eitaa logo
فرهنگ الفبايي لغت و اصطلاحات
10 دنبال‌کننده
14 عکس
2 ویدیو
0 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
احکام فقهی حرف : خ ⁉️خمس چیه؟وبه‌چه چیزهایی خمس تعلق میگیرد؟🤔 📚 پاسخ: ✍️مراجع عظام(آیت الله خامنه ای و سیستانی ومکارم): خمس در اصطلاح فقهی، به معنای پرداخت و برخی موارد دیگر مانند معدن و گنجو.. می باشد؛ بنابراین هرگاه انسان از طریق زراعت یا کارگری و کارمندی و...درآمدی به دست بیاره، چنانچه از مخارج سال خودش و همسر و فرزندان و سایر کسانی که نفقه آنها را می ‏دهد زیاد بیاد، باید خمس (یک پنجم یا بیست درصد) اون رو پرداخت کنه ✍️خمس دو بخش تقسیم میشود: 🔹نصف سهم امام میباشد که باید به مرجع پرداخت شود 🔹نصف دیگر سهم سادات نیازمند میباشد که: ⬅️آیت الله مکارم میفرمایند بنابراحتیاط واجب باید برای پرداخت سهم سادات به خودشون،از مرجع اجازه گرفته بشه ⬅️ایت الله سیستانی میفرمایند برای پرداخت سهم سادات به خودشون،احتیاط مستحب است مجتهد اجازه گرفته شود ⬅️آیت الله خامنه ای میفرمایند برای پرداخت سهم سادات از مجتهد اجازه گرفته شود ┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄ @porseman1402 ┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄. .
💠14ذوق و سلیقه بین مردم هست شما چگونه اید؟ 💠اول قرآنی با انواع و اقسام مطالب قرآنی صفا می کنند؟ 💠دوم حدیثی از انواع و اقسام مطالب حدیثی لذت می برند؟ 💠سوم سخن بزرگان به انواع و اقسام مطالب از زبان عشق می ورزند؟ 💠چهارم شعر و ضرب المثل و انواع تمثیل که برای آنان لذت بخش است؟ 💠پنجم داستان طنز لطیفه ها را خوب می خوانند و گوش می گنند؟ 💠خصوصا اگر بصورت راحة الحلقوم یعنی موضوعی و دسترسش آسان باشد؟ ✅ « موضوع اسلامی با تمام این ویژگی ها همراه با ها ها و اینجاست👇👇👇 https://eitaa.com/manabe_eslami/159
علماء و دانشمندان حرف م ❇️موضوع : «مفید» احتجاج مفید درباره «مفید» ، «ابن شهر آشوب» رحمت اللّه علیه در «معالم العلماء» در ترجمه شیخ مفید گفته: این لقب را « صاحب الامر علیه السلام » به شیخ مفید داد چنان چه «محدث قمی» در «فوائد الرضویه» فرموده : در توقیع شریف «حضرت بقیۀ اللّه علیه السلام» مرقوم است: »للشیخ السّدید والمولی الرشید الشیخ المفید» . اما بنابرآن چه در میان مردم مشهور است و چنان چه در کتاب های « سرائر» و «مجالس المؤ منین» ودیگران نوشته اند « قاضی عبدالجبار معتزلی» در بغداد در مجلس درس نشسته بود و ائمه فریقین شیعه و سنی همه حاضر بودند شیخ مفید که مجتهد شیعه بود و قاضی نام او را شنیده بود ولی او را ندیده بود در مجلس درس حاضر شد و در محلّ کفش کن مجلس نشست و بعد از لحظه ای خطاب به قاضی کرده گفت: اگر اجازه بدهید از علماء سؤ الی دارم . قاضی گفت: بپرسید . گفت : آن خبر که طایفه شیعه روایت می کنند که پیغمبر خدا صلی الله علیه و آله در روز غدیر درباره علی علیه السلام فرموده : « من کنت مولاه فعلی مولاه » صحیح است یا شیعه آن را ساخته است؟ قاضی گفت : خبر صحیح است . شیخ گفت : پس این خلاف ها وخصومت ها چیست؟ قاضی گفت : ای برادر این خبر روایت است ولی خلافت ابابکر درایت است . آدم عاقل درایت را برای روایت ترک نمی کند . شیخ دوباره پرسید: چه می گوئید درباره خبری که از پیغمبر است که فرمود : « یا علی حربک حربی و سلمک سلمی- یا علی جنگ با تو جنگ با من است و صلح با تو صلح با من است» آیا این خبر صحیح است؟ قاضی گفت: ای برادر آن ها که با علی جنگیدند بعداً توبه کردند . شیخ فرمود : ای قاضی جنگ با علی علیه السلام درایت است ولی توبه کردن آنان روایت است . و به قول شما روایت در مقابل درایت اعتبار ندارد . قاضی نتوانست جواب بدهد مدتی سر به زیر انداخت. بعد گفت: تو که هستی؟ شیخ گفت: من محمد بن محمد بن نعمان حارثی هستم . قاضی برخواست و دست شیخ را گرفت و در جای خود نشاند و گفت: انت المفید حقّاً علماء را خوش نیامد . قاضی گفت: این مرد مرا الزام کرد ، اگر شما جواب او را میدانید بگوئید . همه ساکت ماندند . (1) 1- - فوائد الرضویه، ص2 منبع: داستان هایی از آثار و برکات علماء ، ص12 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ و عجل فرجهم برای ترویج فرهنگ دینی لطفا به اشتراک بگذارید(لطفا عضو کانال شوید وبه دیگران نیز توصیه کنید یاعلی) کانال داستان قرآن در ایتا https://eitaa.com/dastanquran کانال داستان قرآن در سروش http://sapp.ir/dastanquran در تلگرام @Dastanquran
علم الحروف: علمی است که صاحبان آن علم ادّعا دارند که بوسیله علم جفر تمامی حوادث عالم را تا انقراض عالم می‏دانند. و صورت کامل و صحیح این علم مخصوص ائمّه اطهار علیهم السلام است. در مجمع البحرین می‏نویسد که علم جفر و علم جامعه دو کتابی است که علی‏علیه السلام در آن دو کتاب تمامی علوم و حوادث را تا انقراض عالم به طریق علم حروف تهجی و ابجدی با املاء رسول اکرم‏ صلی الله علیه وآله بر پوست بز و پوست گوسفند حتی ارش خراشیدن صورت و پوست، و نصف خراشیدن پوست همه را نوشته است. همه امامان معصوم‏علیهم السلام آن علم را می‏دانند و به آن نگاه کرده بوسیله آن علم حکم می‏کنند. و نیز بر این قضیّه شاهد آورده و حدیثی از امام صادق‏علیه السلام نقل می‏کند که امام صادق‏علیه السلام فرمود: “عندی الجفر الأبیض و الجفر الأحمر” “پیش من علم جفر سفید و جفر سُرخ است.” زید بن ابی العلاء سؤال کرد یابن رسول اللّه چه چیز در جفر سفید هست؟ امام فرمود: در آن (مطالب) زبور داوُد، و تورات موسی، انجیل عیسی، صحف ابراهیم و حلال و حرام مُصحف فاطمه‏علیها السلام است و هر آنچه که مردم در دانستن آن به ما احتیاج دارند و ما به کسی احتیاج نداریم (در آن کتاب موجود است.) و نیز در حدیث دیگر نقل کرده که شخصی از امام صادق‏علیه السلام پرسید: و ما الجفر؟ یعنی جفر چیست؟ امام فرمود: آن علمی است که در پوست بز و گوسفند که روی هم پیچیده (نوشته شده) و در آن سلاح رسول خداصلی الله علیه وآله و تمامی کتب آسمانی و مُصحف فاطمه‏ علیها السلام است.
علم لیمیا علم تسخیرات است. در این شاخه چگونگی تأثیرهای ارادی در صورت اتصالش با موجودات ماورائی مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد. لیمیا منجر به کسب قدرت تسخیر جن و روح می‌شود. منظور از تسخیر آن است که موجودات در اختیار و به فرمان انسان باشند. معمولاً افـراد سودجـو برای رسیدن به اهداف خود(که عمدتاً اهداف غیر معنوی و مادی است) از این موجودات تسخیر شده بهره می‌برند. علمی است که بوسیله آن روح در بدن دیگری انتقال دهند. کیفیّت تمزیج قوای فاعله عالیه با مفعوله سافله تا فعل غریب از آن حادث گردد. علم هیمیا در علم هیمیا، ترکیب قوای عالم بالا با عناصر عالم پایین مد نظر است و به آن علم طلسمات نیز می‌گویند. در طلسم از طریق برخی ابزار و وسایل مادی(عناصر عالم پایین) نیروهای ماورائی جهت انجام کارها به خدمت گرفته می‌شوند. ظاهراً طالع‌بینی نیز زیر مجموعه هیمیا می‌باشد. در طالع‌بینی: اعتقاد بر این است که محل و موقعیت قرار گرفتن ستارگان در لحظه تولد نوزاد، برسر نوشت و آینده او تأثیر می‌گذارد و از این طریق نسبت به پیشگویی در مورد آینده اقدام می‌شود. طالع‌بینان معمولاً با استناد به تأثیرات ماه، خورشید و ستارگان دیگر پیشگویی می‌کنند در کل پیشگویی و اطلاع از اخبار آینده مورد تأیید نمی‌باشد، هر‌چند که ممکن است این کار عملی باشد. اگر لازم بود انسان از آینده با خبرباشد، مسائل آینده در حجاب و پوشش قرار نمی‌گرفت و یقیناً پوشیده بودن آن حکمت الهی داشته و خیر عموم در آن است. علم سیمیا: علمی است که انسان بوسیله یادگیری آن قدرت برای انجام کارهای خارق العاده پیدا می‏کند. ترکیب نیروهای روانی و جسمانی است. به عبارت دیگر هماهنگ ساختن و خلط کردن قوای ارادی با قوای مخصوص مادی می‌باشد. از این علم برای دست‌یابی و تحصیل قدرت در تصرفات عجیب و غریب در امور طبیعی استفاده می‌شود. برای مثال تصرف در خیال مردم و تغییرآن از این دسته است.
اجماع فقهای اسلام امرى حرام است و حتی براى ساحر حدّ معین شده است. از این رو لازم است از آن کاملاً اجتناب شود. ولى اگر براى ابطال سحر دیگران، چاره ای جز آن نباشد، تعلّم و یا اعمال آن، مانعى ندارد. لازم به ذکر است: چنین نیست که افراد توجیه کنند و بگویند: پس ما برای ابطال سحر دیگران، باید برویم و علم سحر بیاموزیم، بلکه مقدماتی، به ویژه در خودسازی و تقوا و سایر علوم لازم دارد. دقت شود که مردمان در امور زندگی خود، آن قدر درگیر سحر و جادو نیستند، مگر آن که خودشان را عمداً به این ورطه بیاندازند.
معرفی بعضی ازعلمای عظیم الشانی که درزمینه علوم غریبه فعالیت داشتند: زعیم بزرگ جهان تشیع ، آیت الله بروجردی (ره) و مرجع اجانین شیعه در عصر خود که قاعدتا با اجانین شیعه ارتباط داشتند شیخ حسنعلی نخودکی اصفهانی (ره) در شاخه های مختلف علوم غریبه احاطه کامل داشتند و شاگردان زیادی تربیت نمودند آیت الله سید علی قاضی طباطبایی (ره) ، عارف شیعه و سالک بزرگ و عالم بزرگ علوم خفیه که در زمینه های مختلف تبحر داشت. این عارف بزرگ شیعه فرمودند که لازمه عرفان یادگیری علوم غریبه هست وحتی به پسرشون سیدمهدی قاضی طباطبایی هم گفته اند که علوم غریبه را فرابگیرد . آیت الله حسن زاده در نوشتاری یادآور شده‌اند: این کمترین چند سالی به محضر انور آن نور ایزدی(سیدمهدی قاضی طباطبایی) افتخار تلمذ در فراگرفتن رشته‌های ارثماطیقی از علم اوفاق، تکسیر، اعداد و غیرها، که در السنه به علوم غریبه سائر و دائر است، اشتغال داشته است…. ایشان در جایی گفته است: «علوم غیر رسمی ‌‌را در محضر آقازاده قاضی مرحوم آقا سید مهدی آموختم. دو به دو بودیم. خصوصی بود. می‌‌گفت: شما باشید، کفایت می‌‌کند. کتب متداول و متعارف در علوم غریبه را که علامه حسن زاده نزد سید مهدی قاضی فراگرفت، عبارتند از: مفاتیح المغالیق، الدر المکنون والسر المکتوم فی علم الحروف و غایه المراد فی وفق الاعداد. ادامه دارد...
💠پاداش شخص عفیف و پاکدامن💠 ✍️ عفَّت به معنای پاکدامنی، حالتی در وجود انسان است که آدمی را از انجام محرمات به ویژه شهوات بازمی‌دارد. (1) در علم اخلاق، عفت یکی از فضایل برتر اخلاقی است. این واژه در قرآن دو بار درباره امور اقتصادی و دو بار درباره امور جنسی به کار رفته است. در روایات عفت‌ورزی را پایه و اساس هر خیری معرفی کرده‌اند. ✅ عفت جنسی، عفت در گفتار، عفت مالی و اقتصادی و عفت شکم و عفت چشم از اقسام عفت بیان شده و آثار و نتایجی مانند استحکام در خانواده، آرامش روانی جامعه و آمرزش گناهان برای آن برشمرده شده است. ✅ در برخی روایات شخص عفیف بالاتر از شهید معرفی و از او به عنوان ملکی از ملائکه الهی نام برده شده است. امام علی (ع) در این خصوص می فرماید: 🌷 و قَالَ(ع) مَا اَلْمُجَاهِدُ اَلشَّهِیدُ فِی سَبِیلِ اَللَّهِ بِأَعْظَمَ أَجْراً مِمَّنْ قَدَرَ فَعَفَّ لَکَادَ اَلْعَفِیفُ أَنْ یَکُونَ مَلَکاً مِنَ اَلْمَلاَئِکَهِ (2) پاداش مجاهد شهید در راه خدا، بزرگتر از پاداش عفیف پاکدامنی نیست که قدرت بر گناه دارد و آلوده نمیگردد، همانا عفیف پاکدامن، فرشتهای از فرشته هاست _______________ (1) راغب اصفهانی، مفردات، ۱۴۱۲ق، ذیل واژه عفت. (2) نهج البلاغه، حکمت۴۷۴.
حروف ابجد در روایات در برخی روایات به جایگاه حروف ابجد به عنوان مقدمه کتابت اشاره شده است: ● امام علی امیر المؤمنین (علیه السلام) می فرمایند: از رسول خدا در مورد حروف ابجد سؤال شد، آن حضرت فرمودند: «تفسیر حروف ابجد را یاد بگیرید؛ چرا که همه آن شگفتی است، وای بر عالمی که از تفسیر آن جاهل باشد». قال أمیر المؤمنین (علیه السلام): «سأل رسول الله صلى الله علیه وآله وسلم: ما تفسیر ابجد؟ فقال: تعلموا تفسیر أبجد فإن فیه الاعاجیب کلها، ویل لعالم جهل تفسیره». ● از امام رضا (علیه السلام) روایت شده است: «اولین چیزی که خداوند خلق کرد تا نوشتن را برای مخلوق خود بیاموزد حروف معجم بود». ● مردی یهودی نزد رسول خدا (ص) آمد و گفت: فایده "حروف هجاء" چیست؟ امیرالمؤمنین (ع) در مجلس حاضر بود رسول خدا (ص) فرمود: یا علی (ع) جواب این مرد یهودی را بده و رسول خدا (ص) در حق علی (ع) دعا کرد «اللهمَّ فَقِّههُ و سَدِّدهُ»، امیرالمؤمنین (ع) متوجه مرد یهودی شد و فرمود: «هیچ حرفی نیست مگر آنکه اسمی است از اسماء الله عزَّوجلَّ (خواندن آنها سبب اجابت است بشرط خلوص) اما الف، "اللهُ لا الهَ اِلّا هُوَ الحَیِّ القیّوم". الف اشاره است به اینکه خداوند آنست که هیچ معبودی جز او نیست او زنده و بر پا دارنده است. اما باء، یعنی خداوند متعال باقیست بعد از فانی شدن جمیع خلایق. اما تاء، یعنی توّاب است که قبول کنندﺓ توبه بندگانش می باشد. اما ثاء، یعنی خداوند ثابت بوده و هست و خواهد بود "یُثَبِّتُ اللهُ الّذینَ آمنوا بِالقولِ الثّابتِ. . . " (مؤمنین را خداوند به قول ثابت نگه می دارد) قول ثابت؛ کلمه لا اله الّا الله است. اما جیم، "فَجَلَّ شأنُه و تَقَدَّسَت اسمائُه" (بزرگی و عظمت و جلال و الوهیّت او بالاتر است از اینکه بشر بتواند به او پی ببرد). اما حاء، "فحقَّ" - حی - حلیم (زنده و پاینده و بردبار و حکم کننده بر بندگان است). اما خاء، "فخبیرٌ بِما یَعمَلُ العباد" (با خبر است به آنچه بندگان می کنند). واما دال، "فَدیّانُ یومِ الدّین" (حکم کننده روز جزاء) و اما ذال، "َذُوالجَلالِ و الاِکرام" (صاحب تمام جلال‌ها و کرامتهاست) اما راء، " فَرؤُفٌ بِعبادِه" (مهربانست به بندگان خود). اما زاء، "فَزَیِّنُ المعبودین" (زیبنده معبودیت است و هر چه جز او پرستش شود عاطل و باطل پرستنده کافر است). اما سین، "فالسمیعُ البصیر" (شنوا و بینا است بر مسموعات و مرئیات همه دانا باشد). اما شین، "فالشّاکِرُ لِعِبادهِ المؤمنین" (از بندگان سپاسگزار خشنود است). و اما صاد، "فَصادقُ فی وَعدهِ وَ وَعیدُهُ " (در وعده‌اش به مؤمنین به بهشت و بیم دادن او به بدکاران بدوزخ راستگو است). و اما ضاد، "فَضارُ النافع " (زیان زننده به کفار و سود دهنده به مؤمنین است). و اما طاء، "فالطّاهِرُ المُطهِّر" (از صفات امکانیه، پاک و از ستم منزه است). و اما ظاء، "المُظهرُ لآیاته" (آشکار کننده آیات قدرت اوست). و اما عین، "فعالمُ بعبادهِ" (او به بندگانش داناست). واما غین، "فغیاثَ المستغیثین" (فریادرس فریاد خواهان است). و اما فاء، "فَفالقُ الحبِّ و النَّوی" (شکافنده حبه و دانه است). و اما قاف، "فقادرُ علی جمیعِ خلقهِ" (بر تمام مخلوقاتش تواناست). و اما کاف، "فالکافیَ الّذی لَم یَکن لَهُ کُفُواً احَدٌ و لَم یَلِد و لَم یولَد" (کفایت کننده ایست که برایش کسی همتا نیست و نزاید و زاییده نشده). و اما لام، "فَلطیفٌ بعبادهِ" (ببندگانش مهربان است). و اما میم، "فَمالِك" (مالک همه چیز و پادشاه موجودات است). و اما نون، "فَنَوَّرَ السَّموات و الارضَ بِنورِ عرشهِ" (آسمانها و زمین را به نور عرش خود روشن نموده است). اما واو، "فَواحدُ صَمَد" (او یکی است و صمد؛ میان پر که از او چیزی بیرون نیاید و به او چیزی فرو نرود). و اما هاء، "فالهادی" (پس او رهنمای خلق است). و اما لام، الف "فلا الهَ الّا اللهُ وَحدَهُ لاشریك لَه" (نیست خدایی جز او شریک ندارد). اما یاء، "فید اللهِ باسطهُ علی خلقه" (دست خدا بر خلقتش باز است. نعمتش همه را فراگرفته)». ● شیخ بهائی می گوید: «اعداد روح حروف هستند، یعنی عدد جان حرف میباشد». (الاعداد ارواح و الحروف اشباح) مثلا اسم شریف (محمد) که داراى چهار حرف (م - ح - م - د) است به منزله جسمى است که روح آن 92 است، زیرا که (م = 40 + ح = 8 + م = 40 + د = 4 = 92)، عدد 92 روح است و کلمه محمد جسم آن.
معنای حروف ابجد ● از رسول خدا در تفسیر حروف ابجد پرسیده شد ، فرمودند: «اما ابجد ، "الف" پس آلاء (نعمت‌های باطنه خداوند) است حرفیست از اسماء و اما "باء"، بهجت خداوند است و اما "جیم"، (جنت) بهشت خداوند و جمال خداوند و جلال اوست و اما "دال"، پس دین خداوند می باشد و اما هوز، پس "ها" هاویه است و "واو" فویلٌ لاهل النّار(وای بر اهل اتش) و اما "زاء"، فزاویةٌ فی النار پس زاویه است در آتش ، پس پناه می بریم به خدا از آنچه در زاویه است (زاویه‌های جهنم) و اما حطی، "حاء" آن ریختن خطاهاست از مستغفرین در شب قدر و آنچه جبرئیل با آن با ملائکه نازل می شود تا طلوع آفتاب (فجر) و اما "طاء"، فطوبی لهم و حسن مآب (درخت طوبی) برای آنهاست و گشتنگاه نیک و آن درختیست که خداوند عزّوجلّ آن را نشانیده و در آن روحش دمیده و همانا که شاخه‌های آن از پس دیوارهای بهشت دیده می شوند حُلی و حُلل می رویاند بر دهانشان آویخته است. و اما "یاء" ، یدالله فوقَ خلقِهِ دست خدا بالای دست خلق اوست. سبحانه و تعالی امّا یشرکون. و امّا کلمن ، "کاف"؛ کلام خداست که برای کلمات خدا بدل کردنی نیست و از غیر خدا برگشت دهنده‌ای نیابی و اما "لام"، فرمود آمدن اهل بهشت است بر پیغبر در زیارت و تحیّت و سلام و ملامت اهل آتش است در خودشان. اما "میم"، ملک خداوندی است که زوال ندارد و دوام خداوندی است که فنا ندارد و "نون"، نون والقلم و ما یسطرون است. قلم ، قلمی است از نور و کتابی است از نور در لوح محفوظ که مقرّبون آن را گواهند و خدا در شهادت کافیست. و اما "سعفص"، "صاد" یک صاع بصاع و قصاص بقصاص، یعنی جزا به جزا و هر چه کنی جزا یابی. همانا خدا به بندگان ستم نکند. و اما "قرشت"، یعنی آنها را در قبر از هم پاشد ، پس آنها را زنده کند و در روز قیامت پراکنده نماید و در بین آنها به حق حکم کند و به آنها ستم نمی شود». (بحار الانوار جلد 2 صفحه 318). ● در کتاب خزائن مرحوم نراقی آمده است: «ابجد: یعنى بدان، هوّز: دریاب، حطى: نیک فهم کن، کلمن: نگهدار، سعفص: فرومگذار، قرشت: دانا باش، ثخذ: واقف باش، ضظغ: از پیش بدان، و گویند سریانى هستند» ● علامه حسن زاده آملی در دروس هیئت آورده اند: «فیروز آبادى در قاموس، وصفى پورى در منتهى الارب که ترجمه همان قاموس است، در لغت (بجد) آورده اند که: ابجد، هوز، حطى، کلمن، سعفص، قرشت، ایشان شش تن از پادشاهان مدین بودند و مهمتر ایشان کلمن بود، و ایشان کتابت عربیت را بر عدد حروف اسماى خود وضع کرده اند
فهرست موضوعی بخش ویژه حرف الف حرف ب حرف پ حرف ت حرف ث حرف ج حرف چ حرف ح حرف خ حرف د حرف ذ حرف ر حرف ز حرف س حرف ش حرف ص حرف ض حرف ط حرف ظ حرف ع حرف غ حرف ف حرف ق حرف ک حرف گ حرف ل حرف م حرف ن حرف و حرف ه حرف ی https://eitaa.com/jadid4
✅فهرست موضوعی اعتقادات حرف الف حرف ب حرف پ حرف ت ⁉️تشییع در اصطلاح https://eitaa.com/jadid4/177 = ⁉️تغافل به چه معناست و اصول آن چیست ؟ https://eitaa.com/jadid4/173 حرف ث حرف ج حرف چ حرف ح حرف خ حرف د ⁉️تعریف دين https://eitaa.com/jadid4/172 حرف ذ حرف ر 🌾واژه رافضی https://eitaa.com/masuman/213 حرف ز حرف س حرف ش ⁉️ معنای شفاعت چیست ؟ https://eitaa.com/jadid4/89 = ⁉️مفهوم شیعه در لغت https://eitaa.com/jadid4/175 ⁉️مفهوم شیعه در اصطلاح https://eitaa.com/jadid4/176 حرف ص حرف ض حرف ط حرف ظ حرف ع حرف غ حرف ف حرف ق حرف ک حرف گ حرف ل حرف م ✅پرسش: رجعت به چه معناست ..!؟ https://eitaa.com/jadid4/167 حرف ن حرف و حرف ه حرف ی https://eitaa.com/jadid4
✅فهرست موضوعی اخلاقیات حرف الف حرف ب حرف پ حرف ت ⁉️تغافل به چه معناست و اصول آن چیست ؟ https://eitaa.com/jadid4/173 = 💢فرق توبه با استغفار چیست؟💢 https://eitaa.com/jadid4/163 حرف ث حرف ج حرف چ حرف ح ⁉️حق الناس چیست و اگر صاحبان آن حق در دسترس نباشند چه باید کرد؟ https://eitaa.com/jadid4/165 حرف خ حرف د حرف ذ حرف ر حرف ز حرف س 💢سوء ظن نسبت به علماء 💢 https://eitaa.com/jadid4/162 حرف ش حرف ص حرف ض حرف ط حرف ظ حرف ع حرف غ حرف ف فسق چيست و فاسق كيست؟ https://eitaa.com/jadid4/166 حرف ق حرف ک حرف گ حرف ل حرف م حرف ن ⁉️نظم و انضباط و قانون مداری https://eitaa.com/jadid4/171 حرف و ⁉️وحدت اسلامی https://eitaa.com/jadid4/170 حرف ه حرف ی حرف ی https://eitaa.com/jadid4
فهرست موضوعی ✅ احکام فقهی حرف الف حرف ب حرف پ حرف ت حرف ث حرف ج حرف چ حرف ح حرف خ ⁉️خمس چیه؟وبه‌چه چیزهایی خمس تعلق میگیرد؟🤔 📚https://eitaa.com/jadid4/184 حرف د حرف ذ حرف ر حرف ز حرف س حرف ش حرف ص حرف ض حرف ط ⁉️عده طلاق چیه؟🤔 📚 https://eitaa.com/jadid4/178 حرف ظ حرف ع حرف غ ⁉️غسل چیه؟ چند نوع غسل داریم؟؟🤔 📚https://eitaa.com/jadid4/183 = ⁉️غیبت چیه؟🤔 📚https://eitaa.com/jadid4/181 حرف ف حرف ق حرف ک حرف گ حرف ل حرف م ✅رد مظالم چیه؟🤔 📚https://eitaa.com/jadid4/179 = ⁉️موسیقی حکم گوش کردن موسیقی چیه؟حرامه گوش کنم؟🤔 📚 پاسخ : ✍️https://eitaa.com/jadid4/180 حرف ن ⁉️نیت چیه و چطور باید نیت کرد؟🤔 📚https://eitaa.com/jadid4/182 حرف و حرف ه حرف ی https://eitaa.com/jadid4
🌷فهرست موضوعی معصومان (ع) حرف الف حرف ب حرف پ حرف ت حرف ث حرف ج حرف چ حرف ح حرف خ حرف د حرف ذ حرف ر 🌾واژه رافضی https://eitaa.com/masuman/213 حرف ز حرف س حرف ش حرف ص حرف ض حرف ط حرف ظ حرف ع 🌾لغب : عسکری https://eitaa.com/jadidddd/82 حرف غ حرف ف حرف ق حرف ک حرف گ حرف ل حرف م حرف ن حرف و 🌾حی https://eitaa.com/jadid4/91 حرف ه حرف ی https://eitaa.com/jadid4
فهرست موضوعی بخش عالمان و دانشمندان حرف الف حرف ب حرف پ حرف ت حرف ث حرف ج حرف چ حرف ح حرف خ حرف د حرف ذ حرف ر حرف ز حرف س حرف ش حرف ص حرف ض حرف ط حرف ظ حرف ع حرف غ حرف ف حرف ق حرف ک حرف گ حرف ل حرف م 🌾لغب مفید https://eitaa.com/jadid4/186 حرف ن حرف و حرف ه حرف ی https://eitaa.com/jadid4
🌷فهرست الفبائی🍎🌹🌺 1️⃣ - مقدمه . 2️⃣ - فهرست الفبائي لغت ها https://eitaa.com/jadid4/194 3️⃣ - فهرست الفبائی اصطلاحات 0 4️⃣- اعتقادات https://eitaa.com/jadid4/197 5️⃣ - اخلاقیات https://eitaa.com/jadid4/199 6️⃣ -بخش معصومان (ع) https://eitaa.com/jadid4/201 7️⃣ - بخش عالمان و دانشمندان https://eitaa.com/jadid4/202 8️⃣ - احکام فقهی https://eitaa.com/jadid4/200 - . https://eitaa.com/jadid4
🍃بسْـمِ ٱللهِ ٱلْرَّحْمٰـنِ الْرَّحیـمْ🍃 🍎 الهـی بـه امیـد تــو 🍎 ✅سلام خدا جویان عزیز✅ 🕋 امروز: دوشنبه ۱۴۰۱/۱۱/۳ ❣️السلام علی الحُسیْن ❣️و علی علی بن الحُسیْن ❣️و علی اولاد الحُسیْن ❣️و علی اصحاب الحُسیْن السلام علیک یا صاحب الزَّمان عج 💐ولادت باقر العلوم، امام محمد باقر علیه السلام مبارک باد 💐 روزتان پر از نگاه خدای مهربان 💐 ياقاضِي الحاجات موجب کثرت مال می شود 🕋 آرامش در کلام نور ... حديث_قدسى ماه رجب را ريسمانى ميان خود و بندگانم قرار داده ام ؛ هر كس به آن چنگ زند، به وصال من رسد إقبال الأعمال؛ ۳:۱۷۴ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌✅ میدانستید..... «عبد» از نظر لغت به انسانی گفته می شود که سرتاپا تعلق به مولا و صاحب خود دارد؛ اراده اش تابع اراده او، و خواستش تابع خواست اوست؛ در برابر او خود را مالک چیزی نمی داند و در اطاعت او سستی بخود راه نمی دهد. ✍️بدانیم ..... این، عبودیت اظهار آخرین درجه خضوع در برابر کسی است که همه چیز از ناحیه اوست، و بخوبی می توان نتیجه گرفت که تنها کسی می تواند «معبود» باشد که نهایت انعام و اکرام را کرده است و او کسی جز خدا نیست! 🍄 چه زیبا میگوید..... آنچه نیکی میکنی، پیش کسی اظهارش مکن گر خدا داند بس است، کالای بازارش مکن سخن زیبا همیشه بوی باران می دهد بسپار در دفتر دل، خط دیوارش مکن 🌷 زندگیتون سرشار از موفقیت 🌷 🌻 خدایا شکرت🌻
🔆💠🔅💠﷽💠🔅 💠🔅💠🔅 🔅💠🔅 💠 ؟ 💥توبه چیه و چه اثری داره؟💥 ✅توبه توی لغت به معنای رجوع و برگشتنه؛ وقتی میگن: «تابَ فلانٌ» یعنی فلانی برگشت. 👌وقتی آدم یه مسیری رو توی اتوبان یا بلواری اشتباه میره، مُدام دنبال یه دوربرگردون می‌گرده که دور بزنه و برگرده به مسیر اصلی؛ انسان هم وقتی قدم در مسیر خلاف رضایت الهی می‌ذاره و مسیر رو اشتباه میره، با توبه دور میزنه و به دامان خداوند بر می‌گرده‌. 📢 اگر دقّت کرده باشید، یکی از استانداردهای اتوبان‌سازی توی تمام دنیا اینه که دوربرگردون داشته باشه تا اگر کسی از مسیر منصرف شد یا جاده رو اشتباه رفت، بتونه برگرده. یادم هست که یه اتوبان مهمی رو توی تهران اجازه افتتاح نمی‌دادن، می‌گفتن استاندارد نیست؛ چون دوربرگردون نداره! مطابق با روایات که بعضی رو الآن می گم، توبه با مراعات شرایط باعث آمرزش تمام گناهانه: 1⃣ رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله): «التَّوبةُ تَجُبُّ ما قَبلَها؛ توبه سابقه انسان را از نامه اعمال او جدا می‌کند، [مثل اینکه چند صفحه خط خطی شده رو از یک دفتر جدا کنید و دور بندازید». 2⃣رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله): «التّائبُ مِن الذَّنبِ كَمَنْ لا ذَنْبَ لَهُ؛ کسی که واقعاً توبه کند، درست مانند کسی است که اصلاً گناهی مرتکب نشده باشد». 💠به تعبیر بعضیا، وقتی انسان گناه می‌کنه، صفحه دلش با گناهان خط خطی شده؛ ولی وقتی توبه می‌کنه، مثل اینه که تمام این صفحه را پاک کنن و دوباره سفید بشه. ⬅️ احکام به زبان خیلی ساده / عضو شوید ·—————··𑁍··—————· https://eitaa.com/joinchat/1924136962Cb1c8fdf901 ·—————··𑁍··—————· 🔅💠🔅💠🔅💠🔅💠🔅💠🔅💠
وَالوِتَرَ المَوتور سه احتمال در تفسیر این جمله شریف گفته اند ۱- وتر، به معنی یگانه و فرد می باشد، و مَوتور هم به همان معنی، ودر حقیقت تاکید همان معنی قبل است، مثل ((حجرومحجور)) و ((برد و بارد)) این معنی در((بحارالانوار)) و((مشکلات)) نراقی ذکر شده است ۲- وتر، به معنی فرد است و مَوتور به معنی کسی که اقربای او را کشته اند، یعنی ای یگانه ای که اقرباء و بستگان تو کشته شده اند ۳- وتر، به معنی همان خون ریخته شده است ، یعنی ای قتیلی که اقربا و اصحاب تو را کشتند در((کامل الزیارت)) وتر، به معنی خون ریخته شده است در لغت وَتربروزن((سَطر)) ووِتر بروزن((فِکر)) هر دو به معنای فرد و طاق(درمقابل زوج) است وتر از اسمای حسنای خداوند، به معنای خداوند یگانه و بی همتا است مداومت براین اسم برای حصول تجّرد و انقطاع از خلق نافع است خواصّ و مفاهیم اسماء الله الحسني ، نوشته ملا حبیب الله شریف کاشانی
سلسله بحث آفات اول تعریف دروغ موضوع : دروغ همانا خداوند که نام او با شکوه و جلال باد براى بدى ها قفل هایى قرار داد و کلید بازگشایى آن ها را شراب مقرر فرمود و دروغ بدتر از شراب است . حضرت باقر (علیه السلام ) (۱): تعریف دروغ دروغ و واژه هاى معادل آن در زبان عربى ، از قبیل ((کذب )) ((افتراء))) و ((افک ))، به معناى خبر مخالف با واقع به کار مى روند. دروغ در اصطلاح دانشمندان اخلاق و فقیهان و نزد عرف نیز به همین معنا است . راستى و صدق نیز که نقطه ى مقابل دروغ است به خبر مطابق با واقع تعریف شده است . توجه به این نکته اهمیت دارد که ((صدق و کذب )) در اصل ، صفات خبر هستند؛ از همین رو، گوینده خبر به اعتبار خبرهایش ، به صفت دروغگویى یا راستگویى متصف مى شود. آن گاه که فردى خبر مى دهد، چنان چه خبرش مطابق با واقع باشد، صادق ، و اگر خبرش با واقع مخالف باشد، کاذب و دروغگو خوانده مى شود؛ بنابراین ، راست و دروغ صفاتى هستند که اولا و بالذات به خبر مربوطند، و ثانیا و بالعرض با توجه به خبر، به گوینده خبر نسبت داده مى شوند. 📚اخلاق الاهی. کانال سخنرانی دلنشین @sokhanrani313
بسم الله الرحمن الرحیم 🔘 معاویة بن عمّار می گوید از امام صادق (ع) درباره علت نامگذاری پرسیدم. فرمودند: « (ع)، حضرت ابراهیم (ع) را در بیرون آورد. چون ظهر شد، به وی گفت: «ای ابراهیم، به گناهت کن و عبادت هایت را بشناس.» از این رو به «عرفات» نامگذاری شد، چون که جبرئیل گفت: «اعتراف کن»، او هم اعتراف کرد. 📚 «لوامع صاحبقرانى» مشهور به شرح فقيه، نشر موسسان اسماعیلیان، ج ‏7، ص 38. اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
📙حرف ح ❌موضوع : حسد 📛حسد، از رذایل اخلاقی ، گناهان کبیره و به معناى آرزوىِ نابودی نعمت‌ها و داشته‌هاى دیگران و خواستن نعمت فقط برای خود است. وجود این خصلت در شخص گاه با تلاش براى نابودى داشته‌های دیگران همراه می‌شود.حسادت در بالاترین مراتب خود، باعث رنج بردن شخص از نیک‌بختى دیگران می‌شود. 🔶تفاوت غبطه با حسد امام صادق علیه السلام : إنَّ الْمُؤْمِنَ يَغْبِطُ وَ لا يَحْسُدُ، وَ الْمُنافِقُ يَحْسُدُ وَ لا يَغْبِطُ. (ترجمه: مؤمن غِبطه می‌خورد ولى حسد نمی‌ورزد و منافق حسد می‌ورزد و غبطه ندارد.) کافی ، ج‏۲، ص: ۳۰۷ مفهوم با وجود تفاوت، با حسد در ارتباط است. غبطه زمانی رخ می‌دهد که آدمى آرزوى زوال نعمت دیگران را ندارد، بلکه فقط می‌خواهد او نیز از آن نعمت بهره‌مند شود. ، به عکس حسد، صفتى پسندیده است، به‌ ویژه آنکه در روایتى، به صراحت غبطه از صفات مومن و حسد از خصلت هاى منافق دانسته شده است. 🔷حسد در مثل‌های فارسی و عربی المثل در پاره‌اى از مَثَل‌هاى فارسى و عربى، آموزه‌هایى درباره حسد یافت می‌شود، مانند «اگر حسود نباشد، جهان گلستان است»، «حسود هرگز نیاسود» و «الاحْسانُ الَى الْعَبیدِ مَکْبَتَةٌ لِلْحَسُود»(نیکى به بندگان مایه خوارى حسود است). ✴️نشانه‌ها برای شناخت حسد در وجود آدمی نشانه‌های زیر بیان شده است: ▪️ناراحتی از رسیدن نعمت به دیگری، بدون نشان دادن عکس العمل. ▪️غیبت و عیب جویی پشت سر مورد حسادت. ▪️دشمنی و کارشکنی. ▪️بی مهری یا قطع رابطه با افراد، و پنهان کردن صفات برجسته دیگران. ▪️تملق و چاپلوسی در حضور مورد حسادت. ✅دلایل امام خمینی در کتاب شرح چهل حدیث دلایل زیر را برای بروز حسد در وجود شخص ذکر کرده است: عدم رضایت از الهی. خباثت و زشتی باطنی. احساس تهی و خواری کردن. داشتن روحیه ، و تکبر. اظهار شگفتى از داشته‌هاى دیگران. ترس ازدست دادن داشته‌هاى خود. عشق به ریاست و شهرت. داشتن روحیه . ❇️مطابق آنچه در کتاب جواهر آمده، حسد در صورتی که در گفتار یا کردار بروز کند، گناه کبیره به شمار رفته و حرام است و صرف خطور آن در قلب، بدون ترتب اثری بر آن، حرام نمی‌باشد. ملا محسن فیض کاشانی حسد را از موانع قبولی نماز شمرده و تظاهر به آن را موجب ازبین رفتن عدالت می‌داند و معتقد است شهادت شخص حسود پذیرفته نیست. ❌آثار و پیامدها طبق آیات و روایات برخی از پیامدهای حسد چنین است: نا آرامی روانی. بیماری جسمی. حسرت دائمی. از دست دادن دوستان. ضرر زدن به خود. از بین برنده ایمان ازدیاد گناه شقاوت ابدی نابودی اعمال 🔻راه درمان دانشمندان علم اخلاق براى درمان بیمارى حسد روش‌های علمى و عملى ذکر کرده‌اند؛ از جمله: تفکر درباره که حسد بر روح و روان دارد. تفکر درباره ضررهای اخلاقی و دینی حسد. تقویت ایمان و توجه به حکمت خداوند. یادآوری نعمت‌هایی که به او عطا شده. یادآوری افرادى که مشکلات ظاهرى بیشترى دارند. تقویت نیروی عقل تقویت رفتارهای خلاف حسادت. ارتباط معنوی با خداوند و توجه به توسل و توکل 🟢 آیت الله احمد مجتهدی تهرانى (ره) 🌱يكى از ريشه هاى غيبت ، حسد است. ☠️ حسد يكى از امراض روحى است كه منشاء خيلى از گناهان است. خيلى ها غيبت مى كنند ،يكى از ريشه هاى آن حسد است. 👂🏻🗣 غيبت ديگرى را مى كند و مى گويد : ( خيلى حيله گر است ، كلاهبردارى كرده تا ثروت جمع كند ) 👥 اين شخص حسد دارد كه مى كند. خدا خواسته به ديگرى بدهد و به من ندهد. اگر كسى مى خواهد خودش را معالجه كند و غيبت نكند ، يكى از راه هايش اين است كه ريشه ى حسد را از بين ببرد. ✅ 💽 @kotahshenidanie 💽
🔰تعريف دعا بعضي از شرايط دعا بحكم عقل، بعضي بحكم شرع و بعضي بحكم هر دو مي باشد. ☺️لغت قبل از هر چيز دعا را در خود، تعريف مي كنيم: شخص پست و پايين، با خضوع و فروتني، چيزي را از شخص بلند مرتبه، دعا مي باشد.« 🔰شرايط دعا چند شرط از شرايط دعا از اين تعريف برمي آيد كه ابتدا آن ها را برشمرده و سپس ساير شرايط را كه در روايات آمده است بدنبال آنها ذكر مي كنيم: -1[حضور قلب ]با توجه به اين كه دعا عبارت است از خواستن و خواستن امري باطني است، نتيجه مي گيريم كه دعاي بدون حضور قلب، دعا نيست. ]-2[خضوع و فروتني. -3[اميدواري. ]چون خواستن بدون اميدواري تحقق نمي يابد، اميدواري نيز از شرايط دعاست. ]-4[شناخت خدا و اعتقاد به قدرت او و علم او به نياز. زيرا اميدواري كه يكي از شرايط دعا مي باشد در صورتي تحقق مي يابد كه دعا كننده خداوند را شناخته و علم و قدرت او را نسبت به خواسته خود باور داشته باشد. ترجمه المراقبات ص : 231 چهل حديث 1 229 🔰اهمیت دعا فرمود : همانا دعاء، بلائي را كه در تقدير الهي استوار و محكم گشته باشد، بر مي گرداند. نورعلي نور 1 157 امام جعفر صادق (ع) فرمود : نيست كسي كه از بلاء بيم داشته باشد و در آن به دعاء پيشي نگيرد مگر آنكه خداوند آن بلاء را از او برگرداند. آيا نمي داني كه امير المؤمنين (ع) فرمود: بدرستي كه رسول خدا (ص) فرمود: اي علي گفتم: لبيك اي رسول خدا. فرمود: همانا دعاء، بلائي را كه در تقدير الهي استوار و محكم گشته باشد، بر مي گرداند. نورعلي نور 1 157 ☺️برچسب ها : منتقل شد https://eitaa.com/danestanyhaybozorgan