🔻من یک وقتهایی نوشتنم نمیآید، چه کار کنم؟
زندگی شما به عنوان داستاننویس به دو بخش تقسیم میشود؛ بخشی که در آن مینویسید، و بخشی که در آن نمینویسید. در هر کار تولیدی، اعم از تولید داستان یا تولید ماکارونی، دو مرحله وجود دارد: پیشتولید و تولید.
در مرحلۀ پیشتولید شما خود را برای تولید آماده میکنید. من اگر بخواهم درختی را قطع کنم، بخش اعظمی از وقتم به تیز کردن تبر خواهد گذشت. وقتی دارم تبر را تیز میکنم، اگر بپرسم «من الان درخت قطع نمیکنم، چیکار کنم؟» چطوری به نظر میرسد؟!
من یک هیزمشکنم که وظیفهام قطع درخت و خرد کردنش به قطعات مساوی است، و یک زمان زیادی را صرف تیز کردن تبر میکنم. و اگر بپرسید چرا درخت قطع نمیکنم، پاسخ ساده است! چون تبر تیز میکنم!
چرا من داستان نمینویسم؟ چون الان در پیشتولید داستانی هستم که یک هفته بعد، یک ماه بعد، یک سال بعد، ده سال بعد قرار است بنویسم. دارم قصههای اطرافم را در ذهنم جمع میکنم، دارم با دید دراماتیک به آدمها و ماجراهایشان نگاه میکنم تا درنهایت بنویسمشان.
پس هیچوقت نپرسید وقتی نوشتنم نمیآید چه کار کنم! کاری قرار نیست بکنید!
🔺برشی از کارگاه «جستار شخصی» استاد رامبد خانلری
مدرسه اسلامی هنر
#یک_قدم_جلوتر...
@isoapr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻قلاب برای جذب مخاطب
اولین قلابی که میندازیم برای اینکه مخاطب جذب داستان ما بشه، این هستش که داستان ما جذاب باشه و بتونه اون قلاب رو بندازه تو ذهن مخاطب. پس این خیلی مهمه. یعنی هر چقدرم که بگیم ما پیاممون خیلی مهم و بزرگه، مخاطب باید همراه بشه چون من حرف خیلی گندهای دارم میزنم، اگر رسیدید به اینجا، هر جایی از کارِتون و حرفهتون، حتی اگه سالها هم باشه که دارید مینویسید، هروقت رسیدید به جایی که فکر کردید دارید حرف گندهای میزنید و مخاطب اصلاً باید جذب حرف گندهتون بشه، از فُرم غافل شدید و چسبیدید به اون محتوایی که میخواید بیان بکنید، بدونید که قافیه رو باختهاید و بدونید که دارید راه رو به خطا میروید.
شما به عنوان یک داستاننویس اولین کاری که باید بکنید این هست که این فکر رو داشته باشید برای اینکه مخاطبتون رو جذب بکنید و مخاطب با میل خودش بیاد به سمت داستان شما ...
🔺برشی از کارگاه «داستاننویسی پیشرفته» استاد فرشته نوبخت
مدرسه اسلامی هنر
#یک_قدم_جلوتر...
@isoapr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻با دست پر آمدهایم با جشنوارۀ تخفیفی «ماه نو ماه تو» 🌃
۷۰+۳۰درصد تخفیف
🌼مرحبا نو شدن و آمدن عید صیام
رمضان برای بسیاری، فرصتی برای نو شدن و پرداختن به خود است. ما نیز این ماه عزیز را مجالی برای اندیشیدن به خود و حرکت در جهت توسعۀ فردی میدانیم. از این رو بر آن شدیم که به شادی رسیدن این ماه مبارک، جشنوارۀ تخفیفی «ماه نو ماه تو» را برگزار کنیم.
حالا ماجرای این جشنواره از چه قرار است؟
از شروع ماه مبارک تا عید فطر (یعنی از 22 اسفند تا 22 فروردین) هر کدام از کارگاههای آموزشی هنری مدرسه را که ثبتنام کنید، 30 درصد تخفیف خواهید داشت و قشنگتر از آن اینکه، 70 درصد از وجه پرداختی به کیف پولتان باز میگردد.
از کارگاههای تخصصی نویسندگی تا فیلمسازی، کارگردانی، انیمیشن، عکاسی، فتوشاپ، خطاطی و تذهیب را میتوانید در سایت مدرسه ثبتنام کنید.
این فرصت استثنایی را دریابید و با کسانی که دوستشان دارید، هم به اشتراک بگذارید.
🔗 جزئیات کارگاهها را در سایت ببینید:
🌐 academy.isoa.ir
💠 ارتباط با کارشناس از طریق افزونهٔ چت سایت و در ایتا و تلگرام:
@isoapr_admin
مدرسه اسلامی هنر
#یک_قدم_جلوتر...
@isoapr
و امیر به جشن نوروز نشست و داد این روز بدادند کهتران به آوردن هدیهها. امیر هم داد به نگهداشت رسم. و نشاط شراب رفت سخت بهسزا.
تاریخ بیهقی
مدرسه اسلامی هنر
#یک_قدم_جلوتر...
@isoapr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عیدانهٔ نوروزی مدرسه؛ جشنوارۀ تخفیفی «سال نو سال تو»
🌼نوبهار است در آن کوش که خوشدل باشی
در آغاز هر سال برای همدیگر دعا و آرزو میکنیم که «سال خوب و خوش و دلانگیز و پر ثمری داشته باشی» ولی میدانیم که خوبی و خوشی و ثمرداری و پیشرفت و رشد، صفات سال نیستند بلکه صفات آدمیاند. پس آنکه باید کاری کند، نه سال، که مائیم.
«آغاز» همواره برای ما عزیز، انگیزهبخش و همراه با خوشحالی بوده؛ آغاز هر سال، هر ماه، هر هفته، هر روز و هر آن؛ اما چطور میشود شادی این آغاز را در روزهای سخت هم همچنان حفظ کرد و از حرکت باز نماند؟ با هدفگذاری و چشمپوشی از لذتهای زودگذر به سود آن لذت ماندگارِ دستیافتن به هدف.
شما برای سال هزاروچهارصدوسه قصد دارید برای کدام هدف فردی، بیاموزید و تمرین کنید؟
عیدانهٔ نوروزی ما چیست؟
از شروع سال نو تا عید فطر (یعنی تا ۲۲ فروردین) هر کدام از کارگاههای آموزشی هنری مدرسه را که ثبتنام کنید، ۳۰ درصد تخفیف خواهید داشت و قشنگتر از آن اینکه، ۷۰ درصد از همان وجه پرداختی شما هم به کیف پولتان باز میگردد.
از کارگاههای تخصصی نویسندگی تا فیلمسازی، کارگردانی، انیمیشن، عکاسی، فتوشاپ، خطاطی و تذهیب را میتوانید در سایت مدرسه ثبتنام کنید.
این فرصت استثنایی را دریابید و با کسانی که دوستشان دارید، هم به اشتراک بگذارید.
🔗 جزئیات کارگاهها را در سایت ببینید:
🌐 academy.isoa.ir
💠 ارتباط با کارشناس از طریق افزونهٔ چت سایت و در ایتا و تلگرام:
@isoapr_admin
مدرسه اسلامی هنر
#یک_قدم_جلوتر...
@isoapr
هر دریافت جدید سوراخی جدید حفر میکند، به مادهٔ بیشکل کمی زخم میزند و ما را خالیتر میکند. ما پُر به دنیا میآییم.
اگر به خودم برگردم
والریا لوئیزلی
مدرسه اسلامی هنر
#یک_قدم_جلوتر...
@isoapr
پروردگارا! از کجا برایم خیری هست، حال آنکه جز نزد تو یافت نمیشود.
دعای ابوحمزه ثمالی
مدرسه اسلامی هنر
#یک_قدم_جلوتر...
@isoapr
نه من آنم که ز فیض نگهت چشم بپوشم
نه تو آنی که گدا را ننوازی به نگاهی
مولانا
مدرسه اسلامی هنر
#یک_قدم_جلوتر...
@isoapr
🔻از من یک پادکستر خوب در میآید؟
ذات همۀ رسانهها «سرگرمکننده» بودن است. پادکست هم باید سرگرمکننده باشد، پس باید قصه داشته باشد. برای پادکستر بودن باید دو تا ویژگی داشته باشیم: 1) قصهگو و قصهجو باشیم؛ 2) کنجکاو و فضول باشیم!
بعضی آدمها ذاتاً قصهگوهای خوبیاند؛ مثل آنهایی که خیلی خوب جوک تعریف میکنند، یا خیلی گیرا خاطره میگویند، یا خیلی جذاب فیلم تعریف میکنند. اساساً پادکست نبرد بین قصهگوهاست؛ کسانی که بهتر قصه میگویند و قصۀ بهتری میگویند. هر دو بسیار مهم است.
چرا محتوا در پادکست مهم است؟ چرا باید حتماً مقادیری علم در پادکست باشد؟ مخاطب پادکست درحقیقت آن مخاطبی است که کتاب میخواند و یک دوز نخبگانی دارد و دنبال چیز یاد گرفتن است. میخواهد چیزی به او اضافه شود. اگر پادکست شما محتوای لازم را نداشته باشد، شما را نمیشنود.
نزدیکترین قالب مکتوب به پادکست، جستار است؛ چراکه پادکست نیز مانند جستار ترکیبی از علم و روایت است. چه کسانی جستار مینویسند؟ آدمهایی که روی یک مسئله عمیق میشوند، کنجکاو و جستجوگرند. بنابراین برای پادکستر شدن، باید بدانید که کنجکاو بودن و ساده از کنار مسائل رد نشدن از ملزومات نوشتن پادکست است.
🔺برشی از کارگاه «نگارش پادکست» استاد هدی محمدی
مدرسه اسلامی هنر
#یک_قدم_جلوتر...
@isoapr
40.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻چگونه فیلم ببینیم؟
همیشه یادتون باشه وقتی دربارهٔ فیلمی صحبت میکنید، اعم از اینکه اون رو تحلیل میکنید، نقد میکنید، مثبت یا منفی، در حقیقت به فرمی از فکر کردن و اندیشیدن دارید دست میزنید که لذت شما رو یک گام بالاتر میبره.
شما وقتی فیلم رو میبینید، یک لذت بصری و سمعی از دیدن فیلم روی پردهٔ سینما میبرید. حالا وقتی دربارهٔ فیلم حرف میزنید، اون رو نقد و تحلیل میکنید، چه با خودتون چه با دیگران، سطح لذت رو از یک مسئلهٔ سمعی و بصری به یک مسئلهٔ فکری و ذهنی ارتقا میدید.
هر متنی که شما در زبان فارسی دربارهٔ یک فیلم در جایی میخونید از چهار حالت خارج نیست:
یک) یک گزارشی از اکران یک فیلمه.
دو) یک ریویو یا مروری بر یک فیلمه.
سه) یک جستار نظری دربارهٔ یک فیلمه.
چهار) یک جستار انتقادی-تحلیلی دربارهٔ فیلمه.
🔺برشی از کارگاه «نقد فیلم» استاد حمیدرضا قادری
مدرسه اسلامی هنر
#یک_قدم_جلوتر...
@isoapr
33.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻تلاشی انسانی برای ساخت جهان با کلمات
اساساً داستان چیه؟ میخوایم دربارهٔ ماهیت داستان صحبت بکنیم. اگر داستانی نوشته بشه اما مخاطبی نداشته باشه که داستان برای او جذاب باشه یا نباشه، اون داستان، داستان نیست؟ این مسئلهٔ مهمیه که به نظرم جای بحث داره.
داستان، روایت بخشی یا بخشهایی از زیست یک یا چند شخصیت داستانیه که در اون، در اثر یک کنش یا رویداد، حالت متعادل اولیهای بهم میخوره و در طول زمان حالت متعادل ثانویهای برقرار میشه.
داستان و به طور کلی ادبیات تلاشی انسانیه برای اینکه به وسیلهٔ اون، انسان و احساساتش، اشیا، مفاهیم، پدیدهها و جهان رو به کلمه تبدیل بکنه.
🔺برشی از کارگاه داستاننویسی مقدماتی» استاد مصطفی انصافی
مدرسه اسلامی هنر
#یک_قدم_جلوتر...
@isoapr
_ باید برویم.
_ کجا؟
_ هر جایی غیر میلک.
_ جایی نداریم آخه.
_ همه جا جای ماست، به شرطی که خاطرههایمان با ما نیایند ...
بیوهکشی
یوسف علیخانی
مدرسه اسلامی هنر
#یک_قدم_جلوتر...
@isoapr
🖋️ یک موقعیت خوب بهخصوص برای بچههای داستاننویسی طنز!
هشتمین جشنواره طنز و رسانه «طنزپهلو»
مهلت ارسال آثار تا پایان فروردین ۱۴۰۳
لینک فراخوان
مدرسه اسلامی هنر
#یک_قدم_جلوتر...
@isoapr
میخواهم لااقل یک نفر باشد که با او همانطور حرف بزنم که با خودم حرف میزنم.
ابله
تئودور داستایوفسکی
مدرسه اسلامی هنر
#یک_قدم_جلوتر...
@isoapr
هر کسی آن کند که از اصل و گوهر وی سزد.
تاریخ بیهقی
مدرسه اسلامی هنر
#یک_قدم_جلوتر...
@isoapr
🔻«نشاندادن» برایم سخت است! چه کنم؟
نوشتن ارتباط مستقیمی با صداقت دارد. تو در مورد چه چیزی میتوانی صادق باشی؟ در مورد چیزی که میشناسیاش! در مورد چیزی که نمیشناسی که نمیتوانی صادق باشی. پس تو از پس نوشتن چیزی برمیآیی که میشناسیاش.
اگر «نشاندادن» برایتان سخت است، میتواند دو علت داشته باشد:
1) آن موقعیت را خیلی خوب نمیشناسی.
2) اگر میشناسیاش، داری با فاصله به آن نگاه میکنی.
شما وقتی راوی موفقی داری (فارغ از اولشخص یا سومشخص بودنش) که از دلِ ماجرا روایت کند. بنابراین باید خودت را تا جایی که ممکن است در دل ماجرا قرار دهی.
پس مشکل «نشان دادن» به شناخت و نگاه خداگونه به داستان برمیگردد. نگاه خداگونه یعنی از بالا ایستادهای، شخصیتهای داستانی آن پایین دارند کارشان را میکنند و تو داری مینویسیشان. در صورتی که تو همکُفو آن شخصیتهای داستانی هستی. تو خدا نیستی! تو روی آن زمینی! تو در دلِ ماجرایی. خصوصاً داستانی که قرار است با عواطف سروکار داشته باشد، اول باید بتواند خودت را منقلب کند. اگر از پسِ منقلب کردن تو برنیاید، احتمال اینکه از پس منقلب کردن مخاطب بربیاید، چیزی نزدیک به صفر است!
🔺برشی از کارگاه «جستار شخصی» استاد رامبد خانلری
مدرسه اسلامی هنر
#یک_قدم_جلوتر...
@isoapr