فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❗️ تیزر سخنرانی ❗️
🔸امام حسین رو از مردم نگیرید!
🔸چه کسی امام حسین رو از مردم گرفت؟!
🔸آیا باید همه رو به مجالس امام حسین راه داد؟!
⬅️ سجاد رستمعلی (مسئول اندیشکده علوم و فناوری های نرم انقلاب اسلامی) پاسخ می دهد:
https://aparat.com/v/bOgoV
برای عضویت در کانال اندیشکده در پیام رسان ایتا از لینک زیر استفاده کنید:
https://eitaa.com/jahaadetabin
34.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❗️ برشی از سخنرانی ❗️
🔸 چرا ما باید برای امام حسین عزاداری کنیم؟!
🔸 امام حسین مال عرب هاست و متعلق به 1400 سال پیش!
🔸 چرا همه ادیان و حتی انسانیت مدیون امام حسین است؟
سجاد رستمعلی (مسئول اندیشکده علوم و فناوری های نرم انقلاب اسلامی) پاسخ می دهد.
برای مشاهده فیلم کامل سخنرانی کلیک کنید:
https://aparat.com/v/bOgoV
برای عضویت در کانال اندیشکده در پیام رسان ایتا از لینک زیر استفاده کنید:
https://eitaa.com/jahaadetabin
سلام، برای دریافت پاسخ به شبهات و سئوالاتی از قبیل:
🔸امام حسین رو دیگه از مردم نگیرید!
🔸چه کسی تلاش کرده تا امام حسین را از مردم بگیرد؟!
🔸 آیا دین یک مسئله سیاسی است؟! بهتر نیست تا دین قداست خود را با دوری از سیاست حفظ کند؟!
🔸 امام حسین یک فرد عرب است متعلق به 1400 سال پیش، چرا ما باید برای او عزاداری و بزرگداشت برگزار کنیم؟!
🔸 آیا باید همه را به مجالس امام حسین و سایر اهل بیت راه داد؟!
🔸 و ده ها شبهه و سئوال دیگر از این دست
⬅️ لطفا جلسه کامل سخنرانی برادر سجاد رستمعلی را در آپارات ملاحظه فرمایید:
https://aparat.com/v/bOgoV
اگر مطالب پاسخگوی شبهات و سئوالات شما و اطرافیانتان بود و برای شما مفید واقع شد، آن را با اطرافیان خود به اشتراک گذاشته و آنها را نیز به تماشای این جلسه دعوت کنید. متشکریم.
ما را در ایتا دنبال کنید:
https://eitaa.com/jahaadetabin
27.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❗️ برشی از سخنرانی ❗️
🔸 زن ها ناموس کسی نیستند!!!
🔸 چه کسانی می خواهند امام حسین را از مردم بگیرند؟
برای مشاهده فیلم کامل سخنرانی سجاد رستمعلی (مسئول اندیشکده علوم و فناوری های نرم انقلاب اسلامی)، کلیک کنید:
https://aparat.com/v/bOgoV
برای عضویت در کانال اندیشکده در پیام رسان ایتا از لینک زیر استفاده کنید:
https://eitaa.com/jahaadetabin
🔸 اندیشکده یا پریشانکده!؟
عرصه علم قرنهاست که به جولانگاه نظام سلطه و صحنه تُرکتازی تمدن غرب بدل گشته است! نگاهی گذرا به تاریخ علم در جهان گویای این امر است که تا سه قرن اخیر، هیچگاه صاحبان علم بساط امساک علمی نگسترانده و همواره علم مانند گوهری الهی در دستان بشر در سراسر عالم مسیر صیرورت خود را طی مینموده است تا این «تلک الایام یداولها بین الناس» گوهر علم را به دست اروپاییان رسانید.
اروپاییان این چرخه کمال را متوقف، علم را ابزار تعارض و تهاجم به ملل دیگر و چپاول ثروتها، و ثروتهای تاراج رفته را سرمایه پیشرفت علمی بیشتر خود برای تشدید چرخه تاراج نمودند و سایر ملل را در ظلماتی از جهل تحمیلی فرو بردند!
اگر روزگاری نیز بنای مصالح مادی خود را در رشد دیگری دیدند، محصول نهایی (فناوری) را به او عرضه کردند تا همواره این دیگری را محتاج خود داشته و عنان کار او را محکم نگه دارند.
در میان علوم اما علوم انسانی داستانی غمبارتر دارد! اگر بخواهیم نسبتی میان علوم انسانی با سایر علوم بیان کنیم، همه علوم چون جسمند و علوم انسانی چون روحی در این کالبد؛ پس آنکه عنان روح را به دست گیرد، لاجرم جسم را نیز مهار کند!
موضوع امساک علمی غربیها، در علوم انسانی به نقطه اسفباری میرسد! از این حیث که در علوم تجربی یا پایه اگرچه رسم تنگنظری و لئامت تمدن غرب به کمال برقرار بوده اما به حسب ارتباط این حوزه با تجربه بشری، دیگران نیز به شرط تلاش میتوانستند اسب پیشرفت خود را از خندق خساست غرب بجهانند و تا حدودی حرکت رو به جلو داشته باشند اما در حوزه علوم انسانی، سد ایجاد شده توسط ایشان خلل ناپذیر مینمود!
غربیها برای مهار کردن دیگران در این عرصه پا را از حد فراتر نهاده و گوهر اندیشه را در میان ملتهای دیگر ذبح نمودند تا راه زایش و رویش خرد در سرزمینهای دیگر بکل مسدود شود! آنها چنان اندیشه خود را به عنوان تنها اندیشه مطرح نمودند که گویی پیش از ایشان بشر بساط خرد را بربسته بود و ایشان بودند که باب تفکر را در میان عالمیان گشودند!
برای روشن تر شدن موضوع باید گفت که ظهور آنچه ما آن را با عنوان علوم انسانی میشناسیم متوقف بر سیر تطور زیر است:
اندیشه -> علم -> فناوری
یا به بیان دیگر:
فلسفه محض -> فلسفه مضاف -> علم انسانی -> فناوری نرم
آنچه فارغ التحصیلان غیرغربی از دانشگاههای فرنگ به سوغات آوردند نه که علوم انسانی آنها بلکه فناوریهای نرم دست چندم و محصولات ناکارآمد علمی آنها بود که راه را بر پیشرفت علمی حتی در حوزه همان علوم غربی میبست؛ فرمولها، مدلها، الگوها و الگوریتمهای دست دوم که پیش از این در بوته آزمایش کشورهای غربی بی ثمر بودن خود را نشان داده بودند! (توجه کنید که تولید علم در کشورهایی چون کشور ما حتی در حوزه همان علوم غربی نیز رخ نمیداد و نمیدهد!)
تلاش برای خروج از یوق استبداد علمی غرب، اگرچه در حوزه علوم تجربی و پایه با تحرک علمی صرف میسر است اما در حوزه علوم انسانی توجه به موضوع اندیشه پیش از حرکت به سمت تولید علم ضرورتی اجتنابناپذیر است!
به این جملات رهبر معظم انقلاب اسلامی در 2 شهریور 1390 بیاندیشیم:
«ارائهی فکر و اندیشه... پشتوانهی هر حرکت علمی است... ما احتیاج داریم به فکر، احتیاج داریم به فلسفه، تا بتوانیم علم را، فناوری را، مدیریت کشور را، مسائل گوناگون جامعه را به پیش ببریم و حل کنیم. فکر قبل از علم مورد نیاز است... همچنان که یک روزی مسئلهی تولید علم، تولید فکر، نهضت علمی، نهضت نرمافزاری، غریبانه در جامعه مطرح میشد و امروز گفتمان غالب را تشکیل میدهد، إنشاءالله یک روزی باز همین مطالبی که حالا گوشه و کنار گفته میشود یا خیلی مورد توجه نیست، بتدریج به گفتمان غالب جامعه تبدیل خواهد شد... یکی از نیازهای جامعهی ما همین است که جمعی صاحب فکر بنشینند، در میان آنها هم افرادی بیایند و محصول فکر و تجربهی خودشان را که بعضاً متکی به عقبههای انسانی و فکرىِ طولانی و عمیقی هم هست، مطرح کنند. این افکار بتدریج از حوزهی شخصی خارج میشود و به حوزهی جمعی میرسد و بتدریج به گفتمان عمومی جامعه تبدیل میشود... یکی از نتایج یا حواشی حوادث منطقهی ما - که بالاتر از حواشی است - غلط از آب درآمدن تئوریهای غربی است. همهی تئوریهای اینها در زمینهی اقتصاد - که حالا وضع اقتصادیشان را دارید مشاهده میکنید - در زمینهی سیاست، ادارهی سیاسی آنها، مدیریت سیاسی آنها، اینجور دارد در این منطقه به گل مینشیند. بعد از این همه کاری که در این منطقه کردند و نفوذی که پیدا کردند، حضور سیاسی و اقتدار سیاسی آنها اینجور دارد نابود میشود. اینها نشان میدهد که تئوریپردازیهای غربی در زمینهی سیاست، در زمینهی اقتصاد، تئوریهای ناقص و عقیم و بیخاصیتی است... برویم به درون خودمان مراجعه کنیم و فکر اسلامی و اندیشهی اسلامی را پیدا کنیم.»
در دههی گذشته ظهور قارچگونهی اندیشکدههای گوناگون در کشور در حالی رخ میدهد که اندیشکدهها نه محلی برای تضارب آرای گوناگون در ساحت اندیشه بلکه اتاق فکرهایی برای تجویز راهحل برای مسائل جاری کشور گردیدهاند!
با توجه به عدم تولید علم بومی مبتنی بر اندیشه بومی در حوزه علوم انسانی و به تبع آن عدم تولید فناوریهای نرم یا همان الگوهای حل مسئله بومی، راه حلهای این به اصطلاح اندیشکدهها ناشی از یکی از این سه حالتند:
1. استفاده از همان فناوریهای نرم غربی ناکارآمد برای حل مسائل و در نتیجه تکرار شکستهایی که در گذشته نصیب غربیها شده بود!
2. استفاده از روشهای التقاطی (تلفیق همان روشها با ظاهر بومی) که در نتیجه تغییری حاصل نمیکند!
3. تکیه به ابتکارات بی مبنا (من درآوردی)! که نتیجه آن بر همگان روشن است!
ظاهرا عنوان اندیشکده، جایگزینی غلط برای ترجمه تحت اللفظی اتاق فکر (Think Tank) است و آنچه از این اینستیتیوتهای ایرانی مستخرج میشود نه راهحلهایی علمی برای مشکلات کشور بلکه تلههای علمی نظام سلطه بر سر راهِ حل مشکلات کشور است.
به امید روزی که اندیشهورزی به گفتمانی عمومی بدل گردد؛ به امید روزی که ارزش و بار واژهها را فهم کنیم و آنها را دستمالی هوسبازی و قدرتطلبی خویش نکنیم!
سجاد رستمعلی،
مسئول اندیشکده علوم و فناوریهای نرم انقلاب اسلامی
۱۴۰۲/۰۶/۰۲
بسم الله الرحمن الرحیم
🖌 در مورد ضرورت حجاب به جامعه چه باید گفت؟!
در سال های اخیر، یافتن راهکاری جهت اقناع جامعه درباره ضرورت حجاب، همواره یکی از دغدغه های اصلی اهالی فرهنگ بوده و این در حالی است که راهکار دین در این باره روشن و آشکار است.
این یادداشت در چند قسمت، به تبیین این راهکار در قالب چند رویکرد موازی می پردازد.
در قسمت اول، رویکرد نخست با عنوان رویکرد انذاری را با چهار مقدمه تقدیم میکنم:
🔸 اول، آیه ۷۰ سوره مبارکه ص، میفرماید: "إِنْ يُوحَىٰ إِلَيَّ إِلَّا أَنَّمَا أَنَا نَذِيرٌ مُبِينٌ"؛ یعنی تنها از آن روى به من وحى مىشود كه انذار دهندهاى روشنگر هستم؛ این آیه تصریح دارد که رویکرد اصلی تبلیغ پیامبر(ص) بعنوان هدایتگر بزرگ بشریت، انذار مبتنی بر تبیین است!
انذار عبارت است از ایجاد خوف (ترس عقلانی مبتنی بر مستندات) در افراد نسبت به عاقبت کاری که مرتکب میشوند یا آن را ترک میکنند.
انذار مختص مومنین نبوده و مخاطب آن "ناس" یا عامه مردم است.
🔸 دوم، خداوند حکیم است یعنی کار بیهوده نکرده و امر به کار بیهوده نیز نمی کند. فلذا وقتی خدای حکیم اساس تبلیغ دین برای عموم مردم را بر انذار نهاده، یقینا انذار بر اکثر مردم اثر گذاشته و زمینه هدایتشان می شود.
🔸 سوم، اگر کسی مسیری را رفت که دیگری پیش تر از او رفته است، به حکم عقل، حتما به همان مقصدی میرسد که دیگری پیش تر به آن رسیده است! تفاوت های احتمالی افراد، تغییری در مقصد ایجاد نکرده و تنها بر کیفیت رسیدن به مقصد موثرند.
مثلا محال است که من مسیری که دیگری از آن به مشهد رسیده را طی کنم و به جایی غیر مشهد برسم ولو او سوار خر و من سوار هواپیما بوده باشم!
🔸 چهارم، اگر کسی حدّ معیّن الهی در مسئله ای را به هر دلیلی شکست و از آن عبور کرد، خود قادر به تعیین مرز جدیدی نخواهد بود؛ چرا؟ چون با همان دلیل، دیگران حد و مرز تعیین شده توسط او را خواهند شکست.
مثلا اگر کسی با بهانه سخت بودن حجاب کامل، با حد شرعی آن مخالفت کرده و بگوید اشکالی ندارد زنان مقداری مویشان آشکار شود، خود دیگر نمیتواند حد جدیدی برای حجاب مشخص کند، چون هر حدی تعیین کند، دیگرانی با همین دلیل که رعایت این مقدار برایشان سخت است، از آن حد عبور کرده و عریان تر می شوند و این چرخه تا عریانی کامل ادامه دارد!
لذا حتی اگر مطلوب او بیرون گذاشتن چند تار مو باشد، وی در شکستن حدود الهی، یاری بخش و همسنگر کسانی خواهد بود که به دنبال عریانی مطلقند؛ ولو خود او، مخالف صد در صد رواج عریانی در جامعه باشد!
🔹 با این چهار مقدمه باید عرض کنم رویکرد انذاری این است که به جامعه تفهیم کنیم که عبور از حد الهی حجاب، مانند شکستن سدی است که در مقابل عریانی بنا شده و اگر به هر استدلالی سد را شکستیم، نمیشود مرز جدیدی را برای پوشش تعیین کرد، چراکه دیگران با همان استدلال آن را نیز میشکنند!
مثلا نمی شود بگوییم ما برای راحتیمان از حد حجاب که خدا فرموده رد می شویم ولی فقط در این حد که چادر یا روسری نباشد! چون دیگری راحتی را در حذف مانتو علاوه بر روسری می بیند و اگر بنا به رعایت حدی بود، حد الهی ارجح بود! بعدی هم با همین دلیل حذف چیز دیگر را طلب می کند و به این ترتیب عریانی مطلق ظاهر میشود!
پیامد ظهور آن نیز در ابتدا فروپاشی بنیان خانواده و در قدم بعد و بالاتر، فروپاشی اساس انسانیت و انکار اصل جنسیت (وجود زن و مرد) بعنوان بدیهیترین مسئله طبیعی و فطری است.
چطور این پیامد را پیش بینی میکنیم؟ جوامع غربی مدتها پیش سوار همین قطار شده و اکنون در ایستگاه بحرانی فساد خود پیاده شده و مغروق در سیلابی هستند که خود با شکستن حدود الهی به راه انداختهاند، به نحوی که نه تنها بنیان خانواده در جوامعشان تباه گردیده بلکه مسئله بدیهی وجود زن و مرد را نیز انکار نموده و به ازدواج با همجنس، حیوانات، اشیاء و حتی خود پرداخته و اخیرا به انکار انسانیت و باور به سگ بودن نیز رسیدهاند!
یقینا ما نیز با سوار شدن به این قطار، به همان ایستگاهی خواهیم رسید که پیشتر، این قطار آنها را به آنجا برده است! (🌈)
یقینا بسیاری از مردم ما حاضر نیستند بخاطر اندکی راحتیِ خود، فرزندانشان به سرنوشت فرزندان والدین غربی مبتلا شوند؛ والدینی که تظاهرات آنها علیه آموزش رسمی فساد جنسی در مدارس، بجای ریاضی و علوم، به خبر پرتکرار رسانههای مستقل تبدیل شده است.
❗️نکته مهم در این انذار، ضرورت وجود بیانی مستند، علمی، هنرمندانه و فراگیر است و اگر اینها رعایت شد، محتوای حاوی این انذار، باعث بیدار شدن بسیاری از مردم خواهد شد که یقینا برای آینده خود، فرزندان و میهنشان این افق را نمیپسندند.
سجاد رستمعلی
🔺 ادامه دارد... إنشاءالله.
برای عضویت در کانال اندیشکده در پیام رسان ایتا از لینک زیر استفاده فرمایید:
https://eitaa.com/jahaadetabin
بسم الله الرحمن الرحیم
🖌 در مورد ضرورت حجاب به جامعه چه باید گفت؟! (قسمت دوم)
📌 در صورتی که قسمت اول یادداشت را مطالعه نکردهاید، لطفا برای مطالعه آن، اینجا کلیک کنید.
در ادامه یادداشت قبلی، رویکرد دوم یعنی رویکرد تبشیری در مسئله حجاب را با سه مقدمه خدمت عزیزان شرح میدهم:
🔸 اول، خداوند در قرآن کریم در آیه 45 سوره مبارکه احزاب خطاب به رسولالله(صلیاللهعلیهوآله) میفرماید: «یا أَیهَا النَّبِی إِنَّا أَرْسَلْناکَ شاهِداً وَ مُبَشِّراً وَ نَذیراً»؛ یعنی اى پيامبر! ما تو را فرستاديم تا گواه و مژدهدهنده و بيمدهنده باشى. مسئله تبشیر، به معنی دادن خبر مسرت بخش و مژده دادن، جزئی از مأموریت پیامبر و همانگونه که در قسمت قبلی یادداشت عرض کردیم، بعکس مسئله انذار که مخاطب عمومی داشت، تنها مختص مومنین است.
تبشیر، یعنی به مومنین بگوییم که عمل آنها بر اساس سنتها و وعدههای الهی، دارای چه آثار و برکات دنیوی و اخروی میباشد و برای آنها چه ثمره گوارا و اجر و پاداشی در دو جهان دارد. این مهم باعث میشود تا افرادی که به عمل صالح میپردازند قوت قلب بیشتری یافته و عزم آنها در انجام حسنات و خیرات آسیب نپذیرفته و در برابر طعنهها و سرزنشها و ملامتهای احتمالی سست نگردند.
🔸 دوم، در باب رعایت مسئله حجاب و آثار و برکات آن برای بانوان محجبه، آیات و روایات بسیاری وجود دارد که برای زنان مومن و متدین، تحمل سختیهای محتمل در این راه را بنا به فرموده معصومین به شیرینی بیمثالی تبدیل میکند. مانند روایتی از رسولالله(صلیاللهعلیهوآله) که اجر زنی که رعایت حجاب و عفاف نموده و در حفظ پاکدامنی خویش استقامت بورزد را برابر با اجر شهید فی سبیل الله معرفی میکند.
البته در این بین بایستی توجه داشت که ضمن بیانی مستند و دقیق، باید به ابعاد مختلف مسئله عفاف و حجاب نیز اشاره نمود تا کسی به اشتباه نیفتد که صِرفِ مثلا چادر به سر کردن یا پوشیدگی کامل، بدون رعایت سایر جنبهها و ملاکها، چنین اجر و پاداشی را خواهد داشت؛ این تبیین بایستی همه مسائل مرتبط با موضوع اعم از مسئله عفاف، برخورد صحیح با نامحرم، شیوه کلام با نامحرم، مسئله زینت و زیور و آرایش، حریم خصوصی و عمومی، اخلاق جنسی، پوشش و غیره را شامل شده و شیوه صحیح رفتار عفیفانه بر اساس احکام و اخلاق اسلامی را برای مخاطب به شکلی دقیق روشن نماید.
🔸 سوم، اما ثمره این کار چیست؟ افراد هر جامعه را در هر موضوع، میتوان به حلقههای یک زنجیر تشبیه نمود که یک طرف آن را افراد موافق و طرف مقابل را طرف مخالف و میانه را باقی مردم تشکیل میدهند؛ هرچه کشش از سمت یک طرف طیف بیشتر باشد باقی زنجیر به همان سمت گرایش پیدا خواهد کرد و حتی سر مخالف را هم از موضع خود جابجا خواهد نمود. فلذا تقویت مسئله عفاف و حجاب در بین بانوان مومن و متدین و رفع خلاءها و نگاهها و رفتارهای بعضا ناهنجار و غلط در بین قلیلی از ایشان، با تثبیت بسیاری و قوت بخشیدن به رفتار عفیفانه عدهای دیگر بیش از گذشته، میتواند سبب ایجاد کشش اجتماعی و تغییر در باقی جامعه شود.
برای درک بهتر این موضوع باید گفت که نگاه جامعه در مسائل دینی به این طیف میباشد؛ اگر متدینین در رعایت تعالیم اسلامی سست عمل کنند، عامه مردم خواهند گفت: اینها که متدینند خودشان شل شدهاند، ما چرا سخت بگیریم؟! اما در نقطه مقابل اگر عمل دینی در این افراد تقویت شود، بنابر روایات، خدا حیایی به آنها خواهد بخشید که عموم مردم با نگاه کردن به آنها حیا نموده و از عمل زشت دوری کنند!
🔹 با این سه مقدمه بایستی عرض کنم رویکرد تبشیری این است که به انحای مختلف و با شیوهای هنرمندانه، ضمن تقویت ابعاد مختلف مسئله عفاف و حجاب در بین متدینین، به آنها یادآور شویم که اجر و پاداش دنیوی و اخروی در انتظار آنان بوده و آنها با رعایت این مهم در حکم مجاهد فی سبیل الله در کارزار تمدنی میان تمدن رو به افول غرب و تمدن در حال ظهور اسلام میباشند و هر قدم آنها در این مسیر در حکم مقدمهسازی برای ظهور خورشید عظمای ولایت(عجلاللهتعالی فرجه) خواهد بود. به یقین عشق به مولای ما حضرت صاحب الامر(ارواحنا فداه) و شوق به جلب رضای حضرت حق در میان اکثر زنان این سرزمین، با آمیخته شدن بیش از پیش با این نوع از معرفت، سبب ظهور افزونتر از گذشتهی عفاف در بین ایشان میشود.
❗️نکته مهم که در این میان نباید از آن غفلت کرد این است که تخصیص رویکرد تبشیری به متدینین و مومنین، به معنای استغنای آنها از رویکرد انذاری نبوده بلکه مکمل آن خواهد بود. فلذا آنها باید محتوای رویکرد تبشیری را علاوه بر محتوای رویکرد انذاری دریافت نمایند.
سجاد رستمعلی
مسئول اندیشکده علوم و فناوریهای نرم انقلاب اسلامی
🔺 ادامه دارد... إنشاءالله.
برای عضویت در کانال اندیشکده در پیام رسان ایتا از لینک زیر استفاده فرمایید:
https://eitaa.com/jahaadetabin
بسم الله الرحمن الرحیم
🖌 در مورد ضرورت حجاب به جامعه چه باید گفت؟! (قسمت سوم)
📌 در صورتی که قسمتهای قبلی را مطالعه نکردهاید، لطفا برای مطالعه قسمت اول و قسمت دوم کلیک کنید.
در ادامه یادداشت، رویکرد سوم یعنی رویکرد عرفانی در مسئله حجاب را با پنج مقدمه خدمت عزیزان شرح میدهم:
🔸 اول، امام علی(ع) در نهجالبلاغه در خطبه 192 میفرماید: ستايش خداوندى را سزاست كه لباس عزّت (شکست ناپذیری) و کبریاء (بزرگى) پوشيد و آن دو را براى خود انتخاب و از ديگر پديده ها باز داشت. آن دو را مرز ميان خود و ديگران قرار داد و آن دو را براى بزرگى و عظمت خويش برگزيد، و لعنت كرد آن كس را كه در آرزوى عزّت و بزرگى با خدا به ستيزه برخيزد.
برخی آیات قرآن با این مضمون عبارتند از:
📖 آیه 10 سوره فاطر: هر كه طالب عزت است (بداند كه همانا در همه هستی) تمام عزت برای خداست.
📖 آیه 139 سوره نساء: پس همانا همهی عزت برای خداست.
📖 آیه 37 سوره جاثیه: و کبریاء در آسمانها و زمین تنها از آنِ اوست و اوست که عزیزِ حکیم است.
🔸 دوم، در عرفان اسلامی، همهی عالم، تجلیات اسماءالهی است و هر موجودی، جلوه اسمی یا اسمائی از اسماء خدا؛ فلذا برای هر اسمی از اسماء خدا، ظهوری (موجودی متناظر) در عالم مورد انتظار است.
📖 آیه ۳۱ سوره بقره: و خدا همه اسماء را به آدم آموخت.
در این بین اسم «عزت» خدا، اگرچه منحصر در خدا و حرم ممنوعه برای مخلوقات است ولی در طول او و در خواص خدا متجلی گردیده است.
📖 آیه 8 سوره منافقون: عزت برای خدا و رسول او و مؤمنان است، ولى منافقان نمىفهمند.
با اینحال مسئله کبریاء در خواص نیز راه ندارد چنانکه در روایت است، مردی به امام مجتبی(ع) گفت: در تو کِبر وجود دارد. و حضرت در جوابش فرمود: هرگز! کبر فقط برای خداست ولیکن در من عزت وجود دارد.
و در روایت از رسولالله(ص) است که فرمود: ای علی! خدا تو رو از سه خصلت نهی فرموده است: حسد، حرص و کبر.
فلذا کبر ورزیدن از همه حتی خواص درگاه الهی نهی گردیده است.
تنها جایی که کبر ورزیدن برای بشر نه تنها منع نشده بلکه توصیه و تکریم گردیده درباره زنان در جامعه در برابر نامحرم است؛ امام علی(ع) در خطبه 234 نهجالبلاغه میفرماید: برخى از نيكوترين خلق و خوى زنان، زشت ترين اخلاق مردان است. مانند، تكبّر، ترس، بخل؛ هر گاه زنى متكبّر باشد، نامحرم را به حريم خود راه نمىدهد و اگر بخيل باشد اموال خود و شوهرش را حفظ مى كند و چون ترسان باشد از هر چيزى كه به آبروى او زيان رساند فاصله مىگيرد.
فلذا از بین معصومین(ع)، تجلی این اسم از اسماء، تنها در حضرت فاطمه زهرا(س) که سرور و الگوی زنان عالمین است منحصر است.
🔸 سوم، در روایت است که عبدالله بن سلام یهودی درباره مسائلی از رسولالله(ص) پرسش میکرد؛ پس پرسید: ای محمد! بالای جنت المأوا چیست؟ فرمود: حجاب مجد. پرسید: بالای آن؟ فرمود: حجاب حمد. پرسید: بالای آن؟ فرمود: حجاب جبروت. پرسید: بالای آن؟ فرمود: حجاب عزّ. پرسید: بالای آن؟ فرمود: حجاب عظمت. پرسید: بالای آن؟ فرمود: حجاب کبریاء. پرسید: پس بالای آن؟ فرمود: کرسی.
همانگونه که در روایت مشهود است حجاب کبریاء، بالاترین حجاب از حُجب الهی است و چون حجابهای الهی که همان مخلوقات هستند، مرتبه به مرتبه از جلوی چشم عارف به میزان مَحرم شدنش کنار روند، آخرین حجاب بین خدا و عارف، کبریاء است.
🔸 چهارم، آیه 138 سوره بقره میفرماید: رنگ خدایى [بگیرید] و چه رنگی نیکوتر از رنگ خداست؟
رنگ خدایی گرفتن در بیان عرفا یعنی بر اساس تعالیم دین، دل را از زنگار من تهی کردن و چون آینه، اسماء الهی را متجلی نمودن.
همچنین خدا که به زنان امر به حجاب در نماز نموده، در آیه 31 سوره اعراف میفرماید: ای فرزندان آدم! در هر نماز و سجدهگاهی خود را زینت کنید.
🔸 پنجم، از امام صادق(ع) روایت است: اى مفضّل! هنگامى كه زنى حجاب خود را برداشته و به آن بیحرمتی نماید و پرده عفت خود را بدرد در حالی که خدا، اوامر و حق او را میشناسد، حجاب الهى را دریده و پشت خود را شكسته است و همواره عقوبت و عذاب بر آگاهان از زن و مرد، سريعتر نازل مىشود.
🔹 با این پنج مقدمه، رویکرد عرفانی این است که برای زنان و دختران متدین تبیین نماییم که عمل به دستور حجاب نه از باب پلید بودن زن، بلکه بعکس قابل بودن او در به ظهور رساندن جلوهی حجاب کبریایی خدا در مقابل نامحرمان در دنیا، به تأسی از حضرت زهرا(س) است.
❗️همین ویژگی منحصر به فرد در زنان، آنان را محبوب پیامبر رحمت و تکاملبخش عالم وجود مینماید و همین، دلیلِ حجاب کردنشان در پیشگاه الهی در نماز و برابریِ برداشتن حجابشان پیش نامحرم، با دریدن حجاب خداست.
سجاد رستمعلی
مسئول اندیشکده علوم و فناوریهای نرم انقلاب اسلامی
🔺 ادامه دارد... إنشاءالله.
برای عضویت در کانال اندیشکده در پیام رسان ایتا از لینک زیر استفاده فرمایید:
https://eitaa.com/jahaadetabin
شورای آتلانتیک.pdf
1.92M
بازتاب عملیات #طوفان_الاقصی در اندیشکده ها و نشریات غربی
🔸 شورای آتلانتیک
🔹 مرکز امنیت جدید آمریکا
🔸 پولیتیکو
🔹 فارین افرز
🔸 بنیاد دفاع از دموکراسی ها
🔹 اندیشکده سیناس
🔸 مجله آتلانتیک
برای عضویت در کانال اندیشکده در پیام رسان ایتا از لینک زیر استفاده فرمایید:
https://eitaa.com/jahaadetabin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺️ حقیقت جنایات رژیم صهیونیستی به روایت یک صهیونیست سرشناس
🔹 "گدعون لوی" خبرنگار بسیار مشهور و ستون نویس معروف روزنامه صهیونیستی "هاآرتص" ریشه شیطانی و نژادپرستانه جنایت رژیم صهیونیستی را به سادگی شرح می دهد.
🔸️لطفا برای مشارکت در تبیین موضوع، بازنشر حداکثری دهید.
⬅️ برای عضویت در کانال اندیشکده در پیام رسان ایتا از لینک زیر استفاده فرمایید:
https://eitaa.com/jahaadetabin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️ وقتی شمر زمان، مظلوم نمایی می کند!
❗️چه کسانی به لحاظ ظلم و ستم، سرآمد ظالمان تاریخ هستند؟!
⬅️ برای عضویت در کانال اندیشکده در پیام رسان ایتا از لینک زیر استفاده فرمایید:
https://eitaa.com/jahaadetabin
بسم الله الرحمن الرحیم
🖌 در مورد ضرورت حجاب به جامعه چه باید گفت؟! (مجموعه یادداشت)
در سال های اخیر، یافتن راهکاری جهت اقناع جامعه درباره ضرورت حجاب، همواره یکی از دغدغه های اصلی اهالی فرهنگ بوده و این در حالی است که راهکار دین در این باره روشن و آشکار است.
سجاد رستمعلی (مسئول اندیشکده علوم و فناوری های نرم انقلاب اسلامی) در یادداشتی که در چند قسمت تقدیم حضورتان می گردد، به تبیین این راهکار در قالب چند رویکرد موازی می پردازد:
📌 قسمت اول: رویکرد انذاری
📌 قسمت دوم: رویکرد تبشیری
📌 قسمت سوم: رویکرد عرفانی
🔺 ادامه دارد؛ ان شاءالله.
🔸 قسمت های بعدی یادداشت (رویکردهای دیگر) پس از انتشار، به این فهرست اضافه و مطلب به روز رسانی خواهد شد.
🔹 لطفا در صورتی که قسمت هایی از یادداشت را مطالعه نکرده اید جهت مطالعه از لینک های بالا استفاده کنید.
⚠️ در صورتی که مطلب را مفید ارزیابی می کنید، برای قرار گرفتن آن در دسترس سایر فعالان فرهنگی و متولیان امر، نسبت به بازنشر حداکثری آن اقدام کنید، متشکرم.
⬅️ برای عضویت در کانال اندیشکده در پیام رسان ایتا از لینک زیر استفاده فرمایید:
https://eitaa.com/jahaadetabin
بسم الله الرحمن الرحیم
🖌 برنامه دقیق مقاومت در فلسطین چیست؟
منطق مبارزه مجاهدین فلسطینی که بیش از دو دهه پیش توسط جمهوری اسلامی در اسناد سازمان ملل نیز به ثبت رسیده است به این شرح است:
1. اضمحلال ارتش تروریست رژیم صهیونیستی
2. بازپسگیری مناطق اشغالی
3. برگزاری همهپرسی برای همه فلسطینیان در داخل و خارج از خاک فلسطین(اعم از مسلمان، مسیحی و یهودی) برای تشکیل نظام سیاسی
4. تعیین تکلیف صهیونیستها توسط دولت فلسیطنی (محاکمه جنایتکاران و تصمیم درباره ماندن یا رفتن باقی صهیونیستها از فلسطین)
برنامهریزی طولانی مدت مقاومت برای عملیات کنونی(حماس نزدیک به دو سال در حال طراحی این عملیات بوده و برای تحقق آن دست به عملیاتهای فریب گسترده زده و حتی برای فریب صهیونیستها در سال گذشته در عملیات سیفالقدس2 نیز در کنار جهاد اسلامی حاضر نشد) و اطلاع از واکنش سَبُعانه (درندهخویانه) رژیم صهیونیستی(رژیم کودککش در سالهای قبل در جریان جنگ22 روزه، عملیات سیفالقدس1 و 2 نیز در واکنش به مقاومت دست به کشتار در غزه زد) و استفاده از حداقل توان در جریان عملیات کنونی(مشارکت هزار نفر از هفتاد هزار نیروی آموزش دیده فلسطینی، استفاده حداقلی از توان موشکی و پهپادی و بجای آن بکارگیری راکتها در جریان حمله) و ناچار کردن رژیم برای وارد کردن نیروی زمینی به غزه و همچنین تجارب خوب مقاومت در جنگ شهری در سوریه و لبنان، تحلیل را به این سمت میبرد که مقاومت با عِلم به واکنش صهیونیستها، اینبار تصمیم گرفته تا با تحقیر رژیم، نیروی زمینی ارتش صهیونیستی را به زمین بازی خود(غزه) کشانده و با وارد کردن تلفات سنگین(چندین هزار نفری) به آنها، ضمن گرفتن بهانه در خصوص حمله به غیرنظامیان از رژیم صهیونیستی و ممانعت از مظلوم نمایی آنها در خصوص تلفات سنگین، شاکله نیروی محافظ این دولت جعلی یعنی ارتش را از هم پاشانده و در نبود ارتش اشغالگر، بدون درگیری سنگین، سرزمینهای اشغالی را آزاد نماید.
در این بین افزایش ابراز حمایت ملتها و فشار بر دولتهای خاطی برای قطع رابطه و افزایش فشار سیاسی و اقتصادی بر رژیم صهیونیستی و حامیان آن از سوی دولتهای مقاومت، بایستی در کنار استمداد از درگاه الهی، دستور کار اصلی این جبهه در بخش غیرفلسطینی آن باشد.
ضرورت دنبالگیری این برنامه توسط مجاهدان و جوانان فلسیطنی و عدم دخالت جبهه مقاومت از این جهت است که:
1. عزت نفس ملت فلسطین که بیش از هفتاد سال توسط صهیونیستها و قبلتر توسط انگلیسیها و غیره تحقیر شده بودند بازیابی شود.
2. وحدت شکلگرفته در میان گروههای فلسطینی در فردای پیروزی باعث وحدت سیاسی در بازسازی و اداره فلسطین شود.
3. دست حامیان وحشی رژیم از قبیل آمریکا، انگلیس، فرانسه و غیره با بهانه قرار دادن حضور غیرفلسطینیان در این عملیات بسته شود.
4. افکار عمومی جهان شاهد مقاومت یک ملت در غصب سرزمین خود بوده و مظلومنمایی در خصوص اینکه مسلمانان به قصد یهودیستیزی به رژیم صهیونیستی حمله کردهاند خنثی شود.
البته چشمان بیدار مقاومت در کشورهای دیگر، تحرکات کشورهای غربی را رصد خواهد کرد و برای هرگونه حماقت از سوی آنها آماده خواهد بود.
« وَلَيَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ»
و قطعاً خدا به کسانی که [دین] او را یاری میدهند یاری میرساند.
سجاد رستمعلی
مسئول اندیشکده علوم و فناوریهای نرم انقلاب اسلامی
⚠️ این تحلیل به همراه مستندات آن در بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی را در کانال اندیشکده بخوانید.
❗️لطفا در جهت آگاهی عموم در انتشار حداکثری این مطلب مشارکت بفرمایید.
⬅️ شما میتوانید برای مشاهده کانال اندیشکده در پیام رسان ایتا از لینک زیر استفاده کنید:
https://eitaa.com/jahaadetabin
برنامه دقیق مقاومت در فلسطین.pdf
206.9K
بسم الله الرحمن الرحیم
🖌 برنامه دقیق مقاومت در فلسطین چیست؟
⚠️ پاسخ این سئوال را در تحلیلی به قلم سجاد رستمعلی (مسئول اندیشکده علوم و فناوریهای نرم انقلاب اسلامی) به همراه مستندات آن در بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در این فایل بخوانید.
❗️لطفا در جهت آگاهی عموم در انتشار حداکثری این مطلب مشارکت کنید.
⬅️ برای عضویت در کانال اندیشکده در پیام رسان ایتا از لینک زیر استفاده فرمایید:
https://eitaa.com/jahaadetabin
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ ۗ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ.
و بی تردید شما را به چیزی از ترس عقلایی و گرسنگی و نقص در اموال و خودتان [نظیر بیماری] و ثمراتتان [مثل از دست دادن محصولات و دستاوردها و زن و فرزندتان] آزمایش می کنیم و صبرکنندگان [بر این ابتلاها و آزمایش ها] را بشارت ده؛ همان کسانی که چون بلا و آسیبی به آنان می رسد گویند: ما مملوک خداییم و یقیناً به سوی او بازمی گردیم.
قرآن کریم: آیه ۱۵۵ و ۱۵۶ سوره مبارکه بقره
وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ.
و كسانى كه ستم كردهاند به زودى خواهند دانست به كدام بازگشتگاه برخواهند گشت.
قرآن کریم: آیه ۲۲۷ سوره مبارکه شعراء
#بیمارستان_المعمدانی
⬅️ جهت مشاهده سایر محتوای اندیشکده در پیام رسان ایتا از لینک زیر استفاده فرمایید:
https://eitaa.com/jahaadetabin
بسم الله الرحمن الرحیم
وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ ذُكِّرَ بِآيَاتِ رَبِّهِ ثُمَّ أَعْرَضَ عَنْهَا ۚ إِنَّا مِنَ الْمُجْرِمِينَ مُنْتَقِمُونَ
ستمکارتر از کسی که به وسیله آیات پروردگارش تذکر داده شود، سپس از آنها روی برگرداند، کیست؟ بی تردید ما از مجرمان انتقام می گیریم.
قرآن کریم: آیه ۲۲ سوره مبارکه سجده
🔺 مجموعه تصویرسازی #بیمارستان_المعمدانی
#طوفان_الاقصی
#فلسطین
#غزه
❗️لطفا به شکل حداکثری در بازنشر این آثار مشارکت نمایید.
⬅️ جهت مشاهده سایر محتوای اندیشکده در پیام رسان ایتا از لینک زیر استفاده فرمایید:
https://eitaa.com/jahaadetabin