eitaa logo
کتابخانه تاریخ و تمدن اسلام و ایران
3.3هزار دنبال‌کننده
656 عکس
11 ویدیو
3.1هزار فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
کتابخانه تاریخ و تمدن اسلام و ایران لینک کانال👇 http://eitaa.com/islamichistory کانالی حاوی متن کتب و مقالات مرتبط با تاریخ و تمدن اسلام و ایران.
قرآن و اسلامی کردن علوم.pdf
391K
📗قرآن و اسلامی کردن علوم📗 ✍️✍️دكتر ابوالفضل خوشمنش 🔸در باره اسلامی کردن علوم، سخن فراوان گفته شده و می‌شود. اسلامی کردن علم به اسلامی کردن جهان بر می‌گردد و اسلامی کردن جهان نیز راهی جز بازگشت به قرآن ندارد. همانگونه که خدای بزرگ «...الأوَّلُ وَ الآخِرُ وَ الظَّاهِرُ وَ الْبَاطِنُ وَ هُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيم» است، کتاب وی نیز چنین است. اما واقع امر این است که ما در حد سخن و کلام به این مطلب اذعان داریم و در عمل چنین نیست. 🌹قرآن در منظومه فکری و اندیشگی و ستادهای اندیشه‌ساز ما اول و آخر و ظاهر و باطن نشده است. امروز صحبت از تولید علم می‌کنیم، کاش همان‌گونه که برخی از بزرگان گفته‌اند، سخن از استخراج علم از قرآن نيز می‌کردیم. 🔻علامه طباطبایی فرموده است: «علوم حوزوي به‌گونه‌اي تنظيم شده‌اند كه به‌هيچ وجه به قرآن احتياج ندارند! به‌طوري كه شخص متعلم مي‌تواند تمام اين علوم را از صرف و نحو، بيان، لغت، حديث، رجال، درايه، فقه و اصول فراگرفته به آخر برسد و آن‌گاه متخصص در آن‌ها بشود و ماهر شده در آن‌ها اجتهاد كند، لكن اساساَ قرآن نخواند و به جلد آن هم دست نزند! در حقيقت براي قرآن چيزي جز تلاوت كردنش براي كسب ثواب و يا بازوبندي فرزندان كه از حوادث روزگار حفظشان كند، چيزي نمانده است؛ حال اگر اهل عبرتي، عبرت بگير!» ✅ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 86. 👇کانال نشریه معارف:👇 https://eitaa.com/maarefmags_ir
بسترسازی الکترونیک.pdf
351.7K
🔡 بسترسازی الکترونیک در بومی سازی علوم انسانی ✍️ محمد مصطفی حسینی 🔻پيش‌درآمد حرکت به سمت بومی‌سازی علوم انسانی به عنوان دروازة ورود به تمدن جدید اسلامی، در راه تحقق خویش دچار تنگناهای بسیاری از جمله در تولید علوم است. فناوری‌های جدید که امروزه همه شئون زندگی انسان را تحت تأثیر قرار داده‌اند به مدد پژوهشگران علوم آمده‌اند تا از تنگناهای موجود در تولید علم کاسته و به سرعت و حجم و حتی دقت کار ارتقاء بخشند. این مقاله سعی دارد به صورت مختصر به بررسی تأثیر بسترسازی الکترونیک در بومی‌سازی علوم انسانی بپردازد. 🔸درآمد نگاه به علوم‌انسانی به عنوان زیر‌بنای اساسی شکل‌دهی به تمدن اسلامی، ضرورت هر چه بیشتر بومی‌سازی در این علوم برای ورود مبانی و یافته‌های آن را به همه عرصه‌های تصمیم‌گیری در کشور اعم از مدیریت فرهنگی و اجرایی، نشان می‌دهد. همچنین ورود علومی مانند اقتصاد و سیاست به عرصه کارشناسی‌های کلان در مسیر پیشرفت و تعالی کشور، نیاز فزاینده به شکل بومی‌شده این علوم را یادآور می‌شود. از سوی دیگر با توجه به تنیدگی بسیار زیادی که فضای امروز علمی جهان با بسترهای الکترونیک یافته است، می‌توان از حوزه‌هایی همچون نرم‌افزارهای دسکتاپی و اینترنت به عنوان ابزارهای به‌روز و همیشه در دسترس جهت تسهیل در دستیابی به منابع علوم و به کارگیری ماشین در راستای کمک به بشر برای حل مسائل مشکلات حجمی علوم کمک گرفت. ✅ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 86. 👇کانال نشریه معارف:👇 https://eitaa.com/maarefmags_ir
روش تدریس.pdf
470.4K
🖊انواع روش تدریس 📚 منبع: امان الله صفوی، کلیات روشها و فنون تدریس، ص 306 تا 239 . )با تلخیص و تغییر(. ✅ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه الکترونیکی معارف 5. 👇کانال نشریه معارف:👇 https://eitaa.com/maarefmags_ir
هویت دینی علم.pdf
245.8K
🕌 هويت ديني علم 🕌 ✍️دكتر حمید پارسانیا ❇️ هويت فرهنگي علم مدرن برخلاف تفسير و تبييني كه علم مدرن از خود ارائه مي‌دهد اين علم به صورت معرفتي صرفاً تجربي و حسي نيست كه مستقل از زمينه‌هاي فرهنگي عالمان باشد؛ به همين دليل انتقال نظريات اين علم از بستر فرهنگي آن به سوي ديگر كشورها با انتقال فرهنگ همراه است و انتقالات فرهنگي لوازم و پيامدهاي اجتماعي و تمدني خود را دارد. علم مدرن از آغاز با لوازم فرهنگي خود همراه بوده است؛ ولي تا زماني كه نگرش پوزيتيويستي بر آن حاكم بود اين علم خود را مستقل از فرهنگ و ايدئولوژي و به عنوان معرفتي حقيقي و بي‌بديل معرفي مي‌كرد و از همين طريق زمينه‌هاي بسط و گسترش خود را فراهم مي‌آورد. كشورهاي غيرغربي و از جمله كشورهاي اسلامي نيز براساس شناسنامه‌اي كه علم مدرن از خود ارائه مي‌داد با آن برخورد مي‌كردند. آنان اين دانش را به عنوان ميراث مشترك بشريت كه تعلق به فرهنگ و قومي خاص ندارد مي‌ديدند و امكانات انساني و اقتصادي خود را در جهت ترويج و گسترش آن در حوزه فرهنگي خود به كار مي‌گرفتند و از آن پس نيز در پرتو اين دانش، حوزه‌هاي معرفتي خود را ارزيابي مي‌كردند. ✅ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 86. 👇کانال نشریه معارف:👇 https://eitaa.com/maarefmags_ir
ادب آیینی1.pdf
19.75M
🌱 ادب آييني🌱 🌸 جايگاه شعر و ادب آييني در زبان فارسي(۱) ✍️ استاد محمد علي مجاهدي(پروانه) 🔸بخش عظيمي از متون كهن فارسي در دو حوزة «شعر» و «نثر»، صبغة ديني دارند و با مروري گذرا بر پيشينة مكتوب شعر و ادب آييني، بر قدمت 11 سده‌اي آن مي‌توان مهر تأييد نهاد. شعر و ادب آييني به لحاظ محتوايي از چنان گسترة دامنه‌داري برخوردار است كه كمتر اثر منثور و يا منظومي را مي‌توان در عرصة زبان فارسي نشان داد كه از نظر موضوعي در حيطة پهناور ادبيات آييني قرار نداشته باشد؛ ولي متأسفانه غفلت ديرپايي كه گريبانگير اغلب پژوهشگران ما بوده و هست، آنان را از پرداختن به اين مهم باز داشته است و اگر گاهي اظهار نظري در باره ادبيات آييني داشته‌اند با واقعيات همخواني نداشته است. براي نمونه وقتي از زبان يكي از چهره‌هاي مطرح شعر معاصر مي‌شنويم كه پيش از انقلاب چيزي به نام شعر آييني نداشته‌ايم و عمر اين نوع ادبيات را به سه دهة اخير محدود مي‌سازد! از خود مي‌پرسيم كه اين شخصيت ادبي، مگر ديوان اشعار حكيم ناصر خسرو قبادياني، حكيم سنايي غزنوي، خمسة حكيم نظامي گنجوي، مثنوي جلال الدين مولوي و آثار ساير مفاخر شعر فارسي را مطالعه نكرده كه اين گونه با مقوله‌هايي كه متأثر از منابع ديني‌اند آشنايي ندارد؟! در حالي كه تشخيص اين موضوع چندان دشوار نيست و حتي ابجد خوانان اين مكتب با اين مفاهيم بيگانه نيستند و در آثار آنان مي‌توان به روشني ردّ پاي مقوله‌هاي ديني و عرفاني را مشاهده كرد. 👇کانال نشریه معارف:👇 https://eitaa.com/maarefmags_ir
حجاب در گذر تاریخ.pdf
172.6K
❇️حجاب زن ایرانی در گذر تاریخ❇️ ✍️ احمد ابراهیمی حجاب و پوشش زنان در تاریخ ایران فراز و فرودهایی را به خود دیده است. در برخی از دوره‌ها پوشش از سوی حکومت‌ها مورد حمله قرار گرفته و در دوره‌هایی نیز مورد حمایت بوده است. اما در تمامی دوره‌ها، آنچه نمود دارد فرهنگ عفاف است که ریشه‌های خود را حفظ کرده و به نسل های دیگر انتقال یافته است.[1] 🔸پوشش زن ایرانی پیش از اسلام با استناد به مدارک به‌دست‌آمده از دوره هخامنشیان، مانند تندیس‌ها، سکه‌ها، نقوش فرش، پارچه و نقش‌برجسته‌هایی که تعدادی از آن‌ها به خارج از ایران منتقل شده‌اند، و یا نوشته‌های برخی از تاریخ‌نگاران، می‌توان چنین برداشت کرد که پوشاک زنان ایرانی عبارت از لباس‌های بلند تا قوزک پا و گاهی فراخ، پیراهن‌های ساده تا پایین ساق پا به صورت ساده یا ریشه‌دار، و با آستین‌های بلند یا کوتاه بوده است.[2] لباس‌های زنان ایرانی در دوره اشکانی عبارت از پیراهنی بلند تا به روی زمین، گشاد، پُرچین، آستین‌دار یا بدون آستین و یقه‌راست بوده است. همچنین پیراهنی دیگر داشته‌اند که روی اولی می‌‌پوشیدند و قد آن نسبت به اولی کوتاه و ضمناً یقه‌‌باز بوده است. روی این دو پیراهن، چادری سر می‌کرده‌اند.[3] با مقایسه چندین نقش سنگی آناهیتا و نقوش دیگر با هم، به نظر می‌رسد که بانوان ساسانی، پیراهن بلند بسیار پرچین و گشاد می‌‌پوشیده‌اند و آن را با نواری در زیر سینه‌ها، مانند بانوان اشکانی، جمع کرده، می‌بستند. ✅ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 106. 👇کانال نشریه معارف:👇 https://eitaa.com/maarefmags_ir
نسبت اسلام با حجاب.pdf
317K
⚛️ نسبت اسلام با حجاب ✍️آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی 👈 اشاره آیت الله حاج شیخ محمد جواد فاضل لنکرانی، بیش از دو دهه به تدریس خارج فقه و اصول مشغول است. طرح مسائل نوپدید و مورد ابتلاء از ویژگی‌های مباحث وی است که نوآوری‌هایی در آن به چشم می‌خورد. «تبیین نسبت نظام اسلام با مقولۀ حجاب» درس‌گفتاری از مبحث خارج فقه ایشان است که ویراسته‌ای از آن تقدیم مخاطبان فرهیخته نشریه می‌شود. معارف دو سؤال مهم پیرامون حجاب ❓1. آيا حکومت می‌تواند در مسئله حجاب دخالت نماید یا خیر؟ ❓2. وقتی در اسلام، حکمی در این درجه از اهمیت است که ضروری دین محسوب می‌شود، چرا شارع مقدس برای بی‌حجاب یا بدحجاب حدّ در نظر نگرفته و اگر در نظر گرفته، آن حدّ چیست؟ ضمن بیان چند مطلب درباره ضرورت رعایت حجاب، به سئوالات بالا پاسخ داده می‌شود: ⚠️ مطلب اول: طهارت و سلامت جوامع، در گرو رعایت حجاب است؛ سخن اول ما این است که حتی اگر در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که حکومت آن دینی نیست، برای طهارت و سلامت آن جامعه، لازم است که حدی از حجاب رعایت شود. این سبب می‌شود که در جامعه، ارتباطات تنظیم شوند. مطلب دوم: اقامهحجاب وظیفه حاکم اسلامی است؛ اگر در حکومتهای غیردینی، رعایت حجاب برای طهارت و سلامت جامعه مفید است، در حکومت دینی ضرورت این امر، روشن‌تر است؛ به دو دلیل: ✅ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 106. 👇کانال نشریه معارف:👇 https://eitaa.com/maarefmags_ir
امام علی جانشین رسول خدا.pdf
4.54M
📌کتاب امام (ع) جانشین رسول الله(ص) این کتاب نقدی بر کتاب جانشینی حضرت محمد(ص) اثر ویلفرد است. نویسنده: حجت الاسلام استاد حسین و اسدالله رحیمی ارایه متن کتاب با اجازه ناشر است. 👇👇 🌻 @ahlebait110
سیره فرهنگی و اجتماعی3.pdf
1.32M
📌سیره فرهنگی و اجتماعی امام (ع)، امام (ع) و امام (ع) نویسنده: حجت الاسلام دکتر محمدجواد سرتختی 👇👇 🌻 @ahlebait110
درآمدی به تاریخ قرآن ریچارد بل- مونتگمری وات- خرمشاهی.pdf
2.17M
📚درآمدی بر تاريخ قرآن ✍️ ریچارد بل ✍️ بازنگری ویلیام مونتگمری وات ✍️ ترجمه بهاء الدین خرمشاهی
@studiesofshia_A Concise Dictionary of Qur'an.pdf
8.73M
✳️ فرهنگ لغت مختصر قرآن 🔹دکتر عبدالعزیز عبدالرحیم 🔸عربی - انگلیسی ✳️ A Concise Dictionary of Qur'an 🔹Dr Abdul Azeez Abdul Raheem 🔸Arabic - English @studiesofshia