#شبهه
سه روحانی مطرحی که اجبارکردن حجاب شرعی را قبول نداشتند
🔹محسن کمالیان پژوهشگر فرهنگ و روحانیت، نوشت: آیت الله سیدمحمد حسن صدر، امام موسی صدر و آیت الله شهید بهشتی، هیچکدام، اجبار کردن بانوان به رعایت حجاب شرعی را قبول نداشتند.
🔹تصاویر زیر از سه روحانیت صاحب نام: سید محمد (حسن) صدر، امام موسی صدر و شهید بهشتی را در حالی نشان میدهد که حتی در مجالس یا دیدارهایی رسمی و حکومتی، خانمهای بیحجاب را محترمانه به حضور میپذیرفتهاند.
🔹شکی نیست که هر سه بزرگوار، ضرورت حفظ حجاب شرعی را قبول داشتند؛ اما حجاب اجباری را چطور؟ تصاویر زیر گواه آن است که هیچکدام، اجبار کردن بانوان به رعایت حجاب شرعی را قبول نداشتند.
🔹روش آنها روش پیامبر اکرم (ص) و مبتنی بر اقناع و محبت و انتخاب بود، نه روش منافقان مخالف پیامبر و مبتنی بر زورگویی، خشونت و اجبار! فقیهان حکومتی که امروز سنگ حجاب اجباری را به سینه میزنند، آیا فقه و اصول را بهتر از خاندان صدر میفهمیدند؟ یا خود را به حال اسلام و تشیع دلسوزتر میدانند؟/خبرآنلاین
🔻🔻🔻پاسخ این شبهه را در پست بعدی دنبال کنید
👈پاسخ:
⭕️نکته اول:
از امام موسی صدر پرسیدهاند «آیا همسر شما محجّبه است؟» پاسخ ایشان بسیار خواندنی است: «[همسرم] حجاب اسلامی دارد. با این حال احساس نمیکنم در ادای وظایفش در جامعه و در برابر جامعهاش کوتاهی کند. خواهری دارم که در صور زندگی میکند و قویترین مؤسسات اجتماعی را در جنوب لبنان مدیریت میکند و محجبه است. اما تکرار میکنم که حجاب شرعی آسانتر از حجابی است که ما بدان عادت کردهایم.» (کتاب مسیره الامام السید موسی الصدر، ج2، صص 88-85، به نقل از وبگاه مؤسسهی امام موسی صدر)
⭕️نکته دوم:
مغالطهی آشکاری در تعبیر «حجاب اجباری» رخ داده است. وقتی از حجاب اجباری سخن میگوییم، سخن ما این است: «زنان مسلمان مجبورند محجبه باشند و در انتخاب غیر آن، اختیاری ندارند»؛ و خواسته یا ناخواسته، دوگانهی «اجبار – اختیار» شکل میگیرد و بهتبع این دوگانه، میتوانند از تحکّم و خشونت دینی و اعتبار قائل نبودن برای کرامت و اختیار انسانی و برچسبهایی از این قبیل سخن بگویند؛ در این فضای بحث، به یاد بیاوریم که اساساً دعوت دین به هدایت الهی با اختیار انسانها، رابطهای مبنایی دارد و نمیتوانیم از دینداری انسانها سخن بگوییم، امّا انسانها را موجوداتی مجبور و غیرمختار بدانیم؛ اساساً تدیّن و دینداری برای انسان مجبور، امکانپذیر نیست؛ بنابراین تعبیر «حجاب اجباری» در حقیقت حاوی نفی اختیار انسان است.
امّا اگر به تعبیر صحیحِ آن، یعنی «حجاب_الزامی» توجه کنیم، آنگاه دچار این خطای بزرگ روششناختی نمیشویم. نکتهی مهم این است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی، بنا بر «حُکم و نظر ولیفقیه» که اکثر مردم ایران با او بیعت کردهاند و همچنین بر اساس «تصویب اکثریت نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی»، رعایت حجاب شرعی در ساحت جامعه، امری لازم است.
دربارهی این «الزام» ممکن است برخی دیدگاهها قابل طرح باشد، امّا وقتی رعایت حجاب شرعی، امری لازم و «قانونی» میشود، در حقیقت بیانگر این است که در اینجا دیگر «اجبار» وجود ندارد و «الزامِ» آن، الزامی منطقی و قابل قبول است. بر این اساس، لزوم رعایت حجاب در جامعه، هم بر اساس نظر فقیه جامعالشرایطی بوده است که زعامت و رهبری جامعه را برعهده داشته است و هم خواست و مطالبهی اکثر مردم و نمایندگان ایشان.
حتی اگر عدهای از زمرهی تجدیدنظرطلبان و معتقدان به اندیشههای سکولار باشند، باید توجه کنند هر قانونی که در یک روند مردمسالارانه (و دموکراتیک) مبنای عمل اجتماعی قرار میگیرد، قطعاً از الزامات حقوقی برای اجرا برخوردار میشود.
⭕️نکته سوم:
شهید بهشتی در یکی از سخنرانیهای خود به صراحت عنوان میکند که ما قائل به آزادی به این گونه ای که زنان بدون حجاب وارد خیابان شوند نیستیم.
⭕️نکته چهارم:
بحث رأفت اسلامی یا جذب کسانی که نسبت به مقوله حجاب دچار تردید ذهنی هستند یک بحث است و بحث اجرای قوانین مصرحه در دایره حکومت اسلامی یک بحث دیگر.
اساسا سبک رفتار بزرگان ما در قبل و بعد از ایجاد حکومت اسلامی در مقوله های اجتماعی، کاملا متفاوت است.
⭕️نکته پنجم:
وقتی از امام موسی صدر «دربارهی زن مسلمان» پرسش میشود، پاسخ ایشان این است: «اعتقاد ندارم که تمدن امروزی آزادی درستی برای زن به ارمغان آورده باشد، زیرا این تمدن اگرچه از آزادی زن سخن گفته، عملاً او را با ابزارهای مختلفی چون تبلیغات و تجارت و جشنها مقید ساخته است و بیشترِ تلاش خود را بر رشد بُعد زنانگی او متمرکز کرده و این خود موجب کوتاهی عمر زن و کاهش فرصتهای او و افزایش قیدوبندهایش شده است. درحقیقت، اگر ما قصد آزادی حقیقی زن را داشته باشیم، در تعالیم دینی نکاتی میبینیم که این خواسته را تأمین میکند. دین مطلقاً فعالیت زن را در امور مختلف اجتماعی ممنوع نمیکند. اگرچه رسیدگی به امور خانه و خانواده را برای زن ترجیح میدهد، او را مجبور به این کار نمیکند.» (به نقل از وبگاه مؤسسهی امام موسی صدر)
تحلیل های سیاسی اجتماعی در جهاد تبیین👇
╭═━⊰🍃🌸🍃⊱━═╮
🌍 @jahad_org
╰═━⊰🍃🌸🍃⊱━═╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
"پناه باران"
🎙محمداصفهانی
♦️ویژه روز مادر
تحلیل های سیاسی اجتماعی در جهاد تبیین👇
╭═━⊰🍃🌸🍃⊱━═╮
🌍 @jahad_org
╰═━⊰🍃🌸🍃⊱━═╯
🔴 یک شخصیت آمریکایی در صفحه توییتر خود نوشت:
🔹️ ایران 300 سال است که به کشوری حمله نکرده است، اما ما آمریکا با 246 سال سن، 236 سال است که در حال جنگ هستیم. تهدید واقعی جهانی برای صلح کیست؟
تحلیل های سیاسی اجتماعی در جهاد تبیین👇
╭═━⊰🍃🌸🍃⊱━═╮
🌍 @jahad_org
╰═━⊰🍃🌸🍃⊱━═╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نمازگزاران زاهدانی توهین به جایگاه نبوت و ولایت را محکوم کردند
تحلیل های سیاسی اجتماعی در جهاد تبیین👇
╭═━⊰🍃🌸🍃⊱━═╮
🌍 @jahad_org
╰═━⊰🍃🌸🍃⊱━═╯
16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
خیییییلی قشنگه
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
تحلیل های سیاسی اجتماعی در جهاد تبیین👇
╭═━⊰🍃🌸🍃⊱━═╮
🌍 @jahad_org
╰═━⊰🍃🌸🍃⊱━═╯
گفت توی یه زمین قاطی آشغالا میخوابیم. یه هدیه دستباف آورده بودن برای رئیسی. محافظها راه باز کردن. بهترین بود براشون که هدیهشونو رسوندن دست رئیسجمهور.
#پطروس_فناکار
تحلیل های سیاسی اجتماعی در جهاد تبیین👇
╭═━⊰🍃🌸🍃⊱━═╮
🌍 @jahad_org
╰═━⊰🍃🌸🍃⊱━═╯
پيامبر صلي الله عليه و آله:
دعاى مادر از موانع اجابت دعا، مى گذرد.
[مشكاة الانوار، ص 282؛ ربيع الابرار ، ج 2،ص 225]
#میلاد_حضرت_زهرا سلام الله علیها 💐
#روز_مادر
#مادر
تحلیل های سیاسی اجتماعی در جهاد تبیین👇
╭═━⊰🍃🌸🍃⊱━═╮
🌍 @jahad_org
╰═━⊰🍃🌸🍃⊱━═╯
مرکز تعالی قم - اسناد لانه جاسوسی - جلسه اول.m4a
28.96M
وقتی این اسناد رو گوش کنید دقیقا اتفاقاتی که امروزه میبینیم براتون تداعی میشه. شبهه توهم توطئه هم بخوبی حل میشه...
مرکز تعالی قم - اسناد لانه جاسوسی - جلسه هفتم.m4a
27.47M
تحلیل های سیاسی اجتماعی در جهاد تبیین👇
╭═━⊰🍃🌸🍃⊱━═╮
🌍 @jahad_org
╰═━⊰🍃🌸🍃⊱━═╯
27.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 قسمتی از مستند آن مرد بسیار
👈 البهجت و ما ادراک ما البهجه
👈کی میتونه آیت الله بهجت و امثال ایشان را درک کند.
👈 آیت الله بهجت "ره" به روایت فرزند ،صحبتهای بسیار زیبای فرزند آیت الله العظمی بهجت "ره"
تحلیل های سیاسی اجتماعی در جهاد تبیین👇
╭═━⊰🍃🌸🍃⊱━═╮
🌍 @jahad_org
╰═━⊰🍃🌸🍃⊱━═╯
♦️فرانسویها حواله هیزم گرفتند، آلمانیها سراغ زغالسنگ رفتند، انگلیسیها خاک مدفوع گربه سوزاندند، سوئدیها با پتو رفتند سر کار، آنوقت توی ایران در سردترین زمستان ۱۵سال اخیر هنوز گاز جایی قطع نشده، ولی عدهای برای مدیریت گاز، هشتگ زمستان سخت میزنند و مسخره میکنند.
" دانیال معمار "
تحلیل های سیاسی اجتماعی در جهاد تبیین👇
╭═━⊰🍃🌸🍃⊱━═╮
🌍 @jahad_org
╰═━⊰🍃🌸🍃⊱━═╯
14000128-05-hale-khoob-low.mp3
9.54M
🔶 موارد مهم در موضوع حال بد
استاد پناهیان
تحلیل های سیاسی اجتماعی در جهاد تبیین👇
╭═━⊰🍃🌸🍃⊱━═╮
🌍 @jahad_org
╰═━⊰🍃🌸🍃⊱━═╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⬅️مولودی خوانی حاج مهدی رسولی
👈ولادت با سعادت حضرت زهرا سلام الله علیها مبارکباد🌺
تحلیل های سیاسی اجتماعی در جهاد تبیین👇
╭═━⊰🍃🌸🍃⊱━═╮
🌍 @jahad_org
╰═━⊰🍃🌸🍃⊱━═╯
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸ندیدن آسمان خیلی مضر است🔸
زندگی #آپارتمان_نشینی اجازه نداده انسانها سالی یک بار هم به #آسمان نگاه کنند. یکی از محرومیتهایی که ایجاد کرده، محروم شدن از نعمت بزرگ دیدار ستارگان است. اگر انسان ماهی یک شب برود در روستا تا بتواند آسمان را ببیند و زیارت کند، مثل زیارت یک امامزاده برایش سازنده است. ندیدن آسمان، خیلی مضر است.
کسانی که یک جایی دارند که از شهر بیرون بروند و یک شب آسمان را ببینند، این کار را بکنند. دیدن آسمان خیلی مهم است. میارزد که انسان #برنامه_ریزی_بکند و از شهر بیرون برود، تا یک شب آسمان را نگاه کند. بگوید امشب میخواهم زیر آسمان بخوابم.
یک نگاه به آسمان برای انسان کافی است که بداند این چیزهایی که برای خودش برداشته، باعث خجالت است. آسمان را گذاشته اند برای صفر کردن #تعلقات. انسان یک نگاهی به آسمان بکند، #پاسخ_سوالاتش را می گیرد! برای نجات انسان از تعلقات، یک نگاه معنادار به آسمان بس است.
تحلیل های سیاسی اجتماعی در جهاد تبیین👇
╭═━⊰🍃🌸🍃⊱━═╮
🌍 @jahad_org
╰═━⊰🍃🌸🍃⊱━═╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بتکان خانه دل ما را
ای شکوه محول الاحوال
تحلیل های سیاسی اجتماعی در جهاد تبیین👇
╭═━⊰🍃🌸🍃⊱━═╮
🌍 @jahad_org
╰═━⊰🍃🌸🍃⊱━═╯