eitaa logo
انجمن روانشناسی اسلامی
4.2هزار دنبال‌کننده
631 عکس
69 ویدیو
46 فایل
صفحه رسمی 🔸انجمن روانشناسی اسلامی 🔸 ادمین کانال زهیر احمدی دبیر انجمن روان شناسی اسلامی @Psy_ahmadi222
مشاهده در ایتا
دانلود
السلام علیک یا فاطمه الزهرا سلام الله علیها🖤 آتش و این همه اَسرار نمےدانستیم پشٺ در ماندن و دیوار نمےدانستیم مادرے در وسط شعلہ اگر گیر ڪند نتوان گشٺ بر او یار نمےدانستیم شهادت حضرت زهرا (س) تسلیت باد🥀🖤😔 انجمن روانشناسی اسلامی @islamicpa
بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون ارتحال علامه مجاهد و فیلسوف متاله و مفسر فرزانه حضرت آیت‌الله مصباح یزدی اعلی الله مقامه الشریف برای همه جویندگان علم و تقوی و فضیلت سخت و غمبار و اسف انگیز است. این یار وفادار امام خمینی (ره) و رهبر عظیم الشأن انقلاب اسلامی مد ظله العالی که از سوی معظم له، مطهری زمان نام گرفت؛ با شجاعت بی نظیر خود همیشه در کنار رهبری در حال دفاع از آرمان‌ها و ارزش‌های اصیل انقلاب بود. بسیاری از افرادی که فقط از دور نام ایشان را شنیده بودند؛ آیت الله مصباح را نشناختند و به‌ عظمت وجودی این پارسای فرزانه پی نبردند و اینچنین بود که در حق او جفاها کردند. او که مدافع راستین ولایت بود، با در آمیختن شجاعت، علم، تقوا و عرفان؛ شخصیتی از خود به نمایش گذاشت که در طول تاریخ کم نظیر جلوه می نماید. آیت الله مصباح نه تنها در تفسیر و معارف و فلسفه اسلامی از صاحب‌نظران برجسته و دارای اندیشه‌ای دقیق و نقاد و آگاه بود بلکه در فضای علوم انسانی از جمله روان شناسی دارای ایده و رایی شاخص و منحصر به فرد بود و با حمایتهایی که از روان شناسی اسلامی و علم دینی نمود فضای رشد و نمو آن را برای اولین بار در موسسه امام خمینی و در کل حوزه های علمیه فراهم نمود و در این راستا خدمت شایانی برای رشد همه علوم انسانی اسلامی در بستر حوزه های علمیه و فضای دینی موسسات شیعی انجام داد و به حق می توان ایشان را بنیان گذار علوم انسانی اسلامی در جهان تشیع نام نهاد و در این راستا شایسته است تلاشهای زیادی برای تبیین آرا و نظرات ایشان در فضای علم دینی صورت پذیرد و روشنگری هایی برای توصیف زحمات ایشان برای ایجاد و استحکام علم دینی به اجرا درآید. انجمن روان شناسی اسلامی فقدان آن علامه پارسا و فرهیخته را به پیشگاه رهبر معظم انقلاب و مراجع عظام و حوزه‌های علمیه و مردم شریف و شاگردان و علاقه‌مندان و بیت مکرم ایشان تسلیت گفته و از خداوند منان علو درجات ایشان را خواستار است. سلام علیه، یوم ولد و یوم یموت و یوم یبعث حیا ۱۳۹۹/۱۰/۱۳ رضا مهکام رئیس انجمن روان شناسی اسلامی @islamicpa
روح استاد عزیز و فرزانه حضرت علامه مصباح یزدی رحمت الله علیه غریق رحمت الهی باد🖤 عزیزان نماز شب اول قبر فراموش نشود🙏 انجمن روانشناسی اسلامی @islamicpa
قابل توجه اعضای محترم پیوسته با توجه به اینکه عضو هفتم هیات مدیره انجمن و اعضای علی البدل هیات مدیره و همچنین بازرس دوم انجمن و عضو علی البدل بازرس حد نصاب آرا را اخذ نکردند، دور دوم انتخابات در روز دوشنبه 22 دی‌ماه 1399 در مکان انجمن از ساعت ۱۰ صبح الی ۲۰ برگزار خواهد شد. ❇️کاندیدهای هیات مدیره: آقایان : هوشیاری، خاکبازان،فدایی ❇️کاندیدهای بازرسی: آقایان: حیدری خورمیزی، سراقی 🍀منتظر حضور سبز شما هستیم🍀 با تشکر 🌺 انجمن روانشناسی اسلامی @islamicpa
قابل توجه اعضای محترم پیوسته انتخابات دور دوم انجمن روانشناسی اسلامی روز دوشنبه ۲۲ دی ماه ۱۳۹۹ در دفتر انجمن برگزار می‌شود. لطفا حضور بهم رسانید. با تشکر 🌺 انجمن روانشناسی اسلامی @islamicpa
اعضای محترم پیوسته منتظر حضور شما در انتخابات انجمن هستیم: کاندیدهای هیات مدیره: آقای خاکبازان آقای فدایی آقای هوشیاری کاندیدهای بازرسی: آقای حیدری خورمیزی آقای سراقی باتشکر 🌺 انجمن روانشناسی اسلامی @islamicpa
وبینار نشست علمی با موضوع: بررسی پدیده هم باشی (ازدواج سفید) به عنوان رقیبی برای نهاد سنتی خانواده با حضور اساتید محترم: دکتر تقی آزاد ارمکی حجت الاسلام دکتر فرج الله هدایت نیا حجت الاسلام دکتر حسین بستان دبیر جلسه: حجت الاسلام دکتر مهدی عباسی زمان: پنج شنبه ۹۹/۱۰/۲۵ ساعت ۱۰ صبح لینک ورود به جلسه در تصویر باتشکر 🌺 انجمن روانشناسی اسلامی @islamicpa
❇️ قابل توجه اعضای محترم پیوسته❇️ 🔸 نتیجه انتخابات🔸 انجمن روانشناسی اسلامی آقای دکتر هوشیاری به عنوان عضو هفتم هیات مدیره و آقای حیدری خورمیزی به عنوان بازرس دوم انجمن انتخاب شدند. انشاالله با تکمیل اعضای هیات مدیره، شاهد پیشرفت روزافزون انجمن روانشناسی اسلامی خواهیم بود. با تشکر 🌺 انجمن روانشناسی اسلامی @islamicpa
❇️وقتی در روانشناسی، آمریکایی زده می شویم!❇️ در دنباله مباحث راجع به لزوم بازخوانی نیازهای فرهنگی، بومی، و اسلامی و پایه گذاری یک علم روانشناسی مبتنی بر نیازهای خود امروز می‌خواهم به بخش دیگری از شواهد گستره روان‌شناسی آمریکایی اشاره کنم. نتیجه یک تحلیل محتوا (آرنِت، 2008) از پژوهش‌های منتشر شده در مجلات انجمن روانشناسی آمریکا (APA) نشان می‌دهد که 68 درصد نمونه‌های مطالعاتی این تحقیقات، آمریکایی (آن هم نه همه آمریکایی‌ها؛ بلکه دانش آموزان دبیرستانی)، 28 درصد دیگر کشورها؛ اعم از کانادا و برخی کشورهای صنعتی اروپا، 3 درصد آسیایی، حدود 1درصد آمریکای لاتین، و کمتر از 1 درصد آفریقای هستند! پس 96 درصد تحقیقات در آمریکا و اروپا انجام شده است. این به چه معنی است؟ یعنی یافته‌هایی که روی دانش آموزان آمریکایی انجام شده تبدیل به یک یافته علمی جدید می‌شود، و بعد راجع به قانونمندی حاکم بر انسان نسخه پیچ می‌شود و می‌آید این سردنیا و به من آموزش داده می‌شود که – «تو این‌گونه عمل کن!» – «با فرزندت اینگونه باش!» – «با همسرت آن‌گونه باش!» بعد می‌پرسم «بر چه اساسی باید این‌گونه و آن‌گونه باشم؟» – جواب می‌دهند «پژوهش‌ها نشان داده!» می‌پرسم «پژوهش‌ها کجا نشان داده؟» – می‌گویند « در آمریکا نشان داده است!». آیا انسان آمریکایی، مرد آمریکایی، زن آمریکایی مساوی و شبیه مرد و زن آسیایی و ایرانی است؟! آیا مرد و زن ایرانی با همان فرهنگ آمریکایی بزرگ شده با همان ارزش‌ها؟! ما اشتراکات انسانی را انکار نمی‌کنیم ولی این تفاوت‌های فرهنگی چه؟ – آیا احساس یک انسان آمریکایی و یک انسان ایرانی در کلان‌سازه‌هایی چون «سلامت روان»، «شادکامی»، «آرامش»، و «رضایت از زندگی» به یک گونه است؟ – او از چه شاد می‌شود و من از چه؟ او با چه به رضایت می‌رسد و من از چه؟ کدام علم می‌خواهد عهده‌دار مطالعه حالات و نیازهای روانی یک انسان ایرانی اسلامی باشد؟ به نظر شما چقدر می‌توانیم به یافته‌هایِ ترجمه شده‌ی روان‌شناسیِ امروز اعتماد کنیم؟ و چقدر نیازمند تدوین روان‌شناسی درون فرهنگی و روان‌شناسی اسلامی هستیم؟ حجت الاسلام والمسلمین دکتر حمید رفیعی هنر باتشکر 🌺 انجمن روانشناسی اسلامی @islamicpa
🔸سفیدِ سیاه🔸 تحلیل و بررسی ابعاد پدیده نوظهور ❌ازدواج سفید❌ با رویکرد دینی و روانشناختی اولین کتاب تحلیل ازدواج سفید با رویکرد دینی و روانشناختی در ایران. این کتاب در ۳۵۴ صفحه توسط انتشارات موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) در زمستان ۱۳۹۹ به چاپ رسید. نویسنده : زهیر احمدی با نظارت حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر رضا مهکام با تشکر 🌺 انجمن روانشناسی اسلامی @islamicpa
❇️مرز های خانواده بر اساس قرآن کریم و پرسشنامه آن❇️ پژوهش حاضر با هدف تبیین مرزهای خانواده بر اساس آموزه‌های قرآن کریم و ساخت پرسشنامه سنجش آن سامان گرفت. برای دست‌یابی به اهداف پژوهش؛ آیات و روایات تفسیری مرتبط با مرزهای خانواده استخراج، دسته‌بندی و بعد از اعتباریابی محتوایی، 400 آیه و 200 روایت تفسیری به روش اجتهاد دینی- روان‌شناختی تجزیه و تحلیل شد. جامعه اسنادی بخش کیفی، کل آیات قرآن کریم و تفاسیر معتبر شیعه و اهل سنت و جامعه آماری بخش کمی تمام زنان و مردان متاهل دارای فرزند شهر قم بود که به روش خوشه‌ای انتخاب شدند. بعد از تأیید روایی محتوایی مرزها، پرسشنامه اولیه آماده و بعد از تأیید روایی محتوایی، گویه‌ها در سه مرحله بر روی نمونه‌هایی با حجم 80، 100، 508 و 35 نفر برای ارزیابی روایی صوری، پایایی، روایی سازه و تأیید آن اجرا شد. یافته‌های بخش کیفی نشان داد: الف) مراد از مرزهای خانواده در رویکرد قرآنی عبارت است از؛ آموزه‌های الزامی و غیر الزامی قرآنی که با هدف تعیین گستره و کیفیت و کمیت تعاملات اعضای خانواده با یکدیگر و با بیرون از خود بیان شده است و دارای کارکرد مرزی می‌باشد... برای ملاحظه یافته ها و مقالات مرتبط به سایت انجمن روانشناسی اسلامی مراجعه نمایید. با تشکر 🌺 انجمن روانشناسی اسلامی @islamicpa
مراسم نکوداشت جایگاه و مقام علمی 🔸استاد علامه آیت الله مصباح یزدی🔸 توسط انجمن های علمی حوزه در پنج روز از ۱۸بهمن لغایت ۲۲بهمن در فضای مجازی لینک حضور http://dte.bz/iri با همکاری مجمع پژوهشگاه های علوم انسانی-اسلامی و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با تشکر 🌺 انجمن روانشناسی اسلامی @islamicpa
🔴 Live موضوع: ✅ 《روان‌شناسی در رهیافت اسلامی》 🔹 استاد: حجت الاسلام دکتر مسعود نورعلیزاده میانجی - عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد تهران - نویسنده و پژوهشگر روان‌شناسی اسلامی ⏳ سه‌شنبه ۲۱ بهمن ، ساعت ۲۰ 🔺پخش زنده از صفحه اینستاگرام اندیشکده 👇 Instagram.com/andishkadeh_zekr با تشکر 🌺 انجمن روانشناسی اسلامی @islamicpa
مراسم نکوداشت جایگاه علمی حضرت آیت الله مصباح یزدی با حضور انجمن روانشناسی اسلامی و انجمن تعلیم و تربیت برگزار شد. این مراسم که توسط انجمن های علمی حوزه با همکاری پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام قم برنامه ریزی شده بود، با حمایت انجمن های علمی کار خود را از روز شنبه ۱۸بهمن ۱۳۹۹ به مدت پنج روز آغاز کرد. 🔸در این مراسم، بعد از قرائت قرآن توسط قاری بین‌المللی، ابتدا دکتر بی ریا از شاگردان علامه و آیت الله بهجت و فارغ التحصیل دانشگاه هوستون آمریکا سخنان خود را پیرامون ابعاد روانشناختی شخصیت علامه مصباح آغاز کردند. 🔸بعد از آن دکتر زارعان از شاگردان علامه و فارغ التحصیل دانشگاه مک گیل کانادا ، سخنان خود را پیرامون رویکرد تربیتی آیت الله مصباح در زندگی فردی و اجتماعی ایراد کردند. 🔸سپس دکتر شجاعی از شاگردان آیت الله مصباح و فارغ التحصیل موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی، در مورد دیدگاه های روانشناختی علامه مصباح سخنرانی کردند. 🔸در پایان دکتر شاملی از شاگردان علامه و فارغ التحصیل دانشگاه مک گیل کانادا نظریه هرم روانی آدمی برگرفته از دیدگاه آیت الله مصباح را ارائه نمودند. همه اساتید اذعان داشتند که در این وقت کم تنها به قطره ای از خدمات ایت الله مصباح به اسلامی سازی علوم انسانی توانستند اشاره کنند. در پایان جلسه دکتر شاملی با ذکر مصائب امام حسین علیه السلام جلسه را پایان داده و ثواب آن را به روح استاد فرزانه آیت الله مصباح یزدی رحمت الله علیه اهدا نمودند. با تشکر 🌺 انجمن روانشناسی اسلامی @islamicpa
🔔 کرسی های فلسفه روانشناسی اسلامی گروه روانشناسی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی 🎙 🔸 با موضوع: اهمیت،ضرورت و نقش مبانی در شکل گیری روان شناسی اسلامی و مقایسه آن با روان شناسی معاصر 👤 ارائه‌کننده: حجه الإسلام دکتر رحیم ناروئی نصرتی 👤 ناقد: حجه‌الاسلام دکتر علی ابوترابی 👤 مدیر کرسی: حجه الاسلام دکتر محمد دولتخواه زمان: 🗓 دوشنبه ۱۱ اسفندماه ۱۳۹۹ ⏰ ساعت ۹ تا ۱۱ 🏢 مکان کرسی جهت شرکت حضوری با رعایت پرتکل های بهداشتی: سالن اندیشه، طبقه پنجم، موسسه مرکزی، بلوار جمهوری. 👈 درگاه مجازی شرکت در کرسی علمی: میهمانان محترم: iki.ac.ir/su/?u=1 ورود اعضای پرتال: iki.ac.ir انجمن روانشناسی اسلامی @islamicpa
🍃🌹 ولادت امیرالمؤمنین علیه السلام و روز پدر بر شما مبارک باد 🌹🍃 🍃شکر خدا که نام علی در اذان ماست 🍃ما شیعه ایم و عشق علی هم از آن ماست 🍃ذکر علی عبادت مختص شیعه است 🍃این اسم اعظم است که ورد زبان ماست 🍃با هر نفس علی شده ذکر لبم مدام 🍃این ” یاعلی ” همیشه رفیق لبان ماست انجمن روانشناسی اسلامی @islamicpa
نهمین شماره دوفصلنامه «پژوهشنامه روانشناسی اسلامی» منتشر شد. در این شماره می خوانید: ✍️ ساختار متن / سخن سردبیر ✍️ کارکردهای روان‌شناختی توبه بر اساس منابع اسلامی / محمدتقی تبیک ✍️ اثربخشی کیفیت زندگی مبتنی بر معنویت درمانی اسلامی بر سازگاری اجتماعی مادران دارای کودک اتیسم شهرستان اردکان/ ملیحه افخمی اردکانی، ماریه دهقان منشادی ✍️ اثربخشی آموزش شفقت با رویکرد درمان یکپارچه توحیدی بر کاهش افسردگی زنان خانه‌دار / زهرا خواجه، محسن عزیزی ابرقوئی ✍️ پیش‌بینی سرسختی روان‌شناختی بر اساس باورهای مذهبی و سبک‌های اسنادی زنان متأهل / مهدی دهستانی، سیده عاطفه مهدوی، فاطمه عبداللهی فلاحی ✍️ نقش هوش معنوی و طرحواره‌های ناسازگار اولیه در نگرش‌های دینی دانش‌آموزان دختر دارای خانواده‌های عادی و طلاق شهر گرگان / سیدمجتبی عقیلی، سایه خدایی ✍️ رابطه تاب‌آوری و خودمهارگری با بخشودگی بین فردی و کیفیت زندگی همسران شهدا / محمد قمری، معصومه ژیان باقری، زهرا احمدی نشریه «پژوهشنامه روانشناسی اسلامی» بر آن است تا آوردگاه آرا و اندیشه های فرهیختگان نواندیش و نظریه‌پرداز باشد و در همین راستا، پذیرای آثار پژوهشگران فرهیخته حوزوی و دانشگاهی است. علاقه‌مندان می‌توانند برای ارسال مقالات پژوهشی خود و دریافت مقالات منتشر شده، از طریق سامانه نشریه به نشانی psychology.riqh.ac.ir اقدام کنند. انجمن روانشناسی اسلامی @islamicpa
🔔 کرسی های فلسفه روانشناسی اسلامی گروه روانشناسی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی 🎙 🔸 با موضوع: مبانی معرفت شناختی در روان شناسی اسلامی 👤 ارائه‌کننده: حجه الإسلام دکتر محمدرضا احمدی محمدآبادی 👤 ناقدان: حجه‌الاسلام دکتر علی مصباح حجه الاسلام دکتر محمد ناصر سقای بی ریا 👤 مدیر کرسی: حجه الاسلام دکتر محمدرضا جهانگیرزاده قمی زمان: 🗓 دوشنبه ۲۵ اسفندماه ۱۳۹۹ ⏰ ساعت ۸:۳۰ تا ۱۰:۳۰ 🏢 مکان کرسی جهت شرکت حضوری با رعایت پرتکل های بهداشتی: سالن اندیشه، طبقه پنجم، موسسه مرکزی، بلوار جمهوری. 👈 درگاه مجازی شرکت در کرسی علمی: میهمانان محترم: iki.ac.ir/su/?u=1 ورود اعضای پرتال: iki.ac.ir 🌐 سايت گروه روانشناسی مؤسسه امام خمینی(ره) 🔰 https://psy.iki.ac.ir 🔸 انجمن روانشناسی اسلامی @islamicpa
📚 شماره 52 از فصل‌نامه علمی ـ پژوهشی «روان‌شناسی و دین» منتشر شد ✅ بررسي تطبيقي نقش هيجان در آموزه‌هاي اسلامي و ديدگاه تحولي تفاوت‌هاي فردي مبتني بر ارتباط / ابوالفضل غفاري / زهرا عسگري (ص7) ✅ تأثير باورهاي ديني بر افزايش ميزان تاب‌آوري و عزت نفس همسران افراد معتاد به مواد مخدر / محمدرضا احمدي / اعظم زارع / حسين داوودي (ص23) ✅ بررسي نقش خشم و تحول رواني - معنوي در بروز و گسترش افسردگي دانشجويان / سميه عزيزي / سيد کاظم رسول‌زاده ‌طباطبايي / مسعود جان بزرگي (ص39) ✅ تجربيات زيسته سالمندان ساكن در خانه سالمندان خوبان تبريز از مرگ‌انديشي: مطالعه‌اي به روش پديدارشناختي / علي ايمان‌زاده (ص57) ✅ تدوين پروتكل كنترل خودارضايي؛ با تأكيد بر رويكرد اسلامي و امكان‌سنجي آن: «تك‌آزمودني» / فاطمه آذربادکان / حميدرضا آقامحمديان شعرباف / محمدسعيد عبدخدايي (ص73) ✅ مقايسه اجتناب‌شناختي دانشجويان افسرده غيرباليني با توجه به وضعيت دلبستگي آنها به خدا / زهرا شاوردي / فاطمه شهابي‌زاده (ص93) ✅ نگرش به فرزندآوري: نقش سبك زندگي اسلامي و ويژگي‌هاي جمعيت شناختي / سيده‌زينب رضواني ديوکلايي / حسين رضائيان بيلُندي / امين رحمتي (ص107) 🌐 مشاهده و خرید اینترنتی مقالات👇👇👇 🌐 http://eshop.iki.ac.ir/shop/2/products/5 🌐 سايت گروه روانشناسی مؤسسه امام خمینی(ره) 🔰 https://psy.iki.ac.ir انجمن روانشناسی اسلامی @islamicpa
🔔چهارمین شماره نشریه علمی «پژوهش‌های روان شناسی اسلامی» منتشر شد 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺📘در این شماره می‌خوانید: ✅بررسی کیفی اثر بخشی درمان های معنوی و مذهبی همسو با رویکرد اسلامی http://ri.journals.miu.ac.ir/article_5064.html ✅پیش بینی تعهد زناشویی بر اساس تمایزیافتگی زوجین با نقش میانجی مرزهای زوجینی خانواده http://ri.journals.miu.ac.ir/article_5164.html ✅تحلیل روان‌شناختی آموزه مغفرت‌بخشی گریستن بر امام حسین (علیه‌السلام) در تناظر با آموزه توبه در منابع اسلامی http://ri.journals.miu.ac.ir/article_5018.html ✅نقش میانجی امید در رابطه‌ بین هوش معنوی و اضطراب ناشی از بحران کرونا http://ri.journals.miu.ac.ir/article_5173.html ✅رابطه حمایت اجتماعی و تاب آوری با نقش واسطه ای امید به زندگی در بیماران کرونایی http://ri.journals.miu.ac.ir/article_5146.html ✅تدوین بسته آموزشی مضمون اسماء خداوند بر اساس سوره حمد و توحید و بررسی اثر بخشی آن بر تصور از خدا در دانش آموزان http://ri.journals.miu.ac.ir/article_5206.html انجمن روانشناسی اسلامی @islamicpa
✍️ 🌺🌸🍃 🔸غیر از این بودن؛ غیر از این شدن؛ غیر از این ماندن علاقه ذاتی ما انسانهاست؛ ما ذاتاً تمایل به تغییر داریم؛ به صیرورت؛ به دیگر شدن؛ به دگرگون شدن؛ به بهتر شدن؛البته هرچند شاید تلاشی برای آن نداشته باشیم. 🔹 اصل‌‌ترین مسأله در روان‌شناسی است؛ اینکه تغییر روانی چگونه رخ می‌دهد؟ وقتی ما تغییر می‌کنیم دقیقاً چه امور روانی تغییر می‌کند؟ آیا تغییرات همواره به سوی امور مثبت است؟ چه چیزی عامل تغییر است؟ مکانیزم‌های تغییر چیست؟ فرآیندهای آن کدام است؟ و سوال‌های دیگر. 🔸از منظر جریان روان‌درمانی موجود؛ کسی یا چیزی جز خود فرد این تغییرات روانی را ایجاد نمی‌کند؛ خواه هشیارانه و خواه ناهشیارانه؛ و از نگاه رویکردهایِ درمانی مسلط امروزی؛ مثل خانواده بزرگ درمان‌های شناختی، تغییر از افکار آغاز می‌شود. فکرهای ما تغییر می‌کند که جان‌ها تغییر می‌یابند؛ اگر فرد در زندگی نوع برداشت‌های خود را تغییر دهد؛ حال روانی او هم تغییر خواهد کرد؛ اگر عینک‌های بدبینی را از چشم خود بردارد؛ خواهد دید که زندگی آن قدر هم که او تصور می‌کرد، دشوار نیست و خودش می‌تواند شرایط را از به تغییر دهد. 🔹در نظام فکری اسلام امّا قبل از آنکه با کار داشته باشیم با و قلب سروکار داریم؛ تغییر فکر هرچند مهم؛ اما تغییر میل از آن مهم‌تر است. ذهن جایگاه افکار و شناخت‌ها است و دل پایگاه امیال و عواطف؛ از منظر اسلام امیال و شناخت‌ها همواره در مصاف هم‌اند تا کدام پیروز میدان درآید! ♦️تغییر با سه تغییر دهنده: از قرآن کریم درمی‌یابیم که خاستگاه تغییرات روانی انسان‌ها از سه ناحیه است: - خدای متعال (إِنَّ اللهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى... .)؛ - خود (حَتَّى یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ)؛ - و شیطان (وَلَأُضِلَّنَّهُمْ وَلَأُمَنِّيَنَّهُمْ وَلَآمُرَنَّهُمْ...فَلَيُغَيِّرُنَّ خَلْقَ اللَّهِ) . 🔷 تغییرات می‌تواند هم مثبت باشد و هم منفی؛ اگر تغییرات به سمت تعالی باشد مثبت است و اگر به سمت تنزل باشد منفی است. اگر احساس کنیم با انسان‌ها مهربان‌تر شده‌ایم؛ خیر و خوبی آن‌ها را می‌خواهیم؛ نقش‌ها و وظایف خود را به‌خوبی انجام می‌دهیم؛ می‌دانیم برای چه زندگی می‌کنیم و حس خوش معنوی داریم؛ احتمالاً به سمت تعالی گام برداشته‌ایم؛ و اگر فقط خودمان و خواسته‌های خودمان مهم شده؛ حوصله اطرافیان را نداریم؛ دیگران هم حوصله ما را ندارند؛ وظایف و نقشهایمان را به درستی ایفا نمی‌کنیم؛ نمی‌دانیم برای چه زندگی می‌کنیم و احساسات معنوی را هم مدتهاست فراموش کرده‌ایم؛ شاید از تغییرات مثبت باز ایستاده یا روند مقابل آن‌را آغاز کرده‌ایم. 🔸در؛ تغییرات تعالی بخش به‌دست خداوند است و ما پردازشگر این تغییرات هستیم؛ و شیطان زمینه‌ساز تغییرات منفی. اما چگونه؟ 🔺اصلی‌ترین کاری که از دست شیطان بر می‌آید؛ ایجاد است! بله همان ! کی دچار وسوسه‌ایم؟ زمانی که داریم با خودمان آهسته سخن می‌گوییم امّا به‌صورت منفی، وقتی طوری با خودمان حرف می‌زنیم که امید را از خودمان می‌گیریم؛ انگیزه حرکت را از خود می‌ستانیم؛ انگیزه‌ آسیب به دیگران در جانمان می‌افتد؛ انجام کاری که قبلاً می‌دانستیم ناسالم است در ذهنمان زیبا و جذاب می نمایاند و ... . 🔺وقتی این خودگویی‌ها فعال می‌شوند با چیزی به نام یا امیالِ معارض با هدف متعالی ترکیب می‌شوند و جریان تغییرات منفی آغاز می‌شود. تغییرات منفی گام به گام است همان‌طور که تغییرات مثبت نیز درجه به درجه است. همچنین تغییرات مثبت و منفی از تغییرات سطحی (مثل ایجاد غیظ و غضب) به تغییرات عمیق (مثل هدایت یا ضلالت) حرکت می‌کند. و اصلی‌ترین مکانیزم تغییر در اندیشه اسلامی (مهار خود) است. ✅ اگر دوستدار تغییرات مثبت هستید؛ بسم الله! خودگویی‌های منفی را بشناسید و امیال معارض با هدف متعالی را دریابید؛ با تغییرات منفی مبارزه کنید؛ زمینه تغییرات مثبت همراه شما هست! ! و «إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ: خدا حال هیچ قومی را دگرگون نخواهد کرد تا زمانی که خود آن قوم حالشان را تغییر دهند» (رعد، 11) 🌿🌿🌺🌺🍃🌸🌸🌿🌿 حجت الاسلام و المسلمین دکتر حمید رفیعی هنر انجمن روانشناسی اسلامی سال خوب و با خیر و برکتی برای همه عزیزان از خداوند منان مسألت دارد🌺😊 @islamicpa