حرف ق 💠موضوع :#قضا و قدر
https://eitaa.com/jadid4/84
💠موضوع :#قلب
قلب در لغت به معنى جسم صنوبرى است كه در طرف چپ سينه قرار داده شده و منشأ روح بخارى در انسان و حيوان است
📚أطيب البيان في تفسير القرآن ج1 277
قلب در لغت به معناى وارونه شدن است و چون قلب با افكار مختلف پيوسته زير و رو مي شود به آن قلب گفتهاند.
📚ترجمه مجمع البيان في تفسير القرآن ج1 42
. https://eitaa.com/jadid4
📙حرف ک ❌موضوع :#كفر
كفر در لغت به معنى ستر و پوشاندن است و از اين جهت زارع را كافر گويند زيرا دانه و بذر را زير خاك پنهان مي كند چنانچه در قران مي فرمايد كَمَثَلِ غَيْثٍ أَعْجَبَ الْكُفَّارَ نَباتُهُ
(مانند بارانى كه رويانيدن آن زارعين را بشگفت در ميآورد)
. https://eitaa.com/jadid4
حرف ه 💠موضوع :#هدايت
هدايت در لغت به معنى دلالت و راهنمائى توأم با لطف و دقت است و آن را به دو شعبه تقسيم كردهاند: «ارائه طريق» و «ايصال به مطلوب» و به تعبير ديگر «هدايت تشريعى» و «هدايت
📚برگزيده تفسير نمونه ج4 229
💠موضوع :#هوى
هوى در لغت به معنى محبت و ميل نفساني است.
📚آيات الأحكام (الجرجاني) ج2 708
هدايت در لغت ارشاد و راهنمايى است و كسى كه جلو مردم افتاده آنان را راهنمايى مي كند «هادى» و راهنما مي گويند.
📚ترجمه مجمع البيان في تفسير القرآن ج1 42
. https://eitaa.com/jadid4
فهرست لغت ها : ✅حرف الف
https://eitaa.com/jadid4/12
✅حرف ب
https://eitaa.com/jadid4/14
✅حرف پ
https://eitaa.com/jadid4/16
✅حرف ت
https://eitaa.com/jadid4/18
✅حرف ث
https://eitaa.com/jadid4/20
✅حرف ج
https://eitaa.com/jadid4/22
✅حرف چ
https://eitaa.com/jadid4/24
✅حرف ح
https://eitaa.com/jadid4/26
✅حرف خ
https://eitaa.com/jadid4/28
✅حرف د
https://eitaa.com/jadid4/30
✅حرف ذ
https://eitaa.com/jadid4/32
✅حرف ر
https://eitaa.com/jadid4/34
✅حرف ز
https://eitaa.com/jadid4/36
✅حرف س
https://eitaa.com/jadid4/38
✅حرف ش
https://eitaa.com/jadid4/40
✅حرف ص
https://eitaa.com/jadid4/42
✅حرف ض
https://eitaa.com/jadid4/44
✅حرف ط
https://eitaa.com/jadid4/46
✅حرف ظ
https://eitaa.com/jadid4/48
✅حرف ع
https://eitaa.com/jadid4/50
✅حرف غ
https://eitaa.com/jadid4/54
✅حرف ف
https://eitaa.com/jadid4/56
✅حرف ق
https://eitaa.com/jadid4/58
✅حرف ک
https://eitaa.com/jadid4/60
✅حرف گ
https://eitaa.com/jadid4/62
✅حرف ل
https://eitaa.com/jadid4/64
✅حرف م
https://eitaa.com/jadid4/66
✅حرف ن
https://eitaa.com/jadid4/68
✅حرف و
https://eitaa.com/jadid4/70
✅حرف ه
https://eitaa.com/jadid4/72
✅حرف ی
https://eitaa.com/jadid4/74 https://eitaa.com/jadid4
فهرست🍎🌹🌺 1️⃣ - مقدمه . 2️⃣ - فهرست الفبائي لغت ها https://eitaa.com/jadid4/77 3️⃣ - فهرست الفبائی اصطلاحات . https://eitaa.com/jadid4
واژه «#غدیر» در لغت به چند معنا آمده است؛
مانند «آبگیر»، «قطعهای از آب»، و«جای جمع شدن آب باران».
غدیر خُمّ در میان راه دو شهر بزرگ دنیای اسلام، مکه و مدینه، در محلی به نام «جُحفه» وجود دارد که در زمان رسول گرامی اسلام(ص) کاروانیان حج در آنجا از هم جدا میشدند و به طرف دیار خود میرفتند.
درباره علت نامگذاری این مکان به غدیر خمّ، احتمالاتی داده شده است؛ مانند اینکه به اعتبار آب و هوای آن منطقه به این نام نامیده شده است.
پيامبر اسلام(ص) به دستور خداوند، در غدیر خم على بن ابیطالب(ع) را امام، وصی و جانشین خود به مردم معرّفى نمود.
🆔@Areffane
❓بداء نزد شیعه چه مفهومی دارد؟
بداء در لغت به دو معناست:
1⃣ یکی آشکار شدن و وضوح،
2⃣ و دیگری رأی تازه ای پیدا کردن.
✍️ اما بداء در اصطلاح، به معنی تغییر سرنوشت و تقدیر الهی در مورد انسان بر اثر اعمال پسندیده و یا ناپسند او می باشد.
🔰 مخالفان بداء آن را به معنای لغوی گرفته اند و به همین جهت، انتساب آن را به خداوند محال می دانند.
در حالی که موافقان بداء، تعریف اصطلاحی خاصی را که مغایر با تعریف لغوی آن است، مدّ نظر قرار داده اند و این مفهوم، یعنی تأثیر عمل و رفتار پسندیده وناپسند، یا مؤمن و غیر مؤمن بودن شخص در تحوّل مشیّت الهی، امری است که نزد مخالفان بداء نیز مورد قبول واقع شده است؛ زیرا آنها نیز تأثیر دعا و صله رحم و صدقه و سایر اعمال نیک در رفع مقدرات و قضا و قدر الهی و تغییر آنها را می پذیرند.
💢 بداء دارای دو قسم است:
1⃣ ۱. بداء محال: آن چیزی است که به همراه تبدیل و تغییر رأی در علم ذاتی خداوند باشد.
2⃣ ۲. بداء ممکن: عبارت است از اینکه رویدادهایی بر خلاف مقتضیات و محالات عادی ظهور پیدا کنند، مانند مرگ شخصی که اصلاً احتمال مرگ او داده نمی شد و یا شفای مریضی که اصلاً امیدی به صحتش نبوده است.
📌 این گونه دگرگونی ها، نسبت به انسان، دگرگونی به شمار می رود؛ اما در مقایسه با خدای متعال اصلاً دگرگونی محسوب نمی شود؛ بلکه خداوند از روز نخست به این قضیه علم داشته است؛ به عبارت دیگر، آنچه برای ما پنهان بوده، خدا آن را آشکار کرد؛ نه اینکه چیزی برای خداوند مخفی بود و هم اکنون برای او ظاهر شد.
✅ پس بداء به این معنا که در ناحیه علم ذاتی خداوند تبدیل و تغییر حاصل شود، محال بوده و شیعیان این را قبول ندارند؛ اما اگر فعل خداوند تغییر و تبدیل یابد، چه فعل تکوینی باشد (مانند مرگ شخص) و چه تشریعی (مانند حکم تغییر قبله)، این محال نیست و این، همان چیزی است که شیعه در بحث بداء به آن اعتقاد دارد.
📚 بدایة المعارف الالهیة فی عقاید الامامیة، محسن خرازی، ج ۱، ص ۲۲۱.
پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
♨️ @ostadmohamadi