💚ادامه حرف س💚 موضوع : سؤال و درخواست
🔴ذلّت در خواست از دیگری
❄️ ... يكى از اجزاى سلطان، حكيمى را ديد كه از روى آب، برگ هاى تره را كه افتاده بود گرفته مى خورد.
به او گفت: اگر خدمت سلطان میکردی احتياج به اين نداشتى.
حکیم به او گفت: تو نيز اگر اكتفا به اين مینمودی احتياج به خدمت سلطان نداشتى.
✅ گفته اند: «العبد حرٌ إن قنِع والحرّ عبد إن قنَع».
يعنى: بنده، آزاد است اگر قناعت كند، و آزاد، بنده است اگر سؤال كند؛
چون قنع اوّل، به كسر نون است؛ به معنى قناعت است؛
و قنع دوم، به فتح نون است؛ به معنى سؤال است؛ چنانچه قانع در آيه شريفه «و اطعمو القانع والمعترّ»، به معنى سائل است.
✅ افلاطون گويد: «احسان كردن تو بر شخص آزاد، او را تحريك بر مكافات میکند و امّا احسان كردن بر شخص پست، او را وادار بر معاودت سؤال مینماید.»
وجه آن هم معلوم است؛ چون احسان، طوقى میشود بر گردن طرف. پس، شخص آزاد میخواهد با مكافات كردن احسان، طوق را از گردن خود بيرون كند؛ امّا شخص پست، ذلّت اين طوق را نمی فهمد پس، هر چه طوق عبوديّت بر گردنش بگذارى، باز طوق ديگر میخواهد.
✅ اينكه سؤال، سائل را در قيد بندگى و ذلّت میآورد اختصاص به سؤال مال ندارد؛ و سؤال علم و دانش نيز همينطور است. منتها، مطلب اين است كه شرافت علم، اين ذلّت و بندگى را عين عزّت و آزادى قرار داده. اين سائل را گداى كوى سعادت میگویند.
📚 الکلام یجر الکلام، تألیف مرحوم سیداحمد شبیری زنجانی.
#اخلاق
@anhar1
💚ادامه مقدمه💚
🌾لزوم آموزش
🌺 درس احکام 《مقدمه》
#لزوم_تقلید_در_احکام_دین_از_مجتهد
🔹 مسلمان زمانی که «بـالغ» می شـود مکلّف است و اگـر «مجتهد» نباشد و نتواند «عـمل به احتیاط» کند، بایـد «در احکام دین» از «مجتهدِ جـامع الشرایط»، «تقلید» کند.
#توجه_پدر_مسؤول_تربیت_اولاد
🔹بر پدران واجب هست زمینه های رُشد و تربیت دینی و معنوی فرزند را فراهم نموده و به او در طیّ طریق بندگی و اطاعت خداوند کمک کند.
#احادیث_حقّ_فرزند_بر_پدر:
🔹احادیثی از آقا رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم):
(۱) حَقُّ الوَلَدِ على والِدِهِ أن يُعَلِّمَهُ الكِتابَةَ، و السِّباحَةَ، و الرِّمايَةَ، و أن لا يَرزُقَهُ إلاّ طَيِّبا.
حقّ فرزند بر پدرش اين است كه او را سواد و شنا و تيراندازى بياموزد و جز روزى حلال خوراك او نكند.
{برخی از موارد بالا ویژه پسران هست}
(۲) حَقُّ الوَلدِ على والِدِهِ أن يُحَسِّنَ اسمَهُ، و يُزَوِّجَهُ إذا أدرَكَ، و يُعَلِّمَهُ الكِتابَ.
حقّ فرزند بر پدرش اين است كه نام نيكو برايش انتخاب كند، هر وقت بالغ شد، او را همسر دهد، و بدو قرآن بياموزد.
(۳) مِن حَقِّ الوَلَدِ على والِدِهِ ثَلاثَةٌ: يُحَسِّنُ اسمَهُ، و يُعَلِّمُهُ الكِتابَةَ، و يُزَوِّجُهُ إذا بَلَغَ.
از جمله حقوق فرزند بر پدرش سه چيز است: برايش نام خوب انتخاب كند، سواد به او بياموزد و هر گاه به سن بلوغ رسيد، او را همسر دهد.
(۴) لَمّا سُئلَ عن حَقِّ الوَلَدِ: تُحَسِّنُ اسمَهُ و أدَبَهُ، و تَضَعُهُ مَوضِعا حَسَنا.
در پاسخ به سؤال از حقّ فرزند فرمود: نام نيكو بر او بگذارى و خوب تربيتش كنى و شغل و حرفه خوبى به او بياموزى.
{برخی از موارد بالا ویژه پسران هست}
(۵) حَقُّ الوَلَدِ علَى الوالِدِ أن يُحَسِّنَ اسمَهُ، و يُحَسِّنَ أدَبَهُ.
حقّ فرزند بر پدر اين است كه نام خوبى برايش انتخاب كند، و او را نيكو تربيت كند.
(۶) حَقُّ الوَلَدِ على والِدِهِ أنْ يُحَسِّنَ اسمَهُ، و يُحَسِّنَ مَوضِعَهُ، و يُحَسِّنَ أدَبَهُ.
حقّ فرزند بر پدرش اين است كه نام خوب بر او بنهد و حرفه خوبى به او بياموزد و خوب تربيتش كند.
{برخی از موارد بالا ویژه پسران هست}
(۷) مَن بَلَغَ وَلدُهُ النِّكاحَ و عِندَهُ ما يُنكِحُهُ فلَم يُنكِحْهُ ثُمّ أحدَثَ حَدَثا فالإثمُ علَيهِ.
هر كه فرزندش به سنّ ازدواج برسد و توانايى مالى داشته باشد كه او را همسر دهد و ندهد و از آن فرزند خطايى سر زند، گناهش به گردن اوست.
(۸) رَحِمَ اللّهُ مَن أعانَ وَلَدَهُ على بِرِّهِ، و هُو أن يَعفُوَ عَن سَيّئتِهِ، و يَدعُوَ لَهُ فيما بَينَهُ و بَينَ اللّهِ.
خدا رحمت كند كسى را كه فرزندش را بر نيكى كردن به خود يارى رساند، بدين گونه كه از گناه و خطاى او در گذرد و به درگاه خدا برايش دعا كند.
(۹) رَحِمَ اللّهُ والِداً أعانَ وَلَدَهُ على بِرِّهِ.
خدا رحمت كند پدرى را كه فرزندش را بر نيكى كردن به خود كمك كند.
🔹 حدیثی از آقا أمیرالمؤمنین علی (علیه السلام):
حَقُّ الوَلَدِ علَى الوالِدِ أن يُحَسِّنَ اسمَهُ، و يُحَسِّنَ أدَبَهُ، و يُعَلِّمَهُ القرآنَ.
حقّ فرزند بر پدر اين است كه نام نيكو بر او گذارد، او را نيكو تربيت كند و بدو قرآن آموزد.
🔹 احادیثی از آقا امام صادق (علیه السلام):
(۱) تَجِبُ للوَلَدِ على والِدِهِ ثَلاثُ خِصالٍ: اختِيارُهُ لِوالِدَتِهِ، و تَحسينُ اسمِهِ، و المُبالَغَةُ في تَأديبِهِ.
فرزند سه حق بر گردن پدرش دارد: مادر خوبى برايش انتخاب كند، نام نيكويى بر او بگذارد و در تربيت او بكوشد.
(۲) بِرُّ الرّجُلِ بوَلَدِهِ، بِرُّهُ بوالِدَيهِ.
نيكى كردن مرد به فرزندش، نيكى كردن اوست به پدر و مادرش.
(۳) عنِ الإمامِ الصّادق (عليه السلام) لِرجُلٍ سَألَهُ: مَن أبَرُّ؟ {قال}: والِدَيكَ، قالَ: قَد مَضَيا، قالَ: بَرَّ وُلدَكَ.
امام صادق عليه السلام به مردى كه عرض كرد: به كه نيكى كنم؟ فرمود: به پدر و مادرت، عرض كرد: آنها از دنيا رفته اند. فرمود: به فرزندت نيكى كن.
#احکام_شرعی
@anhar1
🔰لزوم توجه به علم و دانش(0)
✍️چنانچه گذشت که «زمینه های رُشد و تربیت دینی و معنوی فرزند را فراهم کند» و به او این نکته را بفهماند که:
💠لباس شخصیت نمی آورد.!
تن آدمی شریف است به جان آدمیت
نه همین لباس زیباست نشان آدمیت(۱)
📚سعدی
ليس الفرس بله.(۳)
اسب به پالانش نیست.
المرء يعرف لا ثؤباه.(۳)
(شخصيت افراد) انسان به لباسش شناخته نمی شود.
هرچند لباس در نظافت مهم است
Clothes do not make the man.(F)
(0) برگرفته از حدیث شریف: عجبت لمن یتفکر فی مأکوله و لا یتفکر فی معقوله
١. امثال و حکم، ج ۱، ص ۵۵۰. ٣. مجمع الامثال، ج ۲، ص ۳۱۸.
۲. فرائد الادب، ص ۸۴۸ ۴. ضرب المثلهای انگلیسی، ص ۵۳
http://eitaa.com/akhlag
🔴 لعنت شدن قطع کننده راههای خیر و معروف
🔴 روي عَنْ مولانا الإمام أَبِی عَبْدِ الله الصادق علیه السلام، أنه قَالَ: لَعَنَ الله قَاطِعِی سُبُلِ الْمَعْرُوفِ
قِیلَ وَ مَا قَاطِعُو سُبُلِ الْمَعْرُوفِ؟
قَالَ (عليه السلام): الرَّجُلُ یُصْنَعُ إِلَیْهِ الْمَعْرُوفُ فَیَکْفُرُهُ فَیَمْتَنِعُ صَاحِبُهُ مِنْ أَنْ یَصْنَعَ ذَلِکَ إِلَی غَیْرِهِ.
از آقا امام صادق (عليه السلام) نقل است كه فرمودند: خداوند راهزنان نيكى را لعنت كند!!
سؤال شد راهزنان نيكى چه كسانى هستند؟
حضرت (عليه السلام) فرمودند:
كسى كه به او نيكى شود ، و او ناسپاسى كند ، در نتيجه نيكوكار از نيكى به ديگران دست بدارد.
📚 الكافى ج ٤، ص ۳۳
#اللهم_عجل_لوليك_الفرج
🌺 #حدیث
@anhar1
انهار:
🌺 نصایحی ارزشمند 🌺
🌺 روزى حضرت خضر (عليه السلام) به محضر اميرمؤمنان على (عليه السلام) آمد.
پس از احوالپرسى، على (عليه السلام) به او فرمود:
«سخن حكيمانه اى بگو»
خضر گفت: «ما اَحْسَنَ تَواضُعُ الْاَغْنِياءِ لِلْفُقَراءِ قُرْبَة اِلَى اللهِ؛
چقدر زیبا هست تواضع ثروتمندان نسبت به تهيدستان براى رضاى خدا !»
🌺امير مؤمنان على (عليه السلام) فرمود:
«وَ اَحْسَنْ مِنْ ذالِكَ تِيهُ الْفُقَراءِ عَلَى الْاَغْنِياءِ ثِقَة بِاللهِ؛
زيباتر از اين بی اعتنايى تهيدستان بر ثروتمندان به خاطر اطمينان به خدا است.»
خضر (عليه السلام) گفت:
«سزاوار است اين سخن را با طلا نوشت.»
📕بحارالانوار، ج۳۹، ص۱۳۳.
#حدیث
@anhar1
💎 نماز در قبر 💎
🌺 قال رسول الله (صلى الله عليه و آله و سلّم): ان الصلاة تاتى الى الميت فى قبره بصورة شخص انور اللون يونسه فى قبره و يدفع عنه اهوال البرزخ
نماز به صورت انسانى سفيد چهره وارد قبر ميت شده و با او انس مى گيرد و وحشتهاى برزخ را از او برطرف مى كند.
#نماز
📚(لالى الاخبار، ج ۴، ص ۱. الحكم الزهراء، ص ۲۸۳)
@anhar1
🌷 درخواست اعضاء بدن انسان از زبان
قال السجاد علیه السلام: اِنَّ لِسانَ ابْنِ آدَمَ يُشْرِفُ كُلَّ يَوْمٍ عَلى جَوارِحِهِ فَيَقولُ: كَيْفَ أَصْبَحْتُمْ؟ فَيَقولونَ: بِخَيْرٍ اِنْ تَرَكْتَنا! وَ يَقولونَ: اَللّه َ اَللّه َ فينا! وَ يُناشِدونَهُ وَ يَقولونَ: إِنَّما نُثابُ بِكَ وَ نُعاقَبُ بِكَ.
آقا امام سجاد (عليه السلام) فرمود: زبان آدميزاد، هر روز به اعضاى او نزديك مى شود و مى گويد: چگونه ايد؟ آنها مى گويند: اگر تو ما را به خودمان واگذارى، خوب هستيم! و مى گويند: از خدا بترس و كارى به ما نداشته باش. و او را سوگند مى دهند و مى گويند: ما فقط به واسطه تو پاداش مى يابيم و به واسطه تو، مجازات مى شويم.
📚خصال، ص 6، ح 15 .
کپی با ذکر #صلوات آزاد است
@moballeghinedin
✨﷽✨
💠 برنامه ریزی برای تفریح 💠
✍️حاج آقا قرائتی
💐 امام رضا(ع) در حدیثى مى فرماید:
سعی کنید اوقات خود را به چهار قسمت تقسیم کنید:
1⃣ ساعتی براى راز و نیاز با خدای بی نیاز. مناجات کوچکترین با بى نهایت بزرگ.
2⃣و ساعتی برای کسب و کار و پیدا کردن خرجى حلال برای اداره کردن زندگی. رسول خدا(ص) کار را عبادت دانسته اند و فرموده اند: ؛ زحمتکش برای خانواده همچون مجاهد در راه خداست.
3⃣ و ساعتی برای دوستی و همنشینی با افراد مؤمن مورد اطمینان. رفیق دلسوزی که انتقاد کند و مایه اصلاح انسان شود؛ دوستی که علاقه اش به شما باطنی و واقعی باشد.
4⃣ و ساعتی هم برای رسیدن به تفریحات سالم؛ لذت های حلال، ورزش و گردش و استراحت.
💥جالب این است که امام رضا(ع) در ادامه مى فرماید: اگر خواستید به آن سه مورد برسید، باید اول به این مورد برسید. تا لذت و تفریحى در کار نباشد، نشاطى در کارهاى دیگر نخواهد بود. این حدیث، دلیل بر اهمیت تفریح است؛ به خصوص برای نوجوان. برادران یوسف(ع) وقتى مى خواستند یوسف را از پدر بگیرند، به عنوان تفریح گرفتند. گفتند: ؛ برادرمان را بده که او را ببریم ورزش. و حضرت یعقوب(ع) نگفت که انسان به ورزش نیاز ندارد؛ یعنى نیاز به ورزش چنان قوى است که نتوانست پیشنهاد بچه ها را رد کند.
📚 کتاب خنده و گریه در آثار استاد قرائتی
✅ نشر آثار استاد قرائتی
┄┅┅❅❁❅┅┅┄
➣ @Gharaati_tv
┄┅┅❅❁❅┅┅┄
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🌾نمونه آموزش ها
#شرح_حدیث توسط #رهبری
دوستی و خدمت بیمنّت
🌸عنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ سَمِعْتُهُ یَقُولُ الْمُؤْمِنُونَ خَدَمٌ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ قُیل وَ کَیْفَ یَکُونُونَ خَدَماً بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ قَالَ یُفِیدُ بَعْضُهُمْ بَعْضاً...
🍃کافی، ج ۲، ص۱۶۷
🌸مؤمنان خدمتگزار يك ديگرند گفتم چگونه يك ديگر را خدمت ميكنند فرمود يك ديگر را سود ميرسانند.
🍃فی الکافی، عن الصّادق(علیهالسّلام): «المؤمنون خدم بعضهم لبعض»؛ حضرت امام صادق علیهالسلام فرمودند: مؤمنین، خدمتگاران یکدیگرند. خدم، جمع خادم است؛ یعنی خدمتگاران. در فارسی، ما برای کلمهی خدم میگوئیم خدمتگار؛ که محترمانهاش کلمهی «خدمتگار» است، و غیرمحترمانهاش کلمهی «نوکر» است، نه خدمتگزار. تعبیر خدمتگزار، یک تعبیر دیگری است و در فارسی یک معنای عرفیِ دیگری دارد، که متفاوت است با معنای خدمتگار. خدم، جمع خادم است. خادم به همان معنای خدمتگار است. میگوید: مؤمنین خدمتگارهای همدیگرند. [خب مستمعین]، تعجب کردند: چطور؟ همه خدمتگار همدیگر هستند؟ یا به تعبیر عرفیتر، همه نوکر همند؟ «قیل و کیف یکونون خدما بعضهم لبعض»؛ چه جور میشود که بعضی، بعضی دیگر را خدمتگار باشند؟ یعنی مثلاً بروند خانههای همدیگر، خدمتگاری کنند؟ فرمود: «یفید بعضهم بعضا»؛ [یعنی] به هم فایده برسانند. پس فایده رساندن مؤمنین به یکدیگر، خدمتگاری به آنهاست؛ [و در آن] منّتی وجود ندارد؛ نکته این است.
🌸اگر چنانچه ما به هم خدمتی کردیم و به یکدیگر فایدهای رساندیم، چه در عرضِ هم باشیم - مثل ما مردم معمولی کوچه و بازار که به حسب شأن اجتماعی، در عرض یکدیگر قرار داریم - چه آن کسی که به حسب موقعیت اجتماعی، شأن بالاتری دارد؛ مثلاً رئیس یک تشکیلاتی است، دیگر نباید سر یکدیگر منّتی داشته باشیم. به نظر ما نکتهی این حدیث، تنها این نیست که افراد باید به هم نفع برسانند؛ بلکه این هم هست که این نفع رساندن موجب منّت نباشد، تا این خدمتی را که میکنند، با منّت گذاشتن باطل نکنند.
📜شرح حدیثی از حضرت امام جعفرصادق علیهالسلام توسط حضرت آیتالله العظمی خامنهای در جلسه درس خارج فقه ِ سیام آذرماه 89 (پانزدهم محرمالحرام 1432)
@Esteftaate_rahbar کانال استفتائات رهبر
🍃🌸🍃🌸
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
#شرح_حدیث توسط #رهبری /خوشرویی و خوشبرخوردی
من مواعظ علیعلیه السلام:
إنّ أحسن ما یألف به الناس قلوب اودّائهم ونفوا به الضّغن عن قلوب أعدائهم حسن البشر عند لقائهم و التفقد فی غیبتهم و البشاشة بهم عند حضورهم.
🌸 امیرالمومنین على عليه السلام :
🍃بهترين وسيله اى كه مردم با آن دل هاى دوستان خود را به دست مى آورند و كينه ها را از دل هاى دشمنانشان مى زدايند، سه روش است.
1- خوشرويى هنگام برخورد با آنان
2- جوياى احوال آنان شدن در غيابشان
3- و گشاده رويى با آنان در حضورشان
(تحف العقول صفحه 218)
✅خوشرویی و خوشبرخوردی، سبب جلب محبت افراد و تألیف قلوب است. در روایت وارد شده که: «التودّد نصف العقل». این حدیث برای همه مسئولین در نظام اسلامی و بالاخص روحانیونی که مسئولیتی را در اداره یا نهادی عهدهدار هستند بسیار قابل توجه است. زیرا افرادی که برای انجام کاری مراجعه میکنند، از نظر ایمان در یک سطح نیستند چه بسا یک برخورد سرد و یا یک بیاعتنایی به ارباب رجوع موجب شود که او از دین زده شود و اعتقادش سست شود. و بالعکس اخلاق خوش موجب میشود که او به دین و اسلام خوشبین شده و جذب شود. «المؤمن بشره فی وجهه و حزنه فی قلبه.»
@esteftaate_rahbar کانال استفتائات رهبر
🍃🌸🍃🌸🍃🌸
#شرح_حدیث توسط #رهبری
/خواستن یقین و عافیت از خدا
من خطبة علی علیه السلام المعروفة بالدیباج:
عباداللّه، سلوا اللّه الیقین، فإنّ الیقین رأس الدّین و ارغبوا الیه فی العافیة فإنّ أعظم النعمة العافیة فاغتنموها للدنیا و الآخرة.
🍃 بندگان خدا! از خداوند یقین را درخواست کنید. چرا که یقین راس دین است و برای رسیدن به آن از عافیت استفاده کنید که بالاترین نعمت الهی، عافیت است. پس قدر عافیت را در دنیا و آخرت بدانید.
(تحف العقول صفحه 150)
✅یقین، مراتبی دارد، و هر مرتبهای از آن که فرض شود، مرتبهی بالاتری برای آن وجود دارد، لذا ائمه اطهار (علیهم السلام) با این که در مراتب عالیه یقین بودند باز هم از خدا طلب یقین مینمودند.
دراین حدیث، یقین تشبیه به رأس شده چون همانطور که سر منشأ هدایت حرکات و سکنات آدمی است، یقین هم در دین انسان چنین نقشی را دارد.
و تحصیل یقین از دو راه ممکن است: یکی تأمل و تفکر در دلائل و مبادی دین و حقانیت شرع مقدس اسلام و دیگری توجه به ذات مقدس الهی و تضرّع و خضوع در پیشگاه با عظمت او.
عافیت که در روایات آمده آن چیزی نیست که ما در عرف خودمان از آن تعبیر به عافیتطلبی میکنیم، که انسان در کنجی خزیده و در میدان جهاد وارد نشده با وظائف بزرگِ زندگی مواجه نگردد. بلکه مراد، عافیت در اعتقاد و عمل و محفوظ ماندن از وساوس شیطانی و نفسانی است. انسان در میدان جنگ هم باید از پروردگار طلب عافیت کند یعنی از او بخواهد که دچار شک و ترس و تزلزل نشود. امام سجاد (علیه السلام) در دعای بیست و سوم صحیفه سجادیه به ابعاد مختلف عافیت، اشاره کرده و آن را از پروردگار طلب نمودهاند.
@esteftaate_rahbar کانال استفتائات رهبر
🍃🌸
🍃🌸🍃🌸🍃🌸
#شرح_حدیث توسط #رهبری/خواستن
حوائج از خدا
🌸من مواعظ النبی صلی الله علیه وآله وسلّم:
🍃الحوائجُ الی اللّه وأسبابها فَاطْلُبوها الی اللّه بهم فمن أعطاکموها فخذوها عن اللّه بصبر.
همه نیازها به درگاه خداست با اسبابش آنها را از ته دل از خدا بخواهید. پس هر کس آنها را به شما داد، از طرف خداوند با بردباری بگیردیدشان.
(تحف العقول صفحه 48)
✅در این حدیث نقش اسباب و علل طبیعی در مورد حوائج انسان به طور برجستهای مورد توجه قرار گرفته است.
کلمه «بهم» با ضمیر جمع ذویالعقول اشاره به این دارد که بسیاری از حوائج ما توسط انسانها برآورده میشود. لکن در عین آن که انسان نیازهای خود را از اسباب طبیعی (که اکثراً انسانها هستند) بدست میآورد باید در وراء آنها ذات اقدس الهی را ببیند و از او بداند.
رفتن سراغ اسباب بیتوجه به خدا، کار ناقصی است و رفتن در خانه خدا بیاعتناء به اسباب هم، کار ناقصی است، هر دو را باید با هم جمع کرد و برای رسیدن به حوائج باید از صبر کمک گرفت.
@esteftaate_rahbar کانال استفتائات رهبر