eitaa logo
آموزش هزار موضوع معارف اسلامی
14 دنبال‌کننده
12 عکس
2 ویدیو
2 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
موضوع : همت امیر مؤمنان علیه‌السلام، فرمودند: «خیرُ الهِمَم، أعلاها» ، عالی‌ترینِ آن‌هاست. هر کدام از ما، چه‌جور شخصیت‌مان شناخته می‌شود؟ . گاهی از بعضی از ما اگر بپرسند چرا درس می‌خوانیم؟ می‌گوییم: یک حقوقی بگیرم، یک زندگی‌ای بکنم و کیف کنم! همین مقدار است. گاهی نه! بالاتر از این‌ها است. آقای قرائتی می‌گفتند: «سی، سی‌وپنج سال، چهل سال پیش، مشرف شدم حرم امام رضا، علیه‌السلام، گفتم: یا علی‌بن‌موسی الرضا، دلم می‌خواد یه کاری کنم که در کلّ آفرینش، مؤثر باشه، تاثیرگذار باشه. من یه طلبه از کاشان، آس و پاس، آمدم قم و بعد بحث تلویزیون پیش آمد و تا الان اثراتش دیده می‌شه.» 🔹الان ثابت شده، شما یک ریگ در اقیانوس بیانداز، توی تمام اقیانوس، فشار، وارد می‌کند. ما نمی‌بینیم. اثر وجودی انسان هم، همین‌طور هست. پیامبراکرم صلوات الله علیه و آله ، به امیرالمؤمنین علیه‌السلام، فرمودند: «یا علی! اگر یک نفر، به واسطه‌ی تو، هدایت شود، بهتر است از دنیا و آن‌چه در دنیاست. » حالا اگر صدنفر، هزارنفر، میلیون‌ها نفر را هدایت کرد، چه‌قدر می‌تواند مؤثر باشد؟! مقام معظم رهبری، (حفظه‌الله)، فرمودند: «ما در حال پی‌ریزی تمدن نوین اسلامی در سطح جهان هستیم.» قُلّه را ببینید، چشم‌انداز را ببینید! حضرت امام قدس‌سره، می‌فرمودند: «إن شاءالله بیرق را به صاحب اصلی آن بسپاریم» قله‌ی نگاه را ببینید! بعضی‌ها مسئولیت را لقمه، می‌دانند؛ بگیریم، بخوریم، ببریم و ... چه‌قدر تفاوت در سطح نگاه هست. «قدر الرجل علی قدر همته» اميرمؤمنان علی علیه‌السلام می‌فرماید: ؟ . بعضی‌ها به جاروربرقی می‌مانند؛ فقط می‌بلعند. بعضی، نه، می‌کنند. خیلی تفاوت هست. خیلی. انقلاب كه پیروز شد، شهید سیدمحمدباقر صدر، پیامی به امام دادند: «ارزش زندگی هر انسان به اندازه‌ای است که از فکر و وجود خود، به دیگران فایده می‌رساند.» چه‌قدر تاثیر گذار بوده‌ایم؟ حضرت علي علیه‌السلام ، فرمودند: «من دنت همّته، فلا تصحبه» هر كه همّتش پست است، کوته همت است، هرگز با او نشست و برخاست نداشته باش! فوق العاده تاثیر دارد نشست و برخاستِ با او، بر زندگی و وجودت. از خانم دکتر عبدالحسین زرینکوب سؤال کردند: خانم دکتر شما اروپا بودید، الان هم ایرانید. چه شد که شما و همسرتان ، ۶۰، ۷۰تا کتاب نوشتید. یک زندگی علمی ماشاءالله دارید. به جای پرداختن به تیپ و قیافه و مد. گفتند: من چه در ایران و چه در اروپا، یک‌روز، مبتذل، زندگی نکردم؛ یک‌بار، پشت ویترینِ مغازه‌ها، پرسه نزدم. پرسیدند: شما، لباس، کفش، کیف، لازم نداشتید؟ نمی‌خریدید؟ گفتند: چرا، یک‌ساعت می‌رفتم می‌خریدم، می‌آمدم. بعضی‌ها هیأت متوسلین به کفش راه می‌اندازند! یک‌روز می‌بینند تا بپسندند، یک‌روز می‌روند، می‌خرند، یک‌روز هم می‌روند، پس بدهند😳 خدایا به حق محمد و آل محمد، آن‌چه که گفتیم و شنیدیم، برای خودت، ثبت و ضبط، بفرما! خدایا به حق محمد و آل محمد، هنر واقعی، خردمندی، داناییِ واقعی و همت والا، نصیب ما بگردان! خدایا به همه‌ی ما «هنرِ خوب زیستن» را روزی بفرما! خدایا توفیق، شهادت براي خودت و در راه خودت، نصیب ما بفرما! خدایا، کشور ما، رهبر ما، حفظ بفرما! به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. : ۲۲اردیبهشت۱۳۹۸ 🍃🌸 @shakhsiyyat 🌟 http://eitaa.com/joinchat/699531283C01cd7bba4d
موضوع : توکل 🔶 . 🔸 . « » نوشته اند که: موسی بن عمران، علی نبیّنا و آله و علیه السلام، شد. بنی اسرائیل بر او وارد شدند و بیماری اش را شناختند. به او گفتند: اگر فلان دوا را استفاده کنی خوب می‌شوی. گفت: لا اَتَداوی حتّی یعافِیَنی الله. یعنی: دوا نمی‌خورم تا خدا خودش من را شفا بدهد. دوا را نخورد. بیماری او ادامه پیدا کرد. موسی هم منتظر که خدا شفایش بدهد و خدا شفایش نداد. به او وحی شد: قسم به عزت و جلال خودم که تو را خوب نخواهم کرد مگر این‌که همان دوایی را که به تو توصیه کردند بخوری. موسی دیگر چاره ای ندید، گفت: همان دوایی که گفتید بیاورید. آوردند و خوب شد. بعد در دل خود گفت: چرا خدا من را شفا نداد و گفت باید این دوا را بخوری؟ «فَاَوجسَ فی نَفسِه من ذلکَ فاَوحی اللهُ اِلَیه » خدا به او وحی کرد: «اَرَدتَ اَن تُبطِلَ حِکمَتی بتوکُلّک عَلَیّ» یعنی: تو خواستی با توکلت حکمت من را باطل کنی؟؟! تو گفتی که من دوا نمی‌خورم. خدا من را شفا بدهد؛ مثل این‌که خاصیت را خدا در دوا قرار نداده ! و کس دیگری قرار داده که در این صورت اگر دوا بخوری دیگر خدا تو را شفا نداده! ☝️همان خدایی که درد را آفریده، دوا را هم آفریده است؛ تو می‌خواهی توکل را نقیض و ضد حکمت من قرار بدهی؟ @tezkar🌺📎 معرفی کانال خوب تذکرةالأولیا ╭┅────➖────┅╮ 🍃🌸 @shakhsiyyat ╰┅────➖────┅╯ ✅ http://eitaa.com/joinchat/699531283C01cd7bba4d
🌸🍃🌸🍃 🍃🌸 🍃 موضوع : دانایی آن‌که را گوهر دانایی هست، بر همه کار، توانایی هست. امیرالمؤمنین، علیه‌السلام ، این جمله را فرمودند: «العلمُ سلطان» ، باعث انسان می‌شود. فلان دانشمند غربی، یک جمله‌ای در این فضا گفته، بعضی‌ها می‌گویند: آااااو! چه گفته؟: گفته: «علم، قدرت است.» بهتر از این را امام علی، علیه‌السلام، ۱۴۰۰ سال پیش گفته‌اند: «العلمُ، سلطانٌ» ، علم باعث سلطه می‌شود. می‌خواهید در خانواده، در جامعه، تأثیرگزار باشید، باید داشته باشید. بايد لذت علم را عمیق، بچشید. الان تابستان نزدیک است. این دو_سه تا کتاب را یک تابستان دویست، سیصدتا، فیش برداری کنید. دقیق، منظم، مرتب. دسته‌بندی. یک تابستان هم بگذارید برای فهیدن. واژه شناسی، کنید، واژه شکافی کنید. لذت می‌برید. کار کنید. وقت‌تان،به درستی، پُر می‌شود. دونکته‌ی دیگر در مورد و دانایی بگویم و سومین ستون را توضیح دهم. فرمودند: «العلمُ، افضل شرفٍ» علم، با فضیلت‌ترین شرافت و بزرگی است. نقطه‌ی مقابل‌ش چیست؟ «الجاهل، حیران» جاهل، آشفته و مشتت است. حضرت علی - علیه السلام - فرمود: «الجاهل صغیر و ان کان شیخاً و العالم کبیر و ان کان حدثاً.» نادان، کوچک است؛ اگرچه پیر و سالخورده باشد و دانا، بزرگ است اگرچه کودک باشد. چشم، گوش، زبان، سلامتی، زندگی، زیبایی، ... خداوند هستند. امیرالمؤمنین، علیه‌السلام، فرمودند: «نعمة الجاهل كروضة في مزبلة» نعمتِ جاهل، مثل باغ و بستانِ زیبایی است، که کنار محله‌ی متعفن و بدبو قرار دارد. هرچه دارد، بوی بد می‌دهد؛ فکرش، بوی بد می‌دهد. زندگی‌اش، بوی بد می‌دهد. شنیدن‌ش، دیدن‌ش، بوی بد می‌دهد!... . ولی انسان عالم، آن‌چنان از زندگی‌ش لذت می‌برد، که حد ندارد. «العلم، افضل شرفٍ، العلمُ، افضلُ عبادةٍ»، ، برترین شرف، برترین عبادت است. ، این ویژگی‌ها را دارد. ؟ «العلمُ، عنوان » تابلویِ نئونِ انسان، است. او است. یک حدیث کوچک، یک آیه، یک بیت شعر، هر روز، بخوانیم؛ سهمیه بدهیم به خودمان. علم و دانایی ، با فضیلت‌ترین، عبادت است. روایت داریم، بدن‌تان را عادت بدهید به سختیِ عبادت. به سختیِ فهمیدن. چون، اعضای بدن، است. هرچه دلت بخواهد، او هم می‌خواهد. هرچه به او بدهید، باز هم می‌خواهد. لذا در روایت داریم، دلت را، عادت نده به هر چیزی! بوعلی سینا گفت: من رُمان نمی‌خوانم! داستان غیر واقعی نمی‌خوانم! چون، روحم، به دروغ، عادت می‌کند. بعضی‌ها چه احتیاط هایی داشته‌اند.! در هر فضای مجازی بروم؟ نه! ! ╭┅────➖────┅╮ 🍃🌸 @shakhsiyyat ╰┅────➖────┅╯
موضوع : اشتباه و خطا ! ، مثل بستن دکمه‌های پیراهن است؛ اگر اولی را اشتباه بستی، تا آخر اشتباه می‌روی! و وقتی می‌فهمی که، به پایان زندگی رسیده‌ای! یک اشتباه! یک خطا! یک نگاه نادرست! همتش این باشد که ما باید خوش باشیم... چشم، وا می‌کند، می‌بیند: . ! ما، صرف شد در این معنا، که قیمت بهمان چه بود و کفش فلان! برای جسم خریدیم زیور ! فکر کردیم تیپ بزنیم، بِرَند بپوشیم، خیلی رفتیم بالا! ۶۰سال، ۷۰سال، ۸۰سال... برای روح بُریدیم جامه‌ی خِذلان! بعضی‌ها، اين‌طورند. بعضی‌ها، نه، هستند. پیامبر اسلام _صلوات الله علیه و آله _ فرمودند: «کُن عَلی عُمرِکَ اَشَحُّ مِنکَ عَلی دِرهَمِکَ وَ دینارِک.» (بحارالانوار، ج 77، ص 76) نسبت به عمرتان، بخیل‌تر باشید از پول‌تان و جواهرات‌تان. ╭┅────➖────┅╮ 🍃🌸 @shakhsiyyat ╰┅────➖────┅╯
موضوع : استغفار «تعطروا بالاستغفار لا تفضحنکم روائح الذنوب»؛ خود را با عطرِ ، کنید؛ مبادا بوی تعفن گناهان، رسوایتان کند! امیرمؤمنان علی (علیه‌السلام) از پیامبر گرامی (صلوات الله علیه وقتی آله) _ (وسائل الشیعه، ج ۱۶، ص ۷۰؛) عبدالله‌بن‌موسی‌بن‌جعفر(علیه‌السلام) گفت: از پدرم امام کاظم(علیه‌السلام) پرسیدم: دو فرشته که مامور ثبت اعمال نیک و بد انسان هستند، آیا از نیت انسان، هنگام گناه، یا کار نیک، اطلاع دارند؟ امام کاظم(علیه‌السلام) فرمودند: آیا بوی چاه فاضلاب و بوی خوش، یکسان است؟ گفتم: خیر. امام فرمود: هنگامی که انسان، کند، نفسش، می‌شود، (و فرشته مامور آگاهی می‌یابد) و اگر کار نیک را انجام داد، زبانش، قلم فرشته و آب دهانش مرکب او می‌شود و آن را ثبت می‌کند. و هنگامی که کند، نفسش، می‌گردد (و فرشته مامور، آگاهی می‌یابد‌) و اگر گناه را انجام داد، زبانش قلم و آب دهانش مرکب شده و آن را می‌نویسد. (اصول کافی، ج۲، ص ۴۲۹ حدیث۳، باب مایهم به الحسنه و السیئه) به عنوان مثال گروهی از عالمان بودند که می‌گفتند: بعضی‌ها که در صدد ایجاد هستند، وقتی حرف می‌زنند، ما می‌بینیم که از دهان آن‌ها در می‌آید. ╭┅────➖────┅╮ 🍃🌸 @shakhsiyyat ╰┅────➖────┅╯
موضوع : سکوت ۱_ کلید راحتی و آسایش در دنیا و آخرت ۲_ موجب رضا و خشنودی خدا ۳_ باعث سبک شدن حساب در روز قیامت ۴_ وسیله‌ی محفوظ ماندن از خطاها و لغزش‌ها ۵_ پوشش و ستر جاهل و زینت عالِم ۶_ وسیله‌ی قطع هوس‌ها و هواهای نفسانی ۷_ باعث ریاضت نفس ۸_ وسیله‌ی درک شیرینی و لذت عبادت و مناجات با خداوند ۹_از بین برنده‌ی قساوت و سختی دل ۱۰_وسیله‌ی کسب حیا و تقوا ۱۱_سبب زیادشدن تدبر، تعقل، مروت و مردانگی ۱۲_ موجب فهم، کیاست، و درایت انسان ۱۳_وسیله‌ی هلاکت و نیز نجات مردم ۱۴_و از اخلاق انبیای الهی است. امام صادق علیه‌السلام ، پس از بیان موارد فوق، فرمودند: «پس، اکنون که به فایده‌های آگاه شدی، دهان فرو بند! و تا مجبور نشدی، لب به سخن مگشای؛ _ به ویژه اگر کسی را پیدا نکنی که ، با او گفت‌وگو کنی_. و در آخر فرمودند: کسی که بر لطایف سکوت، آگاهی و اشراف داشته باشد، صمت و را امین خزاین و اسرار دل خویش قرار دهد، چنین شخصی، و ، ، است. و کسی جز خدا، به ، آگاهی ندارد. ╭┅────➖────┅╮ 🍃🌸 @shakhsiyyat ╰┅────➖────┅╯
✨﷽✨ موضوع : تداوم ✍️به اثر تصاعدی استمرار و پيوستگی عبارات تاكيدی توجه کنید ▫️در ادبيات فارسی داريم: ▪️اندک اندک به هم شود بسيار ▪️دانه دانه است غله در انبار در رياضيات هم فصلی داريم به نام تصاعد و لگاريتم كه می‌گويد اگر روزی تصميم بگيريد با يک تومان (فقط 10 ريال!) پس‌اندازی را شروع كنيد و هر روز آن را دو برابر كنيد؛ بعد از يک ماه يک ميليون تومان و بعد از يك سال بيش از هفت ميليارد تومان پس‌انداز خواهيد داشت! واقعاً متعجب خواهيد شد! اما "دارن هاردی" صاحب مجله موفقيت در آمريكا این اثر را به نام "اثر مركب" ناميد. اين قانون در تمام ابعاد زنگی جاريست اگر روزی يک قاشق برنج كمتر بخوريد و چند دانه برنج خام آن را در يك كيسه جداگانه بريزيد، پس از يک سال، مصرف دو سال ديگر برنج ذخيره كرده‌ايد! اگر روزی يک دقيقه تمرين كششی انجام دهيد بعد از سه ماه، بدنی به نرمی ژيمناستيک‌كاران خواهيد داشت. اگر شبی يک صفحه كتاب مربوط به شغل يا علايقتان بخوانيد بعد از دو سال به اندازه يک دكترای تخصصی سواد خواهيد داشت. ▫️رهرو آن نيست گهی تند و گهی خسته رود ▫️رهرو آنست كه آهسته و پيوسته رود! عبارات تاكيدی هم همين كار را با سلامت جسم و روان شما خواهند كرد؛ تا يكی دو ماه اثر قابل توجهی نشان نمی‌دهند اما بعد از 6 ماه اثر شگفت‌انگيزشان پديدار می‌شود و در تمام ابعاد زندگی شما متجلی خواهد شد. من هر روز يك قدم كوچک به جلو برميدارم، يک ريال پس‌انداز، يک دقيقه ورزش، يک قاشق غذا كمتر، يک كلمه محبت‌آميز بيشتری به اطرافيانم به زبان می‌آورم. •✾📚 @Dastan 📚✾•
موضوع : شهادت و شاهدان ✍️ دوربین‌های مداربسته‌ای که در زندگی ما نصب شده‌اند 1️⃣ دوربین اول: خود خداست. 📖 آیه ۱۴، سوره علق: «آیا نمی‌دانند که خدا آن‌ها را نگاه می‌کند!» 2️⃣ دوربین دوم: پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله است. 📖 آیه ۴۵، سوره احزاب: «ای پیامبر ما تو را در امت گذاشته‌ایم، هم شاهد هستی و آن‌ها را می‌بینی.» 3️⃣ دوربین سوم: امامان معصومین علیهم السلام هستند. 📖 آیه ١٠۵، سوره توبه: «ای پیامبر به مردم بگو هر کاری می‌خواهید بکنید، اما اعمال شما را خدا می‌بیند، پیامبر می‌بیند و مؤمنان (امامان علیهم السلام) نیز می‌بینند.» سه دوربین اول در این آیه جمع است. 4️⃣ دوربین چهارم: ملائک مقرب خدا هستند. 📖 آیه ١٨، سوره ق: «از شما حرکتی سر نمی‌زند مگر آنکه دو مأمور در حال نوشتن آن هستند. یکی مأمور نوشتن خوبی‌ها و یکی مأمور نوشتن بدی‌هاست. فقط این دو ملک یک تفاوتی باهم دارند. این یکی اگر نیت خوبی هم کنیم یادداشت می‌کند. آن یکی نیت بدی کنیم، یادداشت نمی‌کند.» 5️⃣ دوربین پنجم: زمین است. 📖 سوره زلزال: «روز قیامت همین زمینی که ما روی آن نشسته‌ایم، می‌آید و خبرهای خود را می‌دهد.» 6️⃣ دوربین ششم: زمان است. 📖 آیات اول سوره بروج و روایات صریحی از امیرالمؤمنین علیه السلام داریم که شب جمعه اعمال شما را ثبت می‌کنند. شب و روز عرفه اعمال شما را می‌بینند. ایام هم موجود زنده هستند. 7️⃣ دوربین هفتم: دوربینی که از همه تکان‌دهنده‌تر است، اعضا و جوارح ما می‌باشند. 📖 آیه ٢١، سوره فصلت: «و آنان به پوستشان می‌گویند: چرا بر ضد ما گواهی دادید؟ می‌گویند: همان خدایی که هر موجودی را به سخن آورد، ما را گویا ساخت، و او شما را نخستین بار آفرید و به سوی او بازگردانده می‌شوید.» •✾📚 @Dastan 📚✾•
موضوع : قضاوت ✍️ زود قضاوت نکنیم خانم معلمی تعریف می‌کرد که در مدرسه ابتدایی بودم. مدتی بود تعدادی از بچه‌ها را برای یک سرود آماده می‌کردم. به نیت اینکه آخر سال مراسمی برایشان گرفته شود. روز مراسم بچه‌ها را آوردم و مرتبشان کردم. پدرومادرها هم دعوت بودند. موقع اجرای سرود ناگهان دختری از جمع جدا شد و به‌جای خواندن سرود، شروع کرد به حرکت جلوی جمع. دست‌وپا تکان می‌داد و خودش را عقب‌وجلو می‌کرد و حرکات عجیبی انجام می‌داد. بچه‌ها هم سرود را می‌خواندند و ریز می‌خندیدند، کمی مانده بود به‌خاطر خنده‌شان هرچه ریسیده بودم، پنبه شود. با خود گفتم: چرا این بچه این کار را می‌کند؟ چرا شرم نمی‌کند از رفتارش؟ اینکه قبلش بچه زرنگ و عاقلی بود! رفتم روبه‌رویش و اشاراتی کردم. هیچی نمی‌فهمید. به قدری عصبانی‌ام کرده بود که آب دهانم را نمی‌توانستم قورت دهم. خونسردی خود را حفظ کردم، آرام رفتم سراغش و دستش را گرفتم. خودش را از دستم رها کرد و رفت آن طرف‌تر و دوباره شروع کرد! فضا پر از خنده حاضران شده بود. مدیر هم رنگش عوض شده بود، از عصبانیت و شرم عرق‌هایش سرازیر بود. از صندلی‌اش بلند شد و آمد کنارم، سرش را نزدیک کرد و گفت: فقط این مراسم تمام شود، ببین با این بچه چه‌کار کنم. اخراجش می‌کنم. مادر دختر‌ هم که نزدیک من بود، بسیار پرشور می‌خندید و کف می‌زد. دخترک هم با تشویق مادر گرم‌تر از پیش شده بود. همین که سرود تمام شد، پریدم بالای سن و بازوی بچه را گرفتم و گفتم: چرا این‌طوری کردی؟! چرا با رفقایت، سرود را نخواندی؟! دخترک جواب داد: آخر مادرم اینجاست. برای مادرم این‌ کار را می‌کردم! گفتم: آخر ندید بَدید همه مثل تو مادر یا پدرشان اینجاست. چرا آن‌ها اینچنین نمی‌کنند و خود را لوس نمی‌کنند؟! خواستم بکشمش پایین که گفت: خانم معلّم صبر کنید. بگذارید مادرم متوجه نشود، خودم توضیح می‌دهم؛ مادر من مثل بقیه مادرها نیست، مادر من ناشنواست. چیزی نمی‌شنود و من با آن حرکاتم شادی و کلمات زیبای سرود را برایش ترجمه می‌کردم تا او هم مثل بقیه مادران این شادی را حس کند! این کار من رقص و پایکوبی نبود، این زبان اشاره است، زبان ناشنواهاست. همین که این حرف‌ها را زد، انگار مرا برق گرفت. دست خودم نبود. با صدای بلند گریستم و دختر را محکم بغل کردم و گفتم: آفرین دخترم! فضای مراسم پر شد از پچ‌پچ و درگوشی حرف‌زدن و... تا اینکه همه موضوع را فهمیدند. نه‌تنها من که هرکس آنجا بود از اولیا و معلمان همه را گریاند. از همه جالب‌تر اینکه مدیر آمد و عنوان دانش‌آموز نمونه را به او تقدیم کرد. با مادرش دست همدیگر را گرفتند و رفتند. گاهی جلوتر از مادرش می‌رفت و برای مادرش جست‌وخیز می‌کرد تا مادرش را شاد کند. •✾📚 @Dastan 📚✾•
موضوع : ✅ وجود خدا 📘داستان جالب « آرایشگر و خدا » مردی برای اصلاح سر و صورتش به آرایشگاه رفت. در بین کار گفت و گوی جالبی بین آنها در گرفت. آنها در مورد مطالب مختلفی صحبت کردند. وقتی به موضوع خدا رسید آرایشگر گفت: «من باور نمی کنم که خدا وجود دارد.» مشتری پرسید: «چرا باور نمی کنی؟» آرایشگر جواب داد: «کافیست به خیابان بروی تا ببینی چرا خدا وجود ندارد؟ شما به من بگو اگر خدا وجود داشت این همه مریض می شدند؟ بچه های بی سرپرست پیدا می شد؟ اگر خدا وجود داشت درد و رنجی وجود داشت؟ نمی توانم خدای مهربانی را تصور کنم که اجازه دهد این همه درد و رنج و جود داشته باشد.» مشتری لحظه ای فکر کرد اما جوابی نداد چون نمی خواست جر و بحث کند. آرایشگر کارش را تمام کرد و مشتری از مغازه بیرون رفت. به محض اینکه از مغازه بیرون آمد مردی را دید با موهای بلند و کثیف و به هم تابیده و ریش اصلاح نکرده و ظاهرش هم کثیف و به هم ریخته بود. مشتری برگشت و دوباره وارد آرایشگاه شد و به آرایشگر گفت: «میدونی چیه! به نظر من آرایشگرها هم وجود ندارند.» آرایشگر گفت: «چرا چنین حرفی میزنی؟ من اینجا هستم. من آرایشگرم. همین الان موهای تو را کوتاه کردم.» مشتری با اعتراض گفت: «نه آرایشگرها وجود ندارند چون اگر وجود داشتند هیچکس مثل مردی که بیرون است با موهای بلند و کثیف و ریش اصلاح نکرده پیدا نمی شد.» آرایشگر گفت: «نه بابا! آرایشگرها وجود دارند موضوع این است که مردم به ما مراجعه نمی کنند.» مشتری تاکید کرد: «دقیقا نکته همین است. خدا وجود دارد. فقط مردم به او مراجعه نمی کنند و دنبالش نمی گردند. برای همین است که این همه درد و رنج در دنیا وجود دارد!» •✾📚 @Dastan 📚✾• ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
موضوع : وروزی 🌸 داستان پيامبر(ص) و شبان🌸 ☘️رزق وروزی به اندازه، از عنایات پروردگار ☘️ 🌹رسول خدا صلي الله عليه و آله با عده اي از بيابان عبور مي كردند. در اثناي راه به شترچراني رسيدند. حضرت كسي را فرستاد تا مقداري شير از او بگيرد. شترچران گفت: شيري كه در پستان شتران است براي صبحانه قبيله است و آنچه در ظرف دوشيده ام براي شام آنهاست. با اين بهانه به حضرت شير نداد. 💥پيغمبر خدا صلي الله عليه و آله او را دعا كرد و گفت: خدايا! مال و فرزندان او را زياد كن! سپس از آن محل گذشتند و به گوسفند چراني رسيدند. پيامبر كسي را فرستاد از او شير بخواهد. چوپان گوسفندها را دوشيد و با آن شيري كه در آن ظرف حاضر داشت همه را در ظرف فرستاده پيامبر صلي الله عليه و آله ريخت و يك گوسفند نيز براي حضرت فرستاد و عرض كرد: - فعلا همين مقدار آماده است، اگر اجازه دهيد بيش از اين تهيه و تقديم كنم؟ 🌹رسول خدا صلي الله عليه و آله درباره او نيز دعا كرده، گفت: خدايا! به اندازه نياز او روزي عنايت فرما! يكي از اصحاب عرض كرد: - يا رسول الله! آن كس كه به شما شير نداد درباره او دعايي نمودي كه همه ما آن دعا را دوست داريم و درباره كسي كه به شما شير داد دعايي فرمودي كه هيچ يك از ما آن دعا را دوست نداريم! 🌹رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمود: مال كمی که نیاز زندگي را برطرف مي سازد، بهتر از ثروت بسياري است كه آدمي را غافل نمايد. 👌سپس اين دعا را نيز كردند: - خدايا به محمد و اولاد او به اندازه كافي روزي عنایت فرما! 📚بحارالانوار جلد ۲ •✾📚 @Dastan 📚✾•
✨﷽✨ موضوع : الهی 🔴 اگر خدا بخواهد... ✍️اگر خدا بخواهد اشرف مخلوقات، پیامبر(صلی‌الله علیه وآله وسلم) را در غار با سست‌ترین خانه «أوهن البیوت» که همان تار عنکبوت است، حفظ می‌کند! 🔸اگر خدا بخواهد فرعون صاحب قدرت را؛ «وَفِرْعَوْنَ ذِی الْأَوْتَادِ»، به وسیله آب که به آن می‌نازید؛ «وَهَذِهِ الْأَنْهَارُ تَجْرِی مِن تَحْتِی»، غرق می‌کند. 🔹اگر خدا بخواهد درخت خشک، میوه‌دار می‌شود؛ «وَهُزِّی إِلَیْكِ بِجِذْعِ النَّخْلَةِ تُسَاقِطْ عَلَیْكِ رُطَبًا جَنِیًّا». 🔸اگر خدا بخواهد برادران یوسف او را به ته چاه می‌اندازند، «اقْتُلُواْ يُوسُفَ أَوِ اطْرَحُوهُ أَرْضًا» اما او عزیز و حاکم مصر می‌شود. 🔹اگر خدا بخواهد ابراهیم را از آتش سخت نمرود نجات می‌دهد، «قُلْنا يا نارُ کُوني‏ بَرْداً وَ سَلاماً عَلي‏ إِبْراهيمَ» ما خطاب كرديم كه ای آتش سرد و سالم برای ابراهيم باش. 💠 فقط باید کاری کنید تا خدا بخواهد. •✾📚 @Dastan 📚✾•
موضوع : ✅تأثیر همنشینی زغال های خاموش را درکنار زغال های روشن میگذارند تا روشن شود. چون همنشینی اثردارد... ماهم مثل همان زغال های خاموشیم٬اگرکنار افرادی روشن بشینیم که گرما وحرارت دارند٬ مابه طبع آنها نور وحرارت و گرما پیدا میکنیم. پس همیشه آدمی را انتخاب کنید که به شما انرژی مثبت ببخشد. "غرور " هديه ى شيطان است و "دوست داشتن " هديه ى خداست ؛ و چه زشت و قبیح است وقتی : هديه ى شيطان را به رخ هم ميكشيم و هديه ى خداوند را از يكديگر پنهان ميكنيم... •✾📚 @Dastan 📚✾•
موضوع : و حرام ✍️ مال حرام، ماندنی نیست 🔹مردی در بصره، سال‌ها در بستر بیماری بود؛ به‌ طوری که زخم بستر گرفته و اموال زیادی را فروخته بود تا هزینه درمان خود کند و همیشه دست به دعا داشت. 🔸روزی عالمی نزد او آمد و گفت: می‌دانی که شفا نخواهی یافت! آیا برای مرگ حاضری؟ 🔹گفت: به‌خدا قسم حاضرم. 🔸داستان مرد بیمار به این طریق بود که در بصره بیماری وبا آمد و طبیبان گفتند: دوای این بیماری آ‌ب‌لیموست. 🔹این مرد، تنها آب‌لیموفروش شهر بود که آب‌لیمو را نصفه با آب قاطی می‌کرد و می‌فروخت. چون مشتری زیاد شد، کل بطری را آب ریخته و چند قطره‌ای آب‌لیمو می‌ریخت تا بوی لیمو دهد. 🔸مردی چنین دید و گفت: من مجبور بودم بخرم تا نمیرم، ولی دعا می‌کنم زندگی تو بر باد برود، چنانچه زندگی مردم را بر باد می‌دهی و خونشان را در شیشه می‌کنی. 🔹عالم گفت: از پول حرام مردم، نصف بصره را خریدی! و حالا ۱۰ سال است برای درمان و علاج خود آن‌ها را می‌فروشی. 🔸می‌دانی از آن همه مال حرام چه مانده است؟ دو کاسه! آن دو را هم تا نفروشی و از دست ندهی، نخواهی مرد و زجرکش خواهی شد. پس مالت را بده که بفروشند تا مرگت فرا رسد. 🔹پیرمرد به پسرش گفت: ببر بفروش، چون مال حرام ماندنی نیست. 🔸چون پسر کاسه‌ها را فروخت، پدر جان داد. •✾📚 @Dastan 📚✾•
✨﷽✨ موضوع : ✍️ راز موفقیت ✍️مرد جوانی از سقراط پرسید: رمز موفقیت چیست؟ سقراط به مرد جوان گفت: صبح روز بعد به نزدیکی رودخانه بیا. وقتی هر دو به رودخانه رسیدند، سقراط از مرد جوان خواست که همراه او وارد رودخانه شود. بعد از اینکه وارد رودخانه شدند و آب به زیر گردنشان رسید، سقراط سر مرد جوان را زیر آب برد و او را شگفت‌زده کرد. مرد تلاش می‌کرد تا خود را رها کند اما سقراط قوی‌تر بود و او را تا زمانی که رنگ صورتش کبود شد، محکم نگاه داشت. سقراط سر مرد جوان را از آب خارج کرد و اولین کاری که مرد جوان انجام داد، کشیدن یک نفس عمیق بود. سقراط از او پرسید: در آن وضعیت تنها چیزی که می‌خواستی چه بود؟ پسر جواب داد: هوا. سقراط گفت:این راز موفقیت است! اگر همان طور که هوا را می‌خواستی در جست‌وجوی موفقیت هم باشی، به دستش خواهی آورد. رمز دیگری وجود ندارد. •✾📚 @Dastan 📚✾•
موضوع : ✍️ دریاب کزین جهان گذر خواهد بود 🔹عارفی از بازاری عبور می‌کرد که دید پیرمردی با کارگرِ باربری بر سر یک درهم جنگ می‌کند و با شلاق بدهی خود را از او می‌خواهد. 🔸جمعی آن صحنه را نگاه می‌کردند. عارف شلاق از دست پیرمرد گرفت و بدهی جوان را در دستش گذاشت. 🔹سپس گفت: ای پیرمرد! بر خود چقدر عمر می‌بینی که چنین در سن پیری به دنبال درهم و دیناری؟! 🔸به خدا قسم من می‌ترسم ذکر ‌«لا إله إلّا الله» را بر زبان بیاورم و نمی‌گویم. چون‌ ترس دارم «لا إله» را بگویم و بقیه را اجل امانم ندهد تا بر زبان آورم و کافر بمیرم. 🔹من به اندازۀ فاصله «لا إله» تا «إلّا الله» گفتن که چشم برهم‌زدنی زمان لازم دارد، بر خود عمری نمی‌بینم. 🔸در این بین، جوانی چون این سخن شنید بی‌هوش شد و افتاد و جان داد. 🔹عارف گفت: ای پیرمرد برو و در کسب دنیای خود مشغول باش، آن کس که باید پند مرا می‌گرفت، گرفت. •✾📚 @Dastan 📚✾•
موضوع : 🌷اهمیت باور ✍️ حق را باور کن 🔹روزی واعظی به مردمش می‌گفت: «ای مردم! هرکس دعا را با اخلاص بگوید، می‌تواند از روی آب بگذرد. مانند کسی که در خشکی راه می‌رود.» 🔸جوان ساده و پاکدلی پای منبر بود که خانه‌اش خارج از شهر بود و هر روز می‌بایست از رودخانه می‌گذشت. 🔹چون این سخن از واعظ شنید، بسیار خوشحال شد. 🔸هنگام بازگشت به خانه، دعاگویان، پا بر آب نهاد و از رودخانه گذشت. 🔹روزهای بعد نیز کارش همین بود و در دل از واعظ بسیار سپاسگزاری می‌کرد. آرزو داشت هدایت و ارشاد او را جبران کند. 🔸روزی واعظ را به منزل خویش دعوت کرد تا از او به شایستگی پذیرایی کند. 🔹واعظ نیز دعوت جوان پاکدل را پذیرفت و با او به راه افتاد. 🔸چون به رودخانه رسیدند، جوان «دعا» گفت و پای بر آب نهاد و از روی آن گذشت، اما واعظ همچنان برجای خویش ایستاده بود و گام برنمی‌داشت. 🔹جوان گفت: «ای بزرگوار! تو خود، این راه و روش را به ما آموختی و من از آن روز چنین می‌کنم. پس چرا اینک برجای خود ایستاده‌ای؟ دعا را بگو و از روی آب گذر کن!» 🔸واعظ، آهی کشید و گفت: «حق، همان است که تو می‌گویی. اما دلی که تو داری، من ندارم.» •✾📚 @Dastan 📚✾•
موضوع : عزت نفس 💠 عزت در لغت به معنای شأن و احترام است. عزت نفس یعنی من برای خودم احترام قائل باشم. اصلا عزت نفس چه تفاوتی با اعتماد به نفس داد؟ اعتماد به نفس اعتماد به توانایی ها، دانایی و عملکردهایمان است. یعنی من به خودم اعتماد دارم آنچه را می خواهم با تلاش و استفاده از امکاناتم می توانم به آن برسم اما عزت نفس حالتی کاملا درونی است، درباره ی احساسات ما نسبت به خودمان، نگرشمان، طرز فکرمان و … پس عزت نفس احترام به نفس خود، ارزشهای درونی خود است. یعنی برای خود بعنوان یک انسان حرمت قائل شویم. و بُعد انسانی وجود خود را با پرورش ندادن آن، یا فقط پرورش دادن بُعد حیوانی خود به صورت افراطی و از طرق حرام؛ بی حرمت نکنیم… لذا می بینیم افرادی که عزت نفس دارند و به جایگاه انسانی خود واقفند، نیازی نمی بینند که خود را با دستاوردهایشان، یا خود نمایی و از این قبیل موارد ارزشمند جلوه دهند. زیرا آنان از درون احساس ارزشمندی می کنند. در مکتب انبیا و اولیا خدا، تمام عزت ها از آن خداوند متعال است، چنانکه همه قدرت ها از اوست. قرآن هم می فرماید: «فَإنَّ العِزَّهَ لِلَّهِ جَمیعَاً» (نساء،139) ، و از کسانی که به سراغ غیر خدا می روند انتقاد می کند که آیا از غیر خدا عزت می خواهید؟ در بحث نماز و عبادات، که یکی از مباحث آن اتصال به خداوند متعال است، طبیعی است که اتصال به عزیز مطلق و قدرت بی نهایت به انسان عزت می دهد. لذا قرآن به ما دستور می دهد که در سختی ها و مشکلات از نماز و عبادت کسب قدرت و قوت کنیم؛ « وَ استَعینُوا بِالصَّبرِ و الصَّلاهِ». اولیای خدا نیز در مقاطع حساس، خود را با نماز تقویت می کردند. به عنوا مثال درعصر روز نهم محرم در کربلا لشکر یزید به خیمگاه امام حسین علیه السلام حمله کرد، امام فرمود: «یک شب جنگ را به تاخیر بیندازید که من نماز را دوست دارم و می خواهم امشب را تا صبح عبادت کنم.» پ ن : کسی که عزت نفس دارد، درواقع نفوذ ناپذیر است و هر چیز کوچکی او را متزلزل نخواهد کرد. ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
موضوع : تجسس 💠 تجسّس و لا تجسّسوا؛ تجسس از اوضاع داخلی و زندگی شخصی یک شخص حرام است، من حق ندارم در امور شخصی دیگران دخالت کنم، از درز در نگاه کنم و… یک زنی از خادمش تشکر کرد که تو مدتی است خادم ما هستی و من بعضی اوقات کم‌لباس‌ترم، یک دفعه در رو باز نکردی که با وضع نامناسبی از من روبه‌رو بشی! گفت: بله بله، ما همین جوریم، اول از جاکلیدی نگاه می‌کنم، اگه نامناسب بود نمیام! حالا که الحمدلله از سماء و ارض همه‌جا تجسس می‌بارد، آدم به ستاره هم نمی‌تواند اعتماد کند که آیا ستاره است یا چیز دیگر! امیرالمؤمنین ع: آنچه را که نمی‌خواهی کسی بداند، اصلا انجامش نده. در احوال آخرالزمان داره: بند کفش انسان از ما وقع منزل به او خبر می‌دهد! البته برادر باید از حال برادرش خبر داشته باشد که مشکلی دارد یا خیر. اینجا جای لا تجسسوا نیست، جای تعاون و همکاری است. در امور شخصی، سخنانش رو نباید گوش بدی، نباید ازش عکس برداری و… [ابن ابی الحدید- عبد الرحمن عوف نقل نموده که من با عمر شبی نزدیک خانه‏‌ای رسیدیم، چراغی می‏‌سوخت و آوازی از آنجا بیرون می‏‌آمد. عمر گفت: خانه کیست؟ گفتم: خانه امیه‌بن‌ربیعه. پس به بالای دیوار برآمدیم و تفحص نمودیم، دیدیم امیه با یاران مشغول خوردن خمر بودند، عمر ایشان را نهی و تهدید نمود ایشان گفتند: ای عمر، ما یک فعل منکر نمودیم، و تو چهار فعل منهی مرتکب شدی: به تجسس اقدام نمودی و حال آنکه حق سبحانه فرماید (وَ لا تَجَسَّسُوا). آنکه از درب خانه داخل نشدی بلکه از بالای دیوار آمدی و خدای تعالی فرمود (و لا تؤتوا الْبُیُوتَ مِنْ ظُهُورِها … وَ أْتُوا الْبُیُوتَ مِنْ أَبْوابِها). بدون اذن صاحب خانه داخل شدی و خدای تعالی فرموده (لا تَدْخُلُوا بُیُوتاً غَیْرَ بُیُوتِکُمْ حَتَّی تَسْتَأْنِسُوا) آنکه سلام بر ما نکردی و مخالفت قول خدای تعالی نمودی که (فَإِذا دَخَلْتُمْ بُیُوتاً فَسَلِّمُوا عَلی‏ أَنْفُسِکُمْ) [اهلها] عمر بعد از استماع این قول خجل شده از آنجا بیرون آمد. شرح نهج، ج۱۲، ص۱۷-۱۸] 💠 غیبت و لا یغتب بعضکم بعضا؛ غیبت نکنید…؛ وقتی انسانی بمیرد و گربه‌ای صورت او را بدرد و چرک و خون بیرون بزند، او خودش که نمی‌تواند از خودش دفاع کند، وقتی پوست او جمع شد، معایب زیرش آشکار می‌شود؛ اگر در حضور زید مطلبی را بگویید، از خودش دفاع می‌کند و توضیح می‌دهد و… ولی اگر پشت سرش غیبت کنی، مثل انسان مرده، نمی‌تواند از آبروی خودش دفاع کند. اگر در عالم معنا، چشم برزخی پیدا شود، حقیقت غیبت همین است. 💠 غیبت از سلمان سلمان، خازن بیت المال بود (البته پیامبر نمی‌گذاشتن چیزی در بیت المال بماند). دو نفر آمدند تقاضای کمک و حواله‌ای از بیت‌المال کردند، پیامبر به سلمان فرمود: برو ببین اگر در بیت المال چیزی مانده به اینان بده، رفتند و دیدند چیزی نمانده، بین خودشان گفتند: اگر سلمان پایش به دریا برسد خشک می‌شود! آمدند خدمت پیامبر، حضرت: چقدر گوشت خوردید؟ گوشت نخوردیم! چرا شما گوشت مرده سلمان را خوردید، اشاره‌ای کردند و حالت تهوع به آنها دست داد و تکه‌های گوشت از دهانشان بیرون ریخت! البته این را با چشم برزخی و مثالی دیدند. رسول الله می‌تواند هر نشأه‌ای را به نشأۀ دیگر تبدیل نماید. 💠 شیخ اشراق مراتب ضعیفۀ عالم مثال را به آینه تشبیه کرده، مثلا درباره وسعت قبر، روایاتی وارد شده در حالی که در ظاهر، میت در نهایت فشار است! وقتی حاج علی بغدادی با حضرت بقیه الله تشریف می‌بردند به سمت حرم حضرت موسی‌بن‌جعفر ع جاده‌ای بود که کنارش همه درخت‌های پرتغال بود! اما بعدش که تنها بر می‌گشت درختی وجود نداشت. و ان جهنم لمحیطه بالکافرین؛ لکن احساس نمی‌شود، چون مربوط به نشأۀ دیگر است. 🔻 ادامه دارد👇👇 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
تکرار ✅ تمسخر ؛ سوءظنّ ؛ تجسّس ؛ غیبت ؛ عُجب إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَهٌ فَأَصْلِحُوا بَیْنَ أَخَوَیْکُمْ وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ (۱۰) یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا یَسْخَرْ قَوْمٌ مِنْ قَوْمٍ عَسی‏ أَنْ یَکُونُوا خَیْراً مِنْهُمْ وَ لا نِساءٌ مِنْ نِساءٍ عَسی‏ أَنْ یَکُنَّ خَیْراً مِنْهُنَّ وَ لا تَلْمِزُوا أَنْفُسَکُمْ وَ لا تَنابَزُوا بِالْأَلْقابِ بِئْسَ الاِسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الْإیمانِ وَ مَنْ لَمْ یَتُبْ فَأُولئِکَ هُمُ الظَّالِمُونَ (۱۱) یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا کَثیراً مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَ لا تَجَسَّسُوا وَ لا یَغْتَبْ بَعْضُکُمْ بَعْضاً أَ یُحِبُّ أَحَدُکُمْ أَنْ یَأْکُلَ لَحْمَ أَخیهِ مَیْتاً فَکَرِهْتُمُوهُ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَحیمٌ (۱۲) یا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَ أُنْثی‏ وَ جَعَلْناکُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلیمٌ خَبیرٌ (۱۳) حجرات۴۹ آیا اخوت و برادری جسمانی با اهمیت‌تر است یا اخوت ایمانی که رسول اکرم فرمود: انا و علی ابوا هذه الامة؟ همان مقدار که روح بر جسم برتری دارد، پدر روحانی بر پدر جسمانی برتری دارد. دو برادر جسمانی، فقط در گذرگاه‌هایی با هم اشتراک داشته‌اند، هر دو از پشت یک پدر و از رحم یک مادر متولد شده‌اند؛ ولی اشتراک دو برادر ایمانی تمام حقایق عالم را فرا می‌گیرد، در توحید و نبوت و… مشترکند. پس باید آداب بین دو برادر را رعایت کنید تا به کمال برسید و مورد ترحم خداوند؛ اولین مصداق، کنترل زبان. همدیگر را مسخره نکنید، شاید آنهایی که مورد استهزا قرار گرفته‌اند، بهتر از شما باشند! و چون این صفت در بین زنان بیشتره، اختصاص داده شده به ذکر… و لا تلمزوا انفسکم؛ خودتان را هم عیب نکنید، دو معنا احتمال دارد: اول: خدا به کسی که مسخره می‌کند می‌فرماید خودتو مسخره نکن. دوم: چون مؤمنین کنفس واحده، پیامبر: مثل دانه‌های شانه؛ سعدی: بنی‌آدم اعضای یکدیگرند… یعنی تو که به برادر مؤمنت اهانت می‌کنی، داری به خودت جسارت می‌کنی! و لا تنابزوا بالالقاب؛ فلانی اره، فلانی دنبه و… 💠 سوءظنّ اجتنبوا کثیرا من الظنّ؛ سوءظنّ به برادر مؤمنتان نبرید. یک زمانی، تشک‌های مدرس ما را شسته بودند، رویه‌ها رو عوض کرده بودند و…، ابر بعضی تشک‌ها خیس، یک عده بزرگان آمده بودند داخل همین اتاق ما، یک آقایی معروف بود که پروستات داره، تا از جا حرکت کرد، قسمت نشیمن‌گاهش تر بود، لباس‌هایش هم کذلک، افراد هم محترم بودند، به شدت خودشان را گرفتند که چیزی نگن، بعد متوجه شدیم که ابر داخل تشک هنوز تر بوده، پرس شده، نم زده بالا! [امیرالمؤمنین علیه‌السّلام: ضع امر اخیک علی احسنه حتی یأتیک منه ما یغلبک و لا تظنن بکلمه خرجت من اخیک سوء و انت تجد لها فی الخیر محملا. سفینه، ج۲، ص۱۱۰] 🔻ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
🌺 شرح خطبه همام یا خطبه متقین ؛ خطبه ۱۹۳ نهج البلاغه بعضی از خطبه‌های نهج البلاغه در زمینه خاصی دارای ویژگی است؛ مثلا خطبه اشباح در توحید و معرفت‌الله؛ در مسایل اجتماعی و سیاسی، خطبه شقشقیه؛ در مسایل اخلاقی، بی‌نظیرترین خطبه، همین خطبه متقین است. این خطبه حاوی رؤوس مطالب اخلاقی است و جزئیات صفات متقین را بیان می‌کند. رُوِیَ أَنَّ صَاحِباً لِأَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام یُقَالُ لَهُ هَمَّامٌ کَانَ رَجُلًا عَابِداً فَقَالَ لَهُ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ صِفْ لِیَ الْمُتَّقِینَ حَتَّى کَأَنِّی أَنْظُرُ إِلَیْهِمْ. صاحب، یعنی کسی که مستمرا با شخصی باشد، جمعش، اصحاب. امیرالمؤمنین، صفت ویژه و اختصاصی فرزند ابی‌طالب است. همام به معنی شیر و انسان سخاوتمند. همام‌بن‌شریح یا همام‌بن‌عباده‌بن‌خصیم. خواجه ربیع‌بن‌خصیم (یکی از زهاد ثمانیه صدر اسلام)، عموی همام است. نگفت «من المتقین؟» توصیف به معنای تبیین جامع الافراد است، بیانی که بتوان آنها را شناخت و به تمام ابعاد زندگی ایشان پی برد، تا خود را در آن آینه نگاه و اصلاح و منطبق کنم. آنچنان پرسشی باید که چنین جوابی در آید. خیلی طرح سؤال، جالب و عمیق است. آنچنان توضیحی بدهید که در تقواشناسی و متقی‌شناسی ابهامی برایم باقی نماند. سرآمد واژه‌های قرآن، تقوا و متقین است. تقوا از وقایه می‌آید، یعنی سپری که انسان را از آسیب و خطر حفظ می‌کند؛ متقی کسی است که سیستم امنیتی و حفاظتی دارد. راه‌کارهای حفظ درون و بیرون را می‌داند. در هر آن، دو نوع از شرور، انسان را تهدید می‌کند؛ شرور برونی «قل اعوذ برب الفلق» و شرور درونی «قل اعوذ برب الناس». فَتَثَاقَلَ علیه السلام عَنْ جَوَابِهِ ثُمَّ قَالَ یَا هَمَّامُ اتَّقِ اللَّهَ وَ أَحْسِنْ فَ «إِنَّ اللَّهَ مَعَ الَّذِینَ اتَّقَوْا وَ الَّذِینَ هُمْ مُحْسِنُونَ» فَلَمْ یَقْنَعْ هَمَّامٌ بِهَذَا الْقَوْلِ حَتَّى عَزَمَ عَلَیْهِ. گاهی شخصی خود را به مریضی می‌زند، می‌گویند: تمارض، خود را به نادانی می‌زند، می‌گویند: تجاهل؛ مطلبی برایش سنگین نیست اما خود را به مشکلی می‌زند، می‌گویند تثاقل. ولی از باب اینکه او را ردّ نکرده باشد، آیه ۱۲۸ نحل را برایش خواندند. خدا با متقین و محسنین است. مراد از این معیّت، معیت بالعلم و معیّت بالقدره نیست، معیت بالنصره و الحمایه است. لکلّ مقال مقام؛ الامور مرهونه باوقاتها؛ اولیاء خدا می‌دانند که هر سخنی، کی و کجا بهترین بهره‌وری را دارد. هنوز زمانش نیست که لب به سخن باز کند. در وادی علم، متعلم واقعی باید کوچکی کند و ناز استاد بکشد. گاهی ما به کم یسنده می‌کنیم و از بسیار می‌مانیم. درود خدا بر همام که اصرار کرد و این معارف ژرف را به ما رساند. فَحَمِدَ اللَّهَ وَ أَثْنَى عَلَیْهِ وَ صَلَّى عَلَى النَّبِیِّ صلی الله علیه و آله ثُمَّ قَالَ علیه السلام أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ وَ تَعَالَى خَلَقَ الْخَلْقَ حِینَ خَلَقَهُمْ غَنِیّاً عَنْ طَاعَتِهِمْ آمِناً مِنْ مَعْصِیَتِهِمْ لِأَنَّهُ لَا تَضُرُّهُ مَعْصِیَهُ مَنْ عَصَاهُ وَ لَا تَنْفَعُهُ طَاعَهُ مَنْ أَطَاعَهُ؛ فَقَسَمَ بَیْنَهُمْ مَعَایِشَهُمْ وَ وَضَعَهُمْ مِنَ الدُّنْیَا مَوَاضِعَهُمْ. مراد از خلق در اینجا، انسان‌هاست. این عبارت امام، پاسخ یک ذهنیت است، که گویا این همه تأکید بر روی تقوا، یک نگاه سودجویانه است و خدا از تقوا بهره می‌برد! نه، خداوند از طاعت خلق بی‌نیاز است و تقوای مردم هیچ سودآری برای او ندارد. خلقت عالم لغو و عبث و لعب و لهو نیست؛ بلکه فایده دارد، او که غنی بالذات است، پس بازگشت سودش به مخلوق است. من خلق ناکردم که تا سودی برم × بلکه تا بر بندگان جودی کنم. 💠 آیا ایمان انسان‌ها، توفیق کار خداوندی است؟ افعال باری‌تعالی عین اغراض اوست؛ یعنی همین کاری که دارد انجام می‌دهد، هدف اوست؛ نه مثل ما که کاری را انجام می‌دهیم تا به هدفی برسیم؛ چون هدف یعنی نداشتن و در مورد خدای سبحان، چنین مطلبی وجود ندارد. لذا در آیه «ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون»، فرمودند: ای: لیأمرهم بالعباده، آفرید تا اراده و اختیار بدهد تا او را عبادت کنند. حال عبادت کنند یا خیر. خدا اسباب عیش و زندگی را هم برایشان فراهم کرد. هر چه نیاز روحی و جسمی انسان است، برایش قرار داد. از این نعمت‌ها استفاده کنید، ولی درست. برای هر انسانی را در یک موقعیت خاص قرار داد، عوامل شکوفایی هر کسی را در وجودش قرار داده تا از آن موقعیت استفاده کنند و به کمال برسند. البته خدا اسباب فزونی رزق مادی و معنوی را برای همه یکسان قرار داده است. فَالْمُتَّقُونَ فِیهَا هُمْ أَهْلُ الْفَضَائِلِ مَنْطِقُهُمُ الصَّوَابُ وَ مَلْبَسُهُمُ الِاقْتِصَادُ وَ مَشْیُهُمُ التَّوَاضُعُ غَضُّوا أَبْصَارَهُمْ عَمَّا حَرَّمَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ وَ وَقَفُوا أَسْمَاعَهُمْ عَلَى الْعِلْمِ النَّافِعِ لَهُمْ نُزِّلَتْ أَ
نْفُسُهُمْ مِنْهُمْ فِی الْبَلَاءِ کَالَّتِی نُزِّلَتْ فِی الرَّخَاءِ وَ لَوْ لَا الْأَجَلُ الَّذِی کَتَبَ اللَّهُ [لَهُمْ‏] عَلَیْهِمْ لَمْ تَسْتَقِرَّ أَرْوَاحُهُمْ فِی أَجْسَادِهِمْ طَرْفَهَ عَیْنٍ شَوْقاً إِلَى الثَّوَابِ وَ خَوْفاً مِنَ الْعِقَاب‏ِ. متقون، اهل فضایلند، واژه اهل، یک وابستگی شدید را می‌رساند. یعنی اینها پیوسته و وابسته به فضایل زندگی می‌کنند. فضیلت در تقابل با رذیلت. فضیلت یعنی فزونی، رذیلت یعنی عاملی که انسان را به زیر می‌کشد. متقون لحظه به لحظه دغدغه‌شان، فزونی و رشد و تعالی شخصیت خودشان هستند. علمای علم اخلاق می‌گویند: اصول فضایل اخلاق، حکمت، شجاعت، عدالت و سخاوت/عفت است. ولی امیرالمؤمنین به گونه‌ای دیگر بیان می‌کند. منطقهم الصواب اصابت، یعنی رسیدن به هدف، در مقابل خطا. امام اول از نطق شروع می‌کند چون اولین ممیزه خارجی ما از حیوانات، سخن‌گفتن ماست. شخصیت انسان، در پس گفتار اوست. کلید اندیشه و شناخت شخصیت‌ها کلام است. گویا تقوا، بدون فراگیری آداب و شیوه سخن‌گفتن درست حاصل نمی‌شود. حضرت نفرمود، متقی صداقت دارد، متقین گاهی می‌گویند و گاهی نمی‌گویند. صواب قید کمیت و کیفیت کلام است، کسی که به اندازه و بجا و به موقع سخن بگوید، صواب می‌گوید. محور ترجیح سخن بر سکوت یا بالعکس، صواب و خطا است. گاهی یک کلام نیش‌دار به همسر یا فرزند یا دوستان، گاهی یک سخن نپخته و نسخته را در جامعه منتشر می‌کنیم و مانند موج می‌رود و آرام ندارد و باید پاسخ‌گوی تبعات آن باشیم. لا یستقیم ایمان عبد … پایدار نمی‌شود ملبسهم الاقتصاد شیوه پوشش ایشان، میانه‌روی است. لباس یک ضرورت انسانی است. درباره لباس، دو دیدگاه شرقی و غربی وجود دارد: دیدگاه شرقی: در فرهنگ ایرانی به لباس می‌گوییم، پوشاک، مصدرش، پوشش؛ مشتقاتش، زیرپوش، روپوش، ژنده‌پوش و…؛ یعنی عمده کارکرد لباس، پوشش است. دیدگاه غربی: لباس = دِرِس، به معنی آرایش دادن و زینت و به رخ کشیدن است. قرآن: … یواری سوآتکما؛ اولین کارکرد لباس، پوشش است؛ و ریشا، موجب زینت است. ما در روایات، احکام فراوانی درباره لباس داریم، رنگ و…؛ امام امام اقتصاد را نشانه تقوا می‌داند. زیرا زهد با طینت پاک است نه با جامه پاک. در لسان روایات، به انگشتر هم اطلاق می‌شود، زیورآلات بانوان، اسمش لباس است. اصالت وجود انسان، به اندیشه اوست، در بسیاری از مراکز علمی می‌بینید شخصیت‌های اولشان از هیچ زینتی استفاده نمی‌کنند. نیازی ندارد چیزی شخصیتش را بالا ببرد. ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
موضوع : 💠 یک روز، مرحوم آیت الله میرزا احمد مجتهدی تهرانی که خدا ایشان را غریق رحمت واسعه ی خویش نماید ؛ با حالی خاص به بیان یک روایتی پرداختند که احساس کردم جگرم جلا و صفا پیدا کرد . 🔰 ایشان فرمودند :روزی فردی آمد خدمت امام معصوم ( امام باقر و یا امام صادق علیهما السلام که تردید از بنده می باشد ) و به ایشان عرض کرد : 🔻اگر روزی یکی از دوستان شما گناهی کند ، عاقبتش چگونه خواهد بود ؟ امام در پاسخ به وی فرمودند : خداوند به او یک بیماری عطا می نماید تا سختی های آن بیماری کفاره ی گناهانش شود. آن مرد دو مرتبه پرسید : اگر مریض نشد چه ؟ امام مجدد فرمودند : خداوند به او همسایه ای بد می دهد تا اورا اذیت نماید و این اذیت و آزار همسایه ، کفاره ی گناهانش شود . آن مرد گفت : اگر همسایه ی بد نصیبش نشد چه ؟ امام فرمودند : خداوند به او دوست بدی می هد تا وی را اذیت نماید و آزار آن دوست بد ، کفاره ی گناهان دوست ما باشد . آن مرد گفت : اگر دوست بد هم نصیبش نشد چه ؟! امام فرمودند : خداوند همسر بدی به او میدهد تا آزار های آن همسر بد ، کفاره ی گناهانش شود . آن مرد گفت :اگر همسر بد هم نصیبش نشد چه ؟ امام فرمودند : خداوند قبل از مرگ به او توفیق توبه عنایت می فرماید . بازهم آن مرد از روی عنادی که با اهل بيت داشت و قصد داشت به زعم خود با امام جروبحث نمايد گفت : و اگر نتوانست قبل از مرگ توبه کند چه ؟ امام فرمودند : به کوری چشم تو ! ما او را شفاعت خواهیم کرد . ( اللهم ارزقنا شفاعة محمد و آل محمد يوم القيامة .) 🔸 والسلام علی من التبع الهدی http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
بسم الله الرحمن الرحیم فرزند شما در یک یا چند یا همه محیط هایی که نام می برم می کند: 1-محیط خانواده 2-محیط آموزش 3-محیط کسب وکار(جامعه) 4-محیط رفاقت در دوران و حساس ترین محیط برای فرزند شما محیط است. در این محیط فرصت و امکانات برای بد شدن زیاد است برای این محیط بباید برنامه ریزی نمود: مراقب رفاقت و رفیقان فرزندان خود باشیم آن کمبودی که بیشتر از هر عاملی باعث می شود فرزند ما به رفیق پناه ببرد را برطرف نماییم. غالب جوانان و نوجوانان برای جلب دیگران دوست اختیار می نمایند این افراد در خانه تامین نشده اند یا بخاطر روابط سرد والدین با همدیگر یا به دلیل بی توجههی آنان به فرزند خود : 🔸اولا:والدین در حضور فرزندان خجالت نکشند و به همدیگر نمایند نسبت به هم ابراز نمایند بحث و حرفهای رابگذارند زمانی که فرزندان نیستند. 🔸ثانیا:تا می توانید به فرزند خود محبت نمایید. یکی از وظایف مهم والدین، به فرزندان است. عشق و علاقه به فرزندان در اسلام مورد تاکید قرآن کریم و فرمایشات اهل البیت علیهم السلام قرار گرفته است. رفتار پدر و مادر بایستی به صورتی باشد که فرزندان، آنها را یگانه مشاور صادق و امین برای خود تصور کنند، حرف زدن با بچّه ها، از تجربیات گذشته برای آنها تعریف نمودن و... مایه های امید را در دل فرزندان ایجاد می کند. پدری که منزل تنها محل و خوابش باشد و ارتباطی با فرزندان نداشته باشد، از فرزندان خود آنچه انتظار دارد، نخواهد دید. : قال رسول الله صلی اللَّه علیه و آله: انَّ اللَّهَ لَیرْحَمَ الْعَبْدَ لِشِدَّةِ حُبِّهِ لِوَلَدِهِ خداوند به بنده اش به خاطر -زیاد بنده به فرزندش رحم می کند. 📚وسائل ‏الشيعة، ج 15، ص 201. امام صادق علیه السلام می فرماید: شخصی به حضور پیامبر صلی اللَّه علیه و آله رسید و گفت من تاکنون هرگز هیچ بچّه ای را ام، وقتی وی رفت پیامبر به اصحاب فرمودند: هذا رَجُلٌ عِنْدی انَّهُ مِنْ اهْلِ النَّارِ این مرد که الان نزد من بود، اهل است. 📚همان، ص 202. روزی رسول خدا (ص) حسن و حسین(ع) را می بوسید. شخصی به نام اقرع بن حابس گفت: من ده فرزند دارم و هرگز هیچ یک را از آن ها را نبوسیده ام. آن حضرت فرمود: هر کس رحم نکند بر او رحم نمی شود. برپایه روایتی آن حضرت به قدری از این گفتار وی شد که چهره اش برافروخت و به او فرمود: اگر خدا عاطفه را از دلت کنده است با تو چه کنم؟ هر کس بر خردسالان ما مهر نورزد و بزرگان ما را احترام نکند از ما نیست. ( 📚بحارالانوار، ج۴۳،ص۲۸۲-۲۸۳ امام صادق علیه السلام در ثواب فرزند به نقل از رسول خدا (ص) می فرماید: مَنْ قَبَّلَ وَلَدَهُ کتَبَ اللَّهُ لَهُ حَسَنَةً کسی که فرزندش را خداوند برای او حسنه ای می نویسد. 📚همان، ص 202. بهترین وسایل پرورش صحیح عواطف کودکان 1-خطاب کردن کودک با واژه هایی چون «عزیزم»«نور چشمم» "میوه ی دلم"و … که سرشار از و محبت است به کودک نیروی ویژه ای می بخشد و او را شاداب نگه می دارد. حضرت زهرا(س) در خطاب به فرزندان از واژه هایی چون «قُرَّهَ عینی»« نور دیده ام، «ثمره فؤادی» میوه دلم استفاده می کردند. بنابراین می توان گفت یکی از بهترین وسایل پرورش صحیح عواطف کودکان نوازش فرزند و ابراز مهر و محبت به اوست. : «وَ کانَ النّبی صلّی الله علیه و آله إذا أصبح مَسَحَ علی رُؤُسِ وُلده» روش رسول اکرم (ص) در خانواده این بود که همه روزه صبح دست محبت به سر فرزندان خود می کشید. 📚(محمد باقر مجلسی، بحار، ج ۲۳، ص ۱۱۴) یادمان بماند اگر خانه شما گرم نشود فرزندان شما بویژه دختران شما در بیرون از خانه می نمایند.و گاهی برای جلب محبت دیگران هزینه های سنگینی می دهند به قیمت عمر و تمام استعدادهای ❇️..............................❇️ دوستان : این سخنرانی به پیشنهاد دوستان برای محافل زنانه و جلسات اولیاء و مربیان تنظیم و تهیه شده است. ✍️رضابازیارمنصورخانی http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
موضوع : نماز نمازی است که سه خصوصیت را داشته باشد: الف: که اقامه شود. قران می فرماید:"یقیمون الصلاه" را اقامه می دارند. اقامه يعني به پا داشتن. به پا داشتن معنايش اين است كه نماز را با شرايط خواندن. نماز سه رقم شرايط دارد. ۱-شرایط مانند وضو ،روبه قبله بودن ،قصد قربت يكجاي نماز نباشد نماز قيچي مي‌شود. مثلاً آدم مكانش براي خدا نيست. مثلاً مي‌رود يك جايي مي‌ايستد كه مردم او را ببينند. يا دوربين او را نشان بدهد. ولو براي خدا بخواند. اما مكانش براي خدا نيست. باطل است يعني چطور توپ فوتبال و واليبال را هرجايش را يك سوزن بزني، بازي لغو است. نمي‌شود گفت: حالا ما يك سوزن به زيرش زديم. حالا يا به زيرش بزنيم،يا به رويش، يا به سمت راستش، يا به سمت چپش، به هرجايش سوزن بزني اين بادش در برود باطل است. ۲-شرایط :ممکن است صحیح باشد اما قبول نشود مثل بي‌زكات. بي‌زكات قبول نمي‌شود. یا مانند کسی که شرب خمر نماید تا 40 روز قبول نیست صحیح است باید نماز بخواند ولی قبول نیست بالا نمی رود ۳-شرایط :ممکن است صحیح باشد مقبول هم واقع شود اما شرط کمال را نداشته باشد .مثل کسی که همسایه مسجد است ولی در خانه می خواند. لَا صَلَاةَ لِجَارِ الْمَسْجِدِ إِلَّا فِي الْمَسْجِد (بحارالانوار/ج۸۰/ص۳۷۹) ب)خصوصیت دوم مثبت این است که با خضوع و خشوع باشد «في‏ صَلاتِهِمْ خاشِعُون‏» 📚(مومنون/۲) ما مي‌خوانيم مي‌گوييم: الله اكبر! بسم الله الرحمن الرحيم. الحمد لله … «غَيرْ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَ لَا الضَّالِّين‏» ‏خودمان را ماساژ مي‌دهيم. عطسه مي‌كنيم. دست در گوش و بيني مي‌كنيم. ساعت مي‌بينيم. اصلاً سر حرف مي‌زنيم. هر حركتي كه با ادب نمي‌سازد خشوع نيست. ج)خصوصیت سوم برای مثبت محافظت بر است «عَلى‏ صَلاتِهِمْ يُحافِظُونَ» 📚(معارج/۳۴) از نمازشان حفاظت مي‌كنند. يعني وقتي بخواهد مسافرت برود، مي‌گويد: به مي‌خورد يا نمي‌خورد؟ اين سفر را كجا بخوانيم. آقا اين قطار حركت مي‌كند، اين پرواز حركت مي‌كند، چه مي‌شود؟ مسئله‌ي بايد محور باشد. وقت نگران نیست کار یا سرمایه یا معامله اش آسیب ببیند فقط خدا را می بیند .می فهمد که اگر خدا را داشته باشد چیزی کم ندارد. (ع) روز عرفه يك دعا دارد، يك جمله‌اش اين است. «ماذا فَقَدَ من وَجَدَك» هركس خدا دارد چه ندارد؟ بعد مي‌فرمايد: «و ماذا وَجَدَ مَن فَقَدَك» هركس خدا ندارد كسي كه خدا ندارد چه چيزي دارد؟ اهتمام (ع) به نماز اوّل وقت در نبرد صفین هنگامی که علیه السلام در «جنگ صفین» سرگرم نبرد بود. در میان هر دو صفِ کارزار، مواظب آفتاب بود (تا ببیند هنگام فرارسیده یا نه؟). بن عباسبه ایشان عرض کرد: یا امیرالمؤمنین! در این هنگام که مشغول جنگ هستیم این چه کاری است که انجام می دهی؟ حضرت فرمودند: منتظر زوال هستم تا نماز بخوانم؟. ابن عباس عرض کرد: یا امیرالمؤمنین! آیا در این هنگام که سرگرم جنگ هستیم، وقت است؟ امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند: «ما برای چه با اینان جنگ می کنیم؟ ما فقط به خاطر با آنان می جنگیم». 📚بحار، ج 83، ص 23 ذکر مظلومیت امام علی علیه السلام ولی در همین جنگ، جوانی به خاطر اطاعت کورکورانه از معاویه، در ضمن جنگ، به لعن و دشنام علی (ع) پرداخت! به او گفتند: از خدا بترس، خداوند روز قیامت، درباره امروز تو سؤال می کند. آن جوان گفت: من به این جهت با شما جنگ می کنم که علی بن ابی طالب زمامدار شما، نماز نمی خواند ولی معاویه نماز خوان بوده است! 📚مردان پاک، محمد جواد مغنیه، ص 110 و 111. : -این محتوا برای سخنرانی در حالت ایستاده مانند بین الصلاتین بسیار مناسب می باشد. -در این محتوای اخلاقی نامحسوس به برخی مسائل زده شده که به این سبک برای مستمع جذاب تر می باشد.دقت فرمایید. ✍️رضابازیارمنصورخانی http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d