eitaa logo
دروس و دیدگاه های استاد ایزدهی
477 دنبال‌کننده
308 عکس
36 ویدیو
5 فایل
🔹کانالی برای پوشش دیدگاه ها و فعالیت های علمی و آموزشی استاد ایزدهی ▫️مدرس خارج #فقه_سیاسی و اصول فقه سیاسی حوزه علمیه قم ▫️ استاد تمام و رئیس پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 ادمین کانال: @Saber1365
مشاهده در ایتا
دانلود
اصول فقه حکومتی استاد ایزدهی 14021002.mp3
17.05M
🔊 💠 - جلسه بیست و نهم، سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ 💢 استاد ایزدهی 💠💠💠💠💠 🔹موضوع : ▫️ویژگی انقیاد در رویکرد اصول فقه حکومتی ▫️تمایز انقیاد به ملاک انواع موالی ▫️ویژگی انقیاد نسبت به خداوند ▫️انقیاد نسبت به موالی عرفی و موالی حکومتی 📆 تاریخ جلسه : 1402/10/02 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد ایزدهی 🆔 @izdehi
فقه روابط بین الملل استاد ایزدهی 14021003.mp3
33.87M
🔊 💠 - جلسه چهل و دوم، سال تحصیلی۱۴۰۳-۱۴۰۲ 💢 استاد ایزدهی 💠💠💠💠💠 🔹موضوع : ▫️ ملکیّت کافر نسبت به اموال خویش ▫️ اصل در ملکیّت کافر غیر حربی ▫️ ملکیت کافر حربی به ملاک حرب یا کفر ▫️ ملکیّت به مثابه امری پیشاشرعی 📆 تاریخ جلسه: 1402/10/03 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد ایزدهی 🆔 @izdehi
اصول فقه حکومتی استاد ایزدهی 14021003.mp3
14.44M
🔊 💠 - جلسه سی ام، سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ 💢 استاد ایزدهی 💠💠💠💠💠 🔹موضوع : ▫️انقیاد در رویکرد اصول فقه حکومتی ▫️عدم عنایت به نیت و قصد در اصول فقه حکومتی ▫️عدم وجود مستحب و مکروه در اصول فقه حکومتی ▫️عدم تحقق انقیاد در اصول فقه حکومتی 📆 تاریخ جلسه : 1402/10/03 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد ایزدهی 🆔 @izdehi
فقه روابط بین الملل استاد ایزدهی 14021004.mp3
27.42M
🔊 💠 - جلسه چهل و سوم، سال تحصیلی۱۴۰۳-۱۴۰۲ 💢 استاد ایزدهی 💠💠💠💠💠 🔹موضوع : ▫️ ملکیّت کافر به ملاک صلاحیت های حقوقی ▫️ سلب مالکیّت کافر حربی به ملاک عقوبت ▫️ عدم استناد به همزیستی مسالمت آمیز با کفار ذمی برای نفی ملکیت کافر حربی ▫️ عدم ملکیّت دوگانه (ملکیت برای خویش و عدم ملکیت نسبت به مسلمانان) 📆 تاریخ جلسه: 1402/10/04 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد ایزدهی 🆔 @izdehi
◽️ چرا مقام معظم رهبری روی حضور مردم در انتخابات تأکید دارند؟ 🔻حجت‌الاسلام و المسلمین رئیس پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه در گفتگو با همشهری آنلاین تشریح کرد: 🔸 مقام معظم رهبری دو کارکرد برای مردم در مشارکت انتخابات قائل است: اول رفع استبداد، چون ملاک در انتخابات مردم است، نه شخص، لذا در چنین فضایی برعکس دیکتاتوری فردمحور مثل سلطنت یا دیکتاتوری سیستمی، مردم شاخص قرار می‌گیرند. ➕ دوم اینکه چون در انتخابات و مشارکت مردم، رأی با اکثریت است و آنان بر امری اتفاق نظر دارند، دیگر هرج و مرج صورت نمی‌پذیرد. امروزه نماد تصمیم‌گیری مردم در سیاست کشور انتخابات است و آن‌ها از این مجرا است که اراده خود را اعمال می‌کنند و افرادی را روی کار می‌آورند و یا جناحی را از قدرت کنار می‌زنند. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/entekhabat-13 🆔 @izdehi
فقه روابط بین الملل استاد ایزدهی 14021005.mp3
25.96M
🔊 💠 - جلسه چهل و چهارم، سال تحصیلی۱۴۰۳-۱۴۰۲ 💢 استاد ایزدهی 💠💠💠💠💠 🔹موضوع : ▫️ ادله ملکیّت کافر به جواز ارث از کافر ▫️ ملکیّت کافر به ملاک قاعده ید ▫️ ملکیّت کافر به دلیل جواز فروش سلاح به کافر ▫️ عدم جواز استناد به ادله جوار تعامل با کافر ذمی 📆 تاریخ جلسه: 1402/10/05 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد ایزدهی 🆔 @izdehi
درس نهج البلاغه استاد ایزدهی 14021006.mp3
34.29M
🔊 💠 - جلسه هفتم ، سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ 💢 استاد ایزدهی 💠💠💠💠💠 🔵 خطبه 55 🔹موضوع : ▫️خطبه 55 نهج البلاغه ▫️ تاخیر در جنگ بخاطر امکان هدایت جاهلان ▫️ اقناع افراد دشمن قبل از جنگ ▫️آگاهی بخشی مردم نسبت به ماهیت معاویه ▫️شروع جنگ صفین پس از ماه محرم 📆 تاریخ جلسه: 1402/10/06 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد ایزدهی 🆔 @izdehi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻جمهوری اسلامی هیچ‌‎گاه ایجاد تنش نکرده است. البته منطق جمهوری اسلامی تنش‌زاست. تنش برای قدرت‌های سلطه‌گر! ▫️دقیقا همان کاری که پیامبر کرده است... 🎙مصاحبه اختصاصی با حجت الاسلام دکتر سید سجاد ایزدهی 🆔 @izdehi
سیاستی در ادامۀ سیرۀ معصومین علیهم‌السلام ♨️ ادعایی که می‌گوید "سیاست خارجیِ جمهوری‌اسلامی تنش‌زاست و با سیرۀ سیاسی معصومین علیهم‌السلام همخوانی ندارد" از اساس کذب می‌باشد. 🌀 سیرۀ سیاسی پیامبر(ص) به گونه‌ای بود که نسبت به هیچ قومی هجوم نبرد تا آنها را مسلمان کند بلکه منطقی را بر پایۀ فطرت، توحید و کرامت ارائه کرد و تودۀ مردم هم با ایشان همراه شدند اما قدرت‌های استکباریِ آن زمان که احساس کردند قافیه برایشان تنگ شده، متوسل به تنش‌زایی شدند و علیه پیامبر(ص) جنگ به راه انداختند. ‼️انقلاب اسلامی نیز چند منطق ارائه کرده‌است؛ عدالت، آزادی، استقلال، کرامت، مردم سالاری دینی و تئوریِ ادارۀ جهان براساس دین، معنویت و نفیِ سلطه. هرچند این منطق را سلطه‌طلبان برنمی‌تابند اما چون "طرف‌دار" دارد، نباید بگذارند که توسعه یابد و از همین‌رو تنش ایجاد می‌کنند! ⭕️ پیامبر در سیرۀ سیاسی‌اش هیچ‌گاه "سازش" نکرد، فرمودند اگر همۀ امکانات دنیا را به من بدهید، حتی اگر خورشید را در دست راست و ماه را هم در دست چپم قرار دهید، باز از این منطق کوتاه نمی‌آیم، انقلاب‌اسلامی هم در برابر منطق مادی‌گرایی همواره بر منطق متعالی و تعالی‌بخشِ خودش پافشاری کرده است. ♨️ جمهوری‌اسلامی هیچگاه ایجاد تنش نکرده اما منطقش برای استعمارگران تنش‌زاست؛ اگر قرار است که منطق اسلام را داشته باشم، باید مقاومت کنم و این همان کاری است که پیامبر(ص) انجام داد و انقلاب‌اسلامی هم در طول این سال‌ها بر آن مداومت داشته‌است. 🎙حجت‌الاسلام دکتر سیدسجاد ایزدهی؛ استاد حوزه و دانشگاه 🆔 @izdehi
فقه روابط بین الملل استاد ایزدهی 14021009.mp3
33.15M
🔊 💠 - جلسه چهل و پنجم، سال تحصیلی۱۴۰۳-۱۴۰۲ 💢 استاد ایزدهی 💠💠💠💠💠 🔹موضوع : ▫️ ملکیت دولت های کفار نسبت به اموال عمومی ▫️ تقسیم کافر به ملاک محارب، ذمی، معاهد و محاید ▫️ اعتبار کافر معاهد به اعتبار معاهدات بین المللی ▫️ کافر ذمی به ملاک شهروندی یا قرارداد ذمه 📆 تاریخ جلسه: 1402/10/09 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد ایزدهی 🆔 @izdehi
فقه روابط بین الملل استاد ایزدهی 14021010.mp3
28.9M
🔊 💠 - جلسه چهل و ششم، سال تحصیلی۱۴۰۳-۱۴۰۲ 💢 استاد ایزدهی 💠💠💠💠💠 🔹موضوع : ▫️ مراد از کافر ذمی و تمایز آن شهروند ▫️ مراد از کافر معاهد به اعتبار سیاست خارجی نه روابط بین المللی ▫️ عنوان حربی به ملاک دشمنی (چه مسلمان و چه کافر) ▫️ حربی، معاهد و بی طرف به ملاک عقل و عرف 📆 تاریخ جلسه: 1402/10/10 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد ایزدهی 🆔 @izdehi
اصول فقه حکومتی استاد ایزدهی 14021010.mp3
19.6M
🔊 💠 - جلسه سی و یکم، سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ 💢 استاد ایزدهی 💠💠💠💠💠 🔹موضوع : ▫️حجیّت قطع به ملاک بنای عقلا ▫️عدم واقع نمایی ذاتی قطع ▫️قطع به مثابه امری درونی و تابع شرایط انسانی ▫️تمایز قطع شخصی و گروهی 📆 تاریخ جلسه : 1402/10/10 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد ایزدهی 🆔 @izdehi
فقه روابط بین الملل استاد ایزدهی 14021011.mp3
28.3M
🔊 💠 - جلسه چهل و هفتم، سال تحصیلی۱۴۰۳-۱۴۰۲ 💢 استاد ایزدهی 💠💠💠💠💠 🔹موضوع : ▫️ دلالت آیات هشتم و نهم سوره ممتحنه بر کفار حیادی ▫️ نفی سبیل جانی و مالی نسبت به کفار بی طرف ▫️ دلالت آیه 90 سوره نساء بر کفار بی طرف ▫️ مراد از «السلم» در آیه شریفه 📆 تاریخ جلسه: 1402/10/11 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد ایزدهی 🆔 @izdehi
اصول فقه حکومتی استاد ایزدهی 14021011.mp3
16.35M
🔊 💠 - جلسه سی و دوم، سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ 💢 استاد ایزدهی 💠💠💠💠💠 🔹موضوع : ▫️امکان خطا در واقع نمایی قطع ▫️حجیت قطع به ملاک بنای عقلاء ▫️واقع نمایی و طریقیّت ذاتی قطع ▫️قطع موضوعی، طریق برای قطع طریقی 📆 تاریخ جلسه : 1402/10/11 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد ایزدهی 🆔 @izdehi
فقه روابط بین الملل استاد ایزدهی 14021012.mp3
30.39M
🔊 💠 - جلسه چهل و هشتم، سال تحصیلی۱۴۰۳-۱۴۰۲ 💢 استاد ایزدهی 💠💠💠💠💠 🔹موضوع : ▫️ مضمون آیه 90 سوره نساء بر کفار بی طرف ▫️ حیادی یا معاهد بودن کفار در آیه شریفه ▫️نسخ آیات زندگی مسالمت آمیز با کفار توسط آیات سوره توبه ▫️ روایات دال بر شأن نزول آیه شریفه 📆 تاریخ جلسه: 1402/10/12 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد ایزدهی 🆔 @izdehi
درس نهج البلاغه استاد ایزدهی 14021013.mp3
35.61M
🔊 💠 - جلسه هشتم ، سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ 💢 استاد ایزدهی 💠💠💠💠💠 🔵 خطبه 55 🔹موضوع : ▫️خطبه 55 نهج البلاغه ▫️ عدم اصالت داشتن جنگ در اسلام ▫️ پاسخگویی نسبت به معترضان ▫️مرگ آگاهی، مرگ به مثابه امر وجودی ▫️هدایتگری نسبت به همه مردم (ولو باغین) 📆 تاریخ جلسه: 1402/10/13 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد ایزدهی 🆔 @izdehi
فقه روابط بین الملل استاد ایزدهی 14021016.mp3
30.65M
🔊 💠 - جلسه چهل و نهم، سال تحصیلی۱۴۰۳-۱۴۰۲ 💢 استاد ایزدهی 💠💠💠💠💠 🔹موضوع : ▫️ تفسیر آیه 90 سوره نساء بر مرتد ملی ▫️ مراد از منافق در آیه شریفه ▫️نسخ آیات ارتداد با آیات سوره توبه ▫️ ماهیّت ارتداد و حکم ارتداد 📆 تاریخ جلسه: 1402/10/16 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد ایزدهی 🆔 @izdehi
فقه روابط بین الملل استاد ایزدهی 14021017.mp3
24.87M
💠 - جلسه پنجاهم، سال تحصیلی۱۴۰۳-۱۴۰۲ 💢 استاد ایزدهی 💠💠💠💠💠 🔹موضوع : ▫️ مراد از منافقین در آیه 90 مشتمل بر جاسوس ▫️ قرینه بر این که مراد از «سلم» صلح است نه اسلام ▫️قرینه روایت علی بن ابراهیم بر مراد از آیه ▫️ مراد آیه بر معاهده و محایده 📆 تاریخ جلسه: 1402/10/17 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد ایزدهی 🆔 @izdehi
اصول فقه حکومتی استاد ایزدهی 14021017.mp3
17.82M
🔊 💠 - جلسه سی و سوم، سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ 💢 استاد ایزدهی 💠💠💠💠💠 🔹موضوع : ▫️طریقیت، از ذوات قطع ▫️عدم امکان موضوعیت قطع ▫️قطع به مثابه آینه است که شیشه موضوعیت ندارد ▫️قطع مثل ضمیر غایب که عین ربط است 📆 تاریخ جلسه : 1402/10/17 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد ایزدهی 🆔 @izdehi
"حضور"؛ تضمینی برای پایایی و پویایی ♨️ در بحث ادارۀ کشور، آن حوزه‌ای که به ادارۀ کشور و نقش مردم برمی‌گردد، حضور در مشارکت های سیاسی همچون انتخابات می باشد، یعنی آنجا که همۀ مردم چه نخبگان چه مردم عادی در میدان هستند و از همین روست که حکومت‌ها همواره تلاش می‌کنند همراهیِ حداکثری مردم را با خود داشته باشند چرا که اگر مردم حامی باشند، مسیر حکومت هموار و مستمر خواهد بود. ⭕️ اگر مردم پایۀ نظام باشند حکومت "پایا" می‌شود و دشمن نمی‌تواند بر آن غلبه کند، چون کشور و حاکمیتی که مردم به پایِ آن ایستاده و از آن حمایت می‌کنند، اگر دشمنی قصد خباثت داشته باشد با همین مردم مواجه می شود و شکست می‌خورد. ⭕️ مردم به عنوان کسانی که اهل تفکر و بینش هستند، نماد تحول، کارآمدی و روزآمدی یک جامعه هستند؛ یعنی معمولاً مردم با ایده‌های مختلف، با نظارت، با پیگیری و با مشارکت در کارهای حکومت، سطح نظام را هم روزآمد می‌کنند. ♨️ مشارکت مردم در امور سیاسی از جمله انتخابات، دو کار را تضمین می‌کند؛ اول پایایی و دوم پویایی مستمر نظام، لذا از همین روست که "حضور" برای برون رفت از ایستایی و سکون، همواره ایدۀ جدید ارائه کرده و می‌کند. 🎙گفتگوی اختصاصی با حجت‌الاسلام دکتر سیدسجاد ایزدهی؛ استاد حوزه و دانشگاه 🆔 @izdehi
تحقق تأثیرگذاری و تحول‌خواهی در بستر "انتخابات" ♨️ در گذشته نحوۀ مشارکت مردم در سیاست، ذیل فعالیت‌های سختِ نظامی و جنگ قرار می‌گرفت اما اکنون بستر سهل‌تری پیداکرده و مردم در شرایط عادی می‌توانند با نظام سیاسی همکاری کنند که عمدتاً هم در قالب "انتخابات" است. ⭕️ "انتخابات" به عنوان نماد حضور مردم، به دو نکته تأکید می‌کند؛ اول، چون مردم هستند نظام هم برقرار می‌ماند و دوم، چون هر روز اقتضائات عوض می‌شوند نظام هم متحول می‌شود، کارگزاران جدید جایگزین قبلی‎ها می‌شوند و ایده‌های جدید شکل می‌گیرد. ♨️ انتخابات این کارکرد را دارد که می‎تواند استمرار، پویایی و در نهایت کارآمدی نظام را تضمین کند؛ نظام‌هایی که انتخابات در آن برگزار می‌شود به آسانی سقوط نمی‌کنند. اگر پهلوی سقوط کرد یکی از علت‌هایش این بود که انتخابات نداشت و آن چیزی که نظام حاکم می‌خواست می‌شد، نه آن چیزی که مردم می‌خواستند. ⭕️ در جمهوری اسلامی با همۀ مشکلات و دشمنی‌ها، اپوزیسیون به معنای واقعی نداریم، علتش هم این است که مردم احساس می‌کنند به واسطۀ انتخابات می‌توانند تأثیرگذار باشند و حاکمیت، چه جناح چپ، چه راست و چه متعادل، از صندوق رأی باید عبور کنند. انتخابات هم فرمایشی نیست، چه بسیار که در دولت مثلاً چپ، راست‌ها پیروز شده‌اند و یا برعکس. برای نمونه سال88 که عده‌ای اعتراض کردند، چهار سال بعد هم آمدند و رأی دادند، زیرا اطمینان داشتند که رأی‌شان تأثیر دارد. 🎙گفتگوی‌اختصاصی با حجت‌الاسلام دکتر سیدسجاد ایزدهی؛ استاد حوزه و دانشگاه 🆔 @izdehi
فقه روابط بین الملل استاد ایزدهی 14021018.mp3
32.53M
💠 - جلسه پنجاه و یکم، سال تحصیلی۱۴۰۳-۱۴۰۲ 💢 استاد ایزدهی 💠💠💠💠💠 🔹موضوع : ▫️ منطق تعارض آیات جهاد ▫️ تعارض آیات جهاد به لحاظ منطق تحول مرحله ای ▫️تعارض آیات جهاد به ملاک تمایز ظروف و شرایط جامعه ▫️ عدم لحاظ قتال در مکه، به علت فقدان سرزمین و ملّت برای اسلام 📆 تاریخ جلسه: 1402/10/18 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد ایزدهی 🆔 @izdehi
◽️ نشست علمی راهبردهای دولت اسلامی در حکمرانی عادلانه 🔰 گروه سیاست مرکز تحقیقات اسلامی مجلس و گروه سیاست پژوهشگاه برگزار می‌کنند: 🎙 با حضور: ✍️ دبیرعلمی: سعید کحیا 📅 سه‌شنبه ۱۹ دی‌ماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۴ 🏢 قم، سالن جلسات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📡 حضور مجازی از طریق: 🌐 skyroom.online/ch/iict/nezamha 🔍 مشروح خبر👇 🌐 iict.ac.ir/hokmrani-38 🆔 @izdehi