مزاج، در لغت به معنی «در هم آمیختن» است؛ ابوعلی سینا، در کتاب «قانون» مزاج را اینگونه تعریف میکند:
«مزاج عبارت از چنان کیفیتی است که از واکنش متقابل اجزای ریز مواد متضاد به وجود میآید. در این واکنش متقابل، بخش زیادی از یک یا چند ماده با بخش زیادی از ماده یا مواد متخالف باهم میآمیزند، بر هم تأثیر میکنند و از این آمیزش کیفیت متشابهی حاصل میشود که آن را مزاج نامیدهاند». برخی از حکما نقش رفتارها را در پیدایش مزاج دخیل میدانند.
🔺💎✔️🌿 🖌
╔═. ♡.═══════════╗
💓💖🌼💖🌼
✅@islamicmedicine1401
🌺🌸🌼🌺🌸🌼🌺💢
╚═══════════. ♡.═╝
➖➖➖➖➖➖➖➖
طب و نکات آن 2
مزاج، در لغت به معنی «در هم آمیختن» است؛ ابوعلی سینا، در کتاب «قانون» مزاج را اینگونه تعریف میکند:
برای آشنایی با مفهوم مزاج، ابتدا باید، 2 مفهوم دیگر را درک کنیم و سپس به سراغ مزاج شناسی برویم، یعنی:
1) ارکان چهارگانه (عناصر اربعه یا ارکان اربعه)
2) اخلاط چهارگانه (اخلاط اربعه)
3) مزاج های نهگانه
🔺💎✔️🌿 🖌
╔═. ♡.═══════════╗
💓💖🌼💖🌼
✅@islamicmedicine1401
🌺🌸🌼🌺🌸🌼🌺💢
╚═══════════. ♡.═╝
➖➖➖➖➖➖➖➖
کل دنیا و موجودات آن از عناصر یا همان ارکانی تشکیلشده که عبارتاند از: هوا، آتش، خاک و آب. دستهبندی این ارکان 4 گانه به دودستۀ سنگین (آب و خاک) و سبک (آتش و هوا) است.
هرکدام از این 4 عنصر (رکن)، کیفیتی دارند. این کیفیتها عبارتاند از: گرمی، سردی، تری و خشکی. دستهبندی این 4 کیفیت هم به دو گروه اصلی (گرمی و سردی) و فرعی (تری و خشکی) است.
هرکدام از 4 رکنی که نامبرده شد علاوه بر کیفیتِ بارز و غالبی که دارند، یک کیفیتِ پنهان و مغلوب نیز دارند. مثلاً کیفیت بارز عنصر آتش، گرمی و خاصیت پنهان آن خشکی است.
پس بر این اساس، خاک عنصری سرد و خشک، آب عنصری سرد و تر، هوا عنصری گرم و تر و آتش عنصری گرم و خشک است، که همگی این مطالب را در جدول بالا خلاصه شده است.
🔺💎✔️🌿 🖌
╔═. ♡.═══════════╗
💓💖🌼💖🌼
✅@islamicmedicine1401
🌺🌸🌼🌺🌸🌼🌺💢
╚═══════════. ♡.═╝
➖➖➖➖➖➖➖➖
طب و نکات آن 2
کل دنیا و موجودات آن از عناصر یا همان ارکانی تشکیلشده که عبارتاند از: هوا، آتش، خاک و آب. دستهبند
نکته مهمی که باید در این خصوص مدنظر داشت این است که ارکان چهارگانه را نمیتوان بهصورت مجزا در طبیعت پیدا کرد؛ بلکه عناصر در ترکیب موادِ مرکب وجود دارند و بدن آدمی نیز از این عناصر تشکیلشده است؛ بهعبارتدیگر، نامیدن ارکان چهارگانه به آب، هوا، خاک و آتش ازاینروست که بین ویژگیهای عناصر چهارگانه و این نمود های محسوس، شباهتهایی وجود دارد که اجازه میدهد این نمودها را صرفاً نماد و سنبل آن عناصر بدانیم.
بوعلی سینا، عناصر (ارکان) را نوعی اجسام ساده میداند که اجزای اولیه تن آدمی و موجودات دیگر را تشکیل میدهند.
╔═. ♡.═══════════╗
💓💖🌼💖🌼
✅@islamicmedicine1401
🌺🌸🌼🌺🌸🌼🌺💢
╚═══════════. ♡.═╝
➖➖➖➖➖➖➖➖
اخلاط چهارگانه به زبان ساده
غذایی که ما میخوریم پس از هضم در معده و روده کوچک، از طریق عروق بسیار ریز به کبد منتقل میشود و پس از پردازش در کبد به 4 بخش عمده تقسیم میشود، که به هر یک از اینها خلط گفته میشود و منظور از «اخلاط اربعه یا اخلاط چهارگانه» همین چهار خلط است؛ که عبارتاند از:
دم (خون)
بلغم
صفرا
سودا
البته بلغم عمدتاً در معده و روده ایجاد میشود و مقدار کمتری از آن در کبد تولید میشود. هرکدام از این اخلاط 4 گانه نیز، کیفیتهایی دارند که در جدول بالا آمده است.
🔺💎✔️🌿 🖌
╔═. ♡.═══════════╗
💓💖🌼💖🌼
✅@islamicmedicine1401
🌺🌸🌼🌺🌸🌼🌺💢
╚═══════════. ♡.═╝
➖➖➖➖➖➖➖➖
🔺! تفاوت مزاج و سوء مزاج در طب سنتی💎✔️
🌿 🖌🌸🌼” 🔷 🌿باید توجه داشت، بهترین حالت مزاجی برای هر شخص، حالتی است از نظر میزان حرارت و رطوبت که با آن متولد شده است. بنابراین مزاج خوب و بد نداریم. همه حالات مزاجی خوبند مشروط به این که در حالت اعتدالی خود (میزانی از حرارت و رطوبت که شخص با آن متولد شده است) قرار داشته باشند و نشانه آن، درست عمل کردن همه اجزای بدن و همان حالت سلامتی می باشد. انحراف و فاصله گرفتن از مزاج پایه به سمت گرمی، سردی، خشکی و یا تری، و یا همان سوء مزاج منجر به بروز علائم یا مشکلاتی برای شخص می شود که باید آن ها و عوامل ایجاد کننده را شناخته و جلوگیری نماید.
اگر این انحراف از مزاج، زیاد و طولانی مدت باشد، منجر به سوء مزاج و استقرار بیماری ها در بدن شخص می شود. تمامی افراد با هر مزاجی شامل این موضوع می شوند به عبارت دیگر ممکن است دچار انحراف مزاج به سمت گرمی، سردی، خشکی و یا تری شوند.
╔═. ♡.═══════════╗
💓💖🌼💖🌼
✅@islamicmedicine1401
🌺🌸🌼🌺🌸🌼🌺💢
╚═══════════. ♡.═╝
➖➖➖➖➖➖➖➖
🔺! سوء مزاج = علت بیماری ها 💎✔️
🌿 🖌🌸🌼” 🔷 🌿اکثر بیماریهای اکتسابی به دنبال غلبه یکی از اخلاط است که به آن «سوء مزاج» میگوییم؛ یعنی تغییری در ماده ایجادشده است و یکی از اخلاط افزایش پیداکرده است. بنابراین سوء مزاج یا برهم خوردن تعادل اخلاطی در بدن آدمی منجر به بیماریهایی میشود که لزوماً نشئتگرفته از وراثت فرد نیستند، بلکه غالباً عوامل محیطی منجر به سوء مزاج می شوند؛ چون تغییر بر تعادل اخلاطی مؤثر است.
╔═. ♡.═══════════╗
💓💖🌼💖🌼
✅@islamicmedicine1401
🌺🌸🌼🌺🌸🌼🌺💢
╚═══════════. ♡.═╝
➖➖➖➖➖➖➖➖
سوء مزاج چیست؟
وجود هر چهار خلط در بدن ضروری است اما هر یک بهاندازه خاص و معین. آنچه موجب بیماری میشود به هم خوردن تعادل میان این اخلاط است و تغییر در میزان کمیت و کیفیت آن است.
اکثر بیماریهای اکتسابی به دنبال غلبه یکی از اخلاط است که به آن «سوء مزاج» میگوییم؛ یعنی تغییری در ماده ایجادشده است و یکی از اخلاط افزایش پیداکرده است. بنابراین سوء مزاج یا برهم خوردن تعادل اخلاطی در بدن آدمی منجر به بیماریهایی میشود که لزوماً نشئتگرفته از وراثت فرد نیستند، بلکه غالباً عوامل محیطی منجر به سوء مزاج می شوند؛ چون تغییر بر تعادل اخلاطی مؤثر است.
╔═. ♡.═══════════╗
💓💖🌼💖🌼
✅@islamicmedicine1401
🌺🌸🌼🌺🌸🌼🌺💢
╚═══════════. ♡.═╝
➖➖➖➖➖➖➖➖
ارتباط ارکان چهارگانه و اخلاط چهارگانه به زبان ساده
اگر با شکل بخواهیم موقعیت مکانی چهار ارکان (خاک، آب، هوا و آتش) را نسبت به یکدیگر بیان نماییم شکل بالا مناسب است.
در این شکل فرض بر این است که عناصر مختلف را درون لولهآزمایش ریختهایم و لذا وزنهای سنگین به سبک رسوبکردهاند؛ یعنی خاک که سنگینتر است در پایینترین قسمت لوله و آتش که سبکتر است در بالای آن قرارگرفته و آب و هوا نیز در بین این دو بهطور معلق قرار دارند.
╔═. ♡.═══════════╗
💓💖🌼💖🌼
✅@islamicmedicine1401
🌺🌸🌼🌺🌸🌼🌺💢
╚═══════════. ♡.═╝
➖➖➖➖➖➖➖➖
طب و نکات آن 2
ارتباط ارکان چهارگانه و اخلاط چهارگانه به زبان ساده اگر با شکل بخواهیم موقعیت مکانی چهار ارکان (خاک،
همانطور که در شکل سمت چپ ملاحظه میکنید، چهار خلط صفرا، دم، بلغم و سودا نیز در لولهآزمایش به شکلی قرار میگیرند که قابل تطبیق بر عناصر چهارگانه هستند. وجه اشتراک ارکان چهارگانه و اخلاط چهارگانه غیر از تشابه در موقعیت مکانی آنها از کیفیتهای مربوط به هرکدام نیز ناشی میشود. بهعنوانمثال هم صفرا و هم آتش دارای دو کیفیت گرمی و خشکی هستند.
در هر تطابقی که فصول، جنس، تیپهای شخصیتی، رنگها و … با عناصر اربعه پیدا میکنند، همه ویژگیهای این چهار عنصر، مانند کیفیت آنها، موقعیت مکانی آنها نسبت به یکدیگر، حالت آنها، ویژگیهای مخصوص آنها و… نیز قابل تطبیق هستند.
در تطبیق ارکان چهارگانه -با در نظر گرفتن کیفیتهای آنها و مزاجشان- با ویژگیهای شخصیتی و روانی انسان نیز حتی حالتهای این عناصر چهارگانه نیز قابل تطبیقاند.
برای مثال آتش که به گرمی و تندی، سریع شعلهور شدن، سریع خاموش شدن و … شهره است، در تطبیق با فردی که دارای غلبه خلط صفرا است؛ نیز شاهد همین خصیصهها خواهیم بود. یعنی فردی با مزاج گرم و خشک (دارای خلط صفراوی) روحیاتی شبیه با آنچه در خصوص آتش ذکر شد را دارا است.
╔═. ♡.═══════════╗
💓💖🌼💖🌼
✅@islamicmedicine1401
🌺🌸🌼🌺🌸🌼🌺💢
╚═══════════. ♡.═╝
➖➖➖➖➖➖➖➖
مزاج به زبان ساده
کیفیتهایی برای ارکان چهارگانه و اخلاط چهارگانه وجود دارد.این کیفیتها شامل گرمی، سردی، تری و خشکی هستند، غلبۀ هرکدام از این کیفیتها را مزاج (Diathesis) میگوییم؛
بهعبارتدیگر شرایط درونی و بیرونی موجب کاهش یا افزایش این کیفیات در بدن میشود که نتیجۀ آن مزاج فرد میشود. همۀ انسانها این 4 کیفیت رادارند؛ ولی بسته به اینکه کدام زیادتر است (غلبه میکند)، مزاج متفاوتی دارند. گاهی نیز هیچکدام از این 4 کیفیات غلبه ندارند که به این مزاج، «مزاج معتدل» میگویند.
بنابراین 4 کیفیت بهصورت تکی یا دوتایی میتوانند ترکیب شوند و همراه با مزاج معتدل، مزاج های 9گانه پدید میآید، یعنی:
مزاجهای گرم، سرد، تر، خشک، گرم و تر، گرم و خشک، سرد و تر، سرد و خشک، معتدل
این 9 مزاج ازنظر ترکیب بهصورت بالا دستهبندی میشوند. پس به نوع دومِ مزاجهای غیر معتدل، یعنی گرمی و خشکی، گرمی و تری، سردی و تری و سردی و خشکی، مزاج مرکب اطلاق میشود.
تشخیص مزاج فقط با بررسی چند نشانه مقدور نیست و باید نشانههای جامع توسط طبیب ارزیابی و تفسیر شود. زیرا بسیاری از افراد سالم، نشانههای متضادی دارند که تحلیل و تفسیر این نشانهها بر عهده پزشک آگاه و متخصص در طب سنتی است.
همانطور که گفته شد، همۀ افراد این کیفیتها رو در بدن دارا هستند و بسته به اینکه کدامیک بیشتر باشد مزاج فرد مثلاً گرم، سرد و تر و… است؛ پس مزاج، یعنی بیشتر بودن یکی از کیفیتها، نه اینکه بقیه کیفیتها وجود نداشته باشد.
╔═. ♡.═══════════╗
💓💖🌼💖🌼
✅@islamicmedicine1401
🌺🌸🌼🌺🌸🌼🌺💢
╚═══════════. ♡.═╝
➖➖
به خط استاد گرانقدر:
╔═. ♡.═══════════╗
💓💖🌼💖🌼
✅@islamicmedicine1401
🌺🌸🌼🌺🌸🌼🌺💢
╚═══════════. ♡.═╝
✅ اهل البیت = وسیله نجات الهی
امام رضا علیه السلام فرمود:
هرگاه برای شما پیشامد سختی روی داد، بوسیله ما از خداوند یاری بجوئید، همانطور که کلام او در قرآن است که فرمود:
برای خدا، نامهای نیک است؛ خدا را به آن نامها بخوانید.
💎قالَ اَلرِّضَا (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) : «إِذَا نَزَلَتْ بِكُمْ شَدِيدَةٌ فَاسْتَعِينُوا بِنَا عَلَى اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ، وَ هُوَ قَوْلُهُ:
وَ لِلّٰهِ اَلْأَسْمٰاءُ اَلْحُسْنىٰ فَادْعُوهُ بِهٰا
📖(سورة الأعراف: آیة 180)
📚البرهان في تفسير القرآن، ج ۲ ص۶۱۷
📙الإختصاص ج۱ ص۲۵۲
╔═. ♡.═══════════╗
💓💖🌼💖🌼
✅@islamicmedicine1401
🌺🌸🌼🌺🌸🌼🌺💢
╚═══════════. ♡.═╝
✅ «امور طبیعیه» = «فیزیولوژی بدن».
💎در نگاه مکتب طب سنتی اموری که هستی و قوام جسمی بدن بر آنها مبتنی است، تحت نام «امور طبیعیه» بیان میشود، آنچه طب رایج آن را تحت عنوان «فیزیولوژی بدن» میشناسد.
کلیه نظریهها و درمانهای طب سنتی بر امور طبیعیه استوار است. امور طبیعیه شامل 7 جزء است که عبارتاند از:
(1) ارکان، (2) امزجه، (3) اخلاط، (4) اعضا، (5) ارواح، (6) قوا و (7) افعال
در شکل بالا این 7 امور طبیعیه را مشاهده میکنید.
➖➖➖➖➖➖➖➖
🖌🌿علت جهتهای رفتوبرگشت در شکل فوق چیست؟
جواب به این سؤال به این دلیل اهمیت دارد که موجب میشود به یکی از دلایل موفقیت طب سنتی در فرآیند درمان پی ببرید.
╔═. ♡.═══════════╗
💓💖🌼💖🌼
✅@islamicmedicine1401
🌺🌸🌼🌺🌸🌼🌺💢
╚═══════════. ♡.═╝
✅ «ارکان =(عنصر، اصل، اسطقس یا Element).
💎در اصطلاح حکیمان، رکن یا عنصر عبارت است از جسم بسیطی است که بهغیراز خود تجزیه نمیشود و تشکیل دهنده اجزای اولیۀ همۀ موجودات، اعم از انسان، حیوان، نبات و جماد هستند و تعداد آنها 4 عدد است:
آتش عنصری
هوا عنصری
آب عنصری
خاک عنصری
ذکر این نکته ضروری است که به کار بردن اصطلاح آتش، آبوخاک برای نزدیک سازی مفاهیم به ذهن است و منظور از خاک عنصری، خاک متعارف نیست، همینطور در مورد آبوآتش. زیرا طبق تعریف، ارکان اجسامی هستند که غیرقابل تجزیهاند و به همین دلیل گاه «عنصر» نیز نامیده میشوند. استفاده از این کلمات به دلیل مشابهتی است که بین خصوصیات این عناصر با نمادهای قابللمس آن در طبیعت دارد.
➖➖➖➖➖➖➖➖
🖌🌿مطابق شکل، هر یک از ارکان دارای کیفیتی است که بر اساس کیفیت مختص به خود، خواص خود را بروز میدهد. بهاینترتیب که: خاک عنصری دارای کیفیت سرد و خشک، آب، عنصری دارای کیفیت سرد و تر؛ هوا، عنصری دارای کیفیت گرم و تر؛ و آتش، عنصری دارای کیفیت گرم و خشک است.
╔═. ♡.═══════════╗
💓💖🌼💖🌼
✅@islamicmedicine1401
🌺🌸🌼🌺🌸🌼🌺💢
╚═══════════. ♡.═╝
امزجه (مزاجها یا Temperament)
مزاج در لغت به معنی در هم آمیختن است و در طب سنتی ایران به کیفیتی یکسان و جدید که درنتیجۀ ترکیب و امتزاج ارکان 4 گانه با یکدیگر به وجود میآید، گفته میشود. در دیدگاه طب سنتی هر جسم، ترکیبی از هر چهار رکن تشکیلشده است و اختلاف مقدار این عناصر مزاج آنها را با یکدیگر متفاوت میکند. بر این اساس در جهان و درازای موجودات، بینهایت مزاج وجود دارد، چراکه نسبت آمیختن عناصر چهارگانه باهم متفاوت است. مزاجها بهطورکلی به دودسته مفرد و مرکب تقسیم میشود که هرکدام 4 قسم دارند: الف) مفرد: گرم – سرد – خشک – مرطوب ب) مرکب: گرم و خشک – گرم و مرطوب – سرد و مرطوب – سرد و خشک در میان انسانها نیز، باوجود طبقهبندیهای کلی در مزاجهای اصلی (مزاج ذاتی/جبلی/مادرزادی/مولودی) و اکتسابی افراد (مزاج اکتسابی یا عارضی)، در حقیقت هر مزاج دارای طیف گستردهای است؛ تا جایی که میتوان گفت که هیچ دو شخصی دارای مزاج یکسان نیستند و بنابراین درمان یک بیماری در دو فرد، نمیتواند کاملاً یکسان باشد. این مزاجها ممکن است از کنش عاملهای خارجی، داخلی و روانی مثل فصل، سن، جنسیت، مکان زندگی، اعراض نفسانی (حالات روحی و روانی)، شغل، تغذیه، تربیت و…، تحت تأثیر قرارگرفته و دگرگون شوند. بنابراین، برای درک بهتر، مزاج هر شخص را میتوان به گونۀ زیر فرض و تقسیم کرد:
50 درصد مزاج ذاتی و 50 درصد مزاج اکتسابی (1 به 1)
75 درصد مزاج ذاتی و 25 درصد مزاج اکتسابی (2 به 1)
25 درصد مزاج ذاتی 75 درصد مزاج اکتسابی (1 به 2)
╔═. ♡.═══════════╗
💓💖🌼💖🌼
✅@islamicmedicine1401
🌺🌸🌼🌺🌸🌼🌺💢
╚═══════════. ♡.
طب و نکات آن 2
امزجه (مزاجها یا Temperament) مزاج در لغت به معنی در هم آمیختن است و در طب سنتی ایران به کیفیتی یکس
از نگاه حکما تنوع 9 گانۀ مزاجها در افراد تندرست و طبیعی متناظر با تفاوت در عملکردهای افراد در زندگی روزمرهشان است؛ این مزاجها عبارتاند از:
1) گرم 2) سرد 3) خشک 4) تر
5) معتدل 6) گرم و خشک 7) گرم و تر 8) سرد و تر
9) سرد و خشکالبته بهاشتباه، در جامعۀ امروز معادلهای ذیل برای این مزاجهای 9 گانه به کار میرود که در طب سنتی اصیل ایرانی جایگاهی ندارد (این اصطلاحات مربوط به اخلاط 4 گانه هستند و نه مزاجها):
1) صفرای خالص 2) بلغم خالص 3) سودای خالص 4) دم خالص
5) معتدل 6) صفراوی 7) دموی 8) بلغمی
9) سوداوی
╔═. ♡.═══════════╗
💓💖🌼💖🌼
✅@islamicmedicine1401
🌺🌸🌼🌺🌸🌼🌺💢
╚═══════════. ♡.═╝
اخلاط (Rhlegm یا Khelt)
اخلاط سومین رکن امور طبیعیه است. خلط، جسمِ روان و مرطوبی است که درنتیجه تغییرات انجامشده بر روی غذا، در کبد به وجود میآید.
غذا بعد از هضم اولیه در دستگاه گوارش به کبد میرود و آنجا نیز تحت اثر حرارت کبد به کیموس کبدی تبدیل میشود. کیموس کبدی حاوی چهار خلط به نام سودا (Black bile/Soda)، بلغم (Phlegm)، دم (Blood) و صفرا (Yellow bile /Bile) است.
بهعبارتدیگر غذا تحت تأثیر اعمال دستگاه گوارش به اخلاط تبدیل میشود. اخلاط از طریق عروق مختلف به نواحی مختلف بدن رسیده و وظیفه تغذیه اعضا و حفظ قوای بدنی را بر عهده دارند.
هر خلط دارای کیفیت خاص است که عملکرد خلط به آن وابسته است. (1) صفرا، گرم و خشک؛ (2) دم، (خون) گرم و مرطوب؛ (3) بلغم، سرد و مرطوب و (4) سودا، سرد و خشک است.
تعادل این اخلاط چهارگانه نقش مهمی در حفظ سلامتی و ایجاد بیماریها دارد. اگر اخلاط ایجادشده به مقدار معتدل و کیفیت صالح باشند؛ سلامتی بدن حاصل میشود و اگر اخلاط، مقداری بیشتر از میزان طبیعی و یا دارای کیفیت ناصالح باشند، زمینۀ بروز سوء مزاج و بیماریها فراهم میشود.
╔═. ♡.═══════════╗
💓💖🌼💖🌼
✅@islamicmedicine1401
🌺🌸🌼🌺🌸🌼🌺💢
╚═══════════. ♡.═╝
✅ اعضا = « (اندام)».
💎عضو از ترکیب اخلاط حاصل میشود. اعضا (اندام) به دودستۀ اندامهای ساده و مرکب تقسیم میشوند:
اندام ساده: یعنی اندامی که اجزای تشکیلدهندۀ آن یکسان است. این اندامها شامل استخوان، غضروف، وتر، رباط، عصب، شریان، ورید، غشاء، پوست، چربی، گوشت، مو و ناخن هستند.
اندام مرکب: به اعضای مختلف بدن که از اندامهای مفرد تشکیل شدهاند، گفته میشود؛ مثل چشم، گوش، دست و… .
➖➖➖➖➖➖➖➖
🖌🌿اندامها ازنظر کاربرد بهصورت ذیل دستهبندی میشوند.
╔═. ♡.═══════════╗
💓💖🌼💖🌼
✅@islamicmedicine1401
🌺🌸🌼🌺🌸🌼🌺💢
╚═══════════. ♡.═╝
✅ ارواح.
💎ارواح جمع روح است و منظور از آن اجسام لطیفی (اجسامی که با ابزارهای حسی ما قابلرؤیت نیستند) است که از بخارهای اخلاط به وجود میآیند.
➖➖➖➖➖➖➖➖
🖌🌿بهعبارتدیگر، پیدایش ارواح از بخشهای طیف بخار گونۀ اخلاط است، این در حالی است که اعضا از بخشهای فشرده یا متکاثف اخلاط به وجود میآیند. روح دارای لطافت، سیالیت و حرکت است.
╔═. ♡.═══════════╗
💓💖🌼💖🌼
✅@islamicmedicine1401
🌺🌸🌼🌺🌸🌼🌺💢
╚═══════════. ♡.═╝
✅ قوا.
💎 قوا جمع قوه است و به معنی نیروهایی است که موجب فعلوانفعالات در بدن میشوند.
➖➖➖➖➖➖➖➖
🖌🌿روح و قوا در بدن انسان به 3 دسته تقسیم میشوند: (1) حیوانی، (2) نفسانی و (3) طبیعی.
╔═. ♡.═══════════╗
💓💖🌼💖🌼
✅@islamicmedicine1401
🌺🌸🌼🌺🌸🌼🌺💢
╚═══════════. ♡.═╝
✅ افعال.
💎 فعل، به نتیجه حاصل از عملکرد قوا میگویند. هدف از وجود تمامی امور طبیعیه آن است که فعلی بهصورت کامل و صحیح انجام بگیرد. افعال به دو نوع مفرد و مرکب تقسیم میشوند:
➖➖➖➖➖➖➖➖
🖌🌿فعل مفرد: فعلی است که با یک قوه انجام میشود؛ مانند جذب یا دفع.
فعل مرکب: فعلی است که با دو قوه یا بیشتر انجام میشود؛ مانند اشتهای به غذا که با دو قوۀ جاذبه از قوای طبیعی و مدرکه از قوای نفسانی انجام میگیرد.
اهمیت افعال: امور طبیعیه یک زنجیرۀ بههمپیوستهاند که صحت و تعادل تمام قسمتهای این زنجیره برای رسیدن به یک عملکرد صحیح لازم است.
با نقض عملکرد یا بروز هر اختلالی در سلامتی انسان، میتوان با بررسی این زنجیره، دلیل آن را کشف نمود.
╔═. ♡.═══════════╗
💓💖🌼💖🌼
✅@islamicmedicine1401
🌺🌸🌼🌺🌸🌼🌺💢
╚═══════════. ♡.═╝
2گفتگوی_حکیم_باقری_با_سه_مکتب_طبی.MP3
8.44M
✅گفتگوی حکیم باقری با سه مکتب طبی
💎این مناظره که در تاریخ چهارشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۳ در دانشگاه علوم پزشکی شیراز و توسط نهادرهبری دانشگاه برگزار گردید بسیار جالب و مفید بود.
➖➖➖➖➖➖➖➖
🖌🌿تعداد حضار شرکت کننده نزدیک به ۴۰۰ نفر می رسید.این مناظره اولین مناظره رسمی در کشور بود که بین مکاتب طبی انجام می گرفت.
╔═. ♡.═══════════╗
💓💖🌼💖🌼
✅@islamicmedicine1401
🌺🌸🌼🌺🌸🌼🌺💢
╚═══════════. ♡.═╝
💠 #غصه_روزی
🔹امام صادق(علیه السلام):
هر کس همّ و غمش روزى اش باشد، برایش گناهی نوشته می شود.
📚امالى طوسى/ص300/ح593
✍🏼خداوند روزی دهنده تمام بندگانش است و روزی همه آنها را ضمانت کرده است که با تلاش به آنها خواهد رسید. پس اگر کسی ناراحت روزی خود باشد و از آن ناامید باشد، در واقع از رازق خود مایوس شده است و یاس از خالق گناهی بزرگ است.
╔═. ♡.═══════════╗
💓💖🌼💖🌼
✅@islamicmedicine1401
🌺🌸🌼🌺🌸🌼🌺💢
╚═══════════. ♡.═╝