eitaa logo
آموزش هزار موضوع معارف اسلامی
15 دنبال‌کننده
12 عکس
2 ویدیو
2 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
❌ هلاکت انسان در ۳ خصلت 1️⃣ ❇️ امام حسن مجتبی علیه السلام می فرمایند: هَلَاکُ النَّاسِ فِی ثَلَاثٍ ۱. فَالْکِبْرُ هَلَاکُ الدِّینِ وَ بِهِ لُعِنَ إِبْلِیسُ… [بحار الأنوار جلد ۷۵ صفحه ۱۱۱] هلاک مردم در سه چیز است ؛ 1️⃣ کبر موجب نابودى دین است و بواسطه کبر شیطان ملعون شد … به عنوان مثال : 🔻چون ماشین مدل بالا داریم ؛ همیشه حق را به خود می دهیم. چون مغازه ای در بالا شهر داریم ؛ دیگران را تحقیر می کنیم. چون خانه ای در کوچه ای پهن داریم ، خاستگاری که منزلش ، کوچه ای باریکتر است را رد می کنیم. چون مدرک بالایی داریم ؛ کم سوادها را به چشم حقارت می بینیم. چون نماز شب می خوانیم ؛ خود را از دیگران بهتر می دانیم و … 💢 داستانک: شیخ جعفر کاشف الغطا از علمای بزرگ است . شب که فرا مى رسید، هنگام خوابیدن به محاسبه نفس خویش مى پرداخت و گاهى خطاب به خویشتن مى گفت: در کوچکى ترا ”جعیفر”(جعفر کوچولو) مى گفتند، سپس “جعفر” شدى، و پس از آن “شیخ جعفر”، و سپس “شیخ الاسلام “، پس تا کى خدا را معصیت مى کنى و این نعمت را سپاس نمى گویى؟ [ نمی گذاشت ذره ای تکبر و خودبرتر بینی پیدا کند] 📚 اعیان الشیعه،جلد ۴،صفحه ۱۰۱ 🌎 کانال بیان ناب ╭┅─────────┅╮ 🌺 @BayaneNab ╰┅─────────┅╯
♨️نهایت ایثار 💢شخصی كلّه گوسفندی را به عنوان هدیه به یكی از اصحاب پیامبر صلی الله علیه و آله داد. (با توجه به وضع اقتصادی صدر اسلام هدیه قابل توجهی بود) او كله گوسفند را پذیرفت و با خود گفت: فلان مسلمان از من نیازمندتر است، از این جهت كلّه را برای او فرستاد، نفر سوم بعد از قبول هدیه، آن را برای چهارمی (كه فكر می‌كرد نیازمندتر است) فرستاد، و به همین ترتیب تا به هفت نفر رسید، او كه از جریان بی اطلاع بود، كله را برای نفر اوّل فرستاد، 👌 در نتیجه كلّه گوسفند به هفت خانه رفت و سرانجام به صاحب اوّل برگشت. (1) 📚(1)داستان دوستان، ج5، ص210؛ و محجة البیضاء، ج6، ص80. 📎 📎 📎 🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه 🌐 btid.org
💢به خودت خیانت نكن ⭕️شخصی برای ابوذر نامه نوشت و از او نصیحت خواست. او در جواب نوشت: «بدان كه علم و دانش دامنه گسترده‌ای دارد و دارای شاخه‌های بسیاری است. اگر می‌توانی «به آنكه دوستش داری بدی مكن.‌» آن شخص نامه را دریافت كرد ولی از مضمون آن چیزی نفهمید و از ابوذر توضیح خواست. 💯ابوذر دوباره نوشت: «فلانی! تو خودت را از هر كس بیشتر دوست داری و چون نافرمانی خدا كنی [مستحق عذاب شده‌ای و] به خود بدی كرده ای» (1) 📚(1)اصول كافی، چاپ آخوندی، ج2، ص458 📎 📎 📎 🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه 🌐 btid.org
موضوع : آیات الهی 💢فوائد رعد و برق ⭕️وقتی دو تكه ابر با بار الكتریكی متفاوت (مثبت و منفی) به هم نزدیك شوند، جرقه بزرگی پدید می‌آورند كه به آن «رعد» گویند و هرگاه تكه ابری به زمین كه همیشه بار الكتریكی منفی دارد نزدیك شود، جرقه بزرگی به نام «صاعقه» ایجاد می‌شود. این رعد و برق فوائدی دارد از جمله: ✅1. آبیاری زمین: این برق گاه حرارتی حدود 15 هزار درجه سانتی گراد دارد كه هوای متراكم را می‌سوزاند و باعث كم شدن فشار هوا و بارش ابرها می‌شود، از این رو پس از جهش برق، رگبارهایی شروع می‌شود و دانه‌های درشت باران فرو می‌ریزد. ✅2.سم پاشی: بعد از رعد و برق قطرات باران با مقداری اكسیژن اضافی تركیب می‌شوند و به آب سنگین ـ آب اكسیژنه (2 O2 H) ـ تبدیل می‌شوند كه موجب كشتن میكربها و آفتهای گیاهان است و هر سالی كه رعد و برق كم باشد، آفتهای گیاهی بیشتر می‌شود. ✅3. كود رسانی: بارانی كه بر اثر رعد و برق حالت اسید كربنی پیدا می‌كند به هنگام بارش و تركیب با زمین یك كود مؤثر گیاهی می‌سازد كه به گفته دانشمندان مقدار این كود به دهها میلیون تن در سال می‌رسد. 💯قرآن چه زیبا فرمود: «او كسی است كه برق را به شما نشان می‌دهد كه هم مایه ترس است، هم امید.‌» (1) 📚1.رعد/12؛ ر. ك تفسیر نمونه، ج10، ص149 ـ 151. 📎 📎 📎 📎 🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه 🌐 btid.org
موضوع : قدرت و توانائی خدا 💢لبخند حضرت یوسف علیه السلام ⭕️هنگامی كه برادران می‌خواستند یوسف علیه السلام را به چاه افكنند، یوسف خندید. برادران تعجب كردند كه در این مصیبت چه جای خنده است. حضرت یوسف علیه السلام راز خنده خود را اینگونه بیان نمود: «فراموش نمی‌كنم كه روزی به شما برادران نیرومند با بازوان قوی و قدرت زیاد جسمانی نظر افكندم و خوشحال شدم. 💯با خود گفتم كسی كه این همه یار و یاور نیرومند دارد چه غم از حوادث سخت خواهد داشت. آن روز بر شما تكیه كردم و به بازوان شما دل بستم، اكنون در چنگال شما گرفتارم و از شما به شما پناه می‌برم و به من پناه نمی‌دهید، خدا شما را بر من مسلّط ساخت تا بیاموزم كه به غیر او ـ حتّی به برادران ـ تكیه نكنم» (1) 📚1. ناصر مكارم شیرازی، تفسیر نمونه، دارالكتب الاسلامیه، 1370، ج9، ص342. 📎 📎 📎 🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه 🌐 btid.org
ادامه مقدمه 🌾پیشینه آموزش ♻️تاکتیک امام باقر در نشر معارف شیعه 🔸 فرهنگ شیعه تا زمان امام باقر علیه السلام سختی ها و ناملایمات زیادی را به خود دیده بود به گونه ای که امام اول شیعیان بر روی منابر لعن می شد. امام حسن علیه السلام نیز به خاطر سختی شرایط مجبور به پذیرش صلح شد. امام حسین علیه السلام را نیز بعد از ایشان وحشیانه به شهادت رساندند و سپس امام سجاد علیه السلام در شرایط بسیار سخت به سر می برد به گونه ای که حتی نمی توانست معارف اسلام را آشکارا تبیین کند و در قالب دعا معارف اسلام را به شیعیان بیان می کرد. 🔸همه این امور باعث شده بود فرهنگ شیعه در انزوا قرار گرفته و زیر ظلم امویان، بی‌رمق بماند؛ از این رو امام باقر علیه السلام به یک انقلاب وسیع فرهنگی دست زدند و با تشکیل حوزه علمیه و تربیت شاگردان برجسته، فقه آل محمد و خط فکری شیعه را آشکار ساختند. 🔸امام باقر علیه السلام با این کار خود زمینه ای عمیق برای مبارزه با طاغوتیان ایجاد کردند و موجب شدند در دراز مدت، شیعیان به صحنه بیایند و مکتب اهل بیت علیهم السلام زنده گردد. 🔸در نتیجه امام باقر (علیه السلام) زمینه‌سازی بسیار عمیق و خوبی را در این راستا ایجاد نمودند و پس از ایشان فرزند برومندشان امام صادق (علیه السلام) آن را به ثمر رسانده و مکتب شیعه را به عنوان یک دانشگاه عظیم اسلامی، در تاریخ اسلام آشکار و ماندگار ساختند. بنابراین می‌توان گفت: حضرت، مؤسس و بنیانگذار نهضت فکری و انقلاب فرهنگی شیعه بود. 🌐 جهت مطالعه‌ی بیشتر، کلیک کنید. https://btid.org/fa/news/198588 📎 📎 📎 🌎 کانال بیان ناب ╭┅─────────┅╮ 🌺 @BayaneNab ╰┅─────────┅╯
موضوع : صلوات 🌹 ❇️ اگر کسی توانایی ندارد کاری بکند که باعث پاکی گناهانش بشود، زیاد بر محمد و آل او صلوات بفرستد! 🕋 إنَّ اللَّهَ وَ مَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِيماً (احزاب: ۵۶ ) ⚜️ یکی از علمای یهود از امیر المومنین (علیه‌السلام) پرسید: ❓خدا کدام یک از مقامات پیامبران گذشته را به پیامبر شما داده است؟ حضرت فرمود: خدا مقامات بالاتر از مقامات پیامبران را به رسول اکرم داده است. ملائک در برابر حضرت آدم یک بار سجده کردند ولی خداوند می فرماید : 🕋«إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِی» احزاب/۵۶ پس خداوند در عالم جبروت صلوات فرستاده است ـ که آن جا فوق عالم ملائکه است ـ و ملائکه دائم بر پیامبر صلوات می فرستند. 👈این صلوات مستمر از سجده بر آدم بالاتر است. 🔰 صلوات ریشه ی گناه را در می آورد. از امام رضا(علیه‎السلام) این روایت نورانی نقل شده که اگر کسی توانایی ندارد که کاری بکند که باعث پاکی گناهانش بشود زیاد بر محمد و آل او صلوات بفرستد. «فإنها تهدم الذنوب هدما» [عیون اخبار الرضا]. 💢 صلوات همه ی عوالم وجودی انسان را تطهیر می کند.💢 🔰 در امت بنی اسرائیل شخصی بود که خودش و اجدادش مستجاب الدعوة بودند. خداوند برای آنها پیامبری فرستاد. بعد او هر چه دعا می کرد دعایش مستجاب نمی شد. او از پیامبر خواست که از خدا علت مستجاب نشدن دعایش را بپرسد. خداوند فرمود که پیامبر فرستاده ام، دیگر باید از طریق پیامبر بیایی. و باب های دیگر بسته شده است. وقتی خدا خلیفه می فرستد همه باید از آن باب بیایند. تا مقام تواضع در برابر معصوم در انسان پیدا نشود که تعبیر به سجده می شود، انسان نمی تواند وارد این وادی بشود. (مثل سجده ای که ملائک بر آدم کردند. ملائک بر آدم سجده کردند ولی او را که نمی پرستیدند. ملائک در مقابل خلیفه خدا مامور به سجده شدند) 📎 📎 🌎 کانال بیان ناب ╭┅─────────┅╮ 🌺 @BayaneNab ╰┅─────────┅╯
موضوع : وفا داری بر عهد و پیمان إِلَّا الَّذِينَ عَاهَدْتُمْ مِنَ الْمُشْرِكِينَ ثُمَّ لَمْ يَنْقُصُوكُمْ شَيْئًا وَلَمْ يُظَاهِرُوا عَلَيْكُمْ أَحَدًا فَأَتِمُّوا إِلَيْهِمْ عَهْدَهُمْ إِلَىٰ مُدَّتِهِمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَّقِينَ (آیه 4 توبه) مگر کسانی از مشرکان که با آنها عهد بستید، و چیزی از آن را در حقّ شما فروگذار نکردند، و احدی را بر ضدّ شما تقویت ننمودند؛ پیمان آنها را تا پایان مدّتشان محترم بشمرید؛ زیرا خداوند پرهیزگاران را دوست دارد! 💢 نکته ها اعلام برائت، تنها شامل مشركان پيمان‌شكن و توطئه‌گر مى‌شود، و گرنه كسانى مانند بنوضمره و بنوخزيمه كه وفادار ماندند، اين آيه آنان را استثنا مى‌كند. على عليه السلام فرمود: با هر كس پيمانِ مدّت‌دار بسته‌ايد، تا آن مدّت وفادار بمانيد و به پيمان هر كس بى‌مدّت است، چهار ماه مهلت دهيد. ( تفسیر نور جلد 3 - صفحه 378) 🔰 پیام ها 1️⃣ - آنان كه به پيمان‌ها احترام مى‌گذارند، پيمانشان محترم است. «عاهَدْتُمْ مِنَ الْمُشْرِكِينَ ثُمَّ لَمْ يَنْقُصُوكُمْ» 2️⃣- وفا به پيمان لازم است، گرچه با مشركان باشد. عاهَدْتُمْ مِنَ الْمُشْرِكِينَ‌ ... فَأَتِمُّوا 3️⃣- كسى‌كه دشمن شما را يارى كند، دشمن شماست. «لَمْ يُظاهِرُوا عَلَيْكُمْ أَحَداً» «1» 5️⃣- وفا به پيمان، نشانه‌ى تقواست. فَأَتِمُّوا ... إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَّقِينَ‌ 🔶 امروز سالروز ورود مسلم ابن عقیل علیه السلام پسر عموی امام حسین علیه السلام می باشد. پنجم شوال سال ۶۰ هجری قمری، «مسلم بن عقیل» به منظور دعوت از مردم کوفه ـ از شهر‌های عراق - برای بیعت با امام حسین (علیه السلام)، نوه گرامی رسول اکرم (صلی الله علیه واله)، وارد این شهر شد در حالی که کوفیان هزاران نامه جهت دعوت از امام حسین علیه السلام فرستاده بودند که پیمان شکنی نمودند و مسلم را غریبانه به شهادت رساندند. 🔷 عبرت امروز ✍️ این آیه از قرآن کریم عبرتی برای جامعه امروز ماست تا نسبت به عهد ها و پیمان هایی که بسته می شود طبق آن عمل شود. نسبت به مذاکراتی که این روزها با غربی ها در پی انجام آن هستیم این کلام از خداوند متعال رهنمودی روشن برای مسئولین ما می باشد. 📎 📎 🌎 کانال بیان ناب ╭┅─────────┅╮ 🌺 @BayaneNab ╰┅─────────┅╯
موضوع : قضاوت 🔴 دیگران را قضاوت نکنیم! ✍️ امیرالمومنین امام علی علیه السلام: ✅ جرأت شما در عیب جویی از مردم، بزرگترین گناه است. 🔸 ای بنده ی خدا ! در عیب جویی از بنده‌ای که مرتکب گناهی شده شتاب مکن؛ شاید گناه بزرگ او بخشیده شود ولی تو را به خاطر گناهی کوچک عذاب کنند. 👈 هر کدام از شما که به عیب دیگری آگاهی یافت، باید از عیب‌جویی او خودداری کند زیرا شما به عیب خود آگاه هستید. ❇️ شکرگذاری به خاطر پاک بودنتان از گناهی که دیگری مرتکب شده، باید شما را از پیگیری کردن گناه دیگران باز دارد. 📚 وسائل الشیعه، باب ‌جهادالنفس، روایت۳۳۴ 🌎 کانال بیان ناب ╭┅─────────┅╮ 🌺 @BayaneNab ╰┅─────────┅╯
🔰راهنمای عنوان ها 🌷اهميت و ضرورت آموزش https://eitaa.com/jadiiid/18 🌷بایدها و نبایدهای آموزش https://eitaa.com/jadiiid/22 🌷نمونه آموزش ها https://eitaa.com/jadiiid/29 🌷برکات https://eitaa.com/ahlebet1/139 . https://eitaa.com/jadiiid
موضوع : حجاب و عفاف 🌺عفاف و حجاب در کلام حضرت رضا علیه السلام🌺 🔰 برای شرح فلسفه پوشش و حجاب اسلامی به شرح دو سخن حکیمانه امام رضا علیه السلام در این باره می‏پردازیم: 💠فلسفه عفاف و حجاب 🔰محمّد بن سنان می‏‏گوید: حضرت امام رضا علیه السلام در جواب سؤالات من، نامه‏ای برایم ارسال داشتند که در فرازی از آن فرموده بودند : «حُرِّمَ النَّظَرُ إِلَی شُعُورِ النِّسَاءِ الْمَحْجُوبَاتِ بِالْأزْوَاجِ وَ غَیْرِهِنَّ مِنَ النِّسَاءِ لِمَا فِیهِ مِنْ تَهْیِیجِ الرِّجَالِ وَ مَا یَدْعُوا التَّهْیِیجُ اِلَی الْفَسَادِ وَ‌ الدُّخُولِ فِیمَا لَا یَحِلُّ وَ لَا یَحْمِلُ [یَجْمُلُ] وَ کَذَلِکَ مَا أشْبَهَ الشُّعُورَ إِلَّا الَّذِی قَالَ اللهُ تَعَالَی وَ الْقَوَاعِدُ مِنَ‌ النِّسَاءِ اللَّاتِی لَا یَرْجُونَ نِکَاحاً فَلَیْسَ عَلَیْهِنَّ جُنَاحٌ أنْ یَضَعْنَ ثِیَابَهُنَّ غَیْرَ الْجِلْبَابِ وَ لَا بَأسَ بِالنَّظَرِ إِلَی شُعُورِ مِثْلِهِنَّ.» (۱) «نگاه کردن به موهای زنان شوهردار وغیرشوهردار، حرام است؛ زیرا این نگاه، مرد را تهییج و تحریک می‌کند. و تهییج، شخص را به فساد و داخل شدن در حرام و اعمال ناپسندیده می‌کشاند و همچنین است حکم نگاه به غیر مو،‌ [که نگاه مرد به آنها حلال نیست،] مگر در موردی که حق‌تعالی [در قرآن، آن را استثنا کرده و] فرموده است: ‏(وَ الْقَوَاعِدُ مِنَ‌ النِّسَاءِ اللَّاتِی لَا یَرْجُونَ نِکَاحاً فَلَیْسَ عَلَیْهِنَّ جُنَاحٌ)؛ «بر زنان سالخورده که از ولادت و عادت بازنشسته، امید ازدواج ندارند باکی نیست که لباسهایشان را غیر از چادر بر زمین بگذارند و اشکالی ندارد که به موهای مثل این زنان نگاه شود.» 💠عامل ترغیب زنان به حجاب و عفاف 🔰روزی حسن بن جهم به محضر امام رضا علیه السلام‌ مشرف شد. وی متوجه شد که حضرت، ظاهری آراسته دارد و خضاب (۲) هم کرده است. با تعجب پرسید: «خضاب کرده‌اید؟» امام فرمود: «نَعَمْ بِالْحِنَّاءِ وَ الْکَتَمِ أَمَا عَلِمْتَ أَنَّ فِی ذَلِکَ لَأَجْراً إِنَّهَا تُحِبُّ أَنْ تَرَى مِنْکَ مِثْلَ الَّذِی تُحِبُّ أَنْ تَرَى مِنْهَا یَعْنِی الْمَرْأَةَ فِی التَّهْیِئَةِ وَ لَقَدْ خَرَجْنَ نِسَاءٌ مِنَ الْعَفَافِ إِلَى الْفُجُورِ مَا أَخْرَجَهُنَّ إِلَّا قِلَّةُ تَهْیِئَةِ أَزْوَاجِهِنَّ؛ (۳) بله، با حنا و برگ نیل خضاب کرده‌ام؛ مگر نمی‌دانی که این کار، سودی فراوان دارد؛ از جمله آنکه همسر تو دوست دارد در تو همان زیبایی و آراستگی را ببیند که تو دوست داری در او ببینی، و زنانی [در اقوام گذشته] از دایره عفت، بیرون رفتند و فاسد شدند. و چنین نشدند، مگر به دلیل کم‌توجهی شوهرانشان به آرایش خود.» حضرت رضا علیه السلام در سخن دیگری در همین باره فرمود: «أَنَّ نِسَاءَ بَنِی إِسْرَائِیلَ خَرَجْنَ مِنَ الْعَفَافِ إِلَى الْفُجُورِ مَا أَخْرَجَهُنَّ إِلَّا قِلَّةُ تَهْیِئَةِ أَزْوَاجِهِنَّ؛ (۴) زنان یهود از عفت بیرون رفتند و فاسد شدند، و چنین نشدند مگر به دلیل کم‌توجهی شوهران به آرایش و نظافت خود.» و نیز فرمود: «وَ قَالَ إِنَّهَا تَشْتَهِی مِنْکَ مِثْلَ الَّذِی تَشْتَهِی مِنْهَا؛ (۵) همسرت از تو همان را می‌خواهد که تو از او توقع داری.» با توجه به سخن امام رضا علیه السلام معلوم می‌شود که هدف دین از ضروری دانستن حجاب، حذف زمینه‌های فساد است. همچنین باید مرد و زن مسلمان، مسائل جنسی خود را منحصر به کانون گرم خانواده قرار دهد؛‌ وگرنه جامعه از سلامت جنسی برخوردار نخواهد بود. 💠 مهم‌ترین دستاوردهای حجاب 1️⃣. آرامش روانی 🔰اسلام تدابیری برای تعدیل و رام کردن غریزه جنسی اندیشیده است و در این باره، هم برای زنان و هم برای مردان،‌ تکلیف معین کرده است. یک وظیفه مشترک برای زن و مرد، مربوط به نگاه کردن است: (قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ یَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ .... قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ یَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ ....)؛ (۶) «به مؤمنین بگو که چشمهایشان را [از نامحرم] ببندند و فروج خود را [از حرام] حفظ کنند. و به زنان مؤمن هم بگو که چشمهایشان را [از نامحرم] ببندند و فروجشان را [از حرام] نگه دارند.» خلاصه‌ این دستور، آن است که زن و مرد نامحرم نباید به یکدیگر خیره شوند، نباید چشم‌چرانی کنند، نباید نگاه‌های مملوّ از شهوت به یکدیگر بدوزند، نباید به قصد لذت بردن به یکدیگر نگاه کنند. یک وظیفه هم خاص زنان مقرر فرموده است و آن، این است که بدن خود را از مردان بیگانه پوشیده دارند و در اجتماع به جلوه‌گری و دلربایی نپردازند، با هیچ شکل، رنگ و بهانه‌ای،‌ کاری نکنند که اسباب تحریک مردان بیگانه را فراهم کنند. روح بشر، فوق‌العاده تحریک‌پذیر است. 👇👇
موضوع : و «وَ بِالْأَسْحارِ هُمْ یَسْتَغْفِرُونَ» هنگامی که آیات روح‌بخش را تلاوت می‌کنیم، در می‌یابیم که خداوند در آیات متعددی بر انجام یک رفتاری تأکید کرده است. مضمون همین تأکید و تشویق‌های خداوند متعال، در سیره معصومان (ع) نیز به‌وفور تکرار شده است؛ به‌طوری که می‌توان آن را به‌عنوان یک اصل اساسی در سبک و سیره معصومان (ع) شناخت. اما آن رفتاری که مورد تأکید خداوند و سیره رفتاری معصومین (ع) بوده « و » است. خداوند این عمل را یکی از ویژگی‌های خاص معرفی کرده و می‌فرماید: «وَ بِالْأَسْحارِ هُمْ یَسْتَغْفِرُون (۱) ؛ و در سحرگاهان استغفار مى‏ کردند.» در آیات دیگری خداوند خود را « پذیر مهربان» معرفی کرده و انسان‌ها را به سوی و تشویق می‌نماید. در سیره رسول‏ خدا (ص) نقل شده که ایشان روزى یکصد بار مى‏‌کردند. ایشان در اهمیت و ضرورت این رفتار می‌فرمایند: «إِنَّهُ لَیُغَانُ عَلَى قَلْبِی وَ إِنِّی لَأَسْتَغْفِرُ بِالنَّهَارِ سَبْعِینَ مَرَّةً(۲) ؛ همانا قلبم را غبارى مى‏ گیرد و من روزى یکصد مرتبه آمرزش مى‏ طلبم» امیرالمؤمنین علی (ع) نیز در شبانه‌روز 70 مرتبه مى‏ نمود. در دعای کمیل حضرت امیر (ع) به درخواست غفران گناهان می‌پردازند. امام حسین (ع) نیز یکی از عوامل درخواست تأخیر جنگ از عصر تاسوعا به روز عاشورا را معرفی کرده است. همچنین امام سجاد (ع) در جای‌جای دعاهای خود به می‌پردازند. آن حضرت براى وداع ماه رمضان، ناله مى‏ زد؛ اشک مى‏ ریخت و استغفار مى‏ کرد. با توجه به نکات پیشین، یک سؤال به ذهن می‌آید: مگر در استغفار چه آثاری هست که معصومان (ع) با وجود عصمت این همه استغفار می‌کنند؟ آیا استغفار در دنیای انسان هم اثر دارد یا فقط در آخرت انسان اثر گذار است؟ استغفار چه آثار و برکاتی در پی دارد؟ در آیات متعددی از ، بر مقدم ذکر شده است. در این چینش، یک نکته ظریف قرآنی وجود دارد و آن این است که ، پیش‌نیاز است. به معنای طلب آمرزش و مغفرت است و به معنای بازگشت به‌سوی خداوند رحمان می‌باشد. آنگاه که فردی می‌گویید: «أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ رَبِّی وَ أَتُوبُ إِلَیْه»‏ یعنی او با طلب مغفرت باز می‌گردد و بازگشت صرف نیست... 💠آثار و برکات استغفار در آیات و روایات برای استغفار برکات و اسرار شگفتی بیان شده است که برخی از آن‌ها عبارت‌اند: 1️⃣. افزایش روزی و حل مشکلات اقتصادی و نافرمانی خداوند، هم معنویاتی مثل توفیق نماز شب و شیرینی عبادت را از انسان سلب می‌کند و هم برکات مادی را از بین می‌برد. می‌فرماید: «وَ ضَرَبَ اللّهُ مَثَلاً قَرْیَةً کانَتْ آمِنَةً مُطْمَئِنَّةً یَأْتیها رِزْقُها رَغَداً مِنْ کُلِّ مَکانٍ فَکَفَرَتْ بِأَنْعُمِ اللّهِ فَأَذاقَهَا اللّهُ لِباسَ الْجُوعِ وَ الْخَوْفِ بِما کانُوا یَصْنَعُونَ(۳) ؛ خداوند (برای آنان که کفران نعمت می‌کنند) مثلی زده است: منطقه آبادی که امن (و آرام) و مطمئن بود و همواره روزیش از هر جا می‌رسید؛ اما نعمت خدا را ناسپاسی کردند و خداوند به خاطر اعمالی که انجام می‌دادند، لباس گرسنگی و ترس را بر اندامشان پوشانید.» اما خداوند متعال در قرآن کریم‌ ، کسانی که مرتکب گناهی می‌شوند را سفارش به و ‌کرده و بشارت گشایش می‌دهد: «وَ أَنِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَیْهِ یُمَتِّعْکُمْ مَتاعاً حَسَناً إِلی أَجَلٍ مُسَمًّی وَ یُوءْتِ کُلَّ ذی فَضْلٍ فَضْلَه(۴) ؛ از پروردگار خویش آمرزش بطلبید! سپس به‌سوی او باز گردید تا شما را تا مدت معینی (از مواهب زندگی این جهان) به‌خوبی بهره‌مند سازد و به هر صاحب فضیلتی به مقدار فضیلتش ببخشد.» بنا به توصیه همه انبیاء الهی، از جمله حضرت هود (ع) و ، موجب رحمت بی‌پایان و پیوسته و افزایش توان و نیروی انسان خواهد شد: «وَ یا قَوْمِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَیْهِ یُرْسِلِ السَّماءَ عَلَیْکُمْ مِدْراراً وَ یَزِدْکُمْ قُوَّةً إِلی قُوَّتِکُمْ وَ لا تَتَوَلَّوْا مُجْرِمینَ (۵) ؛ و ای قوم من! از پروردگارتان طلب آمرزش کنید، سپس به‌سوی او بازگردید تا [باران] آسمانی را پی در پی بر شما بفرستد و نیرویی بر نیرویتان بیفزاید و گنهکارانه روی (از حق) برنتابید.» 👇👇
👇👇 در روایات نیز و بازگشت به دامان پرمهر الهی، به عنوان یکی از عوامل روزی‌رسان معرفی شده است. حضرت علی (ع) می‌فرمایند: «الاِسْتِغْفَارُ یَزِیدُ فِی الرِّزْقِ(۶) ؛ ، روزی را زیاد می‌کند.» ایشان در حدیث دیگری به کمیل سفارش فرمودند که اگر در رسیدن روزی او کندی و آهستگی پیش آمد، به بپردازد: «وَ إِذَا أَبْطَأَتِ‏ الْأَرْزَاقُ عَلَیْکَ فَاسْتَغْفِرِ اللَّهَ یُوَسِّعْ عَلَیْکَ فِیهَا(۷) ؛ هنگامی که رسیدن روزیت کند می‌شود، از خداوند آمرزش بخواه تا روزیت را وسیع گرداند.» امام حسن (ع) نیز در روایتی می‌فرمایند: «روزی در خدمت پدرم امیرالمؤمنین (ع) نشسته بودم که مرد عربی خدمت آن حضرت رسید و اظهار کرد: «ای امیرمؤمنان! من مردی عیال‌مندم و بهره‌ای از مال دنیا ندارم. امیرالمؤمنین (ع) فرمودند: چرا نمی‌کنی تا حالت خوب شود؟ مرد عرب گفت: با امیرالمؤمنین، من استغفار زیاد کردم و تغییر و افزایشی در وضع خود ندیدم. امیرالمؤمنین (ع) فرمودند: خداوند در قرآن می‌فرماید: «فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ إِنَّهُ کانَ غَفَّاراً یُرْسِلِ السَّماءَ عَلَیْکُمْ مِدْرارا وَ یُمْدِدْکُمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنینَ وَ یَجْعَلْ لَکُمْ جَنَّاتٍ وَ یَجْعَلْ لَکُمْ أَنْهارا(۸) ؛ از پروردگار خویش آمرزش بخواهید که آمرزنده است، برکات خود را از آسمان بر شما فرو مى‏ بارد و با اموال و فرزندان، شما را یارى مى‏ دهد و باغستان‌ها و نهرهاى پرآب را در اختیارتان مى‏ گذارد.» آنگاه علی (ع) فرمودند: «من استغفاری را به تو یاد می‌دهم که هنگام خواب، باید آن را تلاوت کنی که این اگر این را هر شب قبل از خواب بخوانی خداوند روزی تو را افزایش می‌دهد. سپس نسخه استغفار را برای او نوشته و به او دادند و فرمودند: هرگاه برای خواب به بستر رفتی و خواستی بخوابی، این استغفار را بخوان و گریه کن و اگر اشکت نیامد، حالت گریه به خود بگیر و تباکی کن. امام حسن (ع) می‌فرمایند: مرد عرب رفت و سال بعد خدمت پدرم رسید و عرض کرد: یا امیرالمؤمنین! خداوند نعمتش را بر من تمام کرد. و آن‌قدر به من مال و ثروت و مکنت عطا کرد که از زیادی اموال، محل نگهداری آن‌ها برایم تنگ شده و جایی برای بستن و محافظت شتران و گوسفندانم ندارم امیرالمؤمنین (ع) فرمودند: ای برادر عرب! سوگند به آن خدایی که محمد (ص) را به رسالت برانگیخته است، هر بنده‌ای که این استغفار را قرائت کند و به آن خدا را بخواند، خداوند گناهان او را می‌بخشد، حوایج مشروع او را برآورد، و برکت این استغفار مال و فرزند او را زیاد کند(۹) . 2⃣.مایه امان از عذاب «وَ ما کانَ اللَّهُ لِیُعَذِّبَهُمْ وَ أَنْتَ فیهِمْ وَ ما کانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَ هُمْ یَسْتَغْفِرُونَ»(۱۰) آیه‏ شریفه دلالت دارد که خداوند در دو صورت، مردم را عذاب نمى‏ کند: 1- زمانى که پیامبر (ص) در میان مردم باشد. 2- زمانى که مردم کنند. حضرت علی (ع) مى‏ فرماید: «کَانَ فِى الْاَرْضِ اَمَانَانِ مِنْ عَذَابِ اللّهِ، وَ قَدْ رُفِعَ اَحَدُهُمَا، فَدُونَکُمُ الْآخَرَ فَتَمَسَّکُوا بِهِ: اَمَّا الْاَمَانُ الَّذِى رُفِعَ فَهُوَ رَسُولُ اللّهِ ‏صلى‏ الله‏ علیه‏ وآله وَ اَمَّا الْاَمَانُ الْبَاقِى فَالْاِسْتِغْفَارُ. قَالَ اللّهُ تَعَالَى: وَ مَا کَانَ اللّهُ لِیعَذِّبَهُمْ وَ اَنْتَ فِیهِمْ وَمَا کَانَ اللّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَ هُمْ یسْتَغْفِرُونَ(۱۱)؛ دو چیز در زمین، مایه امان از عذاب خدا بود: یکى از آن دو برداشته شد. پس دیگرى را دریابید و بدان چنگ زنید. امانى که برداشته شد، رسول خدا (ص) بود و امان باقى‏ مانده، آمرزش‏ خواهى است که خداى بزرگ به رسول خدا (ص) فرمود: خدا آنان را عذاب نمى‏ کند؛ در حالى که تو در میان آنانى و عذابشان نمى‏ کند تا آن هنگام که مى‏ کنند.» 3⃣.رفع غم و گرفتاری‌ها در کلمات نورانی پیامبر و اهل‌بیت پاکش (ع) و عذرخواهی از خدای مهربان، به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل نجات از گرفتاری‌ها و بهترین سبب زدودن غم و اندوه معرفی شده است. رسول خدا (ص) در سخن زیبایی می‌فرمایند: «مَنْ کَثُرَ هُمُومُهُ‏ فَلْیُکْثِرْ مِنَ‏ الِاسْتِغْفَارِ(۱۲) ؛ هر کسی غم و غصه‌اش زیاد است، باید زیاد استغفار کند.» آن حضرت در عبارت دیگری میدان تأثیر استغفار را گسترده‌تر معرفی کرده و می‌فرمایند: «عَلَیْکَ‏ بِالاسْتِغْفَارِ فَإِنَّهُ‏ الْمَنْجَاةُ(۱۳) ؛ بر تو باد به و عذرخواهی از خداوند که ، نجات‌دهنده (انسان از مشکلات و سختی‌ها) است.» 👇👇👇
👇👇👇 محمد بن ریان گوید: نامه‌ای به امام هادی (ع) نوشته و از آن حضرت دعایی خواستم برای رهایی از سخنی‌هایی و بلاهایی که نازل می‌گردد و مشکلاتی که دست و پاگیر انسان می‌شود و در نامه‌ام تأکید کردم: همان‌گونه که پدران گرامی‌شان به دوستانشان مطالب خاصی را می‌آموختند، به من نیز دعایی مخصوص بیاموزند (که بهره فراوان ببرم)، حضرت در جواب چنین مرقوم فرمودند: «الْزَمِ‏ الِاسْتِغْفَارَ (۱۴) همیشه و در همه حال با استغفار همراه باش (و آن را ذکر کن!» رسول خدا (ص) در کلام دلنشینی، برای نجات از غم و اندوه و تنگناهای زندگی، به زیاد گفتن سفارش کرده‌ است: «مَنْ‏ أَکْثَرَ االِاسْتِغْفَارَ جَعَلَ‏ اللَّهُ لَهُ مِنْ کُلِّ هَمٍّ فَرَجاً وَ مِنْ کُلِّ ضِیقٍ مَخْرَجاً وَ رَزَقَهُ مِنْ حَیْثُ لَا یَحْتَسِبُ(۱۵) ؛ هر کسی زیاد استغفار کند خداوند، نسبت به هر غصه و اندوهی گشایشی برایش قرار دهد و از هر تنگنایی راه خروجی پیش پایش گذارد و از جایی که گمان ندارد او را روزی می‌دهد.» در برخی از روایات عامل جلوگیرى از بلاها بیان شده است. رسول خدا (ص) مى‏ فرمایند: «اِدْفَعُوا اَبْوَابَ الْبَلاَیا بِالْاِسْتِغْفَارِ(۱۶) ؛ درهاى بلاها را با آمرزش‏ خواهى ببندید.» 4⃣. وسیله آمرزش بندگان‏ پیامبر اسلام (ص) می‌فرمایند: «أکثِرُوا مِن الاستِغفارِ فانّ اللَّهَ‏ عزّ وجل لم یُعَلِّمْکُمُ الاستِغفارَ الّا وهُو یُریدُ أن یَغفِرَ لَکُم (۱۷) ؛ زیاد استغفار کنید؛ زیرا خداوند عزّ و جل استغفار را به شما یاد نداد، مگر براى این‌که مى‏خواهد شما را بیامرزد.» خداوند در آیه شریفه می‌فرماید: «وَ الَّذِینَ إِذا فَعَلُوا فاحِشَةً أو ظَلَمُوا أنفُسَهُم ذَکَرُوا اللهَ فَاستَغفَرُوا لِذُنُوبِهِم وَ مَن یغفِرُ الذُّنُوبَ إِلاّ اللهُ (۱۸) ؛ (بندگان خوب من) آن‌هایی هستند که هرگاه کار ناشایستی انجام دهند یا به خودشان ستم کنند، خدا را یاد می‌کنند و برای بخشش گناهان می‌کنند و جز خدا چه کسی گناهان را می‌آمرزد؟» در کتاب «امالى صدوق» از امام صادق (ع) نقل شده: هنگامی‌که این آیه نازل شد و گناهکاران کار را به آمرزش الهى نوید داد، ابلیس سخت ناراحت شد و تمام یاران خود را با صداى بلند دعوت کرد! آن‌ها از وى علت این دعوت را پرسیدند، او از نزول این آیه اظهار نگرانى کرد، شیاطین پیشنهاد‌هایی دادند که پذیرفته نشد، در این میان شیطانى بنام «وسواس خناس» گفت من مشکل را حل می‌کنم، ابلیس پرسید: از چه راهی؟ گفت: فرزندان آدم را با وعده‏ها و آرزوها، به گناه آلوده مى‏ کنم و هنگامی‌که مرتکب گناهى شدند، یاد خدا و و بازگشت به‌سوی او را از خاطر آن‌ها مى‏ برم، ابلیس گفت: راه همین است و این مأموریت را تا پایان دنیا بر عهده او گذاشت» (۱۹) . روشن است که فراموش کارى بهد از گناه، نتیجه سهل‏ انگارى و وسوسه‏ هاى شیطانى است و تنها کسانى گرفتار آن مى‏ شوند که خود را در برابر وسواس خناس تسلیم کنند و به‌اصطلاح با او همکارى نزدیک نمایند! ولى مردان بیدار و با ایمان، کاملاً مراقبند که هرگاه خطایى از آن‌ها سرزد، در نخستین فرصت عواقب آن را با آب و از دل و جان خود بشویند و دریچه‏ هاى قلب خود را به روى شیطان و لشکر او ببندند که آن‌ها از درهاى بسته قلب وارد نمى ‏شوند!» (۲۰) 5⃣. نجات از قرض و پرداخت بدهی یکی از مشکلات اقتصادی مسلمانان و مخصوصاً دوستان امیرالمؤمنین (ع)، گرفتار شدن به قرض و وام‌های درازمدت است که در موارد بسیار با ربا و سوددهی غیرمجاز همراه است و باعث خمودی و انحطاط فکری مسلمین و ضررهای سنگین مالی و سقوط در گرداب گناه گشته و عواقب سوئی را برای فرد و جامعه در بردارد و ضربه‌های سهمگینی بر پیکر نظام اقتصادی اجتماع وارد می‌سازد. از طرفی، اشخاص بسیاری برای بهبود زندگی خویش، ناچار به گرفتن وام بدون بهره هستند. این گونه وام گرفتن، هر جند ضرری به همراه ندارد؛ بلکه در بسیاری از اوقات گره‌های کور اقتصادی وام‌گیرندگان را باز می‌کند و برای وام‌دهندگان ثواب عظیم و برکات فراوانی را به دنبال دارد؛ اما فرورفتن در گرداب قرض و دست و پا زدن برای بازپرداخت وام، یکی از مشکلات سختی است که مؤمنان را در دنیا گرفتار و فکر آن‌ها را مشغول و عمرشان را کوتاه می‌کند؛ چرا که غم و غصه پرداخت اقساط ماهیانه و تأمین وجه چک‌هایی که به اشخاص مختلف داده است، برای کسی که قدرت پرداخت آن را ندارد، آرامش زندگیش را سلب می‌کند و سلامت جسم و جانش را به خطر می‌اندازد. در کلمات نورانی اهل‌بیت (علیهم‌السلام) برای رهایی از این مشکل و سهولت در پرداخت بدهی، راه‌هایی بیان شده که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، زیاد نمودن و عذرخواهی کردن از خدا در ساعات شب و روز است. 👇👇👇👇
👇👇👇👇 اسماعیل بن سهیل گوید: برای امام باقر (ع) نامه‌ای نوشتم، (مشکل خود را عنوان کردم) که گرفتار قرض سنگینی شده‌ام به‌گونه‌ای که فکرم را مشغول کرده و آبرویم را به خطر انداخته است. حضرت در جواب نامه‌ام نوشتند: «أَکْثِرْ مِنَ الِاسْتِغْفَارِ وَ رَطِّبْ‏ لِسَانَکَ‏ بِقِرَاءَةِ إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ (۲۱) ؛ زیاد استغفار کن و زیانت را به تلاوت سوره انا انزلناه تر و تازه گردان (سوره قدر را مرتب تلاوت کن)» 6⃣. رسیدن به درجات بالای معنوی حضرت على ‏(ع) مى‏ فرمایند: «اِنَّ الْاِسْتِغْفَارَ دَرَجَةُ الْعِلِّیینَ (۲۲) ؛ همانا آمرزش‏ خواهى، درجه علّیین [و والامقامان‏] است.» چرا کسانی که اهل هستند به این درجه می‌رسند؟ اصلاً چرا ما باید از گناهانمان کنیم؟ فایدة بزرگ این است که ما را از غفلت نسبت به خود باز می‌دارد. ما گاهی در مورد خودمان دچار اشتباه می‌شویم. آنگاه که به فکر می‌افتیم، گناهان، خطاها، خیره‌سری‌ها، پیروی‌هایی که از هوای نفس کرده‌ایم، ظلمی که به نفس خودمان نموده‌ایم، ظلمی که به دیگران روا داشته‌ایم، جلوی چشم ما مجسّم می‌شود و به یادمان می‌آید که چه کرده‌ایم؛ آن‌وقت از غرور، نخوت و غفلت فاصله می‌گیریم. این حالت بهترین است. نقل شده فردی در نجف بود که اهل آزار مردم و اهل شراب و اعمال زشت بود. مرحوم قاضی طباطبایی (ره) با او رفیق می‌شود و خود را به او نزدیک می‌کند. این فرد به مرحوم قاضی می‌گوید: تو از من چه می‌خواهی؟ ایشان می‌گوید: هیچی، فقط امشب دو رکعت نماز شب بخوان. آن فرد می‌گوید: من نماز صبح هم نمی‌خوانم چه برسد به نماز شب. قاضی می‌گوید: امشب من تو را بیدار می‌کنم که نماز بخوانی. این فرد به کمک آقای قاضی (ره) از خواب بیدار می‌شود و شروع می‌کند به نماز شب خواندن و تا الله‌اکبر می‌گوید ، اشک از چشمانش سرازیر می‌شود و همین سبب و بازگشت او می‌شود. مرحوم قاضی (ره) در باره این شخص می‌فرماید: او با خدا قهر کرده بود و من او را با خدا در رودربایستی انداختم؛ و این زمینه‌ای شد تا و کند. 📚منابع ۱. ذاریات/18. ۲. بحار الأنوار، ج‏25، ص 204. ۳. نحل/112. ۴. هود /3. ۵. همان/52. ۶. خصال، ج‏2، ص 505. ۷. تحف العقول عن آل الرسول (ص)، ص 174. ۸ . نوح/ 10ـ 12. ۹. صحیفه العلویه الجامعه، ص 659. (متن این استغفار در ص 164 تا 168، کتاب مذکور آمده است.) ۱۰. انفال/ 33. ۱۱. نهج البلاغه، حکمت 88. ۱۲. نوادر راوندی، ص 16. ۱۳. همان، ص 5. ۱۴. سفینة البحار، ج‏6، ص 658. ۱۵ . بحارالانوار، ج 74، ص 172. ۱۶. میزان الحکمه، ح 15083. ۱۷. دعوات راوندی، ص 31. ۱۸. آل عمران/ 135. ۱۹. امالی صدوق، ص 465. ۲۰. تفسیر نمونه، ج‏3، ص100. ۲۱. کافی، ج5، ص 317. ۲۲. نهج البلاغه، حکمت 417، ص 729.م 🌺 والسلام علی من تبع الهدی 🌺 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
موضوع : شفاعت 💠 یک روز، مرحوم آیت الله میرزا احمد مجتهدی تهرانی که خدا ایشان را غریق رحمت واسعه ی خویش نماید ؛ با حالی خاص به بیان یک روایتی پرداختند که احساس کردم جگرم جلا و صفا پیدا کرد . 🔰 ایشان فرمودند :روزی فردی آمد خدمت امام معصوم ( امام باقر و یا امام صادق علیهما السلام که تردید از بنده می باشد ) و به ایشان عرض کرد : 🔻اگر روزی یکی از دوستان شما گناهی کند ، عاقبتش چگونه خواهد بود ؟ امام در پاسخ به وی فرمودند : خداوند به او یک بیماری عطا می نماید تا سختی های آن بیماری کفاره ی گناهانش شود. آن مرد دو مرتبه پرسید : اگر مریض نشد چه ؟ امام مجدد فرمودند : خداوند به او همسایه ای بد می دهد تا اورا اذیت نماید و این اذیت و آزار همسایه ، کفاره ی گناهانش شود . آن مرد گفت : اگر همسایه ی بد نصیبش نشد چه ؟ امام فرمودند : خداوند به او دوست بدی می هد تا وی را اذیت نماید و آزار آن دوست بد ، کفاره ی گناهان دوست ما باشد . آن مرد گفت : اگر دوست بد هم نصیبش نشد چه ؟! امام فرمودند : خداوند همسر بدی به او میدهد تا آزار های آن همسر بد ، کفاره ی گناهانش شود . آن مرد گفت :اگر همسر بد هم نصیبش نشد چه ؟ امام فرمودند : خداوند قبل از مرگ به او توفیق توبه عنایت می فرماید . بازهم آن مرد از روی عنادی که با اهل بيت داشت و قصد داشت به زعم خود با امام جروبحث نمايد گفت : و اگر نتوانست قبل از مرگ توبه کند چه ؟ امام فرمودند : به کوری چشم تو ! ما او را شفاعت خواهیم کرد . ( اللهم ارزقنا شفاعة محمد و آل محمد يوم القيامة .) 🔸 والسلام علی من التبع الهدی http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
موضوع : ‏ 💠 و منت تمام نعمات ظاهری و باطنی را خداوند متعال به انسان عطا کرده و نعماتی که به چشم نمیایند و باطنی هستند هزاران هزار برابر نعمات ظاهریند .خداوند متعال با همه نعماتی که به بشر عطا کرده، نفرموده بر سر بشر منت میگذارم الا در یک جا ، آنهم در مورد بعثت رسول اکرم است لذا از خصوصیات منحصر به فرد رسول اکرم این است که خداوند متعال در مورد بعثت او بر سر همه مسلمانان و مؤمنان منت نهاده است لَقَدْ مَنَّ اللّهُ عَلَى الْمُؤمِنِینَ إِذْ بَعَثَ فِیهِمْ رَسُولاً مِّنْ أَنفُسِهِمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَإِن کَانُواْ مِن قَبْلُ لَفِی ضَلالٍ مُّبِینٍ 164 آل عمران به یقین، خدا بر مؤمنان منت نهاد [که‏] پیامبرى از خودشان در میان آنان برانگیخت، تا آیات خود را بر ایشان بخواند و پاکشان گرداند و کتاب و حکمت به آنان بیاموزد، قطعاً پیش از آن در گمراهى آشکارى بودند. 🔰 توضیح مطلب: در نفس انسان نیازها و غرایز گوناگونی قرار داده شده است که همگی طالب ارضا و هدایت صحیح هستند. خداوند متعال برای هدایت انسان، بهترین ابزار را در اختیار او قرار داده و امکانات متعددی به او عطا کرده است، تا هم بتواند نیروی خود را صرف ارضای نفسانیات کند و هم با امکانات و نیروی داده شده، جلو خواهش‏ های نفسانی را بگیرد و کشش‏ های درونی را تحت نظم و ضابطه در آورد. ✅ دو راهنما نیز در اختیار او قرار داده است تا حق را از باطل و سره را از ناسره متمایز کند; 1️⃣. یکی در درون انسان که عقل است - اگر چه ابزارهای ظاهری مانند محسوسات و اندام‏های حسی نیز درهدایتگری این راهنما دخالت دارند. 2️⃣. و دیگری پیامبران الهی که این راهنما از طریق وحی برای انسان فرستاده می‏ شود تا تمام رفتارها را به انسان بیاموزد و حدود و مقررات آن را نیز روشن نماید، چون عقل دارای خطا و نقصان است. برترین هادی، آن است که دارای مقام عصمت و مرتبط با وحی باشد; تنها راه آن، بعثت است. پس بعثت ‏بزرگ‏ ترین نعمت ‏خداوند بربشر است و جا دارد که خداوند بر این نعمت منت گذارد و این احسان و نیکویی را به رخ آنان بکشد، خداوند در آیه فوق به خاطر بعثت پیامبراسلام صلی الله علیه و آله برمؤمنان منت می‏نهد و این نعمت ‏بزرگ و معنوی را به رخ آنان می‏کشد. ⁉️ منت چرا؟ ممکن است کسی تصور کند که منت گذاری، کار صحیحی نیست، چرا خداوند در این جا منت می‏گذارد؟ مگر بعثت چه ویژگی هایی دارد و هدف از آن چیست؟ واژه منت از «من‏» به معنای چیزی است که با آن وزن می‏کنند (سنگ کیلو) . و نیز به معنای نعمت‏سنگین و باعظمت نیز به کار می‏رود. بنابراین هر نعمت‏سنگین و گرانبهایی را منت گویند. کاربرد این واژه دو گونه است: قولی و فعلی (مفردات راغب، واژه «من‏») اگر کسی عملا نعمت‏ بزرگی به دیگری بدهد، این همان منت عملی است که بیشتر در مسائل تربیتی و هدایتی و معنوی کاربرد دارد و پسندیده و ارزنده است. که برخی گفته ‏اند: این منت مختص به خدای متعال است. اگر کسی کار کوچک خود را با سخن گفتن بخواهد به رخ دیگری بکشد و آن را بزرگ جلوه دهد، کاری است‏بسیار زشت، که این از منت‏ های بشری است. در نتیجه، منت ‏گذاری بر بخشیدن نعمت‏های بزرگ که از جمله آن‏ها نعمت رسالت است، منتی زیباست و لذا «من الله‏» یعنی انعم الله; خداوند نعمت‏ بزرگی بخشید و در اختیار مؤمنان قرار داد. چنان که در جای دیگر خداوند به خاطر هدایت کردن انسان‏ها به ایمان، بر آن‏ها منت می‏گذارد. «بل الله یمن علیکم ان هداکم للایمان‏»(سوره حجرات، آیه 17. ) . اگر مسلمانان به خاطر پذیرفتن اسلام، مشکلات و خسارت‏ های زیادی متحمل شده ‏اند نباید فراموش کنند که خداوند بزرگ ‏ترین نعمت را در اختیار آن‏ها گذاشته و پیامبری مبعوث کرد تا انسان‏ها را تربیت کند و از گمراهی‏ها باز دارد. بنابراین هر اندازه برای حفظ این نعمت ‏بزرگ تلاش و کوشش شود و هر بهایی پرداخته شود، بازهم ناچیز است. (مجمع البیان، ج 2، ص 875. ) منت‏ بر دو قسم است: 1️⃣. پسندیده منت پسندیده مانند منت در آیه مورد بحث و نیز منت ‏خداوند بر هدایت کردن مؤمنان به سوی ایمان (سوره حجرات، آیه 17) و نیز مانند منت‏ خداوند بر موسی و هارون (سوره صافات، آیه 114) به خاطر نبوت، رسالت و نجات آن‏ها و منت‏گذاری خداوند بر حضرت یوسف به خاطر به حکومت رسیدن او (سوره یوسف، آیه 90) 2️⃣. نا پسند منت ناپسند و نکوهیده مانند منت ‏گذاری و به رخ کشیدن انفاق، که باطل کننده انفاق نیز می‏باشد. (سوره بقره، آیه 262) و به رخ کشیدن اسلام و ایمان به خداوند یا پیامبر (یا دیگران) (سوره حجرات، آیه 17) . ادامه مطلب 👇👇👇
موضوع : 🔻قال الصادق عليه السلام: يَا سُفْيَانُ أَدَّبَنِي أَبِي بِثَلَاثٍ ... قَالَ لِي- يَا بُنَيَّ ... 3. وَ مَنْ يَدْخُلْ مَدَاخِلَ السَّوْءِ يُتَّهَمْ 🔻امام صادق عليه السلام فرمايند : ▪️ اي سفيان پدرم مرا به سه چيز ادب كرد...پدرم فرمود : اي پسركم .... 3. و هر كس داخل در جای بدی شود ، متهم خواهد شد 📚 بحار الأنوار جلد 75 صفحه 261 🔴 اين فراز از روايت اين جمله را مي رساند كه " خود را در معرض تهمت قرار ندهيم " 🖇 به عنوان مثال: 📌 مردي گردنبند زرد رنگ به گردن مي اندازد ؛ همه فكر مي كنند طلاست(در حالی كه طلانيست ) 📌 شخصی به خانمی در خيابان چشمك ميزند ؛ مردم فكر بد می كنند ( حال آنكه آن خانم،همسرش بوده) 📌 با نامحرم در جاي خلوتی قرار می گيرد ، مردم او را متهم ميكنند 📙داستانك : پيامبر اكرم در حال اعتكاف بود . زني آمد و مدتي با ايشان صحبت كرد و بعد برخاست و رفت . در اين هنگام دو نفر از اصحاب از كنار پيامبر عبور كردند و به آن حضرت سلام نمودند . فوراً پیامبر خدا فرمود:اين زن صفيه ،همسرم بود آن دو عرض كردند اي رسول خدا ما به شما شك نداشتيم پیامبر فرمود: شیطان ( مانند خون) در مجاری خون بنی آدم جاری می شود ترسیدم شری را در دل شما بیفکند. 📍 فقَالَ:إِنَّ الشَّیْطَانَ یَجْرِی مِنِ ابْنِ آدَمَ مَجْرَى الدَّمِ، وَإِنِّی خَشِیتُ أَنْ یُقْذَفَ فِی قُلُوبِکُمَا شَیْئًا أَوْ قَالَ:شَرًّا 📚محجه البيضاء؛ جلد 5 ؛ صفحه 67 ✔️ خاطره : در دبيرستانی نماز مي خواندم ؛ خواستم در بين نماز، براي آموزش وضو ؛ با يك ليوان آب ،وضو بگيرم. شروع كردم به وضو گرفتن ، "صورت و دست و سر و پاي راست" ؛ اما پاي چپ را نكشيدم و وضو را تمام كردم . بعد از نماز دوم يكي از دانش آموزان آمد و سوال كرد : چرا مسح پاي چپ را نكشيديد گفتم : اگر می كشيدم ممكن بود بعضي با خود بگويند وضوي امام جماعت باطل شده، دارد وسط نماز وضو می گيرد http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
موضوع : همت امیر مؤمنان علیه‌السلام، فرمودند: «خیرُ الهِمَم، أعلاها» ، عالی‌ترینِ آن‌هاست. هر کدام از ما، چه‌جور شخصیت‌مان شناخته می‌شود؟ . گاهی از بعضی از ما اگر بپرسند چرا درس می‌خوانیم؟ می‌گوییم: یک حقوقی بگیرم، یک زندگی‌ای بکنم و کیف کنم! همین مقدار است. گاهی نه! بالاتر از این‌ها است. آقای قرائتی می‌گفتند: «سی، سی‌وپنج سال، چهل سال پیش، مشرف شدم حرم امام رضا، علیه‌السلام، گفتم: یا علی‌بن‌موسی الرضا، دلم می‌خواد یه کاری کنم که در کلّ آفرینش، مؤثر باشه، تاثیرگذار باشه. من یه طلبه از کاشان، آس و پاس، آمدم قم و بعد بحث تلویزیون پیش آمد و تا الان اثراتش دیده می‌شه.» 🔹الان ثابت شده، شما یک ریگ در اقیانوس بیانداز، توی تمام اقیانوس، فشار، وارد می‌کند. ما نمی‌بینیم. اثر وجودی انسان هم، همین‌طور هست. پیامبراکرم صلوات الله علیه و آله ، به امیرالمؤمنین علیه‌السلام، فرمودند: «یا علی! اگر یک نفر، به واسطه‌ی تو، هدایت شود، بهتر است از دنیا و آن‌چه در دنیاست. » حالا اگر صدنفر، هزارنفر، میلیون‌ها نفر را هدایت کرد، چه‌قدر می‌تواند مؤثر باشد؟! مقام معظم رهبری، (حفظه‌الله)، فرمودند: «ما در حال پی‌ریزی تمدن نوین اسلامی در سطح جهان هستیم.» قُلّه را ببینید، چشم‌انداز را ببینید! حضرت امام قدس‌سره، می‌فرمودند: «إن شاءالله بیرق را به صاحب اصلی آن بسپاریم» قله‌ی نگاه را ببینید! بعضی‌ها مسئولیت را لقمه، می‌دانند؛ بگیریم، بخوریم، ببریم و ... چه‌قدر تفاوت در سطح نگاه هست. «قدر الرجل علی قدر همته» اميرمؤمنان علی علیه‌السلام می‌فرماید: ؟ . بعضی‌ها به جاروربرقی می‌مانند؛ فقط می‌بلعند. بعضی، نه، می‌کنند. خیلی تفاوت هست. خیلی. انقلاب كه پیروز شد، شهید سیدمحمدباقر صدر، پیامی به امام دادند: «ارزش زندگی هر انسان به اندازه‌ای است که از فکر و وجود خود، به دیگران فایده می‌رساند.» چه‌قدر تاثیر گذار بوده‌ایم؟ حضرت علي علیه‌السلام ، فرمودند: «من دنت همّته، فلا تصحبه» هر كه همّتش پست است، کوته همت است، هرگز با او نشست و برخاست نداشته باش! فوق العاده تاثیر دارد نشست و برخاستِ با او، بر زندگی و وجودت. از خانم دکتر عبدالحسین زرینکوب سؤال کردند: خانم دکتر شما اروپا بودید، الان هم ایرانید. چه شد که شما و همسرتان ، ۶۰، ۷۰تا کتاب نوشتید. یک زندگی علمی ماشاءالله دارید. به جای پرداختن به تیپ و قیافه و مد. گفتند: من چه در ایران و چه در اروپا، یک‌روز، مبتذل، زندگی نکردم؛ یک‌بار، پشت ویترینِ مغازه‌ها، پرسه نزدم. پرسیدند: شما، لباس، کفش، کیف، لازم نداشتید؟ نمی‌خریدید؟ گفتند: چرا، یک‌ساعت می‌رفتم می‌خریدم، می‌آمدم. بعضی‌ها هیأت متوسلین به کفش راه می‌اندازند! یک‌روز می‌بینند تا بپسندند، یک‌روز می‌روند، می‌خرند، یک‌روز هم می‌روند، پس بدهند😳 خدایا به حق محمد و آل محمد، آن‌چه که گفتیم و شنیدیم، برای خودت، ثبت و ضبط، بفرما! خدایا به حق محمد و آل محمد، هنر واقعی، خردمندی، داناییِ واقعی و همت والا، نصیب ما بگردان! خدایا به همه‌ی ما «هنرِ خوب زیستن» را روزی بفرما! خدایا توفیق، شهادت براي خودت و در راه خودت، نصیب ما بفرما! خدایا، کشور ما، رهبر ما، حفظ بفرما! به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. : ۲۲اردیبهشت۱۳۹۸ 🍃🌸 @shakhsiyyat 🌟 http://eitaa.com/joinchat/699531283C01cd7bba4d
موضوع : توکل 🔶 . 🔸 . « » نوشته اند که: موسی بن عمران، علی نبیّنا و آله و علیه السلام، شد. بنی اسرائیل بر او وارد شدند و بیماری اش را شناختند. به او گفتند: اگر فلان دوا را استفاده کنی خوب می‌شوی. گفت: لا اَتَداوی حتّی یعافِیَنی الله. یعنی: دوا نمی‌خورم تا خدا خودش من را شفا بدهد. دوا را نخورد. بیماری او ادامه پیدا کرد. موسی هم منتظر که خدا شفایش بدهد و خدا شفایش نداد. به او وحی شد: قسم به عزت و جلال خودم که تو را خوب نخواهم کرد مگر این‌که همان دوایی را که به تو توصیه کردند بخوری. موسی دیگر چاره ای ندید، گفت: همان دوایی که گفتید بیاورید. آوردند و خوب شد. بعد در دل خود گفت: چرا خدا من را شفا نداد و گفت باید این دوا را بخوری؟ «فَاَوجسَ فی نَفسِه من ذلکَ فاَوحی اللهُ اِلَیه » خدا به او وحی کرد: «اَرَدتَ اَن تُبطِلَ حِکمَتی بتوکُلّک عَلَیّ» یعنی: تو خواستی با توکلت حکمت من را باطل کنی؟؟! تو گفتی که من دوا نمی‌خورم. خدا من را شفا بدهد؛ مثل این‌که خاصیت را خدا در دوا قرار نداده ! و کس دیگری قرار داده که در این صورت اگر دوا بخوری دیگر خدا تو را شفا نداده! ☝️همان خدایی که درد را آفریده، دوا را هم آفریده است؛ تو می‌خواهی توکل را نقیض و ضد حکمت من قرار بدهی؟ @tezkar🌺📎 معرفی کانال خوب تذکرةالأولیا ╭┅────➖────┅╮ 🍃🌸 @shakhsiyyat ╰┅────➖────┅╯ ✅ http://eitaa.com/joinchat/699531283C01cd7bba4d
🌸🍃🌸🍃 🍃🌸 🍃 موضوع : دانایی آن‌که را گوهر دانایی هست، بر همه کار، توانایی هست. امیرالمؤمنین، علیه‌السلام ، این جمله را فرمودند: «العلمُ سلطان» ، باعث انسان می‌شود. فلان دانشمند غربی، یک جمله‌ای در این فضا گفته، بعضی‌ها می‌گویند: آااااو! چه گفته؟: گفته: «علم، قدرت است.» بهتر از این را امام علی، علیه‌السلام، ۱۴۰۰ سال پیش گفته‌اند: «العلمُ، سلطانٌ» ، علم باعث سلطه می‌شود. می‌خواهید در خانواده، در جامعه، تأثیرگزار باشید، باید داشته باشید. بايد لذت علم را عمیق، بچشید. الان تابستان نزدیک است. این دو_سه تا کتاب را یک تابستان دویست، سیصدتا، فیش برداری کنید. دقیق، منظم، مرتب. دسته‌بندی. یک تابستان هم بگذارید برای فهیدن. واژه شناسی، کنید، واژه شکافی کنید. لذت می‌برید. کار کنید. وقت‌تان،به درستی، پُر می‌شود. دونکته‌ی دیگر در مورد و دانایی بگویم و سومین ستون را توضیح دهم. فرمودند: «العلمُ، افضل شرفٍ» علم، با فضیلت‌ترین شرافت و بزرگی است. نقطه‌ی مقابل‌ش چیست؟ «الجاهل، حیران» جاهل، آشفته و مشتت است. حضرت علی - علیه السلام - فرمود: «الجاهل صغیر و ان کان شیخاً و العالم کبیر و ان کان حدثاً.» نادان، کوچک است؛ اگرچه پیر و سالخورده باشد و دانا، بزرگ است اگرچه کودک باشد. چشم، گوش، زبان، سلامتی، زندگی، زیبایی، ... خداوند هستند. امیرالمؤمنین، علیه‌السلام، فرمودند: «نعمة الجاهل كروضة في مزبلة» نعمتِ جاهل، مثل باغ و بستانِ زیبایی است، که کنار محله‌ی متعفن و بدبو قرار دارد. هرچه دارد، بوی بد می‌دهد؛ فکرش، بوی بد می‌دهد. زندگی‌اش، بوی بد می‌دهد. شنیدن‌ش، دیدن‌ش، بوی بد می‌دهد!... . ولی انسان عالم، آن‌چنان از زندگی‌ش لذت می‌برد، که حد ندارد. «العلم، افضل شرفٍ، العلمُ، افضلُ عبادةٍ»، ، برترین شرف، برترین عبادت است. ، این ویژگی‌ها را دارد. ؟ «العلمُ، عنوان » تابلویِ نئونِ انسان، است. او است. یک حدیث کوچک، یک آیه، یک بیت شعر، هر روز، بخوانیم؛ سهمیه بدهیم به خودمان. علم و دانایی ، با فضیلت‌ترین، عبادت است. روایت داریم، بدن‌تان را عادت بدهید به سختیِ عبادت. به سختیِ فهمیدن. چون، اعضای بدن، است. هرچه دلت بخواهد، او هم می‌خواهد. هرچه به او بدهید، باز هم می‌خواهد. لذا در روایت داریم، دلت را، عادت نده به هر چیزی! بوعلی سینا گفت: من رُمان نمی‌خوانم! داستان غیر واقعی نمی‌خوانم! چون، روحم، به دروغ، عادت می‌کند. بعضی‌ها چه احتیاط هایی داشته‌اند.! در هر فضای مجازی بروم؟ نه! ! ╭┅────➖────┅╮ 🍃🌸 @shakhsiyyat ╰┅────➖────┅╯
موضوع : اشتباه و خطا ! ، مثل بستن دکمه‌های پیراهن است؛ اگر اولی را اشتباه بستی، تا آخر اشتباه می‌روی! و وقتی می‌فهمی که، به پایان زندگی رسیده‌ای! یک اشتباه! یک خطا! یک نگاه نادرست! همتش این باشد که ما باید خوش باشیم... چشم، وا می‌کند، می‌بیند: . ! ما، صرف شد در این معنا، که قیمت بهمان چه بود و کفش فلان! برای جسم خریدیم زیور ! فکر کردیم تیپ بزنیم، بِرَند بپوشیم، خیلی رفتیم بالا! ۶۰سال، ۷۰سال، ۸۰سال... برای روح بُریدیم جامه‌ی خِذلان! بعضی‌ها، اين‌طورند. بعضی‌ها، نه، هستند. پیامبر اسلام _صلوات الله علیه و آله _ فرمودند: «کُن عَلی عُمرِکَ اَشَحُّ مِنکَ عَلی دِرهَمِکَ وَ دینارِک.» (بحارالانوار، ج 77، ص 76) نسبت به عمرتان، بخیل‌تر باشید از پول‌تان و جواهرات‌تان. ╭┅────➖────┅╮ 🍃🌸 @shakhsiyyat ╰┅────➖────┅╯
موضوع : استغفار «تعطروا بالاستغفار لا تفضحنکم روائح الذنوب»؛ خود را با عطرِ ، کنید؛ مبادا بوی تعفن گناهان، رسوایتان کند! امیرمؤمنان علی (علیه‌السلام) از پیامبر گرامی (صلوات الله علیه وقتی آله) _ (وسائل الشیعه، ج ۱۶، ص ۷۰؛) عبدالله‌بن‌موسی‌بن‌جعفر(علیه‌السلام) گفت: از پدرم امام کاظم(علیه‌السلام) پرسیدم: دو فرشته که مامور ثبت اعمال نیک و بد انسان هستند، آیا از نیت انسان، هنگام گناه، یا کار نیک، اطلاع دارند؟ امام کاظم(علیه‌السلام) فرمودند: آیا بوی چاه فاضلاب و بوی خوش، یکسان است؟ گفتم: خیر. امام فرمود: هنگامی که انسان، کند، نفسش، می‌شود، (و فرشته مامور آگاهی می‌یابد) و اگر کار نیک را انجام داد، زبانش، قلم فرشته و آب دهانش مرکب او می‌شود و آن را ثبت می‌کند. و هنگامی که کند، نفسش، می‌گردد (و فرشته مامور، آگاهی می‌یابد‌) و اگر گناه را انجام داد، زبانش قلم و آب دهانش مرکب شده و آن را می‌نویسد. (اصول کافی، ج۲، ص ۴۲۹ حدیث۳، باب مایهم به الحسنه و السیئه) به عنوان مثال گروهی از عالمان بودند که می‌گفتند: بعضی‌ها که در صدد ایجاد هستند، وقتی حرف می‌زنند، ما می‌بینیم که از دهان آن‌ها در می‌آید. ╭┅────➖────┅╮ 🍃🌸 @shakhsiyyat ╰┅────➖────┅╯
موضوع : سکوت ۱_ کلید راحتی و آسایش در دنیا و آخرت ۲_ موجب رضا و خشنودی خدا ۳_ باعث سبک شدن حساب در روز قیامت ۴_ وسیله‌ی محفوظ ماندن از خطاها و لغزش‌ها ۵_ پوشش و ستر جاهل و زینت عالِم ۶_ وسیله‌ی قطع هوس‌ها و هواهای نفسانی ۷_ باعث ریاضت نفس ۸_ وسیله‌ی درک شیرینی و لذت عبادت و مناجات با خداوند ۹_از بین برنده‌ی قساوت و سختی دل ۱۰_وسیله‌ی کسب حیا و تقوا ۱۱_سبب زیادشدن تدبر، تعقل، مروت و مردانگی ۱۲_ موجب فهم، کیاست، و درایت انسان ۱۳_وسیله‌ی هلاکت و نیز نجات مردم ۱۴_و از اخلاق انبیای الهی است. امام صادق علیه‌السلام ، پس از بیان موارد فوق، فرمودند: «پس، اکنون که به فایده‌های آگاه شدی، دهان فرو بند! و تا مجبور نشدی، لب به سخن مگشای؛ _ به ویژه اگر کسی را پیدا نکنی که ، با او گفت‌وگو کنی_. و در آخر فرمودند: کسی که بر لطایف سکوت، آگاهی و اشراف داشته باشد، صمت و را امین خزاین و اسرار دل خویش قرار دهد، چنین شخصی، و ، ، است. و کسی جز خدا، به ، آگاهی ندارد. ╭┅────➖────┅╮ 🍃🌸 @shakhsiyyat ╰┅────➖────┅╯
✨﷽✨ موضوع : تداوم ✍️به اثر تصاعدی استمرار و پيوستگی عبارات تاكيدی توجه کنید ▫️در ادبيات فارسی داريم: ▪️اندک اندک به هم شود بسيار ▪️دانه دانه است غله در انبار در رياضيات هم فصلی داريم به نام تصاعد و لگاريتم كه می‌گويد اگر روزی تصميم بگيريد با يک تومان (فقط 10 ريال!) پس‌اندازی را شروع كنيد و هر روز آن را دو برابر كنيد؛ بعد از يک ماه يک ميليون تومان و بعد از يك سال بيش از هفت ميليارد تومان پس‌انداز خواهيد داشت! واقعاً متعجب خواهيد شد! اما "دارن هاردی" صاحب مجله موفقيت در آمريكا این اثر را به نام "اثر مركب" ناميد. اين قانون در تمام ابعاد زنگی جاريست اگر روزی يک قاشق برنج كمتر بخوريد و چند دانه برنج خام آن را در يك كيسه جداگانه بريزيد، پس از يک سال، مصرف دو سال ديگر برنج ذخيره كرده‌ايد! اگر روزی يک دقيقه تمرين كششی انجام دهيد بعد از سه ماه، بدنی به نرمی ژيمناستيک‌كاران خواهيد داشت. اگر شبی يک صفحه كتاب مربوط به شغل يا علايقتان بخوانيد بعد از دو سال به اندازه يک دكترای تخصصی سواد خواهيد داشت. ▫️رهرو آن نيست گهی تند و گهی خسته رود ▫️رهرو آنست كه آهسته و پيوسته رود! عبارات تاكيدی هم همين كار را با سلامت جسم و روان شما خواهند كرد؛ تا يكی دو ماه اثر قابل توجهی نشان نمی‌دهند اما بعد از 6 ماه اثر شگفت‌انگيزشان پديدار می‌شود و در تمام ابعاد زندگی شما متجلی خواهد شد. من هر روز يك قدم كوچک به جلو برميدارم، يک ريال پس‌انداز، يک دقيقه ورزش، يک قاشق غذا كمتر، يک كلمه محبت‌آميز بيشتری به اطرافيانم به زبان می‌آورم. •✾📚 @Dastan 📚✾•