#تنوع_در_انسان
✍یادداشت: احمد شهگلی
✅همان گونه که اشیا در جهان از جهات مختلف متنوع خلق شده اند، انسان ها نیز متنوع و متفاوت آفریده شده اند.
🔵تنوع در انسان جنبه های مختلفی دارد. تنوع به اعتبار خصایص جسمی، تنوع به اعتبار خصایص روانی، تنوع به اعتبار زبان و لغت، تنوع به اعتبار فرهنگ، تنوع به اعتبار اندیشه و ادراک، تنوع به اعتبار قومیت و نژاد و... هر یک از این اقسام به اقسام جزئی تری تقسیم می شود.
🔵 تنوع در ساحت جسمی ابعاد و اقسام وسیعی دارد به عنوان مثال این قسم شامل مواردی نظیر تنوع در ذکوریت و انوثیت، تنوع در شکل و هیات بدنی، تنوع در اندازه و حجم، تنوع در قدرت جسمانی افراد، تنوع در لحن صدای افراد و... می شود.
🔵تنوع در ساحت روانی نیز ابعاد گسترده ای دارد که شامل تنوع در خصوصیات روانی افراد، تنوع در علایق و سلایق، تنوع در دغدغه و انگیزه ها می شود. هر یک از این اقسام نیز دارای مصادیق و مراتب متفاوتی هستند.
🔵تنوع در شکل و هیات انسان ها به حدی گسترده است که تقریباً به تعداد انسان های کره زمین تنوع در شکل و هیات وجود دارد. با ترکیب تنوعات مختلف با یکدیگر و تفاوت آنها در بهرمندی از این مراتب، تمایز هر یک از افراد با دیگران، بیش از پیش آشکار می شود.
🔰برای تفصیل بیشتر ر.ک:
✍شه گلی،احمد، مسئله تنوع در انسان، مجله مشکات.👇👇
👉http://mishkat.islamic-rf.ir/article_109369.html
🌐#فلسفه_اسلامی
🆔@Islamicphilosophyir
✅شرافت مزاج نبوی در بین انواع انسانی
✍یادداشت: احمد شهگلی
(عضو هيئت علمی موسسه پژوهشی حكمت و فلسفه ايران)
🔹بر اساس دیدگاه حکما هر یک از موجودات عالم مادی، که عبارتند از جمادات، نباتات، حیوانات و انسان ها، دارای مزاج خاصی هستند.
🔹در بین انواع گوناگون مزاج ها، به ترتیب مزاج نباتات از جمادات، و مزاج حیوانات از نباتات و مزاج انسان ها از حیوانات شریف تر و لطیف تر است.
🔹مزاج نوع انسانی اشرف و اعدل امزجه در بین موجودات است.
🔹هر چه مزاج شریف تر و معتدل تر باشد روح افاضه شده نیز به همان اندازه شریف تر خواهد بود. شریف ترین روح در شریف ترین مزاج قرار می گیرد و شریف ترین مزاج قابلِ شریف ترین روح است. مطابق این بیان نفس انسانی زمانی بر بدن افاضه می شود که بدن به بالاترین و لطیف ترین مرتبه از اعتدال مزاج برسد(ملاصدرا، مفاتیح الغیب, ۵۱۳ )
🔹عرفا در یک سطح بالاتری معتقدند اعتدال مزاج جسمانی پرتوی از اعتدال مزاج روحانی است. (قیصری، شرح تائیه ابن فارض/137) چون مزاج روحانی شخصی معتدل است مزاج جسمانی او نیز معتدل می باشد. بنابراین امر از بالا تعیین می شود.
🔹انسان ها به حسب اعتدال مزاج، مراتب و درجات متفاوتی دارند. در بین افراد بشر، مزاج انسان كامل كه مصداق تام آن حقیقت «محمدیه» است، اشرف و اعدل امزجه است.
🔰علامه حسنزاده آملی (ره) در این باره میفرمایند:
«هر کس مزاج درونی و جسمانیاش معتدلتر باشد، در تمثلات خود و گرفتن حقایق علوم و معارف موفقتر است؛ لذا چون مزاج حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم دارای معتدلترین مزاج بود، به کاملترین وجه توانست تمام حقایق عالم را به انزال دفعی بگیرد.»(معرفت نفس، 87)
#شهادت_پیامبر_اکرم_ص
🌐#فلسفه_اسلامی
🆔@Islamicphilosophyir
✅ساحت جسمی انسان و سبك زندگی دینی (با تأكید بر آموزههای رضوی)
✍️احمد شه گلی
🌸متن نوشتار 👇👇
👉https://ahmadshahgoli.ir/2021/06/21/2345/
#امام_رضا_علیه_السلام
🌐#فلسفه_اسلامی
🆔@Islamicphilosophyir
📝پیام خیلی مهم امام رضا به شیعیان
✅لطفاپیام امام ع را بههمگان،خصوصا شخصیّتهای تاثیرگذار ارسال بفرمایید
ای عبدالعظیم!
أبلغْعنّی أولیائی السلامَ و قل لهم:
سلاممرا بهدوستدارانمبرسان وبهآنان بگو:
أن لایجعلوا للشیطان علیأنفسهمسبیلاً، ومُرْهم بالصدق الحدیث...وترکالجدال...
در دلهایخود راهیبرایشیطان نگشایند
آنانرا بهراستگویی،ادایامانت، سکوت پر معنا و ترکجدال در امور بیهوده فراخوان
بهصلهرحم و رابطهدوستانه باهم دعوت کن؛ چراکه اینکار باعث تقرب بهخدا و من و دیگر اولیاء اوست
دوستانما نباید فرصتهای گرانبهای زندگی را به دشمنی با یکدیگر تلف کنند
من با خود عهد کردهام که هرکس مرتکب اینگونه امور شود یا به یکی از دوستانم و رهروانم خشم کند و به او آسیب رساند؛
از خدا بخواهم که او را به سختترین کیفر دنیوی مجازات کند و در آخرت نیز اینگونه افراد از زیانکاران خواهند بود
👌به دوستان ما توجه بده که
خداوند نیکوکاران آنان را مورد بخشایش خویش قرار داده است و
۳ گروه از بدکاران را هرگز نخواهدبخشید:
۱_ آنهایی که به خداوند شرک ورزند
۲_ یکی از دوستان ما را برنجانند
۳_ ویا در دل نسبت بهآنان کینه بپرورند، مگراینکه از نیت و عمل خود بازگردند
امااگرهمچنان باقی باشند،خدا روح ایمان را برای همیشه از دل آنان خارج ساخته و از ولایت ما نیز بیرون خواهد برد و ازدوستی ما اهلبیت بیبهره خواهند بود
و من ازاین لغزشها بهخدا پناه میبرم
📚اختصاص شیخمفید،ص۲۴۱
#حکمت_آمیز
امیرالمؤمنین علیه السلام:
مَن أسرَعَ فِی الجَوابِ لَم یُدرِکِ الجَوابَ
هر کس در دادن پاسخ شتاب نماید، از دادن پاسخِ درست باز مانَد
غرر الحکم حدیث ۸۶۴۰
┄┅═✧☫✧═┅┄
#حکمت_آمیز
#روایات
.
از میرزا تقی خان امیرکبیر، خط شکن پسا ترکمان چای، تا سید ابراهیم رییسی، خط شکن پسا برجام
✍️دکتر موسی نجفی
🔴نمی دانم چرا یک مرتبه چندین شباهت بین سید ابراهیم رئیسی با میرزا تقی خان امیرکبیر ذهنم را مشغول کرد و از این میان به مطلب مهم تری رسیدم :
شباهتی که این دو بزرگوار به لحاظ جایگاه اجتماعی داشتند این است که هر دو نفر از اقشار پایین جامعه بودند و توانستند در اثر لیاقت ذاتی رشد نمایند و در مدت تقریبی سه سال ریاست، کارهای زیربنایی عظیمی انجام دهند که از آن جمله می توان به عملیاتی نمودن اقتصاد ملی و بومی اشاره کرد که هردو به آن اعتقاد راسخ داشتند؛ هر دو از جنس مردم و مردم دوست بودند؛ هر دو تا پای جان بر سر عقیده و مرام خویش ایستادند؛ و در نهایت هر دو در جوار مولایشان، یکی در جوار امام حسین علیه السلام و دیگری در جوار امام رضا علیه السلام مأوا گرفت .
⭕️ اما ماجرا به همین جا ختم نمی شود؛ بصیرت در تاریخ دیروز راز سیاست پنهان امروز را هم مکشوف خواهد کرد.
به نظر من آن چه بیش تر از هر چیز دیگری این دو قهرمان و شهید ملی را به هم نزدیک می کند، استقلال در برابر سیاست پلید خارجی است، و مهم تر از آن، پالایش سیاست و حاکمیت ایران از امواج فتنه و مکر اجنبی و جلوگیری از نفوذ آشکار و پنهان بیگانگان.
♨️ شهید میرزا تقی خان امیرکبیر درحالی سکان سیاست ایران عصر ناصری را به دست گرفت که ترکش های زهرآگین ترکمان چای تن ایران و ایرانی را رنجور و نحیف ساخته و او بود که این میراث شوم نفوذ و رخنه اجنبی را با تدبیر سیاستش چاره و درمان کرد.
⭕️اما در این طرف تاریخ، ابراهیم عزیز ما هم وارث عصر انحطاط برجام و برجامیان بود. تن و روح و جان و هویت ایرانیان نیز در این تحقیر، رنجور و سرگشته شده بود؛ این بار فرزند دیگری از ایران، در کسوت یک عالم دینی و منتسب به آل رسول الله، زخم های ناشی از سوء تدبیر دولت مردان نالایق سال های قبل از خودش را حکیمانه مرهم نهاد.
#جهاد_تبیین
#سید_ابراهیم_رئیسی
#امیرکبیر
.
📚کانال #انسان_شناسی، تأملاتی است درباره:
🌍#انسان؛ اوصاف و احوال آن.
🔰با رویکرد #فلسفی #دینی #روانشناختی
📌لینک عضویت 👇👇
👉https://eitaa.com/joinchat/2600337464C9b945cb3d1
🌿
🌾💐
🍃☘️🍄
💐🌾🌺🍃🌱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ معنای فلسفه از زبان دکتر دینانی
💠 اصلا فیلو یعنی دوستدار، سوفیا یعنی حکمت، یعنی کسی که دوست دارد حکمت را. سقراط میگفت من دوست دارم دانش را، فیلسوف نیستم.
🔸 فیلسوفان بزرگ آمدند و هر کدام یک مکتب فلسفی دارند. ارسطو یک مکتب فلسفی دارد، افلاطون دارد، هراکلیتوس دارد، فلاسفه جدید هم همین طور.
🔹 خب [اینها] اندیشههاشون تنظیم شده و به صورت یک مکتب فلسفی درآمده، اگر منظور دانستن این مکتبهاست این هم در حد اطلاعات خوبه، این میتواند کمک کند، اما این فلسفه نیست، [بلکه این] فلسفه دانستن است یا تاریخ فلسفه است.
🌐#فلسفه_اسلامی
🆔@Islamicphilosophyir
📢#برنامه_دروس علوم عقلی #قم در سال ١۴٠٣ (فهرست شماره 1)
▫️با توجه به درخواستهای علاقهمندان، دروس حوزه علوم عقلی معرفی میشود.
💠تنظیم: موسسه نفحات
#فلسفه_اسلامی
🆔@Islamicphilosophyir
افلاطون زنده است!
📜دریای سوم،مجمع البحرین است و حضرت موسی و خضر علیهما السلام در حاشیه آن با هم ملاقات کردند.
افلاطون به این محل رسید و از آن دریا نوشید و تا کنون در کوهی به نام"دراوند"زندگی می کند.
خضر علیه السلام را دیدم و همه آنچه در این دریای محیط است،از او روایت می کنم.
📌نقل این مطلب به معنای تائید آن نیست.
📘انسان کامل،باب شصت و دوم،ص۴۶۷-۴۶۶
👤عبدالکریم جیلی قدّس سرّه
https://t.me/JAMEOLASRAR110
🌐#فلسفه_اسلامی
🆔@Islamicphilosophyir
✅ شرایط پذیرش شاگرد نزد ملاصدرا
☘️از تمام ایران برای استفاده از درس صدرالمتألهین به شیراز می رفتند و ایشان شاگردان نمی پذیرفت مگر اینکه شاگرد چند شرط را بپذیرد و بدان عمل نماید:
1️⃣ در صدد تحصیل مال نباشد، مگر به اندازۀ تحصیل معاش.
2️⃣ در صدد تحصیل مقام نباشد.
3️⃣ و معصیت نکند.
اگر شاگرد این شرط ها را می پذیرفت و بدان عمل میکرد ملاصدرا موافقت مینمود که او را در جرگۀ شاگردان بنشاند و گرنه به او میگفت که در جای دیگر تحصیل کند!
🌱 صدر المتألهین میگفت محال است کسی که در صدد تحصیل مال است بتوانـد تحصیل علم کند، و تحصیل مال دنیا و تحصیل علم دو عمل متخالف است که با هم قرین نمیشود.
🌿 کسی که در صدد تحصیل مال است گرچه ممکن است توانگر شود، اما به طور حتم از تحصیل علم باز میماند و مالدارانی که عالم جلوه میکنند متظاهر به علم و ریاکارند.
📚 سیمای فرزانگان، ص۳۶
🌐#فلسفه_اسلامی
🆔@Islamicphilosophyir