6331d2a446343_5482699.mp3
4.31M
🔸«آمدم ای شاه پناهم بده»
🎙مرحوم محمدعلی کریمخانی
کانال سخنرانی دلنشین
@sokhanrani313
نماز.mp3
2.05M
🏴 ویژه شهادت امام رضا (ع)
#سخنران:#حجتالاسلام_رفیعی
▪️ نماز در سیره و کلام امام رضا (ع)
کانال سخنرانی دلنشین
@sokhanrani313
⚫️🔘⚫️🔘⚫️
💢 #اخلاقی
✅پرسش: چرا امام رضا (علیه السلام) را امام رئوف می نامند ..!؟
✍️پاسخ: یکی از القاب حضرت ثامن الحجج، علی بن موسی الرضا(ع) لقب رئوف است. چنانچه در زیارتنامه آن حضرت میخوانیم: «السَّلَامُ عَلَی الْإِمَام الرَّءُوف سلام بر امام رئوف». در توضیح این واژه باید بدانیم که رأفت یک نوع شدت در رحمت میباشد. در واقع هر چند بین دو واژه رأفت و رحمت، قرابت و نزدیکی در معنا وجود دارد؛ اما در بررسی دقیق لغوی این دو به یک معنا نبوده و فرقی ظریف بینشان وجود دارد.
▫️مرحوم مصطفوی در کتاب «التحقیق» خود فرق بین رأفت و رحمت را اینگونه بیان می کند: «رأفت، عطوفت، لطف و رحمت خالص و شدید است یعنی لطف و رحمتی است که وقوع درد و ناراحتی را برنمی تابد هر چند آن درد و ناراحتی به مصلحت فرد باشد؛ اما رحمت، صرف عطوفت و مهربانی کردن است مهربانی کردنی که گاهی با درد و ناراحتی فرد نیز همراه است مانند لطف و رحمت یک جراح به یک بیمار علاقه مند به بهبودی.
بنابراین «رأفت» مرحله ای دقیق تر و بالاتر از «رحمت» است، و هرگز در مسائل ناخوشایند به کار نمی رود ولی رحمت در امور ناخوشایندی که به خاطر مصلحتی انجام می شود، استعمال می شود.
▪️حال با توجه به روشن شدن معنای رئوف، اگر چه همه اهل بیت(ع) از باب تجلی رأفت حضرت حق، رئوف میباشند ولی این رأفت و مهر ورزی در وجود امام هشتم(ع) بروز و ظهور بیشتری دارد و به تعبیر مرحوم علامه طباطبایی: «انسان هنگامی که وارد حرم رضوی(ع) میشود، مشاهده میکند که از در و دیوار حرم آن امام رأفت میبارد.
▪️یکی از مصادیق این رأفت را میتوان در پاسخی که حضرت به زائرین خود، در قبال زیارت، میدهند دانست که در بیانی فرمودند: «مَنْ زَارَنِی عَلَی بُعْدِ دَارِی وَ شُطُونِ مَزَارِی أَتَیْتُهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ فِی ثَلَاثِ مَوَاطِنَ حَتَّی أُخَلِّصَهُ مِنْ أَهْوَالِهَا إِذَا تَطَایَرَتِ الْکُتُبُ یَمِیناً وَ شِمَالًا وَ عِنْدَ الصِّرَاطِ وَ عِنْدَ الْمِیزَان، هر کس مرا زیارت کند روز قیامت در سه جا نزد او خواهم آمد تا از ترس های آن سه جا رهایش سازم: ۱- هنگام پخش شدن نامه اعمال به دست راست یا چپ، ۲- و نزد صراط، ۳- و نزد میزان
▫️امام رضا(ع) در زمان حیات مبارک خویش کانون مهر و عاطفه نسبت به مردم و مظهر عشق و محبت نسبت به آنها بودند و این مهربانی در تک تک زوایای زندگی و برخورد ایشان با آحاد مردم جامعه آن روز به روشنی مشهود است به عنوان نمونه:
◼️«ابراهیم بن عباس» نقل میکند: هرگز ندیدم که حضرت رضا (علیهالسلام) کسی را با سخن خود بیازارد، ندیدم سخن کسی را قطع کند، میگذاشت تا حرف او تمام شود؛ هرگز کسی را که قدرت برآوردن حاجت او را داشت رد نمیکرد؛ هرگز نزد کسی پای خود را دراز نمیکرد، و تکیه نمیزد، و هرگز ندیدم سخن درشتی به خادمان خود بگوید، هرگز ندیدم که آب دهان خود را بر زمین بیاندازد و همین طور هرگز ندیدم که با صدای بلند قهقه کند و بخندد بلکه همیشه تبسم میکرد. زمانی که به خانه میرفت و سفره میانداختند تمام خدمتگزاران، حتی دربانها را نیز بر سر آن سفره مینشاند.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📞 پاسخگویی تلفنی : 096400
🌎 پاسخگویی به سوالات دینی :
اپلکیشنپاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا
وبپاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
💠 سبک زندگی امام رضا علیه السلام (5)
🔹 نماز اول وقت
🔸 روشش این بود که بر خواندن نماز در اول وقت اصرار می کرد؛ به طوری که تأخیرانداختن بدون عذر نماز را جایز نمیدانست. " (1)
🔸روزی در خراسان و هنگام نماز، امام به ابراهیم بن موسی فرمود: «اذان بگو.» او از امام اجازه خواست که صبر کند تا همراهان هم برسند. حضرت فرمود: «خدا تو را بیامرزد. نماز اول وقت را بدون عذر تأخیر نینداز و نمازت را اول وقت بخوان. » ابراهیم بی معطلی بلند شد و اذان گفت و آنها نماز را اول وقت خواندند. (2)
🔸 راز تأکید بر خواندن نماز در اول وقت را چنین بیان می کرد: «مردم نماز را در سه حالت میخوانند: بعضی ها اول وقت، بعضی ها آخر وقت، بعضی ها هم بین اول و آخر وقت . آن کس که اول وقت نماز بخواند رضوان الله شاملش می شود . کسی که وسط وقت می خواند مشمول عفو خدا و آن کس که آخر وقت می خواند مشمول غفران الله می شود . مطمئناً اول وقت بهترین زمان است (3)
📚1. فقه الرضا (ع)، ص ۷۱
📚2. بحار الانوار، ج۴۹، ص۴۹
📚3. فقه الرضا (ع)، ص ۷۱
📗کتاب «بر مدار آفتاب» درباره سیره و سبک زندگی امام رضا(ع) - محمدحسین پورامینی
#امام_رضا_علیه_السلام
#منبر_کوتاه
🌎 کانال بیان ناب
╭┅─────────┅╮
🌺 @BayaneNab
╰┅─────────┅╯
✍️ یادداشت
📌 مناظره، روش مبارزه امام رضا (ع)
💠 یکی از فراز و نشیبها در زندگی امام رضا علیه السلام، مبارزات آن حضرت در قالب مناظره با مجموعهای از انحرافات فکری و اعتقادی بود؛ زیرا همواره در کنار حق و حقیقت، جریانهای انحرافی مانند کف روی آب خودنمایی میکنند.
مناظره، آداب و شرایطی دارد که رعایت آنها، به نتیجه مناظره کمک میکند:
1️⃣ استفاده از منابع مورد قبول طرف مقابل
🔹 یکی از شرایط مناظره استفاده از منابع مورد قبول طرف مقابل است. همانگونه که امام رضا علیه السلام، به خوبی از این مورد استفاده کرده است.
🔸 رأس الجالوت (بزرگ یهودیان) در جریان مناظره با امام رضا علیه السلام گفت: هیچ دلیلی از تو نمیپذیرم، مگر اینکه از تورات برای من استدلال کنید. امام رضا علیه السلام نیز برای اثبات نبوت پیامبر خاتم صلی الله علیه و آله، از تورات دلیل آورده و فرمودند: آیا میدانی که موسی به بنی اسرائیل گفت: به زودی پیامبری از فرزندان برادران شما میآید؛ سخن او را بشنوید و کلامش را تصدیق کنید؟ آیا برای بنی اسرائیل برادرانی جز فرزندان اسماعیل وجود دارد؟ به یقین میدانی اسرائیل فرزند اسحاق و اسحاق برادر اسماعیل است و هر دو فرزندان حضرت ابراهیم هستند.
🔹 رأس الجالوت گفت: درست است. این سخن حضرت موسی است. حضرت فرمود: آیا از برادران بنی اسرائیل و از نسل حضرت اسماعیل، کسی غیر از حضرت محمّد صلی الله علیه و آله آمده است؟ رأس الجالوت گفت: نه!
2️⃣ علم و دانش کافی
🔹 علم و دانش، از ابتداییترین نیازهای مناظره است؛ زیرا بدون علم هرگز راه به جایی برده نمیشود.
🔸 امام رضا علیه السلام وقتی با هر قومی با زبان خودش سخن گفت، برای فرو نشاندن اعجاب ابا صلت، فرمود: «ای ابا صلت، من حجت خدا بر مردم هستم و هرگز خدا کسی را بر قومی حجت قرار نمیدهد در حالیکه نسبت به زبان آن قوم شناخت نداشته باشد.»
🔹 مأمون عباسی، برای کم کردن نفوذ امام در قلوب مردم، اقدام به تشکیل جلسات مناظره کرد تا با مغلوب شدن حضرت در یکی از این مناظرات به هدف شوم خود برسد. یکی از اصحاب امام به نام نوفلی، از اینکه امام رضا علیه السلام مغلوب شود در هراس بود. حضرت برای تسلی خاطر نوفلی فرمود:
«زمانی که با اهل تورات با توراتشان، با مسیحیان با انجیلشان، با اهل زبور با زبورشان، با صابئین به زبان عبری، با زرتشتیان به فارسی و با رومیان به رومی و با هر فرقهای از علماء به زبان خودشان بحث نموده، همه را مغلوب کنم، مأمون از تشکیل چنین جلساتی پشیمان خواهد شد.»
ادامه مناظرات حضرت (ع)👉🏻
🌐 جهت مطالعهی بیشتر، کلیک کنید:
https://btid.org/fa/news/210927
🌎 کانال بیان ناب
╭┅─────────┅╮
🌺 @BayaneNab
╰┅─────────┅╯
☀️ موضوع : زیارت حضرت معصومه (س)☀️
🍀امام رضا علیه السلام فرمود:
❄️عنْ عَلِیِّ بْنِ موسَی الرِّضَا(ع) قَالَ:
🌿«یا سَعْدُ عِنْدَکمْ لَنَا قَبْرٌ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاک قَبْرُ فاطِمَةَ بنْتِ موسَی(ع) قَالَ نَعَمْ مَنْ زَارَهَا عَارِفاً بِحَقِّهَا فَلَهُ الْجَنَّةُ»
💥ای سعد! ما را قبری نزد شما هست؟ عرض کردم: فدایت گردم، منظورتان حضرت فاطمه دختر موسی بن جعفر است؟ فرمود: بله، هر کسی او را در حالی که به حقش آشناست، زیارت کند، بهشت بر او واجب می شود.
🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤سالگرد شهادت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها ،تسلیت باد،،،،،،،،،،،،،،،،،در میان شهرها و بلاد جهان، بعضی از آنها دارای برتری هایی هستند تا جایی که در نزد مسلمانان، بعضی از شهرها مثل مکه، مدینه، قدس و کربلا و ... به عنوان شهرهای مقدس دانسته شده است و در روایات بیان شده است که عبادت، سکونت، انفاق و حتی مردن در این شهرها از ارزش خاصی برخوردار است. این برتری ها به دلیل ویژگی های مختلف و متعددی مثل وجود کعبه در مکه، قبر پیامبر گرامی اسلام(ص) در مدینه، قبر امام حسین (ع) در کربلا و... است که در آنها یا در ساکنان آنها وجود داشته است. پیامبر اکرم (ص) و ائمه طاهرین (ع) برخی از فضیلت های این شهرها را بیان کرده اند. از جمله شهرهایی که در روایات فضیلت هایی برای آنها بیان شده است می توان به مکه مکرمه، مدینه منوره ، کربلا، کوفه، قم و... اشاره کرد.
از آیات قرآن و از روایات به خوبى استفاده مىشود که بهشت درهایى دارد، ولى این تعدد درها نه به خاطر آن است که عده وارد شوندگان به بهشت آن گونهاند که اگر بخواهند از یک در وارد شوند تولید زحمت مىکند، و نه از جهت آن است که یک نوع تفاوت گروهى و طبقاتى وجود دارد، که هر گروهى موظفند از یک در وارد شوند، و نه براى نزدیکى و دورى راه است، و نه به خاطر زیبایى و تنوع به خاطر کثرت درها! اصولا درهاى بهشت همانند درهاى دنیا که در مدخل باغها و قصرها و خانهها مىگذارند نیست، بلکه این درها اشاره به اعمال و کارهایى است که سبب ورود به بهشت مىشوند، و لذا در پارهاى از اخبار مىخوانیم که "بهشت درهایى به نامهاى مختلف دارد، از جمله: درى دارد که به عنوان باب المجاهدین (در مجاهدان) نامیده مىشود. از امام باقر ع در حدیثى مىخوانیم: " بدانید که بهشت هشت در دارد که عرض هر درى از آنها به اندازه چهل سال راه است. [1] " این خود نشان مىدهد که" در" در این گونه موارد، مفهومى وسیعتر از آنچه در تعبیرات روزانه گفته مىشود دارد. [2] بنا براین باید گفت مراد از درهای بهشت اسباب و علل رسیدن و داخل شدن بهشت است. بعضی از مفسرین فرموده اند این که گفته می شود جهنم دارای هفت در و بهشت داراى هشت در است اشاره به افزون بودن عوامل رحمت از عوامل عذاب و غضب است و عدد در اینجا برای کثرت آمده است (نه اینکه مراد از هفت، شش به علاوه یک و مراد از هشت هفت به علاوه یک باشد) براین اساس باید گفت اینکه در روایات وارد شده است که درهایی از بهشت به اهل بعضی از شهرها اختصاص دارد ، مراد وجود اسباب علل رسیدن به بهشت در بین مردم آن شهر است.
امام رضا (ع) در باره اهمیت شهر قم و مقام ساکنان آن فرموده اند: بهشت هشت در دارد ،یکی از این درها برای اهل قم است که در میان شهرهای دیگر بهترین شیعیان ما هستند و... [3]
همان طور که در این روایات آمده است اهمیت شهر قم را می توان به خاطر ایمان و تقوای و کارهای نیک اهل و ساکنین آن و همچنین وجود مرقد مطهر و منور یکی از نوادگان پیامبر (ص) در این شهر دانست.
امام صادق (ع) فرمود: درود خدا بر اهل قم ،خداوند شهر شان را از باران سیراب کند و برکات خود را بر آنان نازل فرماید و گناهان آنان را به حسنات مبدل سازد زیرا اهل رکوع و سجود و قیام و قعود (عبادت ) هستند. آنان فقیه و دانشمندانی فهیم اندکه اهل روایت و درایت (فهم) حدیث نیز هستند." [4]
البته این بدان معنا نیست که همه اهل این شهر افراد صالح و از تقوای کامل برخوردارند بلکه همانطور که درمقدس ترین شهر ها مثل مکه و مدینه حتی در زمان پیامبر بدترین و شرور ترین افراد مشرک و منافق زندگی می کردند در شهر قم و دیگر شهرهای مقدس نیز افراد خوب و بد ، مؤمن و کافر وجود دارد . بنابر این منظور روایات از بهشتی بودن اهل قم، مؤمنین و نیکوکارانی است که در این شهر با علل و اسباب رایج در این شهر نظیر عبادت، فقاهت، دوستی و محبت اهل بیت پیامبر اکرم(ص) و...بهشت را کسب کرده اند. همچنین از بیان علت تجلیل از اهل قم می توان استفاده کرد که این ویژگی ها اگر در هر انسانی باشد از اهل بهشت خواهد بود هر چند در قم زندگی نکرده باشد و محل زندگی او هزاران کیلومتر با این شهر فاصله داشته باشد. به هر حال از نظر اسلام ملاک وارد شدن در بهشت داشتن ایمان و عمل صالح است و چون ائمه (ع) علم داشته اند که گروه زیادی از اهل این شهر دارای این ویژگی هستند که داخل در بهشت می شوند به این بیان فرموده اند که یک یا سه در از درهای بهشت به اهل قم اختصاص دارد.
برای آگاهی از تعداد درهای بهشت و ویژگی های آنها به نمایه: تعداد درهای بهشت، سؤال 1444 (سایت: 1466) مراجعه فرمائید.
[1] . خصال صدوق- ابواب الثمانیة. :"و اعلموا ان للجنة ثمانیة ابواب عرض کل باب منها مسیرة اربعین سنة"
[2] .مکارم شیرازی،ناصر، تفسیر نمونه، ج10، ص: 194
. [3] بحارالأنوار ج : 57 ص : 216،حدیث 39- وَ عَنْ عَلِیِّ بْنِ عِیسَى عَنْ عَلِیِّ بْنِ مُحَمَّدٍ
حاکم نیشابور، برای گردش به بیرون از شهر رفته بود ، مردی میان سال در زمین کشاورزی مشغول کار بود .حاکم بی مقدمه به کاخ برگشت و دستور داد کشاورز را به کاخ بیاورند . روستایی بی نوا با ترس در مقابل تخت حاکم ایستاد.
به دستور حاکم لباس گران بهایی بر او پوشاندند. حاکم گفت یک قاطر راهوار به همراه افسار و پالان خوب به او بدهید حاکم از تخت پایین آمده بود و آرام قدم میزد، گفت میتوانی بر سر کارت برگردی ولی همین که دهقان بینوا خواست حرکت کند حاکم کشیده ای محکم پس گردن او نواخت . همه حیران از آن عطا و حکمت این جفا ، منتظر توضیح حاکم بودند.
حاکم پرسید : مرا می شناسی؟
بیچاره گفت : شما تاج سر رعایا و حاکم شهر هستید.
حاکم گفت: آیا بیش از این مرا میشناسی؟ سکوت مرد حاکی از استیصال و درماندگی او بود.
حاکم گفت:بخاطر داری بیست سال قبل با دوستی به پابوس سلطان کرامت و جود حضرت رضا (ع) رفته بودی؟ دوستت گفت خدایا به حق این آقا مرا حاکم نیشابور کن و تو محکم بر گردن او زدی که ای ساده دل! من سالهاست از آقا یک قاطر با پالان برای کار کشاورزیم می خواهم هنوز اجابت نشده آن وقت تو حکومت نیشابور را می خواهی؟
یک باره خاطرات گذشته در ذهن دهقان مرور شد.
حاکم گفت: این قاطر و پالانی که می خواستی ، این کشیده تلافی همان کشیده ای که به من زدی.
فقط می خواستم بدانی که برای آقا حکومت نیشابور یا قاطر و پالان فرق ندارد. فقط ایمان و اعتقاد من و توست که فرق دارد.
@rangarang110
💚امام رضا (علیهالسلام) فرمودند:
🍀«مَنْ زَارَ الْمَعصُومَةَ بِقُمْ کَمَنْ زَارَنى»🍀
🌷«هرکس حضرت معصومه «علیه السلام» را در قم زیارت کند،مانند کسى است که مرا زیارت کرده است» 🌷
📙(ناسخ التواریخ، ج ٣، ص ٦٨، به نقل از کریمه اهل بیت، ص ٣٢)
🖤شهادت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها تسلیت باد 🖤
http://eitaa.com/joinchat/895811586C49e74b8074
اول ذیقعده
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
🌷ولادت حضرت معصومه(س) 🌷
🌷 حضرت در سال 173ق در مدینه بدنیا آمدند.
🌷پدرشان امام کاظم(ع) و مادر گرامیشان نجمه نام داشت.
🌷 ایشان در 12ربیع الثانی سال 201ق در سن28سالگی در شهر قم وفات یافتند.
🌷آن حضرت در واقع بتول دوم و جلوه ای از وجود حضرت زهرا(س) بود.
در طهارت نفس امتیازی خاص و بسیار والا داشت.
💖 امام رضا(ع):
کسی که معصومه(س) را در قم زیارت کند مانند آن است که مرا زیارت کرده است.
ریاحین الشریعه، ج5، ص35
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
کانال خواص سورهها 👇👇👇👇
@MA2021my
✨﷽✨
☀️حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها👓
#شناخت_نامه_حضرت_معصومه
شناخت نامه کوتاه حضرت معصومه (سلام الله علیها)
🌸حضرت معصومه سلام الله علیها .
گزارشی از حیات مبارک : در سال 183 هجرى در شهر مدینه بدنیا آمد و مثل دیگر خواهر و برادرانش تحت ولایت و سرپرستى حضرت رضا (ع) رشد یافت چون امام کاظم (ع) پیوسته در زندان بود . متاسفانه دوران خفقان هارونى کمتر امکان تجلى و شکوفایى به فرزندان امام کاظم (ع) داد و آنان همواره تحت نظر و مراقبت بودند و از نفوذ آنان در اجتماع جلوگیرى میشد از این رو دوران زندگانى این شخصیتها در هالهاى از ابهام ماند. حضرت فاطمه معصومه (س) به علت خفقان دوران عباسى حتی نتوانست همسرى اختیار کند . تا زمانی که حضرت رضا به ایران تشریف آوردند . پس از ولایت عهدى امام رضا (ع) علویان و سادات بى شمارى به شوق دیدار وى راهى ایران شدند ولى بعضی آنان هنوز در نیمههاى راه بودند که خبر شهادت امام را شنیدند و دیگر به حجاز برنگشتند و از خوف جان خویش به مناطق امن بخصوص قم حرکت کردند. حدود 444 امامزاده در قم میباشد.در سال دویست هجری فاطمه معصومه عزم ایران کرد و در شهر قم مریض شد پرسیدند تا قم فاصله چقدر است گفتند 10 فرسخ. فرمود مرا به قم ببرید. مردم قم استقبال با شکوهى از حضرت کردند و میزبان حضرت یکى از بزرگان شهر قم بود بنام موسى بن خزرج اشعرى. موسى بن خزرج از بزرگان قم به استقبال رفتند و افسار را گرفته و در محله میدان میر در خانهاى که الان مدرسه ستّیه شده به نام خانه بیت النور مستقر شد . 17 روز حضرت در قم بودند تا دار فانى را وداع گفتند. و در همان خانه که امروز روضه آن بانوست دفن شدند. وفات آن حضرت در سال 201 هجرى. در بحار الانوار حدیثى آمده که هنگام دفن حضرت معصومه گروهى نقاب بسته آمدند و مراسم را انجام دادند و رفتند. بحار، ج 57، ص 219.
💥چند نکته قابل طرح پیرامون حضرت معصومه سلام الله علیها :
🌺یک : سه نفر از دختران امام جواد (ع) به نامهاى زینب، ام محمد، میمونه و 2 نفر از دختران موسى مبرقع به نامهاى بریهیة و میمونة در تحت آن بقعه مبارکه کنار حضرت معصومه مدفونند. بحار، ج 57، ص 220 و سیماى قم، ص 82.
🌺دو : حدود 72 عالم برجسته از مراجع تا علماى دیگر در مسجد بالاسر و اطراف حرم فاطمه معصومه دفن هستند. زکریا بن آدم از اصحاب امام رضا (ع) در نزدیکی حرم مدفون است.
🌺سه : در تابستانها تا سه میلیون زائر به حرم حضرت مشرف می شوند .
🌺چهار : زیارت حضرت :
حضرت رضا (ع) به سعد فرمود: قَالَ عَلِیُّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا ع: یَا سَعْدُ عِنْدَکُمْ لَنَا قَبْرٌ قُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاکَ قَبْرُ فَاطِمَةَ بِنْتِ مُوسَى (ع) (منظورتان قبر فاطمه موسى بن جعفر است)قَالَ نَعَمْ مَنْ زَارَهَا عَارِفاً بِحَقِّهَا فَلَهُ الْجَنَّةُ بحارالانوار، ج 99، ص 265.
قَالَ الْجَوَادُ :من زار عمتی بقم فله الجنة بحارالانوار، ج 48، ص 316.
امام صادق (ع) در ملاقات با اهالى رى چندین بار فرمود:مَرْحَباً بِإِخْوَانِنَا مِنْ أَهْلِ قُمَّ فَقَالُوا نَحْنُ مِنْ أَهْلِ الرَّیِّ فَأَعَادَ ع الْکَلامَ قَالُوا ذَلِکَ مِرَاراً وَ أَجَابَهُمْ بِمِثْلِ مَا أَجَابَ بِهِ أَوَّلا فَقَالَ إِنَّ لِلَّهِ حَرَماً وَ هُوَ مَکَّةُ وَ إِنَّ لِلرَّسُولِ ص حَرَماً وَ هُوَ الْمَدِینَةُ وَ إِنَّ لامِیرِ الْمُؤمِنِینَ ع حَرَماً وَ هُوَ الْکُوفَةُ وَ إِنَّ لَنَا حَرَماً وَ هُوَ بَلْدَةُ قُمَّ وَ سَتُدْفَنُ فِیهَا امْرَأَةٌ مِنْ أَوْلادِی تُسَمَّى فَاطِمَةَ فَمَنْ زَارَهَا وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ بحارالانوار، ج 57، ص 216.
🌺 پنج : بیان دو نمونه از توجه و ارادت علمای بزرگ به حضرت معصومه و بارگاه ایشان
⚪️یک : ملاصدرا شیرازی : حاج شیخ عباس قمى در کتاب فوائد رضویه مینویسد مرحوم ملاصدرا شیرازى بر اثر قضایایى که در شیراز پیش آمد مجبور شد به شهر قم عزیمت کند چون در حدیث آمده:قَالَ الصَّادِقُ ع: إذا عمت البلدان الفتن فعلیکم بقم و حوالیها و نواحیها فإن البلاء مدفوع عنها بحارالانوار، ج 57، ص 214.ملا صدرا در کهک قم (چهار فرسخى) مسکن گزید. هر گاه که در مشکلات علمى و فلسفى در میماند، قصد زیارت حضرت معصومه را میکرد به محض بازگشت مشکلش حل میشد. فوائد رضویه، ص 379.
⚪️دو : علامه کلباسی : علامه کلباسى که از عالمان اصفهان بود وقتى به زیارت حضرت معصومه (س) میآمد به مسجد امام حسن عسکرى که میرسید کفش از پاى خود بیرون میآورد و میفرمود حدود 700 تن از محدثین و عالمان احادیث خاندان پیامبر در این منطقه دفن هستند. حکیمى به نقل از آقا نجفى مرعشی.
#مَتْنِ_رُوضِـہ_وَ_سُخَنْرَانِے
•┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
JOIN🔜 💥 @membariha ✍️
✨﷽✨
🌹 #عظمت_مقام_حضرت_فاطمه_معصومه سلام الله علیها🌹
✳️مرحوم آیت اللّه مرعشی نجفی - قدّس سره - بارها برای طلاب می فرمودند:
💠علّت آمدن من به قم این بودکه پدرم، آقا سید محمود مرعشی نجفی چهل شب در حرم امیر المؤمنین (علیه السلام) بیتوته نمود که آن حضرت را ببیند.
♻️پس شبی در حالت مکاشفه، حضرت علی (علیه السلام) را مشاهده کرد که به ایشان فرمود: سید محمود چه می خواهی؟
🌱عرض می کند: می خواهم بدانم قبر فاطمه ی زهرا سلام اللّه علیها کجاست؟ تا آن را زیارت کنم.
🌸حضرت فرموده بودند: من که نمی توانم برخلاف وصیت آن حضرت قبر او را معلوم کنم.
🔰عرض می کند: پس من هنگام زیارت چه کنم؟
🌹حضرت فرموده بودند: خداوند متعال، جلال و جبروت حضرت فاطمه را به فاطمه ی معصومه - سلام اللّه علیها- عنایت فرموده اند؛ پس هر کس که بخواهد به زیارت حضرت فاطمه ی زهرا نایل شود، به زیارت حضرت فاطمه ی معصومه سلام اللّه علیها برود...
✳️آیت اللّه حاج سید محمد وحیدی(ره) از یکی از سادات برقعی نقل فرمودند که گفته بود:
🌸شبی در عالم رؤیا محضر مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها رسیدم. مانع و حجابی در بین نبود.
احساس کردم که من محرم ایشان هستم و ایشان عمه ی سادات برقعی می باشند.
✨ از محضر مقدسشان سؤال کردم: «آیا شما به اهل قم، شفاعت خواهید فرمود؟» حضرت در پاسخ فرمودند: «میرزای قمی(ره) برای شفاعت اهل قم کافی است. من برای همه ی شیعه شفاعت می کنم.
📕کتاب فروغی از کوثر، زندگینامه حضرت فاطمه معصومه علیها السلام
📘نشریه خیمه، شماره 10
#متن_روضه_و_سخنرانی
•┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
JOIN🔜 💥 @membariha ✍️
🖤شهادت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها تسلیت باد 🖤
امام رضا (علیهالسلام) فرمودند:
«مَنْ زَارَ الْمَعصُومَةَ بِقُمْ کَمَنْ زَارَنى»
«هرکس معصومه را در قم زیارت کند،مانند کسى است که مرا زیارت کرده است»
📙(ناسخ التواریخ، ج ٣، ص ٦٨، به نقل از کریمه اهل بیت، ص ٣٢)
کانال خواص سوره ها 👇👇👇👇
@MA2021my
اول ذیقعده
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
🌷ولادت حضرت معصومه(س) 🌷
🌷 حضرت در سال 173ق در مدینه بدنیا آمدند.
🌷پدرشان امام کاظم(ع) و مادر گرامیشان نجمه نام داشت.
🌷 ایشان در 12ربیع الثانی سال 201ق در سن28سالگی در شهر قم وفات یافتند.
🌷آن حضرت در واقع بتول دوم و جلوه ای از وجود حضرت زهرا(س) بود.
در طهارت نفس امتیازی خاص و بسیار والا داشت.
💖 امام رضا(ع):
کسی که معصومه(س) را در قم زیارت کند مانند آن است که مرا زیارت کرده است.
ریاحین الشریعه، ج5، ص35
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
کانال خواص سورهها 👇👇👇👇
@MA2021my
💠 #حدیث روز 💠
💎 جایگاه والای حضرت فاطمه معصومه (س)
🔻امام صادق عليهالسلام:
تُقْبَضُ فِیهَا امْرَأَةٌ مِنْ وُلْدِی اسْمُهَا فَاطِمَةُ بِنْتُ مُوسَى وَ تُدْخَلُ بِشَفَاعَتِهَا شِیعَتِی الْجَنَّةَ بِأَجْمَعِهِمْ
🏴 در قم بانویی از فرزندان من که نامش فاطمه (حضرت معصومه) دختر موسی (ع) است، از دنیا میرود؛ بانویی که به شفاعت او همه شیعیانم داخل بهشت میگردند.
📚 بحارالانوار، ج۶۰، ص ۲۲۸
•┈┈••✾••┈┈•
📲 آخرین رویدادهای دینی و فرهنگی را در کانال رسمی خبرگزاری حوزه دنبال کنید:
eitaa.com/joinchat/415432704C8ae17cca99
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🤲🌹 کلیپ صلوات خاصه امام رضا (ع)
سلام به امام رضا 🌙💫⭐️🌟❤️🌙☘️💚💚💚☘️
برای جاری شدن نعمت، برکت، نور ایمان و اگاهی در زندگی
عالی
۸ صبح و ۲۰ شب 🤲🤲🤲🤲💫
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قرار هر شب ساعت ۸ سلام بر اقا امام رضا علیه السلام 💗
به نذر ظهور ✌️✌️
:
💚 صلوات خاصه امام رضا «ع» 💚
🌷 اللهم 🌷
🌷 صل علیٰ 🌷
🌷عليِ بْنِ موسَی 🌷
🌷الرِضَا المرتضیٰ الاِمام🌷
🌷 التَّقيِ النَّقي و حُجَّتكَ 🌷
🌷 علی مَنْ فَوقِ الاَرض 🌷
🌷ومَن تَحتَ الثَّريٰ 🌷
🌷 الصِّديقِ 🌷
🌷الشهید🌷
🌷صلاةً 🌷
🌷كثيرةً تامَّةً 🌷
🌷 زاكيةً مُتَواصِلةً 🌷
🌷 متَواتِرَة ًمُتَرادِفة 🌷
🌷 كأَفْضَل ماصَلَّيْتَ عَلى🌷
🌷 أحَدٍ مِن اَوْليائِك. 🌷
🌷صلوات الله علیک🌷
🌷و علی آبائك🌷
🌷وأوﻻدك🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چشاتو ببند وبزن برو یک سفر عالی همسفر میشی با من😘🍃
التماس دعا 💔
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قرار هر شب ساعت ۸ سلام بر اقا امام رضا علیه السلام 💗
به نذر ظهور ✌️✌️
:
💚 صلوات خاصه امام رضا «ع» 💚
🌷 اللهم 🌷
🌷 صل علیٰ 🌷
🌷عليِ بْنِ موسَی 🌷
🌷الرِضَا المرتضیٰ الاِمام🌷
🌷 التَّقيِ النَّقي و حُجَّتكَ 🌷
🌷 علی مَنْ فَوقِ الاَرض 🌷
🌷ومَن تَحتَ الثَّريٰ 🌷
🌷 الصِّديقِ 🌷
🌷الشهید🌷
🌷صلاةً 🌷
🌷كثيرةً تامَّةً 🌷
🌷 زاكيةً مُتَواصِلةً 🌷
🌷 متَواتِرَة ًمُتَرادِفة 🌷
🌷 كأَفْضَل ماصَلَّيْتَ عَلى🌷
🌷 أحَدٍ مِن اَوْليائِك. 🌷
🌷صلوات الله علیک🌷
🌷و علی آبائك🌷
🌷وأوﻻدك🌷
💥با نام رضا به سینهها گل بزنید
💥با اشک به بارگاه او پل بزنید
💥فرمود که هر زمان گرفتار شدید
💥بر دامن ما دست توسل بزنید
🍃🌸🍃 ولادت حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام بر عاشقان و شیفتگان حضرتش تبریک و تهنیت باد.
http://www.jomehkhoor.ir
🔶🔹به ما بپیوندید🔹🔶
🔺مؤسسه فرهنگ سازان حجه بن الحسن (عج)🔻
🍃🌸https://eitaa.com/jadid2🌸🍃
🍂🍃🌼🥀🌸🥀🌼🍃
بهرامی، حکیمی و ، «بررسی سندی حدیث سلسله الذهب(ایمان)»، پژوهشنامه علوم حدیث تطبیقی، ۱۲۶.
طبسی، «اهل سنت و حدیث سلسله الذهب»، فصلنامه امامت پژوهی، ۵۳.
بهرامی، حکیمی و ، «بررسی سندی حدیث سلسله الذهب(ایمان)»، پژوهشنامه علوم حدیث تطبیقی، ۱۲۶.
حدیث سلسلة الذَهَب عنوان احادیثی است که به اعتقاد شیعیان، امامان، آن حدیث را از پدرانشان از پیامبر اسلام نقل میکنند. اما بهطور خاص حدیث سلسلة الذهب، حدیثی است که از علی بن موسی الرضا به هنگام ورودش به نیشابور نقل شده و عده کثیری از محدثان و راویان شیعه و سنی آن را ثبت کردهاند. این حدیث به «حدیث حصن» معروف است.
سلسلة الذهب به معنی زنجیرهٔ طلا است. در منابع حدیثی پیرامون سند و دیدگاههای عالمان و محدثان شیعی و سنی دربارهٔ این حدیث گزارشهایی آمدهاست که از میان خصوصیات آن به حدیث قدسی، متواتر، مسلسل و مسند بودن آن اشاره کردهاند.
🔱 معرفی حدیث 🔱
از میان احادیث سلسله الذهب دو روایت مشهور از علی بن موسی الرضا وجود دارد که یکی از آنها به نام «حدیث حِصن» معروف است و دیگری را «حدیث ایمان» نامیدهاند.[۱] محل صدور این دو حدیث، در جریان سفر علی بن موسی به مرو و در شهر نیشابور عنوان شدهاند. تعداد گزارشگران این ماجرا در منابع مختلف حدیثی؛ ده هزار، بیست هزار و سی هزار نفر گزارش شده است که روایت بیست هزار نفر مشهورتر است.[۲] بنا به گفته طبسی از پژوهشگران شیعه، از بررسی احادیثی که از علی بن موسی صادر شدهاند؛ معلوم میشود که روش او روایت الأبناء مِن الآباء — پسران از پدران — بودهاست. مجموع این روایات در صحیفهای با عنوان مسند الرضا جمع آوری گردیدهاست. این مجموعه در نزد اهل سنت نیز معتبر و به لحاظ سند صحیح میباشد.[۳][۴]
حدیث حصن
در منابع اسلامی دو روایت با نام حدیث سلسلهالذهب از علی بن موسی گزارش شدهاست که این دو روایت از نظر دلالت مختلف ولی از لحاظ سند یکسان هستند. بنا به عقیده ابن حجر هیثمی شافعی حدیث حصن و حدیث ایمان دو واقعه جداگانه بودهاند و در دو مرحله از اقامت علی بن موسی در نیشابور صادر شدهاست. با توجه به قراین و شواهدی که در منابع اهل سنت موجود است؛ حدیث ایمان در زمان ورود او به نیشابور و حدیث حصن هنگام خروج از آن شهر گفته شدهاست.[۵] به جهت اینکه در سلسله سند این حدیث از علی بن موسی تا پیامبر اسلام، امامان شیعه قرار دارند، این حدیث در نزد شیعه «سلسلة الذهب» و در میان اهل سنت به «حدیث مسلسل بالاشراف» شهرت یافتهاست. «حدیث حصن» از نظر محتوا دربردارنده دو مطلب است: شناخت کلمه لا اله الا الله و اقرار به توحید که علی بن موسی آن را به قلعه و حصاری ایمن از عذاب خدا توصیف میکند. دیگری مقام ولایت و معرفتِ به امامت که به عنوان شرط لازم برای ورود به این قلعه معرفی گردیدهاست.[۶]
متن حدیث حصن
«حدیث حصن» در سال ۲۰۰ هجری توسط علی بن موسی الرضا هنگامی که به دستور مأمون از مدینه به مرو سفر میکرد؛ در شهر نیشابور بیان شدهاست. زمانیکه کاروان علی بن موسی به نيشابور و در محلهای از آن رسید، گروهی از عالمان و محدثان نیشابور از آمدن او باخبر شدند. آنها به همراه عده زیادی از مردم در وسط بازار نیشابور[۷] و بر سر چهار راهی که به آن مَربعَه میگفتند؛[۸] جمع شدند و از علی بن موسی درخواست کردند از احاديثى كه از پدر خود شنيدهاست؛ برای آنها بگوید. او نیز پس از توقفی کوتاه، چنین بیان کرد: شنیدم از پدرم، از پدرش جعفر بن محمد، از پدرش محمد بن علی، از پدرش علی بن الحسین، از پدرش حسین بن علی، از پدرش علی بن ابیطالب که او به نقل از پیامبر اسلام از جبرئیل که او گفت شنیدم از خداوند: «جمله لا اله الّا الله دژ من است. پس هر کس آن را بگوید، در دژ و حصار من داخل شده و از عذابم در امان خواهد بود.»[یادداشت ۱][۹] به نقل از محمد خواجه پارسای بخاری حنفی، در ادامه حدیث آمدهاست که مرکب به حرکت درآمد و مسافتی را طی کرد. پس علی بن موسی سر از خرگاه بیرون آورد و گفت: «آگاه باشید، شروطی دارد و من از شروط آن هستم.»[یادداشت ۲] او همچنین در پایان روایت میآورد که گفته شدهاست از شروط کلمه اخلاص، اقرار به واجب بودنِ اطاعت از اوست.[یادداشت ۳][۱۰]
معتبرترین گزارشی که از توقف علی بن موسی در نیشابور وجود دارد؛ روایتی از عبدالسلام بن صالح ابوصلت هروی است. او در این روایت صدور «حدیث حصن» از علی بن موسی را با بیانی دقیق و با توجه به کوچکترین جزئیاتش ثبت کردهاست. در روایت او با اندکی اختلاف در متن با روایت پیشین چنین آمده است: