✨﷽✨
💠 برنامه ریزی برای تفریح 💠
✍️حاج آقا قرائتی
💐 امام رضا(ع) در حدیثى مى فرماید:
سعی کنید اوقات خود را به چهار قسمت تقسیم کنید:
1⃣ ساعتی براى راز و نیاز با خدای بی نیاز. مناجات کوچکترین با بى نهایت بزرگ.
2⃣و ساعتی برای کسب و کار و پیدا کردن خرجى حلال برای اداره کردن زندگی. رسول خدا(ص) کار را عبادت دانسته اند و فرموده اند: ؛ زحمتکش برای خانواده همچون مجاهد در راه خداست.
3⃣ و ساعتی برای دوستی و همنشینی با افراد مؤمن مورد اطمینان. رفیق دلسوزی که انتقاد کند و مایه اصلاح انسان شود؛ دوستی که علاقه اش به شما باطنی و واقعی باشد.
4⃣ و ساعتی هم برای رسیدن به تفریحات سالم؛ لذت های حلال، ورزش و گردش و استراحت.
💥جالب این است که امام رضا(ع) در ادامه مى فرماید: اگر خواستید به آن سه مورد برسید، باید اول به این مورد برسید. تا لذت و تفریحى در کار نباشد، نشاطى در کارهاى دیگر نخواهد بود. این حدیث، دلیل بر اهمیت تفریح است؛ به خصوص برای نوجوان. برادران یوسف(ع) وقتى مى خواستند یوسف را از پدر بگیرند، به عنوان تفریح گرفتند. گفتند: ؛ برادرمان را بده که او را ببریم ورزش. و حضرت یعقوب(ع) نگفت که انسان به ورزش نیاز ندارد؛ یعنى نیاز به ورزش چنان قوى است که نتوانست پیشنهاد بچه ها را رد کند.
📚 کتاب خنده و گریه در آثار استاد قرائتی
✅ نشر آثار استاد قرائتی
┄┅┅❅❁❅┅┅┄
➣ @Gharaati_tv
┄┅┅❅❁❅┅┅┄
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🌾نمونه آموزش ها
#شرح_حدیث توسط #رهبری
دوستی و خدمت بیمنّت
🌸عنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ سَمِعْتُهُ یَقُولُ الْمُؤْمِنُونَ خَدَمٌ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ قُیل وَ کَیْفَ یَکُونُونَ خَدَماً بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ قَالَ یُفِیدُ بَعْضُهُمْ بَعْضاً...
🍃کافی، ج ۲، ص۱۶۷
🌸مؤمنان خدمتگزار يك ديگرند گفتم چگونه يك ديگر را خدمت ميكنند فرمود يك ديگر را سود ميرسانند.
🍃فی الکافی، عن الصّادق(علیهالسّلام): «المؤمنون خدم بعضهم لبعض»؛ حضرت امام صادق علیهالسلام فرمودند: مؤمنین، خدمتگاران یکدیگرند. خدم، جمع خادم است؛ یعنی خدمتگاران. در فارسی، ما برای کلمهی خدم میگوئیم خدمتگار؛ که محترمانهاش کلمهی «خدمتگار» است، و غیرمحترمانهاش کلمهی «نوکر» است، نه خدمتگزار. تعبیر خدمتگزار، یک تعبیر دیگری است و در فارسی یک معنای عرفیِ دیگری دارد، که متفاوت است با معنای خدمتگار. خدم، جمع خادم است. خادم به همان معنای خدمتگار است. میگوید: مؤمنین خدمتگارهای همدیگرند. [خب مستمعین]، تعجب کردند: چطور؟ همه خدمتگار همدیگر هستند؟ یا به تعبیر عرفیتر، همه نوکر همند؟ «قیل و کیف یکونون خدما بعضهم لبعض»؛ چه جور میشود که بعضی، بعضی دیگر را خدمتگار باشند؟ یعنی مثلاً بروند خانههای همدیگر، خدمتگاری کنند؟ فرمود: «یفید بعضهم بعضا»؛ [یعنی] به هم فایده برسانند. پس فایده رساندن مؤمنین به یکدیگر، خدمتگاری به آنهاست؛ [و در آن] منّتی وجود ندارد؛ نکته این است.
🌸اگر چنانچه ما به هم خدمتی کردیم و به یکدیگر فایدهای رساندیم، چه در عرضِ هم باشیم - مثل ما مردم معمولی کوچه و بازار که به حسب شأن اجتماعی، در عرض یکدیگر قرار داریم - چه آن کسی که به حسب موقعیت اجتماعی، شأن بالاتری دارد؛ مثلاً رئیس یک تشکیلاتی است، دیگر نباید سر یکدیگر منّتی داشته باشیم. به نظر ما نکتهی این حدیث، تنها این نیست که افراد باید به هم نفع برسانند؛ بلکه این هم هست که این نفع رساندن موجب منّت نباشد، تا این خدمتی را که میکنند، با منّت گذاشتن باطل نکنند.
📜شرح حدیثی از حضرت امام جعفرصادق علیهالسلام توسط حضرت آیتالله العظمی خامنهای در جلسه درس خارج فقه ِ سیام آذرماه 89 (پانزدهم محرمالحرام 1432)
@Esteftaate_rahbar کانال استفتائات رهبر
🍃🌸🍃🌸
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
#شرح_حدیث توسط #رهبری /خوشرویی و خوشبرخوردی
من مواعظ علیعلیه السلام:
إنّ أحسن ما یألف به الناس قلوب اودّائهم ونفوا به الضّغن عن قلوب أعدائهم حسن البشر عند لقائهم و التفقد فی غیبتهم و البشاشة بهم عند حضورهم.
🌸 امیرالمومنین على عليه السلام :
🍃بهترين وسيله اى كه مردم با آن دل هاى دوستان خود را به دست مى آورند و كينه ها را از دل هاى دشمنانشان مى زدايند، سه روش است.
1- خوشرويى هنگام برخورد با آنان
2- جوياى احوال آنان شدن در غيابشان
3- و گشاده رويى با آنان در حضورشان
(تحف العقول صفحه 218)
✅خوشرویی و خوشبرخوردی، سبب جلب محبت افراد و تألیف قلوب است. در روایت وارد شده که: «التودّد نصف العقل». این حدیث برای همه مسئولین در نظام اسلامی و بالاخص روحانیونی که مسئولیتی را در اداره یا نهادی عهدهدار هستند بسیار قابل توجه است. زیرا افرادی که برای انجام کاری مراجعه میکنند، از نظر ایمان در یک سطح نیستند چه بسا یک برخورد سرد و یا یک بیاعتنایی به ارباب رجوع موجب شود که او از دین زده شود و اعتقادش سست شود. و بالعکس اخلاق خوش موجب میشود که او به دین و اسلام خوشبین شده و جذب شود. «المؤمن بشره فی وجهه و حزنه فی قلبه.»
@esteftaate_rahbar کانال استفتائات رهبر
🍃🌸🍃🌸🍃🌸
#شرح_حدیث توسط #رهبری
/خواستن یقین و عافیت از خدا
من خطبة علی علیه السلام المعروفة بالدیباج:
عباداللّه، سلوا اللّه الیقین، فإنّ الیقین رأس الدّین و ارغبوا الیه فی العافیة فإنّ أعظم النعمة العافیة فاغتنموها للدنیا و الآخرة.
🍃 بندگان خدا! از خداوند یقین را درخواست کنید. چرا که یقین راس دین است و برای رسیدن به آن از عافیت استفاده کنید که بالاترین نعمت الهی، عافیت است. پس قدر عافیت را در دنیا و آخرت بدانید.
(تحف العقول صفحه 150)
✅یقین، مراتبی دارد، و هر مرتبهای از آن که فرض شود، مرتبهی بالاتری برای آن وجود دارد، لذا ائمه اطهار (علیهم السلام) با این که در مراتب عالیه یقین بودند باز هم از خدا طلب یقین مینمودند.
دراین حدیث، یقین تشبیه به رأس شده چون همانطور که سر منشأ هدایت حرکات و سکنات آدمی است، یقین هم در دین انسان چنین نقشی را دارد.
و تحصیل یقین از دو راه ممکن است: یکی تأمل و تفکر در دلائل و مبادی دین و حقانیت شرع مقدس اسلام و دیگری توجه به ذات مقدس الهی و تضرّع و خضوع در پیشگاه با عظمت او.
عافیت که در روایات آمده آن چیزی نیست که ما در عرف خودمان از آن تعبیر به عافیتطلبی میکنیم، که انسان در کنجی خزیده و در میدان جهاد وارد نشده با وظائف بزرگِ زندگی مواجه نگردد. بلکه مراد، عافیت در اعتقاد و عمل و محفوظ ماندن از وساوس شیطانی و نفسانی است. انسان در میدان جنگ هم باید از پروردگار طلب عافیت کند یعنی از او بخواهد که دچار شک و ترس و تزلزل نشود. امام سجاد (علیه السلام) در دعای بیست و سوم صحیفه سجادیه به ابعاد مختلف عافیت، اشاره کرده و آن را از پروردگار طلب نمودهاند.
@esteftaate_rahbar کانال استفتائات رهبر
🍃🌸
🍃🌸🍃🌸🍃🌸
#شرح_حدیث توسط #رهبری/خواستن
حوائج از خدا
🌸من مواعظ النبی صلی الله علیه وآله وسلّم:
🍃الحوائجُ الی اللّه وأسبابها فَاطْلُبوها الی اللّه بهم فمن أعطاکموها فخذوها عن اللّه بصبر.
همه نیازها به درگاه خداست با اسبابش آنها را از ته دل از خدا بخواهید. پس هر کس آنها را به شما داد، از طرف خداوند با بردباری بگیردیدشان.
(تحف العقول صفحه 48)
✅در این حدیث نقش اسباب و علل طبیعی در مورد حوائج انسان به طور برجستهای مورد توجه قرار گرفته است.
کلمه «بهم» با ضمیر جمع ذویالعقول اشاره به این دارد که بسیاری از حوائج ما توسط انسانها برآورده میشود. لکن در عین آن که انسان نیازهای خود را از اسباب طبیعی (که اکثراً انسانها هستند) بدست میآورد باید در وراء آنها ذات اقدس الهی را ببیند و از او بداند.
رفتن سراغ اسباب بیتوجه به خدا، کار ناقصی است و رفتن در خانه خدا بیاعتناء به اسباب هم، کار ناقصی است، هر دو را باید با هم جمع کرد و برای رسیدن به حوائج باید از صبر کمک گرفت.
@esteftaate_rahbar کانال استفتائات رهبر
✨﷽✨
🔴عملیات پنهانی و تدریجی شیطان برای تباهساختن عقاید انسان
✍️علامه جعفری: امیر المؤمنین علیه السلام دو مسئله را دربارهی اغواهای شیطانی متذکر شده است: یکی اینکه شیطان طرق مختلف فریفتن مردم را میداند و میفهمد که از چه راهی به گمراهکردن انسان وارد شود. دوم اینکه شیطان برای سلب عقاید اولاد آدم دست به حملهی آشکار و ناگهانی بهیکبار نمیبرد، بلکه با نیرنگهایی بسیار پنهانی و تدریجی دستبهکار میشود و از اعمال کینهتوزی خود دربارهی فرزندان آدم خوشحال میگردد.
این روایت از پیامبر اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلم نقل شده است که: إنّ الشّیطان یجری من ابن آدم مجری الدّم (شیطان در وجود اولاد آدم علیه السلام مانند خون در رگهایش در جریان است) بدانجهت که قدرت اغواگری شیطان در حد علت تامه نیست و انسان میتواند با قدرت شخصیت خود، شیطان را از خود دور نماید، لذا این موجود خبیث دفعتا و با یک حمله وارد عرصهی پیکار با عقاید انسان نمیگردد بلکه همچنانکه با مهارت در کیفیت اغواء دستبهکار میشود، حملهی خود را بهتدریج از نقاط ضعف آدمی شروع میکند و همانگونه که امیر المؤمنین علیه السلام فرمود، به تباه ساختن یکایک عقاید و باورهای آدمی میپردازد. شیطان نخست معاصی را در نظر انسان سبک جلوه میدهد و با تاریک ساختن تدریجی درون آدم، به دستبرد به عقاید او میپردازد.
📚 شرح نهجالبلاغه ج21
✅ نشر آثار استاد قرائتی
┄┅┅❅❁❅┅┅┄
➣ @Gharaati_tv
┄┅┅❅❁❅┅┅┄
✨﷽✨
🌼فضیلت سجدهی شُکر
✍️پیامبر گرامی اسلام (ص) هر نعمتی را که متذکر میشدند، سجدهی شکر به جا میآوردند. سجدهی شکر بعد از نمازهای واجب و مستحب خیلی تأکید شده است. اگر به انسان بگویند که: اگر بعد از نماز سجدهی شکری به جا آورید، چند میلیون به شما میدهند، همه برای این کار خود کُشی میکُنند، اما مَردم روایت را باور ندارند.
در روایت آمده است که وقتی بندهای بعد از نماز سجدهی شکر میکُنَد، خداوند متعال به ملائکهی خود میفرماید: من با این بندهام چه کُنم؟ نمازِ واجب را خوانده، با سجده کَردن، توفیقِ انجام این نماز را به من نسبت میدهد؛ میگوید: خدایا از تو ممنون و متشکرم که به من توفیق نماز خواندن دادی.
✨ ملائکه میگویند: او را به بهشت بِبَر! مرتب ملائکه پیشنهادهای دیگر میکُنند، امُا خدا میفرماید: «لَأَشکُرَنَّهُ کما شَکَرَنی وأَقبِلُ إِلَیهَ بِفَضلی وَ أُریه وَجهی؛ من از او تشکر میکُنم ، همانطور که او مَرا شکر نمود، و با فضلِ خود به او رو میکُنم و از دیدارِ وجه خویش برخوردارش میسازم.
📚 منابع:
۱- من لا یحضرهالفقیه، ج ۱، ص ۳۳۴.
۲- بحارالانوار، ج ۸۳، ص ۲۰۵.
✅ نشر آثار استاد قرائتی
┄┅┅❅❁❅┅┅┄
➣ @Gharaati_tv
┄┅┅❅❁❅┅┅┄
✨﷽✨
🌼دخترانِ با تقوا تربیت کنید
✍️در لئالی الاخبار روایت شده که امام صادق علیه السلام فرمود: « زن هایی که بخواهند از هر درٍ بهشت وارد شوند، شرطش این است که پنج نمازشان را خوب بخوانند، روزه ماه رمضان را بگیرند، اطاعت شوهر کنند، و حق امیرالمومنین علیه السلام را بشناسند، ولایت امیرالمومنین علیه السلام را قبول داشته باشند. هر زنی که این چهار خصلت را داشته باشد، از هر دری از درهای بهشت که بخواهد برود، راهش می دهند.
ملا نصرالدین گفت: «هرکس یک دختر داشته باشد ، یک در بهشت به رویش باز است.» یکی از پای منبر گفت : آقا بهشت چند در دارد؟ گفت: هشت تا. آن شخص گفت : من نه تا دختر دارم، آن یکی از کجا باز مےشود؟ حالا من هم گریزی می زنم. حاشیه می زنم و می گویم: هر کس یک دختر باتقوا تربیت کند، یک در بهشت به رویش باز می شود. بعضی از این دخترهایی که من توی کوچه می بینم، هر کدامشان یک در از جهنم به روی پدر و مادرشان باز می کنند.
بعضی دخترها ساعت شش صبح کُت و دامن تنگ پوشیده و سوار ماشین می شوند، راننده هم آنها را به جاده هراز می برد، همانجا هم سرشان را می بُرد. بی،غیرت اند آن پدر و مادرهایی که دخترشان با وضع بد به دانشگاه می روند، پناه می بریم به خدا. پس ملانصرالدین گفت: یک در بهشت به رویش باز می شود، اما این برای زمانی بود که دخترهای باتقوا و پوشیده و باحجاب و چادر بودند، اما بعضی از این دخترهایی که من مےبینم، هر دختر یک در جهنم به روی پدر باز می شود.
📚ڪتاب بدیع الحکمة حکمت ۴۱ از مواعظ آیت الله مجتهدے تهرانۍ(ره)
✅ نشر آثار استاد قرائتی
┄┅┅❅❁❅┅┅┄
➣ @Gharaati_tv
┄┅┅❅❁❅┅┅┄
🍃🌸🍃🌸🍃🌸
#شرح_حدیث توسط #رهبری /توجه به باطن و حقیقت اعمال
🌸من وصیّته علیه السلام لکمیل بن زیاد:
🍃یا کمیل! لیس الشّأن أن تصلّی و تصوم و تتصدّق، الشّأن أن تکون الصلوة بقلبٍ نقیّ و عمل عنداللّه مرضیّ و خشوع سویّ و انظر فیما تُصلّی و علی ما تصلّی ان لم یکن من وجهه و حلّه فلا قبول.
🌸اى كميل! مهم اين نيست كه نماز بخوانى و روزه بگيرى و صدقه بدهى ؛ مهم اين است كه نماز، با دلِ پاك و عمل خدا پسندانه و خشوعِ راستين صورت گيرد .
بنگر در چه (لباسى) و بر چه (چیزى) نماز مى گزارى، اگر از راه صحیح و حلالش نباشد، قبول نخواهد بود.
(تحف العقول صفحه 174)
✅از این جملات که حضرت، شاگرد باوفای خود را از قشر ظاهری به ماورای آن و به باطن و حقیقت اعمال، نفوذ میدهد، استفاده میشود که هر عملی، جسمی دارد و روحی، و اگر روح نباشد، جسم مرده و بیارزش است. نباید به پوست بدون مغز، دل خوش کنیم، لُبّ و مغز مهم است، همان طور که امام سجاد (علیه السلام) میفرماید: «اللهم ارزقنی... لبّاً راجحاً»
در نماز هم کیفیتِ آن مهم است، باید نماز را با قلب پاک و خضوع و کرداری که موجب خشنودی خدا است، انجام داد. اگر نماز در مکان و جامه غصبی و غیر حلال انجام شود مورد قبول الهی نیست.
البته گرچه این روایت در مورد نماز وارد شده، ولی همه اعمال همین طور است حتی فعالیتهای سیاسی هم، باید همراه با روح اصلاح امت اسلامی باشد و در غیر اینصورت مطلوب ذات باری نیست.
@esteftaate_rahbar کانال استفتائات رهبر
🍃🌸
🍃🌸🍃🌸🍃🌸
#شرح_حدیث توسط #رهبری/زهد در اسلام
🌸مواعظ و حکمتهای امیرالمؤمنین حضرت علی (علیه السلام)
🍃الزّاهد فی الدّنیا من لم یغلب الحرام صبره و لم یشغل الحلال شکره.
🌸زاهد در دنيا كسي است كه كار حرام بر صبرش غلبه نكند، و مشغول شدن او به حلال بر شكرش غلبه نكند.))
(تحف العقول صفحه 200)
✅زهد که مورد نظر اسلام بوده و ائمه معصومین (علیهم السلام) به آن توصیه کردهاند حقیقتش طبق این روایت دو چیز است:
اول، آن که وساوس شیطانی و تمایلات حیوانی که انسان را به ارتکاب محرمات، تحریک میکند بر او غلبه نکند و بتواند در برابر این مسائل، صابر بوده و استقامت کند.
دوم، آن که نعَم الهی آن قدر او را سرگرم نکند که از شکر خدا غفلت کرده و انسانی ناسپاس باشد، و غفلت کند که این نعمتها از کیست؟ و زینهار که این غفلت، انسان را به وادیهای خطرناک، میکشاند.
@esteftaate_rahbar کانال استفتائات رهبر
🌸🍃
🍃🌸🍃🌸🍃
#شرح_حدیث توسط #رهبری/خیر بودن تقدیرات خدا برای مؤمن
🌸من مواعظ النبی صلی الله علیه وآله وسلّم:
🍃عجباً للمؤمن لایقضی اللّه علیه قضاءً إلا کان خیراً له، سرّه او ساءه. إن ابتلاه کان کفّارةً لذنبه، وإن اعطاه وأکرمه کان قد حباه.
🌸رسول خدا – صلّی الله علیه و آله – فرمود: در شِگفتم برای مؤمن، قضای الهی بر او جاری نمی شود مگر اینكه برای او خیر است، چه (در ظاهر) خوشایند باشد و چه ناخوشایند. اگر مبتلا كرد، كفاره گناهانشان باشد و اگر بخشش كرد، گرامی اش داشته است.
(تحف العقول صفحه 48)
✅هرچه را خداوند برای مؤمن، مقدّر فرماید، خیر او است، خواه حوادثی که او را ناراحت میکند مثل بیماری و خواه اموری که او را خوشحال میکند.
حوادث محزون کننده، کفاره گناهان و حوادث خوشحال کننده عطایای الهی است.
این مضمون در اشعار حافظ هم آمده «در طریقت هرچه پیش سالک آید خیر او است» لکن حافظ این معنا را مختص به سالک دانسته ولی این روایت، آن را درباره مطلق مؤمن بیان فرموده است.
@esteftaate_rahbar کانال استفتائات رهبر
🍃🌸🍃🌸🍃
#شرح_حدیث توسط #رهبری /حسن خلق
🌸من مواعظ النبی صلی الله علیه وآله وسلّم:
خیارکم أحسنکم أخلاقاً، الذین یَألفون ویُؤلفون.
(تحف العقول صفحه 45)
🍃بهترین شما، کسانی هستند که برخوردشان با مردم، از همه بهتر است.
🍃چهرهای گشاده دارند که مردم رغبت میکنند با آنان انس و الفت بگیرند.
💠معنای روایت، این نیست که اگر کسی پایبندِ عمل به تکلیف شرعی نیست ولی خوشبرخورد است بر کسی که وظائف دینی خود را انجام میدهد ولی گشادهرو نیست، ترجیح دارد.
💠بلکه مراد این است فرد مؤمنی که وظائف خود را انجام میدهد و حسن خلق هم دارد بر مؤمنی که خوش اخلاق نیست برتری دارد
@esteftaate_rahbar کانال استفتائات رهبر
✨﷽✨
#داستان_های_اخلاقی
✍️ امام صادق علیه السلام فرمود: رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم به سرزمین خشک که در آن گیاهی نمیرویید نزول نمود. سپس به اصحاب خود فرمود: بروید هیزم جمع کنید و بیاورید. عرض کردند: در این زمین چیزی نمیروید و هیزمی یافت نمیشود. حضرت فرمود: بروید و هر کدام هر چه یافتید با خود بیاورید. تجسس نمودند و در گوشه و کنار زمین بوتههای کوچک خار یافتند، آنها را کندند و حضور حضرت آوردند و روی هم انباشتند که تودهای خار شد.
رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: گناهان اینطور جمع میشود سپس تذکر داد که از گناهان کوچک بپرهیزید که هر چیز طالبی دارد و طلبکننده معاصی گناهان را ثبت میکند.
📚 الکافی، جلد ۲، صفحه ۲۸۸.
👈 گویی پیشوای اسلام خواست با دستور جمعآوری هیزم در آن بیابان بدون گیاه، اصحاب خود را متوجه کند که گناهان صغیره که آنها را حقیر میشمارید، همانند بوتههای کوچک خار است که در این بیابان به نظر نمیآمدند و شما در طلبشان رفتید و آنها را گرد آوردید و در نتیجه به صورت توده بزرگ خار در آمده است. طالب گناهان که فرشتگان الهی هستند، گناهان صغیره شما را مینویسند و مجموعشان به صورت گناهی بزرگ در میآید.
📚شرح و تفسیر دعای مکارم الاخلاق، جلد ۲، صفحه ۲۱۰.
✅ نشر آثار استاد قرائتی
┄┅┅❅❁❅┅┅┄
➣ @Gharaati_tv
┄┅┅❅❁❅┅┅┄
✅شکایت از مشکلات
✍️مفضل میگوید: محضر حضرت امام صادق علیه السلام رسیدم و از مشکلات زندگی شکایت کردم. امام علیه السلام به کنیز دستور دادند کیسه ای که چهارصد درهم در آن بود، به من دادند و فرمودند: "با این پول زندگیت را سامان بده."
عرض کردم: فدایت شوم! منظورم از شرح حال این بود که در حق من دعا کنی! امام صادق علیه السلام فرمودند: "بسیار خوب دعا هم میکنم." و در آخر فرمودند: "مفضل! از بازگو کردن شرح حال خود برای مردم پرهیز کن!" اگر چنین نکنی نزد مردم ذلیل و خوار میشوی. بنابراین برای دوری از ذلت، درد دلت را هرگز به کسی نگو!
✅ نشر آثار استاد قرائتی
┄┅┅❅❁❅┅┅┄
➣ @Gharaati_tv
┄┅┅❅❁❅┅┅┄
✍️علی علیه السلام
«كسى كه در هزينه كردن ميانه روى كند هرگز فقير نخواهد شد»
📚شرح حکمت ۱۴۰
این معنا امروز هم در مقیاس کوچک خانواده و هم در مقیاس وسیع جامعه ثابت شده است که اگر از اسراف و تبذير پرهيز شود و در هزينه كردن سرمايه ها صرف جويى و ميانه روى گردد بسيارى از مشكلات حل مى شود; مشكل زمانى براى فرد يا جامعه پيدا مى شود كه حساب دقيقى براى هزينه ها و نيازها در نظر نگيرد و يا بى حساب و كتاب آنچه را دارد هزينه كند كه به يقين زمانى فرا مى رسد كه فرد يا جامعه در فقر فرو مى روند.
✅ نشر آثار استاد قرائتی
┄┅┅❅❁❅┅┅┄
➣ @Gharaati_tv
┄┅┅❅❁❅┅┅┄
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
#شرح_حدیث توسط #رهبری
دوستی و خدمت بیمنّت
🌸عنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ سَمِعْتُهُ یَقُولُ الْمُؤْمِنُونَ خَدَمٌ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ قُیل وَ کَیْفَ یَکُونُونَ خَدَماً بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ قَالَ یُفِیدُ بَعْضُهُمْ بَعْضاً...
🍃کافی، ج ۲، ص۱۶۷
🌸مؤمنان خدمتگزار يك ديگرند گفتم چگونه يك ديگر را خدمت ميكنند فرمود يك ديگر را سود ميرسانند.
🍃فی الکافی، عن الصّادق(علیهالسّلام): «المؤمنون خدم بعضهم لبعض»؛ حضرت امام صادق علیهالسلام فرمودند: مؤمنین، خدمتگاران یکدیگرند. خدم، جمع خادم است؛ یعنی خدمتگاران. در فارسی، ما برای کلمهی خدم میگوئیم خدمتگار؛ که محترمانهاش کلمهی «خدمتگار» است، و غیرمحترمانهاش کلمهی «نوکر» است، نه خدمتگزار. تعبیر خدمتگزار، یک تعبیر دیگری است و در فارسی یک معنای عرفیِ دیگری دارد، که متفاوت است با معنای خدمتگار. خدم، جمع خادم است. خادم به همان معنای خدمتگار است. میگوید: مؤمنین خدمتگارهای همدیگرند. [خب مستمعین]، تعجب کردند: چطور؟ همه خدمتگار همدیگر هستند؟ یا به تعبیر عرفیتر، همه نوکر همند؟ «قیل و کیف یکونون خدما بعضهم لبعض»؛ چه جور میشود که بعضی، بعضی دیگر را خدمتگار باشند؟ یعنی مثلاً بروند خانههای همدیگر، خدمتگاری کنند؟ فرمود: «یفید بعضهم بعضا»؛ [یعنی] به هم فایده برسانند. پس فایده رساندن مؤمنین به یکدیگر، خدمتگاری به آنهاست؛ [و در آن] منّتی وجود ندارد؛ نکته این است.
🌸اگر چنانچه ما به هم خدمتی کردیم و به یکدیگر فایدهای رساندیم، چه در عرضِ هم باشیم - مثل ما مردم معمولی کوچه و بازار که به حسب شأن اجتماعی، در عرض یکدیگر قرار داریم - چه آن کسی که به حسب موقعیت اجتماعی، شأن بالاتری دارد؛ مثلاً رئیس یک تشکیلاتی است، دیگر نباید سر یکدیگر منّتی داشته باشیم. به نظر ما نکتهی این حدیث، تنها این نیست که افراد باید به هم نفع برسانند؛ بلکه این هم هست که این نفع رساندن موجب منّت نباشد، تا این خدمتی را که میکنند، با منّت گذاشتن باطل نکنند.
📜شرح حدیثی از حضرت امام جعفرصادق علیهالسلام توسط حضرت آیتالله العظمی خامنهای در جلسه درس خارج فقه ِ سیام آذرماه 89 (پانزدهم محرمالحرام 1432)
@Esteftaate_rahbar کانال استفتائات رهبر
🍃🌸🍃🌸
برخــــــــــی از آثارصله رحم
1. 👈زیادی عمر
امام صادق علیه السلام میفرماید: من چیزی را مؤثرتر از صله رحم برای زیادی عمر نمیشناسم. گاه کسی که تنها سه سال به پایان عمرش باقی است صله رحم میکند و خداوند به برکت آن سی سال به عمر او میافزاید و عمر او را تا ۳۳ سال زیاد میکند و گاه کسی ۳۳ سال به پایان عمر او باقی مانده است اما قطع صله رحم میکند و خداوند ۳۰ سال از عمر او میکاهد و سه سال بعد از آن اجل او فرا می رسد. امام حسین علیه السلام میفرماید هر کس دوست دارد مرگش به تأخیر بیافتد صله رحم کند.
2. 👈زیادی رزق
پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله میفرماید هر کس یک عمل را برای من ضمانت کند انجام دهد من برای او چهار عمل را ضامن میشوم و آن اینکه صله رحم کند پس خداوند او را دوست خواهد داشت رزق او زیاد میشود، عمرش افزایش پیدا میکند و داخل بهشتی میشود که خداوند وعده داده است
🌿🌿میزان الحکمه ص۱۸۰
3.👈 جلوگیری از مرگ بد
حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام میفرماید: صله رحم دشمن را اندوهگین میسازد و از مرگهای بد نگه می دارد.
۴.👈 محروم شدن قاطع رحم از ورود به بهشت
پیامبر اکرم ص فرمودند سه گروه هرگز داخل بهشت نمیشوند: شرابخوار، ایمان آورنده به سحر و قاطع رحم. (البته اگر توبه نکرده بمیرند یا دست از قطع رحم بر ندارند
🍃🍃 تحلیل اجتماعی ازصله رحم شرف الدین ص۱۳۶
5.👈 و از آثار صله رحم، آمرزش گناه و استجابت دعاست.
💠 حضرت یونس (ع) در شکم ماهی گرفتار شد و در تمام دریاها چرخانده شد؛ و قارون هم به عذاب الهی در دل زمین گرفتار بود.
حضرت یونس در شکم ماهی استغفار میگفت، قارون صدای او را شناخت و به ملک موکل خود گفت: مهلتی به من بده.
قارون نزدیک حضرت یونس شد و گفت کیستی؟
حضرت گفت گنهکار و خطاکار، یونس پسر متی هستم
قارون گفت: ای یونس از موسی چه خبر؟
حضرت یونس گفت: مدتی است از دنیا رفته است.
قارون از احوال هارون پرسید.
حضرت یونس گفت: او هم وفات کردهاست.
از خواهر موسی پرسید، حضرت گفت: او نیز مرده است
قارون گریه کرد و برای خویشانش گریست و دلش برای آنها سوخت
🌸 روایت دارد که همین دلسوزی برای خویشانش باعث جلب رحمت الهی شد. پس دستور داد عذابش را متوقف کنند و بیشتر در دل زمین او را فرو نبرند
🌹 حضرت یونس وقتی از ماجرا با خبر شد، متوجه شد که چگونه لطف الهی شامل حال میشود، پس شروع به نالیدن و دعا کرد
🌄«فَنَادَى فِي الظُّلُمَاتِ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ»
خداوند دعای او را به استجابت رسانید و دستور داد ماهی او را به ساحل ببرد و عذابش پایان پذیرفت
🌷 آری، اینگونه صله رحم و دعا و اقرار به گناه موجب نجات خواهد شد.
🌺 عزیزان، نوروز برای ما عبادت است. این روزها را بهانهای برای دید و بازدید و رفع کدورت ها و کینه ها و محبت به یکدیگر قرار دهیم این همان صله رحم و عطوفت و صله رحم اسلامی است.
⬅️ به این دستور الهی اهمیت بدهیم.
فقط در تفسیر آیه «وَيَقْطَعُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ يُوصَلَ» مرحوم مجلسی یک صد و ده حدیث در اهمیت صله رحم آورده است.
⚡️نترسیم از پذیرایی خویشان،
به بهانه مسافرت درب خانه هایمان را به روی هم نبندیم
🌷 بگذاریم فرزندانمان سنت شیرین عید دیدنی و صله رحم را یاد بگیرند.
حتی زیارت اهل بیت را هم بهانه نکنیم که خودشان فرمودند بهترین قدمها قدمی است که برای صله رحم و دیدار اقوام برداشته شود
🌻 امیدواریم توفیقش را فراهم کنیم
🌸 بیایید از امروز فراموش نکنیم که رعایت حقوق خانواده و خویشاوندان لازمهی تقوی است
🌸 به سراغ بستگان برویم گرچه آنها بیاعتنایی کنند
🌸 صله رحم کنیم، هرچند فامیل از نیکان نباشد.
🌺 حواسمان این روزها به خویشان باشد بدانیم کمک مالی به فامیل بیست و چهار برابر کمک به دیگران پاداش دارد
💽 @kotahshenidanie 💽
❇️ شرح حدیثی از امام باقر علیه السلام توسط #مقام_معظم_رهبری (حفظه الله) : بهترین بندگان خدا
بسماللهالرحمنالرحیم
الحمدلله رب العالمین
عَن أَبِی جَعفَرٍ مُحَمَّدِ بنِ عَلِیٍّ بَاقِرِ عَلَیهِالسَّلَام قَال سُئِلَ رَسُولُ الله صَلَّی الله عَلَیهِ وَ آلِه عَن خِیارِ العِباد؛ (الامالی شیخ صدوق، صفحهی ۶۰)
بهترین بندگان چه کسانی هستند؟ این را از پیغمبر اکرم کسی سؤال کرد؛
فَقَال أَلَّذِینَ
[حضرت در پاسخ فرمودند: بهترین بندگان کسانی هستند که:]
إِذَا أَحسَنُوا إِستَبشَرُوا
وقتی کار نیک میکنند خوشحالند که کار خوب کردهاند. این خوشحالی ارتباطی ندارد به اینکه انسان غرور پیدا کند و عُجب به کار خیر پیدا کند. این دو چیز است. اینها را از هم تفکیک کنیم. یکوقت انسان دو رکعت نماز که میخواند خیال میکند در یک مرتبهی عالی [قرار دارد]. عُجب یعنی خودشیفتگی، خودفریفتگی، خودشگفتی به انسان دست میدهد؛ این مذموم است.
وَ إِذَا أَسَاءُوا إِستَغفَرُوا
در مورد اسائه -کار بد انجام دادن- به این اکتفا نشده است که بگوییم وقتی [کسی] کار بد انجام داد ناراحت باشد، نه، ناراحتی کافی نیست؛ عملی هم دنبالش لازم است و آن عمل عبارت است از استغفار؛ از خدای متعال عذرخواهی کند، وقتی کار بدی کرد -استغفار یعنی عذرخواهی کردن- از خدا عذرخواهی کند، معذرتخواهی کند.
وَ إِذَا أُعطُوا شَکَرُوا
وقتی خدای متعال به او چیزی میدهد، او سپاسگزار باشد؛ یعنی وقتی نعمتهای الهی را متذکر میشود، نعمتهای الهی را میبیند یا نعمت جدیدی به او داده میشود، او شکرگزار باشد، غافل نباشد از اینکه خدای متعال این نعمت را به او داده است.
وَ إِذَا ابتلوا صَبرُوا
وقتی هم که یک ابتلایی در زندگی اینها پیش آمد، مشکلی برایشان پیش آمد، در آن هم صبر کنند.
وَ إِذَا غَضِبُوا غَفَرُوا
وقتی از کسی خشمگین شدند، از او بگذرند، او را بیامرزند؛ البته طبیعی است که این غضب لله نیست، این غضب لِشخص است. واِلّا غضب لله را ما حق نداریم به خاطر اهواءِ خودمان یا به خاطر چیزی، وقتی یک جایی لله غضب کردیم، اینجا آن غضب را باید ادامه بدهیم، باید حفظ کنیم
💠 #درس_اخلاق
💠 بهترین بندگان خدا
💠 شرح حدیث از امام باقر علیهالسلام
💽 @kotahshenidanie 💽
📙حرف ح
❌ موضوع : حسد 📛حسد، از رذایل اخلاقی ، گناهان کبیره و به معناى آرزوىِ نابودی نعمتها و داشتههاى دیگران و خواستن نعمت فقط برای خود است. وجود این خصلت در شخص گاه با تلاش براى نابودى داشتههای دیگران همراه میشود.حسادت در بالاترین مراتب خود، باعث رنج بردن شخص از نیکبختى دیگران میشود.
🔶تفاوت غبطه با حسد
امام صادق علیه السلام
: إنَّ الْمُؤْمِنَ يَغْبِطُ وَ لا يَحْسُدُ، وَ الْمُنافِقُ يَحْسُدُ وَ لا يَغْبِطُ.
(ترجمه: مؤمن غِبطه میخورد ولى حسد نمیورزد و منافق حسد میورزد و غبطه ندارد.)
کافی ، ج۲، ص: ۳۰۷
مفهوم غبطه با وجود تفاوت، با حسد در ارتباط است. غبطه زمانی رخ میدهد که آدمى آرزوى زوال نعمت دیگران را ندارد، بلکه فقط میخواهد او نیز از آن نعمت بهرهمند شود.غبطه، به عکس حسد، صفتى پسندیده است، به ویژه آنکه در روایتى، به صراحت غبطه از صفات مومن و حسد از خصلت هاى منافق دانسته شده است.
🔷حسد در مثلهای فارسی و عربی
در پارهاى از مَثَلهاى فارسى و عربى، آموزههایى درباره حسد یافت میشود، مانند
«اگر حسود نباشد، جهان گلستان است»، «حسود هرگز نیاسود»
و «الاحْسانُ الَى الْعَبیدِ مَکْبَتَةٌ لِلْحَسُود»(نیکى به بندگان مایه خوارى حسود است).
✴️نشانهها
برای شناخت حسد در وجود آدمی نشانههای زیر بیان شده است:
▪️ناراحتی از رسیدن نعمت به دیگری، بدون نشان دادن عکس العمل.
▪️غیبت و عیب جویی پشت سر مورد حسادت.
▪️دشمنی و کارشکنی.
▪️بی مهری یا قطع رابطه با افراد، و پنهان کردن صفات برجسته دیگران.
▪️تملق و چاپلوسی در حضور مورد حسادت.
✅دلایل
امام خمینی در کتاب شرح چهل حدیث دلایل زیر را برای بروز حسد در وجود شخص ذکر کرده است:
عدم رضایت از قضاء الهی.
خباثت و زشتی باطنی.
احساس تهی و خواری کردن.
داشتن روحیه خودخواهی، خودستایی و تکبر.
اظهار شگفتى از داشتههاى دیگران.
ترس ازدست دادن داشتههاى خود.
عشق به ریاست و شهرت.
داشتن روحیه ستیزهجویی.
❇️مطابق آنچه در کتاب جواهر آمده، حسد در صورتی که در گفتار یا کردار بروز کند، گناه کبیره به شمار رفته و حرام است و صرف خطور آن در قلب، بدون ترتب اثری بر آن، حرام نمیباشد.ملا محسن فیض کاشانی حسد را از موانع قبولی نماز شمرده و تظاهر به آن را موجب ازبین رفتن عدالت میداند و معتقد است شهادت شخص حسود پذیرفته نیست.
❌آثار و پیامدها
طبق آیات و روایات برخی از پیامدهای حسد چنین است:
نا آرامی روانی.
بیماری جسمی.
حسرت دائمی.
از دست دادن دوستان.
ضرر زدن به خود.
از بین برنده ایمان
ازدیاد گناه
شقاوت ابدی
نابودی اعمال
🔻درمان
دانشمندان علم اخلاق براى درمان بیمارى حسد روشهای علمى و عملى ذکر کردهاند؛ از جمله:
تفکر درباره آسیبهایی که حسد بر روح و روان دارد.
تفکر درباره ضررهای اخلاقی و دینی حسد.
تقویت ایمان و توجه به حکمت خداوند.
یادآوری نعمتهایی که به او عطا شده.
یادآوری افرادى که مشکلات ظاهرى بیشترى دارند.
تقویت نیروی عقل
تقویت رفتارهای خلاف حسادت.
ارتباط معنوی با خداوند و توجه به توسل و توکل
🟢 آیت الله احمد مجتهدی تهرانى (ره)
🌱يكى از ريشه هاى غيبت ، حسد است.
☠️ حسد يكى از امراض روحى است كه منشاء خيلى از گناهان است. خيلى ها غيبت مى كنند ،يكى از ريشه هاى آن حسد است.
👂🏻🗣 غيبت ديگرى را مى كند و مى گويد : ( خيلى حيله گر است ، كلاهبردارى كرده تا ثروت جمع كند )
👥 اين شخص حسد دارد كه غيبت مى كند.
خدا خواسته به ديگرى بدهد و به من ندهد. اگر كسى مى خواهد خودش را معالجه كند و غيبت نكند ،
يكى از راههايش اين است كه ريشه ى حسد را از بين ببرد. ✅
💽 @kotahshenidanie 💽
✨﷽✨
⛔️ هیچ وقت کسی را شماتت نکنید...
🔺لا تخافوا از خدا نشنیده ای؟
🔻پس چه خود را ایمن و خوش دیده ای!!!
✍️بعضی ها، باجناقشان که ضرر می خورد، شب پیش عیالشان می نشینند و می گویند :
« چون این کار را کرد ، این طور شد.»
به تو چه؟! شاید برای زیادی اجر است که داغ اولاد دیده ، همه کسانی که گرفتار می شوند دلیل بر بدیشان نیست...
هیچ وقت کسی را شماتت نکنید! هر کس گرفتاری پیدا کرد، حق ندارید قضاوت کنید. نگویید که «فلانی که این پشامد برایش اتفاق افتاد به خاطر این است که فلان کار را کرده است.» ما چه می دانیم؟ ما حق نداریم چیزی بگوییم. در قیامت از ما سوال می کنند و می گویند: «چنین چیزی نبوده و شما اشتباه کردی، و ما او را به خاطر اینکه بنده ی خوبی بود گرفتار کردیم، شما چه حقی داشتی که چنین حرفی زدی؟» باید جواب بدهی.
حتی به دلمان هم نباید خطور بدهیم که فلانی چون آن کار را کرد این پیشامد برایش شد. برخی خطورات قلبی هم نوشته می شود ولو به کسی هم چیزی نگفتی، اما همین که در قلبت خطور دادی ، آن را می نویسند. چرا شماتت می کنیم. که فلانی چون بد بود ،این پیشامد برای او اتفاق افتاد. داغ اولاد دید،آتش سوزی برایش شد، مالش از بین رفت ، ما نمی توانیم بگوییم ،باید لال بشویم، حدیث داریم شیعیان ما لال هستند . (یعنی کم حرفند.)
📚برگرفته از بیانات آیت الله مجتهدی تهرانی ،
💽 @kotahshenidanie 💽
📙حرف الف
☀️ موضوع : آبرو
💠 اهمیت آبروی مومن
خداوند در قرآن می فرماید:
«لا یحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ اِلاَّ مَنْ ظُلِمَ وَ کانَ اللَّهُ سَمیعاً عَلیماً؛
خدا افشای بدیهای دیگران را دوست ندارد، جز برای کسی که مورد ستم قرار گرفته است (که بر ستمدیده برای دفع ستم، افشای بدیهای ستمکار جایز است) و خدا شنوا و داناست.»
🔶آیه شریفه هر سخنی که موجب ناراحتی و هتک حرمت مومن شود، مانند: دشنام دادن، تهمت زدن و غیبت کردن را ممنوع و موجب خشم خدا دانسته است. شخصیّت مؤمن همانند جان و مال او در امان است؛ از اینرو، خداوند اجازه نمیدهد کسی درباره مؤمن بدگویی کند.
هر انسانی معمولاً نقاط ضعف پنهانی دارد که اگر بنا شود این عیوب اظهار گردد، روح بدبینی بر سراسر جامعه سایه میافکند، و همکاری افراد جامعه را با یکدیگر مشکل میسازد؛ از این رو، خداوند که خود «ستار العیوب» است، دوست ندارد افراد بشر پردهدری کنند و عیوب مردم را فاش سازند و آبروی آنها را ببرند.
🔷در ادامه آیه خداوند ستمدیده را استثنا کرده، میفرماید: «مگر کسی که مظلوم واقع شده» (اِلَّا مَنْ ظُلِمَ). چنین افرادی برای دفاع از خویشتن در برابر ظلمِ ظالم حق دارند اقدام به شکایت کنند و یا از مظالم و ستمگریها آشکارا مذمّت و انتقاد و غیبت نمایند و تا حقّ خود را نگیرند و دفع ستم ننمایند از پای ننشینند.
در حقیقت ذکر این استثنا برای آن است که حکم اخلاقی فوق مورد سوء استفاده ظالمان و ستمگران واقع نشود.
🔺 افشای عیوب مردم، به هر شکل باشد حرام است (با شعر، طنز، تصریح، تلویح، حکایت، شکایت و...).
تنها مظلوم، اجازه غیبت از ظالم را دارد، آن هم در مورد ظلم او، نه عیوب دیگرش.
🔻اصولاً گناه همانند آتش است، هنگامی که در نقطهای از جامعه این آتش روشن شود، باید سعی و تلاش کرد که آتش خاموش شود و یا دست کم محاصره گردد؛ امّا اگر به آتش دامن زنیم و آن را از نقطهای به نقطه دیگر ببریم، حریق همه جا را فرا خواهد گرفت و کسی قادر به کنترل آن نخواهد بود. افزون بر آن، عظمت گناه در نظر عموم مردم و حفظ ظاهر جامعه از آلودگیها، خود سدّ بزرگی در برابر فساد است. اشاعه فحشاء و نشر گناه و تجاهر به فسق این سد را میشکند، گناه را کوچک میکند، و آلودگی به آن را ساده مینماید. وقتی مدام از گناه دیگران گفته شود ، از عیوب دیگران گفته شود این امور به صورت یک امر عادی در بین جامعه مرسوم میشود . هم آبروی اشخاص بی مقدار میشود و هم قبح گناه میریزد.
✳️در روایتی از امام رضا علیه السلام میخوانیم:
«المذیع بالسیئه مخذول و المستتر بالسیئه مغفور له؛
کافی ، جلد ۲ ، ص۴۲۸
کسی که گناه را نشر دهد، مخذول مطرود است و کسی که گناه را پنهان میکند، مشمول آمرزش الهی است.»
✴️معمولا بیماردلان و اشخاص بیمقدار که توان رویارویی با افراد را ندارند، و فاقد منطق قوی هستند، لغزشهای دیگران را پیگیری میکنند و دست به افشاگری میزنند و تلاش میکنند با ریختن آبروی دیگران، برای خود آبرو و اعتبار کسب نمایند؛ غافل از آنکه خود را رسوا میکنند.
در حدیث دیگری نقل شده است که مردی خدمت امام کاظم علیه السلام آمد و عرض کرد: فدایت شوم از یکی از برادران دینی کاری نقل کردند که من آن را ناخوش داشتم، از خودش پرسیدم انکار کرد در حالی که جمعی از افراد موثّق این مطلب را از او نقل کردهاند!
امام (علیهالسّلام) فرمود:
گوش و چشم خود را در مقابل برادر مسلمانت تکذیب کن، حتّی اگر پنجاه نفر سوگند یاد کنند که او کاری کرده و او بگوید نکردهام از او بپذیر و از آنها نپذیر، هرگز چیزی که مایه عیب و ننگ اوست و شخصیتش را از میان میبرد در جامعه پخش مکن که از کسانی خواهی بود که خداوند درباره آنها فرموده: «کسانی که دوست دارند زشتیها در میان مردمِ با ایمان شیوع یابد، در دنیا و آخرت عذابی دردناک خواهند داشت».
❇️ استاد فاطمی نیا
خدا چند گناه را به سختي مي بخشد كه يكي از آنها آبرو بردن است.
حدیثی از امام باقر(علیه السلام) است که حضرت میفرمایند : کسی که از ریختن آبرو و حیثیت مردم چشمپوشی کرده و آبروی آنها را نریزد، خداوند در روز قیامت از گناهان او صرفنظر خواهد كرد.
روایت داریم که میفرماید اغلب جهنمیها، جهنمی زبان هستند!
فکر نکنید همه شراب میخورند و از دیوار مردم بالا میروند. یک مشت مؤمن مقدس را میآورند جهنم به سبب اينكه آبرو مي برده اند!
اسلام میخواهد آبروی فرد حفظ شود.
اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا 🤲
💽 @kotahshenidanie 💽
🔵 با آن كسى كه بيش از همه او را دوست میدارى ، دشمنى مكن !
روايت شده يك نامه بدست ابوذر رسيد كه اين نامه از راه دور آمده، شخصى تقاضاى موعظه كرده چون ابوذر را كاملا میشناخت كه مورد علاقه رسول الله است، ابوذر يك جمله نوشت و آن اين است: با آن كسى كه بيش از همه ی مردم او را دوست میدارى با او بدى و دشمنى مكن، و جواب نامه را فرستاد.
⚠️ آن شخص نامه را خواند سر در نياورد كه مقصود ايشان از اين جمله چيست؟ اين معلوم و روشن است كه انسان با دوست خود دشمنى نمیكند، اين چطور جمله ای است، از طرفى فكر كرد كه گوينده اين كلام ابوذر است چاره ای نيست بايد توضيح خواست. ابوذر نوشت مقصودم از محبوبترين افراد همان خودت هستى، يعنى: با خودت دشمنى مكن چون هر گناه كه انسان می كند ، صدمهاش بر خودِ او وارد میشود .
[ارشاد ديلمى، نامه ابوذر]
🍃🍃🍃✨✨✨🍃🍃🍃
💽 @kotahshenidanie 💽
💠 هر چه مصیبت را بپوشانی، گنجت بزرگتر میشود.
🔻عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی🔻
🌟امیرالمؤمنین علیه السّلام فرمودند:
💎ثلاثَةٌ مِن کُنُوزِ الجَنَّةِ کِتمَانُ الصَّدَقَةِ وَ کِتمانُ المُصیبَةِ وَ کِتمَانُ المَرَضِ: سه چیز از گنجهای ایمان است؛ اوّل صدقه دادن پنهانی در راه خدا، دوم مصیبتی که رو کند و به کسی نگویی (الاّ به انیس)، سوم پوشاندن مرض و بیماری. هر چه مصیبت را بپوشانی، گنجت بزرگتر میشود. بزرگترین عبادات صوم است و صمت.
💎افضل عبادات صوم و صمت است:
💎اوَّلُ العِبادَةِ الصَّمتُ وَ الصَّومُ. اَفضَلُ العِبادَةِ الصَّبرُ وَ الصَّمتُ وَ الاِنتِظارُ الفَرَجِ. یعنی هیچ چیز نخور، دم هم نزن. مؤمن یک عمر روزه است و دم هم بر نمیآورد.
🔸در روایت نبوی وارد شده است که:
💎بهترین عبادت دو چیز است؛ صوم و صمت. یعنی خواسته و نظریهای از خود نداشته باشی و هر تقدیری خداوند برای تو پیش آورده و بریده، راضی باشی و گله و شکایتی هم اصلاً نداشته باشی و سکوت نمایی.
🔺مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب🔺
#کاستیها_و_ابتلائات_غمها_و_نگرانیها
💽 @kotahshenidanie 💽