عواملی که در ماندگار کردن اثر به ما کمک می‌کند بهره‌گیری از ویژگی‌های مخاطب است؛ دانشجويان با سلیقه‌های مختلف در کلاس حاضر می‌شوند و انواع دانشجوها، انواع رشته‌ها، انواع سلایق و خصوصیات و ویژگی‌هایی که در آنها هست همه اینها در اینکه کلام استاد چقدر ماندگار باشد یا نباشد تأثیرگذار است برای مثال اگر برای دانشجویی که در رشته‌های علوم انسانی مطالعه دارد مثلاً به مباحث منطقی و فلسفی و امثال اینها علاقه بیشتری دارد چنین مباحثی را در این فضا مطرح کنیم قطعاً گیرایی و جذابیت بحث برایش بیشتر است یا برای دانشجوی رشته هنر باید تا جایی که می‌شود مباحث به شكل هنری مطرح شود هر هنری هم به تناسب خودش، دانشجوی رشته ورزش یا تربیت بدنی هم ویژگی‌ها و علائق خاص خودش را دارد. ✅ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 91. 👇کانال نشریه معارف:👇 https://eitaa.com/maarefmags_ir
علم دینی.pdf
377.5K
⚛️علم ديني و اسلامي‌سازي علوم انساني ✍️آيت‌الله مصباح یزدی 🔹اشاره آنچه پيش روي شماست، ديدگاه‌هاي مدون و منقح حضرت آيت‌الله مصباح یزدی در باب اسلامي‌سازي علوم انساني است؛ كه برگرفته از آثار آن استاد فرزانه مي‌باشد. اينك با سپاس از همكاري مديران و پژوهشگران محترم موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني+، مشروح آن تقديم مي‌شود. معارف 🔸درآمد پس از دوران رنسانس در اروپا تحولاتی جهانی در عرصة آموزش اتفاق افتاد که سبب شد بسیاری از ارزش‌های علمی روز، جایگاه خود را از دست داده و ارزش‌های دیگری جایگزین آن‌ها شود. این موضوع سبب ایجاد تقابل و تعارض میان علوم قدیم(علوم دینی) و جدید(علوم تجربی) شد که تا مدت‌ها باعث بروز بحران فکری و مروج گرایش شک‌گرایی در قرون وسطی بود. جامعه حوزوی و دانشگاهی کشور باید تاریخچه و مبانی پیدایش علوم جدید در اروپا و جهان را با دقت بررسی کنند تا بتوانند با موج علوم غربی مسلط بر فضای علمی کشور مقابله کنند. 🌸تعريف «علم دینی» در تعاریف مصطلح امروزی در جوامع غربی، علم دینی در برابر علم دانشگاهی و مرادف با علوم قدیم دانسته می‌شود که با توجه به نام دیگر علوم دانشگاهی که علوم جدید است در واقع تقابل علم دینی و دانشگاهی تقابل علم جدید و قدیم تصور می‌شود. متفکران غربی و طرفداران آن‌ها برای علوم به اصطلاح قدیم جایگاهی قائل نیستند و معتقدند که تنها علوم جدید نتایج ارزشمندی برای بشر به همراه داشته‌اند. باید به این نکته توجه داشت که علم برابر با تجربه نیست بلکه علم آشنایی با تمام حقایق و به بیان دیگر کشف حقیقت است. ✅ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 86. 👇کانال نشریه معارف:
کتابخانه تاریخ و تمدن اسلام و ایران لینک کانال👇 http://eitaa.com/islamichistory کانالی حاوی متن کتب و مقالات مرتبط با تاریخ و تمدن اسلام و ایران.
كتاب رجعت - علامه محمد باقر مجلسی.pdf
6.23M
📗کتاب رجعت 📝علامه محمد باقر مجلسی رحمه الله تعداد صفحات:236 زبان:فارسی @shia_lib
متن وترجمه فارسى غيبت طوسى .pdf
18.96M
📗متن و ترجمه فارسی کتاب الغیبة 📝شیخ طوسی رحمه الله مترجم:مجتبی عزیزی زبان:عربی و فارسی(متن و ترجمه) تعداد صفحات:827 @shia_lib
مشکاة_الانوار_در_فضائل_و_آداب_قرائت قرآن.pdf
5.95M
📗مشکاة الانوار 📝علامه محمد باقر مجلسی رحمه الله زبان:فارسی تعداد صفحات:240 🔶کتابی بسیار مفید و عوام فهم در مورد فضائل قرآن،خواص سور و آداب و ثواب قرائت قرآن @shia_lib
رساله حکمت سیدالشهدا علیه السلام.pdf
3.43M
📗رساله حکمت سیدالشهدا علیه السلام 📝مولف:علامه محمد باقر مجلسی زبان:فارسی تعداد صفحات:۱۴۵ 👈🏻کتاب حاضر به بررسی کلی واقعه عاشورا و پاسخ به برخی شبهات آن پرداخته است. @shia_lib
پاسخ به شبهات محرم.pdf
359.5K
📗پاسخ به شبهه ی ۱- علت عزاداری شیعیان بر سیدالشهداء علیه السلام با علم به بهشتی بودن ایشان و معذب بودن قاتل آن حضرت ۲- رابطه ی نسبی امام حسین علیه السلام و یزید علیه لعنة الله (شبهه معروف اسلام ستیزان 📝مولف:بی نام تعداد صفحات:۱۲ زبان:فارسی @shia_lib
4_5816876763925448130.pdf
741.8K
📗 شهیده ۳ساله حضرت رقیه سلام الله علیها 📝مولف:مرکز غدیرستان کوثر نبی(علیه و آله السلام) تعداد صفحات:۶۰ زبان:فارسی @shia_lib