فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻روایت، داستان نیست!
حتماً وقتی داریم از استوری و داستان حرف میزنیم، داریم از یک قالب صحبت میکنیم. یعنی داریم از یک الگویی صحبت میکنیم که قصه باید توی اون گفته بشه. ولی وقتی داریم از روایت حرف میزنیم، این روایت میتونه قالبهای مختلف و شکلهای مختلفی داشته باشه. مثلاً میتونیم یک گزارشی رو روایت بکنیم، یک خبری رو روایت بکنیم، خاطرهای رو روایت بکنیم و بگیم. روایت سَیَلان داره، جریان داره، خیلی پایانش مهم نیست، گاهیاوقات حتی شروعش هم خیلی مهم نیست، و بیشتر اون جریانه، اون حرکته، اون سَیَلانه مهم هستش و اون زنجیره مهم هست ولی وقتی میخوایم قصه بگیم، باید از یک جای روایت یه چیزی رو بکشیم بیرون و منظمش کنیم، سلسلهمراتب بهش بدیم، زنجیرهوار بهش سروشکل بدیم و تبدیلش بکنیم به قصه.
🔺برشی از کارگاه «داستاننویسی مقدماتی» استاد فرشته نوبخت
مدرسه اسلامی هنر
#یک_قدم_جلوتر...
@isoapr
وسعت کوچک رهایی را
از نگاه اسیر باید دید
کوه در رشتهکوه بسیار است
کوه را در کویر باید دید
یاسر قنبرلو
مدرسه اسلامی هنر
#یک_قدم_جلوتر...
@isoapr
🍉 یلدا مبارک
🎁 تخفیف ۳۰ درصدی همهٔ کارگاههای آموزشی به مناسبت یلدا
💠 کد تخفیف yalda1402
💠 برای ثبتنام از اینجا اقدام کنید.
🕛 مهلت ثبتنام تا ساعت ۲۴ جمعه اول دیماه
مدرسه اسلامی هنر
#یک_قدم_جلوتر
@isoapr
May 11
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻فقط تصویر!
یه نکتهٔ مهم در مورد تصویر بگم؛ وقتی در مورد کودک زیر سن دبستان حرف میزنیم باید حساب کنیم که این بچه فقط داره تصویر میبینه. یعنی بالای سن دبستان، متن رو هم میخونه، تصویر هم اگر باشه میبینه. کودک زیر سن دبستان، ما داریم براش میخونیم، میشنوه و تنها چیزی که میبینه تصویره. پس اگه یک دقیقه، یک دقیقه و نیم روی یک صفحه ایستادید و دارید قصه میخونید، اون بچه یک دقیقه زوم روی اون تصویره! خیلی مهمه تصویری که داره میبینه چیه. تجربهٔ شخصی من از قصههای کربلا که برای بچهها یه مدتی قصهگویی کردم، بعد کتاب شد، و کتاب توی پنج تا چاپ سه بار ادیت شد. سه بار ما دوباره از اول فایل چاپ دادیم. چرا؟ چون میدیدم که بچهها مثلاً توی تصویرهای اولی که برای پردهٔ قصهگویی طراحی شده بود، دست بریدهٔ حضرت عباس پیدا بود. قصه که شروع میشد و میگفتم بسماللهالرحمنالرحیم، یه بچهای از اون ور میگفت اون آقاهه چرا دستش بریده؟ اصلاً قصه رو دیگه گوش نمیداد! بچه دیگه قصه رو نمیشنید. تمام مدت ذهنش زوم بود روی اینکه ...
🔺برشی از کارگاه «کتاب بد» استاد منصوره مصطفیزاده
مدرسه اسلامی هنر
#یک_قدم_جلوتر...
@isoapr
یا بفرما به سرایم یا بفرما به سر آیم
غرضم وصل تو باشد چه بیایی چه بیایم
غزلیات سعدی
مدرسه اسلامی هنر
#یک_قدم_جلوتر...
@isoapr
ماری میگوید: برای آدمها امکان دارد حتی وقتی فاصلهٔ معقولی بینشان ایجاد شده به هم نزدیکتر شوند.
تاکاهاشی در جواب میگوید: البته که امکان دارد اما چیزی که برای یک نفر فاصلهٔ معقول است، شاید برای دیگری خیلی دور به نظر برسد.
پس از تاریکی
هاروکی موراکامی
مدرسه اسلامی هنر
#یک_قدم_جلوتر...
@isoapr
دنیا نیرزد آنکه پریشان کنی دلی
سعدی
دیوان اشعار
مدرسه اسلامی هنر
#یک_قدم_جلوتر...
@isoapr
چه فتنه بود حسن تو در جهان انداخت
که یک دم از تو نظر بر نمیتوان انداخت
غزلیات سعدی
مدرسه اسلامی هنر
#یک_قدم_جلوتر...
@isoapr
🔻به مغزتان بگویید گیر نده!
کسانی هستند که بیهقی میخوانند تا تاریخ خوانده باشند. منِ یاسین حجازی هیچ علاقهای به تاریخ غزنویان ندارم. کسانی هستند که تاریخ بیهقی را میخوانند تا خوب بنویسند. چطور میشود نویسنده باشی و بیهقی نخوانده باشی؟ درست است. اما من به سودای نویسندگی تاریخ بیهقی نمیخوانم. کسانی با تاریخ بیهقی خاطرهبازی میکنند، و بیهقی میخوانند تا لذت ببرند، من با اینها همدلم.
از چه چیز آن میخواهیم لذت ببریم؟ توصیف چرایی لذت خیلی امر شدنیای نیست. اگر قرار است با من باشید، این دوره یک جور سفر است. در کولۀ خود چه باید داشته باشید؟ ابزار تحقیق را وابنهید، و هر آن چیزی که میتواند شما را متوقف کند رها کنید. سرِ کلمات مشکل گیر نکنید، چون شما قرار نیست یک متن ادبی بخوانید. شما بناست یک متن بخوانید. پس تنها کتاب را به همراه داشته باشید. همین.
🔺برشی از کارگاه «بیهقیخوانی» استاد یاسین حجازی
مدرسه اسلامی هنر
#یک_قدم_جلوتر...
@isoapr
خجالتآور است تماشای کسی که آخر عمری خود را موشکافی میکند و به این نتیجه میرسد تنها چیزی که با خود به گور میبرد، شرم زندگی نکردن است.
جزء از کل
استیو تولتز
مدرسه اسلامی هنر
#یک_قدم_جلوتر...
@isoapr
مادربزرگ میگفت: دل اندرون مادرها مثل پشت تلویزیون میمونه. سیمها گوریدهاند توی همدیگه. مادرها دلشون یه عالمه سیم داره که وصله به بچهشون. تو دل مادرها غوغاست.
هفتهٔ چهل و چند
گردآورنده فاطمه ستوده
مدرسه اسلامی هنر
#یک_قدم_جلوتر...
@isoapr
واعطف علی بمجدک و احفظنی برحمتک
پروردگارا با بزرگواریت بر من نظر کن و با رحمتت مرا نگاهدار.
فرازی از دعای کمیل
مدرسه اسلامی هنر
#یک_قدم_جلوتر...
@isoapr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻غیرِ ممکن
ادعایی که تورین مطرح میکنه هفتاد سال پیش، میگه ما تا پنج سال آینده ماشینهایی رو خواهیم داشت که بشرگونه فکر میکنند؛ نه تنها الان ما نمیتونیم ادعا کنیم که تا پنج سال دیگه بهش میرسیم با این همه پیشرفتهایی که در هوش مصنوعی شاهدش بودهایم، بلکه یک نظر بسیار قوی و جدی وجود داره که هیچوقت بشر به اونجا نمیرسه که کامپیوتری و هوش مصنوعیای رو تولید کنه که بشرگونه باشه از همهٔ جهات!
اینکه یک سیستم کامپیوتری توی یکسری حوزهها مثل انسان عمل کنه و محاسبه کنه، به هیچوجه به این معنا نیست که در همهٔ حوزهها و در همهٔ قابلیتها بتونه پابهپای انسان برسه. دلیلش چیه؟
دلیل خیلی مهمی که اینجا وجود داره این هست که حتی الان بعد از هزاران سال که از پیدایش انسان گذشته، و بعد از صدها سال که بر روی انسان و تواناییهای ذهنیش کار شده، حتی الان نمیتونیم ادعا کنیم که اساساً هوش و مغز انسان رو کامل تونسته باشیم بشناسیم.
🔺برشی از کارگاه «هوش مصنوعی در تولیدمحتوا» استاد محمدمهدی چگینی
مدرسه اسلامی هنر
#یک_قدم_جلوتر...
@isoapr
یه چیزایه آدم نباید ببینه. زن نباید ببینه بچههاش مردهن، خونهش رُمبیده، زمینش پُکیده. اگه دید نباید بمونه باید بمیره. زندگی ئی طوری نبوده که بچهها برن مادرا بمونن. که مردا برن زمینا بمونن.
هرس
نسیم مرعشی
مدرسه اسلامی هنر
#یک_قدم_جلوتر...
@isoapr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻بحران درون شخصیت است!
تو داستان شخصیتمحور، گرهافکنی و بحران توی زنجیرهٔ حوادث نیست! اینو باید حواسمون باشه. توی داستان پلاتمحور، توی فیلمنامه، توی نمایشنامههای خیلی تراژیک و خیلی دراماتیزهشده، ما بحران رو باید توی رویدادها قرار بدیم؛ بهم ریختگی تعادل رو باید با زنجیرهٔ علّی نشون بدیم اما در داستانهای شخصیتمحور بحران در زنجیرهٔ وقایع اتفاق نمیفته؛ بحران، درونیِ شخصیتها معمولاً اتفاق میفته و از خودِ شخصیت معمولاً شروع میشه. مثلاً شخصیت در یک موقعیت بحرانی قرار میگیره، یا چیزی رو از دست میده، یا چیزی رو به دست میاره، یا توی وضعیت خیلی اسفناکی قرار میگیره، یهو یه حقیقتی براش آشکار میشه، یهو بر اثر یه اتفاق پردهای از جلوی چشمش برداشته میشه. درسته که اون اتفاق میفته و پرده از جلوی چشم این شخصیت برداشته میشه ولی بحران در درون شخصیت داره شکل میگیره. پس اینجا گرهافکنی و بحران توی شخصیته. همهٔ اینهایی که گفتم به این معنا نیست که داستان شخصیتمحور طرح و توطئه نداره. داستان شخصیتمحور هم طرح و توطئه داره منتها فرقش با داستان پلاتمحور اینه که ...
🔺برشی از کارگاه «داستاننویسی مقدماتی» استاد فرشته نوبخت
مدرسه اسلامی هنر
#یک_قدم_جلوتر...
@isoapr
ز تو دیده چون بدوزم که تویی چراغ دیده
ز تو کی کناره گیرم که تو در میان جانی!
خواجوی کرمانی
مدرسه اسلامی هنر
#یک_قدم_جلوتر...
@isoapr
دشمنی ضعیف که در طاعت آید و دوستی نماید، مقصود وی جز آن نیست که دشمنی قوی گردد، و گفتهاند بر دوستیِ دوستان اعتماد نیست تا به تملق دشمنان چه رسد، و هر که دشمن کوچک را حقیر میدارد، بدان ماند که آتش اندک را مهمل میگذارد.
گلستان سعدی
باب هشتم در آداب صحبت
مدرسه اسلامی هنر
#یک_قدم_جلوتر...
@isoapr