eitaa logo
آموزش هزار موضوع معارف اسلامی
21 دنبال‌کننده
24 عکس
10 ویدیو
2 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
✨﷽✨ موضوع : ✍️ راز موفقیت ✍️مرد جوانی از سقراط پرسید: رمز موفقیت چیست؟ سقراط به مرد جوان گفت: صبح روز بعد به نزدیکی رودخانه بیا. وقتی هر دو به رودخانه رسیدند، سقراط از مرد جوان خواست که همراه او وارد رودخانه شود. بعد از اینکه وارد رودخانه شدند و آب به زیر گردنشان رسید، سقراط سر مرد جوان را زیر آب برد و او را شگفت‌زده کرد. مرد تلاش می‌کرد تا خود را رها کند اما سقراط قوی‌تر بود و او را تا زمانی که رنگ صورتش کبود شد، محکم نگاه داشت. سقراط سر مرد جوان را از آب خارج کرد و اولین کاری که مرد جوان انجام داد، کشیدن یک نفس عمیق بود. سقراط از او پرسید: در آن وضعیت تنها چیزی که می‌خواستی چه بود؟ پسر جواب داد: هوا. سقراط گفت:این راز موفقیت است! اگر همان طور که هوا را می‌خواستی در جست‌وجوی موفقیت هم باشی، به دستش خواهی آورد. رمز دیگری وجود ندارد. •✾📚 @Dastan 📚✾•
موضوع : ✍️ دریاب کزین جهان گذر خواهد بود 🔹عارفی از بازاری عبور می‌کرد که دید پیرمردی با کارگرِ باربری بر سر یک درهم جنگ می‌کند و با شلاق بدهی خود را از او می‌خواهد. 🔸جمعی آن صحنه را نگاه می‌کردند. عارف شلاق از دست پیرمرد گرفت و بدهی جوان را در دستش گذاشت. 🔹سپس گفت: ای پیرمرد! بر خود چقدر عمر می‌بینی که چنین در سن پیری به دنبال درهم و دیناری؟! 🔸به خدا قسم من می‌ترسم ذکر ‌«لا إله إلّا الله» را بر زبان بیاورم و نمی‌گویم. چون‌ ترس دارم «لا إله» را بگویم و بقیه را اجل امانم ندهد تا بر زبان آورم و کافر بمیرم. 🔹من به اندازۀ فاصله «لا إله» تا «إلّا الله» گفتن که چشم برهم‌زدنی زمان لازم دارد، بر خود عمری نمی‌بینم. 🔸در این بین، جوانی چون این سخن شنید بی‌هوش شد و افتاد و جان داد. 🔹عارف گفت: ای پیرمرد برو و در کسب دنیای خود مشغول باش، آن کس که باید پند مرا می‌گرفت، گرفت. •✾📚 @Dastan 📚✾•
موضوع : 🌷اهمیت باور ✍️ حق را باور کن 🔹روزی واعظی به مردمش می‌گفت: «ای مردم! هرکس دعا را با اخلاص بگوید، می‌تواند از روی آب بگذرد. مانند کسی که در خشکی راه می‌رود.» 🔸جوان ساده و پاکدلی پای منبر بود که خانه‌اش خارج از شهر بود و هر روز می‌بایست از رودخانه می‌گذشت. 🔹چون این سخن از واعظ شنید، بسیار خوشحال شد. 🔸هنگام بازگشت به خانه، دعاگویان، پا بر آب نهاد و از رودخانه گذشت. 🔹روزهای بعد نیز کارش همین بود و در دل از واعظ بسیار سپاسگزاری می‌کرد. آرزو داشت هدایت و ارشاد او را جبران کند. 🔸روزی واعظ را به منزل خویش دعوت کرد تا از او به شایستگی پذیرایی کند. 🔹واعظ نیز دعوت جوان پاکدل را پذیرفت و با او به راه افتاد. 🔸چون به رودخانه رسیدند، جوان «دعا» گفت و پای بر آب نهاد و از روی آن گذشت، اما واعظ همچنان برجای خویش ایستاده بود و گام برنمی‌داشت. 🔹جوان گفت: «ای بزرگوار! تو خود، این راه و روش را به ما آموختی و من از آن روز چنین می‌کنم. پس چرا اینک برجای خود ایستاده‌ای؟ دعا را بگو و از روی آب گذر کن!» 🔸واعظ، آهی کشید و گفت: «حق، همان است که تو می‌گویی. اما دلی که تو داری، من ندارم.» •✾📚 @Dastan 📚✾•
موضوع : عزت نفس 💠 عزت در لغت به معنای شأن و احترام است. عزت نفس یعنی من برای خودم احترام قائل باشم. اصلا عزت نفس چه تفاوتی با اعتماد به نفس داد؟ اعتماد به نفس اعتماد به توانایی ها، دانایی و عملکردهایمان است. یعنی من به خودم اعتماد دارم آنچه را می خواهم با تلاش و استفاده از امکاناتم می توانم به آن برسم اما عزت نفس حالتی کاملا درونی است، درباره ی احساسات ما نسبت به خودمان، نگرشمان، طرز فکرمان و … پس عزت نفس احترام به نفس خود، ارزشهای درونی خود است. یعنی برای خود بعنوان یک انسان حرمت قائل شویم. و بُعد انسانی وجود خود را با پرورش ندادن آن، یا فقط پرورش دادن بُعد حیوانی خود به صورت افراطی و از طرق حرام؛ بی حرمت نکنیم… لذا می بینیم افرادی که عزت نفس دارند و به جایگاه انسانی خود واقفند، نیازی نمی بینند که خود را با دستاوردهایشان، یا خود نمایی و از این قبیل موارد ارزشمند جلوه دهند. زیرا آنان از درون احساس ارزشمندی می کنند. در مکتب انبیا و اولیا خدا، تمام عزت ها از آن خداوند متعال است، چنانکه همه قدرت ها از اوست. قرآن هم می فرماید: «فَإنَّ العِزَّهَ لِلَّهِ جَمیعَاً» (نساء،139) ، و از کسانی که به سراغ غیر خدا می روند انتقاد می کند که آیا از غیر خدا عزت می خواهید؟ در بحث نماز و عبادات، که یکی از مباحث آن اتصال به خداوند متعال است، طبیعی است که اتصال به عزیز مطلق و قدرت بی نهایت به انسان عزت می دهد. لذا قرآن به ما دستور می دهد که در سختی ها و مشکلات از نماز و عبادت کسب قدرت و قوت کنیم؛ « وَ استَعینُوا بِالصَّبرِ و الصَّلاهِ». اولیای خدا نیز در مقاطع حساس، خود را با نماز تقویت می کردند. به عنوا مثال درعصر روز نهم محرم در کربلا لشکر یزید به خیمگاه امام حسین علیه السلام حمله کرد، امام فرمود: «یک شب جنگ را به تاخیر بیندازید که من نماز را دوست دارم و می خواهم امشب را تا صبح عبادت کنم.» پ ن : کسی که عزت نفس دارد، درواقع نفوذ ناپذیر است و هر چیز کوچکی او را متزلزل نخواهد کرد. ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
موضوع : تجسس 💠 تجسّس و لا تجسّسوا؛ تجسس از اوضاع داخلی و زندگی شخصی یک شخص حرام است، من حق ندارم در امور شخصی دیگران دخالت کنم، از درز در نگاه کنم و… یک زنی از خادمش تشکر کرد که تو مدتی است خادم ما هستی و من بعضی اوقات کم‌لباس‌ترم، یک دفعه در رو باز نکردی که با وضع نامناسبی از من روبه‌رو بشی! گفت: بله بله، ما همین جوریم، اول از جاکلیدی نگاه می‌کنم، اگه نامناسب بود نمیام! حالا که الحمدلله از سماء و ارض همه‌جا تجسس می‌بارد، آدم به ستاره هم نمی‌تواند اعتماد کند که آیا ستاره است یا چیز دیگر! امیرالمؤمنین ع: آنچه را که نمی‌خواهی کسی بداند، اصلا انجامش نده. در احوال آخرالزمان داره: بند کفش انسان از ما وقع منزل به او خبر می‌دهد! البته برادر باید از حال برادرش خبر داشته باشد که مشکلی دارد یا خیر. اینجا جای لا تجسسوا نیست، جای تعاون و همکاری است. در امور شخصی، سخنانش رو نباید گوش بدی، نباید ازش عکس برداری و… [ابن ابی الحدید- عبد الرحمن عوف نقل نموده که من با عمر شبی نزدیک خانه‏‌ای رسیدیم، چراغی می‏‌سوخت و آوازی از آنجا بیرون می‏‌آمد. عمر گفت: خانه کیست؟ گفتم: خانه امیه‌بن‌ربیعه. پس به بالای دیوار برآمدیم و تفحص نمودیم، دیدیم امیه با یاران مشغول خوردن خمر بودند، عمر ایشان را نهی و تهدید نمود ایشان گفتند: ای عمر، ما یک فعل منکر نمودیم، و تو چهار فعل منهی مرتکب شدی: به تجسس اقدام نمودی و حال آنکه حق سبحانه فرماید (وَ لا تَجَسَّسُوا). آنکه از درب خانه داخل نشدی بلکه از بالای دیوار آمدی و خدای تعالی فرمود (و لا تؤتوا الْبُیُوتَ مِنْ ظُهُورِها … وَ أْتُوا الْبُیُوتَ مِنْ أَبْوابِها). بدون اذن صاحب خانه داخل شدی و خدای تعالی فرموده (لا تَدْخُلُوا بُیُوتاً غَیْرَ بُیُوتِکُمْ حَتَّی تَسْتَأْنِسُوا) آنکه سلام بر ما نکردی و مخالفت قول خدای تعالی نمودی که (فَإِذا دَخَلْتُمْ بُیُوتاً فَسَلِّمُوا عَلی‏ أَنْفُسِکُمْ) [اهلها] عمر بعد از استماع این قول خجل شده از آنجا بیرون آمد. شرح نهج، ج۱۲، ص۱۷-۱۸] 💠 غیبت و لا یغتب بعضکم بعضا؛ غیبت نکنید…؛ وقتی انسانی بمیرد و گربه‌ای صورت او را بدرد و چرک و خون بیرون بزند، او خودش که نمی‌تواند از خودش دفاع کند، وقتی پوست او جمع شد، معایب زیرش آشکار می‌شود؛ اگر در حضور زید مطلبی را بگویید، از خودش دفاع می‌کند و توضیح می‌دهد و… ولی اگر پشت سرش غیبت کنی، مثل انسان مرده، نمی‌تواند از آبروی خودش دفاع کند. اگر در عالم معنا، چشم برزخی پیدا شود، حقیقت غیبت همین است. 💠 غیبت از سلمان سلمان، خازن بیت المال بود (البته پیامبر نمی‌گذاشتن چیزی در بیت المال بماند). دو نفر آمدند تقاضای کمک و حواله‌ای از بیت‌المال کردند، پیامبر به سلمان فرمود: برو ببین اگر در بیت المال چیزی مانده به اینان بده، رفتند و دیدند چیزی نمانده، بین خودشان گفتند: اگر سلمان پایش به دریا برسد خشک می‌شود! آمدند خدمت پیامبر، حضرت: چقدر گوشت خوردید؟ گوشت نخوردیم! چرا شما گوشت مرده سلمان را خوردید، اشاره‌ای کردند و حالت تهوع به آنها دست داد و تکه‌های گوشت از دهانشان بیرون ریخت! البته این را با چشم برزخی و مثالی دیدند. رسول الله می‌تواند هر نشأه‌ای را به نشأۀ دیگر تبدیل نماید. 💠 شیخ اشراق مراتب ضعیفۀ عالم مثال را به آینه تشبیه کرده، مثلا درباره وسعت قبر، روایاتی وارد شده در حالی که در ظاهر، میت در نهایت فشار است! وقتی حاج علی بغدادی با حضرت بقیه الله تشریف می‌بردند به سمت حرم حضرت موسی‌بن‌جعفر ع جاده‌ای بود که کنارش همه درخت‌های پرتغال بود! اما بعدش که تنها بر می‌گشت درختی وجود نداشت. و ان جهنم لمحیطه بالکافرین؛ لکن احساس نمی‌شود، چون مربوط به نشأۀ دیگر است. 🔻 ادامه دارد👇👇 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
تکرار ✅ تمسخر ؛ سوءظنّ ؛ تجسّس ؛ غیبت ؛ عُجب إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَهٌ فَأَصْلِحُوا بَیْنَ أَخَوَیْکُمْ وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ (۱۰) یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا یَسْخَرْ قَوْمٌ مِنْ قَوْمٍ عَسی‏ أَنْ یَکُونُوا خَیْراً مِنْهُمْ وَ لا نِساءٌ مِنْ نِساءٍ عَسی‏ أَنْ یَکُنَّ خَیْراً مِنْهُنَّ وَ لا تَلْمِزُوا أَنْفُسَکُمْ وَ لا تَنابَزُوا بِالْأَلْقابِ بِئْسَ الاِسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الْإیمانِ وَ مَنْ لَمْ یَتُبْ فَأُولئِکَ هُمُ الظَّالِمُونَ (۱۱) یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا کَثیراً مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَ لا تَجَسَّسُوا وَ لا یَغْتَبْ بَعْضُکُمْ بَعْضاً أَ یُحِبُّ أَحَدُکُمْ أَنْ یَأْکُلَ لَحْمَ أَخیهِ مَیْتاً فَکَرِهْتُمُوهُ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَحیمٌ (۱۲) یا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَ أُنْثی‏ وَ جَعَلْناکُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلیمٌ خَبیرٌ (۱۳) حجرات۴۹ آیا اخوت و برادری جسمانی با اهمیت‌تر است یا اخوت ایمانی که رسول اکرم فرمود: انا و علی ابوا هذه الامة؟ همان مقدار که روح بر جسم برتری دارد، پدر روحانی بر پدر جسمانی برتری دارد. دو برادر جسمانی، فقط در گذرگاه‌هایی با هم اشتراک داشته‌اند، هر دو از پشت یک پدر و از رحم یک مادر متولد شده‌اند؛ ولی اشتراک دو برادر ایمانی تمام حقایق عالم را فرا می‌گیرد، در توحید و نبوت و… مشترکند. پس باید آداب بین دو برادر را رعایت کنید تا به کمال برسید و مورد ترحم خداوند؛ اولین مصداق، کنترل زبان. همدیگر را مسخره نکنید، شاید آنهایی که مورد استهزا قرار گرفته‌اند، بهتر از شما باشند! و چون این صفت در بین زنان بیشتره، اختصاص داده شده به ذکر… و لا تلمزوا انفسکم؛ خودتان را هم عیب نکنید، دو معنا احتمال دارد: اول: خدا به کسی که مسخره می‌کند می‌فرماید خودتو مسخره نکن. دوم: چون مؤمنین کنفس واحده، پیامبر: مثل دانه‌های شانه؛ سعدی: بنی‌آدم اعضای یکدیگرند… یعنی تو که به برادر مؤمنت اهانت می‌کنی، داری به خودت جسارت می‌کنی! و لا تنابزوا بالالقاب؛ فلانی اره، فلانی دنبه و… 💠 سوءظنّ اجتنبوا کثیرا من الظنّ؛ سوءظنّ به برادر مؤمنتان نبرید. یک زمانی، تشک‌های مدرس ما را شسته بودند، رویه‌ها رو عوض کرده بودند و…، ابر بعضی تشک‌ها خیس، یک عده بزرگان آمده بودند داخل همین اتاق ما، یک آقایی معروف بود که پروستات داره، تا از جا حرکت کرد، قسمت نشیمن‌گاهش تر بود، لباس‌هایش هم کذلک، افراد هم محترم بودند، به شدت خودشان را گرفتند که چیزی نگن، بعد متوجه شدیم که ابر داخل تشک هنوز تر بوده، پرس شده، نم زده بالا! [امیرالمؤمنین علیه‌السّلام: ضع امر اخیک علی احسنه حتی یأتیک منه ما یغلبک و لا تظنن بکلمه خرجت من اخیک سوء و انت تجد لها فی الخیر محملا. سفینه، ج۲، ص۱۱۰] 🔻ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
🌺 شرح خطبه همام یا خطبه متقین ؛ خطبه ۱۹۳ نهج البلاغه بعضی از خطبه‌های نهج البلاغه در زمینه خاصی دارای ویژگی است؛ مثلا خطبه اشباح در توحید و معرفت‌الله؛ در مسایل اجتماعی و سیاسی، خطبه شقشقیه؛ در مسایل اخلاقی، بی‌نظیرترین خطبه، همین خطبه متقین است. این خطبه حاوی رؤوس مطالب اخلاقی است و جزئیات صفات متقین را بیان می‌کند. رُوِیَ أَنَّ صَاحِباً لِأَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام یُقَالُ لَهُ هَمَّامٌ کَانَ رَجُلًا عَابِداً فَقَالَ لَهُ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ صِفْ لِیَ الْمُتَّقِینَ حَتَّى کَأَنِّی أَنْظُرُ إِلَیْهِمْ. صاحب، یعنی کسی که مستمرا با شخصی باشد، جمعش، اصحاب. امیرالمؤمنین، صفت ویژه و اختصاصی فرزند ابی‌طالب است. همام به معنی شیر و انسان سخاوتمند. همام‌بن‌شریح یا همام‌بن‌عباده‌بن‌خصیم. خواجه ربیع‌بن‌خصیم (یکی از زهاد ثمانیه صدر اسلام)، عموی همام است. نگفت «من المتقین؟» توصیف به معنای تبیین جامع الافراد است، بیانی که بتوان آنها را شناخت و به تمام ابعاد زندگی ایشان پی برد، تا خود را در آن آینه نگاه و اصلاح و منطبق کنم. آنچنان پرسشی باید که چنین جوابی در آید. خیلی طرح سؤال، جالب و عمیق است. آنچنان توضیحی بدهید که در تقواشناسی و متقی‌شناسی ابهامی برایم باقی نماند. سرآمد واژه‌های قرآن، تقوا و متقین است. تقوا از وقایه می‌آید، یعنی سپری که انسان را از آسیب و خطر حفظ می‌کند؛ متقی کسی است که سیستم امنیتی و حفاظتی دارد. راه‌کارهای حفظ درون و بیرون را می‌داند. در هر آن، دو نوع از شرور، انسان را تهدید می‌کند؛ شرور برونی «قل اعوذ برب الفلق» و شرور درونی «قل اعوذ برب الناس». فَتَثَاقَلَ علیه السلام عَنْ جَوَابِهِ ثُمَّ قَالَ یَا هَمَّامُ اتَّقِ اللَّهَ وَ أَحْسِنْ فَ «إِنَّ اللَّهَ مَعَ الَّذِینَ اتَّقَوْا وَ الَّذِینَ هُمْ مُحْسِنُونَ» فَلَمْ یَقْنَعْ هَمَّامٌ بِهَذَا الْقَوْلِ حَتَّى عَزَمَ عَلَیْهِ. گاهی شخصی خود را به مریضی می‌زند، می‌گویند: تمارض، خود را به نادانی می‌زند، می‌گویند: تجاهل؛ مطلبی برایش سنگین نیست اما خود را به مشکلی می‌زند، می‌گویند تثاقل. ولی از باب اینکه او را ردّ نکرده باشد، آیه ۱۲۸ نحل را برایش خواندند. خدا با متقین و محسنین است. مراد از این معیّت، معیت بالعلم و معیّت بالقدره نیست، معیت بالنصره و الحمایه است. لکلّ مقال مقام؛ الامور مرهونه باوقاتها؛ اولیاء خدا می‌دانند که هر سخنی، کی و کجا بهترین بهره‌وری را دارد. هنوز زمانش نیست که لب به سخن باز کند. در وادی علم، متعلم واقعی باید کوچکی کند و ناز استاد بکشد. گاهی ما به کم یسنده می‌کنیم و از بسیار می‌مانیم. درود خدا بر همام که اصرار کرد و این معارف ژرف را به ما رساند. فَحَمِدَ اللَّهَ وَ أَثْنَى عَلَیْهِ وَ صَلَّى عَلَى النَّبِیِّ صلی الله علیه و آله ثُمَّ قَالَ علیه السلام أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ وَ تَعَالَى خَلَقَ الْخَلْقَ حِینَ خَلَقَهُمْ غَنِیّاً عَنْ طَاعَتِهِمْ آمِناً مِنْ مَعْصِیَتِهِمْ لِأَنَّهُ لَا تَضُرُّهُ مَعْصِیَهُ مَنْ عَصَاهُ وَ لَا تَنْفَعُهُ طَاعَهُ مَنْ أَطَاعَهُ؛ فَقَسَمَ بَیْنَهُمْ مَعَایِشَهُمْ وَ وَضَعَهُمْ مِنَ الدُّنْیَا مَوَاضِعَهُمْ. مراد از خلق در اینجا، انسان‌هاست. این عبارت امام، پاسخ یک ذهنیت است، که گویا این همه تأکید بر روی تقوا، یک نگاه سودجویانه است و خدا از تقوا بهره می‌برد! نه، خداوند از طاعت خلق بی‌نیاز است و تقوای مردم هیچ سودآری برای او ندارد. خلقت عالم لغو و عبث و لعب و لهو نیست؛ بلکه فایده دارد، او که غنی بالذات است، پس بازگشت سودش به مخلوق است. من خلق ناکردم که تا سودی برم × بلکه تا بر بندگان جودی کنم. 💠 آیا ایمان انسان‌ها، توفیق کار خداوندی است؟ افعال باری‌تعالی عین اغراض اوست؛ یعنی همین کاری که دارد انجام می‌دهد، هدف اوست؛ نه مثل ما که کاری را انجام می‌دهیم تا به هدفی برسیم؛ چون هدف یعنی نداشتن و در مورد خدای سبحان، چنین مطلبی وجود ندارد. لذا در آیه «ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون»، فرمودند: ای: لیأمرهم بالعباده، آفرید تا اراده و اختیار بدهد تا او را عبادت کنند. حال عبادت کنند یا خیر. خدا اسباب عیش و زندگی را هم برایشان فراهم کرد. هر چه نیاز روحی و جسمی انسان است، برایش قرار داد. از این نعمت‌ها استفاده کنید، ولی درست. برای هر انسانی را در یک موقعیت خاص قرار داد، عوامل شکوفایی هر کسی را در وجودش قرار داده تا از آن موقعیت استفاده کنند و به کمال برسند. البته خدا اسباب فزونی رزق مادی و معنوی را برای همه یکسان قرار داده است. فَالْمُتَّقُونَ فِیهَا هُمْ أَهْلُ الْفَضَائِلِ مَنْطِقُهُمُ الصَّوَابُ وَ مَلْبَسُهُمُ الِاقْتِصَادُ وَ مَشْیُهُمُ التَّوَاضُعُ غَضُّوا أَبْصَارَهُمْ عَمَّا حَرَّمَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ وَ وَقَفُوا أَسْمَاعَهُمْ عَلَى الْعِلْمِ النَّافِعِ لَهُمْ نُزِّلَتْ أَ
نْفُسُهُمْ مِنْهُمْ فِی الْبَلَاءِ کَالَّتِی نُزِّلَتْ فِی الرَّخَاءِ وَ لَوْ لَا الْأَجَلُ الَّذِی کَتَبَ اللَّهُ [لَهُمْ‏] عَلَیْهِمْ لَمْ تَسْتَقِرَّ أَرْوَاحُهُمْ فِی أَجْسَادِهِمْ طَرْفَهَ عَیْنٍ شَوْقاً إِلَى الثَّوَابِ وَ خَوْفاً مِنَ الْعِقَاب‏ِ. متقون، اهل فضایلند، واژه اهل، یک وابستگی شدید را می‌رساند. یعنی اینها پیوسته و وابسته به فضایل زندگی می‌کنند. فضیلت در تقابل با رذیلت. فضیلت یعنی فزونی، رذیلت یعنی عاملی که انسان را به زیر می‌کشد. متقون لحظه به لحظه دغدغه‌شان، فزونی و رشد و تعالی شخصیت خودشان هستند. علمای علم اخلاق می‌گویند: اصول فضایل اخلاق، حکمت، شجاعت، عدالت و سخاوت/عفت است. ولی امیرالمؤمنین به گونه‌ای دیگر بیان می‌کند. منطقهم الصواب اصابت، یعنی رسیدن به هدف، در مقابل خطا. امام اول از نطق شروع می‌کند چون اولین ممیزه خارجی ما از حیوانات، سخن‌گفتن ماست. شخصیت انسان، در پس گفتار اوست. کلید اندیشه و شناخت شخصیت‌ها کلام است. گویا تقوا، بدون فراگیری آداب و شیوه سخن‌گفتن درست حاصل نمی‌شود. حضرت نفرمود، متقی صداقت دارد، متقین گاهی می‌گویند و گاهی نمی‌گویند. صواب قید کمیت و کیفیت کلام است، کسی که به اندازه و بجا و به موقع سخن بگوید، صواب می‌گوید. محور ترجیح سخن بر سکوت یا بالعکس، صواب و خطا است. گاهی یک کلام نیش‌دار به همسر یا فرزند یا دوستان، گاهی یک سخن نپخته و نسخته را در جامعه منتشر می‌کنیم و مانند موج می‌رود و آرام ندارد و باید پاسخ‌گوی تبعات آن باشیم. لا یستقیم ایمان عبد … پایدار نمی‌شود ملبسهم الاقتصاد شیوه پوشش ایشان، میانه‌روی است. لباس یک ضرورت انسانی است. درباره لباس، دو دیدگاه شرقی و غربی وجود دارد: دیدگاه شرقی: در فرهنگ ایرانی به لباس می‌گوییم، پوشاک، مصدرش، پوشش؛ مشتقاتش، زیرپوش، روپوش، ژنده‌پوش و…؛ یعنی عمده کارکرد لباس، پوشش است. دیدگاه غربی: لباس = دِرِس، به معنی آرایش دادن و زینت و به رخ کشیدن است. قرآن: … یواری سوآتکما؛ اولین کارکرد لباس، پوشش است؛ و ریشا، موجب زینت است. ما در روایات، احکام فراوانی درباره لباس داریم، رنگ و…؛ امام امام اقتصاد را نشانه تقوا می‌داند. زیرا زهد با طینت پاک است نه با جامه پاک. در لسان روایات، به انگشتر هم اطلاق می‌شود، زیورآلات بانوان، اسمش لباس است. اصالت وجود انسان، به اندیشه اوست، در بسیاری از مراکز علمی می‌بینید شخصیت‌های اولشان از هیچ زینتی استفاده نمی‌کنند. نیازی ندارد چیزی شخصیتش را بالا ببرد. ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
موضوع : 💠 یک روز، مرحوم آیت الله میرزا احمد مجتهدی تهرانی که خدا ایشان را غریق رحمت واسعه ی خویش نماید ؛ با حالی خاص به بیان یک روایتی پرداختند که احساس کردم جگرم جلا و صفا پیدا کرد . 🔰 ایشان فرمودند :روزی فردی آمد خدمت امام معصوم ( امام باقر و یا امام صادق علیهما السلام که تردید از بنده می باشد ) و به ایشان عرض کرد : 🔻اگر روزی یکی از دوستان شما گناهی کند ، عاقبتش چگونه خواهد بود ؟ امام در پاسخ به وی فرمودند : خداوند به او یک بیماری عطا می نماید تا سختی های آن بیماری کفاره ی گناهانش شود. آن مرد دو مرتبه پرسید : اگر مریض نشد چه ؟ امام مجدد فرمودند : خداوند به او همسایه ای بد می دهد تا اورا اذیت نماید و این اذیت و آزار همسایه ، کفاره ی گناهانش شود . آن مرد گفت : اگر همسایه ی بد نصیبش نشد چه ؟ امام فرمودند : خداوند به او دوست بدی می هد تا وی را اذیت نماید و آزار آن دوست بد ، کفاره ی گناهان دوست ما باشد . آن مرد گفت : اگر دوست بد هم نصیبش نشد چه ؟! امام فرمودند : خداوند همسر بدی به او میدهد تا آزار های آن همسر بد ، کفاره ی گناهانش شود . آن مرد گفت :اگر همسر بد هم نصیبش نشد چه ؟ امام فرمودند : خداوند قبل از مرگ به او توفیق توبه عنایت می فرماید . بازهم آن مرد از روی عنادی که با اهل بيت داشت و قصد داشت به زعم خود با امام جروبحث نمايد گفت : و اگر نتوانست قبل از مرگ توبه کند چه ؟ امام فرمودند : به کوری چشم تو ! ما او را شفاعت خواهیم کرد . ( اللهم ارزقنا شفاعة محمد و آل محمد يوم القيامة .) 🔸 والسلام علی من التبع الهدی http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
بسم الله الرحمن الرحیم فرزند شما در یک یا چند یا همه محیط هایی که نام می برم می کند: 1-محیط خانواده 2-محیط آموزش 3-محیط کسب وکار(جامعه) 4-محیط رفاقت در دوران و حساس ترین محیط برای فرزند شما محیط است. در این محیط فرصت و امکانات برای بد شدن زیاد است برای این محیط بباید برنامه ریزی نمود: مراقب رفاقت و رفیقان فرزندان خود باشیم آن کمبودی که بیشتر از هر عاملی باعث می شود فرزند ما به رفیق پناه ببرد را برطرف نماییم. غالب جوانان و نوجوانان برای جلب دیگران دوست اختیار می نمایند این افراد در خانه تامین نشده اند یا بخاطر روابط سرد والدین با همدیگر یا به دلیل بی توجههی آنان به فرزند خود : 🔸اولا:والدین در حضور فرزندان خجالت نکشند و به همدیگر نمایند نسبت به هم ابراز نمایند بحث و حرفهای رابگذارند زمانی که فرزندان نیستند. 🔸ثانیا:تا می توانید به فرزند خود محبت نمایید. یکی از وظایف مهم والدین، به فرزندان است. عشق و علاقه به فرزندان در اسلام مورد تاکید قرآن کریم و فرمایشات اهل البیت علیهم السلام قرار گرفته است. رفتار پدر و مادر بایستی به صورتی باشد که فرزندان، آنها را یگانه مشاور صادق و امین برای خود تصور کنند، حرف زدن با بچّه ها، از تجربیات گذشته برای آنها تعریف نمودن و... مایه های امید را در دل فرزندان ایجاد می کند. پدری که منزل تنها محل و خوابش باشد و ارتباطی با فرزندان نداشته باشد، از فرزندان خود آنچه انتظار دارد، نخواهد دید. : قال رسول الله صلی اللَّه علیه و آله: انَّ اللَّهَ لَیرْحَمَ الْعَبْدَ لِشِدَّةِ حُبِّهِ لِوَلَدِهِ خداوند به بنده اش به خاطر -زیاد بنده به فرزندش رحم می کند. 📚وسائل ‏الشيعة، ج 15، ص 201. امام صادق علیه السلام می فرماید: شخصی به حضور پیامبر صلی اللَّه علیه و آله رسید و گفت من تاکنون هرگز هیچ بچّه ای را ام، وقتی وی رفت پیامبر به اصحاب فرمودند: هذا رَجُلٌ عِنْدی انَّهُ مِنْ اهْلِ النَّارِ این مرد که الان نزد من بود، اهل است. 📚همان، ص 202. روزی رسول خدا (ص) حسن و حسین(ع) را می بوسید. شخصی به نام اقرع بن حابس گفت: من ده فرزند دارم و هرگز هیچ یک را از آن ها را نبوسیده ام. آن حضرت فرمود: هر کس رحم نکند بر او رحم نمی شود. برپایه روایتی آن حضرت به قدری از این گفتار وی شد که چهره اش برافروخت و به او فرمود: اگر خدا عاطفه را از دلت کنده است با تو چه کنم؟ هر کس بر خردسالان ما مهر نورزد و بزرگان ما را احترام نکند از ما نیست. ( 📚بحارالانوار، ج۴۳،ص۲۸۲-۲۸۳ امام صادق علیه السلام در ثواب فرزند به نقل از رسول خدا (ص) می فرماید: مَنْ قَبَّلَ وَلَدَهُ کتَبَ اللَّهُ لَهُ حَسَنَةً کسی که فرزندش را خداوند برای او حسنه ای می نویسد. 📚همان، ص 202. بهترین وسایل پرورش صحیح عواطف کودکان 1-خطاب کردن کودک با واژه هایی چون «عزیزم»«نور چشمم» "میوه ی دلم"و … که سرشار از و محبت است به کودک نیروی ویژه ای می بخشد و او را شاداب نگه می دارد. حضرت زهرا(س) در خطاب به فرزندان از واژه هایی چون «قُرَّهَ عینی»« نور دیده ام، «ثمره فؤادی» میوه دلم استفاده می کردند. بنابراین می توان گفت یکی از بهترین وسایل پرورش صحیح عواطف کودکان نوازش فرزند و ابراز مهر و محبت به اوست. : «وَ کانَ النّبی صلّی الله علیه و آله إذا أصبح مَسَحَ علی رُؤُسِ وُلده» روش رسول اکرم (ص) در خانواده این بود که همه روزه صبح دست محبت به سر فرزندان خود می کشید. 📚(محمد باقر مجلسی، بحار، ج ۲۳، ص ۱۱۴) یادمان بماند اگر خانه شما گرم نشود فرزندان شما بویژه دختران شما در بیرون از خانه می نمایند.و گاهی برای جلب محبت دیگران هزینه های سنگینی می دهند به قیمت عمر و تمام استعدادهای ❇️..............................❇️ دوستان : این سخنرانی به پیشنهاد دوستان برای محافل زنانه و جلسات اولیاء و مربیان تنظیم و تهیه شده است. ✍️رضابازیارمنصورخانی http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
موضوع : نماز نمازی است که سه خصوصیت را داشته باشد: الف: که اقامه شود. قران می فرماید:"یقیمون الصلاه" را اقامه می دارند. اقامه يعني به پا داشتن. به پا داشتن معنايش اين است كه نماز را با شرايط خواندن. نماز سه رقم شرايط دارد. ۱-شرایط مانند وضو ،روبه قبله بودن ،قصد قربت يكجاي نماز نباشد نماز قيچي مي‌شود. مثلاً آدم مكانش براي خدا نيست. مثلاً مي‌رود يك جايي مي‌ايستد كه مردم او را ببينند. يا دوربين او را نشان بدهد. ولو براي خدا بخواند. اما مكانش براي خدا نيست. باطل است يعني چطور توپ فوتبال و واليبال را هرجايش را يك سوزن بزني، بازي لغو است. نمي‌شود گفت: حالا ما يك سوزن به زيرش زديم. حالا يا به زيرش بزنيم،يا به رويش، يا به سمت راستش، يا به سمت چپش، به هرجايش سوزن بزني اين بادش در برود باطل است. ۲-شرایط :ممکن است صحیح باشد اما قبول نشود مثل بي‌زكات. بي‌زكات قبول نمي‌شود. یا مانند کسی که شرب خمر نماید تا 40 روز قبول نیست صحیح است باید نماز بخواند ولی قبول نیست بالا نمی رود ۳-شرایط :ممکن است صحیح باشد مقبول هم واقع شود اما شرط کمال را نداشته باشد .مثل کسی که همسایه مسجد است ولی در خانه می خواند. لَا صَلَاةَ لِجَارِ الْمَسْجِدِ إِلَّا فِي الْمَسْجِد (بحارالانوار/ج۸۰/ص۳۷۹) ب)خصوصیت دوم مثبت این است که با خضوع و خشوع باشد «في‏ صَلاتِهِمْ خاشِعُون‏» 📚(مومنون/۲) ما مي‌خوانيم مي‌گوييم: الله اكبر! بسم الله الرحمن الرحيم. الحمد لله … «غَيرْ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَ لَا الضَّالِّين‏» ‏خودمان را ماساژ مي‌دهيم. عطسه مي‌كنيم. دست در گوش و بيني مي‌كنيم. ساعت مي‌بينيم. اصلاً سر حرف مي‌زنيم. هر حركتي كه با ادب نمي‌سازد خشوع نيست. ج)خصوصیت سوم برای مثبت محافظت بر است «عَلى‏ صَلاتِهِمْ يُحافِظُونَ» 📚(معارج/۳۴) از نمازشان حفاظت مي‌كنند. يعني وقتي بخواهد مسافرت برود، مي‌گويد: به مي‌خورد يا نمي‌خورد؟ اين سفر را كجا بخوانيم. آقا اين قطار حركت مي‌كند، اين پرواز حركت مي‌كند، چه مي‌شود؟ مسئله‌ي بايد محور باشد. وقت نگران نیست کار یا سرمایه یا معامله اش آسیب ببیند فقط خدا را می بیند .می فهمد که اگر خدا را داشته باشد چیزی کم ندارد. (ع) روز عرفه يك دعا دارد، يك جمله‌اش اين است. «ماذا فَقَدَ من وَجَدَك» هركس خدا دارد چه ندارد؟ بعد مي‌فرمايد: «و ماذا وَجَدَ مَن فَقَدَك» هركس خدا ندارد كسي كه خدا ندارد چه چيزي دارد؟ اهتمام (ع) به نماز اوّل وقت در نبرد صفین هنگامی که علیه السلام در «جنگ صفین» سرگرم نبرد بود. در میان هر دو صفِ کارزار، مواظب آفتاب بود (تا ببیند هنگام فرارسیده یا نه؟). بن عباسبه ایشان عرض کرد: یا امیرالمؤمنین! در این هنگام که مشغول جنگ هستیم این چه کاری است که انجام می دهی؟ حضرت فرمودند: منتظر زوال هستم تا نماز بخوانم؟. ابن عباس عرض کرد: یا امیرالمؤمنین! آیا در این هنگام که سرگرم جنگ هستیم، وقت است؟ امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند: «ما برای چه با اینان جنگ می کنیم؟ ما فقط به خاطر با آنان می جنگیم». 📚بحار، ج 83، ص 23 ذکر مظلومیت امام علی علیه السلام ولی در همین جنگ، جوانی به خاطر اطاعت کورکورانه از معاویه، در ضمن جنگ، به لعن و دشنام علی (ع) پرداخت! به او گفتند: از خدا بترس، خداوند روز قیامت، درباره امروز تو سؤال می کند. آن جوان گفت: من به این جهت با شما جنگ می کنم که علی بن ابی طالب زمامدار شما، نماز نمی خواند ولی معاویه نماز خوان بوده است! 📚مردان پاک، محمد جواد مغنیه، ص 110 و 111. : -این محتوا برای سخنرانی در حالت ایستاده مانند بین الصلاتین بسیار مناسب می باشد. -در این محتوای اخلاقی نامحسوس به برخی مسائل زده شده که به این سبک برای مستمع جذاب تر می باشد.دقت فرمایید. ✍️رضابازیارمنصورخانی http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
بسم الله الرحمن الرحيم نمازی است که متعال آن را ستایش نموده باشد.یکی از ستایشهای تعالی در مورد نمازی است که دائمی باشد بايد دوام داشته باشد. يعني قطع شود اثر خودش را ندارد. بايد دائم باشد. «عَلى‏ صَلاتِهِمْ دائِمُون‏» 📚(معارج/۲۳) باید دائمی باشد اثر نماز دائمی این است که اگر یک وقتی اتفاقی ترک شود آه و آخ به دل بیندازد و انسان را غصه دار نماید،در این مورد خوب است یک خاطره از صاحب تفسیر المیزان بشنوید: استاد شهيد مطهري و استاد بعضي از مراجع موجود، ايشان مشكلي پيش مي‌آيد براي عمل جراّحي براي معالجه، او را خارج مي‌برند. آنجا پروفسورهاي خارج كه ايشان را مي‌شناختند، بالاخره آن كلّه‌هاي علمي آنجا ديدنش مي‌آيند، مي‌گويند: در كشور ما خوش آمديد. امري، فرمايشي، حالتان خوب است؟ مي‌گويد: حالم خوب است ولي مرا غم گرفته است. مي‌گويند: چرا؟ مي‌گويد: وقتي مي‌خواستم بيايم نمازم از بين رفت. نتوانستم نماز را بخوانم. مثل اينكه همانطور روي صندلي نشسته و خوانده است. شما مي‌توانيد برنامه را طوري كنيد كه من از بين نرود؟ اينها مي‌گويند: با شركت‌هاي خارجي صحبت مي‌كنيم. رایزنی میکنند وايشان مي‌نشينند براي نماز جلسه مي‌گيرند. تا بالاخره مي‌گويند: خوب پرواز پس بايد يك فرود اضطراري بيرون بيايد، مثلاً پرواز كه مي‌خواهد بپرد، در فلان استان هواپيما بنشيند ايشان نمازش را بخواند، دوباره بپرد. پرواز را تنظيم مي‌كنند كه در مسير راه يكجا هواپيما فرود بيايد. يك مترجم هم براي ايشان مي‌گذارند، وقت تعيين مي‌شود، به خلبان اطلاع مي‌دهد، هواپيما مي‌نشيند. و مي‌گويد: حالا خوشحالم كه بالاخره من از بين نرفت. يعني علامه طباطبايي داشت غصّه مي‌خورد كه چرا نمازش لت و پار شد. 📚برگرفته ازبیانات یکی از اساتید اخلاق اگر نماز دائمی شد اگر نماز حفاظت شد در خانواده بر و اثر می گذارد.افرادی که خود را دائمی میخوانند و از حفاظت می نمایند«» هستند نمی توانند نسبت به بی نمازی اهل خود بی تفاوت باشند این افراد نسبت به تعصب دارند. : «وَ كانَ يَأْمُرُ أَهْلَهُ بِالصَّلاة» 📚(مريم/۵۵) ✅ الان اگر من از شما بپرسم تا الان چقدر برای همسرتون خریدید چقدر برای فرزندان خود اسباب بازی خریدید؟کسی نیست بگوید هیچ!اما اگر بپرسم تا الان چقدر برای خواندن فرزند خود هزینه کردید ممکن است خیلی ها بفرمایند هیچ!!! ✅ در مدارس برای فرزند شما جماعت برگزار است چند نفر از شما با مدیر مدرسه تماس گرفتید و در باره حضور فرزندتان در سوال پرسیدید؟یا آیا تا به حال از مدرسه بخاطر فرزندتان تشکر کردید!؟ ✅ «وَ كانَ يَأْمُرُ أَهْلَهُ بِالصَّلاة» روي نماز بايد مايه بگذاريم. پدرها و مادرها، بچه‌ي تارك الصلاة خيلي دلت خوش نباشد ليسانس است، فوق ليسانس است. در دانشگاه قبول شد. ذخيره‌ي قيامت نيست.در قرآن راجع به بچه يك آيه‌اي داريم، مي‌گويد كه: «نِساؤُكُمْ حَرْثٌ لَكُمْ» 📚(بقره/۲۲۳) اين آيه مربوط به مسائل يا است. ترجمه همين مقدار بس است. بعد مي‌گويد: «َأْتُوا حَرْثَكُم‏» شما مي‌توانيد با همسرتان كنيد، «أَنَّى شِئْتُمْ» بعد پشت سرش مي‌گويد: «وَ قَدِّمُوا لِأَنْفُسِكُم‏» اين «وَ قَدِّمُوا لِأَنْفُسِكُم‏» پشت سر اين آيه است. اين چه ربطي دارد؟ با همسر كنيد، شهوت‌راني حلال انجام بدهيد، بعد مي‌گويد: براي يك چيزي ذخيره كن. اين ذخيره‌ي قيامت چه كار به جنسي دارد؟ مي‌خواهد بگويد: اگر فقط آميزش جنسي كنيد، كه و هستيد. هر نر و ماده‌اي از هم استفاده مي‌كنند، هنر تو اين است كه اين مسير براي ذخيره‌ي باشد. يعني يك اولاد صالح! ✅ بعد ازتولد هم باید در فکر این باشی که این فرزند شما باشد؛برای شدن نور دیده خود هزینه کنید همانقدر که برای گرفتن او هزینه می کنید. ❇️توجه: ۱_ادبیات این سخنرانی برای محافل عمومی مثل مسجد تنظیم شده است. ۲_داستان علامه طباطبایی به نقل از آقامجتبی تهرانی است و دقت کنید علامه نماز را روی صندلی خوانده بود به تعبیر خودشان لت و پار شد ترک نشد. ۳_درمحافلی که زنان هستند ترجمه آیه باید خیلی با احتیاط و محجوب به حیاء باشد. ✍️رضابازیار منصورخانی http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
:صلوات إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا ﻫﻤﺎﻧﺎ ﺧﺪﺍﻭﻓﺮﺷﺘﮕﺎﻧﺶ ﺑﺮ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ صلی الله علیه وآله و سلم ﻭ ﺭﺣﻤﺖ ﻣﻰ ﻓﺮﺳﺘﻨﺪ،ﺍی ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ! ﺑﺮ ﺍﻭ ﻓﺮﺳﺘﻴﺪ ﻭ ﺁﻥ ﮔﻮﻧﻪ ﻛﻪ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﺍﺳﺖ،ﺗﺴﻠﻴﻢ ﺍﻭ ﺑﺎﺷﻴﺪ. 📚سوره مبارکه آیه۵۶ پيامبر صلّی الله عليه و آله و سلّم أولَی النّاسِ بِی یَومَ القِیامَۀِ أکْثَرُهُمْ عَلَیَّ صَلاۀً (فِی دارِ الدُّنیا) نزدیک‌ترین شما به من در روز قیامت،کسانی هستند که در دنیا بیشتر از دیگران بر من فرستند. 📚بحارالأنوار پيامبر صلّی الله عليه و آله و سلّم مَنْ صَلّي عَلَيَّ في كتابٍ، لَمْ تَزَل الملائِكَةُ تَستَغفِرُ لَه مادامَ اسمِي في ذلكَ الكتابِِ كسی كه درنوشته‌ای بر من را بنویسد،تا زمانی كه نام من در آن نوشته باشد فرشتگان برای او استغفار می كنند. 📚بحار الأنوار امام علیه السلام أثقَلُ ما یوضَعُ فی المیزانِ یَومَ القیامَةِ الصَّلاةُ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ اهل بَیتِهِ سنگین ترین چیزی که روز قیامت در ترازوی اعمال قرار داده می شود بر محمد و اهل بیت اوست. 📚وسائل الشیعه امام عليه السّلام الصَّلاۀُ علی مُحَمَّدٍ وَآلِهِ تَعْدِلُ عِنْدَ اللهِ عَزَّوَجَلَّ التَّسبیِحَ وَالتَّهلِیلَ وَالتَّکبِیرَ بر محمد صلی الله علیه وآله وسلم و آل محمد(علیهم السلام)نزد خدای عزوجل برابر است با تسبیح(ذکر سُبحانَ اللهِ)و تهلیل(ذکر لا إلهَ إلاّ اللهُ) و تکبیر(ذکر أللهُ أکبرُ) 📚بحارالأنوار پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم درشب معراج چون به آسمان رسید ملکی را دیدکه هزار دست داشت و در هر دستی هزار انگشت و مشغول حساب و شماره کردن با انگشتان بود،به جبرئیل فرمود که این ملک کیست و چه چیزی را حساب می کند؟جبرئیل فرمود:این ملکی است موکل بر دانه های باران،حفظ وحساب می کند که چند قطره از آسمان به زمین نازل شده،پس پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم به آن ملک فرمود:که تو میدانی از زمانیکه حق تعالی دنیا را خلق کرده است چند قطره باران از آسمان به زمین آمده است؟ آن ملک عرض کرد:یا رسول الله قسم به آن خدایی که تو را به حق فرستاده به سوی خلق،غیر از آنکه من می دانم چند قطره باران از آسمان به زمین نازل شده،به تفصیل هم می دانم چند قطره به دریا فرود آمده و چند قطره در بیابان و چند قطره در معموره و چند قطره در بستان و چند قطره در شوره زار و چند قطره در قبرستان حضرت فرمود:من تعجب کردم از حفظ و تذکر او در حساب خود،سپس آن ملک عرضه داشت یا رسول الله،با این حفظ و تذکر و دستها و انگشتان که دارم حساب کردن یک چیزی را قدرت ندارم..! حضرت فرمود آن چیست؟عرض کرد قومی از امت شما که در جایی حاضر می شوند و اسم شما نزد ایشان برده می شود پس بر شما می فرستند من قدرت ندارم ثواب آنها را شماره و حساب کنم... 📚منازل الاخره،حاج شیخ عباس قمی http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
موضوع: ریاکاری فَوَيْلٌ لِّلْمُصَلِّينَ/الَّذِينَ هُمْ عَن صَلَاتِهِمْ سَاهُونَ/الَّذِينَ هُمْ يُرَاءُونَ پس وای بر نماز گذاران/که از نمازشان قافل و نسبت به آن سهل انگارند/ﻫﻤﺎﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﻣﻰکنند. 📚سوره مبارکه آیه ٦و٥و٤ إِنَّ الْمُنَافِقِينَ يُخَادِعُونَ اللَّهَ وَهُوَ خَادِعُهُمْ وَإِذَا قَامُوا إِلَى الصَّلَاةِ قَامُوا كُسَالَىٰ يُرَاءُونَ النَّاسَ وَلَا يَذْكُرُونَ اللَّهَ إِلَّا قَلِيلًا ﻣﻨﺎﻓﻘﺎﻥ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺑﺎ ﺧﺪﺍ ﻧﻴﺮﻧﮓ ﻣﻰﻛﻨﻨﺪ ﻭ ﺣﺎﻝ ﺁﻧﻜﻪ ﺧﺪﺍ ﻛﻴﻔﺮ ﺩﻫﻨﺪﻩ ﻧﻴﺮﻧﮓ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻧﻤﺎﺯ ﻣﻰ ﺍﻳﺴﺘﻨﺪ،ﺑﺎ ﻛﺴﺎﻟﺖ ﻣﻰ ﺍﻳﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﻣﺮﺩم ﻣﻰﻛﻨﻨﺪﻭ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺟﺰ ﺍﻧﺪﻛﻲ ﺑﻪ ﻳﺎﺩ ﻧﻤﻰ ﺁﻭﺭﻧﺪ. 📚سوره مبارکه آیه ١٤٢ يَعْلَمُ..........وَمَا تُخْفِي الصُّدُورُ ...ﻭ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﺳﻴﻨﻪ ﻫﺎ ﭘﻨﻬﺎﻥ ﻣﻰ ﺩﺍﺭﻧﺪ،ﻣﻰ ﺩﺍﻧﺪ. 📚سوره مبارکه غافر آیه ١٩ پيامبر صلى الله عليه و آله وسلم يا بنَ مسعودٍ،إذا عَمِلتَ عَملاً مِن البِرِّ و أنتَ تُريدُ بذلكَ غَيرَ اللّه ِ فلا تَرجُ بذلكَ مِنهُ ثَوابا. فإنّهُ يقولُ:[فلا نُقِيمُ لَهُم يَومَ القِيامَةِ وَزْنا] اى پسر مسعود! اگر كار خوبى كردى و در آن نيّتى جز خدا داشتى،اميدِ پاداش از خداوند نداشته باش،زيرا او مى فرمايد[در روز قيامت ما براى آنان قدر و ارزشى قائل نيستيم](الكهف ۱۰۵) 📚مكارم الأخلاق پيامبر صلى الله عليه و آله وسلم أشَدُّ الناسِ عَذابا يومَ القِيامةِ مَن يَرى الناسُ أنَّ فيهِ خَيرا و لا خَيرَ فيهِ سخت ترين عذاب را در روز قيامت كسى دارد كه مردم او را آدم خوبى بدانند،اما هيچ خوبى و خيرى در وجود او نباشد. 📚كنز العمّال حدیث 7485 امام عليه السلام ما أقبَحَ بِالإنسانِ باطِنا عَليلاً و ظاهِرا جَميلاً ! چه زشت است كه آدمى باطنى بيمار و ظاهرى زيبا داشته باشد! 📚غرر الحكم حدیث۹۶۶۱ امام عليه السلام إيّاك و الرياءَ؛ فإنّهُ مَن عَمِلَ لِغَيرِ اللّه ِ وَكَلَهُ اللّه ُ إلى مَن عَمِلَ لَهُ از بپرهيز،زيرا هر كه براى غير خدا كارى كند،خدا او را به همان كسى كه برايش كار كرده است وا گذارد. 📚کافی روزی بهلول ديد آقایی دارد مسجد مي‌سازد،بهلول بالای سر در مسجد نوشت:مسجد بهلول،صاحب مسجد به بهلول گفت:چرا اين كار را كردی؟ بهلول گفت:تو مسجد را برای خدا ساختی،حالا به اسم تو باشد يا اسم ديگری،چه فرقی مي‌كند؟گفت من زحمت كشيدم،من اين مسجد را ساختم، حالا به نام ديگری تمام شود؟رفت نام بهلول را پاك كرد و نام خودش را نوشت،بهلول گفت معلوم می‌شود كه برای خدا مسجد نساختی!!! 📚اخلاق در خانه جلد2 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
: ....وَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذِي تَسَاءَلُونَ بِهِ وَالْأَرْحَامَ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلَيْكُمْ رَقِيبًا ﻭﺍﺯ ﺧﺪﺍیی ﻛﻪ ﺑﻪ ﻧﺎم ﺍﻭ ﺍﺯ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﺩﺭﺧﻮﺍﺳﺖﻣﻰﻛﻨﻴﺪ،ﭘﺮﻭﺍ ﻛﻨﻴﺪﻭ ﺍﺯ[ ﻗﻄﻊ ﺭﺍﺑﻄﻪ ﺑﺎ ]ﺧﻮﻳﺸﺎﻭﻧﺪﺍﻥ ﺑﭙﺮﻫﻴﺰﻳﺪ،ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺧﺪﺍ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﺣﺎﻓﻆ ﻭ ﻧﮕﻬﺒﺎﻥ ﺍﺳﺖ. 📚سوره مبارکه نساء آیه ۱ وَالَّذِينَ يَنقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِن بَعْدِ مِيثَاقِهِ وَيَقْطَعُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَن يُوصَلَ وَيُفْسِدُونَ فِي الْأَرْضِ أُولَٰئِكَ لَهُمُ اللَّعْنَةُ وَلَهُمْ سُوءُ الدَّارِ ﻭ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﻋﻬﺪ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺍﺳﺘﻮﺍﺭ ﻛﺮﺩﻧﺶ ﻣﻰ ﺷﻜﻨﻨﺪ،ﻭ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﺑﺮﻗﺮﺍﺭی ﺁﻥ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﺩﺍﺩﻩ ﻣﻰ ﮔﺴﻠﻨﺪ،ﻭﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﻓﺴﺎﺩ ﻣﻰﻛﻨﻨﺪ،ﻟﻌﻨﺖ ﻭ ﻓﺮﺟﺎم ﺑﺪ ﻭ ﺩﺷﻮﺍﺭ ﺁﻥ ﺳﺮﺍی ﺑﺮﺍی ﺁﻧﺎﻥ ﺍﺳﺖ. 📚سوره مبارکه رعد آیه ۲۵ پیامبر صلّی الله علیه و آله وسلّم اِنَّ القَومَ لَيَكونونَ فَجَرَةً وَ لا يَكونونَ بَرَرَةً فَيَصِلونَ اَرحامَهُم فَتَنمى اَموالُهُم وَ تَطولُ اَعمارُهُم فَكَيفَ اِذا كانوا اَبرارا بَرَرَةً! مردمى كه گناهكارند نه آنان که نيكوكارند،با اموالشان زياد و عمرشان طولانى مى شود،حال اگر نيك و نيكوكار باشند،چه خواهد شد! 📚كافى(ط-الاسلامیه)جلد2صفحه155 امام عليه السّلام صِلَةُ الرَّحِمِ توجِبُ المَحَبَّةَ وَتَكبِتُ العَدُوَّ محبّت آور است و دشمن را خوار مى گرداند. 📚شرح آقا جمال الدین خوانساری بر غررالحکم ودررالکلم جلد صفحه209 حدیث 5825 امام علیه السّلام مَن زَارَ أخاهُ فِی اللهِ قالَ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ إیّایَ زُرتَ وَ ثَوَابُکَ عَلَیَّ وَ لَستُ أرضَی لَکَ ثَوَاباً دونَ الجَنَّة. هر که برای خدا برادرش را زیارت کند،خدای عزوجل می فرماید:به زیارت من آمدی و پاداش تو بر عهده من است و من غیر از بهشت برای تو،به پاداش دیگری راضی نمی شوم. 📚کافی(ط-الاسلامیه)جلد2 صفحه 176 حسين بن علی پسر عموی امام صادق عليه السلام از افراد شجاع و پر صلابت بود به طوری كه به او رمح آل ابوطالب (نيزه خاندان ابوطالب)میگفتند،از آنجائی كه بينی پهنی داشت به حسن افطس معروف گرديد،او در ماجرای قيام عبدالله محض (نواده امام حسن علیه السلام) بر ضد منصور دوانيقی خليفه عباسی پرچمدار بود،و بر سر همين موضوع با امام صادق كدورتی داشت،به حدی كه يكبار با كارد پهن به امام حمله كرد تا آن حضرت را بكشد،سالمه يكی از كنيزهای امام می گويد:در آن هنگام كه امام در بستر شهادت قرار گرفت،در بالينش بودم و پرستاري مي كردم،بی هوش شد،وقتی كه به هوش آمد،به من فرمود:هفتاد دينار به حسن افطس بدهيد و فلان مقدار و فلان مقدار به افراد ديگر بپردازيد،عرض كرد :آيا به مردی كه با كارد پهن و تيز به شما حمله كرد و می خواست شما را بكشد هفتاد دينار بدهيم؟فرمود:آيا نمی خواهي مشمول اين آيه باشم كه خداوند مي فرمايد: [آنها كه پيوندهائی كه خداوند به آنها امر كرده است بر قرار می دارند و از پروردگارشان مي ترسند و از بدی حساب بيم دارند......دارای عاقبت نيك در سرای آخرت خواهند بود] سپس فرمود:آری ای سالمه خداوند بهشت را آفريد و پاكيزه و خوشبو ساخت به طوری كه بوی خوش آن فاصله مسير دو هزار سال راه به مشام او مي رسد،ولی اين بوی خوش به مشام و و عاق والدين نمی رسد. 📚یکصد موضوع 500 داستان علی اکبرصداقت http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
🔰راهنمای عنوان ها 🌷مقدمه https://eitaa.com/jadiiid/6 🌷اهميت و ضرورت آموزش https://eitaa.com/jadiiid/18 🌷بایدها و نبایدهای آموزش https://eitaa.com/jadiiid/22 🌷نمونه آموزش ها https://eitaa.com/jadiiid/29 🌷برکات https://eitaa.com/ahlebet1/139 . https://eitaa.com/jadiiid
✨﷽✨ 💢لذات هفتگانه دنیا ✍️ روزي جابر بن عبداللّه انصاري خدمت امام علي عليه السلام بود و آه عميقي كشيد . امام فرمود : گوئي براي دنيا ، اينگونه نفس عميق و آه طولاني كشيدي ؟ جابر عرض كرد : آري بياد روزگار و دنيا افتادم و از ته قلبم آه كشيدم . امام فرمود : اي جابر ، تمام لذتها و عيشها و خوشيهاي دنيا در هفت چيز است : خوردنيها و آشاميدنيها و شنيدنيها و بوئیدنیها و آميزش جنسي و سواري و لباس اما لذيذترين خوردني عسل است كه آب دهان حشره اي به نام زنبور است . گواراترين نوشيدني ها آب است كه در همه جا فراوان است. بهترين شنيدني ها غناء و ترنم است كه آن هم گناه است. لذيذترين بوئيدني ها بوي مشك است كه آن خون خشك و خورده شده از ناف يك حيوان (آهو) توليد مي شود. عاليترين آميزش ، با همسران است و آن هم نزديك شدن دو محل ادرار است . بهترين مركب سواري اسب است كه آن هم (گاهي ) كشنده است . بهترين لباس ابريشم است كه از كرم ابريشم به دست مي آيد . دنيائي كه لذيذترين متاعش اين طور باشد انسان خردمند براي آن آه عميق نمي كشد . 💥جابر گويد : فَوَاللهِ ما خَطَرَتِ الدُنیا بَعْدَها عَلی قَلبی .سوگند به خدا بعد از اين موعظه دنيا در قلبم راه نيافت . 📚حکایت های شنیدنی ج 3ص89. میزان الحکمه، ج4، ص1714، بحارالانوار، ج78،ص11 •✾📚 @Dastan 📚✾•
✍️بدترین اخلاق تکبر ...! حضرت علي عليه السلام مي فرمايند: أقبح الخلق التّكبّر بدترين اخلاق تكبر است [تصنيف غرر الحكم و درر الكلم، صفحه : 30] داستانك: 🌺خداوند روزي به حضرت موسي فرمود: برو بدترين بنده مرا بياور .موسي رفت يكي از گناهكارهاي درجه يك را پيدا كرد ووقتي ميخواست با خود ببرد،گفت نكند يك موقع اين آدم توبه كرده باشد ومن فكر كنم كه اين بنده ي گناهكار مي باشد رهايش كرد. رفت دزدي را گرفت تاببرد نزد خود گفت نكند نكند اين بنده خاص خدا باشد وتوبه كرده باشد وخدا او را بخشيده باشد ولش كرد. هر كسي را مي گرفت با چنين فرضيات وداوريهائي آزادش مي نمود. بالاخره سگي را گرفت وگفت بدتر از اين كه ريگر نداريم ،رفت ميانه ي راه رهايش كرد وگفت شايد در عالم سگي بودنش كاري كرده باشد ؛بالاخره موسي دست خالي پيش خدا رفت. خدا گفت:اي موسي دست خالي آمدي؟ موسي گفت: هرچه گشتم بدتر از خودم پيدا نكردم. خدا گفت: اي موسي هر آئينه اگر غير از اين كرده بودي از پيغمبري عزل ميشدي! 📙حدیث دل سپردن، مرتضي آقاتهرانی ،صفحه 17 •✾📚 @Dastan 📚✾•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌ 🌸حضرت محمد (ص) : هر مسلمان بر مسلمان دیگر، شش حق دارد: 🌸هنگام ملاقات بر او سلام نماید. 🌸 هنگام مریضى از او عیادت نماید. 🌸 وقتى عطسه زد او را به جمله یرحمک اللّه، دعا کند. 🌸 وقتى از دنیا رفت در مراسم او شرکت کند. 🌸 هنگامى که او را دعوت کرد،اجابت نماید. 🌸 آنچه براى خود مى خواهد، براى او هم دوست بدارد. 🌸 آنچه براى خود نمى پسندد، براى او هم روا ندارد. 📚:بحارالأنوار •✾📚 @Dastan 📚✾•
✨﷽✨ موضوع : ✅لازمه منتظر امام زمان (عج) بودن 🔴کلامی بسیار زیبا و تلنگرآمیز... ✍️مرحوم حاج اسماعیل دولابی: نه انتظار ما طوریست که آنها پهلوی ما بیایند، نه حرکت ما طوریست که ما به آنطرف برویم و او را ببینیم. اگر براستی منتظری، چرا لاغر نشده ای(از تلاش فراوان برای ظهور)؟ به محض اینکه حقیقتاً منتظر شوی، او میرسد. آیا خوبَست آدم اینقدر بی رگ (غیرت) باشد؟ دوستت ۱ ساعت دیر از سفر بیاید، اینهمه بی تابی میکنی. اگر منتظری آثارش کو؟ 💠ما سه دسته انتظار داریم: 1️⃣ کسیکه از دوری زیاد، یاد امام میکند و انتظار دیدارش را میکِشد تا آثاری ببیند. 2️⃣ کسیکه آثار و جلوه ای از امام دیده، که فرموده اند: فرج امام زمان، فرجِ خود شماست. یعنی انتظار و دعا، برای خود شما گُشایش(در کارهایتان) می آورد. 3️⃣ اگر انتظار و محبت به کمال برسد، دیدن یا ندیدنِ حضرت، در یقینش اثر ندارد و در همه وقت با قلب خود مشاهده میکند. مثل پیامبراکرم و اُویس قرنی که به ظاهر اصلا یکدیگر را ندیدند، اما هرگز از هم جدا نبودند. 🔅امام سجاد نیز در اینباره فرموده اند: منتظرین واقعی در زمان غیبت، برتر از مردم تمام زمان ها هستند؛ زیرا آنقدر از جانب خدا عقل و معرفت پیدا کرده اند که غیبت و شُهود برای آنها فرق نمیکند. 📚 مصباحُ الهُدی؛ ص ۳۱۹ •✾📚 @Dastan 📚✾•
موضوع : ❌نبایدهای انفاق 🌹ابراهيم خليل (ع) روزى از منزل بيرون آمد به طرف صحرا و كرانه دريا رفت و به سير و سياحت پرداخت ، با خود مى گفت : همه اين موجودات متنوع و گلها و بلبلها و آبها و گياهان و كوهها، خداى يكتا را شناخته اند و تسبيح او مى گويند، ولى اين بشر خيره سر حاضر نيست از بت پرستى دست بردارد. غرق در فكر بود، كه ناگهان چشمش به انسانى خورد، كه در گوشه اى مشغول نماز است ، ابراهيم مثل عاشقى كه به دنبال معشوق مى رود، به سوى آن شخص رفت 🌹ابراهيم كنار او مشغول نماز شد، تا او از نماز فارغ گرديد، ابراهيم از او پرسيد براى چه كسى نماز مى خوانى ؟ او گفت : براى خدا، ابراهيم پرسيد: خدا كيست ؟ او گفت : خدا كسى است كه تو و مرا آفريده است . ابراهيم دريافت كه او خداى حقيقى را مى پرستد، به او فرمود: بسيار به تو علاقمند شدم ، روش تو را مى پسندم ، دوست دارم با تو باشم ، منزل تو كجاست ؟ تا هرگاه خواستم به زيارت تو آيم . عابد گفت : منزل من آن سوى دريا است ، تو نمى توانى به آنجا بيائى . ابراهيم پرسيد: پس تو چگونه از آب رد مى شوى ؟ عابد گفت : من به خواست خدا روى آب مى روم و غرق نمى شوم . ابراهيم گفت : شايد همان خدا به من نيز لطف داشته باشد و آب را براى من نيز رام كند، برخيز تا امشب با هم در منزل تو باشيم . عابد برخاست و همراه ابراهيم ، حركت كردند، تا به دريا رسيدند، عابد نام خدا را برد، و از روى آب گذشت ، ابراهيم نيز نام خدا را به زبان آورد و حركت كرد، و هر دو از آب گذشتند و به منزل عابد رسيدند. ابراهيم گفت : غذاى تو چيست ؟ عابد اشاره به درختى كرد و گفت : (ميوه اين درخت را جمع مى كنم و در تمام ايام سال مى خورم .) ابراهيم پرسيد كدام روز از همه روزها بزرگتر است ؟ عابد گفت : آن روزى كه خداوند خلايق را تحت حساب و كتاب مى كشد و به آنها پاداش يا كيفر مى دهد (يعنى روز قيامت ) ابراهيم گفت : بيا دعا كنيم تا خداوند مؤ منان را از سختى آن روز نجات دهد. عابد گفت : سه سال است يك تقاضائى از خدا دارم هر چه دعا مى كنم به استجابت نمى رسد، ديگر در درگاه خداوند شرم دارم ، دعاى ديگرى كنم . ابراهيم گفت : هيچ شرم نداشته باش ، گاهى خداوند، بنده اش را دوست دارد، دعاى او را مدتى طولانى ، اجابت نمى كند، تا مناجات او زياد شود، و به عكس هرگاه بر بنده اى غضب كرد، دعايش را مستجاب مى كند، يا نااميدش مى نمايد كه ديگر دعا نكند، حال بگو بدانم دعايت چيست ؟ عابد گفت : روزى در محلى نماز مى خواندم ناگاه چشمم به جمال بسيار زيباى نوجوانى افتاد كه چهره اش از زيبائى مى درخشيد، و چند گاو مى چراند كه گوئى به بدن آنها روغن ماليده اند، بسيار براق بودند و همچنين بهمراه او چند گوسفند فربه بود، به سوى او رفتم و پرسيد تو كيستى ؟ گفت : من فرزند (ابراهيم خليل (ع )هستم . علاقه ابراهيم خليل در دلم جاى گرفت ، و اكنون سه سال است از خدا مى خواهم كه مرا به زيارت خليل خود ابراهيم ، موفق كند، اما دعايم مستجاب نشده است . ابراهيم گفت : من همان ابراهيم هستم و آن نوجوان پسر من است . عابد تا اين سخن را شنيد دست بر گردن ابراهيم انداخت و او را بوسيد و گفت : (حمد و سپاس خداوندى را كه دعايم را مستجاب كرد) آنگاه ابراهيم (ع) بدرخواست عابد براى همه مؤ منين و مؤ منات دعا كرد و عابد آمين گفت به اين ترتيب ، در مى يابيم كه نبايد نااميد شد، و نبايد از دعا غفلت كرد كه مستجاب خواهد شد! و گاهى اين چنين شيرين مستجاب مى شود كه در داستان خوانديد. 💚او عابدى بنام ((ماريا)) فرزند ((اوس )) بود كه عمرى طولانى داشت 📚بحارالانوارط قديم ج5 به نقل از امام باقر(ع) •✾📚 @Dastan 📚✾•
موضوع : از خدا ایراد نگیر.... روزی عابدی سگی را دید که خیلی زشت بود ،گفت:چقدر این سگ زشت است وقتی این حرف را زد ،در روایت داریم که این سگ به قدرت الهی مقابل این آقا زانو زو و به زبان فصیح و بلیغ گفت: ای عابد ! اگر به خلقت کُن ایراد داری میتوانی مرا تغییر بدهی،بده.. مرا خدایی درست کرده که تو را درست کرده است یعنی شما به خدا ایراد میگیری!!! در روایتی دیگر داریم یکی از همسران پیغمبر کوتاه قد بود ؛ آمد از جایی بگذرد همسر دیگرپیغمبر اشاره کرد : چقدر قد کوتاه و زشت است! پیغمبر خدا فرمودند : گناهی مرتکب شدی که با آب های دریا پاک نمیشود!! یعنی کفر میگویی!! ☝🏻به خدا میگویی:چرا این را درست کردی ؟ چرا این را قد کوتاه آفریدی؟! 📚حجت الاسلام فرحزاد •✾📚 @Dastan 📚✾•
موضوع : دار بالبلاء محفوفه ♻️ مرد جوانی از مشکلات خود به حکیمی گلایه می کرد و از او خواست که راهنمایی اش کند. حکیم آدرسی به او داد و گفت به این مکان که رسیدی ساکنان آن هیچ مشکلی ندارند، می توانی از آنها کمک بطلبی. مرد هیجان زده به سمت آدرس رفت، با تعجب دید آنجا است. ❗️به راستی تنها مُردگانند که مشکل ندارند! 🔹"همانا انسان را در آفریدیم"[سوره بلد/۴] . ♻️ مرد جوانی از مشکلات خود به حکیمی گلایه می کرد و از او خواست که راهنمایی اش کند. حکیم آدرسی به او داد و گفت به این مکان که رسیدی ساکنان آن هیچ مشکلی ندارند، می توانی از آنها کمک بطلبی. مرد هیجان زده به سمت آدرس رفت، با تعجب دید آنجا است. ❗️به راستی تنها مُردگانند که مشکل ندارند! 🔹"همانا انسان را در آفریدیم"[سوره بلد/۴]
موضوع : ✅ علت فقر امام على عليه السلام: إنَّ اللّهَ سُبحانَهُ فَرَضَ في أموالِ الأَغنِياءِ أقواتَ الفُقَراءِ، فَما جاعَ فَقيرٌ إلاّ بِما مُتِّعَ بِهِ غَنِيٌّ، وَاللّهُ تَعالى سائِلُهُم عَن ذلِكَ همانا خداى سبحان روزى فقيران را در اموال توانگران واجب فرموده؛ و هيچ فقيرى گرسنه نمى ماند، مگر آن كه توانگرى از وى بهره برده است. و خداى تعالى توانگران را از اين، بازخواست خواهد كرد نهج البلاغه حکمت328
موضوع : جود و بخشش 💰جود و بخشش کریم اهل بیت (علیه السلام) 🗣شخصی خدمت امام مجتبی(علیه السلام) رسید و عرض کرد: ای فرزند امیر مؤمنان! تو را به خدایی که به شما نعمت فراوان داده، به فریاد من برس که دشمنی ستمکار دارم که نه حرمت پیران را پاس می دارد و نه به خردی صغیران ترحم می کند. حضرت که تکیه داده بودند، با شنیدن این سخن، برخاستند و نشستند و فرمودند: «کیست این دشمن تا داد تو را از او بگیرم؟» عرض کرد: دشمن من، فقر و پریشان حالی است. حضرت اندکی سر به زیر افکندند و سپس سر برداشتند و به خدمتکار خود فرمودند: «آنچه مال نزد تو موجود است، بیاور» او نیز پنج هزار درهم آورد و به آن مرد داد و امام در پایان فرمود: «تو را به خدا سوگند می دهم که هرگاه بار دیگر این دشمن به تو حمله ور گردید و ستم ورزید، او را نزد من بیاور تا او را از تو دور گردانم» 📚بحارالانوار، ج43، ص 350. •✾📚 @Dastan 📚✾•