eitaa logo
آموزش هزار موضوع معارف اسلامی
14 دنبال‌کننده
12 عکس
2 ویدیو
2 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 توسط دوستی و خدمت بی‌منّت 🌸عنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ سَمِعْتُهُ یَقُولُ الْمُؤْمِنُونَ خَدَمٌ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ قُیل وَ کَیْفَ یَکُونُونَ خَدَماً بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ قَالَ یُفِیدُ بَعْضُهُمْ بَعْضاً... 🍃کافی، ج ۲، ص۱۶۷ 🌸مؤمنان خدمتگزار يك ديگرند گفتم چگونه يك ديگر را خدمت ميكنند فرمود يك ديگر را سود ميرسانند. 🍃فی الکافی، عن الصّادق(علیه‌السّلام): «المؤمنون خدم بعضهم لبعض»؛ حضرت امام صادق علیه‌السلام فرمودند: مؤمنین، خدمتگاران یکدیگرند. خدم، جمع خادم است؛ یعنی خدمتگاران. در فارسی، ما برای کلمه‌ی خدم میگوئیم خدمتگار؛ که محترمانه‌اش کلمه‌ی «خدمتگار» است، و غیرمحترمانه‌اش کلمه‌ی «نوکر» است، نه خدمتگزار. تعبیر خدمتگزار، یک تعبیر دیگری است و در فارسی یک معنای عرفیِ دیگری دارد، که متفاوت است با معنای خدمتگار. خدم، جمع خادم است. خادم به همان معنای خدمتگار است. میگوید: مؤمنین خدمتگارهای همدیگرند. [خب مستمعین]، تعجب کردند: چطور؟ همه خدمتگار همدیگر هستند؟ یا به تعبیر عرفی‌تر، همه نوکر همند؟ «قیل و کیف یکونون خدما بعضهم لبعض»؛ چه جور میشود که بعضی، بعضی دیگر را خدمتگار باشند؟ یعنی مثلاً بروند خانه‌های همدیگر، خدمتگاری کنند؟ فرمود: «یفید بعضهم بعضا»؛ [یعنی] به هم فایده برسانند. پس فایده رساندن مؤمنین به یکدیگر، خدمتگاری به آنهاست؛ [و در آن] منّتی وجود ندارد؛ نکته این است. 🌸اگر چنانچه ما به هم خدمتی کردیم و به یکدیگر فایده‌ای رساندیم، چه در عرضِ هم باشیم - مثل ما مردم معمولی کوچه و بازار که به حسب شأن اجتماعی، در عرض یکدیگر قرار داریم - چه آن کسی که به حسب موقعیت اجتماعی، شأن بالاتری دارد؛ مثلاً رئیس یک تشکیلاتی است، دیگر نباید سر یکدیگر منّتی داشته باشیم. به نظر ما نکته‌ی این حدیث، تنها این نیست که افراد باید به هم نفع برسانند؛ بلکه این هم هست که این نفع رساندن موجب منّت نباشد، تا این خدمتی را که میکنند، با منّت گذاشتن باطل نکنند. 📜شرح حدیثی از حضرت امام جعفرصادق علیه‌السلام توسط حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در جلسه درس خارج فقه ِ سی‌ام آذرماه 89 (پانزدهم محرم‌الحرام 1432) @Esteftaate_rahbar کانال استفتائات رهبر 🍃🌸🍃🌸
برخــــــــــی از آثارصله رحم 1. 👈زیادی عمر امام صادق علیه السلام می‌فرماید:‌ من چیزی را مؤثرتر از صله رحم برای زیادی عمر نمی‌شناسم. گاه کسی که تنها سه سال به پایان عمرش باقی است صله رحم می‌‌کند و خداوند به برکت آن سی سال به عمر او می‌افزاید و عمر او را تا ۳۳ سال زیاد می‌کند و گاه کسی ۳۳ سال به پایان عمر او باقی مانده است اما قطع صله رحم می‌کند و خداوند ۳۰ سال از عمر او می‌کاهد و سه سال بعد از آن اجل او فرا می رسد. امام حسین علیه السلام می‌فرماید هر کس دوست دارد مرگش به تأخیر بیافتد صله رحم کند. 2. 👈زیادی رزق پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله می‌فرماید هر کس یک عمل را برای من ضمانت کند انجام دهد من برای او چهار عمل را ضامن می‌شوم و آن اینکه صله رحم کند پس خداوند او را دوست خواهد داشت رزق او زیاد می‌شود،‌ عمرش افزایش پیدا می‌کند و داخل بهشتی می‌شود که خداوند وعده داده است 🌿🌿میزان الحکمه ص۱۸۰ 3.👈 جلوگیری از مرگ بد حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام می‌فرماید: صله رحم دشمن را اندوهگین می‌سازد و از مرگ‌های بد نگه می دارد. ۴.👈 محروم شدن قاطع رحم از ورود به بهشت پیامبر اکرم ص فرمودند سه گروه هرگز داخل بهشت نمی‌شوند: شرابخوار،‌ ایمان آورنده به سحر و قاطع رحم. (البته اگر توبه نکرده بمیرند یا دست از قطع رحم بر ندارند 🍃🍃 تحلیل اجتماعی ازصله رحم شرف الدین ص۱۳۶ 5.👈 و از آثار صله رحم، آمرزش گناه و استجابت دعاست. 💠 حضرت یونس (ع) در شکم ماهی گرفتار شد و در تمام دریاها چرخانده شد؛ و قارون هم به عذاب الهی در دل زمین گرفتار بود. حضرت یونس در شکم ماهی استغفار می‌گفت، قارون صدای او را شناخت و به ملک موکل خود گفت: مهلتی به من بده. قارون نزدیک حضرت یونس شد و گفت کیستی؟ حضرت گفت گنهکار و خطاکار، یونس پسر متی هستم قارون گفت: ای یونس از موسی چه خبر؟ حضرت یونس گفت: مدتی است از دنیا رفته است. قارون از احوال هارون پرسید. حضرت یونس گفت: او هم وفات کرده‌است. از خواهر موسی پرسید، حضرت گفت: او نیز مرده است قارون گریه کرد و برای خویشانش گریست و دلش برای آنها سوخت 🌸 روایت دارد که همین دلسوزی برای خویشانش باعث جلب رحمت الهی شد. پس دستور داد عذابش را متوقف کنند و بیشتر در دل زمین او را فرو نبرند 🌹 حضرت یونس وقتی از ماجرا با خبر شد، متوجه شد که چگونه لطف الهی شامل حال می‌شود، پس شروع به نالیدن و دعا کرد 🌄«فَنَادَى فِي الظُّلُمَاتِ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ» خداوند دعای او را به استجابت رسانید و دستور داد ماهی او را به ساحل ببرد و عذابش پایان پذیرفت 🌷 آری، این‌گونه صله رحم و دعا و اقرار به گناه موجب نجات خواهد شد. 🌺 عزیزان، نوروز برای ما عبادت است. این روزها را بهانه‌ای برای دید و بازدید و رفع کدورت ها و کینه ها و محبت به یکدیگر قرار دهیم این همان صله رحم و عطوفت و صله رحم اسلامی است. ⬅️ به این دستور الهی اهمیت بدهیم. فقط در تفسیر آیه «وَيَقْطَعُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ يُوصَلَ» مرحوم مجلسی یک صد و ده حدیث در اهمیت صله رحم آورده است. ⚡️نترسیم از پذیرایی خویشان، به بهانه مسافرت درب خانه هایمان را به روی هم نبندیم 🌷 بگذاریم فرزندانمان سنت شیرین عید دیدنی و صله رحم را یاد بگیرند. حتی زیارت اهل بیت را هم بهانه نکنیم که خودشان فرمودند بهترین قدم‌ها قدمی است که برای صله رحم و دیدار اقوام برداشته شود 🌻 امیدواریم توفیقش را فراهم کنیم 🌸 بیایید از امروز فراموش نکنیم که رعایت حقوق خانواده و خویشاوندان لازمه‌ی تقوی است 🌸 به سراغ بستگان برویم گرچه آنها بی‌اعتنایی کنند 🌸 صله رحم کنیم، هرچند فامیل از نیکان نباشد. 🌺 حواسمان این روزها به خویشان باشد بدانیم کمک مالی به فامیل بیست و چهار برابر کمک به دیگران پاداش دارد 💽 @kotahshenidanie 💽
❇️ شرح حدیثی از امام باقر علیه السلام توسط (حفظه الله) : بهترین بندگان خدا بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم الحمدلله رب العالمین عَن أَبِی جَعفَرٍ مُحَمَّدِ بنِ عَلِیٍّ بَاقِرِ عَلَیه‌ِالسَّلَام قَال سُئِلَ رَسُولُ الله صَلَّی الله عَلَیهِ وَ آلِه عَن خِیارِ العِباد؛ (الامالی شیخ صدوق، صفحه‌ی ۶۰) بهترین بندگان چه کسانی هستند؟ این را از پیغمبر اکرم کسی سؤال کرد؛ فَقَال أَلَّذِینَ [حضرت در پاسخ فرمودند: بهترین بندگان کسانی هستند که:] إِذَا أَحسَنُوا إِستَبشَرُوا وقتی کار نیک می‌کنند خوشحالند که کار خوب کرده‌اند. این خوشحالی ارتباطی ندارد به اینکه انسان غرور پیدا کند و عُجب به کار خیر پیدا کند. این دو چیز است. اینها را از هم تفکیک کنیم. یک‌وقت انسان دو رکعت نماز که می‌خواند خیال می‌کند در یک مرتبه‌ی عالی [قرار دارد]. عُجب یعنی خودشیفتگی، خودفریفتگی، خودشگفتی به انسان دست می‌دهد؛ این مذموم است. وَ إِذَا أَسَاءُوا إِستَغفَرُوا در مورد اسائه -کار بد انجام دادن- به این اکتفا نشده است که بگوییم وقتی [کسی] کار بد انجام داد ناراحت باشد، نه، ناراحتی کافی نیست؛ عملی هم دنبالش لازم است و آن عمل عبارت است از استغفار؛ از خدای متعال عذرخواهی کند، وقتی کار بدی کرد -استغفار یعنی عذرخواهی کردن- از خدا عذرخواهی کند، معذرت‌خواهی کند. وَ إِذَا أُعطُوا شَکَرُوا وقتی خدای متعال به او چیزی می‌دهد، او سپاسگزار باشد؛ یعنی وقتی نعمت‌های الهی را متذکر می‌شود، نعمت‌های الهی را می‌بیند یا نعمت جدیدی به او داده می‌شود، او شکرگزار باشد، غافل نباشد از اینکه خدای متعال این نعمت را به او داده است. وَ إِذَا ابتلوا صَبرُوا وقتی هم که یک ابتلایی در زندگی اینها پیش آمد، مشکلی برایشان پیش آمد، در آن هم صبر کنند. وَ إِذَا غَضِبُوا غَفَرُوا وقتی از کسی خشمگین شدند، از او بگذرند، او را بیامرزند؛ البته طبیعی است که این غضب لله نیست، این غضب لِشخص است. واِلّا غضب لله را ما حق نداریم به خاطر اهواءِ خودمان یا به خاطر چیزی، وقتی یک جایی لله غضب کردیم، اینجا آن غضب را باید ادامه بدهیم، باید حفظ کنیم 💠 💠 بهترین بندگان خدا 💠 شرح حدیث از امام باقر علیه‌السلام 💽 @kotahshenidanie 💽
📙حرف ح ❌ موضوع : حسد 📛حسد، از رذایل اخلاقی ، گناهان کبیره و به معناى آرزوىِ نابودی نعمت‌ها و داشته‌هاى دیگران و خواستن نعمت فقط برای خود است. وجود این خصلت در شخص گاه با تلاش براى نابودى داشته‌های دیگران همراه می‌شود.حسادت در بالاترین مراتب خود، باعث رنج بردن شخص از نیک‌بختى دیگران می‌شود. 🔶تفاوت غبطه با حسد امام صادق علیه السلام : إنَّ الْمُؤْمِنَ يَغْبِطُ وَ لا يَحْسُدُ، وَ الْمُنافِقُ يَحْسُدُ وَ لا يَغْبِطُ. (ترجمه: مؤمن غِبطه می‌خورد ولى حسد نمی‌ورزد و منافق حسد می‌ورزد و غبطه ندارد.) کافی ، ج‏۲، ص: ۳۰۷ مفهوم غبطه با وجود تفاوت، با حسد در ارتباط است. غبطه زمانی رخ می‌دهد که آدمى آرزوى زوال نعمت دیگران را ندارد، بلکه فقط می‌خواهد او نیز از آن نعمت بهره‌مند شود.غبطه، به عکس حسد، صفتى پسندیده است، به‌ ویژه آنکه در روایتى، به صراحت غبطه از صفات مومن و حسد از خصلت هاى منافق دانسته شده است. 🔷حسد در مثل‌های فارسی و عربی در پاره‌اى از مَثَل‌هاى فارسى و عربى، آموزه‌هایى درباره حسد یافت می‌شود، مانند «اگر حسود نباشد، جهان گلستان است»، «حسود هرگز نیاسود» و «الاحْسانُ الَى الْعَبیدِ مَکْبَتَةٌ لِلْحَسُود»(نیکى به بندگان مایه خوارى حسود است). ✴️نشانه‌ها برای شناخت حسد در وجود آدمی نشانه‌های زیر بیان شده است: ▪️ناراحتی از رسیدن نعمت به دیگری، بدون نشان دادن عکس العمل. ▪️غیبت و عیب جویی پشت سر مورد حسادت. ▪️دشمنی و کارشکنی. ▪️بی مهری یا قطع رابطه با افراد، و پنهان کردن صفات برجسته دیگران. ▪️تملق و چاپلوسی در حضور مورد حسادت. ✅دلایل امام خمینی در کتاب شرح چهل حدیث دلایل زیر را برای بروز حسد در وجود شخص ذکر کرده است: عدم رضایت از قضاء الهی. خباثت و زشتی باطنی. احساس تهی و خواری کردن. داشتن روحیه خودخواهی، خودستایی و تکبر. اظهار شگفتى از داشته‌هاى دیگران. ترس ازدست دادن داشته‌هاى خود. عشق به ریاست و شهرت. داشتن روحیه ستیزه‌‌جویی. ❇️مطابق آنچه در کتاب جواهر آمده، حسد در صورتی که در گفتار یا کردار بروز کند، گناه کبیره به شمار رفته و حرام است و صرف خطور آن در قلب، بدون ترتب اثری بر آن، حرام نمی‌باشد.ملا محسن فیض کاشانی حسد را از موانع قبولی نماز شمرده و تظاهر به آن را موجب ازبین رفتن عدالت می‌داند و معتقد است شهادت شخص حسود پذیرفته نیست. ❌آثار و پیامدها طبق آیات و روایات برخی از پیامدهای حسد چنین است: نا آرامی روانی. بیماری جسمی. حسرت دائمی. از دست دادن دوستان. ضرر زدن به خود. از بین برنده ایمان ازدیاد گناه شقاوت ابدی نابودی اعمال 🔻درمان دانشمندان علم اخلاق براى درمان بیمارى حسد روش‌های علمى و عملى ذکر کرده‌اند؛ از جمله: تفکر درباره آسیب‌هایی که حسد بر روح و روان دارد. تفکر درباره ضررهای اخلاقی و دینی حسد. تقویت ایمان و توجه به حکمت خداوند. یادآوری نعمت‌هایی که به او عطا شده. یادآوری افرادى که مشکلات ظاهرى بیشترى دارند. تقویت نیروی عقل تقویت رفتارهای خلاف حسادت. ارتباط معنوی با خداوند و توجه به توسل و توکل 🟢 آیت الله احمد مجتهدی تهرانى (ره) 🌱يكى از ريشه هاى غيبت ، حسد است. ☠️ حسد يكى از امراض روحى است كه منشاء خيلى از گناهان است. خيلى ها غيبت مى كنند ،يكى از ريشه هاى آن حسد است. 👂🏻🗣 غيبت ديگرى را مى كند و مى گويد : ( خيلى حيله گر است ، كلاهبردارى كرده تا ثروت جمع كند ) 👥 اين شخص حسد دارد كه غيبت مى كند. خدا خواسته به ديگرى بدهد و به من ندهد. اگر كسى مى خواهد خودش را معالجه كند و غيبت نكند ، يكى از راههايش اين است كه ريشه ى حسد را از بين ببرد. ✅ 💽 @kotahshenidanie 💽
✨﷽✨ ⛔️ هیچ وقت کسی را شماتت نکنید... 🔺لا تخافوا از خدا نشنیده ای؟ 🔻پس چه خود را ایمن و خوش دیده ای!!! ✍️بعضی ها، باجناقشان که ضرر می خورد، شب پیش عیالشان می نشینند و می گویند : « چون این کار را کرد ، این طور شد.» به تو چه؟! شاید برای زیادی اجر است که داغ اولاد دیده ، همه کسانی که گرفتار می شوند دلیل بر بدیشان نیست... هیچ وقت کسی را شماتت نکنید! هر کس گرفتاری پیدا کرد، حق ندارید قضاوت کنید. نگویید که «فلانی که این پشامد برایش اتفاق افتاد به خاطر این است که فلان کار را کرده است.» ما چه می دانیم؟ ما حق نداریم چیزی بگوییم. در قیامت از ما سوال می کنند و می گویند: «چنین چیزی نبوده و شما اشتباه کردی، و ما او را به خاطر اینکه بنده ی خوبی بود گرفتار کردیم، شما چه حقی داشتی که چنین حرفی زدی؟» باید جواب بدهی. حتی به دلمان هم نباید خطور بدهیم که فلانی چون آن کار را کرد این پیشامد برایش شد. برخی خطورات قلبی هم نوشته می شود ولو به کسی هم چیزی نگفتی، اما همین که در قلبت خطور دادی ، آن را می نویسند. چرا شماتت می کنیم. که فلانی چون بد بود ،این پیشامد برای او اتفاق افتاد. داغ اولاد دید،آتش سوزی برایش شد، مالش از بین رفت ، ما نمی توانیم بگوییم ،باید لال بشویم، حدیث داریم شیعیان ما لال هستند . (یعنی کم حرفند.) 📚برگرفته از بیانات آیت الله مجتهدی تهرانی ، ‌‌‌‌💽 @kotahshenidanie 💽
📙حرف الف ☀️ موضوع : آبرو 💠 اهمیت آبروی مومن خداوند در قرآن می فرماید: «لا یحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ اِلاَّ مَنْ ظُلِمَ وَ کانَ اللَّهُ سَمیعاً عَلیماً؛ خدا افشای بدی‌های دیگران را دوست ندارد، جز برای کسی که مورد ستم قرار گرفته است (که بر ستم‌دیده برای دفع ستم، افشای بدی‌های ستم‌کار جایز است) و خدا شنوا و داناست.» 🔶آیه شریفه هر سخنی که موجب ناراحتی و هتک حرمت مومن شود، مانند: دشنام دادن، تهمت زدن و غیبت کردن را ممنوع و موجب خشم خدا دانسته است. شخصیّت مؤمن همانند جان و مال او در امان است؛ از این‌رو، خداوند اجازه نمی‌دهد کسی درباره مؤمن بدگویی کند. هر انسانی معمولاً نقاط ضعف پنهانی دارد که اگر بنا شود این عیوب اظهار گردد، روح بدبینی بر سراسر جامعه سایه می‌افکند، و همکاری افراد جامعه را با یک‌دیگر مشکل می‌سازد؛ از این رو، خداوند که خود «ستار العیوب» است، دوست ندارد افراد بشر پرده‌دری کنند و عیوب مردم را فاش سازند و آبروی آنها را ببرند. 🔷در ادامه آیه خداوند ستم‌دیده را استثنا کرده، می‌فرماید: «مگر کسی که مظلوم واقع شده» (اِلَّا مَنْ ظُلِمَ). چنین افرادی برای دفاع از خویشتن در برابر ظلمِ ظالم حق دارند اقدام به شکایت کنند و یا از مظالم و ستم‌گری‌ها آشکارا مذمّت و انتقاد و غیبت نمایند و تا حقّ خود را نگیرند و دفع ستم ننمایند از پای ننشینند. در حقیقت ذکر این استثنا برای آن است که حکم اخلاقی فوق مورد سوء استفاده ظالمان و ستم‌گران واقع نشود. 🔺 افشای عیوب مردم، به هر شکل باشد حرام است (با شعر، طنز، تصریح، تلویح، حکایت، شکایت و...). تنها مظلوم، اجازه غیبت از ظالم را دارد، آن هم در مورد ظلم او، نه عیوب دیگرش. 🔻اصولاً گناه همانند آتش است، هنگامی که در نقطه‌ای از جامعه این آتش روشن شود، باید سعی و تلاش کرد که آتش خاموش شود و یا دست کم محاصره گردد؛ امّا اگر به آتش دامن زنیم و آن را از نقطه‌ای به نقطه دیگر ببریم، حریق همه جا را فرا خواهد گرفت و کسی قادر به کنترل آن نخواهد بود. افزون بر آن، عظمت گناه در نظر عموم مردم و حفظ ظاهر جامعه از آلودگی‌ها، خود سدّ بزرگی در برابر فساد است. اشاعه فحشاء و نشر گناه و تجاهر به فسق این سد را می‌شکند، گناه را کوچک می‌کند، و آلودگی به آن را ساده می‌نماید. وقتی مدام از گناه دیگران گفته شود ، از عیوب دیگران گفته شود این امور به صورت یک امر عادی در بین جامعه مرسوم میشود . هم آبروی اشخاص بی مقدار میشود و هم قبح گناه میریزد. ✳️در روایتی از امام رضا علیه السلام می‌خوانیم: «المذیع بالسیئه مخذول و المستتر بالسیئه مغفور له؛ کافی ، جلد ۲ ، ص۴۲۸ کسی که گناه را نشر دهد، مخذول مطرود است و کسی که گناه را پنهان می‌کند، مشمول آمرزش الهی است.» ✴️معمولا بیماردلان و اشخاص بی‌مقدار که توان رویارویی با افراد را ندارند، و فاقد منطق قوی هستند، لغزش‌های دیگران را پی‌گیری می‌کنند و دست به افشاگری می‌زنند و تلاش می‌کنند با ریختن آبروی دیگران، برای خود آبرو و اعتبار کسب نمایند؛ غافل از آن‌که خود را رسوا می‌کنند. در حدیث دیگری نقل شده است که مردی خدمت امام کاظم علیه السلام آمد و عرض کرد: فدایت شوم از یکی از برادران دینی کاری نقل کردند که من آن را ناخوش داشتم، از خودش پرسیدم انکار کرد در حالی که جمعی از افراد موثّق این مطلب را از او نقل کرده‌اند! امام (علیه‌السّلام) فرمود: گوش و چشم خود را در مقابل برادر مسلمانت تکذیب کن، حتّی اگر پنجاه نفر سوگند یاد کنند که او کاری کرده و او بگوید نکرده‌ام از او بپذیر و از آنها نپذیر، هرگز چیزی که مایه عیب و ننگ اوست و شخصیتش را از میان می‌برد در جامعه پخش مکن که از کسانی خواهی بود که خداوند درباره آنها فرموده: «کسانی که دوست دارند زشتی‌ها در میان مردمِ با ایمان شیوع یابد، در دنیا و آخرت عذابی دردناک خواهند داشت». ❇️ استاد فاطمی نیا خدا چند گناه را به سختي مي بخشد كه يكي از آنها آبرو بردن است. حدیثی از امام باقر(علیه السلام) است که حضرت می‌فرمایند : کسی که از ریختن آبرو و حیثیت مردم چشم‌پوشی کرده و آبروی آن‌ها را نریزد، خداوند در روز قیامت از گناهان او صرف‌نظر خواهد كرد. روایت داریم که می‌فرماید اغلب جهنمی‌ها، جهنمی زبان هستند! فکر نکنید همه شراب می‌خورند و از دیوار مردم بالا می‌روند. یک مشت مؤمن مقدس را می‌آورند جهنم به سبب اينكه آبرو مي برده اند! اسلام می‌خواهد آبروی فرد حفظ شود. اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا 🤲 💽 @kotahshenidanie 💽
🔵 با آن كسى كه بيش از همه او را دوست می‏دارى ، دشمنى مكن ! روايت شده يك نامه بدست ابوذر رسيد كه اين نامه از راه دور آمده، شخصى تقاضاى موعظه كرده چون ابوذر را كاملا می‏شناخت كه مورد علاقه رسول الله است، ابوذر يك جمله نوشت و آن اين است: با آن كسى كه بيش از همه ی مردم او را دوست می‏دارى با او بدى و دشمنى مكن، و جواب نامه را فرستاد. ⚠️ آن شخص نامه را خواند سر در نياورد كه مقصود ايشان از اين جمله چيست؟ اين معلوم و روشن است كه انسان با دوست خود دشمنى نمی‏كند، اين چطور جمله ای است، از طرفى فكر كرد كه گوينده اين كلام ابوذر است چاره ای نيست بايد توضيح خواست. ابوذر نوشت مقصودم از محبوب‏ترين افراد همان خودت هستى، يعنى: با خودت دشمنى مكن چون هر گناه كه انسان می كند ، صدمه‏اش بر خودِ او وارد می‏شود . [ارشاد ديلمى، نامه ابوذر] 🍃🍃🍃✨✨✨🍃🍃🍃 💽 @kotahshenidanie 💽
💠 هر چه مصیبت را بپوشانی، گنجت بزرگ‌تر می‎شود. 🔻عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی🔻 🌟امیرالمؤمنین علیه السّلام فرمودند: 💎ثلاثَةٌ مِن کُنُوزِ الجَنَّةِ کِتمَانُ الصَّدَقَةِ وَ کِتمانُ المُصیبَةِ وَ کِتمَانُ المَرَضِ: سه چیز از گنج‎های ایمان است؛ اوّل صدقه دادن پنهانی در راه خدا، دوم مصیبتی که رو کند و به کسی نگویی (الاّ به انیس)، سوم پوشاندن مرض و بیماری. هر چه مصیبت را بپوشانی، گنجت بزرگ‌تر می‎شود. بزرگ‌ترین عبادات صوم است و صمت. 💎افضل عبادات صوم و صمت است: 💎اوَّلُ العِبادَةِ الصَّمتُ وَ الصَّومُ. اَفضَلُ العِبادَةِ الصَّبرُ وَ الصَّمتُ وَ الاِنتِظارُ الفَرَجِ. یعنی هیچ چیز نخور، دم هم نزن. مؤمن یک عمر روزه است و دم هم بر نمی‎آورد. 🔸در روایت نبوی وارد شده است که: 💎بهترین عبادت دو چیز است؛ صوم و صمت. یعنی خواسته و نظریه‎ای از خود نداشته باشی و هر تقدیری خداوند برای تو پیش آورده و بریده، راضی باشی و گله و شکایتی هم اصلاً نداشته باشی و سکوت نمایی. 🔺مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب🔺 💽 @kotahshenidanie 💽
❤️🍃 داشته های مؤمن حقیقی🌸🍃 ✍️امام صادق (ع) فرموده اند ،مؤمن واقعى لازم است که چهار چیز داشته باشد: 1_خانه وسیع. 2_سواری خوب. 3_لباس زیبا. 4_چراغ پر نور 👈یکی از افراد حاضر از ایشان پرسید ما که توانایی فراهم کردن این امکانات را نداریم چه کار کنیم؟ حضرت (ع) فرمودند، این حدیث علاوه بر معنای ظاهری،دارای معنای باطنی و پنهان نیز میباشد: 1_منظور از خانه وسیع، صبر است که بیان گر ‌ روح بزرگ است. 2_ منظور از مرکب خوب، عقل است. 3_منظور از لباس زیبا، حیا است. 4_و چراغ پر نور، همان علم و دانش است که ثمره آن بندگی است. 📚اصول کافی، جلد6. @ahadis_aemmeh ‌🍃🌺🍃
🌹🌷✨🌹🌷✨🌹🌷✨🌹🌷✨ در روایات ائمه هدی (ع) بالاترین زینت و نهایت سعادت برای مرد، برخورداری از همسری شایسته، معرفی شده است. کلینی در فروع کافی این حدیث را از امام رضا(ع) نقل می کند: 👇 بهترین فایده برای مرد آن است که همسری داشته باشد که نگاه کردن به او و مصاحبت با او موجب شادمانی اش باشد و در غیاب شوهر، امانت دار و حافظ حریم خویش و خانواده و اموال شوهر باشد. 📚وسایل الشیعه، ج 14، ص 22 💐 @ahadis_aemmeh 🌹🌷✨🌹🌷✨🌹🌷✨🌹🌷✨
🦋🍃🌼🍂🌸 🦋🍃🌼🍂🌸 شرح حدیث☝️👌 اَلتَّوبَةُ عَلی اَربَعِ دَعائِمٍ: نَدَمٌ بِالقَلبِ، ‌وَ استِغفارٌ بِاللِّسانِ، ‌وَ عَمَلٌ بِالجَوارِحِ، ‌وَ عَزمٌ اَن لا یَعُودَ» توبه بر چهار پایه استوار است: پشیمانی به دل، استغفار به زبان، کار (و جبران) با اعضاء، و تصمیم بر اینکه به گناه باز نگردد. دریچه ای که به نام «توبه» به روی گنهکاران باز است، ‌موهبتی الهی و لطفی خاص است. تا بندگان خطاکار، باز هم از رحمت خدا برخوردار باشند. آنچه توبه را تشکیل می دهد، عناصر چهارگانه ای است که در این حدیث آمده است: اول: «پشیمانی قلبی»، تا گنهکار، ‌از عمل زشت خود در درون پشیمان نشود، ‌توبه مفهومی ندارد. دوم:«آمرزش خوهی به زبان» و به تعبیر دیگر«استغفار»، ‌که نشان دهنده ی تواضعِ خطاکار در برابر خدا و درخواست مغفرت و بخشایش از اوست. سوم:«جبران عملی»، چه در تکالیفی که مربوط به رابطه ی ما با خداست، چه در حقوقی که مردم بر گردن ما دارند؛ یعنی اگر کسی مال مردم را خورده، ‌یا به کسی تهمت زده است، ‌توبه اش پرداختِ حق النّاس و رفع تهمت از متّهم است. چهارم: تصمیم جدّی بر تکرار نکردن گناه. فرض کنید کسی سرقت کرده و به زندان افتاده است و می گوید توبه کرده ام. وقتی توبه اش واقعی است که عزم جدّی داشته باشد که اگر آزاد شد، هرگز سراغ دزدی نرود. و الّا اگر به فکر سرقتهای بعدی باشد، توبه اش جدی و واقعی نیست. قرآن کریم به صورت مکرر پس از بیان توبه، اصلاح را آورده است «تابو و اصلحوا» (بقره 160؛ نساء:146؛ آل عمران : 89؛ و موارد دیگر.) و این اشاره دارد به اینکه توبه تنها استغفار به زبان نیست. بلکه باید در عمل نیز جبران کند. به هر حال، گناه نکردن، آسان تر از توبه کردن است. @ahadis_aemmeh 🦋🍃🌼🍂🌸 🦋🍃🌼🍂🌸
🍃🌸✨🍂🌼🍀🌷🌿🌹 💐امام صادق (ع) فرمودند :👇 دل حرم خداست ، پس غیر خدا را در حرم الهی جای مده. 📚جامع الاخبار صفحه 518 حدیث 1468 🥀 @ahadis_aemmeh 🍃🌸✨🍂🌼🍀🌷🌿🌹
⚜️🔸🌿🌸⚜️🔸🌿🌸 رسول خدا (ص) فرمودند :👇 دوستی مومن با مومن برای خدا از بزرگترین شعبه های ایمان است . آگاه باشید هرکه دوستی اش برای خدا ، دشمنی اش برای خدا ، عطایش برای خدا و منعش برای خدا باشد ، از برگزیدگان الهی است. 📚کافی جلد 2 صفحه 125 حدیث 3 🌷 @ahadis_aemmeh ⚜️🔸🌿🌸⚜️🔸🌿🌸
🍀🌹🍂🌻☘️🌸 🍀🌹🍂🌻☘️🌸 امام رضا علیه السلام فرمودند:👇 تواضع درجاتی دارد: یکی از آنها این است که انسان اندازه خود را بشناسد و با طیب خاطر خود را در آن جایگاه قرار دهد، دوست داشته باشد با مردم همان گونه رفتار کند که انتظار دارد با او رفتار کنند، اگر بدی دید آن را با خوبی جواب دهد، خشم خود را فروخورد، و از مردم درگذرد، و خداوند نیکوکاران را دوست دارد. متن حدیث: امام رضا علیه السلام: اَلتَّواضُعُ دَرَجاتٌ: مِنْها أَنْ یَعْرِفَ الْمَرْءُ قَدْرَ نَفْسِهِ فَیُنْزِلَها مَنْزِلَتَهابِقَلْبٍ سَلیمٍ، لایُحِبُّ أَنْ یَأْتیَ إِلی أَحَدٍ إِلاّ مِثْلَ مایُؤْتی إِلَیْهِ، إِنْ رَأی سَیِّئَةً دَرَأَها بِالْحَسَنَةِ، کاظِمُ الْغَیْظِ، عافٍ عَنِ النّاسِ، وَ اللّه ُ یُحِبُّ الْمُحْسِنینَ. 📚«اصول کافی، جلد ۲، صفحه ۱۲۴» 🦋 @ahadis_aemmeh 🍀🌹🍂🌻☘️🌸 🍀🌹🍂🌻☘️🌸
🔹🔸🔻🔹🔸🔻🔹🔸🔻🔹🔸 حدیث امام صادق (ع) در مورد ایمان و کفر لیس بین الایمان و الکفر الا قله العقل قیل : و کیف ذاک یا ابن رسول الله ؟ قال : إن العبد یرفع رغبته الی مخلوق فلو أخلص نیته لله لأتاه الذی یرید فی أسرع من ذلک . امام جعفر صادق (ع) :👇 میان ایمان و کفر فاصله ای جز کم عقلی نیست . عرض شد : چگونه ای پسر پیغمبر ؟ فرمود : بنده خدا در حاجت خود متوجه مخلوق می شود ، در صورتی که اگر با خلوص نیت متوجه خدا شود آنچه خواهد در نزدیکتر از آن وقت به او رسد . 📚اصول کافی ، ج ۱ ، ص ۳۲ – ۳۳ @ahadis_aemmeh 🔹🔸🔺🔹🔸🔺🔹🔸🔺🔹🔸
🦋🕊🍂🌺 🦋🕊🍂🌺 🦋🕊🍂 حضرت علی بن موسی الرضا(عليه السلام ) می فرمایند :👇 🔅برُّ الْوالِدَيْنِ واجِبٌ وَ إِنْ كانا مُشْرِكَيْنِ ، وَ لا طاعَةَ لَهُما فى مَعْصيَةِ الْخالِقِ🔅 🔆نيكى كردن به پدر و مادر واجب است ، حتی اگر مشرك باشند ؛ ولى در نافرمانى خداوند ، نباید از آنها اطاعت كرد🔆 📚بحارالانوار (ط مؤسسةالوفاء) ، جلد 74 ، صفحه 72 ، حدیث 55 🆔 @ahadis_aemmeh 🦋🕊🍂🌺 🦋🕊🍂🌺 🦋🕊🍂
‌🔴 یک کلنگ زدن چاه کن را دیده‌ای؟! کارش تکراری است؛ هی کلنگ میزند... اما در واقع هر کلنگی که میزند یک قدم به آب نزدیک‌تر میشود. ظاهر نماز هم تکرار است، اما در واقع پرواز است، از پله‌های نردبان بالا رفتن است. درست است که پله‌ها تکراری است اما هر کدام، یک قدم انسان را به بام نزدیک میکنند. نماز چنین چیزی است؛ روزی ۵ نوبت به باند پرواز می‌روید و پر می‌کشید. هر نوبت یه پرواز جداگانه است، یک عروج است؛ یک کلنگ زدن. 💐 حدیث ☀️امام رضا عليه السلام اولين عملى كه از انسان مورد محاسبه و بررسى قرار مى گیرد نماز است، چنانچه صحیح و مقبول واقع شود، بقیه اعمال و عبادات نیز قبول مى گردد وگرنه مردود خواهد شد. 📚 مستدرک الوسائل ج3،ص25،ح4 وقت نماز،دعا برای سلامتی و ظهور امام زمان(عج )فراموش نشه التماس دعا بندگان خوب خدا @ahadis_aemmeh 🔮🌹🔮🌹🔮🌹
♡ نمــ💛ـــاز ♡ *🌹☆✨☆🌹* 💎امام صادق عليه السلام مي فرمايد: هنگام نماز، از دنيا و آنچه در آنست ماءيوس شو و تمام توجّهت را به خدا قرار ده به ياد روزي باش كه در برابر دادگاه عدل الهي قرار مي گيري . 🔅و نيز فرمود: گاهي پنجاه سال بر انسان مي گذرد ولي خداوند، حتّي يك نماز او را نپذيرفته است . 💎 در حديث مي خوانيم : بعضي چنان در برابر خدا سبك سخن مي گويند و نماز مي خوانند كه اگر با همسايه شان چنين حرف بزنند، جواب آنها را نمي دهد. 🔆🔻🔆🔻🔆🔻🔆🔻🔆 🆔 @ahadis_aemmeh
🌺 رسول اكرم صلى الله عليه و آله : اِنَّ اَخْوَفَ ما اَخافُ عَلى اُمَّتى مِنْ بَعْدى هذِهِ الْمَكاسِبُ المُحَرَّمَةُ وَ الشَّهْوَةُ الخَفيَّةُ وَ الرِّبا؛ 👈آنچه بيش از هر چيز بر امتم بعد از خود مى ترسم، درآمدهاى حرام، هواپرستى پنهان و رباست.👉 📚 بحارالانوار(ط-بیروت) ج 100 ، ص 54، ح 26 @ahadis_aemmeh
✅ فواید دائم الوضو بودن 1⃣ رزق و روزی فراوان مےگردد: 🌹 از امام صادق علیه السلام روایت شده که فرمودند: کسی که دوست دارد بر خیر و برکت منزلش بیفزاید هنگام غذا خوردن وضوء بگیرد. 2⃣ حسنه براى او نوشته مى شود: 🌼 امام صادق علیه السلام فرمودند: كسى كه وضو بگیرد و با حوله اعضاى وضو را خشک كند، یك حسنه براى او نوشته مى شود و كسى كه وضو بگیرد و صبر كند تا دست و رویش خود خشک شوند، سى حسنه براى او نوشته مى شود. 3⃣ عمر طولانی می شود: 🌷 رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: سعی کن طاهر و با وضو باشی که خداوند بر طول عمرت می افزاید. 4⃣ خواب با وضو، عبادت است: 💐 رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: کسی که با وضو بخوابد بستر او برایش مسجد می شود، و خوابش (ثواب کسی را دارد که) به نماز مشغول است تا این که شب را به صبح رساند و اگر کسی بدون وضو خوابید بسترش برای او قبر خواهد بود و مانند مرداری می ماند تا صبح شود. 5⃣ مرگ با وضو، شهادت است: 🌹 رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: اگر توانستی شب و روز با وضو باشی این کار را انجام بده، زیرا اگر در حال وضو از دنیا بروی شهید خواهى بود. 6⃣ سبب نورانیت در قیامت می شود: 🌸 پیامبر خدا صلّی الله علیه و آله می فرمایند: فردای قیامت خدای متعال امّت من را بین بقیّه‌ ی امّت‌ها در حالی محشور می‌کند که به خاطر وضویی که در دنیا گرفتند رو سپیدند و پیشانی‌های نورانی‌ دارند. 📚 مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج ۱، ص ۳۵۶
⭕️ حق الناس در آخرت 👤استاد رفیعی: 🔸 روايت داريم حق الناس در برزخ انسان را اسير مي كند مثلا يك سوم فشار قبر متعلق به غيبت است. در روايتی دیگر هست كه خداوند بر روي پل صراط كمينی قرار داده كه هر كس حق الناس بر گردن دارد، از آنجا به بعد حق عبور ندارد. 🔸 رسول اكرم صلی‌الله‌علیه‌وآله فرمودند: بيچاره ترين مردم كسی است كه با اعمال خوب وارد صحراي محشر شود مثلا در نماز ، حج و ... مشكلی نداشته باشد و جز اصحاب يمين قرار گيرد اما زماني كه قصد ورود به بهشت می كند گروهی از مردم مانع می شوند . علت را جويا مي شود و می شنوند كه حقوق آنها را پايمال كرده است . در آن لحظه از فرشتگان كمك می طلبند و آنها می گويند: حلاليت بگير , يعنی قسمتی از اعمال خوب خود را به آنها بده تا حلالت كنند وقتی اين كار را می كنند متوجه می شوند ديگر هيچ چيز ندارند و نامه را به دست چپ می دهند كه از نظر پيامبر بيچاره ترين بنده ها هستند. @ahadis_aemmeh
✅ روایت معصومین(ع) در مورد شام خوردن 💠 طعَامُ‌ اللَّيْلِ‌ أَنْفَعُ مِنْ طَعَامِ النَّهَار غذای شب از غذای روز مفید تر است. 💠 عشَاءُ الْأَنْبِيَاءِ بَعْدَ الْعَتَمَةِ فَلَا تَدَعُوا الْعَشَاءَ فَإِنَّ تَرْكَ الْعَشَاءِ خَرَابُ الْبَدَن‌ انبیاء بعد از سرخی غروب شام می‌خورند پس شام خوردن را ترک نکنید چرا که ترک شام‌ موجب فساد بدن‌ است. 💠 ترْكُ‌ الْعَشَاءِ مَهْرَمَة شام نخوردن مساوی با پیری است. 💠 لا تَدَعُوا الْعَشَاءَ وَ لَوْ عَلَى حَشَفَةٍ إِنِّي أَخْشَى عَلَى أُمَّتِي مَنْ‌ تَرَكَ‌ الْعَشَاءَ الْهَرَمَ فَإِنَّ الْعَشَاءَ قُوَّةُ الشَّيْخِ وَ الشَّاب‌ شام خوردن را ترک نکنید هرچند نان خشکی باشد من بر امت خود از پیر شدن آن ها بر اثر ترک شام می‌ترسم. 💠 ما تَقُولُ أَطِبَّاؤُكُمْ فِي عَشَاءِ اللَّيْلِ‌ قُلْتُ إِنَّهُمْ يَنْهَوْنَّا عَنْهُ قَالَ لَكِنِّي آمُرُكُمْ بِهِ طبیبان شما درباره خوردن شام چه می‌گویند عرض کردم آن ها ما را از خوردن شام نهی کرده اند امام(علیه السلام ) فرمود ولی من شما را به آن امر می‌کنم. 💠 أوَّلُ‌ خَرَابِ‌ الْبَدَنِ‌ تَرْكُ الْعَشَاء شروع خرابی بدن شام نخوردن است. 💠 أوَّلُ انْهِدَامِ‌ الْبَدَنِ‌ تَرْكُ الْعَشَاءِ شروع منهدم شدن بدن شام نخوردن است. 💠 منْ تَرَكَ الْعَشَاءَ نَقَصَتْ‌ مِنْهُ‌ قُوَّةٌ وَ لَا تَعُودُ إِلَيْه‌ کسی که یک شام نخورد نیرویی از بدن او کم می‌شود که هیچگاه جایگزین نمی‌شود. منابع: 📚الكافي- ط الاسلامية نویسنده : الشيخ الكليني جلد : 6 صفحه : 289 📚المحاسن نویسنده : البرقي، ابو جعفر جلد : 2 صفحه : 420 📚الخصال نویسنده : الشيخ الصدوق جلد : 1 صفحه : 78 📚المحاسن نویسنده : البرقي، ابو جعفر جلد : 2 صفحه : 422 📚 الكافي- ط الاسلامية نویسنده : الشيخ الكليني جلد : 6 صفحه : 289 📚المحاسن نویسنده : البرقي، ابو جعفر جلد : 2 صفحه : 421 @ahadis_aemmeh
💠راه بهشتی شدن به صورت صددرصد تضمینی💠 🔷این تعبیر در این روایت منحصر به فرد می‌باشد و در هیچ روایت دیگری چنین عتابی با این لحن از پیامبر (ص) دیده نشده است: 🌺پیامبر اسلام (ص) در روایتی خاص چنین فرمودند: رغم أنفه، ثمّ رغم أنفه، ثمّ رغم أنفه من أدرك أبويه عنده الكبر أحدهما أو كليهما ثمّ لم يدخل الجنّة. ⭕️خاك بر سر کسیکه، خاك بر کسیکه، خاك بر کسیکه پدر و مادرش پيش او به پيرى رسند و او بهشتى نشود. 📕نهج الفصاحة ص: 503، حدیث 1666 ✅از این روایت فهمیده می‌شود: بهترین فرصت‌ برای کسب بهشت، خدمت پدر و مادر می‌باشد. که رسیدن به بهشت را برای انسان تضمینی می‌کند، تا آنجا که اگر کسی پدر و مادر داشته باشد ولی نتواند به بهشت خدا راه یابد از بدبخت‌ترین انسان‌های روی زمین است. ✅در واقع خدمت به والدین، کفاره گناهان بوده و رضایت قطعی خدا را به همراه دارد. در احوالات یکی از علما گفته شده که در مرگ مادر خود خیلی گریه می‌کرد، از اون پرسیدند چرا اینقدر گریه می‌کنی؟ گفت: من بیشتر به حال خودم گریه میکنم که چنین فرصت بزرگی برای کسب درجات معنوی و بهشتی را از دست دادم. @ahadis_aemmeh