💠داستان
امام رضا(ع) خطاب به شخصی فرمودند: چرا با عبدالرحمنبن یعقوب معاشرت میکنی؟ عرض کرد: «او دایی من است». حضرت فرمود: «او درباره خدا سخنان نادرستی میگوید! پس با او معاشرت کن و ما را واگذار و یا با ما همنشین باش و او را ترک کن». عرض کرد: «او هر چه میخواهد بگوید به من چه زیانی دارد. وقتی از عقیده او تبعیت نکنم؟!»
حضرت فرمود: آیا داستان آن شخص را که خود از یاران حضرت موسی(ع) بود و پدرش از یاران فرعون نشنیدهای؟ هنگامی که لشکر فرعون در کنار دریا به موسی و یارانش رسید، آن پسر از موسی جدا شد که پدرش را نصیحت کند، در حالی که پدر به راه خود به دنبال فرعون غرق شد، آن دو نیز با هم غرق شدند! خبر به حضرت موسی(ع) رسید. فرمود: او در رحمت خداست، ولی چون عذاب نازل شد از آنکه نزدیک گناهکار است دفاعی نشود.
💠داستان
اعشی یكی از بزرگترین شعرای دوران جاهلیت بود و از سرایندگان قصائد سبعه معلقه بود. پس از قرآن مجید آنان قصائد خود را از دیوار بیتالله الحرام برداشتند. اعشی در دهكده منفوخه از روستاهای یمامه بزرگ شده بود. او اواخر دوران جاهلیت و اوائل دوران اسلام را درك نموده بود. در یكی از سفرهایش به مرد گمنامی به نام محلق رسید. وی از اعشی پذیرایی كرد و اظهار داشت كه هشت دختر دارم بزرگ شدهاند چون من شخص گمنامی هستم دختران مرا كسی به همسری نمیپذیرد.
اعشی قصیدهای درباره محلق سرود و آن را در بازار عكاظ حجاز كه محل تجمع مردم عرب بود خواند سالی نگذشت كه همه دختران محلق ازدواج كردند. اعشی تا این حد در شعر قدرت داشت. اینها چهار نفر بودند امرءالقیس و نابغه و زهیر و اعشی. دیوان بزرگی از اعشی چاپ شده است.
وقتی خبر بعثت حضرت رسول اكرم را شنید قصیدهای در مدح حضرت سرود و تصمیم گرفت كه شرفیاب خدمت رسول الله بشود.
ابوسفیان در میان قریش فریاد زد ای مردم الان اعشی میخواهد به محمد 9ایمان بیاورد و اگر جزء یاران او شود همواره اشعاری در فضایل او خواهد گفت و آتش فتنه را شعلهورتر خواهد كرد. هر چه زودتر به فكر او باشید.
ابوسفیان جلو اعشی را گرفت و گفت اعشی میخواهی پیش كسی بروی كه شادمانی در زندگی را بر تو حرام نماید، بگوید زنا نكن قماربازی نكن و شراب نخور و زندگی را بر تو تلخ نماید. اعشی گفت هیچگاه شیفته اینها نشدهام.
ابوسفیان وقتی دید نمیتواند با این سخنان اعشی را بفریبد دست به حیله دیگری زد ابوسفیان گفت صد شتر سرخ موی به تو میدهم كه ثروت بسیار بزرگی است برای تو.
ابوسفیان با این حیله اعشی را فریب داد و اعشی قبول كرد. ابوسفیان در میان قریش صدا زد شترها را زود بیاورید و جمع كنید و بدهید به اعشی شاعر. قریش شترها را جمع نمودند و به اعشی تسلیم كردند و اعشی با صد شتر سرخ مو به طرف یمامه بازگشت.
وقتی به منزل خود رسید ناگهان از شتر بر زمین افتاد و از دنیا رفت. ببین دوست و رفیق بد انسان را چطور نابود مینماید.
💠داستان(تمثیل)
اژدهایی خرسی را می بلعید. مردی جسور پا پیش گذاشت و به فریاد خرس رسید. وقتی خرس از دست اژدها نجات یافت، دنبال آن مرد راه افتاد. مرد جایی را برای استراحت پیدا کرد و نشست. شخصی از آن جا می گذشت، رو به مرد کرد و گفت: «این خرس با تو چه کار دارد؟» مرد داستان نجات دادن خرس از دست اژدها را تعریف کرد. رهگذر از سر دل سوزی مرد را نصیحت کرد و گفت: «دل به این خرس مبند و او را رها کن! دوستی با احمق از دشمنی او بدتر است. او را با هر مکر و حیله ای که می توانی از خودت دور کن!» مرد به رهگذر گفت: «تو به خاطر حسادت این حرف ها را می زنی. به خرس بودن او نگاه نکن، بلکه ببین او چگونه به من مهر و محبت می کند.» رهگذر گفت: «حسادت من، بهتر از محبت خرس است. او را رها کن و همراه من بیا.» مرد گفت: «من هرگز این کار را نمی کنم. دنبال کارت برو و دست از سر من بردار.» رهگذر به راهش ادامه داد و از آن جا دور شد.
مرد خوابید. مگس ها و خرمگس ها دور و بر مرد می گشتند و او را اذیت می کردند. خرس چند مرتبه آن ها را از اطراف مرد دور کرد، اما مگس ها دوباره برمی گشتند. خرس عصبانی شد و رفت سنگی بزرگ پیدا کرد و روی مگس ها کوبید تا آن ها را دور کند. سنگ مرد خفته را خفه کرد و این ضرب المثل ساخته شد: دوستی احمق، مانند دوستی خرس است. دشمنی او، محبت و محبت او دشمنی است.
🔹دعا
اللهمّ وَفّقْنی فیهِ لِموافَقَةِ الأبْرارِ وجَنّبْنی فیهِ مُرافَقَةِ الأشْرارِ وأوِنی فیهِ بِرَحْمَتِکَ الى دارِ القَرارِبالهِیّتَکِ یا إلَهَ العالَمین،
ـــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
۱.نهج البلاغه، حکمت ۱۲.
۲.بحارالانوار ج۷۴ ،ص۲۰۱
۳.بحارالانوار ،ج۷۸،ص۸۲.
۴.تحف العقول،ص۴۴
۵.الکافي، جلد۲، صفحه ۳۷۶
۶.نهج البلاغه : حكمت۲۹۵
۷.تحف العقول،ص۵۸۷
۸.نهج البلاغه،حکمت۲۶۸.
🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
#حکایت
⬅️ فرار مادر از فرزند
كتاب هاى شيعه و اهل سنت از پيامبر(ص) روايت كرده اند كه:
مادرى با فرزندش كه هر دو بار گناه سنگين دارند وارد عرصه قيامت مى شوند. مادرى كه كانون مهر و محبت و #عشق ورزى به فرزند است؛
مادرى كه براى پرورش فرزندش حاضر است از شيره جانش به فرزند شير دهد؛
مادرى كه براى نجات فرزندش از آسيب و بلا حاضر است خود را به هر آب و آتشى بزند؛
مادرى كه ضرب المثل مهر و محبت است؛
اين مادر در قيامت به فرزندش مى گويد: به ياد دارى نه ماه تو را در شكم خود حمل كردم و دو سال در آغوشم به تو شير دادم و چگونه در هر موقعيتى از تو نگه دارى و حفاظت كردم و براى به ثمر رسيدنت چه رنج هايى را تحمل نمودم، اكنون بيا مقدارى از بار گناه من را به پرونده خود منتقل كن تا مرا به دوزخ نبرند.
ولى فرزند با شنيدن اين پيشنهاد از مادر مى گريزد و فرار را بر قرار ترجيح مى دهد تا ديگر بار اين پيشنهاد را نشنود!!
آرى، قيامت براى بدكاران روزى است كه :
«يَوْمَ يَفِرُّ الْمَرْءُ مِنْ أَخِيهِ * وَأُمِّهِ وَأَبِيهِ * وَصَاحِبَتِهِ وَبَنِيهِ»
روزى كه [ در قيامت ] انسان از برادر و پدر و مادر و همسر و فرزندش مى گريزد .
📎سوره عبس: 34-36.
💠برگرفته از کتاب عبرت آموز اثر استاد حسین انصاریان💠
🌺یک مربی مرجعی برای مربیان ومبلغان👇
http://eitaa.com/joinchat/3796762624C4e2e9e1bb2
🌺یک مربی درسروش👇
https://sapp.ir/yekmorabbi
📙حرف ص
💠موضوع : صدقه
#آیه
وَ مَنْ قُدِرَ عَلَيْهِ رِزْقُهُ فَلْيُنْفِقْ مِمَّا آتاهُ اللَّهُ لا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْساً إِلاَّ ما آتاها سَيَجْعَلُ اللَّهُ بَعْدَ عُسْرٍ يُسْراً
و هر كه روزی او تنگ باشد،بايد از آنچه خدا به او داده است انفاق كند، خدا هيچكس را بيش از آنچه به او داده مكلّف نمی کند،خدا از پس سختی آسانی قرار می دهد.
📚سوره مبارکه طلاق آیه۷
#حدیث
پيامبر صلّی الله علیه و آله وسلّم
إنَّ الصَّدَقَة َلتُطفِئُ غَضَبَ الرَّبِّ
صدقه،خشم پروردگار را فرو مینشاند.
📚نهج الفصاحه ص۲۸۴،ح۶۴۶
حضرت علی علیه السّلام
۱.اسْتَنْزِلُوا الرِّزْقَ بِالصَّدَقَةِ وَ مَنْ أَيْقَنَ بِالْخَلَفِ جادَ بِالْعَطِيَّةِ
روزی را به وسيله صدقه طلب كنيد و كسی كه به گرفتن عوض باور داشته باشد، به بخشش جوانمردی كند.
📚نهج البلاغه حكمت۱۳۲
۲.اِذا أَمْلَقْتُمْ فَتاجِرُوا اَللهَ بِالصَّدَقَةِ
چون تنگدست گشتيد به وسيله صدقه دادن با خدا معامله كنيد.
📚نهج البلاغه حكمت۲۵۰
امام باقر علیه السّلام
اَلبِرُّ وَ الصَّدَقَةُ يَنفيانِ الفَقرَ وَ يَزيدانِ فِى العُمرِ وَ يَدفَعانِ عَن صاحِبِهِما سَبعينَ ميتَةَ سوءٍ
كار خير و صدقه،فقر را مى بَرند،بر عمر مى افزايندو هفتاد مرگ بد را از صاحب خود دور مى كنند.
📚من لا یحضره الفقیه ج۲،ص۶۶، ح۱۷۲۹
#داستان
روزی حضرت رسول اکرم صلّی الله علیه وآله وسلّم از شیطان پرسید:ای ملعون!چرا مانع از صدقه دادن می شوی؟عرض کرد:ای رسول خدا اگر اَره ای بر سرم گذارند و مانند درخت اَره ام کنند برایم راحتر است از تحمل صدقه دادن اشخاص،حضرت فرمود:چرا از صدقه دادن مردم ناراحتی؟شیطان گفت:در صدقه پنج خصلت است:
۱.مال را زیاد می کند.
۲.مریضان را شِفا می دهد.
۳.بلاها را دفع می کند.
۴.صدقه دهندگان به سرعت از پل صراط عبور می کنند.
۵.بدون حساب واردبهشت میشوند و عذابی برایشان نیست.
رسول اکرم صلّی الله علیه وآله وسلّم پس از استماع این سخنان از شیطان به او فرمود:خدا عذابت را زیاد گرداند.
📚کتاب داستانهای عبرت انگیز از شیطان
#صدقه
#نشر_پیام_صدقه_جاریه_است
#جهت_عضویت_به_روی_آدرس_کلیک_کنید
http://eitaa.com/joinchat/1017184257C0cc8ea4d0a
کنترل چشم تابعى از روح تقواست که اگر در آدمى پدیدار شد به تبع آن کنترل چشم نیز به دنبال آن خواهد آمد. راهى که صددرصد گناه نکردن در تمام زندگى را تضمین کند براى افراد عادى بشر چیز سهلى نیست؛ زیرا انسان موجودى مختار و داراى تمایلات گوناگون است. ولی با عزمى آهنین و مبارزهاى دائمى و تدریجى با نفس مىتوان به چنین جایگاه رفیعى دست یافت. موارد زیر در این زمینه بسیار سودمند است،
1) مطالعه پیوسته در عوالم پس از مرگ و احوال برزخ و قیامت و جدیت در ترس از عوالم پس از مرگ.
2) مطالعه پیرامون عواقب وخیم گناهان.
3) ارتباط پیوسته و قلبى با خداوند، خواندن قرآن، دعاها، نماز شب و ... ولیکن با توجه و حال.
4) داشتن حالت انابه، خضوع، و تضرع دائمى، توبه و استغفار.
5) دورى از عواملى که انسان را به گناه متمایل مىسازد؛ مانند محیط هاى آلوده به گناه.
6) از بین بردن زمینههاى گناه؛ مثلاً کسى که انحرافات جنسى دارد باید هرچه سریعتر ازدواج کند.
7) نشست و برخاست با انسانهاى مؤمن و خداترس واقعى.
8) جدیت در مبارزه با خواهشهاى نفسانى.
9) توجه به عواقب نگاه به نامحرم.
10) در برخورد با نامحرم سعی کنید به حداقل ارتباط اکتفا کنید. سخن کوتاه بگویید و از اطاله کلام با آنها خودداری کنید.
11) هنگام صحبت کردن به صورت آنها نگاه نکنید و به طور کلی نگاه خود را فرو بیندازید چنانچه قرآن می فرماید: «قل للمؤمنین یغضوا من ابصارهم؛ به مؤمنان بگو چشمان خود را فرو بندند و پایین بیندازند» همین دستورالعمل را برای زنان نیز دارد «قل للمؤمنات یغضضن من ابصارهن».
📚۰۰۰۰۰ادامه دارد
📙حرف ح
❌موضوع : حسد
📛حسد، از رذایل اخلاقی ، گناهان کبیره و به معناى آرزوىِ نابودی نعمتها و داشتههاى دیگران و خواستن نعمت فقط برای خود است. وجود این خصلت در شخص گاه با تلاش براى نابودى داشتههای دیگران همراه میشود.حسادت در بالاترین مراتب خود، باعث رنج بردن شخص از نیکبختى دیگران میشود.
🔶تفاوت غبطه با حسد
امام صادق علیه السلام
: إنَّ الْمُؤْمِنَ يَغْبِطُ وَ لا يَحْسُدُ، وَ الْمُنافِقُ يَحْسُدُ وَ لا يَغْبِطُ.
(ترجمه: مؤمن غِبطه میخورد ولى حسد نمیورزد و منافق حسد میورزد و غبطه ندارد.)
کافی ، ج۲، ص: ۳۰۷
مفهوم غبطه با وجود تفاوت، با حسد در ارتباط است. غبطه زمانی رخ میدهد که آدمى آرزوى زوال نعمت دیگران را ندارد، بلکه فقط میخواهد او نیز از آن نعمت بهرهمند شود.غبطه، به عکس حسد، صفتى پسندیده است، به ویژه آنکه در روایتى، به صراحت غبطه از صفات مومن و حسد از خصلت هاى منافق دانسته شده است.
🔷حسد در مثلهای فارسی و عربی
در پارهاى از مَثَلهاى فارسى و عربى، آموزههایى درباره حسد یافت میشود، مانند
«اگر حسود نباشد، جهان گلستان است»، «حسود هرگز نیاسود»
و «الاحْسانُ الَى الْعَبیدِ مَکْبَتَةٌ لِلْحَسُود»(نیکى به بندگان مایه خوارى حسود است).
✴️نشانهها
برای شناخت حسد در وجود آدمی نشانههای زیر بیان شده است:
▪️ناراحتی از رسیدن نعمت به دیگری، بدون نشان دادن عکس العمل.
▪️غیبت و عیب جویی پشت سر مورد حسادت.
▪️دشمنی و کارشکنی.
▪️بی مهری یا قطع رابطه با افراد، و پنهان کردن صفات برجسته دیگران.
▪️تملق و چاپلوسی در حضور مورد حسادت.
✅دلایل
امام خمینی در کتاب شرح چهل حدیث دلایل زیر را برای بروز حسد در وجود شخص ذکر کرده است:
عدم رضایت از قضاء الهی.
خباثت و زشتی باطنی.
احساس تهی و خواری کردن.
داشتن روحیه خودخواهی، خودستایی و تکبر.
اظهار شگفتى از داشتههاى دیگران.
ترس ازدست دادن داشتههاى خود.
عشق به ریاست و شهرت.
داشتن روحیه ستیزهجویی.
❇️مطابق آنچه در کتاب جواهر آمده، حسد در صورتی که در گفتار یا کردار بروز کند، گناه کبیره به شمار رفته و حرام است و صرف خطور آن در قلب، بدون ترتب اثری بر آن، حرام نمیباشد.ملا محسن فیض کاشانی حسد را از موانع قبولی نماز شمرده و تظاهر به آن را موجب ازبین رفتن عدالت میداند و معتقد است شهادت شخص حسود پذیرفته نیست.
❌آثار و پیامدها
طبق آیات و روایات برخی از پیامدهای حسد چنین است:
نا آرامی روانی.
بیماری جسمی.
حسرت دائمی.
از دست دادن دوستان.
ضرر زدن به خود.
از بین برنده ایمان
ازدیاد گناه
شقاوت ابدی
نابودی اعمال
🔻درمان
دانشمندان علم اخلاق براى درمان بیمارى حسد روشهای علمى و عملى ذکر کردهاند؛ از جمله:
تفکر درباره آسیبهایی که حسد بر روح و روان دارد.
تفکر درباره ضررهای اخلاقی و دینی حسد.
تقویت ایمان و توجه به حکمت خداوند.
یادآوری نعمتهایی که به او عطا شده.
یادآوری افرادى که مشکلات ظاهرى بیشترى دارند.
تقویت نیروی عقل
تقویت رفتارهای خلاف حسادت.
ارتباط معنوی با خداوند و توجه به توسل و توکل
🟢 آیت الله احمد مجتهدی تهرانى (ره)
🌱يكى از ريشه هاى غيبت ، حسد است.
☠️ حسد يكى از امراض روحى است كه منشاء خيلى از گناهان است. خيلى ها غيبت مى كنند ،يكى از ريشه هاى آن حسد است.
👂🏻🗣 غيبت ديگرى را مى كند و مى گويد : ( خيلى حيله گر است ، كلاهبردارى كرده تا ثروت جمع كند )
👥 اين شخص حسد دارد كه غيبت مى كند.
خدا خواسته به ديگرى بدهد و به من ندهد. اگر كسى مى خواهد خودش را معالجه كند و غيبت نكند ،
يكى از راههايش اين است كه ريشه ى حسد را از بين ببرد. ✅
💽 @kotahshenidanie 💽
📙حرف خ
💠موضوع : خاموشی
💠مهم_ترین_دستورهای_سلوکی💠
۳ - صَمت و خاموشی
#صمت در عرفان و سلوک به معنای سکوت مطلق از هر گونه سخن لغو و حرام است . سکوت از گفتار حرام مانند : غیبت ، تهمت ، سخن چینی ، تکذیب آیات الهی ، تمسخر ، استهزاء و سخن شهوت آمیز با نامحرم و ... بر همه ی متشرعان فرض (واجب) است ، امّا اهل معرفت و سلوک از سخنان لغو و بیهوده نیز پرهیز می کنند و جز کلام واجب یا مندوب (مستحب) و مورد رضای حق ، سخنی بر زبان نمی آورند .
شگفت اینکه بیشتر محرّمات بزرگ مربوط به حوزه ی زبان اند ، پس عصمت این عضو از بدن به تنهایی سهم عمده و بسزایی در اعتصام سالک به حبل الله دارد و شاید #تاکید فراوان #اهل_بیت (علیهم السلام) به سکوت طولانی معلول همین امر باشد . در روایتی گهربار از امام صادق (علیه السلام) آمده :
ما مِن یَومٍ الّا وَ کُلُّ عضوٍ مِن اعضاء الجَسَد یُکَفّر اللِّسانَ ، یَقولُ نَشَدتُکَ اللهَ أن نُعَذّبَ فیکَ ...
#ترجمه : روزی نیست جز اینکه اعضای بدن همگی #زبان را قسم می دهند که مبادا کاری کنی به سبب لغزش تو ما را عذاب کنند . #الکافی ، ج ۲ ، ص ۱۱۴
وانگهی سکوت اثر بسزایی در زمینه سازی تفکّر و عبرت و اعتبار دارد . امام صادق (علیه السلام) در سفارش های ارزشمندشان به هشام فرمودند :
يَا هِشَامُ ! إِنَّ لِكُلِّ شَيْءٍ دَلِيلًا وَ دَلِيلَ الْعَقْلِ التَّفَكُّرُ وَ دَلِيلَ التَّفَكُّرِ الصَّمْتُ
#ترجمه : ای هشام ، برای هر چیزی دلیلی وجود دارد ، و دلیل عقل ، #تفکر و دلیل تفکر ، #سکوت است . #منبع_بالا
باری ارزش و اهمیّت سکوت چنان چشمگیر است که امام باقر (علیه السلام) در تعبیری شگفت انگیز فرمودند : «انَّما شیعَتُنا الخُرس» یعنی شیعیان ما فقط گنگ هایند . این تعبیر تامل برانگیز کنایه از کثرت و دوام سکوت #سالکان_واقعی مسلک اهل بیت (علیهم السلام) است .
📚شمس الوحی تبریزی (تحریر رسالة الولایة علامه طباطبایی ، محرّر : آیت الله جوادی آملی) ، ج ۲ ، ص ۲۷۱ ، ۲۷۲
💽 @kotahshenidanie 💽
📙حرف ب
💠موضوع : برزخ
💠صورتهای برزخی مردم در صحرای محشر💠
💥1. کسانی که در دنیا سخن چین بوده اند، به شکل میمون هستند؛
💥2. کسانی که مال حرام می خوردند، به شکل خوک محشور میشوند.
💥3. کسانی که ربا میخورند، به صورت سرنگون شدن محشور میشوند؛ یعنی پاهایشان بالا و بر روی سر خود راه میروند.
💥4.فرمان روایان و قاضیانی که به ناحق حکم میکنند،کور محشور میشوند و سرگردان میشوند.
💥5.افراد مغرور و خودپسند، کر و لال هستند و هوش از سرشان پریده است.
💥6.قاضیانی که به گفته خود عمل نمیکنند یا بدون اینکه شایستگی قضاوت داشته باشند در مسند قضاوت نشسته اند، زبان خويش را بر دندان مى گزند و از دهان آنان چـرك خـارج مـى شـود و اهـل مـحـشـر از آنـان پـرهـيز مى كنند.
💥7.کسانی که همسایه خود را آزار می دهند، با دست و پاهاى قطع شده محشور مى شـونـد؛
💥8.کسانی که از مومنان بدگویی می کنند، بر شاخه هاى آتش آويـزان هستند؛
💥9.کسانی که شهوت ران و خوشگذران هستند و حقوق الهی اموال خود را نمی پردازند، از مردار نيز مـتـعـفـن تـرنـد.
💥10.کسانی که فخر فروش و متکبرند، با لباس آغشته به مايع آتشين دوزخ پوشيده اند.
📒 منابع:
أطيب البيان في تفسير القرآن، طيب سيد عبد الحسين، انتشارات اسلام، تهران،
💽 @kotahshenidanie 💽
📙حرف ن
❌موضوع : نفرین
💠آثار دنیوی و اخروی نفرین کردن!💠
✅ نفرین تنها یک واکنش بی تأثیر و حرف الکی نیست،
بلکه واکنشی است با آثار و تبعات سخت که شخص باید مواظب باشد گرفتار آن نشود.
🌟حضرت علی علیه السلام میفرماید:
➖”از نفرین مظلوم بترسید که وی حق خویش را از خدا درخواست میکند و خداوند کسی را از حقش باز نمیدارد.”
⛔️البته لعن یا نفرین بر برادران و خواهران مؤمن و به طور کلی زبان گشودن به نفرین و لعن، امری مذموم است و جز در موارد استثنا از این امر به شدت پرهیز داده شده است!
🔴نفرین در صورتی تاثیر دارد که اولا بر حق باشد. شخصی که به دیگران نفرین می کند، اگر به ناحق باشد، تأثیری در زندگی فرد نفرین شده ندارد،
✳️اما حتی اگر نفرین به حق باشد، تا خداوند مصلحت نداند، اثر نخواهد کرد.
💠نفرین را خداوند آن گونه که صلاح میداند، اجابت میکند، نه آن طور که نفرین کننده دلش میخواهد، چون گاهی ممکن است به خاطر یک مسئله جزئی و کوچک، شدیدترین نفرین علیه کسی صورت گیرد!
♦️بدیهی است خدای عادل و عالم و حکیم، به اندازه آنچه حق است، نفرین را اجابت میکند، نه بیشتر.
🔰در فرهنگ اسلام عفو و بخشش بر غضب و انتقام خصوصا نسبت به مؤمنین و نزدیکان ترجیح داده شده است.
🔆در عفو لذتی است که در انتقام نیست، همان گونه که رحمت الهی برغضبش سبقت دارد (سبقت رحمته غضبه).
♨️كسى كه ظلم میكند چه بسا در همین دنیا كیفر آن را ببیند.
🔹ثانیاً؛ دیدن كیفر و جزاى بعضى از گناهان در این دنیا، ممكن نیست. مثلاً كسانى كه افراد زیادى را در جنگها و یا بمبارانهاى اتمى و شیمیایى كشته اند، چگونه میتوان آنان را به كیفر واقعى اعمالشان رساند؟
🔵توضیح اینکه:
خداوند نسبت به بنده اش مهربان است تا آخرین مرحله به انسان فرصت میدهد برای توبه و هرگز مانند جباران فوراً اقدام به انتقام نمیکند.
📚میزان الحكمه، جلد 7، ص 3375 ر،ک:میزان الحکمة، محمدمحمدی ری شهری، ج 5، ص 616
💽 @kotahshenidanie 💽
✨﷽✨
🌼دلهای با ایمان
✍️مهمترین ویژگی یاران امام زمان که مانند شاه کلید، قفلهای بستهٔ همه مسائل را باز میکند، ایمان عمیق و استواریست که:
همت را بر میانگیزد، گامها را استوار میکند، دلها را قوّت میبخشد و مانع لرزش قلوب در حوادث عجیب و فتنههای آخرالزمان میشود
امام صادق فرمودند: «آنها (گنجینهها) مردانی هستند که دلهایشان مانند پارههای آهن است؛ هیچگونه تردیدی در آنها راه ندارد؛ در اعتقادشان به خدا از صخره و سنگ محکمترند.»*۱
حضرت، مؤمنترین افراد را براى برقراری حکومت جهانى خود انتخاب میکند. اگر قصد یاری حضرت را داری باید از هر فرصتی برای تکمیل و تقویت ایمانت استفاده کنی. ظهور، نامشخص اما نزدیک است. مبادا با تعلّل و سهل انگاری، فرصت یاری حضرت را از دست بدهی! مبادا به خودت بیایی و ببینی در لشکر دشمن و در مقابل حضرت ایستادهای
📖 امام صادق فرمودهاند: «ایمان خود را قبل از ظهور تکمیل کنید، چون در لحظات ظهور ایمانها به سختی مورد امتحان و ابتلاء قرار میگیرند.»*۲
📚۱.بحارالانوار، علامه مجلسی، ج۵۲،ص۳۰۸
۲.كمال الدين و تمام النعمة، ج ۱،ص۱۸
💽 @kotahshenidanie 💽
📙حرف م
💠موضوع : مرگ
📚✍️توصیف لحظه ی مرگ از زبان حضرت علی علیه السلام:
درلحظه ی مرگ اطراف بدن شل می شود،رنگ می پرد.
مرگ می آید.زبان می گیرد.انسان هنوزمی بیند و می شنود ولی قدرت حرف زدن ندارد.
فکرش کارمی کند. باخود فکر می کندکه عمرش را در چه راهی صرف وتباه کرده و ایامش راچگونه سپری کرده است؟درآن لحظه از اموال و ثروت هایی که درطول عمرش جمع کرده یاد می کند و باخودمی گوید:این اموال را از چه راهی بدست آورده ام و فکر حلال و حرام آن نبودم اکنون گناه و حسابش بامن است ولذت وبهره اش بادیگران...
ولی مامور مرگ همچنان روح او را ازاعضای اوجدامی کند تا زبان وگوش هم از کارمی افتد و فقط چشمانش می بیند
وبه اطراف خودنگاه می کند و تلاش و وحشت حرکت اطرافیان خود رامشاهده می کند.
دیگر نمی شنود و حرفی هم نمی زند.
درلحظه آخر روح ازچشم هم گرفته می شود و او مانند مرداری درمیان دوستان و بستگان می افتد و همه از او می ترسند و از کنارش فرار می کنند.
پس از اندکی او را به خاک سپرده از او دور می شوند و او را به دست عملش می سپارند و برای همیشه از دیدارش چشم می پوشند..
در روایات آمده:
جان کندن انسان گنه کارشبیه کندن پوست از بدن حیوان زنده است.
و هنگام مرگ خوبان بشارتی به آنها داده می شود که چشمانشان روشن شده(جایگاهشان را در آن دنیا می بینند)به مرگ علاقه پیدامی کنند و راحت جان می دهند
💽 @kotahshenidanie 💽
حرف ح 🌾موضوع : حجاب حجاب های ظلمانی در عرفان :
وجود حجاب هایى از «ظلمت» و «نور» میان انسان و خداى متعال، مسأله اى است که از آیات قرآن و اشارات آنها و از روایات و بیانات وارده استفاده مى شود. با دقت و تأمل در این منابع، به خوبى مى توان به این موضوع پى برد که میان انسان و حضرت حق، یک سلسله حجاب هاى ظلمانى و یک سلسله حجاب هاى نورانى و یا نورى وجود دارد و آدمى در سیر عبودى وسلوک الى الله، باید از این حجاب بگذرد تا به لقاى حق و لقاى وجه الهى نایل آید. گرچه حقیقت حجاب هاى ظلمانى و نورانى و چگونگى آنها، با تحلیل عقلى، توضیح لفظى، ترسیم فکرى و تصویر ذهنى روشن نمى گردد و حقیقت امر بالاتر از این است که در قالب الفاظ و عبارات بیاید و چیزى است که براى اهل عمل و آنانى که عیناً مى یابند، معلوم و مشهود است و نه براى غیر آنان.
«حجاب هاى ظلمانى» عبارت است:
حجاب تعلّق به بدن مادى،
کفر و شرک و عناد با حق و آیات الهى،
عقاید و افکار باطل و ناصحیح،
اخلاق و اوصاف رذیله،
حجاب عادات،
اوهام و تخیّلات،
تعلّق و اسارت به مظاهر مادى و آنچه غیر حضرت حق است.
به بیان دیگر «حجاب هاى ظلمانى» عبارت است از هر خصوصیت و رنگى که عارض روح انسان شده، او را به سوى غیر خداى متعال سوق داده و در جهت غیر او و دورى و فرار از او، قرار مى دهد؛ مانند: تکاثر، تفاخر، مباهات، کبر، غرور، جاه طلبى، شهرت طلبى و نظایر اینها از اوهام و تخیّلات. این حجاب ها هر کدام به شکل خاصى حاجب حضرت حق بوده و فاصله میان انسان و حق مى گردد و روح را به قید و بند مخصوص کشیده و محجوب مى کند.
بقول مولانا :
صد هزاران دام و دانه است اى خدا!
ما چو مرغان حریص بینوا
دمبدم پا بسته دام نویم
هر یکى گر باز و سیمرغى شویم
می رهانى هر دم ما را و باز
سوى دامى مى رویم اى بى نیاز
ما در این انبار گندم مى کنیم
گندم جمع آمده گم مى کنیم
مى نیندیشیم آخر ما بهوش
کاین خلل در گندمست از مکر موش
اوّل اى جان دفع شرّ موش کن
و آنگه اندر جمع گندم جوش کن
منبع :
مقالات مرحوم آیت الله محمد شجاعی
#حجابهای_ظلمانی
💽 @kotahshenidanie 💽