کتاب «فلسفۀ تربیتی امام موسی صدر» به قلم معصومه عبدلی از سوی انتشارات علمی و فرهنگی منتشر شد.
به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «فلسفه تربیتی امام موسی صدر» نوشته معصومه عبدلی در ۳۶۵ صفحه و بهای ۵۰ هزار تومان توسط انتشارات علمی و فرهنگی، با همکاری موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر منتشر شد.
امام موسی صدر همواره شخصیت محبوبی بوده و از پس سالها بیخبری از او، هر وقت خبری یا اثری با نامش گره خورده، توجهها را به سمت خود جلب کرده است. امام موسی صدر اساسا خود فلسفۀ تربیتی تدوین نکرد، اما منظومۀ فکری او ظرفیت استخراج نوعی فلسفۀ تربیتی را داشته است. معصومه عبدلی تلاش دقیقی برای استخراج این فلسفۀ تربیتی در قالب رسالۀ دکتریاش داشته است. وی در ابتدا نگاهی به مبانی نظری دیدگاههای امام موسی صدر داشته و کوشیده انسانشناسی، معرفتشناسی، رابطۀ دین و آزادی و عملگرایی و از این دست مفاهیم را در اندیشۀ او بکاود.
سپس شاخصههای رفتاری و روشهای تربیتی امام موسی صدر را با دقت و ریزبینی از نظر گذرانده است؛ و پس از این دو مطالعۀ مقدماتی، فلسفۀ تربیتی امام موسی صدر را از دل آن اندیشهها بیرون کشیده است.کتاب فلسفۀ تربیتی امام موسی صدر در نهایت فصلی را به جمعبندی مباحث اختصاص داده و منابع فارسی، عربی و انگلیسی را نیز برای پژوهشگران فراهم کرده است.
خسرو باقری، استاد دانشگاه تهران و متخصص در زمینهی علوم تربیتی و فلسفه آموزش و پرورش، مقدمهای بر کتاب نگاشته است و از کوشش نویسنده در استخراج فلسفه تربیتی از اندیشههای امام موسی صدر تقدیر کرده است.
در پشت جلد این کتاب آمده است:
«در منظومۀ فکری صدر سه عنصر دین، انسان و جامعه ارتباطی قابل تأمل دارند. انسان در نظر صدر موجب دگرگونی و تحول در جامعه و جهان میشود و اوست که امکان فهمی نوشونده از دین متناسب با نیازها و اقتضائات فردی و اجتماعی دارد. از سویی تنهایی و سرگشتگی انسان نتیجۀ غیاب دین است. نکتۀ حائز اهمیت در اندیشۀ وی آن است که دین قابلیت انطباق با شرایط جدید را دارد و اگر با تحول مستمر، که حاصل تعامل انسان و هستی است، متحول شود، به کار انسان میآید وگرنه فاقد تأثیر خواهد بود.»
🔷 دانشگاه ادیان و مذاهب با همکاری دانشگاه باقرالعلوم برگزار میکند:
همایش بین المللی "نقش اندیشه های عرفانی امام خمینی(ره) در شکل گیری انقلاب اسلامی ایران"
🔹 مشروح خبر:
https://urd.ac.ir/fa/cont/9924/
https://eitaa.com/BouNEWS
فلسفه سیاسی اسلامی
🔷 دانشگاه ادیان و مذاهب با همکاری دانشگاه باقرالعلوم برگزار میکند: همایش بین المللی "نقش اندیشه ها
همایش بینالمللی «نقش اندیشههای عرفانی حضرت امام در شکلگیری انقلاب اسلامی» در دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار میشود.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه، حجتالاسلام والمسلمین علیرضا ایمانی مدیر دفتر همکاریهای علمی و بینالملل دانشگاه ادیان و مذاهب از برگزاری همایش بینالمللی «نقش اندیشههای عرفانی حضرت امام در شکلگیری انقلاب اسلامی» در دانشگاه ادیان و مذاهب خبر داد.
وی گفت: شناخت ابعاد وجودی حضرت امام کار سادهای نیست. امام هم در فقه و اصول مجتهد و صاحب نظر بود و هم در فلسفه و حکمت استاد بالاطلاق زمان خودش بود و هم در علم رجال و درایه و اخلاق و عرفان و سیاست و علمالاجتماع صاحب رأی و نظر بود. او در عرفان، شاگرد آیتالله شاه آبادی بود ولی خود در سیر و سلوک و عرفان، صاحب سبک و نظر بودند. این همایش، عهدهدار شناسایی و بررسی اندیشههای عرفانی امام راحل(ره) در ایجاد انقلاب و هدایت و رهبری انقلاب میباشد.
حجتالاسلام ایمانی همچنین گفت: نهضت حضرت امام (ره) باعث شکلگیری انقلابهایی دیگر در جهان اسلام شد. حزبالله لبنان برخاسته از اندیشههای عرفانی و سیاسی حضرت امام(ره) بود و به دنبال آن، حرکت مقاومت اسلامی به نام حماس و جهاد اسلامی و بعد، حرکت انصارالله در یمن و جیش الشعبی در سوریه و حشد الشعبی در عراق حاصل این انقلاب بود. تعبیر قرآن در این موضوع، «كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصلُها ثابِتٌ وَفَرعُها فِي السَّماءِ تُؤتی اُکُلَها کُلَّ حینٍ بِاِذنِ رَبِّها». درختی که حضرت امام در سال 42 غرس کرد و در بهمن 57 به ثمر رسید، مصداق بارز همان کلمه طیبه است که اصل و ریشه آن در اعماق وجود انسانها ثابت است و شاخههای این درخت در اوج آسمانها است و هر روز شاهد برکات وثمرات و بهرههای این درخت پربار هستیم.
عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب درباره زمان برگزاری این همایش گفت: این همایش روز چهارشنبه 15 بهمن 1399 از ساعت 9 تا 12 همزمان با ولادت باسعادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و میلاد امام خمینی رحمت الله علیه در سالن امام موسی صدر دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار میشود.
وی عنوان کرد: در ابتدای این وبینار بینالمللی پیام صوتی و تصویری حضرت آیتالله جوادی آملی پخش خواهد شد و در ادامه سخنرانان داخلی و خارجی به ایراد سخنرانی خواهند پرداخت.
مدیر دفتر همکاریهای علمی و بینالملل دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: حجتالاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب با عنوان «تأثیر تصوف بر انقلاب کشورهای اسلامی»، سرکار خانم دکتر فاطمه طباطبایی عروس حضرت امام از پژوهشگاه امام خمینی(ره) با عنوان «ضرورت و رسالت حکومت اسلامی در اندیشه عرفانی حضرت امام(ره)»، جناب آقای شفیق جرادی از علمای لبنان و رئیس معهد معارف حکمیه با عنوان «عرفان جهادی»، آیتالله شیخ حسن رمضانی از اساتید اخلاق و عرفان و از شاگردان برجسته آیتالله حسنزاده آملی و آیتالله جوادی آملی با عنوان «ولایت فقیه و ولایت عارف»، دکتر سعید جوادی آملی با عنوان «رابطه عرفان و سیاست»، جناب آقای نذار سعید با عنوان «تأثیر اخلاق و عرفان امام در شکلگیری جبهه مقاومت» و حجتالاسلام والمسلمین دکتر رضا الهیمنش عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب با عنوان «رابطه حق و خلق در اندیشههای عرفانی حضرت امام(ره) دیگر سخنرانان این همایش هستند.
گفتنی است علاقه مندان به حضور در این همایش به صورت مجازی می توانند از طریق ذیل اقدام کنند:
Bigbluebutton: online.urd.ac.ir/bbb-room/adyan-webs
Instagram: @international.urd.iran
✅همایش بین المللی باز اندیشی آرای استاد مطهری در مواجهه با مسائل امروز
⏰زمان: 13 تا 15 بهمن 1399
⏹افتتاحیه: یکشنبه 12 بهمن ماه ساعت 18:30 همراه با پرسش وپاسخ آنلاین بعد از هر سخنرانی
⏹همراه با سخنرانان از 22 کشور جهان
👥سخنرانان افتتاحیه:
پروفسور فون استوش (آلمان)
آیت الله جوادی آملی
دکتر ادریس هانی(مراکش)
⏹دریافت لینک های پخش زنده: ارسال عدد 2 به 1000404404
سومین کرسی ترویجی کنگره حکمت سیاسی متعالیه با ارائه آقای دکتر مسعود پورفرد و نقد آقایان دکتر امیدی و دکتر پزشگی چهارشنبه ۱۵ بهمن ساعت ده صبح برگزار می شود.
لینک برای حضور به صورت مجازی
http://dte.bz/danaee
✅پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی به مناسبت چهلمین روز بزرگداشت استاد آیتالله محمدتقی مصباح یزدی برگزار میکند.
⏹نشست علمی: آیتالله مصباح یزدی و امتداد سیاسی - اجتماعی فلسفه اسلامی
✅سخنرانان:
👤استاد دکتر محمد لگنهاوزن
موضوع: فلسفه دین استاد مصباح یزدی
👤حجت الاسلام و المسلمین استاد نجف لک زایی
موضوع: حکمرانی سیاسی در اندیشه سیاسی استاد مصباح یزدی
👤حجت الاسلام و المسلمین استاد محمد تقی سبحانی
موضوع: نوآوریهای کلامی استاد مصباح
👤حجت الاسلام و المسلمین استاد اکبر میر سپاه
موضوع: تأثیر مبانی پیشگیری از انحرافات فردی و اجتماعی از دیدگاه استاد مصباح یزدی
👤حجت الاسلام و المسلمین استاد عسکر دیرباز
موضوع: فلسفه سیاسی از منظر استاد مصباح یزدی
👤حجت الاسلام و المسلمین استاد مهدی علیزاده
موضوع: از تعمیق عقلانیت تا پروای معنویت در اندیشه اخلاقی استاد مصباح
👤حجت الاسلام و المسلمین استاد سعید روستا آزاد
موضوع: ثبات قدم در سیره اجتماعی استاد مصباح یزدی
👤حجت الاسلام و المسلمین استاد سید اکبر حسینی قلعه بهمن
موضوع: واقعگرایی اخلاقی از منظر استاد مصباح یزدی
⏰زمان: دوشنبه ۱۳۹۹/۱۱/۲۰ ساعت ۹ الی ۱۱.
⬅️مکان: قم - پردیسان - انتهای بلوار دانشگاه - پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
💠مجری: پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی و مرکز هماری های علمی و بین الملل
⬅️لینک ورود به جلسه:
🌐www.dte.bz/danaee
نشست «فلسفه سیاسی آیتالله مصباح یزدی» برگزار میشود
نشست «فلسفه سیاسی آیتالله مصباح یزدی»، سه شنبه، ۲۱ بهمنماه، از ساعت ۱۹ به صورت مجازی برگزار میشود.
به گزارش ایکنا، نشست «فلسفه سیاسی آیتالله مصباح یزدی»، سه شنبه، ۲۱ بهمنماه، از ساعت ۱۹ به صورت مجازی برگزار و از طریق نشانی اینترنتی hekmateislami.com/?page_id=۱۰۶۸۵ پخش میشود.
در این نشست صاحبنظرانی از جمله، نجف لک زایی، محسن مهاجرنیا، غلامرضا بهروزیلک، علیرضا صدرا، شریف لک زایی و داود مهدویزاودگان به ایراد سخن میپردازند.
#نشست_علمی
#پژوهشکده_علوم_واندیشه_سیاسی
#همایش_حکمت_سیاسی_متعالیه
✅کرسی ترویجی عرضه ونقد ایده علمے(ذیل همایش حکمت سیاسی متعالیه)
💠عدالت در حکمت متعالیه
👤ارائه دهنده: حجت الاسلام والمسلمین دکتر #بهرام_دلیر (دانشیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی)
⬅️ ناقدان:
👤حجت الاسلام والمسلمین دکتر #احمدرضا_یزدانی_مقدم (دانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
👤حجت الاسلام والمسلمین دکتر #سید_کاظم_سید_باقری(دانشیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی)
👤دبیرعلمی جناب آقای دکتر #شریف_لک_زایی (دانشیار گره فلسفه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
⏰زمان: چهارشنبه 1399/11/29 ساعت 10 الی 12
⬅️مکان: قم- پردیسان- پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی- طبقه دوم- تالار سردار شهید حاج قاسم سلیمانی
💠لینک ورود به جلسه:
🌐http://dte.bz/danaee
گروه فلسفه سیاسی یکی از سه گروه پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی است. نخستین فعالیت های این گروه به نیمه دوم دهه هفتاد شمسی مى رسد. می توان ادعا کرد که این گروه در زمان تأسیس، تنها گروه فلسفه سیاسی فعال و نخستین گروه فلسفه سیاسی در ایران به شمار میرود.
دکتر محمد پزشکی مدیریت اولیه این گروه را برعهده داشته و پس از وی دکتر مرتضی یوسفی راد مدیریت گروه را عهده دار بوده است. در سال های اخیر، دکتر احمد رضا یزدانی مقدم و در حال حاضر دکتر شریف لک زایی مدیریت این گروه را برعهده داشته اند.
حدود یک صد طرح پژوهشی تا کنون در گروه فلسفه سیاسی تحقیق شده است که بیش از شصت طرح پس از اتمام به دست چاپ سپرده شده است. طرح پژوهشی اندیشه سیاسی متفکران مسلمان، حکمت سیاسی متعالیه در قالب مجموعه سیاست متعالیه، حکمت سیاسی مشاء، اخلاق و سیاست و فلسفه علم سیاست در میان طرح های برجسته این گروه است.
این گروه در برگزاری بیش از یک صد نشست علمی را در کارنامه خود دارد. همچنین بیش از ده نقد کتاب در حوزه فلسفه سیاسی و حدود ده کارگاه پژوهشی در گروه برگزار شده است.
نخستین همایش سیاست متعالیه از منظر حکمت متعالیه در سال 1387 با اشراف حضرت آیت الله جوادی آملی نیز توسط این گروه برنامه ریزی و انجام شد. از این مجموعه تا کنون 16 اثر چاپ و منتشر شده است و آثار جدیدتری در دست چاپ دارد.
برنامه ریزی برای برگزاری هم اندیشی صاحب نظران عرصه فلسفه سیاسی به منظور بررسی وضعیت فلسفه سیاسی در ایران از جمله برنامه های آتی گروه فلسفه سیاسی است.
همچنین گروه فلسفه سیاسی به عنوان نخستین گروه فلسفه سیاسی در ایران بر آن است فصلنامه فلسفه سیاسی را راه اندازی و منتشر سازد. اعضای هیأت علمی تمام وقت گروه فلسفه سیاسی
دکتر احمدرضا یزدانی مقدم
دکتر رجبعلی اسفندیار
دکتر شریف لک زایی
دکتر محمد پزشگی
دکتر مرتضی یوسفی راد
فرخوان مقاله بیست و پنجمین همایش بزرگداشت ملاصدرا
بیستمین همایش بزرگداشت ملاصدرا در خردادماه 1400 با موضوع «فلسفه و تعامل جهان و انسان» برگزار خواهد شد. از اساتید و پژوهشگران محترم دعوت بعمل می آید با ارائه مقاله در این همایش مشارکت فرمایند.
سرفصلها و زیرموضوعات همایش در وبسایت بنیاد حکمت اسلامی صدرا به نشانی mullasadra.org در دسترس عموم قرار دارد.
http://mullasadra.org/new_site/persian/Site%20News/pic/Farakhan1400.pdf
دولت از دیدگاه فلسفه سیاسی علامه طباطبایی.mp3
49.98M
#نشست_علمی
#پژوهشکده_علوم_واندیشه_سیاسی
#همایش_حکمت_سیاسی_متعالیه
✅کرسی ترویجی عرضه نقد و ایده علمی
⬅️«دولت از دیدگاه فلسفه سیاسی علامه طباطبایی» ( ذیل همایش حکمت سیاسی متعالیه)
🎧از رادیو پژوهش بشنوید
🌐http://dte.bz/Hezh4
👤ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد رضا یزدنی مقدم عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی
👤👤ناقدان:
حجت الاسلام و المسلمین دکتر منصور میر احمدی رئیس پژوهشکده علوم و امدیشه سیاسی
حجت الاسلام و المسلمین دکتر مهدی امیدی عضو هیات علمی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره)
⏰زمان: پنجشنبه 1399/10/18
⬅️مکان: قم-پردیسان- انتهای بلوار دانشگاه- پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی-طبقه دوم- تالار سردار شهید حاج قاسم سلیمانی
💠مجری: پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی و مرکز همکاری های علمی و بین الملل
🌐https://eitaa.com/isca_seda/1340
📕
#کتاب_سال_جمهوری_اسلامی_ایران
برگزیدگان کتاب سال جمهوری اسلامی (1399) در حوزه علوم انسانی و اسلامی:
1. سیر تدوین و تطور صحابهنگاری، تألیف محمدرضا هدایتپناه، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، 1398، 776 ص.
2. دانشنامه فرهنگ مردم ایران، تألیف گروه نویسندگان، زیر نظر: سیدمحمدکاظم موسوی بجنوردی، ویراستاران علمی: اصغر کریمی و محمد جعفری قنواتی، تهران: مرکز دایرهالمعارف بزرگ اسلامی، 1391ـ1398، 6 ج.
3. تناهی استعلایی: پژوهشی درباره هستیشناسی بنیادین هایدگر، تألیف احمد رجبی، تهران: هرمس، 1398، پنجاهودو+ 493 ص.
4. مصباح السالکین لنهجالبلاغه من کلام امیر المؤمنین علیهالسلام، تألیف کمالالدین میثم بن علی بن میثم البحرانی، تحقیق مؤسسه آل البیت علیهمالسلام لإحیاء التراث، قم: مؤسسه آل البیت علیهمالسلام لإحیاء التراث، 1435ـ1442ق، 6 ج.
5. تبارنامه اشراقیان، تألیف زهرا زارع، تهران: هرمس، 1398، 24+ 484 ص.
6. وجود و ذات: تفسیری از صدرا در سیاق تاریخی، تألیف داود حسینی، قم: حکمت اسلامی، 1398، 392 ص.
7. چشماندازهای معنوی و فلسفی اسلام ایرانی، تألیف هانری کربن، تحقیق و ترجمه انشاءالله رحمتی، تهران: سوفیا، 1391ـ1398، 4 ج.
8. بنیاد حق طبیعی براساس اصول آموزه دانش، تألیف یوهان گوتلیب فیشته، ترجمۀ سیدمسعود حسینی، تهران: ققنوس، 1398، 456 ص.
9. ریشههای الهیاتی مدرنیته، تألیف مایکل آلن گیلسپی، ترجمۀ زانیار ابراهیمی، تهران: پگاه روزگار نو، 1398، 573 ص.
10. منطق و معرفت در اندیشه سهروردی: شرح منطق حکمة الاشراق، تألیف مهدی عظیمی، تهران: مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفة ایران، 1398، 608 ص.
11. سیمای منسجم سورههای قرآن: نظریه غرضمحوری در انسجام سورههای قرآن، تألیف حامد معرفت، قم: تمهید، 1398، 416 ص.
12. موسوعه معارف اهل البیت علیهمالسلام فی الکتب الاربعه، تألیف المؤسسه الثقافیه لمعارف الثقلین الوحیانیه، قم: بیدار، 1398، 12 ج.
13. تقریر الاصول، تألیف سیدعلی محققداماد، تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)، مؤسسه چاپ و نشر عروج، 1398، 4 ج.
14. جریانشناسی فکری امامیه در دوران فترت (میانه مدرسه کوفه و مدرسه بغداد)، تألیف سیداکبر موسویتنیانی، قم: مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث، 1398، 480 ص.
15. فرهنگ چندمعنایی: روایتی دیگر از اسلام، تألیف توماس باوِر، ترجمه غلامرضا خدیوی، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، 1398، 652 ص.
16. جریانشناسی عرفان ابنعربی در ادب فارسی، تألیف مهدی حیدری، تهران: مولی، 1398، 730 ص.
17. راه کنفوسیوس: پژوهشی نظامدار و جدید درباره «چهار کتاب»، تألیف لی فو چن، ترجمه گیتی وزیری، تهران: حکمت سینا، 1398، 2 ج.
18. چشماندازهای فرهنگ معاصر ایران، تألیف نعمتالله فاضلی و مانی کلانی، تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، 1398، 3 ج.
19. نظریه عمومی نفی دشواری در حقوق اسلامی، تألیف سیدمصطفی محققداماد، تهران: سخن؛ مرکز نشر علوم اسلامی، 1398،504 ص.
🆔 @libisca
گزارش چهارمین کرسی ترویجی کنگره حکمت سیاسی متعالیه
"عدالت در حکمت متعالیه"
چهارمین کرسی ترویجی کنگره حکمت سیاسی متعالیه با عنوان عدالت در حکمت متعالیه با ارائه حجت الاسلام والمسلمین دکتر بهرام دلیر و حضور ناقدان حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمدرضا یزدانی مقدم و حجت الاسلام والمسلمین دکتر سیدکاظم سیدباقری و دبیری علمی دکتر شریف لک زایی در تاریخ 29/11/1399 برگزار شد.
در ابتدای جلسه دکتر شریف لک زایی ضمن خیر مقدم به اساتید محترم و شرکت کنندگان از حجت الاسلام والمسلمین دکتر بهرام دلیر خواست بحث خود را ارائه نماید.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر بهرام دلیر در ابتدا گفت: پرسش اصلی بحث این است که عدالت در حکمت متعالیه منقطع از دیگر حوزه¬ها طرح شده است یا حوزه-های دیگر را نیز در بر می¬گیرد؟ در این زمینه مدعا این است که عدالت در حکمت متعالیه حوزه¬های سه گانه¬ای را در بر می¬گیرد.
وی ادامه داد: برای تبیین بحث – صرف نظر از آنچه در مقاله به طور مبسوط آمده است - چند مطلب در این زمینه قابل توجه است:
مطلب اول این است که عدالت خیر است و چون خیر است امری وجودی است. وجودی در اینجا به معنای وجود است.
مطلب دوم این است که تقسیم وجود در هستی شناسی فلسفی می¬گوید الوجود اما حقیقی و اما اعتباری. هر قسمی بهره¬ای از مقسم خود دارد.
مطلب سوم این است که عدل از اسمای حسنای الهی است. حکمت متعالیه در اینجا متأثر از عرفان محی الدین عربی است.
مطلب چهارم این است که عدالت در حوزه اخلاق نیز جریان دارد و صرفاً یکی از فضائل نیست بلکه همۀ فضائل است.
مطلب پنجم این است که اگر عدالت سیاسی را می¬خواهیم مطالعه کنیم با دیگر حوزه¬ها از جمله تکوین و تشریع باید مورد مطالعه قرار گیرد. از این رو عدالت نمی-تواند منفک از اخلاق و تکوین و تشریع باشد. در اینجا یک نوع همگرایی در همۀ حوزه¬ها وجود دارد. در نتیجه تکوین و تشریع با همدیگر پیوند دارند.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر بهرام دلیر در پااین گفت: حکمت عملی قوی در ارتباط با حکمت نظری قوی قابلیت طرح دارد. فرآورده¬های حکمت متعالیه برای حل مسأله¬ها آمده¬اند و با قوت حکمت عملی با پشتوانه حکمت نظری می¬تواند مسائل را حل نماید.
عدالتی در نظام سیاسی می¬تواند کارساز باشد که به صورت وجودی دیده شود. تا وقتی ملکه عدالت در صاحبان قدرت رسوخ نکند امکان تحقق عدالت نیست.
در هر حال عدالت را باید با حوزه¬های دیگر ملاحظه کرد. همچنین عدالت را باید یک امر وجودی دید. اگر عدالت را یک امر تشریعی ببینیم باید در ارتباط با تکوین مورد ملاحظه قرار گیرد.
در ادامه حجت الاسلام والمسلمین سیدکاظم سیدباقری به عنوان ناقد اول بیان داشت: این که عدالت در حکمت متعالیه به چه معنا است و آبا به معنای اعتدال است که آن را مفروض بگیریم و یا عدالت بریده از دیگر ساحات نیست و مرتبط با عرصۀ تکوین و تشریع و اخلاق است و مرتبط با دیگر مباحث بنیادین مانند حرکت جوهری است؛ برآیند اینها به ما کمک می¬کند که به یک تحلیلی از عدالت اجتماعی برسیم. این¬ها مفروض بحث است. بعد از این چه اتفاقی می¬افتد؟ حال که این منظومه کامل شده است چه اتفاقی می¬افتد؟ این بحث خوب است کامل شود. از این رو با توجه به این که بحث عدالت سیاسی طرح شد مناسب است در عنوان هم عدالت سیاسی تصریح شود.
وی افزود: فرضیه¬ای که می¬خواهد ارائه شود چیست؟ این را می¬پذیریم که شخص حاکم باید عدالت¬ورز باشد اما شما نمی¬توانید عدالت ساختاری و ساختار عادلانه را نادیده بگیرید. از این رو اگرچه عدالت فردی و درونی نقش دارند اما چه بسا شخص عادل در ساختار ناعادلانه ظلم می¬کند. یا شخص عادل می¬خواهد عدالت را رعایت کند اما در ساختار این بحث دیده نشده است. در یک ساختار عادلانه افراد می¬توانند به حقوق خویش برسند و افراد در جایگاه شایسته و بایسته خود می¬رسند. این در بسیاری از کشورها اتفاق افتاده است.
سید باقری گفت: در بحث نظام احسن، نظام عدل هم وجود دارد و هر گاه ساختاری وجود داشته باشد که برخلاف نظام احسن است جای توجیه ندارد. همچنین مناسب بود پس از شکل گیری منظومه سه گانه اخلاق، تکوین و تشریع درباره عدالت، راه کارهایی نیز پیشنهاد می¬شد.
ساختار جمهوری اسلامی ایران در ناخودآگاه امام خمینی مبتنی بر حکمت متعالیه وجود دارد. در ایجاد نظام جمهوری است که اشخاص می¬توانند به حقوق خود برسند و میزان رأی مردم می¬شود و مردم محق به تعیین سرنوشت خود هستند که این مبتنی بر اندیشه حکمت متعالیه است.
وی در پایان افزود: آقای دکتر دلیر به برخی از مباحث که در ظرفیت اندیشه حکمت متعالیه است می¬تواند بپردازد. برای مثال ملاصدرا می¬گوید با قیام عقل، شهوت خادم عقول و با قیام شهوت، عقول خادم شهوت¬اند. همچنین مباحث دیگری که در رساله شواهد الربوبیه و مبدأ و معاد در این زمینه وجود دارد می¬تواند مورد توجه باشد.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمدرضا یزدانی مقدم به عنوان ناقد دوم گفت:
بحث¬های خوبی صورت گرفته است و مناسب است که از آن پس وارد بحث¬های فلسفه سیاسی بشویم. هر بیان فلسفه سیاسی یک وجه توصیفی دارد و یک وجه ایجابی و این که دیدگاه خود فرد هم در ادامه مطرح شود. درواقع این که گام نویسنده و ارائه دهنده در بحث عدالت چیست، مشخص شود.
افلاطون بحث¬های مختلفی در آثارش درباره عدالت دارد. همچنین ارسطو نیز پنج نگاه به عدالت در آثارش مطرح کرده است.
وی افزود: بحث عدالت به ویژه در حکومت و دولت و نسبت آن با عدالت نیز قابل طرح است. به ویژه این که آیا حکومت عادلانه برقرار شده است یا خیر. همچنین این بحث که آیا روابط دولت و اجتماع عادلانه است یا خیر. آیا عدالت ناظر به حقوق است یا ناظر به شایستگی است یا ناظر به نیازها است؟ اینها همه قابلیت بحث دارد.
با این وصف در حکمت متعالیه چه چیزی دربارۀ عدالت می¬گوید؟ آیا فردی می¬داند یا اجتماعی یا قانونی؟ آیا خواستار عدالت توزیعی است یا گونه¬های دیگر عدالت؟ آیا عدالت ذاتی است یا خیر؟ این پرسش¬ها مطرح می¬شود و مورد انتظار است که از منظر حکمت متعالیه درباره آن سخن گفت. عدالت ساختاری کجاست؟ در تعارض عدالت فردی و ساختاری چه باید کرد؟
وی سپس گفت: امکانات هم در بحث وجود دارد که می¬تواند در بحث استفاده شود. همچنین لازم به گفتن است که علامه طباطبایی از اعتبار حسن عدالت اجتماعی سخن می¬گوید. اما مناسبات دیگر اعتباری نیست و در آن روابط فی مابین را توضیح می¬دهیم. در بحث ارائه شده عدالت را درون دینی نمی¬دانند و برون دینی می¬بینند و در نتیجه عقلانی می¬دانند.
پس از بیان نقدها، حجت الاسلام والمسلمین دکتر بهرام دلیر پاسخ هایی ارائه داد. وی گفت: وقتی گفتیم عدالت امری وجودی است دیگر کشور و جغرافیا نمی¬شناسد و برای همه یکسان است و منهای دین و آیین مطرح است. در حکمت متعالیه عدالت کارگزار و ساختار همراه همدیگر مطرح¬اند. در چینش نهادها عدالت وجود ندارد که در آسیب شناسی نظام جمهوری اسلامی ایران باید مورد توجه قرار گیرد. نهادهایی که در راستای عدالت¬اند باید تقویت شوند. نهادهای سیاسی از منظر حکمت متعالیه باید مورد بازبینی قرار گیرند. نظام سیاسی نیز دارای تکلیف است و تکلیف فقط فردی نیست. نهادها هم باید پاسخ¬گو باشند.
در پایان شرکت کنندگان سئوالات و پیشنهادات خود را بیان داشتند.
فلسفه سیاسی اسلامی
گروه حکمت و کلام جدید پژوهشکده اسلام تمدنی با همکاری مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار می نماید:
پیش نشست های کنگره حکمت سیاسی متعالیه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#همایش_جاودانگی_نفس
#پژوهشکده_فلسفه_وکلام
✅همایش بینالمللی «جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت»
⏰زمان :
❇️ سهشنبه 1399/12/12، ساعت 11-08
❇️چهارشنبه 1399/12/13، ساعت 14-13
❇️پنجشنبه1399/12/14، ساعت 13 الی 14:30
💠مکان: قم، پردیسان، دانشگاه باقرالعلوم (ع)، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، تالار شهید حاج قاسم سلیمانی
💠لینک ورود به همایش:
🌐http://dte.bz/soul
✅جدول برنامۀ همایش بینالمللی «جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت»
⬅️سهشنبه دوازدهم اسفند ماه ساعت ۱۱-۸
💠مکان: قم، پردیسان، دانشگاه باقرالعلوم (ع)، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، تالار شهید حاج قاسم سلیمانی
💠آیین افتتاحیه
قرائت قرآن و پخش سرود ملی ۸ تا ۸:۱۵
👤سخنرانی حجتالاسلاموالمسلمین دکتر نجف لکزایی (رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) ۸:۱۵ تا ۸:۳۰
👤 سخنرانی حجتالاسلاموالمسلمین استاد احمد واعظی (رئیس دفتر تبلیغات اسلامی) ۸:۳۰ تا ۹:۳۰
👤 ارائه مقالۀ پروفسور ماسيمو کامپانینی (استاد فقید دانشگاه میلان) توسط دکتر سیدعلی حسینی ۹:۳۰ تا ۱۰:۳۰
👤 سخنرانی حجتالاسلاموالمسلمین استاد سیدیدالله یزدانپناه (دبیر علمی همایش) ۱۰:۳۰ تا ۱۱
💠چهارشنبه سیزدهم اسفند ماه ، ساعت ۱۳-۱۴
⬅️مکان: قم، پردیسان، دانشگاه باقرالعلوم (ع)، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، سالن علوم و اندیشه سیاسی
👤معرفی پروفسور اولریش رودُلف توسط خانم دکتر الیکا جلیلی ۱۳ تا ۱۳:۱۰
👤سخنرانی آقای پروفسور اولریش رودُلف (استاد دانشگاه زوریخ) ۱۳:۱۰ تا ۱۴
✅پنجشنبه چهاردهم اسفند ماه ، ساعت ۱۳-۱۴:۳۰
⬅️مکان: قم، پردیسان، دانشگاه باقرالعلوم (ع)، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، تالار شهید حاج قاسم سلیمانی
💠آیین اختتامیه
⬅️قرائت قرآن و پخش سرود ملی ۱۳ تا ۱۳:۱۵
👤سخنرانی جناب آقای دکتر رضا اکبری (استاد دانشگاه امام صادق) ۱۳:۱۵ تا ۱۳:۴۵
👤تقدیر و تشکر از دستاندرکاران همایش توسط آقای دکتر محمد سوری (رئیس همایش) ۱۳:۴۵ تا ۱۴
⬅️رونمایی از آثار ۱۴ تا ۱۴:۳۰
🌐https://eitaa.com/isca24/9117
تازه ترین اثر #گروه_فلسفه_سیاسی
#زبان_و_ناسازه_در_سخن_مشروطه نوشته دکتر #عباس_حیدری_بهنوئیه، استادیار #دانشگاه_شهید_باهنر #کرمان توسط نشر #پژوهشگاه_علوم_و_فرهنگ_اسلامی به چاپ رسید و به زودی منتشر می شود.
به زودی معرفی کاملی از این اثر در همین صفحه منتشر می شود.
#مشروطه
#پژوهشکده_علوم_و_اندیشه_سیاسی
#فلسفه_سیاسی
#political_philosophy