هدایت شده از کونگ فو
پیش از قهرمانان همچون جکی چان Jackie Chan، جت لی Jet Li، استیون سیگال (Steven Seagal) و جین - کلود وان دام (Jean-Claude Van Dame) بدون شک بروس لی یکی از اساتید بزرگ هنرهای رزمی بود.
با وجود این، جای بسی تأسف است که هنر وی رای بسیاری از جوانان نسل امروز که از طرفداران فیلمهای اکشن هستند ناشناخته است؛ شاید به این خاطر که او بیش از اینکه ستاره فیلمهای رزمی باشد استاد بزرگ هنرهای رزمی بوده است. نمایش هنرهای رز یاو در فیلم، به شگفتی جکی چان یا جت لی نیست اما جذابیت سینمائی او بینظیر است. مهمتر از همه، تأثیری است که بروس لی در هنرهای رزمی داشت که تا به امروز حتی پس از گذشت چند دهه از مرگش هنوز ماندگار است.
بروس لی پیش از آنکه یک بازیگر باشد خود را یک هنرمند رزمیکار به حساب میآورد. وی در پیشرفت سبک هنر رزمی خود به نام جیت کان دو (jeet kune do) جلوتر از زمان پیش میرفت. شیوه هنرهای رزمی او هر چند به فنون کلاسیک و سنی وابسته نبود، در اغلب تکنیکهای عملی رزمی گنجانیده شد.
توانائیهای رزمی وی شگفتانگیز بود و تحسین دیگر هنرمندان مشهور رزمیکار از جمله، جان ری Jhoon Rhee، چاک نوریس Chuck Norris، اد پارکر Ed Parker و جو لویس Joe Lewis را برمیانگیخت. نام وی دو بار در تالار مشهور کمربند سیاه عنوان شد، بار اول، هنگامی که زنده بود و بار دیگر، زمانی که در قید حیات نبود هیچ یک از قهرمانان اکشن هنرهای رزی تاکنون چنین افتخاراتی کسب نکردهاند.
وی پس از ایفاء نقش کوچکی در فیلم ”مارلو“ (Marlowe) و نیز اجراء نقش ”کاتو“ (Kato) در مجموعه تلویزیونی ”زنبور سبز“ Green Homet در سینمای آمریکا مطرح شد. او به هنگ کنگ رفت و در آنجا فیلمهای کوتاهی از جمله Fists of Fury که بعدها ”رئیس بزرگ در بازار آسیا“ نام گرفت و همچنین Chinese Connection را ساخت که وی را در آسیا به ستاره بزرگی مبدل کرد. بروس لی همچنین نویسندگی، کارگردانی و بازیگری فیلم خود با نام ”مسیر اژدها“ (way of the Dragon) بر عهده داشت که شاید یکی از بزرگترین صحنههای جنگی هنرهای رزمی را تا این لحظه به نمایش گذاشته است؛ این صحنه، رتبه Roman Coliseum را کسب کرد.
ابتدای فیلم با نقشآفرینی چاک نوریس (Chuck Norris) آغاز میشود، به این صورت که اژدها وارد میشود و سپس او را در برابر آمریکا شکست میدهد. متأسفانه پیش از این که او شاهد موفقیت فیلم خود باشد. بهطور غمانگیزی در سال ۱۹۷۳ در سن ۳۲ سالگی درگذشت. لی پیش از مرگ، برای فیلم دیگش به نام ”بازی مرگ“ (Game of Death) صحنههای جنگ را آماده کرده بود؛ نقش اول فیلم را نیز به یکی از شاگردانش به نام کریم عبدل - جبار (Kareem Abdul-Jabar) ستاره بسیکتبال سپرد.
از دیگر شاگردان بروس لی میتوان به هنرمندانی همچون استنبرگ کوئین و جیمز کایرن اشاره کرد. فیل ”بازی مرگ“ سرانجام با اجراء بدلکاران آماده شد. یکی از مهمترین اقدامهای وی در صنعت فیلم و نمایش، ایجاد فرصتهای تازه برای دیگر آسیائیها در سراسر جهان بود. وی اولین آسیائی بود که موفقیتهای چشمگیری در صحنه نمایش آمریکا بهدست آورد.
بروس لی با نمایش هنرنمائیهای رزمی در فیلمهایش نسبت به نقشهای کلیشهای گذشته آسیائیها همچون خدمتکار، گانگستر، کارگر لباسشوئی با دیگر کاراکترهای ”کارگر گیس سافته“ در آمریکا و دیگر نقاط جهان، ستاره فیلمهای رزمی شد؛ حتی در بعدی وسیعتر، موجبات غرور آسیائیها بهخصوص مردم چین را در سرتاسر جهان فراهم آورد. بروس لی به آنها آموخت که میتوانند صرفنظر از آنچه که پیش از این بودهاند با اطمینان خاطر در رسیدن به اهدافشان تلاش کنند.
منبع : ماهنامه دنیای کاراته
هدایت شده از هنرهای رزمی ورزش پهلوانی 🇮🇷