هدایت شده از پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸مکتب متعالیه با گزارههای قرآنی پیوند خورده است
حجت الاسلام والمسلمین دلیر عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:
🔹مکتب متعالیه، مکتبی است که خود را با گزارههای قرآنی پیوند زده و ادعاهای فلسفیاش را بر سنت نبوی و علوی استوار کرده است.
🔹این مکتب علاوه بر اینکه با شریعت پیوند ناگسستنی دارد، تمام عقلانیت و مبانی فلسفی مستدل گذشتگان از مکتبهای فلسفی را نیز به همراه نقد به همراه دارد.
#مبانی
🌐 yon.ir/opxIF
🆔 @vasael_ir
آیا به¬کارگیری عنوان فلسفه سیاسی برای فلسفه سیاسی علامه طباطبایی یا به ¬طور کلی برای فلسفه سیاسی اسلامی صحیح است یا نه؟
این پرسش از آنجا ناشی می¬شود که وقتی تعبیر فلسفه سیاسی اسلامی را می¬آوریم، ناگزیر در این تعبیر آن آموزه¬هایی که اسلام آورده است را در نظرداریم. این آموزه¬ها هم وحیانی هستند و معنا ندارد که برای این آموزه¬ها از تعبیر فلسفه یا فلسفه سیاسی استفاده کنیم بلکه درست آن است که برای دانشی که آموزه¬های اسلام را استفاده می¬کند تعبیر کلام بیاوریم و بگوییم کلام اسلامی یا کلام سیاسی. به همین ترتیب درباره دیدگاه¬های سیاسی علامه طباطبایی از آنجایی که علامه طباطبایی یک اندیشمند مسلمان و قرآنی است و در آثار و افکارخود از کتاب و سنت بهره¬ گرفته است، بنابراین تعبیر کلام سیاسی علامه طباطبایی از تعبیر فلسفه سیاسی علامه طباطبایی بهتر و صحیح¬تر است.
در پاسخ این پرسش باید توجه داشت که دو دیسپلین کلام و فلسفه یا دیسپلین¬های کلام سیاسی و فلسفه سیاسی متفاوت هستند. آن چیزی که ماهیت یک اندیشه یا متن را تعیین می¬کند، صرف محتوای آن نیست بلکه این که محتوای یاد شده در چه چارچوب و قالبی و با چه روشی عرضه شده است و در کدام دیسپلین قرار می¬گیرد تعیین کننده است.
منظور از فلسفه سیاسی اسلامی آن فلسفه¬ای است که در تاریخ و تمدن و فرهنگ اسلامی پیدا شده و بالیده است. مطمئناً این فلسفه از متون دینی تأثیر پذیرفته و بهره¬مند شده است چنانکه فلسفه یونان یا فلسفه غرب یا فلسفه در هر تاریخ و تمدن دیگری از فرهنگ و تمدن و داشته¬های آن تمدن تأثیر پذیرفته و بهره گرفته است. فلسفه¬ای که در یونان باستان یا غرب مسیحی پیدا شده است هم مایه¬هایی از فرهنگ و مذهب با خود دارد چنانکه از «مارکسیسم» به «مسیحیت سکولار» تعبیر شده است. اما آن چیزی که فلسفه یا یک دانش را تبدیل به فلسفه یا آن دانش می¬کند، صرف تأثیرپذیری و یا محتوای آن نیست بلکه روش به کار گرفته شده در آن و قالب و محتوا و دیسپلینی که محتوا در آن دیسپلین عرضه می¬شود تعیین میکند که آیا این اثر و متن و دانش خاص، فلسفه است یا کلام یا هر دانش دیگر. تفاوت فلسفه و کلام در روش و نحوه ارائه و استدلال و مبانی و... دانشی این دو دانش است. اگر به جهت تأثیرپذیری اندیشمند از زمینه دینی و فرهنگی، سامان اندیشه او را کلام بشماریم باید معمول فیلسوفان شناخته شده مانند هابز و لاک و روسو و کانت و هگل را متکلم شماریم و اگر این فیلسوفان را به جهت مبانی و روشی که در آثار خود به کار گرفته¬اند فیلسوف به شمار آوریم؛ اندیشمندانی مانند فارابی و ابن¬سینا و شیخ-اشراق را هم باید فیلسوف به شمار آوریم و اگر این گروه دوم متکلم هستند گروه نخست نیز چنین خواهند بود.
@yazdanimoghaddam
ممکن است صرف نظر از آن اشکال مشهوری که از یک منظر بیرون دینی متوجه این اندیشمندان می شود پرسشی را از منظر درون دینی مطرح کنیم و بگوییم که: چرا نباید اندیشه امثال فارابی و ابن سینا و ... را کلام به شمار آورد در حالیکه اینان تحت تأثیر کتاب و سنت و متون دینی بوده اند؟ پاسخ این است که خود این اندیشمندان اظهار می دارند که گرچه اندیشه و آثار آنان از متون دینی تأثیر پذیرفته است اما سامان این افکار و آثار و مبانی و روش به کار گرفته شده همانا استدلالی، برهانی و یقینی است. اینان چنین روشی را برای «پژوهش آزاد عقلی در حقیقت» به کار گرفته اند و به امکاناتی که این روش برای گفتگوهای عام انسانی فراهم می آورد هم توجه داشته اند.
@yazdanimoghaddam
مطلب دیگری نیز وجود دارد که شایسته توجه است و آن اینکه اگر بخواهیم پژوهش در حقیقت را منحصر به مباحث درون دین بگردانیم در آن صورت لازم است مقدم بر آن، حقانیت دین را اثبات کرده باشیم و اگر دینی را نیازمند به اثبات حقانیت آن ندانیم در این صورت باید هر دین ادعایی و ادعای دینی را بپذیریم. بنابراین چاره¬ای جز این نیست که راه نخست را برگزینیم و نخست حقانیت یک دین را اثبات کنیم. برای اثبات حقانیت یک دین هم اول باید معیارهای لازم برای اثبات حقانیت دین را به ¬طور کلی فراهم آوریم تا بعد یک دین خاص را با آن معیارهای کلی و پیشینی محک زده و ارزیابی کنیم. فراهم آوردن چنین معیارهایی ناگزیر وظیفه عقل و دانشی خواهد بود که آن را فلسفه می¬نامیم. بنابراین به ناچار باید دین را به فلسفه ارجاع داد و با فلسفه آن را ارزیابی کرد. از اینجا تقدّم ذاتی فلسفه بر دین و ارجاع دین به فلسفه لازم می¬آید. گرچه از نظر تاریخی این پیامبران الهی بوده¬اند که انسان¬ها را به عقل و عقل¬ورزی و استدلال و برهان خوانده¬اند. یعنی از نظر تاریخی دین بر فلسفه تقدم دارد و در واقع فلسفه حاصل آموزه-های وحیانی است.
@yazdanimoghaddam
هدایت شده از پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸نگاهی گذرا به فلسفه سیاسی اسلام
مقالهای از آیت الله مصباح یزدی:
🔹نخستین مسئله، اهمیت زندگی اجتماعی است که اسلام نهتنها آنرا مورد تأکید قرار داده بلکه اهتمام به مسائل اجتماعی و تلاش برای مصالح همه انسانها را در قالب تکالیف مختلفی واجب دانسته است.
🔹دومین مسئله، ضرورت وجود قانون برای زندگی اجتماعی است چه اینکه هیچ جامعهای بدون داشتن مقررات و ضوابط اجتماعی، قابل دوام نخواهد بود.
🔹مسئله سوم این است که قانون باید چگونه و بهوسیله چه کسی وضع شود؟
🔹مسئله چهارم این است که قانون اجتماعی باید بهوسیله چه کسی اجراء شود؟
#مبانی
🌐 yon.ir/gmz2Y
🆔 @vasael_ir
💢نسبت انقلاب اسلامی و حکمت متعالیه/ رهبری که بنیان حکومت را بر حکمت گذاشت
📌علیرضا صدرا، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران: ولایت فقیه امام، پیش و حتی بیش از آنکه فقه سیاسی بوده فلسفه فقه سیاسی بلکه فلسفه و حکمت سیاسی است.
🔹امام در حقیقت حکمت را وارد حکومت کرد و حکومت را بر اساس حکمت بنیان نهاد. حکمت متعالیه دوساحتی است. هم توسعه دنیوی را در نظر دارد و هم تعالی معنوی، فرهنگی و اخلاقی را دنبال می کند.
📷 goo.gl/1SZ3dM
📖 متن کامل در:
🌐 https://goo.gl/4hkz34
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_رشته_مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#علیرضا_صدرا
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
هدایت شده از پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸نظریه مردمسالاری دینی در اندیشه امام(ره) و مقام معظم رهبری
دکتر محمدحسین جمشیدی، عضو هیأت علمی دانشگاه تربیتمدرس:
🔹مردم سالاری دینی بر دو پایه استوار است؛ یکی مردم و دیگری اسلامیت
🔹تفاوت اصلی مردمسالاری دینی و غیردینی در نوع نگاه به انسان است.
🔹 اگر رهبری به جای تأیید رأی مردم آن را اشتباه بخواند و رد کند، حرکت به سوی کمال مخدوش میشود.
🔹اصل اومانیستی میگوید که همه قوانین توسط انسان وضع میشود اما دین در مسأله قانونگذاری مداخله میکند و مانع وضع قوانینی میشود که به ضرر جامعه است.
#مبانی
🌐 yon.ir/CZPvl
🆔 @vasael_ir
هدایت شده از پایگاه فقه حکومتی وسائل
7.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥اسلام سیاسی در اندیشه امام خمینی (ره)
🔸حجت الاسلام و المسلمین دکتر لک زایی
#فیلم
🆔 @vasael_ir